چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۶
بازار نابسامان كفش
از 10 تا 180 هزار تومان
030966.jpg
اين سخن حكيمانه كه مي گويند كفش نشان دهنده شخصيت است، در اين بازار به نحو قابل ملا حظه اي تغيير كرده است. امروز كفشي كه مي پوشيد متناسب با جيب شماست 
سيد حسين غضنفري 
خيلي از فروشندگان دوست دارند مشتري بدون هيچ بررسي و قيمت كردن كفش آنها را بخرد. براي برخي انگار مشتري هيچ حق انتخاب نبايد داشته باشد.
فروشندگان فرهيخته از اين حق مشتري با خبرند و با اخم و زخم زبان مشتري ها را از خود نمي رانند. اكثر فروشندگان كفش ادعا مي كنند، جنس كفششان چرم خالص است. بسته به اينكه آيا كفه كفش ترك است يا خير، قيمت كفش ها پايين و بالا مي رود. البته هيچ وقت يك شخص عادي نمي تواند به جنس اصلي كفه كفش پي ببرد. كفش هاي مجلسي در حوالي ميدان انقلاب با قيمت هايي چون 900/16 ، 500/18 ، 500/21 فروخته مي شود. البته در حدهاي پايين تر چيزي در حدود 800/10 تومان است كه به گفته فروشندگان اين كفش ها از مدل هاي قديمي  تر است. كفش هاي زنانه نيز بين 5/7 -6 هزارتومان قيمت دارد. كفش هاي اسپورت ايراني 10-7 هزارتومان و آنچه كه فروشندگان، خارجي (چيني) مي نامند بين 30-17 تومان در حوالي ميدان انقلاب قيمت دارد.
براي مثال فروشنده اي كه اصرار داشت كفش اورژينال آديداس با قيمت 28 هزارتومان مي فروشد، در برابر سوالات بعدي ما به اين نكته اعتراف كرد واقعا كفش اورژينال آديداس با اين قيمت در هيچ جاي دنيا فروخته نمي شود. وي البته بعد اعتراف كرد كه شايد كفشش اصلا اورژينال نباشد! در هر صورت كفش هاي مجلسي كه آستر و رويش چرم باشد با كفه ترك 20 هزار تومان و آنهايي كه آسترشان چرم نباشد تا حدود 7هزارتومان تنزل قيمت دارد. همچنين مد روز مردانه 24-19 هزارتومان و قالب هاي معمولي 18-12 هزارتومان قيمت دارد. كفش ها در ونك و انقلاب با اينكه آن همه تفاوت قيمت دارد،  اما يك نكته مشترك دارند و آن داشتن برچسب قيمت است.
ظاهرا سازمان تعزيرات حكومتي روي اين مناطق توجه بيشتري دارد. زماني كه ما وارد پاساژ فردوسي و بازار كويتي ها شديم، هيچ اثري از برچسب قيمت ها نديديم. فروشندگان در اين پاساژها واقعا كم لطفي مي كنند وگر نه حداقل روي اجناسشان برچسب قيمت مي زدند. البته ناگفته نماند يك درصد غرفه ها در اين پاساژها بر چسب قيمت داشتند. بقيه آنها هم كه تا مي فهميدند با يك خبرنگار طرف هستند اصلا همكاري نمي كردند. يكي از فروشندگان صراحتا گفت هيچ كس قيمت واقعي كه به مشتريان مي دهد به شما نخواهد داد. ما نيز براي مطمئن شدن از 2 مغازه كه به يكديگر چسبيده بودند سوال كرديم. قبل از معرفي خود كفشي را قيمت كرديم كه فروشنده آن را 60هزارتومان قيمت گذاشت، اما پس از معرفي خود درغرفه بغلي ، همان كفش را 45هزارتومان قيمت دادند! خيلي از فروشندگان اجاره بالاي غرفه هاي خود را در اين پاساژها عامل گراني بي حد و مرز اجناس مي دانند. بعيد است فردي كه از خود آنها نباشد بتواند با قيمت مناسب از اين پاساژها خريد كند.
030933.jpg
030936.jpg
030939.jpg
محال است در پاساژ هاي كويتي ها و فردوسي با آن همه غرفه كه عين لانه زنبور است نتوان دو جنس يكسان با تفاوت قيمت فاحش پيدا كرد. به جد لازم است تا سازمان تعزيرات نظارت خود را بر اين مكان ها نه 2 چندان بلكه 10 چندان كند. در بازار كويتي ها فروشندگان دليل بالا بودن قيمت اجناس را اصل بودن آنها مي  نامند. البته با نبودن اتيكت روي قيمت ها خريداران اين سخنان را به سختي باور مي كنند. نكته جالب، مغازه اي است كه در كنار پاساژ كويتي ها قرار دارد. اين فروشگاه با داشتن قيمت هايي در حدود 25-22 هزارتومان براي كفش هاي مجلسي و 32 هزارتومان براي بوت ها ، شوك اوليه قيمت هاي پاساژ فردوسي و كويتي ها را مي زدايد. در بازار كويتي ها نيم بوت هاي CAT در حدود 115هزار تومان قيمت دارد. بوت هاي كامل هم 140هزارتومان. البته اين قيمت هاي ميانگين است.
البته بوت CAT در فروشگاه ديگري 98 هزار تومان قيمت داشت. اين اجناس به نظر اصل مي آيد، اما همانطور كه گفته شد، نبود برچسب قيمت روي اجناس، خريداران را گيج خواهد كرد.
كفش ليوايز 95 هزار تومان و فيلا 55 هزار تومان. البته فروشندگان (غير از يكي دوتا) جدا مايل به همكاري نبودند. به هر حال اين حق هر شهروندي است كه بتواند كفش دلخواه خود را با قيمت مطلوب به دست آورد. همچون خيلي از كالاهاي ديگر، بازار نابسامان كفش تنها با اعمال قدرت سازمان تعزيرات حكومتي و حمايت از توليدكنندگان ايراني كه كالاهايي با كيفيت توليد مي كنند و همچنين واردكنندگان قانونمدار سروسامان خواهد گرفت. اما نتيجه هرچه باشد سعي كنيد به دنبال اجناس ترك نرويد. اجناس وطني با مارك هاي معتبر لذتش بيشتر است.

گوناگون
تسهيلات براي مسافران به جزاير جنوب
كم نيستند افرادي كه قصد سفر به جزاير جنوبي كشور را داشته باشند و بخواهند ايام نوروز را در اين نقاط بگذرانند. به همين دليل گروه گردشگري هرمزگان برنامه هايي را براي ارايه تسهيلات به مسافران نوروزي تدارك ديده است.
از 5 روز مانده به عيد تا 20 فروردين، 245 فروند شناور سبك و سنگين كار جا به جايي مسافران را بر عهده مي گيرند. معاون سياسي امنيتي استانداري هرمزگان اعلام كرده كه مسافران مي توانند بليت هاي مورد نياز خود براي استفاده از اين شناورها را در تاريخ ياد شده از پايانه مسافربري دريايي فتح المبين تهيه كنند.
ارفاق شركت هاي بيمه
چندي پيش خبري داشتيم كه شركت هاي بيمه حاضر به تقبل خسارت ناشي از سنگيني برف نيستند و واحدهاي آسيب ديده ناشي از برف سنگين گيلان به خصوص در رشت دستشان به جايي بند نيست.
اما ظاهرا شركت بيمه سهامي ايران تسهيلاتي را قايل شده و به گفته سيد محمد آسوده، مدير عامل اين شركت، همه آنهايي كه سرمايه خود را برابر بحران برف بيمه كردند، خسارات وارده را دريافت مي كنند. همچنين بيمه به آنهايي كه سرمايه خود را برابر بارش برف بيمه نكرده اند كمك ارفاقي مي كند.
بارش برف بيش از 30 هزار واحد مسكوني، تجاري و آموزشي گيلان را تخريب كرده است.
030960.jpg
گوشت قرمز ديگر وارد نمي شود
سال آينده ديگر گوشت قرمز وارد كشور نمي شود. اين تصميم توسط مجلس گرفته شده و حتي در بودجه سال 84 هم به تصويب رسيده است كه واردات گوشت قرمز در سال آينده توسط دولت ممنوع باشد.
عرضه كالاهاي ايراني در نجف اشرف
كالاهاي ايراني در شهر نجف  اشرف توزيع و عرضه مي شود و آن هم به قيمت گران. در اكثر مغازه هاي نجف  اشرف مي توان كالاهاي مختلف ايراني را مشاهده كرد كه براي فروش عرضه مي شوند.
قيمت گران اين كالاها برمي گردد به واسطه ها و همچنين نرخ حمل و نقل. اين كالاها براي اينكه از مبدا به مقصد برسند توسط چند واسطه دست به دست مي شوند.
030963.jpg
سقف قيمت براي ميوه
ميوه، حسابي گران شده و حتما لابد گزارش هاي دخل و خرج را در اين باره خوانده ايد. رئيس سازمان ميادين ميوه و تره بار تهران علت اين گراني را بسته بودن راه ها به خاطر بارش برف و سوء استفاده دلالان از رسيدن عيد دانست و گفت: ما از وزارت بازرگاني خواسته ايم تا روي بازار نظارت بيشتري داشته باشد كه از 20 اسفند اين كار آغاز مي شود.
قرار شده براي قيمت انواع ميوه سقفي تعيين شود. به گفته صلاحي، سازمان ميادين آمادگي واگذاري غرفه به توليد كنندگاني كه محصولات خودشان را منصفانه عرضه مي كنند، دارد.
۳۰ ميليارد تومان جريمه تاخير پروازها
با پيشنهاد كميسيون عمران مجلس به سازمان هواپيمايي قرار بود به ازاي هر نيم ساعت تاخير، 5 درصد از هزينه بليت هاي فروخته شده به مشتريان به عنوان جريمه كسر و به خزانه دولت واريز شود كه بر اساس گزارش هاي موجود اين ميزان حدود 30 ميليارد تومان برآورد شده است.
جريمه هاي در نظر گرفته شده طبق پيشنهاد مجلس به طور تصاعدي بالا مي رفت كه البته اين پيشنهاد هنوز به تاييد كميسيون تلفيق نرسيده است.
۱۰۰ دستگاه BMW در ايران
لندكروز، بنز و بي ام و تنها خودروهايي هستند كه مجوز ورود به كشور را دارند. معاون امور گمركي گمرك جمهوري اسلامي ايران مي گويد كه هم اكنون نزديك به 100 دستگاه بي ام و به ايران وارد شده، در حالي كه شمار ساير خودروهاي وارداتي به 10 دستگاه مي رسد، مجوز واردات خودرو به ايران بيش از 3سال است كه صاد ر شده، اما به علت وجود موانع بسيار بر سر راه واردات خودرو اين قانون عملا اجرا نشده است.
030969.jpg

روزي 2هزار و 500 خودرو تحويل مي شود
هم اكنون روزي 2هزار و 500 دستگاه خودرو به مشتريان تحويل مي شود كه به گفته رئيس اداره تحويل ايران خودرو، ميانگين تحويل خودرو به مشتريان بيش از ميانگين توليد است.
ميزان تحويل حضوري خودرو به مشتريان نزديك به 10 درصد است و شفيع نژاد، رئيس اداره خودرو اميدوار است كه براي جلوگيري از اتلاف وقت مشتريان، تحويل خودرو در محل نمايندگان مجاز صورت گيرد.
معضلات برگزاري الكامپ 
موضوعاتي از قبيل سوء مديريت، مشخص نشدن محل هزينه درآمدهاي نمايشگاه الكامپ، كمك هاي بلاعوض و خريداري 10هزار متر فضا از نماينده رئيس جمهوري در بحث فن آوري اطلاعات، باعث شده است كه احتمال جدي تغيير تيم برگزاركننده اين نمايشگاه در دستور كار نهادهاي مسوول قرار بگيرد. با حدود 2 دهه سابقه، نمايشگاه الكامپ توانسته است جايگاهي مناسب در بين نمايشگاه هاي متعدد و عمدتا ناموفق كامپيوتر در ايران پيدا كند. البته در عين حال همه اين موفقيت ها را نمي توان در مقايسه با شهر رسانه دبي، چندان قابل مقايسه دانست.
برنج كوپني به زودي
در آستانه سال جديد، 70 درصد برنج كوپني به بازار تزريق شده و به زودي شماره كوپن آن اعلام مي شود. خبر خوبي است و ادامه آن به اينجا مي رسد كه مصرف كنندگان تا 45 روز پس از اعلام كالا برگ، فرصت دريافت دارند و در صورت محقق نشدن توزيع كامل در اين مدت، امكان تمديد توزيع وجود دارد.
در حال حاضر كوپن برنج شهرستان ها اعلام و در حال توزيع است و كوپن برنج تهران و قم نيز تا چند روز آينده اعلام مي شود.

درد دل
بانك مركزي 
در روزنامه همشهري به نقل از بانك مركزي نوشتيد كه بايد قبل از سپردن سرمايه هاي خود به مراكز مختلف، از مراجع صالح استعلام كنند، ولي مشخص نكردند كه اين مراجع صالح كجا هستند؟ اگر فعاليت شركت هاي گلدكوئيست غيرقانوني است چرا به صورت صريح اين مساله مطرح نمي شود؟

مشكل نظام وظيفه 
از سردار كارگر تقاضا كردم كه 2 ماه فرجه 6ماه بعد از فارغ التحصيلي ام را تمديد كنند تا هم بتوانم از همسر معلولم نگهداري كنم و هم براي آزمون دكترا خودم را آماده كنم ولي موافقت نكردند، در صورتي كه قبلا در برنامه هاي تلويزيوني گفته بودند براي ادامه تحصيل از تمامي مشمولان حمايت مي كنيم و مانع ادامه تحصيل كسي نيستيم.
منوچهر يزداني، فوق ليسانس مهندسي شيمي 

پول زباله!
خيابان فكوري، سوم شرقي، منطقه 5 شهرداري كاركنان خدمات شهري شهرداري از خانوارها ماهيانه مي خواهند.
گرجي 

شماره سركاري!
وزارت كار شماره تلفن 02624230055 را براي كساني كه تمايل به دريافت وام خوداشتغالي دارند معرفي كرده، ولي هرچه با اين شماره تماس مي گيريم يا اشغال است يا كسي برنمي دارد.

گراني هزينه تزريقات 
درمانگاه خيريه مسجد جامع شهداي ضرابخانه براي تزريق عضلاني يك آمپول 300 تومان از ما مي گيرد در صورتي كه درمانگاه هاي خصوصي 200 تومان مي گيرند. ويزيت آن هم همين طور است. چرا كسي رسيدگي نمي كند؟
مرتضي سازور

گراني مواد شوينده 
قيمت مواد شوينده 2 برابر شده، دليل گراني چيست؟

مشكل تركيدگي 
در منطقه نظام آباد - خواجه نصيرطوسي لوله آب تركيده، با آب و فاضلاب تماس گرفتيم گفتند به امداد آب زنگ بزنيد. با امداد آب تماس گرفتيم، گفتند با راهنمايي رانندگي تماس بگيريد با راهنمايي و رانندگي درگير شديم، گفتند به شهرداري مربوط مي شود.

فاضلاب برج 
انتهاي آفريقا، بلوار گلستان، بلوار گيتي، كوچه مشيري متجاوز از يكسال است كه فاضلاب يكي از برج ها در سطح كوچه روان مي شود و بوي تعفن و آلودگي آن زندگي سالم را از ساكنان سلب كرده، با شهرداري منطقه تماس گرفتيم، گفتند به آب و فاضلاب مربوط مي شود، به آنجا مراجعه كرديم، گفتند به پاكسازي محيط زيست اطلاع دهيد، به آنها اطلاع داديم گفتند كتبا بنويسيد. كتبا نوشتيم جواب آمد به شهرداري مراجعه كنيد، يعني دوباره اول خط. صاحب برج هم كه گويا خاطرش از اين مراجعات جمع است .مي گويد همين كه هست؟!

واگذاري مسكن 
شهرري، سه راه تقي آباد، شركت خانه سازي افرنگ ري قول واگذاري 17 ماهه براي واحدهاي مسكوني داده بود، ولي 29 ماه است كه هنوز واحدها را واگذار نكرده. ما به كجا بايد مراجعه كنيم؟
جمعي از متقاضيان دريافت مسكن 

بازتاب
توضيح شركت  سهامي كشت وصنعت و دامپروري مغان 
احتراما در خصوص خبر گوسفند به جاي حقوق منتشره در آن روزنامه مورخ 27/11/83 به شماره 3639 جوابيه زير ارسال مي شود.
يكي از اقدامات شركت، بازخريد كارگران است كه شركت با اخذ مجوزهاي قانوني خصوصا با اختيار حاصله از قانون بودجه سال 83 كشور به اين قبيل كارگران در قبال حق سنوات آنان زمين مزروعي، زمين مسكوني، ماشين آلات سبك و سنگين، دام سبك و پول نقد تحويل و پرداخت مي نمايد تا با كاهش نيروي مازاد انساني و غير ماهر اين شركت را از چرخه معيوب نجات دهد. در اين ر استا چون توليد و نگهداري دام سبك براي شركت سود ده نبوده و زيان آور است، شركت قصد توقف عمليات توليد و نگهداري دام سبك را در دستور كار خويش قرار داده و بدين دليل با واگذاري آن به كارگران بازخريدي متقاضي موافقت كرده است كه آنان نيز بدون اجبار و اكراه، در صورت تمايل و با تقاضاي خودشان از اين مزايا استفاده مي كنند، ضمنا اين شركت با واگذاري اراضي زراعي به كارگران متقاضي چنان برنامه ريزي كرده است كه به جاي يك هكتار از اراضي واگذاري به كارگران بازخريدي، حداقل 2هكتار از اراضي آباد نشده شركت، احيا و به چرخه توليد وارد شود.
مديريت شركت مغان در اين مدت كوتاه با ايجاد روحيه اميد و اعتماد و همدلي توانسته است انگيزه كار و تلاش و توليد را ارتقا دهد.
مشكلات خيابان جوانمرد
در پاسخ به مطلب مورخه 29/11/83 با مضمون مشكلات خيابان جوانمرد به آگاهي مي رساند: با هماهنگي هاي به عمل آمده با يگان ويژه پاسداران تهران بزرگ، خيابان جوانمرد توسط اين يگان مورد بازديد قرار گرفت.
در اين گشت زني هاي مستمر كه توسط يگان ويژه صورت گرفته، تاكنون 11 نفر به عنوان اراذل و اوباش و مظنون به زورگيري دستگير شده اند. شايان ذكر است گشت زني هاي عوامل يگان ويژه و كلانتري 112 ابوسعيد در آن محدوده، همانند گذشته ادامه دارد.
مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ از همه شهروندان محترم تقاضا دارد در صورت مشاهده اراذل و اوباش، مزاحمان خياباني يا موارد مشكوك ديگر، سريعا مراتب را به اطلاع كلانتري مربوطه يا مركز فوريت هاي پليسي 110 برسانند.
مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ 

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |