چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۶
لايحه منع تخليه مدارس در صحن مجلس
احتمالا  تصويب نمي شود
۲ سال پيش، با تقاضاي مكرر وزارت آموزش و پرورش سرانجام به دستور دكتر عارف مبلغ 5/3 ميليارد تومان اعتبار براي خريد مدارس به اين سازمان اختصاص يافت 
030924.jpg
عكس: جعفر سميعي 
اگر سال آينده فقط نيمي از مالكان خواهان تصاحب ملك خود باشند، نزديك به 150 مدرسه در آستانه تخليه قرار خواهد گرفت و تخليه 150 مدرسه برابر است با سرگرداني نزديك به 75 هزار دانش آموز
سعيده امين 
اجراي حكم هاي تخليه مدارس استيجاري متوقف مي شود، البته اگر لايحه عدم تخليه مدارس استيجاري در مجلس به تصويب برسد؛ لايحه اي كه بسياري از مديران مدارس چشم به آن دارند. نوشداروي بابا آب داد، قبل از مرگ بابايي كه پول ندارد براي خودش نوشدارو بخرد. باباي فقير، باباي بي مدرسه! بچه ها از بابا مي پرسند چرا مدرسه را نمي خري و بابا با صورت سرخ چيزي ندارد كه بگويد، مگر چه حظي دارد گفتن از نداري؟
استان تهران نزديك به 400 مدرسه استيجاري دارد كه آموزش و پرورش استان يا آن را از مالكان اجاره كرده يا به دليل نامشخص بودن صاحب ملك به صورت موقت آن را در اختيار گرفته است. از اين تعداد 187 باب مدرسه در شهرستان هاي اطراف تهران قرار دارند و حدود 200 باب در شهر تهران واقع شده اند.
محمدجوادي، كارشناس حقوق آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران مي گويد: موارد استيجاري فقط در اختيار آموزشگاه ها قرار ندارد. 300 مورد از آنها مستقيما آموزشگاه است و بقيه به صورت ساختمان اداري يا مهدكودك و انبار در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته است. به نظر مي رسد اگر سال آينده فقط نيمي از مالكان خواهان تصاحب ملك خود باشند، نزديك به 150 مدرسه در آستانه تخليه قرار خواهد گرفت و تخليه 150 مدرسه برابر است با سرگرداني نزديك به 75 هزار دانش آموز.
نگهداري ملك استيجاري هزينه بسياري روي دوش سازمان منتظر بودجه آموزش و پرورش مي اندازد. براي اطلاع شما حداقل اجاره هر باب مدرسه چيزي نزديك به 500 هزارتومان است كه اگر 300 مدرسه اين مبلغ را بپردازند، آموزش و پرورش بايد ماهيانه مبلغي برابر با 150 ميليون تومان به مالكان پرداخت كند و اينچنين است پولي كه بابت اجاره پرداخت مي شود در سالهاي متمادي بيشتر از خريد املاك روي دست آموزش و پرورش هزينه گذاشته است.
اينكه چرا آموزش و پرورش مبادرت به خريد اين املاك نمي كند، از ديدگاه دكتر جوادي علل متعددي دارد. به گفته وي براي خريد اين املاك استيجاري اعتباري از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تخصيص نيافته است . آموزش و پرورش براي خريد هر چيزي بايد مجوز دريافت كند و وقتي اعتباري مصوب نمي شود يعني مجوزي براي خريد آن داده نشده است. شايد به همين دليل است كه آموزش و پرورش براي پاسخگويي به جمعيت دانش آموزي كشور به اجاره كردن املاك بزرگ و تبديل آنها به فضاي آموزش اقدام كرده است.
۲ سال گذشته با تقاضاي مكرر وزارت آموزش و پرورش سرانجام به دستور دكتر عارف مبلغ 5/3 ميليارد تومان اعتبار براي خريد مدارس به اين سازمان اختصاص يافت، اما اين مبلغ فقط هزينه خريد 15 باب مدرسه را تامين كرد.
مساحت مدارس بين 2 هزار تا 8 هزار متر مربع بود كه تملك آنها بسيار دشوار مي نمود.
وقتي سازمان نوسازي و تجهيز مدارس كشور آغاز به كار كرد، هنوز بسياري از مدارس شهر تهران در وضعيت نامساعدي قرار داشتند. سازمان ضمن بازرسي از مدارس و اجراي طرح نوسازي و تجهيز عمليات، تملك آنها را نيز برعهده گرفت. در وهله اول مالكان املاك استيجاري شناسايي و چانه زني بر سر تعيين قيمت آغاز شد. جوادي مي گويد: اين كار بسيار دشوار بود، چون بسياري از مالكان با مراجعه به دادگاه حكم تخليه را گرفته بودند. مالكان قيمت هاي كارشناسان آموزش و پرورش را قبول نداشتند و اين كار سازمان نوسازي را دشوار كرد. راه حل ديگر سازمان نوسازي، شناسايي زمين هاي باير يا خيريه عمليات احداث بناي مدارس بود كه با وجود مشكلات، نزديك به 18 پروژه در پايان شهريور ماه 84 به بهره برداري خواهند رسيد. جوادي مي گويد: ما هنوز تا آماده شدن مدارس جديد به اين مدارس نياز داريم و مجبور هستيم با شرايط مالك كنار بياييم. اگر چه بسياري از مالكان، مدارس را تخليه كرده اند و ما مجبور شديم جمعيت دانش آموزان را به مدارس اطراف پراكنده كرده و كلاس ها را چند شيفتي كنيم.
جوادي درباره لايحه مي گويد: بعيد به نظر مي رسد كه اين لايحه به تصويب مجلس برسد، چون درگذشته قانون منع تخليه اماكن اجرا مي شد، اما مجلس ششم به اين نتيجه رسيد كه حقوق مالكان در اين قانون زير پا گذاشته مي شود به همين دليل مجلس اين قانون را ملغي كرد، اما تعدد تخليه مدارس، دولت را بر آن داشت تا مجددا اين قانون را از مجلس بگذراند.
در صورت تصويب لايحه عدم تخليه اماكن آموزشي، اين فعل نامبارك (!) به مدت 2 يا 3 سال متوقف خواهد شد، اما چه كسي است كه نداند اين راه ميانبر به منزل خوشبختي نخواهد رسيد.

لايحه منع تخليه اماكن خلاف شرع است
چند سالي است كه وزارت آموزش و پرورش به دليل محدوديت هاي مالي سعي مي كند كه يكي از قوانين مرده را دوباره احيا كند. قانون منع تخليه اماكن استيجاري متعلق به آموزش و پرورش كه از گذشته به اجرا درمي آمد، دو سال قبل در مجلس ششم لغو شد. دولت تلاش كرد كه بار ديگر اين لايحه را به تصويب برساند، اما باز هم در كميسيون قضائي مجلس رد شد، اين بار دولت در زمان مجلس هفتم مجددا لايحه منع تخليه اماكن را به مجلس برده است.
با ناصر قوامي، رئيس كميسيون حقوقي و قضائي مجلس ششم كه يكي از مخالفان اصلي اين لايحه بود، گفت  وگوي كوتاهي انجام داده ايم.
لايحه منع تخليه اماكن استيجاري چه مفادي دارد؟
با تصويب اين لايحه قرار بود تخليه اماكن استيجاري كه در اختيار آموزش و پرورش بود 1 الي 2 سال متوقف شود، تا آموزش و پرورش فرصت پيدا كند با مالكان املاك استيجاري مذاكره كرده و بر سر اجاره بها يا خريد املاك به توافق برسد.
قبلا اين قانون اجرا مي شد؟
بله به دليل شرايط حساس دوران بازسازي اين قانون عملا اجرا مي شد، اما پس از مشخص شدن مالكان و تغيير شرايط و بازار ملك و املاك، مالكان اغلب از اجاره دادن به مدارس منصرف شده و خواهان متصرف شدن ملك خود مي شدند.
از نظر حقوقي آيا اين لايحه قابل دفاع است؟
از نظر فقهي و حقوقي، اجاره عقدقراردادي است كه براي يك مدت زمان معين با بهاي معين به توافق طرفين برسد و چنانچه موعد اجاره تمام شود به اصطلاح فقهي يد مستاجر غاصبانه خواهد بود و ملك بايد تخليه شود.
پس آموزش و پرورش طبق كدام مبناي حقوقي به دنبال تصويب مجدد آن بود؟
آموزش و پرورش طرحي آورد كه از تخليه جلوگيري كند، اما كميسيون قضائي مجلس با آن مخالفت كرد، چون مصوبات مجلس نبايد برخلاف موازين شرع باشد. براساس مسلمات فقهي، حق مالك است كه حكم تخليه را به مستاجر بدهد و هيچ قانوني نبايد اين حق مسلم را از مالك سلب كند.
آيا فكر مي كنيد مجلس هفتم با اين لايحه موافقت كند؟
مجلس هفتم قطعا قوانين را هنگام بررسي با مسلمات فقهي و حقوقي تطبيق مي دهد. بعيد است كه به تصويب چنين لايحه اي رضايت بدهد.

دروغ هاي حقيقي
030927.jpg
امير رضا پرحلم - گرايش روز افزون زنان ، دختران جوان و كم سن و سال به استفاده بي رويه از لوازم آرايشي به مرز بحران رسيده و نگراني هاي عميقي را بر انگيخته است و موج فزاينده استفاده از لوازم آرايشي چنان سرسام آور است كه مهار آن دشوار به نظر مي رسد.
چشم روشن ها لنز تيره مي خواهند ، چشم تيره ها لنز روشن . اگر پوست دختري برق بزند، مات كننده چاره كار است، در اين صورت ديگر برق نمي زند. گران ترين لوازم آرايش، رژ لب قرمز است و البته مغازه دارها و دستفروشان دوره گرد تخفيف هم مي دهند.
گرچه زشتي و زيبايي امري نسبي است، اما نكته نگران كننده اين است كه در بيشتر اوقات، زنان و دختران جواني كه عارضه اي در صورت ندارند و شادابي و طراوت پوست آنها در حالت معمولي است هم به طرز بي وقفه اي از لوازم آرايشي زيبا كننده استفاده مي كنند.
اين افراد ، شب ها كه به منزل باز مي گردند، با شيرپاك كن هاي مختلف و صابون هاي رنگي متفاوت ، شلوغي و آلايش چهره هايشان را كه در اثر استفاده بي رويه مواد آرايشي حالتي زمخت و مكدر پيدا كرده مرتب مي كنند و دوباره فردا، روز از نو روزي از نو!
دختران كم سن و سال هم كه چهره هاي فرشته گون آنها ، زيبايي و طراوت اصيل خود را در پشت نقاب هاي زيبا كننده مصنوعي از دست مي دهد، حريصانه به دنبال كامل كردن كلكسيون لوازم آرايشي خود هستند. از جمله دختر 26 ساله اي كه عقيده دارد تمام زيبايي و طراوت يك دختر به لوازم آرايشي كه استفاده مي كند بستگي دارد!
به نظر مي رسد كه صرفنظر از توليد گسترده انواع لوازم آرايشي داخلي، رشد تصاعدي واردات محصولات آرايشي در سالهاي اخير نيز دليلي براي گرايش روز افزون دختران و زنان جوان به اين اقلام است.
به اين ترتيب ، زماني كه زيبايي چهره ، اولين عامل انتخاب محسوب مي شود، طبيعي است كه ترس دايم از بابت ظاهر مغشوش و بي آرايش عادي تلقي شود. نظر شما چيست؟

تردد بلامانع
ايرنا - زائران عتبات عاليات خيالشان از بابت مرزها راحت باشد، چرا كه خروج  زائران از مرز مهران بلامانع اعلام شده است. علي اصغر جمشيد نژاد، معاون سياسي امنيتي استاندار ايلام گفت: ممنوعيت تردد زوار از مرزهاي كشور، مربوط به دوران برگزاري انتخابات در كشور عراق بود، ولي اكنون خروجي مهران باز است و زائران عتبات عاليات بر اساس روال گذشته  مي توانند در قالب كاروان هاي حج و زيارت به شهرهاي مذهبي عراق سفر كنند.
مرز مهران حدود يك ماه به دليل برگزاري انتخابات از طرف نيروهاي مرزباني عراق مسدود شده بود.

زبان فارسي در چين
چيني ها از استادان زبان فارسي كه آثاري چون شاهنامه، گلستان، بوستان، چهار مقاله عروضي و ده ها كتاب و صدها مقاله را در مورد ايران و ادبيات فارسي به چيني برگرداندند تجليل كردند. چهارمين همايش بررسي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه پكن در حالي برگزار شد كه بيش از 50 نفر از استادان زبان فارسي و استادان ادبيات دانشگاه هاي مختلف شهرهاي پكن، شانگ هاي، تيان جين، لويانگ و استان هاي سن كيانگ و شاندونگ شركت داشتند. اكثر اين استادان زبان فارسي، خود چيني هستند.

آتش نشاني در محور هراز
از آنجايي كه محور هراز از جمله پرخطرترين مسيرهاي جاده اي كشور است، گروه هاي امداد و نجات آتش نشاني آمل در اين محور براي تعطيلات نوروز مستقر مي شوند. گشت هاي موتوري، گروه هاي امداد كوهستاني و خودروهاي آتش نشاني آمادگي لازم را براي ارايه خدمات در موقع بروز حوادث احتمالي دارند. آتش نشاني و خدمات ايمني آمل تا 75 كيلومتري محور هراز را تحت پوشش خود دارند. مسافران اين محور نيز در صورت بروز حوادث مي توانند با شماره 125 تماس بگيرند.

درختكاري؛ نه!
030930.jpg
در مورد هر نظري انتظار مخالفت داشتيم جز اينكه گروهي با درختكاري مخالفت كنند، ولي اين اتفاق افتاده است. انجمن حمايت از حيوانات ايران، نحوه انتخاب گونه هاي گياهي مورد استفاده براي افزايش فضاي سبز كشور در برنامه هاي درختكاري را غلط توصيف كرد و معتقد است اين گونه سياست ها در برنامه درختكاري، محيط زيست را به خطر مي اندازد. استفاده از درختان برگ سوزني كه بومي كشور آمريكا هستند با محيط زيست ايران همخواني ندارد و نه تنها به كاهش آلودگي هوا و توليد اكسيژن كمك چنداني نمي كند، بلكه ريخته شدن برگ آن روي خاك سبب اسيدي شدن خاك و از بين رفتن گونه هاي علفي گياهان و در نتيجه جانوري منطقه مي شود. به گفته انجمن حمايت از حيوانات، تنها مزيت درختان برگ سوزني بلندتر بودن فيبرهاي آن است كه سود بيشتري را به جيب بهره برداران مي ريزد.

۱۵ لودر به زرند مي روند
قرار است 10 گروه آواربرداري با تجهيز 15 دستگاه لودر و 44 دستگاه كاميون عمليات آواربرداري را در منطقه آسيب ديده زرند انجام دهند. در صورت همكاري مردم با ستاد بازسازي شهرستان زرند، اين عمليات ظرف دو ماه آينده به پايان خواهد رسيد. به گفته مسوولان اين ستاد اغلب زلزله زدگان هنوز اسباب و اثاثيه خود را از زير آوار خارج نكرده اند كه اين امر مدت زمان عمليات آواربرداري را تا حدودي به تاخير مي اندازد. مرحله نخست عمليات آواربرداري اين شهرستان شامل 44 روستا مي شود كه از روز شنبه پاكسازي 4 روستا در فهرست ستاد بازسازي اين شهرستان قرار گرفته است.

جمعه تعطيل!
ظاهرا اماكن باستاني و تاريخي كشور در روزهاي جمعه تعطيل است. اگر قصد كرديد كه يك روز جمعه به همراه خانواده به يكي از اماكن تاريخي از جمله مقبره بوعلي سينا برويد، اين كار را نكنيد چون درهاي اين مكان تفريحي در روزهاي تعطيل بسته است! و قطعا نگهبانان اين اماكن به شما خواهند گفت كه برويد و در ساعت اداري تشريف بياوريد. اين روند بسيار عجيب است، چون علاقه مندان و گردشگران بيشتر در روزهاي تعطيل به ويژه روز جمعه وقت و امكان سفر به شهرهاي تاريخي و اماكن ديدني را پيدا مي كنند. البته در اين موارد نيز استثنا وجود دارد، چون برخي از موزه ها و اماكن تاريخي به ويژه در تهران در روزهاي تعطيل باز است. همشهريان عزيز از روز جمعه خود مايوس نشوند!

بازتاب
صدور شناسنامه براي 50 مدرسه 
خبري به نقل از افشاني، معاون وزير آموزش و پرورش در تاريخ 6/10/83 در صفحه در شهر به چاپ رسيده كه به صدور شناسنامه براي مدارس اختصاص دارد. سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس كشور طي نامه اي به اين خبر پاسخ داده كه در زير مي  خوانيد:
احتراما، در پاسخ به مطلب مندرج 5/10/83 با عنوان: 100 هزار مدرسه چند سال؟ به اطلاع مي رساند در اين گزارش بدون ذكر منبع خبري متاسفانه ضمن برداشت نادرست از سخنان جناب آقاي مهندس افشاني، معاون عمراني وزيرآموزش و پرورش، رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور، نگارنده با ادغام مباحث دو طرح مجزا به نتيجه گيري پرداخته و با طرح سوالي اذهان عمومي را درباره عملكرد اين سازمان مخدوش ساخته است.
سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس كشور هم اكنون در حال اجراي 2 طرح ملي و زيربنايي با عناوين مطالعه مقاوم سازي مدارس و صدور شناسنامه فني ساختمان است.
در طرح مطالعه مقاوم سازي مدارس كه از 2 سال پيش آغازشده، 160 مدرسه در شهر تهران به طور تصادفي انتخاب شد و مطالعات جامع و دقيقي روي آنها در حال انجام است كه با اتمام و تكميل اين طرح، وضعيت استحكام مدارس براساس اين نمودار تخمين زده شده و تعيين مي گردد.
براي اجراي اين طرح تاكنون بيش از 15 ميليارد ريال از محل اعتبارات سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس كشور هزينه شده است.
در طرح دوم يعني صدور شناسنامه فني ساختمان نيز براي تمام فضاهاي وزارت آموزش و پرورش از جمله مدارس، شناسنامه اي حاوي اطلاعات فني و آماري از قبيل: تعداد و مساحت كلاس ها، طول و عرض جغرافيايي ، جنس مصالح، نوع سازه ، تاسيسات و... تهيه مي گردد و كيفيت وضعيت ساختمان نيز توسط مهندسان مجرب ارزيابي مي شود.
در اين طرح معايبي كه با چشم قابل تشخيص باشند ثبت شده و ساختمان هايي كه نياز به مطالعه بيشتر دارند مشخص مي شود. طرح صدور شناسنامه فني ساختمان ها از ابتداي سال 83 آغاز و هم اكنون براي بيش از 50 درصد مدارس كشور شناسنامه صادر شده است و بقيه نيز در حال ورود اطلاعات به سيستم نرم افزاري است.

آموزش روان شناسي ازدواج در دانشگاه
بعد از اينكه هزار تا خبر شنيديم در مورد جشن هاي ازدواج دانشجويي، حال شاهد برپايي كارگاه هاي آموزش ازدواج در دانشگاه ها هستيم.
دكتر قيصري استاد دانشگاه و از مسوولان اين دوره ها مي گويد: به دليل معضلاتي كه در روابط زن ها و مردها از آغاز و در طول زندگي برايشان پيش مي آيد و اين معضلات منجر به تلخ شدن زندگي و بعضا جدايي مي شود، تصميم گرفتيم تا توسط افراد كارشناس و متخصص در زمينه مسايل زندگي و مسايل روانشناسي دوره هايي گذاشته بشود تا جواناني كه قصد تشكيل زندگي را دارند به دليل آنكه تجربه ملموسي از زندگي و ازدواج ندارند، ما به آنها يك سري آگاهي و اطلاعاتي را بدهيم كه با آن آگاهي ها و اطلاعات، واقعي و با ديدي صحيح وارد زندگي شوند.
البته شايد آموزش به پسران و دختران به دليل محدويت هاي عرفي كه تا قبل از آغاز زندگي مشترك شناخت عميقي نسبت به هم ندارند و از روي كتاب و جزوه كمي سخت باشد، اما دكتر قيصري مي گويد: ما در كارگاه هاي آموزش ازدواج، به زوج هاي جوان مي آموزيم كه چه افرادي براي زندگي آينده - آنها براي يك زندگي هميشگي و مستمر - فرد مناسب تري هستند. در بحث شرايط منطبق 2 نفر، افراد را آگاه مي كنيم كه اگر به فردي علاقه مند شده اند و تمايل ازدواج با كسي را پيدا كرده اند، به نكاتي چون ديدگاه هاي فكري، فرهنگي، اعتقادات مذهبي، تحصيلات و ... او توجه كنند.


غرب پر مصرف
شركت آب و فاضلاب استان تهران اعلام كرده، در بهمن ماه بيش از 45 ميليون و 477 هزار و 550 متر مكعب آب از تصفيه خانه هاي اين شركت خارج شده است كه اين ميزان به دليل مصارف آخر سال بالاتر  مي رود. اين شركت اعلام كرد: شهرتهران 5 تصفيه خانه دارد كه در اين مدت از تصفيه خانه شماره يك، 4ميليون و 504 هزار و 300 مترمكعب و از تصفيه خانه شماره 2، حدود 19 ميليون و 737 هزار و 100 مترمكعب آب خارج شده است.
همچنين از تصفيه خانه شماره 3 حدود 11 ميليون و 848 هزار و 800 مترمكعب، از تصفيه خانه شماره 4 ، 8 ميليون و 4 هزار و 300 مترمكعب و از تصفيه خانه شماره 5 نيز يك ميليون و 383 هزار و 50 مترمكعب آب خارج شده است. در اين ميان بيشترين آب از تصفيه  خانه شماره 2 ، يعني تامين كننده آب ساكنان منطقه غرب تهران خارج شده است كه البته بايد در مصرف صرفه جويي كنند.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40 هزار ريال 
030921.jpg
۱۰۳۶- بازگذاشتن درب وسيله نقليه در سمت سواره رو، ممنوع است.
باز كردن و باز نگهداشتن درب وسيله نقليه در سمت خيابان، عرض خيابان را باريك كرده موجب اختلال در حركت اتومبيل ها ايجاد مي شود و بارها ديده شده كه اين عمل سبب تصادفات شديدي گرديده است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |