چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳
توصيه هايي كوتاه براي سفرهاي نوروزي
هم قدم با نسيم نوروزي
011256.jpg
بهار همين نزديكي هاست. پاورچين هايش را حس مي كنيم. آرام و بي صدا به شهرها و روستاهايمان نزديك مي شود تا نو شدن را ديگر بار تجربه كنيم.
تعطيلات نوروزي امسال براي عده اي ۸ روز و براي عده اي ديگر ۱۶ روز است. به زعم بعضي تعطيلات طولاني و كسل كننده و به زعم عده اي، كوتاه و اندك...
تصميم گرفتيم با نوشته اي كوتاه براي مسافران نوروزي، توصيه هايي را يادآوري و براي آنان كه هنوز تصميمي نگرفته اند شوق سفر را زنده كنيم. شايد امسال نيز با فراموش كردن همه مشكلات، عزم سفر كنيم.

الف- سفرهاي زميني
بسياري معتقدند مسافرت با ماشين شخصي، اتوبوس، قطار و... امن تر از سفر با كشتي يا هواپيما است. اگرچه بي احتياطي، عاملي براي ايجاد خطر در هر سفري است و نمي توان از سرنوشت گريخت، اما به باور بسياري، مسافرت زميني عاقلانه، منطقي و كم خطر است. براي آن كه بتوانيم با لذت بيشتري سفر كرده و امنيت سفر زميني را چند برابر كنيم، توجه به چند نكته راهگشاست:
* اگر قصد سفر با اتومبيل شخصي داريد، از سلامت كامل اتومبيل خود مطمئن شويد.
* قبل از حركت، كاملاً به مسير انتخابي مسلط شويد. حتي اگر براي اولين بار قرار است از مسيري سفر كنيد، با استفاده از نقشه يا افرادي كه به مسير تسلط دارند،  كمك بگيريد. نقشه را فراموش نكنيد.
* از مكان هاي ضروري مسير چون پمپ بنزين، رستوران، اقامتگاه ها، تعميرگاه ، بيمارستان، پليس راه و... آگاه شويد. اين آگاهي، ترس از سفر را كاسته و در صورت بروز مشكل، بدون دستپاچگي اقدام مي كنيد.
* قبل از حركت، باك بنزين را پر كنيد تا حدي كه بتوانيد حداقل ۵ كيلومتر پس از هر پمپ بنزين، بنزين داشته باشيد چرا كه گاه به جهت شلوغ بودن پمپ بنزين ها، مجبوريد چند پمپ بنزين را رد كنيد تا پمپ بنزين خلوت پيدا كنيد.
* بدون عجله، عصبانيت، كلافگي و... رانندگي كنيد. از جر و بحث، شوخي، صحبت و... در حين رانندگي بپرهيزيد.
* به محض احساس خستگي توقف كنيد؛ به ويژه اگر شب رانندگي مي كنيد.
* اگرچه نوروز مژده بهار و لطافت هواست، اما فراموش نكنيد بهار فصل تغيير هوا است. بنابر اين وسايل و تجهيزات زمستاني چون زنجير چرخ، يخ شكن و... را نيز به همراه داشته باشيد.اما اگر قطار، اتوبوس و... را براي سفر انتخاب كرده ايد، توجه كنيد كه:
* از حمل چمدان و وسايل اضافي بپرهيزيد. تحويل وسايل باعث به تعويق افتادن سوار شدن به قطار يا اتوبوس شده و احتمال دارد از رسيدن به موقع باز بمانيد.
* يك روز مانده به سفر، بليت ها را كنترل كنيد. زمان حركت از مبدأ و رسيدن به مقصد را دقيقاً به ياد بسپاريد و حداقل يك ساعت پيش از حركت در ترمينال حضور پيدا كنيد.
* توصيه  هاي قيد شده در بليت را به دقت مطالعه كنيد، چرا كه با بردن بار غيرمجاز به داخل اتوبوس يا قطار، باعث ايجاد دردسر براي خود و ديگران مي شويد.
* نقشه را فراموش نكنيد به ويژه اگر آشنا يا فاميل در شهر مقصد نداريد. نقشه راهنماي شما براي آگاهي از اطلاعات مورد نياز در بدو ورود و در طول اقامت است.
* از حركت كردن بي مورد، ايجاد سر و صدا، انجام هر كاري كه باعث تأخير در حركت قطار يا اتوبوس مي شود، جداً بپرهيزيد. ديگران نيز حقي داشته و به سفري آرام نياز دارند.
ب- سفر دريايي
اگرچه در كشور ما سفر با كشتي متداول نيست، اما شايد گذرتان به خارج از كشور يا حداقل كشتي ميرزا كوچك خان و يا لنج ها و قايق هاي جنوب يا شمال كشور افتاده! بنابر اين به چند نكته كوچك توجه كنيد تا اين فرصت طلايي را به هدر ندهيد.
* پيش از سوار شدن به كشتي، از توان جسمي خود براي سفر دريايي مطمئن شويد. بعضي به محض سوار شدن به كشتي و يا حتي لنج، قايق و... دريازده شده و به شدت حالت تهوع و سرگيجه پيدا مي كنند.
* در طول سفر از نزديك شدن به كناره هاي عرشه بپرهيزيد.
* از فرزندتان به شدت مراقبت كنيد، به ويژه زماني كه به عرشه كشتي مي رويد.
* در لحظات اوليه حركت كشتي، به هيچ وجه حركت نكنيد. حركت كردن حالت تهوع و سرگيجه( دريازدگي) را تشديد مي كند.
ج- سفر هوايي
سفر با هواپيما ويژگي  منحصر به فردي دارد كه شايد به جهت همين ويژگي قيمت سفر با اين پرنده آهني بالاست و اين ويژگي، چيزي جز «صرفه جويي در وقت» نيست. اما سفر با اين وسيله راحت، اما گرانبها نيز آدابي چون ديگر سفرها دارد:
* مانند سفر با قطار، اتوبوس و... يك روز پيش از حركت زمان پرواز و رسيدن به مقصد، مدت پرواز، شماره پرواز، خط هوايي انتخابي و... را به دقت كنترل كنيد و توصيه هاي قيد شده در بليت را به دقت به خاطر بسپاريد.
* بعضي افراد با سوار شدن به هواپيما، دچار حالت تهوع و سرگيجه مي شوند.بنابر اين لازم است تا نيم ساعت قبل از پرواز قرص ضد تهوع(درامامين) استفاده كنند و در طول پرواز نيز حركت نكنند.
* اگر فردي از افراد خانواده به بيماري چون بيماري قلبي، فشار خون، صرع، حساسيت غذايي و... دچار است، حتماً بيماري را با سر مهماندار در ميان بگذاريد تا در صورت بروز هر گونه خطر سريعاً به ياري شما بشتابند. بهتر است قرص و داروهاي مورد نياز را در كيف دستي و در دسترس بگذاريد.
* پس از تحويل چمدان ها، به دقت چمدان ها را با بليت تطبيق دهيد.
د- مكان اقامت
اگر منزل اقوام را براي اقامت در نظر گرفته ايد، جز رعايت برخي نكات و رسوم اخلاقي- اجتماعي، مشكل ديگري نخواهيد داشت، اما اگر هتل، متل، منزل اجاره اي، ويلا و... را انتخاب كرده ايد، به اين نكات توجه كنيد: 
* حتماً ملحفه، روبالشي، پتو و... همراه ببريد. اگرچه بهداشت در هتل ها و... رعايت مي شود(اگر بشود!)، باز هم استفاده از وسايل شخصي، بهداشتي تر و مطمئن تر است؛ به ويژه اگر طفل خردسال يا نوزادي به همراه داريد.
* از ضدعفوني بودن سرويس هاي بهداشتي مطمئن شويد. بهتر است براي اطمينان بيشتر در بدو ورود خود، اقدام به ضدعفوني كردن سرويس هاي بهداشتي كنيد تا حداقل در طول مدت اقامت از بهداشت آن مطمئن شويد. حتي در هتل  نيز مي توانيد پس از آن كه سرويس هاي بهداشتي را ضدعفوني كرديد، از خدمتكاران تقاضا كنيد تا در طول اقامت شما سرويس ها را تميز نكنند تا از تميزي آنها مطمئن شويد و در صورت لزوم خود اقدام به تميز كردن سرويس ها بكنيد.
* از ايجاد هر گونه سر و صدا جداً بپرهيزيد. افرادي كه در همسايگي شما اقامت دارند، نياز به استراحت و گذراندن تعطيلات نوروزي آرامي دارند.
هـ - تغذيه و رعايت بهداشت
اگرچه فرا رسيدن بهار و لطافت هوا عاملي براي ازدياد اشتها است، اما كنترل ميزان مصرف مواد غذايي و اطمينان از سلامت آنها بسيار ضروري است.
به طور كلي در ارتباط با تغذيه با دو معضل مهم روبه روهستيم:۱- مسموميت غذايي ناشي از مصرف غذاي آلوده ۲- عفونت، ناشي از مصرف غذاي آلوده .
۱- مسموميت غذايي؛ مسموميت ناشي از مصرف غذاي آلوده، زماني بروز مي كند كه آب (يا هر نوشيدني ديگر) و يا مواد غذايي مصرفي به سموم شيميايي چون سيانيدها، آرسنيك، مس و... و يا ميكروب هاي بيماري زا چون استافيلوكوك، سم بوتوليسم(سم موجود در كنسروها)، آنفاتوكسين و... آلوده شده باشند. علايم مسموميت به سرعت و بين ۴ تا ۸ ساعت پس از مصرف غذاي آلوده بروز مي كند.
۲- عفونت غذايي، زماني ايجاد مي شود كه شخص غذاي آلوده به ميكروب هاي بيماري زايي چون سالمونلا، ليستريامونوسيتوجنز، اشرشيا كلي(E.coli) و... را مصرف كند. علايم بيماري يا بهتر بگوييم عفونت غذايي بين ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف غذا بروز مي كند كه شاخص ترين علامت آن «تب» است.
از اين رو براي جلوگيري از ابتلا به مسموميت و يا عفونت  غذايي و لذت بردن از تعطيلات نوروزي نكات زير را به دقت به خاطر بسپاريد.
* تهيه غذاي خانگي را فراموش نكنيد. تا از كيفيت غذاهاي مورد نظر خود مطمئن نشده ايد، از رستوران هاي بين راه غذا تهيه نكنيد. اگرچه به عقيده بسياري در طول تعطيلات نوروزي، به علت ازدياد مسافر، غذاها تازه بوده و غذايي به نام غذاي مانده وجود ندارد؛ اما اين عقيده به هيچ وجه صحيح نيست. از اين رو حتماً غذاي سفر را از منزل تهيه كنيد.
* اگر با وسيله نقليه شخصي سفر مي كنيد، حتماً يخدان را فراموش نكنيد و غذاهاي فاسد شدني چون غذاهاي گوشتي، مرغ، سالاد الويه، سس، ميوه و سبزي و... را خنك نگه داريد. بهتر است كليه مواد خوراكي را در يخدان بگذاريد.
* از به همراه بردن لبنيات به ويژه شير، ماست، خامه، سرشير و... جداً بپرهيزيد. اين قبيل خوراكي ها به سرعت فاسد مي شوند و جز مسموميت، فايده ديگري ندارند!
* اگر با اتوبوس، قطار و... سفر مي كنيد كه امكان دسترسي به يخدان نداريد، خوراكي هايي را به همراه ببريد كه فاسد نمي شوند.
* به هيچ وجه و از هيچ كس خوراكي قبول نكنيد، حتي آب آشاميدني. براي به جا آوردن رسم ادب، اگر خوراكي را برداشتيد، آن را مصرف نكنيد.
* از به همراه بردن خوراكي هاي فاسد شدني بدون خنك  نگه داشتن آنها بپرهيزيد. بهتر است از بردن گوشت، مرغ و ماهي نپخته، انواع سس و... جداً پرهيز كنيد.
* سعي كنيد به جاي مصرف چيپس، پفك، آجيل و... از ميوه استفاده كنيد. خوراكي هايي چون چيپس، پفك و... تشديدكننده و زمينه ساز مسموميت اند.
* از خوردن انواع كنسرو و به ويژه كنسرو انواع ماهي و غلات بدون گرم كردن جداً بپرهيزيد. «سم بوتوليسم» كه ويژه كنسروهاي مواد خوراكي است، كشنده ترين سم ميكروبي است كه فرد را به هلاكت مي رساند.
* ليوان، بشقاب، قاشق و... شخصي را فراموش نكنيد.
* پيش از مصرف هر نوع خوراكي، شستن دست ها با آب و صابون فراموش نشود.
* از آبي كه اطمينان به تميزي آن نداريد، جداً بپرهيزيد. شير آب دستشويي ها، پارك ها، مساجد و.. بين راه اكثراً به منابعي غير از لوله كشي شهري متصل هستند.
* از امتحان كردن خوراكي يا مواد غذايي جديد در طول سفر و زمان اقامت در شهري ديگر بپرهيزيد. تعطيلات زمان مناسبي براي امتحان كردن تازه ها نيست، چرا كه ممكن است آلوده باشند و يا اين كه بدن شما به آن ماده غذايي حساسيت داشته و شما از آن بي اطلاع هستيد.
* مصرف ميوه و سبزي را فراموش نكنند.
* اگر كودك يا نوزادي همراه شما است، حتماً حداقل براي يك روز غذاي مورد نياز او را از منزل تهيه كرده و به همراه ببريد.
* نيازهاي كودكان به ويژه شيرخواران را طوري به همراه ببريد كه اگر حادثه اي رخ داد، حداقل براي ۲ روز بتوانيد از عهده نيازهاي فرزندتان به ويژه نيازهاي تغذيه اي آنها برآييد.
* به فرزندتان آموزش داده و تأكيد كنيد به هيچ وجه از ديگران خوراكي قبول نكنيد.
* داروها و كمك هاي اوليه چون قرص و شربت، مواد ضد عفوني كننده و... را به همراه ببريد.
* رژيم غذايي و تغذيه متداول منزل را رعايت كنيد. تغيير عادات غذايي و ازدياد مصرف مواد غذايي و تنقلات هديه اي جز بيماري ندارند.
و در پايان اين كه؛ هواي بهاري و تعطيلات نوروز زمان و شرايط مناسبي براي ورزش به ويژه پياده روي است. سعي كنيد از هر گونه استرس، هيجان، جر و بحث و... بپرهيزيد. همگي به آرامش و تمدد اعصاب براي تجديد قوا نياز داريد، بنابراين تا حد امكان براي سال آينده و برنامه  هاي آتي انرژي مثبت ذخيره كنيد. بي ترديد سفر، راحتي، تميزي، آرايش و... منزل را ندارد، اما با كمي صبر و تحمل و كاهش توقعات مي توان شاد بود.
و اين كه تعطيلات نوروزي و سال پرباري پيش رو داشته باشيد. و سال نو بر همه شما مبارك.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

اخبار فرهنگ
اولين فستيوال فرهنگي ايران در كانادا
فستيوال فرهنگي ايران در كانادا، با هدف توسعه مناسبات و روابط فرهنگي ميان دو كشور به همت انجمن دوستي ايران و كانادا برگزار مي شود.
محمد تقي ملبوبي رئيس انجمن دوستي ايران و كانادا در گفت وگويي با خبرنگار ما، ضمن اعلام اين مطلب به تشريح فعاليت هاي انجمن مزبور پرداخت و گفت: گسترش مناسبات علمي، آموزشي، پژوهشي، اقتصادي، فرهنگي و تاريخي و اجتماعي ميان دو كشور ايران و كانادا مهمترين برنامه و هدف اين انجمن را تشكيل مي دهد كه هر يك توسط كميته اي خاص در درون انجمن پيگيري و دنبال مي شود. وي با اشاره به نقش انجمن هاي دوستي در تسهيل ارتباطات دوستانه ميان ملت ها، گفت: با توجه به ظرفيت هاي گسترده موجود در زمينه هاي آموزشي و تحقيقاتي در كشوري مثل كانادا، انجمن در حال برنامه ريزي براي توسعه روابط ميان دانشگاه هاي دو كشور و اخذ نمايندگي از دانشگاه هاي بزرگ كانادايي است.
وي گفت: در حوزه فعاليت هاي فرهنگي و هنري، در حال برنامه ريزي براي راه اندازي تورهاي فرهنگي، اقتصادي و علمي _ آموزشي هستيم كه با همكاري مراكز رسمي دو كشور اولين تور اعزام مسئولين فرهنگي آموزشي را به منظور شركت در نمايشگاه كتاب كانادا براي خرداد ماه برنامه ريزي كرديم.
ضمن آنكه به زودي نمايشگاه هاي هنري و طرح اعزام گروه هاي موسيقي را به اين كشور خواهيم داشت. ملبوبي با اشاره به برنامه هاي كميته اقتصادي انجمن، گفت: تا كنون دو هيأت سرمايه گذار كانادايي را به منظور تقويت روابط اقتصادي دو كشور به ايران دعوت كرده ايم كه نتيجه آن منجر به انعقاد قراردادهاي همكاري در مناطق آزاد ايران شده است.
011253.jpg
گوهران زمستان
فصلنامه تخصصي شعر «گوهران» شماره ششم خود را پشت سر گذارد. اين شماره همچون شماره هاي پيشين، بخش ويژه اي دارد كه به «فرخ تميمي» اختصاص دارد. اشعار منتشر نشده تميمي، گفت وگوي منتشر نشده اي با تميمي و مقالاتي از م. آزاد، منوچهر آتشي، عبدالعلي دستغيب، غلامحسين سالمي، سعيد سعيد پور، عمران صلاحي، مهري شاه حسيني و ايلياد يانوش مطالب بخش ويژه را تشكيل مي دهند. در بخش «شعر ايران» شعرهايي از اسماعيل رها، فريدون فرياد، فرشته ساري، شاپور جوركش، عليشاه مولوي، داريوش مهبودي، نازنين بهادري و... به چشم مي خورد. «شعر جهان» اختصاص به چند هايكوي عاشقانه، چشم انداز شعر فرانسه، ياندل شاعري دادائيست يا...، آن سوتر از گيتار و... دارد. عرفان نظرآهاري و اسدالله شعباني مطالبي در بخش «شعر كودك»   دارند. در بخش نقد كتاب نيز، مجموعه پنج جلدي منوچهر آتشي درباره نيما، شاملو، اخوان، فروغ و سهراب توسط مهدي اروند و محمد قراگوزلو نقد شده است. در همين بخش، مجموعه شعر رضا چايچي به نام «بوي اندام سيب» مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. صاحب امتياز، مدير مسئول و سردبيري گوهران را سعيده آبشناسان برعهده دارد.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سينما
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |