چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳
سال شگفتي هاي توپ گرد
فوتبال جهان در سالي كه گذشت
011274.jpg
جهانگير كوثري
جهان فوتبال در سال ۲۰۰۴ نيز چون سالهاي پيش چون يك پديده مستقل اجتماعي با تحولات و شگفتي هاي بسياري روبه رو شد.دنياي حرفه اي فوتبال كه پنج قاره جهان را درنورديده است تاثيرات اقتصادي، سياسي و اجتماعي خود را روي هر جامعه اي به فراخور موقعيت تاريخي و جغرافيايي آن گذاشته است.قهرماني يونان در سال ۲۰۰۴ جام ملت هاي اروپا يكي از عجيب ترين اتفاقات سال ۲۰۰۴ بود. مرگ سه بازيكن فوتبال حرفه اي در جهان دوستداران اين رشته را در اندوه بزرگي فرو برد.انتخاب آفريقاي جنوبي به عنوان ميزبان جام جهاني ۲۰۱۰ از ديگر رويدادهاي مهم سال ۲۰۰۴ بود كه نلسون ماندلا به عنوان نماينده اين كشور توانست راي هاي مثبت ميزبان را جمع كند و ديگر قهرمان آرژانتيني در المپيك آتن بود و بالاخره، بيلسا يك مقام قهرماني براي اين كشور به دست آورد.
* در فوتسال اسپانيا براي دومين بار به مقام قهرماني فوتسال جهان رسيد و حذف ايران يكي ديگر از اتفاقات عجيب اين مسابقات بود.
* در راي گيري بهترين بازيكن اروپا شوچنكو اوكرايني توپ طلا را گرفت، اما رونالدينيو برزيلي بهترين بازيكن جهان شد و رخدادهاي ديگري كه مي خوانيد.
* آغاز سالي كه در آن فيفا يكصدسالگي خود را جشن خواهد گرفت.براي كنفدراسيون ها سالي مملو از رقابت هاي بين المللي درپيش بود. در پانزدهم ژانويه قرعه كشي جام ملت هاي آسيا در چونگ كينگ انجام شد. در آفريقا نيز جام ملت هاي اين قاره در بيست و چهارم ژانويه در تونس برگزار شد.
* درصورتي كه هنوز مدت زيادي تا بازي هاي المپيك باقيمانده بود، آرژانتين و پاراگوئه به عنوان نخستين كشورها به رقابت هاي فوتبال المپيك راه يافتند.
* در رده بندي پنجاه تيم برتر سال نيز تغييرات چنداني صورت نگرفت به جز بحرين كه با قرارگرفتن در رده شصت و سوم به بالاترين رده تاريخ فوتبال خود رسيد.
* فيفا عضويت فدراسيون فوتبال گواتمالا را معلق كرد.
* مراسم قرعه كشي جام ملت هاي آسيا ۲۰۰۴ در چين انجام شد.
* شروع پخش تلويزيوني جشن هاي يكصد سالگي فيفا براي نخستين بار انجام شد.
* گراميداشت يكصد و هجدهمين سال به وجودآمدن فيفا در اجلاس سالانه عمومي برد بين المللي فوتبال كه در اين جلسه قوانين وقت اضافه و ضربات پنالتي دوباره در بازي ها به اجرا درخواهد آمد.
* نخستين جلسه كميته اجراي فيفا در اين سال در شهر لندن تشكيل جلسه داد كه در آن تصميم گرفته شد رقابت هاي قهرماني باشگاه هاي جهان از سال ۲۰۰۵ برگزار شود.
* عدم راهيابي تيم هاي فوتبال برزيل و آمريكا به رقابت هاي المپيك نيز از ديگر اخبار جالب اين ماه بودند.
* هري كيول جايزه بهترين بازيكن سال اقيانوسيه را از آن خود كرد.
* رقابت هاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در كونكاكاف و آسيا پيگيري شد.
شرح وقايع:
* فيفا و كميته بين المللي المپيك در لوزان جلسه مشترك تشكيل دادند و راجع به مبارزه با دوپينگ به بحث و تبادل نظر پرداختند
* مكزيك و كاستاريكا به رقابت هاي المپيك راه يافتند و اما آمريكا نتوانست به مهم دست يابد.
* تونس با شكست مراكش به نخستين جام تاريخ خود در جام ملت هاي آفريقا دست يافت.
* يكصد و هجدهمين سال اجلاس عمومي برد بين المللي فوتبال در لندن.
* اجلاس كميته اجرايي فيفا در لندن.
* در ماه بهار دنياي فوتبال تقريبا هميشه آرام است و اين سال نيز از آن قاعده مستثني نبود. مهمترين اخبار راجع به راهيابي تيم ها به المپيك ۲۰۰۴ آتن بود كه از آن جمله مي توان به عدم راهيابي كامرون قهرمان دوره قبلي به اين رقابت ها اشاره كرد.
در رقابت هاي زنان نيز، مكزيك، استراليا و آمريكا نيز به تيم هايي مثل نيجريه برزيل، آلمان و يونان كه در سال گذشته به المپيك راه يافته بودند، پيوستند و تغيير چنداني در ميان ده تيم فوتبال برتر زنان صورت نگرفت.
رخداد مهم اين ماه در پرو اتفاق افتاد جايي كه در آن رقابت هاي كوپا آمريكا قرعه كشي شد. اين مسابقات به عنوان قديمي ترين تورنمنت فوتبال شناخته مي شود كه امروزه به رقابتي معتبر تبديل شده است.
* كميته اضطراري فيفا قانوني را تصويب كرد كه به موجب آن اگر بازيكني تابع كشوري شده باشد اما هيچگونه رابطه و نسبت فاميلي در كشور موردنظر نداشته باشد نمي تواند به عضويت تيم ملي فوتبال آن كشور درآيد كه البته اين مساله زياد به مزاق قطري ها خوش نيامد.
رده بندي جهاني
* تيم فوتبال ايران با صعود به رده بيست و چهارم فيفا بالاترين رده تاريخ خود را به دست آورد. بلاروس نيز به سبب چهار پيروزي اخير خود در برابر مولداوي، قبرس، مالت و لتوني سيزده پله صعود كرد و به رتبه هفتاد و هشتم رسيد.به خاطر نتايج مطلوبشان كه در جام ملت هاي آفريقا به دست آمد رشد چشمگيري داشتند.
011277.jpg
رقابت هاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان
* رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در آمريكاي شمالي، مركزي و درياي كارائيب پيگيري شد كه در آن نتايج جالبي به دست آمد و از آن جمله مي توان به برتري جالب نه بر صفر سنت لوسيا برابر جزاير بريتانيا و برتري هشت بر يك سورينام بر اروپا اشاره كرد.
در آسيا ژاپن و تايلند به روند روبه رو شد خود ادامه دادند و در آمريكاي جنوبي شكست اروگوئه و پرو به ترتيب برابر ونزوئلا و كلمبيا نتايج جالبي را در آمريكاي جنوبي رقم زد.
شرح وقايع
* برگزاري مراسم قرعه كشي كوپا آمريكا
* اصلاح قانون مليت بازيكنان تيم هاي ملي توسط كميته اضطراري فيفا
* اعلام تاريخ برگزاري جام كنفدراسيون ها.
* شروع دو پروژه به نام هاي كام يونيتي و فوتورو ۳ درجهت توسعه ورزش فوتبال در سراسر جهان و اهداف جديد پروژه گل در سراسر جهان كه كشورهايي مانند ايران و افغانستان و حتي جزاير كوك از آن منفعت خواهند برد.در قاره آسيا ايران بار ديگر به قهرماني مسابقات فوتسال رسيد و سهميه اي براي حضور در رقابت هاي جهاني فوتسال نيز به دست آورد.
رده بندي جهاني
* باوجود برگزاري رقابت هاي مقدماتي جام جهاني در بعضي مناطق و برگزاري بازي هاي دوستانه بسيار در سراسر دنيا تغييري در رده بندي جهاني سه تيم برتر جدول صورت گرفت و فاصله تيم چهارم (مكزيك) و تيم سيزدهم (كامرون) بسيار كم بود درحالي كه تيم هاي برزيل، فرانسه و اسپانيا در رده هاي اول تا سوم جاي گرفتند و ايران نيز در بالاترين رده بندي تاريخ خود در مكان هفدهم قرار گرفت و ونزوئلا نيز در ادامه روند رو به رشد خود تا رده پنجاهم بالا آمد.
شرح وقايع
* افتتاح «خانه فوتبال» در جزاير كوك
*  آغاز پروژه كام يونيتي در بوتسوانا
* تيم ملي فوتبال كامرون جريمه شد و از امتيازات اين تيم نيز كسر شد.
* پروژه فوتورو ۳ در مالزي آغاز شد.
* ايران براي ششمين بار پياپي به مقام قهرماني فوتسال آسيا دست يافت و به همراه تيم هاي ژاپن و تايلند به جام جهاني فوتسال صعود كرد.
* تيم ملي فوتبال زنان چين به مقام قهرماني آسيا دست يافت و به همراه تيم هاي ژاپن به رقابت هاي فوتبال المپيك راه يافت.
* فيفا يكصدمين سال خود را جشن گرفت و براساس قانوني كه در سال ۲۰۰۳ تدوين شده بود ميزبان جام جهاني ۲۰۱۰ نيز بايد از بين كشورهاي آفريقايي انتخاب مي شد كه اين افتخار نصيب آفريقاي جنوبي شد كه به نسبت رقيبش مراكش آراء بيشتري به دست آورد. اين اولين بار در تاريخ بود كه يك كشور آفريقايي ميزباني جام جهاني را به دست آورد و پس از برگزيدن آفريقاي جنوبي براي ميزباني جام جهاني خيابان هاي پايتخت اين كشور مملو از احساسات مردم بود.روز ۳۱ ارديبهشت در پاريس فيفا يكصد سالگي خود را جشن گرفت و مسابقه دوستانه اي بين فرانسه و برزيل نيز به اين مناسبت برگزار شد.
كالدونياي جديد نيز به عنوان دويست و پنجمين عضو فيفا معرفي شد و برگزاري مسابقات قهرماني باشگاه هاي جهان و مخالفت شديد نسبت به دوپينگ نيز مجددا به تصويب درآمد.فوتبال در همه جاي دنيا رونق داشت ولي روبرتو باجو بازيكن برجسته تاريخ فوتبال ايتاليا به حرفه خود در اين ورزش پايان داد. عراق و جمهوري كره نيز به رقابت هاي فوتبال المپيك راه يافتند و نمايندگان اروپا نيز در آخرين دور رقابت هاي مقدماتي به اين رقابت ها راه يافتند.درنهايت كشوري كه در اين ماه عكس العمل هاي متفاوتي را تجربه كرده بود يعني كامرون با جريمه شش امتيازي از سوي فيفا مواجه شد.
رده بندي جهاني
* ده تيم برتر چندان تغييري نكردند ولي روماني با پنج پله صعود در رده بيست و سوم قرار گرفت كه نتيجه پيروزي پنج بر يك آنها برابر آلمان بود و نيجريه نيز توانست با همان مقدار صعود در جاي شانزدهم قرار بگيرد. نيكاراگوئه نيز با شانزده پله صعود به مكان يكصد و شصت و يكم رسيد كه اين صعود بعد از دو پيروزي دوبر صفر برابر برمودا حاصل شد.
011271.jpg
رقابت هاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان
* دور نخست رقابت هاي جام جهاني در اقيانوسيه از دهم تا نوزدهم مي پيگيري خواهد شد كه در آن دو گروه متشكل از پنج تيم به رقابت خواهند پرداخت و دو تيمي كه در صدر اين دو گروه قرار بگيرند راهي ديدار با استراليا و نيوزلند خواهند شد، كه پس از برگزاري اين دور تيم هاي جزاير سليمان، تائيتي و انوتائو و فيجي موفق به حضور در دور بعد شدند.
ارديبهشت ماه
پنجاهمين سال تاسيس AFC
انتخاب آفريقاي جنوبي به عنوان ميزبان جام جهاني ۲۰۱۰ فوتبال
برگزاري مجدد رقابت هاي جام باشگاه هاي جهان
برگزاري مسابقات دوستانه در ورزشگاه استادو فرانس پاريس به مناسبت يكصدسالگي فيفا.
پنجاه و چهارمين اجلاس فيفا، درنظرگرفتن شش امتياز جريمه براي تيم ملي فوتبال كامرون، عضويت دويست و پنجمين عضو فيفا يعني كالدونياي جديد، حمايت فيفا از كميته ضددوپينگ.
شروع برگزاري رقابت هاي قهرماني باشگاه هاي اروپا همزمان با جشن يوفا.
قرعه كشي رقابت هاي فوتبال المپيك در آتن انجام شد و تيم هاي حريفان خود را شناختند.
يونان نيز در پرتغال تمامي دنيا را شگفت زده كرد و تيم فوتبال زنان كانادا نيز با رقابت شانه به شانه اي كه با تيم فوتبال زنان آمريكا داشت همه را متعجب كرد. در اروپا نيز ايتاليا به همراه تيم هاي صربستان و مونته نگرو و پرتغال به رقابت هاي فوتبال المپيك راه يافت.
رده بندي جهاني
استراليا با چهل پله صعود به جايگاه چهل و نهم رسيد و توانست خود را در ميان پنجاه تيم برتر دنيا قرار دهد. جزاير سليماني با ۲۴ پله صعود در رده يكصد و سي ام و وانوآتو با نوزده پله صعود در رده يكصد و چهل و دوم قرار گرفتند.
برزيل نيز با پيروزي در برابر آرژانتين توانست جايگاه خود را مستحكم تر كند.
رقابت هاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان
اين رقابتها در تمامي دنيا به جز اروپا پيگيري شد و در يكي از نتايج جالب وانوآتو موفق شد با نتيجه جالب چهار بر دو نيوزلند را شكست دهد. در آمريكاي جنوبي نيز برزيل و آرژانتين خود را به عنوان دو مدعي اصلي راهيابي به جام جهاني معرفي كردند.
ارديبهشت و خرداد ماه
* فيفا عضويت فدراسيون فوتبال كنيا را معلق كرد.
* تيمهاي فوتبال زنان جمهوري كره و چين به رقابتهاي جهاني زير نوزده سال جهان در تايلند راه يافتند.
* تيمهاي ملي فوتبال زنان كانادا و آمريكا به رقابتهاي قهرماني زير نوزده سال جهان در تايلند راه يافتند.
* تيم هاي فوتبال اميد ايتاليا،  صربستان و مونته نگرو و پرتغال به رقابتهاي فوتبال المپيك راه يافتند.
* آغاز رقابتهاي قهرماني ملتهاي اروپايي در پرتغال
* يوفا پنجاهمين سال تأسيس خود را جشن مي گيرد.
* شروع مذاكرات مقامات يوفا با مقامات كنيا
خرداد ماه
تكليف رقابت هاي قهرماني سه قاره اروپا، آسيا و آمريكاي جنوبي در اين ماه مشخص شد. ژوزف سپ بلاتر سفر خود را به قاره هاي مختلف آغاز كرد.
ديه گو مارادونا بازيكن افسانه اي فوتبال جهان نيز كه بعد از به خطر افتادن سلامتي اش در يك كلينيك در بوينس آيرس نگهداري مي شد از شرايط بحراني خارج شد و نسبتاً شرايط مطلوبي بدست آورد.
رده بندي جهاني
يونان بعد از نمايش خيره كننده اش در يورو ۲۰۰۴ با بيست و يك پله صعود به رده چهاردهم صعود كرد و پرتغال نيز با ده پله صعود به رده دوازدهم صعود كرد. جمهوري چك نيز با راهيابي به مرحله نيمه نهايي يورو ۲۰۰۴ با هفت پله صعود به رده چهارم صعود كرد كه تاكنون بهترين رده تاريخ فوتبال اين تيم بوده است. ديگر صعودكنندگان در رده بندي فيفا عبارتند از: آمريكا با دو پله صعود به رده هفتم، ترينيداد و توباگو با ۱۴ پله صعود به رده شصت و سوم، غنا با هجده پله صعود به رده هفتاد و يكم، ليبي با دوازده پله صعود به رده هفتادم.
رقابتهاي مقدماتي جام جهاني
آفريقا تنها قاره اي بود كه رقابتهاي خود را برگزار كرد. زيرا آنها در ماه ژانويه رقابتهاي قهرماني خود را انجام داده بودند.
اتفاقات مهم
يونان قهرمان رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ شد. اين تيم در رقابت پاياني موفق شد پرتغال ميزبان را با نتيجه يك بر صفر شكست دهد و به مقام قهرماني دست يابد.
رقابتهاي فوتبال آمريكاي جنوبي موسوم به كوبا آمريكا آغاز شد.
ژوزف سپ بلاتر رئيس فيفا سفر خود را به سه قاره آغاز كرد.
جام ملتهاي آسيا در چين آغاز شد.
اسپانيا به همراه تيم هاي تركيه، سوئيس، اوكراين و آلمان به عنوان نمايندگان اروپا به جام جهاني جوانان جهان راه يافت.
برزيل با غلبه بر آرژانتين در بازي نهايي كوبا آمريكا فاتح اين جام شد.
استراليا به عنوان نماينده قاره اقيانوسيه به رقابتهاي فوتسال جهان در چين تايپه راه يافت.
شهريور:
پايان رقابتهاي اكثر جامهاي هر قاره در اين ماه برگزار مي شود. رقابتهاي فوتبال المپيك نيز با حضور شانزده تيم مردان و ده تيم زنان آغاز شد و طي آن تيم فوتبال مردان آرژانتين موفق به كسب نخستين مدال طلاي خود شد و تيم فوتبال زنان آمريكا نيز به دومين مدال طلاي خود در المپيك دست يافت.
تاريخهاي مهم
آمريكا به مقام قهرماني رقابتهاي فوتسال كونكاكاف دست يافت و به همراه كوبا به رقابت هاي جام جهاني فوتسال در چين تايپه راه يافت.
كميته اضطراري فيفا موقتاً محروميت كنيا را لغو كرد.
ژاپن جام ملتهاي آسيا را از آن خود كرد. اين تيم با غلبه بر تيم ميزبان يعني چين موفق شد به اين مهم دست يابد.
اسپانيا، آلمان، ايتاليا و روسيه به رقابتهاي قهرماني جوانان در تايلند راه يافتند.
رقابتهاي فوتبال المپيك شروع شد
آمريكا با غلبه بر برزيل مقام قهرماني فوتبال زنان رقابتهاي المپيك را به دست آورد.آرژانتين با شكست پاراگوئه به مقام قهرماني فوتبال مردان رقابتهاي المپيك دست يافت.
مهر
* رقابتهاي مقدماتي راهيابي به جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان به سرعت به پيش مي رود و قاره ها رقابت هاي خود را برگزار مي كنند.
* رقابت هاي جام جهاني فوتسال پانزده ساله شد. اولين دوره اين رقابتها در هلند و آخرين دوره آن امسال در چين تايپه برگزار شد.
* تمامي چشمها به قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني فوتسال دوخته شده است.
* تمامي نگاه ها به گروه D رقابتهاي جام جهاني فوتسال است.
* رقابتهاي مقدماتي جام جهاني در اروپا به روزهاي جالب خود رسيده است.
* مبارزه عليه دوپينگ، اخطار به انجمن هاي فرانسه، ايتاليا و هلند.
* در رقابتهاي فوتبال المپيك آتن هيچ گونه تست مثبت دوپينگي مشاهده نشد.
آبان
* دهمين سال تأسيس تحقيقات و ارزيابي فيفا.
* كميته فني فوتبال فيفا و كميته توسعه فيفا از طولاني تر شدن رقابتهاي مقدماتي جام جهاني آلمان حمايت كردند.
* جمهوري كره رقابت سختي براي نگهداري مقام قهرماني پيش رو خواهد داشت.
* اعلام حمايت فيفا از انجمن فوتبال فلسطين.
* پروژه گل ۲۷ پروژه جديد را دنبال مي كند.
* رنه هيگوئيتا به عنوان مربي دروازه بانان اكوادور منصوب مي شود.
آذر و دي ماه
* رقابتهاي فوتبال در آفريقاي جنوبي به طور جدي دنبال  شد.
* شاهين هاي نيجريه بار ديگر بر فراز قاره آفريقا به پرواز درآمدند.
* بيست و يك بازيكن زن و سي و پنج بازيكن مرد فوتبال براي كسب عنوان برترين بازيكن سال زن و مرد جهان (گالا) به رقابت خواهند پرداخت.
* بازي دو تيم فلسطين و چين تايپه در چارچوب رقابتهاي مقدماتي جام جهاني آلمان با يك روز تعويق انجام شد.
* هدف بعدي پروژه كام يونيتي كشورهاي سوآزيلند و كامبوديا اعلام شدند.
* استراليا موفق شد جزاير سليمان را با نتيجه شش بر صفر مغلوب كند كه البته جاي شگفتي نداشت.
* كميته بررسي امكانات آفريقاي جنوبي از ژوهانسبورگ ديدن كرد.
* فوتبال عراق احيا شد.
* جام كنفدراسيونها در سال ۲۰۰۵ در كشور آلمان برگزار خواهد شد.
* آلمان و استراليا ديدار افتتاحيه جام كنفدراسيونها را برگزار خواهند كرد.
* دعوت از كميته بين المللي طب ورزشي براي حضور در اجلاس پزشكي فيفا
* داوران جوان در تايلند (بانكوك) كسب تجربه مي كنند.
* غلبه تيم فوتسال برزيل برابر ايتاليا در جام جهاني فوتسال با نتيجه دو بر يك
* هفت ماه محروميت براي آدرين موتوي رومانيائي.
* پيروزي فوق العاده چهار بر صفر آلمان مقابل نيوزلند.
* تيم ملي فوتسال آمريكا با غلبه چهار بر يك مقابل روسيه به جمع هشت تيم برتر جام جهاني فوتسال راه يافت.
* انتخاب آندري شوچنكو به عنوان مرد سال فوتبال اروپا، وي اين عنوان را بالاتر از دكوي پرتغالي و رونالدينيوي برزيلي بدست آورد.
* اعلام سه نامزد اصلي كسب مرد سال فوتبال جهان، گالا كه عبارتند بودند از، رنالدينيو، تيه ري آنري و آندري شوچنكو.
* برزيل جايزه بهترين تيم سال فوتبال جهان و چين جايزه بازي جوانمردانه را بدست آوردند.
* رونالدينيو و پرژيث پرينتز به ترتيب مرد و زن سال فوتبال جهان انتخاب شدند.
بهمن ماه
* فدراسيون فوتبال اسپانيا به خاطر رفتارهاي نژادپرستانه تماشاگران اين كشور يكصدهزار فرانك جريمه شد.
* مراسم ويژه در موزه المپيك به خاطر يكصد سالگي فيفا.
* نظارت فيفا بر پيشرفت پروژه گل .
* اشكهاي برزيل در نيمه نهايي جام جهاني فوتسال.
* انتخاب هجده بازيكن برتر رقابتهاي جام جهاني فوتسال.
* اسپانيا و ايتاليا به ديدار نهايي جام جهاني فوتسال راه يافتند. و برزيل و اسپانيا نيز براي كسب مقام سوم به ميدان رفتند و سرانجام اسپانيا به مقام قهرماني رسيد.
* پورتو و اونس كالاس، آخرين مسابقه جام بين قاره اي، يك فينال و دو قهرمان!
اسفند ماه
ليگ قهرمانان اروپا وارد مرحله تازه اي شد.چلسي قدرت تازه اروپا به مربيگري مورينيو به مقابل تيمهاي بزرگ رفت كه سابقه طولاني اي در قهرماني اروپا داشتند.الين قرباني بارسلونا بود كه در مجموع ۵ بر ۳ شكست خورد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |