شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۴
در گوشه اي از پايتخت
ساعتي با پنج قلوهاي كنجكاو
طبيعي است كه هر مادري بلا فاصله كه متوجه شود پنج قلو باردار است فكرش هزار راه مي رود ،آن هم فكري كه هفت ماه از ذهنش خارج نمي شود ، فكر تربيت و بزرگ كردنشان ،فكر مخارجشان ،فكر تحصيل و ...
ايمانمهديزاده
032514.jpg
جمع و جور كردن و تر و خشك كردن پنج كودك بازيگوش و همسن كار چندان آساني نبود. اين عكس به سادگي گرفته نشد.
عكس : هادي مختاريان
با فاصله 2 تا 3 دقيقه به دنيا آمدند، طبيعي وبدون عمل جراحي. وزنشان بين يك كيلو و 200 گرم تا يك كيلو و 500 گرم بـود. حالا  بزرگ شده اند و درشت اندام. بازيگوشي هاي مداومشان امان اطرافيان را مي برد.
فـاطمه، علي، زينب، حسن و حسين؛ 5  قلوهايي كه هنگام اذان غروب روز هجدهم آذر ماه سال 81 در بيمارستان مدائن پا به دنياي پرجنجال گذاشتند. اين 5 خواهر و برادر عجيب و دوست داشتني جاذبه اي شدند براي رفتن ما به شهرك شهيدبابايي.
سرباز دبان ما را تا جلوي منزل عباس رجبي مشايعت كرد. زنگ زديم. با اينكه قرارمان را از روز پيش تعيين كرده بوديم، متوجه شديم در آپارتمان قفل است.بي درنگ به ياد 5 كودك دو سال و چهارماهه افتاديم كه مي توانند در هر شرايطي براي پدر و مادر نگراني، اضطراب يا شادي و شعف همراه داشته باشند.
كليدي در قفل در چرخيد. ابتدا چهره مهربان مرد ميزبان با ريش و سبيل جوگندمي و سپس گذر از چارچوب در ورودي و مواجه شدن با 5 كودكي كه در راهرو ايستاده بودند و هر كدام جداگانه سلا م مي دادند. فاطمه خيلي تند و آسان نزديك آمد، دست هايش را باز كرد تا در آغوش جا بگيرد و از آن بالا  همه چيز را نگاه كند.
با پدر و مادر و برادر 5 قلوها آشنا شديم و رودررويشان نشستيم. علي تشكچه راحتي را با پنجه هاي كوچكش چسبيد و بالا  آمد. خيلي راحت بدون احساس بيگانگي كنارم نشست. متعاقبش حسن و حسين و زينب نيز آمدند.
از آغاز تا تولد
پيش از تولد نامي برايشان انتخاب نشده بود. هنوز جنسيت بچه ها قابل پيش بيني نبود. هنگامي متوجه حمل چند كودك شدم كه 40 روز از بارداري را پشت سر گذاشته بودم. اينها جملا تي است كه مادرشان برايمان مي گويد: آغاز 2 ماهگي نتيجه سونوگرافي حضور 5 نوزاد را اعلا م كرد. روزها  آمدند و رفتند. هر لحظه كه مي گذشت امكان تحرك، بيشتر از من گرفته مي شد تا جايي كه پزشك سفارش كرد، ماه آ خر بارداري را در استراحت كامل سر كنم. آن روزهاي دشوار را به ناچار تحمل كردم ولي از اينكه بچه ها طبيعي و بدون كمك جراحي به دنيا آمدند، خوشحالم. درست 7 ماه، 5 كودك را با خودم حمل كردم؛ 10 روزي هم در دستگاه بودند و سپس به خانه منتقل شدند.
مركز ثقل و رهبري گروه
فاطمه از آغوش عكاس جدا مي شود و به شوق دست يازيدن بر قلم به سويم مي آيد. از مصطفي برادر 13 ساله 5 قلوها مي خواهم برايش مداد و كاغذ بياورد. پدرشان لبخند مي زند و مي گويد: مصطفي جان زحمت 5 مداد و كاغذ را بكش. و برايمان توضيح مي دهد كه هر چيز براي هر كدام فراهم مي شود، چهار نفر ديگر نيز خواهانند. فاطمه پي برادرش به اتاق مي رود. وقتي با مداد و كاغذ وارد مي  شود، خواهر و برادرها به سوي اتاق مصطفي مي روند.
هر سويي كه فاطمه مي رود، ديگران درپي اش هستند؛ بزرگتر از بقيه است و به شكل ذاتي مركز ثقل جمع 5 نفره شان محسوب مي شود.
به كمك پدر روي كاناپه كنار هم مي نشينند تا در قاب لنز دوربين جا بگيرند. با تعجب وكنجكاوي خيره دوربين شده اند. زينب بهانه مي گيرد و علي بي تابي مي كند از آرام نشستن.
مصطفي مي گويد: هر كس ساكت بنشيند جايزه مي گيرد. گويي حرفش اثربخش است و بچه ها ازبرادر بزرگتر حرف شنوي دارند. او مشغول تحصيل در كلا س دوم مقطع راهنمايي است. از روزهاي نخست ورود خواهرها و برادرهايش مي پرسم. اينكه توجه اقوام به آنها معطوف شده و پس از 11 سال تك فرزندي به اين شكل از تنهايي رهيده است. خوب مي داند كه پدر و مادر تمام فرزندان را هم اندازه دوست دارند: همه مي آمدند منزلمان و مي رفتند سراغ بچه ها. من كار خودم را مي كردم. مانند روزهاي پيش بادوستانم در محوطه بازي مي كردم و مدرسه مي رفتم. همه خواهرها و برادرها را اندازه هم دوست دارم. در برابرشان احساس مسووليت دارم.
مادرشان كه هنگام تولد بچه ها 28 ساله بوده و درشت استخوان است، فاطمه را بازيگوش و كنجكاوتر از ديگران معرفي مي كند. حسين و علي نيز. اگرچه حسين خجالتي است و به محض ورود ميهمان از همه ساكت تر مي شود. ولي مادر نيز مانند مصطفي او را از همه بازيگوش  تر مي داند.مدام به اتاق برادر بزرگتر مي رود و با كامپيوترش بازي مي كند. سرگرمي علي ور رفتن با جاروبرقي است. از صدايش هيجان زده مي شود و لوله جارو را مي كشد. حسين و علي سيم تلويزيون را نيز مي كشند.
زهرا عيسي قمصري اينك در 30 سالگي مادر 6 فرزند است. البته تنها با 2 زايمان، آرام و صبور شيطنت هاي كودكانه فرزندانش را به تماشا نشسته است. وقتي مي خواهد خاطره اي از كودكانش بازگو كند، خنده اش مي گيرد: تمام زندگي ما را پر از خاطرات شيرين كرده اند. ابتدا تولد قد و هيكلي داشتند، اندازه يك عروسك. با وزني بين 1/20 كيلوگرم تا .1/50 وقتي شنيدم همگي در سلا متند خيلي خوشحال شدم. بالا خره زحمت هايم هدر نرفت و بابت سختي كه اين چندماه تحمل كردم، لطف خداوند شامل حالم شد و بچه ها در سلا مت به دنيا آمدند. البته سعي و كوشش دكتر س را نمي شود ناديده گرفت. مدام مرا چكاب مي كرد و راهنمايي براي رفتار نگهداري در بارداري. دكترف نيز همينطور. او متخصص اطفال است و در پرورش نوزادانم نقش بسزايي داشت.
شيطنت بچه ها و بالا رفتنشان از سروكول پدر ومادر و عكاس و ميز و صندلي، اجازه صحبت آرام و دقيق را سلــب مــي كـنـد. مـدام حـواسمـان معـطـوف بازيگوشي هايشان مي شود. به پيشنهاد خانم قمصري جايم را تغيير مي دهم، ولي فاطمه كه بالا  رفتن از صندلي را نـيز خوب آموخته از صـنـدلـي بـالا  مي آيد و دست هايش را حلقه مي كند، دور گردنم. در چنين شرايط كودكانه و صادقانه اي بازي كردن با كودكاني كه تازه كلمات را جويده جويده از لا ي دندان ادا مي كنند، جذاب تر از نوشتن فيش هاي گزارش است. هر چه پدر او را از صندلي پايين مي كشد، افاده نمي كند تا اينكه روي پاهايم چهارزانو مي نشيند و سعي دارد بامداد سبزش روي كاغذها خط خطي كند.
زينب مداد علي را مي گيرد. گريه اين پسر احساساتي و زودرنج با نق زدن و اشك ريختن شروع مي شود، خيلي زود مداد را بهش پس مي دهند و به همان سرعت  آرام مي شود و دوباره گوشه لب هايش خط لبخند مي افتد.
از رفتارها و ويگي هايشان مي پرسم. پدر مي گويد: حسن بد هل مي دهد. دو دستي بر تخت سينه خواهر و برادرهايش مي زند. البته فقط وقتي ناراحت شود. عمده اوقات يكديگر را مي بوسند و نوازش مي كنند. حسين و زينب چپ دست هستند. با اين دست مداد را در دست گرفته اند. مادر به صحبت هايش ادامه مي دهد: هر كدام از بچه ها اندازه عروسك كوچكي بودند. من مي ترسيدم ببرمشان حمام. همسايه طبقه پايين ترمان مي آمد كمك. بنده خدا خانم فراهاني دو ماه تمام زحمت كشيد و در استحمام كردن و تعويض پوشكشان كمكم كرد. پس از آن خانه مان را تغيير داديم و به اين منزل كه مترا و اتاق بيشتري دارد، آمديم. در منزل قبلي، خانم فراهاني در دكتر بردن ها و خلا صه تمام لحظات همراهمان بود. هنوز هم گاهي كه مي آيد منزلمان.
بيش از اينكه ميهمان باشد، كمك حالم است. مادر و خواهر شوهرم و مادر خودم نيز زحمت زيادي كشيدند.
حالا  زينب بين خط گفتاري ما ايستاده و با سماجت سعي در كشيدن خط با مداد نارنجي روي كاغذ دارد: زينب هر چه بخواهد به هر شكلي به دست مي آورد. از بقيه بيشتر به كاغذ و مداد علا قه داد. ديوارنويسي هاي خانه اغلب كار اوست. ما ديوارها را دستمال مي كشيم و او همچنان نقاشي مي كشد. بچه ها گرد هم نشسته اند و مشغول كشيدن خطوط روي تكه كاغذها هستند. شايد حرفشان را به زبان كودكانه مي نويسند.
كمك هايي كه گم شد
عباس رجبي، پدر پسر خانواده 42 ساله است و كارمند وزارت دفاع. مي گويد: شب ها تا ساعت 1 و 2 بامداد بيدارند. با هزار جور كلك بايد خوابشان كنيم تا صـبـح بتـوانم به اداره برسم. برخي اوقات براي خواب كردنشان به تهديد متوسل مي شوم تا بلكه پتو روي سرشان بكشند تا به خواب روند. ماشاءالله خيلي پرانري و بازيگوش هستند. دو ماه نخست هر يك ساعت يكبار وقت شيرخوردنشان بود. روزها همسايه به كمك مي آمد و شب ها شيفت من بود. بعضي شب ها براي اينكه گرسنه نمانند به 3 نفرشان با هم شير مي دادم، با دست راست دو شيشه و با دست چپ شيشه هاي ديگر را دهان بچه ها
032532.jpg
آقاي كاشاني دستور داد ماهي يكصد هزار تومان تا 3 سال براي بچه ها پرداخت كنند، اما نمي دانم چرا با فروكش كردن اخبار، نامه صادره بنياد به فراموشي سپرده شد خدا بزرگ است.
مي گذاشتم. تا 2 سالگي شير خشك خوردند، ولي حالا  شير پاستوريزه را هر روز مي نوشند. البته خودشان خوب ياد گرفته اند شيشه را نگهدارند.
از او مي پرسم به عنوان پدر كدام يك را داراي شيطنت هاي كودكانه بيشتري مي دانيد. مي گويد: همان كه جثه اش از بقيه كوچكتر است؛ حسين. او تنها كسي است كه مي تواند در را باز كند و از خانه بيرون برود. به خاطر همين مدام در خانه را قفل مي كنيم. بيشتر از بقيه پنهان مي شود و ما را وادار به جست وجو مي كند. البته حسن هم چند بار دريخچال پيدا شده كه مشغول خوردن ماست بوده. مادر ادامه مي دهد: امروز صبح همه شان بيدار شدند و آمدند براي صرف صبحانه. حسين دراز كشيده بود در رختخوابش. وقتي صدايش كردم و سراغش را از خواهر و بـرادرهـايـش گـرفتـم، صدايش آمد كه مي گفت؛ حسين خوابه.
يكي از دوره هايي كه نوزاد درد مي كشد وبي تابي مي كند و آب دهانش راه مي افتد، هنگامي استكه دندان هايش در مي آيد. يكي از خوش شانسي هاي اين پدر و مادر طي كردن اين دوره توسط بچه ها بدون اذيت و خارش زياد بود. اين يكي را خدا به خير كرد.
عكاس ما بچه ها را روي ميز كنار هم مي نشاند تا يك عكس خوب ازشان بيندازد. فاطمه روي لبه ميز نشسته و پاهايش را تكان مي دهد. نگاه همه به دوربين است و پس از چند ثانيه بدون اينكه به پاهاي معلق فاطمه بنگرند، اينها هم پاهايشان را در هوا ول كرده اند و تكان مي دهند؛ از همان حس هايي كه بين دوقلوها وجود دارد. حالا  اينجا 5 قلو را تصور كنيد در ذهنتان. از ميز پايين مي آورندشان. علي قهر مي كند و به سوي كنج ديوار مي دود. خودش را به گوشه مي چسباند و گريه را آغاز مي كند. پدر مي دود تا آرامش كند و به ميدان بازي بياوردش. مادر مي گويد: از همه حساس تر و دلنازك تر است. اشكش دم مشكش است. خيلي زود مي رنجد و گريه مي افتد. برمي گردد و بقيه را در حال نقاشي مي بيند. او هم جذب نقاشي مي شود. حسن ماشين هاي اسباب بازي را برمي دارد و از جرگه ديگران فاصله مي گيرد. مادر مي گويد: زينب و حسين خيلي تيزهوشند؛ بچه هاي سوم و پنجم ريزجثه ترند. زينب پيش از ديگران به حرف زدن آمد و اولين كلمات را او ادا كرد. نكته جالب اينكه دو خواهر يكديگر را به نام صدا مي زنند. به هم آبجي مي گويند، ولي برادرها را به اسم صدا مي كنند. خيلي وقت ها اين 5 نفر يكديگر را در آغوش مي گيرند و مي بوسند.
- وقتي عصباني مي شويد، چطور؟
حسن مو مي كند، موهاي طرف نزاعش را مي كشد. علي با كف دست، پنجه گرگي به سينه و صورتشان مي زند. حسين و زينب طرف دعوا را گاز مي گيرند، ولي فاطمه هرچه بخواهد به راحتي تصرف مي كند. او براي ستاندن چيزي نياز به راه انداختن دعوا ندارد. علي روبه رويمان نشسته و مداد را لا ي دندان هايش مي گذارد. حسين نيز چند ثانيه بعد اين كار را انجام مي دهد وپس از او زينب نيز.
از تسهيلا ت و كمك هايي كه براي نگهداري و پرورش بچه ها شده، سراغ مي گيريم. عباس رجبي مي گويد: هزينه داروهايشان را اداره صددرصد پرداخت مي كند. تا 2سالگي نيز پوشك و پنبه ريزشان را تامين مي كرد. بعد هم كه كمك هاي پزشكان بود و خانم فراهاني. يك سال پرستارشان، خانم كاظم پور كمك مي كرد به تر وخشك كردنشان. همسرش ادامه مي دهد:  سازمان بهزيستي براي كمك هزينه پرستاري هر 3 ماه مبلغ 40 هزار تومان پرداخت كرد. مابقي كمك مادر و خواهر همسر و مادر خودم بود. شركت بهداشت كار نيز توسط آقاي سجادي و شركت بيوميل تا دو سالگي كه بچه ها را از شير خشك گرفتيم، غذاي بچه ها را - شير خشك - تامين كرد.
عـبـاس رجبي پس از 8 سال تحمل اسارت اردوگاه هاي عراقي در حالي كه با تركش در پا و ران تيرخورده با سربلندي و آزادگي وارد ايران شد، تصميم به ازدواج گرفت. او جانباز 45 درصد است: وقتي بچه ها دنيا آمدند، از برنامه درشهر آمدند و عكس بچه ها را انداختند و خبر تهيه كردند. موج تبليغاتي دامان بنياد مستضعفان و جانبازان را گرفت. آقاي كاشاني دستور داد ماهي يكصد هزار تومان تا 3 سال براي بچه ها پرداخت كنند، اما نمي دانم چرا با فروكش كردن اخبار، نامه صادره بنياد به فراموشي سپرده و در خاطرها محو و كمرنگ تر شد. البته من نگراني ندارم، خدا بزرگ است. همان كه كمك كرد، 8 سال براي آزادي صبر كنم، براي بزرگ شدن اين گل ها كه هديه اويند نيز كمكم خواهد كرد. و خنده اي تلخ گوشه لبش نقش مي بندد.
شايد تغيير مسير صحبت فضا را شاد و كودكانه كند. از بازي هاي معمولشان مي پرسيم. مادر، خوب به بچه هايش نگاه مي كند. معمولا  قطار بازي را به ديگر بازي ها ترجيح مي دهند. علا وه بر لا زم نبودن اسباب خاصي بسيار شاد و خندان اين بازي را انجام مي دهند. دست هايشان را  دور پهلوي يكديگر مي گذارند و پشت سر هم صف مي كشند و در اتاق مي دوند.
سابقه زايمان هاي چندقلو
فاطمه باز از صندلي بالا  آمده و دست هايش را مي اندازد دور گردنم. عاطفه و مهر عجيبي دارد اين كودك. با هيچ كس غريبي نمي كند و توجه همه را با دوست داشتن به خود جلب مي كند. اين بازي ها اما حرف هاي ما را جسته گريخته مي كند. مادرشان از بيمارستان مي گويد كه يك روز بيشتر در آنجا نبوده براي زايمان، ولي بچه ها 10 روز در دستگاه بودند تا بدنشان تقويت شود. بعد به خانه آمدند. تمام هزينه را هم اداره همسرش پرداخت كرده است. در اين لحظه حسن خود را به دامان مادر مي آويزد و بهانه مي گيرد. مادر نيز با اشاره به كودك چهارمش پي حرفش را مي گيرد: حسن از بقيه بهانه گيرتر است. و بعد درباره سابقه زايمان هاي چندقلو در خانواده مي گويد: هر 3 عمه ام زايمان هاي دوقلو داشته اند. براي همين وقتي شنيدم بچه ها سه قلو هستند زياد عجيب نبود، ولي پس از معلوم شدن 5 نوزاد، همه اش نگران سلا متي شان بودم.
براي خانواده اي كه ناگهان تعدادشان از 3 نفر به 8 نفر افزايش مي يابد، ميهماني رفتن و ميهمانداري نبايد كار چندان سهلي باشد. يك خودرو پيكان در تملك اين خانواده است و هر يك يا 2 ماه يكبار كه قصد ديد و بازديد با اقوام را داشته باشند، بچه ها را 2 تا و 3 تا به خودرو مي آورند و داخل پيكان با درهاي بسته مي گذارند تا مبادا كودكان كنجكاو و بازيگوش كار دست پدر و مادر دهند و موجبات نگراني و اضطراب را فراهم كنند.

به زودي در مدارس تهران
دختران جوان آموزش مي بينند
۲ ماما در 20 مدرسه دخترانه حضور يافته و آموزش هاي لا زم را به دختران نوجوان، خانواده هاي آنان و حتي اولياي مدرسه مي دهند
032517.jpg
عليرضا كيواني ناد
خبر استقرار ماماها در مدارس تهران همان قدر كه از نظر آموزشي و بهداشتي قابل تامل بود، همان قدر نيز اين تصميم غيرمنتظره باعث تعجب بود! وقتي ماجرا پيچيده تر مي شود كه مسوولا ن آموزش و پرورش با تكذيب اين خبر از محتواي طرح كاملا  اظهار بي اطلا عي مي كنند، اما مسوولا ن انجمن مامايي كشور مصر هستند كه اين خبر واقعيت دارد و به زودي اين طرح در مدارس تهران اجرا خواهد شد. حتي فراتر از آن خبر از پروتكلي مي دهند در مورد كلا س هاي آمادگي زايمان.
مسوولا ن آموزش و پرورش هنوز از اجراي اين طرح اظهار بي اطلا عي مي كنند. باورش كمي سخت است چون چند روزي مي شود كه اين خبر را خبرگزاري ها مخابره و صدا و سيما به دفعات آن را پخش مي كند. راهپيما، مدير روابط عمومي آموزش و پرورش استان تهران در اين باره مي گويد: اطلا عي ندارم يا حداقل هنوز در اين مورد با آموزش و پرورش صحبتي نشده است. احتمال اين وجود دارد كه مسوولا ن انجمن مامايي، در نشستي خبري از آينده اي صحبت كردند كه بسط و گسترش اين طرح در آن گنجانده شده ولي نه صحبتي با ما شده و نه در جريان انجام آن هستيم!
زياد از اظهارنظر عجيب سازمان بهزيستي كشور در سال گذشته نگذشته است. اظهارنظري كه واكنش مسوولا ن آموزش و پرورش را هم به همراه داشت. آن موقع نيز مسوولا ن سازمان بهزيستي در نشستي خبري از وجود شپش در مدارس تهران و بي توجهي مسوولا ن آموزش و پرورش به اين مساله خبر دادند. راهپيما در اين باره هم مي گويد: آن موقع هم در مورد اين اظهارنظر حرفي نزديم چون كاملا  بي اطلا ع بوديم. وي مي گويد: ماما چه ارتباطي به دانش آموزان دارد. براي راهپيما توضيح مي دهيم كه منظور از اجراي طرح ماماي مدرسه، آموزش دانش آموزان، والدين و حتي اوليا و مربيان است براي رويارويي با مسايلي چون بلوغ زودرس .
ناهيد خداكرمي، دبير انجمن مامايي كشور و عضو سازمان نظام پزشكي، بر اجراي اين طرح مصر است و از اجراي آن در آينده اي نزديك خبر  دهد. وي در اين باره مي گويد: با اجراي طرح مذكور قرار است 2 ماما در 20 مدرسه دخترانه حضور يافته و آموزش هاي لا زم را به دختران نوجوان، خانواده هاي آنان و حتي اولياي مدرسه  دهند. چنانچه اين طرح اجرا شود كمتر شاهد معضلا ت ناشي از هيجانات دوران بلوغ در دختران خواهيم بود.
مريم ساداتي روانشناس نيز در اين باره معتقد است: اجراي طرح مذكور چنانچه از قالب تئوري و نظريه خارج شود، كارساز است. وي در همين مورد مي گويد: هيجانات ناشي از بلوغ و بلوغ زودرس، بيشتر بار رواني دارد تا فشار جسمي. خصوصا اين مساله در دختران بيشتر بارز است، چرا كه اين بلوغ در آنها با تغييرات بيشتري نسبت به پسران همراه خواهد بود. چه در ظاهر و چه در درون بدن. پس استفاده از ماما ايده خوبي است، ولي بايد به يكي دو مورد هم توجه داشت. مثلا  شما مي گوييد در خبر مذكور آمده قرار است از 2 ماما براي 20 مدرسه استفاده شود. اين به نظر شما كافي است؟ آيا بازدهي كافي را دارد، حتي به لحاظ مطالعاتي. در ضمن بايد ديد آيا آموزش هاي در نظر گرفته شده، با هنجارها و ناهنجارهاي اجتماعي ما سازگار هستند يا نه. مثلا  مواردي را داريم كه دختران هيچ تمايلي براي مادر شدن ندارند، چون ناملا يمات زندگي آنها به قدري زياد بوده كه چشمشان ترسيده. در اين صورت حضور در كلا س هايي چون آمادگي زايمان هم تاثيري نخواهد داشت!
خداكرمي اما در مورد آگاهي دختران نوجوان نسبت به مسايلي از اين دست مي گويد: در شرايط كنوني آگاهي دختران راجع به فيزيولوي در حد صفر و گاه ناقص، غلط و گمراه كننده است.
ساداتي اين مساله را تنها ناشي از فقر اطلا عات در جامعه نمي داند و معتقد است كتاب هاي درسي هم به لحاظ آمار و اطلا عات، آن طور كه بايد و شايد داده هاي به روز و بعضا به درد بخوري ندارند. عده اي از كارشناسان بر اين باورند اجراي طرح ماماي مدرسه نيازمند بسترسازي هايي است كه فعلا  در آموزش و پرورش وجود ندارد. چه، سالهاي گذشته نيز اجراي طرح هايي چون آگاهي و آماده سازي در برابر ايدز تنها به چند شهرستان منتهي شد و بس. بنابراين مطرح كردن اينچنين طرح هايي - حتي در مرحله تئوري - جاي بحث فراوان دارد.
خداكرمي در اين باره مي گويد: گام هاي بسيار ارزشمندي در اين زمينه برداشته شده، خصوصا در حوزه سلا مت دانش آموزي. حتي پروتكل كلا س هاي آمادگي زايمان هم تدوين شده كه با اجرايي شدن آن در سال 84 گام موثري است در جهت ارتقاي سلا مت زنان جامعه. وي همچنين معتقد است مادران پس از زايمان، از خدمات با كيفيتي در اين زمينه برخوردار نيستند و شايد كلا س هاي توجيهي كه در مدارس برپا مي شود، در آينده، دانش آموزان دختر را آگاه تر كرده تا با آگاهي بيشتر بتوانند خدمات بهتري دريافت كنند.
ساداتي اما مشكل ديگر اين طرح را، تعريف گنگ و مبهم ماما در جامعه مي داند و مي گويد: الا ن شما از هر دانش آموزي كه بپرسي ماما چه كاري به صورت تخصصي مي كند، نمي داند. منظورم اين نيست كه آنها نمي دانند ماما چه وظيفه اي دارد. ماما در جامعه امروز حتي به لحاظ شغلي هم دچار مشكل است. اول به نظرم رسيد اين كار شايد در دورنمايي گسترده تر بتواند اين شغل را احيا كند، ولي آمار هاي موجود، چنين پيش فرضي را باطل مي كند. براساس استانداردهاي جهاني بايد به ازاي هر يكهزار تولد، 50 ماما مشغول به كار باشند كه در ايران با يك ميليون و 200 هزار زايمان سالا نه حداقل به 40 هزار ماما نياز دارد. ساداتي با اشاره به اين آمار ها مي گويد: ماماي مدرسه كار بسيار دشواري، پيش روي دارد. قرار است در مورد مسايلي با دختران دانش آموز صحبت كند كه بعضا پرداختن به آنها حتي از سوي مادر دانش آموز هم عملي است تقبيح شده! پس نمي توانيم، بگوييم فضايي كه آنها پيش رو دارند، مثبت است. البته منفي هم نيست ولي كار در چنين فضايي بسيار گنگ و مبهم است، از طرفي مسوولا ن وزارت آموزش و پرورش معتقدند اين وظيفه مي تواند بر دوش معلمان بهداشت هم باشد و شايد حضور ماماي مدرسه چندان هم الزامي نباشد.
يكي از آگاهان اين وزارتخانه مي گويد: معلم بهداشت، همين الا ن در مدرسه چنين كاري مي كند. اگر دانش آموزي به او مراجعه كرده و مشكلش را بگويد، به راحتي به او مشاوره داده شده و حتي به مراكز پيشرفته نيز معرفي مي شود. پس ماماي مدرسه كاري بيش از اين انجام نمي دهد. مگر آنكه قرار باشد كلا س هاي تئوريك برگزار كند كه فعلا  شرايط برگزاري آنها مهيا نيست.
به نظر مي رسد اجراي طرح مدرسه، در گام اول، منوط به جلب رضايت دست اندركاران آموزش و پرورش باشد تا ايجاد بستر مناسب براي تعميم آن. چرا كه بي اطلا عي مسوولا ن وزارتخانه مذكور تقريبا با منتفي بودن طرح همخواني و همسويي دارد! چه، گفته مي شود ظرف يكي دو هفته گذشته رايزني هايي صورت گرفته تا مسوولا ن به تعامل مناسبي رسيده و يكديگر را در اجراي طرح، ياري كنند.
نكته آخر اينكه با توجه به آمار دانش آموزان مدارس تهران - اجراي اين طرح را در سطح كشور بررسي نمي كنيم - حداقل به يكهزار ماما نياز است كه تامين حقوق و دستمزد آنها با توجه به حال و روز فعلي وزارت آموزش و پرورش، جاي تامل و تفكر دارد.

گفت وگو با فاطمه آليا در مورد تحقيق و تفحص از مركز مشاركت امور زنان
نه مثبت نه منفي
032520.jpg
سرانجام ماجراي تحقيق و تفحص به حوزه زنان نيز سرايت كرده و اين بار دستگاه نظارتي مي خواهد عملكرد مركز مشاركت امور زنان را از نزديك بررسي كند؛ مركزي كه شايد براي اولين بار به اين شكل جدي مورد بازخواست قرار مي گيرد.
فاطمه آليا، نماينده مجلس و عضو تيم تحقيق و تفحص از مركز مشاركت امور زنان در گفت وگوي كوتاهش با ما، علا قه اي ندارد تا طرح تحقيق و تفحص مجلس از اين مركز را نقطه منفي در كارنامه اين مركز بداند، اما معتقد است اين مركز در طول دوره فعاليت خود، بهتر از اين مي توانسته در زمينه زنان فعاليت كند.
مركز مشاركت امور زنان اگرچه درطول سالهاي گذشته كمتر از ديگر سازمانها و وزارتخانه ها تيتر مطبوعات بوده است، اما مجلس هفتم معتقد است آنقدر نقطه ابهام در كارنامه اين مركز وجود دارد كه بعد از قوه قضائيه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا مي و سازمان ملي جوانان رتبه چهارم را براي جلب تحقيق و تفحص مجلس كسب كرده است.
اندكي مانده بود به انتهاي سال۸۳ كه كميسيون فرهنگي مجلس طرح تحقيق و تفحص از مركز مشاركت زنان را در قالب چند محور در صحن علني مجلس مطرح كرد و نماينده ها هم راي دادند.
- انطباق سياست ها و عملكردها با شرح وظايف مصوب و اصول سياست فرهنگي شوراي عالي انقلا ب فرهنگي
- كيفيت حضور در اجلا س منطقه اي و جهاني از لحاظ تاثيرگذاري و تاثيرپذيري
- بررسي اهداف و محتواي كارگاه هاي آموزشي، همايش ها و جشنواره ها
-نقش كمي و كيفي مركز مشاركت زنان در راه اندازي مركز آموزشي و مطالعاتي و جهت گيري محتوايي آنها
- عدم موضعگيري در مقابل اقدامات و رفتارهاي مغاير شئونات اسلا مي و انساني در سطح بين المللي در چارچوب سياست هاي مصوب، ازجمله محورهايي بود كه در طرح تحقيق و تفحص از مركز مشاركت امور زنان مطرح شد و راي آورد.
گرچه آليا تحقيق و تفحص را مثبت ارزيابي مي كند و آن را بي تاثير در بهينه شدن روند فعاليت اين مراكز و سازمان ها نمي داند، اما عده اي كنفرانس اخير مقام زن كه چندي پيش در نيويورك برگزار شده بود را در تحقيق و تفحص از اين مركز بي تاثير نمي دانند.
23 نفر از نمايندگان مجلس به مركز مشاركت امور زنان به دليل ارايه گزارش نامناسب به جايگاه زن در ايران در اجلا س آمريكا به مركز مشاركت امور زنان تذكر دادند.
عشرت شايق، نماينده تبريز، لا له افتخاري، فاطمه آليا نماينده تهران، سيد محمود حسيني دولت آبادي نماينده برخوار و ميمه، رضا آشتياني نماينده قم، فاطمه آجرلو نماينده كرج عضو هيات تحقيق و تفحص از مركز مشاركت امور زنان هستند. گفت وگوي كوتاه ما را با فاطمه آليا در مورد همين موضوع مي خوانيد.
چرا از ميان نهادها و وزارتخانه ها و سازمان ها، مركز مشاركت امور زنان براي تحقيق و تفحص انتخاب شد و اصولا  با چه هدفي صورت مي گيرد؟
نمايندگان مجلس علا وه بر وظيفه قانونگذاري، وظيفه نظارتي هم دارند كه اتفاقا اين وظيفه نظارتي مهتر از وظيفه قانونگذاري است، چرا كه به نظر ما از نظر قانوني كم و كسري نداريم. حال اين نظارت از طريق نظارت و تحقيق و تفحص صورت مي گيرد. ما از طريق كميسيون سوالا تي را هول محورهاي مشخص براي سازمان ها و وزارتخانه هاي مختلف مي فرستيم كه آنها جواب آنها را براي ما ارسال مي كنند، آن هم در جهت رفع ابهام. اين سوالا ت و محورهاي تعيين شده براي مركز مشاركت امور زنان هم فرستاده شد، اما پاسخ هاي فرستاده شده، اعضاي كميسيون فرهنگي را قانع نكرد.
يعني پاسخ ها روشن نبود؟
بله! پاسخ ها خيلي كلي و غير شفاف بود، به همين دليل مساله تحقيق و تفحص مركز مشاركت امور زنان در صحن علني مجلس مطرح شد و به اتفاق آرا راي آورد.
همان اتفاقي كه براي سازمان ملي جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا مي هم افتاد؟
بله، به همين دليل گروه تحقيق و تفحص تعيين شد تا به صورت عملياتي كار را شروع كند.
نتيجه چه زمان به مردم اعلا م مي شود؟
طبق آئين نامه مجلس، ما تا 6 ماه فرصت داريم براي تحقيق و تفحص. اگر ظرف اين 6 ماه گزارشات آماده نشد، مي توانيم تقاضاي فرصت بيشتري داشته باشيم، اما اصولا  ظرف 6 ماه كار تمام مي شود و نتيجه آن در مجلس اعلا م مي شود و به اطلا ع عموم هم خواهد رسيد.
وقتي ماجراي تحقيق و تفحص از نهاد يا ارگاني در مجلس مطرح مي شود، ديدگا هاي مثبت و منفي نيز در ارتباط با عملكرد آن سازمان و آن نهاد وجود دارد. مي خواهم نظر شما را به عنوان يك نماينده زن در مورد عملكرد مركز مشاركت امور زنان بدانم.
من نظر شخصي خودم را نمي  گويم، اما به نظر خيلي از خانم هاي جامعه كه با ما در ارتباط هستند، معتقدند مركز مشاركت امور زنان از آنجايي كه در قوه مجريه است از جايگاه ويه اي برخوردار است. در عين اينكه فعاليت هاي مثبتي در كارنامه اين مركز وجود دارد اما به نظر مي رسد افزايش مشاركت ها در همه ابعاد صورت نگرفته است، وظيفه اين مركز اين نيست كه تنها از لحاظ ابعاد سياسي براي خانم ها فعال باشد. با توجه به اينكه به اين موضوع هم نبايد بي توجه بود، اما اين به تنهايي كامل و جامع نيست.
چندي پيش در پي برگزاري اجلا س جهاني مقام زن كه در نيويورك برگزار شد، گروهي از نمايندگان به مركز مشاركت امور زنان به دليل ارايه گزارشي در اين اجلا س تذكر دادند. اين موضوع چه تاثيري در طرح تحقيق و تفحص از اين مركز داشت؟
اعتراض نمايندگان به دليل اين بود كه گزارشي كه در اين اجلا س جهاني برگزار مي شد بايد قبل از اجلا س در اختيار نمايندگان مجلس هم قرار مي گرفت. مركز مشاركت زنان گفته بود كه قبل از برگزاري اين اجلا س تعدادي از نمايندگان را براي صحبت در مورد اين اجلا س دعوت كرديم و آنها خودشان نپذيرفتند، به همين دليل ما هم متن گزارش اجلا س را در اختيارشان قرار نداديم.
مدت كوتاهي از دولت آقاي خاتمي و در پي آن از مديريت فعلي مركز مشاركت امور زنان باقي مانده است. آيا فكر مي كنيد هنوز هم اين تحقيق و تفحص لا زم است؟
البته نبايد مساله تحقيق و تفحص مجلس را يك موضوع سياسي قلمداد كرد. نتيجه اين تحقيق و تفحص هرچه باشد، چه مثبت و چه منفي، مي تواند گزارش شفافي باشد براي ادامه راه. زنان ما ظرفيت تحول بيشتري را دارند و ما براي تحقق اين موضوع بايد فضاي لا زم را فراهم كنيم.

يادداشت هاي يك مسافر سوئيسي
شهر آدم هاي با وجدان
032529.jpg
يكي از دوستان ما به تازگي سفري به كشور سوئيس داشته و مشاهدات خود را در ارتباط با زندگي و شرايط اجتماعي مردم آن كشور به رشته تحرير در آورده است. شايد خواندن يادداشت هاي مهندس جواد معصومي خالي از لطف نباشد.
به جرات مي توان گفت سطح فرهنگ و شعور اجتماعي در مردم اين كشور بسيار بالا ست. مقررات بسيار جدي رعايت مي شود. ده ها سال قبل بيسوادي ريشه كن شده است. امنيت بسيار بالا ست. براي مثال تعداد زيادي خودرو پارك شده با پنجره هاي باز مي بينيد. دزدي و آدمكشي بسيار نادر است. بيشتر خلا فكاري ها به وسيله خارجي ها صورت مي گيرد. حتي در شهر نو كه جزو ناامن ترين نقاط اين كشور است (به علت تعداد زياد خارجي ها)، تردد بانوان در آخر شب و نيمه هاي شب بدون كوچكترين مشكلي صورت مي گيرد.سطح رفاه بسيار بالا ست. تراكم جمعيتي كاملا  متناسب است. زماني كه به پارك هاي بسيار زيباي شهر نو مي رويد، احساس آسايش عجيبي مي كنيد. چرا كه بسيار خلوت هستند و بسيار با سليقه ايجاد شده اند. فساد كمتر از ساير كشورهاي اروپايي است. صحنه هاي زننده بسيار كم ديده مي شود، اما به هر حال رو به گسترش است به طوري كه خود مردم سوئيس هم احساس خطر مي كنند. مراكز فساد بيشتر به خارجي ها تعلق دارد. به گفته خودشان پخش مواد مخدر هم در دست فرانسوي ها، ايتاليا يي ها و آسيايي ها است.
اين كشور از نظر اجتماعي دو ويگي شاخص دارد. در سوئيس كمترين حد استرس و مشكل را خواهيد داشت و نكته دوم اينكه در سوئيس همه چيز آهسته و پيوسته به پيش مي رود. حركات جهشي، عجله و تغييرات ناگهاني را هرگز نخواهيد ديد. اكثر مردم حداكثر تا ساعت 21 بيدار مي مانند. در بيشتر نقاط اين كشور، دادگاه ها در طول سال تعطيل هستند مگر آنكه مورد خاصي پيش آيد، البته مهمترين علت آن وجود سيستم هاي مناسب است. براي مثال تمامي بدهي هاي يك فرد به ارگان هاي دولتي در صورت عدم پرداخت، به اداره پليس گزارش و در پرونده او ثبت مي شود. براي هر معامله يا فعاليت مهم اقتصادي، از اداره پليس درباره فرد استعلا م گرفته مي شود و در صورت وجود نكات منفي در پرونده شخص، كاري صورت نخواهد گرفت. بدين ترتيب همه خود به خود بدهي هاي خود را تسويه مي كنند.
نهادهاي دولتي و خصوصي خدمات را در بهترين وضعيت و كيفيت به شهروندان ارايه مي دهند. يك سوئيسي ايراني الا صل خاطره جالبي را تعريف كرد كه نمي توانم از ذكر آن صرفنظر كنم. وي در سفري به جمهوري چك، پس از ترك هتل و بازگشت به آن در نيمه هاي شب،  متوجه شد كه تمامي كارت هاي اعتبارياش از داخل اتاق دزديده شده است.
بلا فاصله با بانك UBS تماس گرفته، مراتب را به اطلا ع آنان رساند. كارمند بانك UBS نام تمام بانك هايي كه وي از آنها كارت اعتباري داشت را جويا شد. ربع ساعت بعد كارمند بانك طي تماس تلفني به او اعلا م كرد كه تمام حساب هايش را در تمام بانك ها مسدود كرده است و با يك بانك در جمهوري چك هماهنگ شده تا وي با مراجعه به آن پول دريافت كند. نيم ساعت بعد هم پليس سوئيس با او تماس مي گيرد و اعلا م مي كند كه احتمالا  مسوولا ن هتل مرتكب دزدي شده اند و پليس هم با آنها هماهنگ است. لذا به وي توصيه مي كند هيچ اقدامي نكند و فردا صبح از آن هتل خارج شود.
خدمات بيمه اي در اين كشور بسيار قوي است. طبق قوانين اين كشور هر فردي كه حتي مي خواهد به سوئيس سفر كند، بايد بيمه شود. بيمه خدمات درماني و پزشكي، هزينه هاي از 1500 فرانك به بالا  را پوشش مي دهد. بليت اتوبوس ها به ندرت چك مي شوند. موقع خريد ميوه، خود خريدار كد ميوه را به ترازو مي دهد و آن را توزين مي كند و فروشنده تنها وجه را دريافت مي كند. براي خريد روزنامه جعبه هايي در سطح شهر وجود دارد كه شما در عوض برداشتن روزنامه، وجه آن را داخل جعبه قرار مي دهيد. يعني پرداخت وجه تنها به وجدان شما بستگي دارد. در سوئيس جشنواره هاي متعددي در طول سال برگزار مي شود. تقريبا به هر بهانه اي جشنواره برگزار مي شود.

آزمون مليت فرانسوي
فرانسوي هاي براي پذيرش اتباع خارجي به عنوان شهروندان فرانسوي، آزمون برگزار مي كنند. اين آزمون قرار است تا چندي ديگر اجباري شود و دولت فرانسه پذيرش مليت اين كشور را منوط به موفقيت در اين آزمون كرده است.
از ماه نوامبر سال 2003 ميلا دي آزمون زبان فرانسه براي اين دسته از افراد اجباري بود . فرانسوي ها معتقد بودند كسي كه به زبان فرانسوي حرف نزند به قوانين شهروندي نيز آگاهي نخواهد داشت و قادر نيست مليت فرانسوي دريافت كند.
هم اكنون از 90 هزار خارجي كه متقاضي دريافت مليت فرانسوي هستند نزديك به 20 هزار نفر آنان به دليل اينكه با قوانين شهروندي آشنا نيستند با شكست مواجه مي شوند.

قانون
مبلغ جريمه در تهران 40000ريال
032523.jpg
۱۰۵۱ توقف و سد معبر در سطوحي كه به صورت شطرنجي رنگ آميزي شده است، تخلف محسوب مي شود.
در برخي معابر ( تقاطع ها، روبه روي مكان هاي حساس مثل بيمارستان و آتش نشاني) توقف خودروها تحت هر شرايطي ممنوع مي باشد. براي نمايش ومشخص كردن اين گونه مكان ها، مقطع مذكور با رنگ زرد به صورت شطرنجي خط كشي مي شود. اين طراحي به شما اطلا ع مي دهد كه حركت اتومبيل خود را به گونه اي تنظيم كنيد تا به هيچ دليلي مجبور به توقف در آن ناحيه نباشيد. رعايت اين قانون در سبك شدن جريان ترافيك و امر امدادرساني كمك مي كند.

معضل تازه تركيه!
باور كنيد آدم بيكار يا دنبال شريك خوش نفس مي گردد براي باد كردن بادكنك يا... بگذريم. خبرگزاري آناتولي درباره پول مردم كه در شرط بندي هاي اينترنتي به باد مي رود، گزارش جالبي داده كه بد نيست شما هم از آن مطلع باشيد. اين خبرگزاري مي گويد: سالا نه 500 الي 600 ميليون دلا ر در شرط بندي هاي اينترنتي خرج مي شود. حتي باور كنيد ترك ها براي اين كار سازمان هم دارند و اين سازمان يك مديرعامل هم دارد كه...
جالب اينكه دولت تركيه از گسترش اين كارها بسيار نگران بوده و تحقيقات گسترده اي هم انجام داده. در اين تحقيق آمده است: حدود 6 ميليون و 200 هزار كاربر اينترنتي در تركيه وجود دارند كه همه آنها به نوعي در شرط بندي ها حضور دارند. اين شرط بندها حتي روي ورزش هم شرط بندي مي كنند كه فوتبال و بسكتبال 2رشته پرطرفدار در اين مساله به شمار مي روند.
قرار شده با كمك دست اندركاران امور بانكي و دانشگاهي، جلوي گسترش اين كار را بگيرند. به نظرتان مي شود؟!

ديركرد آمبولا نس ها
032526.jpg
از قديم و نديم هم گفته اند: هر چي سنگه، مال پاي لنگه و ماجراي آمبولا نس هاي ايراني هم همين حكايت را پيدا كرده است. خيلي وضعيت آمبولا نس هاي كشور مطلوب بود كه حالا  شركت ايران خودرو ديزل هم به قراردادهاي خود عمل نكرد.
شهرياري نماينده مجلس شوراي اسلا مي گفت: قرارداد خريد 600 دستگاه آمبولا نس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با شركت ايران خودرو ديزل در 28 تيرماه 82 منعقد شد.
طبق قرارداد، شركت ايران خودرو ديزل مي بايد پس از واردات 30 دستگاه آمبولا نس به صورت كامل، با دستيابي به فن آوري ساخت آمبولا نس مابقي آمبولا نس هاي سفارش داده شده را با راه اندازي خط داخل در كشور توليد مي كرد.
اين نماينده مجلس ارزش قرارداد خريد آمبولا نس از شركت ايران خودرو ديزل را 22 ميليارد و 200ميليون تومان اعلا م كرد و گفت: از اين مبلغ 51درصد از سوي وزارت بهداشت پرداخت شد و طبق قرارداد قرار بود پس از يك ماه، نخستين دستگاه آمبولا نس تحويل شود، اما اين اتفاق نيفتاد.

مشكل خبرنگاران حل شد
يك خبر خوب براي خودمان. سرپرست نيروي انتظامي، از آزاد شدن تردد خبرنگاران باخودروهاي شخصي در محدوده طرح ترافيك خبر داد. سردار عبدالهي گفت: در خصوص ساماندهي تردد خبرنگاران در طرح ترافيك هيچگونه بحثي وجود نداشته و اين كار بايد در آينده نزديك انجام شود.
وي افزود: نيروي انتظامي پيشنهاد داده تا براي ساماندهي خبرنگاران در طرح ترافيك هيچگونه مبلغي از آنها اخذ نشود وبعيد مي دانم كه در اين خصوص مخالفتي نيز وجود داشته باشد.
سردار عبدالهي گفت: هم اكنون اخذ مبلغ 10 هزار تومان براي صدور مجوز ورود به طرح ترافيك براي خبرنگاران مطرح شده است كه نيروي انتظامي ضمن مخالفت با اين موضوع پيشنهاد داده تا هيچگونه مبلغي در اين خصوص اخذ نشود.

گسترش خط مترو تهران به سمت ورامين
032538.jpg
قرار گرفتن مترو ورامين در طرح توسعه خطوط متروي تهران و حومه، اولين حركت براي روانتر شدن سفرهايي كه از شهرهاي اطراف تهران به داخل پايتخت انجام مي شود، است. معاون بهره برداري مترو تهران و حومه به ضرورت احداث و تكميل هر چه سريعتر خط مترو تهران و ورامين تاكيد دارد. عبابافي با اشاره به برگزاري جلسه مشترك مسوولا ن شركت مترو و مسوولا ن شهرستان ورامين، گفت: در قالب طرحي كوتاه مدت، خط مترو ورامين از طريق ايستگاه جوانمرد قصاب به خطوط مترو تهران متصل خواهد شد. او با اعلا م اين موضوع كه شركت مترو با راه آهن جمهوري اسلا مي سقف مشتركي را در اين ايستگاه احداث كرده، افزود: در صورت انجام هماهنگي هاي لا زم با راه آهن جمهوري اسلا مي، مردم ورامين مي توانند از طريق راه آهن به ايستگاه جوانمرد قصاب بيايند و در آنجا از سكوي مشترك وارد مترو شوند.
عبابافي به طرح بلند مدت احداث خط مترو ورامين، تهران اشاره كرد و گفت: در حال حاضر توسعه خطوط مترو به ورامين در دست اقدام است كه تا 5 سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد. علي اصغر ناصر، فرماندار اين شهرستان نيز به محوريت ورامين در توسعه جنوب شرق استان تهران تاكيد دارد و معتقد است سرريز جمعيت شهر تهران به سمت ورامين است و اين شهرستان به عنوان ضربه گير تهران عمل مي كند. گفتني است هيات وزيران در جلسه 31 ارديبهشت سال 1382 بر اساس پيشنهاد وزارت راه و ترابري به استناد اصل 138 قانون اساسي، اين وزارتخانه را موظف به احداث خط اتوبوس ريلي در مسير كنوني تهران، ورامين كرده است.

جهانشهر
نگراني هاي آينده شهروندان اپني
032544.jpg
كشوري مثل اپن تا چه حد ممكن است ذهن شهروندانش را به خود اختصاص دهد؟ اين كشور كه از نظر توسعه يافتگي و پيشرفت جزو كشورهاي صدر رتبه بندي جهاني محسوب مي شود، نگراني مهمي براي شهروندانش ايجاد نمي كند و شايد به همين دليل باشد كه ديگر چيزي به نام اپن دغدغه نيمي از اپني ها محسوب نمي شود.
بر اساس تازه ترين نظرسنجي سازمان نخست وزيري اپن، نزديك به نيمي از مردم اپن نسبت به كشورشان بي تفاوتند.
در اين نظرسنجي كه 10 هزار نفر مرد و زن بالغ اپني به صورت گفت وگوي انفرادي در آن شركت كردند، 51/5 درصد به اين پرسش كه به كشور خود عشق مي ورزند يا نه پاسخ مثبت داده و 48/5 درصد پاسخ منفي دادند.
ادامه نظرسنجي حكايت از آن دارد كه توسعه يافتگي، خود به نوعي به نگراني اپني ها تبديل شده است. اپني ها از اوضاع امنيتي و وضعيت مالي دولت و شكوفايي اقتصادي و وضعيت كاري آينده اين كشور ابراز نگراني مي كنند.
ممنوعيت تردد خودروها در مناطقي از پاريس
032550.jpg
مسلما مشكل ترافيك فقط گريبان كشور ما را نگرفته است، اما فرق ما با كشورهاي ديگر در راه حل هاست. از جمله اينكه شهرداري پاريس براي مبارزه با اين معضل قصد دارد به منظور كاهش ترافيك در پايتخت، تردد خودروها را در 4 منطقه مركزي شهر ممنوع كند. درواقع شهرداري پاريس با الهام از الگوي پايتخت ايتاليا قصد دارد با ممنوع كردن تردد خودروها در 4 منطقه مركزي شهر تا سال 2010 به ميزان 25 درصد از حجم ترافيك در اين مناطق بكاهد.
بر اساس اين طرح تنها افراد ساكن در مناطق مركزي شهر مي توانند با خودرو وارد اين مناطق شوند.
البته جالب است بدانيد اين طرح از هم اكنون با اعتراض شركت هاي خودروسازي روبه رو شده است.

تعريض بزرگراه رسالت
بزرگراه رسالت يكي از بزرگراه هايي است كه قرار است دو قسمت شرق و غرب تهران را به هم متصل كند. به همين خاطر مدت ها است اسم اين بزرگراه را در قسمت غرب تهران نيز مي شنويم كه در حقيقت ادامه بزرگراه رسالت است كه از شرق تهران آغاز مي شود. ترافيك در قسمت شرقي بزرگراه چشمگير است و بيم آن مي رود بعد از اتصال به غرب مانند اتوبان همت با پديده بدتر يعني ترافيك مواجه شود به همين خاطر مناطق 3 و 7 شهرداري تهران خبر از تعريض آن داده اند. عمليات طرح تعريض بزرگراه رسالت توسط مناطق 3 و 7 شهرداري تهران با هدف بازگشايي گره ترافيك در محدوده ايستگاه مترو مصلي امام خميني (ره) مدتي است آغاز شده كه در آن اصلا حات هندسي لا زم صورت گرفته است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه در اين طرح، اصلا ح هندسي توسط سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران تهيه شده است كه در آن با افزايش 2 خط عبوري به باند جنوبي بزرگراه - مسير غرب به شرق- مشكل تراكم ترافيك در محدوده ايستگاه مترو حل خواهد شد.
طول بند تعريضي حدود 850 متر و حداكثر عرض 7/5 متر است كه در آن ايستگاهي براي توقف وسايط نقليه عمومي و سرويس دهي به مسافران مترو پيش بيني شده است.

افزايشلكه هاي سبز در تهران
032541.jpg
افزايش آلا ينده ها در هوا، نياز به احداث فضاهاي سبز را در تهران بالا  برده است. اين روزها ديگر نياز به كمربند سبز در اطراف تهران نداريم و به هر حال احداث 118 بوستان در سال گذشته اميدوارمان مي كند تا با افزايش توليد خودروها، هنوز هم جايي براي بازي بچه ها و قدم زدن هاي بعد از ظهرهاي بهاري وجود داشته باشد. مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران با اعلا م اين خبر كه سال گذشته 118 بوستان به مساحت 132 هكتار به فضاي سبز تهران اضافه شده است، گفت: ساخت بوستان هاي محله اي، منطقه اي و فرا منطقه اي در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است. او با اشاره به اينكه هر شهروند داراي سرانه فضاي سبز است كه بايد در منطقه سكونتش براي او فراهم باشد، گفت: اولويت ساخت بوستان با مناطق پر جمعيت است كه با تملك بافت هاي فرسوده، بوستا ن هاي 2 تا 3 هزار متري در آن منطقه ساخته مي شود. مختاري با اشاره به گشايش بزرگترين بوستان فرا منطقه اي كشور در جنوب شرق تهران، افزود: ساخت بوستان هاي فرا منطقه اي در تمام منطقه هاي تهران به دليل ارزش افزوده زمين امكان ندارد. به نظر مي رسد اين موضوع باعث شده تا سرانه فضاي سبز شهروندان _ آن چيزي كه جزو حقوق شهروندي محسوب مي شود _ به مخاطره بيفتد.

بهينه سازي در مصرف سوخت در بيمارستان ها
032547.jpg
قلم سبز - كشور ما يكي از پر انري ترين كشورهاي جهان است، اما نمي توان از اين نكته چشمپوشي كرد كه با وجود نفت و گاز موجود در ايران، مصرف سوخت و انري در كشور بسيار بالا  است. بيمارستان ها به دليل ويگي خاص درماني از سوخت بيشتري برخوردار هستند، به همين دليل قرار است تا پايان سال جاري ساختمان 20 بيمارستان بزرگ تهران با حمايت مالي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، بهينه سازي شوند. اجراي طرح بهينه سازي مصرف سوخت در 20 بيمارستان بزرگ تهران از ابتداي سال 82 با حمايت سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور و با هماهنگي وزارت بهداشت و درمان كشور آغاز شده و تا پايان سال جاري طول خواهد كشيد. هدف از اجراي اين طرح، علا وه بر فرهنگسازي و آشنايي جامعه با بهينه سازي مصرف انري در بيمارستان ها، تامين آسايش و ايجاد محيطي مطبوع براي بيماران است. اين اقدامات شامل مميزي انري، تعيين فرصت هاي صرفه جويي انري در ساختمان و تعيين اولويت بندي انجام پروسه كار و دوره بازگشت سرمايه است. به غير از اين 20 بيمارستان، ساير بيمارستان هاي تهران نيز به ترتيب در دستور كار سازمان بهينه سازي مصرف سوخت قرار گرفته اند.

بررسي توسعه مديريت زندگي در زندگي شهري
دانش افزايش شهروندان در حوزه مديريت زندگي و توسعه مهارت هاي شهري، هدف تشكيل برنامه اي است كه در آن قرار است توسعه مديريت زندگي در زندگي شهري را مورد بررسي قرار دهد. مركز توسعه مديريت زندگي وابسته به معاونت اجتماعي - فرهنگي منطقه 7 اقدام به برگزاري نشستي كرده كه موضوع آن توسعه مديريت زندگي در زندگي شهري است. بررسي موانع توسعه، مديريت اوقات فراغت، بررسي فرصت ها و تسهيلا ت مديريت زندگي، نقش شهروندان در توسعه مديريت زندگي شهري، فضاشناسي اجتماعي و خانواده در مديريت شهري و نقش تعليم و تربيت و آسيب هاي اجتماعي درناكارآمدسازي مديريت زندگي شهري برخي از عناوين و موضوعاتي است كه در اين ميزگرد بررسي خواهد شد.
اين نشست به مدت يك سال هر پنج شنبه از ساعت 16 الي 18 براي عموم شهروندان برگزار خواهد شد و اولين نشست آن نيز 25 فروردين توسط دكتر عبدالرضا كردي، به اجرا درآمد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |