شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۴
مورينتس مادريدي
از برنابئو تا آنفيلد
جهانگير كوثري
012045.jpg
اگر از هواداران ليورپول راجع به مورينتس بپرسيد به شما خواهند گفت كه او انتخاب ويژه اي است. در طول مدت حضورش در آنفيلد، اين بازيكن ۳/۶ ميليون پوندي كه از رئال مادريد به ليورپول آمد سرانجام كلاس بالاي خود را نشان داد و مشخص شد كه چرا فصل گذشته به عنوان گلزن برتر جام قهرمانان دست يافته است. وي سال گذشته به عنوان يار قرضي در موناكو حضور داشته. زندگي خصوصي مورينتس نيز كه به همراه همسر و فرزندش در ليورپول به دنبال خانه مي گشت نيز سامان يافت. خود وي درباره انتقالش گفته است:  «من واقعاً  از بازي كردن براي تيم جديدم و در برابر چنين جمعيتي لذت مي برم، البته وضعيت اينجا با مادريد متفاوت است اما بد نيست. وقتي با شرايط جديدي كه به آن عادت نداريد مواجه مي شويد، تعجب مي كنيد، مثل تمرين بدون تماشاچي و با حضور خبرنگاران.
اين باشگاه شرايط آرام تري نسبت به رئال دارد چون در آنجا همه چيز را بزرگ مي كردند. اينجا مردم در خيابانها بسيار آرام هستند، آنها با بازيكنان در خيابان صحبت مي كنند و بسيار هم مؤدب هستند و من از اين بابت بسيار خوشحالم.
اگر اين مهاجم بيست و هشت ساله بتواند مانند ديدارهاي مقابل چارلتون و فولام موفق به گلزني شود شرايط برايش بسيار مساعد خواهد شد، اما همه اين موفقيت ها و خوشحالي ها باعث نخواهد شد كه او از تصميم ترك مادريد دل شكسته نباشد. هشت سال حضورش در باشگاه بزرگي مثل مادريد مملو از افتخار و شهرت بوده است، در واقع بستن قرارداد با مايكل اوون ليورپولي موجبات انتقال وي را به آنفيلد فراهم آورد و به رؤياي حضور مورينتس در لاليگا پايان داد. فرناندو در اين خصوص گفته است: اين سخت ترين تصميم دوران بازيگري ام بود اما تصميم خوبي از آب درآمد. بله، آمدن اوون كار من را خراب كرد. حضور او به اين معني بود كه من بعد از رونالدو، رائول و اوون انتخاب چهارم خواهم بود چيزي كه مرا جذب ليورپول كرد، بازي در ليگ برتر بود و اين كه در دنياي فوتبال ليورپول نامي شناخته شده است. من در اين جا خوشحال هستم و آماده حضور و رقابت در آنفيلد هستم.
هشدار قرمز
شهرت خوب ليورپول نيز براي اتخاذ تصميم فرناندو براي ترك برنابئو و وطنش بي تأثير نبوده است. من افتخارات ليورپول را مي دانم و اين مهم است كه آنها هميشه باشگاهي هستند كه براي قرار گرفتن در رده هاي بالاي جدول ليگ برتر، جام حذفي و جام قهرمانان تلاش مي كنند. او افزود: «در اسپانيا همه راجع به گذشته پرافتخار ليورپول آگاه هستند و اين براي من جذاب است. وقتي شما رئال مادريد را ترك مي كنيد بايد به باشگاه ديگري كه در كسب موفقيت مشهور است برويد. اميدوارم در طول سه و سال و نيم حضور در اينجا بتوانم براي بدست آوردن جام ها و مدال هاي بيشتري براي باشگاه كمك كنم. حقيقت اين است كه دوست دارم در اينجا تحسينم كنند. پنج سال تحسيني كه در مادريد بودم هميشه جزء يازده نفر اول بودم و واقعاً خوشحال بودم اما سه سال پيش با روي كار آمدن رئيس جديد باشگاه همه چيز تغيير كرد. او با سياست هاي انتقالش قرار گرفتن در تركيب اصلي را بسيار دشوار ساخت و اصلاً  برايش مهم نبود كه من چقدر خوب بازي كنم. البته بعضي بازيكنان مي  توانند خود را با قرار گرفتن روي نيمكت وفق دهند اما من از آن جمله بازيكنان نيستم. من به ليورپول آمدم تا دوباره جزيي از يك تيم باشم. دوست دارم وقتي تيم مي برد من نيز در آن سهمي داشته باشم و خوشحال به خانه برگردم و وقتي تيم مي بازد نيز برعكس. دوست دارم در تمامي هيجانهاي تيم شريك باشم و آنها را تجربه كنم، نه اين كه تنها نظاره گر آنها باشم.
كمك دوستان
اگر چه شهرت باشگاه پيش از خودش حركت مي كند، اما فرناندو نام چند بازيكن را كه با آنها هنگام انتقالش مشورت كرده است را ذكر كرده است. او فاش كرد كه با ايوان كمپو و فرناندو هيه رو (بازيكنان بولتون) و استيو مك مانامان (منچستر سيتي) صحبت كرده است و گفت كه همه آنها بدون استثناء گفتند كه حتماً  بايد به اينجا بيايم. آنها مي دانند كه بازي در مادريد شبيه چيست.
مطبوعات و حاميان تيم هميشه پشت سر شما هستند اما اينجا اگر چه باشگاه بزرگي است فقط به فوتبال پرداخته مي شود همه آنان بازيكنان فرق بين اسپانيا و انگلستان را مي دانند و اينجا را ترجيح مي دهند.
فرناندو قبول دارد كه انگليسي را خوب نمي داند اما بر اين باور است كه اين نمي تواند جلوي پيشرفتش را در آنفيلد بگيرد. خود وي گفته است: اين مسأله نگران كننده اي نيست در عوض رافابنيتز خوب انگليسي صحبت مي كند و من مي توانم همه چيز را درك كنم كه اين مسأله را آسان تر مي كند. دلايل زيادي هست كه چرا ليورپول را انتخاب كردم كه يكي از آنها مدير ليورپول است.
012042.jpg
ليورپول يكي از باشگاههايي بود كه براي جذب من علاقه نشان داد و اين زماني بود كه من قصد داشتم مادريد را ترك كنم و به محض اين كه فهميدم آنها نسبت به حضورم در آنفيلد علاقه دارند فكر باشگاه ديگري را نكردم.
تيم رؤيايي
- فرناندو از بابت اين كه ليورپول فرد مناسبي را براي هدايت تيمش انتخاب كرده اطمينان دارد و معتقد است كه باشگاه با حضور رافابنيتز مي تواند پايه هاي موفقيت را بنا كند.
« وقتي شما با يك مربي مثل بنيتز مشغول به كار مي شويد بايد به او اجازه دهيد كه در درازمدت خود را ثابت كند. اعتمادبه نفسي كه اينجا به شما داده مي شود باور نكردني است. تيم تغييرات زيادي داشته و بازيكنان آسيب ديده زيادي نيز دارد و اين موارد زماني كه شما به دنبال نتيجه گيري هستيد، كار را خراب مي كنند اما من اطمينان دارم كه در دراز مدت نتايج خوبي خواهيم گرفت. آينده استيون جرارد به عنوان سرگروه تيم و ماندنش در ليورپول در پرده اي از ابهام قرار گرفته است. از نظر فرناندو حضور جرارد براي ادامه راه باشگاه براي كسب موفقيت بسيار مهم است. فرناندو اظهار داشت كه: «دوست دارم استيون در باشگاه بماند. او بازيكن كليدي باشگاه است و من به محض اين كه انگليسي ياد بگيرم از او خواهم خواست كه در باشگاه بماند.
*ليورپول چه چيزي با پرداخت ۳/۶ ميليون پوند به دست آورده است؟
آمار و سوابق قابل توجه فرناندو در رئال و تيم ملي اسپانيا نشان مي داد كه گزينه خوبي براي خريد است. فرناندو با دو تيم اسپانيايي موفق به فتح لاليگا شده و در چهار فينال جام قهرمانان حضور داشته است كه سه بار موفق به فتح اين جام شده است. همچنين در رده ملي موفق شده در ۳۸ بازي ملي ۲۵ گل به ثمر برساند كه ركورد فوق العاده اي است. خود وي مي گويد: كساني كه بازيهاي من را دنبال مي كنند مي دانند كه من در ضربات هوايي خوب كار مي كنم و دوست دارم كه وقتي فرصتي براي به ثمر رساندن گل به دست مي آورم چه با ضربه سر و چه با پا توپ را توي دروازه بزنم. دوست دارم كه بيشتر در محوطه جريمه حضور داشته باشم و فكر مي كنم سبك بازي من براي انگلستان مناسب باشد. در اينجا توپهاي بلند زيادي روي سر مدافعان و براي مهاجمان ارسال مي شود و اگر بازيكني در هوا قوي باشد مي تواند از آنها بهره ببرد و چون ليورپول دوست دارد تا تيمها را در زمينشان تحت فشار قرار دهد بايد بازيهاي را جدي گرفت و از موقعيت هاي استفاده كرد.
012078.jpg
* آيا مشكلات فيزيكي نيز در ليگ برتر وجود دارد؟
در اولين حضورم در ليگ برتر در برابر منچستر يونايتد متوجه شدم كه فوتبال انگلستان خيلي محكم است و بازيها بيشتر فيزيكي است و بيشتر توپها نيز بلند ارسال مي شوند.
و تكل هايي كه در اسپانيا خطا محسوب مي شوند اينجا خطاب به حساب نمي آيند اما من مبارزه كردن را دوست دارم و نيز بازي كردن در كشوري را كه با چنين شور و علاقه اي در ميان بازيكنان و هواداران وجود دارد، بسيار، بسيار هيجان انگيز است.
او را از نسل جوانان برنابئو مي شناختند. متين،  مطيع و با اخلاق . برايش جايگاه هاي بلندي در فوتبال اروپا پيش بيني مي كردند. اما سرنوشت او به گونه ديگري نوشته شده و پس از چند سال اجازه بازي نيافت و يار ثابت نشد و به ناچار كوچ اجباري انجام شد. «بازيكن قرضي» اين دو واژه براي او هرگز گوارا نبوده است. او پس از موناكو به خانه  اي بازگشت كه دوستش داشت، اما باز هم بي مهري و سرانجام به آنفيلد رفت. تا در كنار سرخپوشان ليورپول زندگي ديگري را آغاز كند
نام كامل: فرناندو مورينتس سانچز
نام مستعار: مورو
تابعيت: اسپانيايي
محل تولد: كاسه رس
تاريخ تولد: ۵ آوريل ۱۹۷۶
قد: ۱۸۶ سانتي متر
وزن ۷۹ كيلوگرم
پست: مهاجم
باشگاههاي قبلي: آلباسته، رئال ساراگوسا، رئال مادريد، موناكو (قرضي)، رئال مادريد، ليورپول
بازي ملي: ۳۶ بازي و ۲۳ گل
افتخارات: قهرماني لاليگا (۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ و ۲۰۰۱ -۲۰۰۰)
سوپر جام اسپانيا(۲۰۰۱ و ۱۹۹۷)
جام قهرمان اروپا(۲۰۰۲-۲۰۰۱ و ۲۰۰۰-۱۹۹۹ و ۹۸-۱۹۹۷)
جام بين قاره اي (۲۰۰۲ و ۱۹۹۸) _ سوپر جام اروپا(۲۰۰۲)
قهرماني زيربيست و يك سال اروپا(۱۹۹۶)


ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |