يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۱
با احداث پارك كوهسار، كمربند جنگلي تهران كامل مي شود
قطب گردشگري از كن تا فرحزاد
000429.jpg
باوجود امكاناتي نظير باشگاه سواركاري، ورزشهاي هوايي و احداث سيرك،خط تله كابين، مجتمع خدمات اطلا ع رساني به توريست ها و تاسيسات صيد تفريحي ماهي، اين پارك به مركزي گردشي و توريستي تبديل خواهد شد
اميرهوشنگ حكمتي-زماني تهران از خوش آب و هواترين مناطق ايران به حساب مي آمد، ولي در حاضر جزو آلوده ترين شهرهاي دنياست. در كنار طرح هاي مختلف جلوگيري از آلودگي هوا، ايجاد فضاهاي سبز و بوستان ها از نقش تعيين كننده اي در كاهش آن برخوردار است. اصولا  شهر تهران با توجه به اينكه جزو نواحي كوهپايه اي به حساب مي آيد، در اكثر مناطق خود، خاك حاصلخيز و مناسب رشد و نمو گياهان را دارا است.
توسعه شهر تهران به قيمت از بين رفتن بخش هاي بزرگي از باغ ها و فضاهاي سبزي بود كه روزي جزو هويت اين شهر به حساب مي آمد. رشد و گسترش روزافزون شهر تهران طي 2دهه اخير مسايل و مشكلا ت عديده اي را به شكل هاي گوناگون از قبيل كمبود مسكن، كمبود امكانات آموزشي، رفاهي، خدماتي، توزيع ناهماهنگ تاسيسات شهري مثل آب و برق و تلفن و در راس همه اين مشكلا ت، ترافيك و آلودگي هوا را موجب شد. ضرورت ايجاد پارك و بوستان در تهران بر كسي پوشيده نيست، اما تناسب اين حركت با اقليم و نوع نياز هر منطقه، از مواردي است كه توجه ويژه اي مي طلبد. ويژگي هاي خاص دامنه هاي جنوبي البرز در كنار عواملي نظير موقعيت جغرافيايي، قرارگيري در منتهي اليه شمالي محدوده شهر تهران و رشد سريع شهرنشيني تا نزديكي آن، اهميت استفاده از اين ناحيه را جهت كنترل نفوذ شهر در آن و حفظ به همين دليل و با توجه به پتانسيل بالا ي منطقه اي طرح توسعه پارك كوهسار در چارچوب طرحي سيستماتيك و اصولي هدايت شد. اين محدوده اراضي دامنه جنوبي البرز يا به عبارت ديگر اراضي شمالي مشرف به منطقه 5 شهرداري تهران را در بر مي گيرد كه از رودخانه كن در غرب شروع شده و تا رودخانه فرحزاد در شرق ادامه مي يابد، حد شمالي محدوده را ارتفاعات توچال و حد جنوبي آن را بلوار حصارك تشكيل مي دهد؛ در وسط محدوده طرح نيز رودخانه حصارك قرار گرفته است.
مساحت كل محدوده طرح، 5 هزار و 720 هكتار است. اين محدوده از پتانسيل هاي بالا ي زيست محيطي و تفريحي برخوردار است كه از آن جمله مي توان به ارتفاعاتي با چشم انداز عالي و دره هاي زيبا و سرسبز كن و فرحزاد اشاره كرد. وجود باغ هاي ممتد در حاشيه شمالي اين منطقه و روند تخريب و تجاوز به دامنه شمالي البرز، لزوم حفاظت از منابع را در اين منطقه دوچندان مي كند. طرح جامع توسعه و احياي منابع محيطي اراضي غرب تهران كه طرح پارك كوهسار نيز شامل آن بود، در سال 81 در شهرداري منطقه 5 تهران به منظور حفاظت و صيانت از اراضي دامنه جنوبي البرز و توسعه فضاهاي سبز و ايجاد مجموعه تفرجگاهي و اكوتوريستي آغاز شد. طرح پارك كوهسار در حقيقت چند هدف را دنبال مي كند؛ توسعه فضاهاي تفريحي و گردشگري، بهره گيري مطلوب از توان هاي محيطي نزديك به عرصه هاي شهري، توسعه و احياي پوشش گياهي، بهره گيري متعادل از منابع آب و خاك و ايمن سازي عرصه هاي زيستي در مقابل سيلا ب ها.
توسعه فضاهاي تفريحي و گردشگري با جاذبه هاي طبيعي سالهاست در اكثر كشورهاي جهان كه پتانسيل هاي طبيعي لا زم را دارند در دست اجرا و بهره برداري است. در اين زمينه و همسو با افزايش جاذبه هاي گردشگري طرح، امكاناتي نظير احداث زمين بازي كودكان، احداث خط تله كابين، باشگاه سواركاري، ورزش هاي هوايي، احداث سيرك، احداث مجتمع خدمات اطلا ع رساني به توريست ها، مركز بين المللي آموزش، شهربازي و تاسيسات صيدتفريحي ماهي در نظر گرفته شده است.
زمين بازي كودكان در طرح اوليه مساحتي بالغ بر 4هزار متر مربع دارد. احداث تله كابين با 2 مسير از پايين دست به سمت ارتفاعات كوه هاي مشرف و ادامه مسير در صورت تامين اعتبار به سمت سايت امامزاده داوود جنبه ديگري از جاذبه هاي گردشگري پارك خواهد بود. احداث باشگاه سواركاري از طرح هاي مشاركتي در پارك است كه در صورت اجرا علا وه بر ايجاد امكانات سواركاري و پرورش اسب در كنار خود، امكانات ورزشي و تفريحي از قبيل استخر، سونا، زمين هاي تنيس و بدمينتون را به همراه دارد. پارك كوهسار كه بخش اعظم آن شامل ارتفاعات شمالي تهران است مكان مناسبي جهت انجام ورزش هاي هوايي شناخته شده و در حال حاضر امكانات اين رشته ورزشي در پارك ايجاد شده و علا قه مندان از آن استفاده مي كنند. وجود چشمه اي در ضلع غربي پارك كوهسار كه داراي آب دايمي است، ايده ايجاد تاسيسات صيد تفريحي ماهي را به وجود آورد كه در صورت اجرا، جزو جاذبه هاي استثنايي اين پارك و شهر تهران قرار خواهد گرفت.
اما ايجاد يك منطقه تفريحي با جاذبه هاي گردشگري در دل طبيعت تنها بخشي از اهداف طرح پارك كوهسار است. با توجه به مطالعات انجام شده در مورد توانايي هاي محيطي طرح و در جهت بهره گيري مطلوب از آن، 3درصد از مساحت به احداث فضاهاي مصنوع و تفريحي، 21درصد به جنگلكاري و درختكاري، 26 درصد به عمليات احداث مراتع، 15 درصد به عمليات مبارزه با فرسايش و 35 درصد به مناطق حفاظت شده و پارك طبيعي حيات وحش اختصاص داده شده است. كاشت درخت در پارك كوهسار تاكنون به وسعتي در حدود 400 هكتار رسيده و همچنان در حال رشد و توسعه است. متاسفانه طي سالهاي اخير كاشت درختان سوزني برگ كه در شهر تهران رواج داشته است، نه تنها از نظر زيبايي خيلي چشمگير نبود، بلكه به دليل اثري كه بر خاك مي گذارد محيط را اسيدي كرده و باعث عدم استقرار موجودات خاكزي و كاهش در رشد ساير گونه هاي گياهي شد. گونه درختان سوزني برگ از نظر زيبايي نيز مزيتي نداشته و پرندگان نيز نمي  توانند از آن براي آشيانه سازي استفاده كنند. در كل اين نوع پوشش گياهي به جز سبزي دايمي و توقع آبي كم، مزاياي ديگري ندارد. اين انتخاب اشتباه در كاشت درخت موجب شد كه در اين طرح تحقيقات علمي و كارشناسانه جهت انتخاب گونه هاي مناسب صورت گيرد. در اين راستا و براي يافتن گونه هاي مناسب با شرايط خاك و آب و هواي محدوده پارك، ابتدا 108 گونه گياهي در فرم هاي درخت، درختچه و بوته توسط كارشناسان مورد مطالعه قرار گرفت و در نهايت 25 گونه كه از هر نظر با محيط طبيعي منطقه سازگاري داشتند انتخاب و در طرح كاشت قرار داده شدند. بهره گيري متعادل از منابع آب و خاك و ايمن سازي عرصه هاي زيستي در مقابل سيلا ب ها و جلوگيري از فرسايش خاك از جنبه هاي ديگر زيست محيطي طرح است. طرح پارك جنگلي و مجتمع تفرجگاهي كوهسار را مي توان بلندپروازانه ترين طرح در زمينه محيط زيست و جنبه هاي گردشگري آن دانست كه در تهران و توسط شهرداري منطقه 5 تهران در حال اجراست. بلندپروازي در طرح هاي عمراني و شهري معمولا  نتايج مطلوب و به موقعي را در بر نداشته، اما در اين زمينه و در صورت انجام كار كارشناسانه و دقيق، احتمال موفقيت بسيار بالا  است. با عملي شدن تمامي اهداف، اين طرح مي تواند به عنوان قطب گردشگري در تهران مطرح شود، چون در مقايسه با پارك هاي مشابه مثل پارك جنگلي چيتگر، پارك پرديسان و ... از مزاياي بيشتر و وسيع تري برخوردار است. نكته مهم كه مكمل اين گونه طرح هاست آگاه كردن شهروندان از اهميت و ارزش درختان در سلا مت روحي و رواني آنها و لزوم حفظ و نگهداري فضاي سبز داخل و خارج شهر است. طرح پارك جنگلي و مجتمع تفريحي كوهسار در صورتي موفق خواهد بود كه زمينه هاي لا زم براي جلب مشاركت بخش خصوصي و مردم در آن ايجاد شود و مسوولا ن مجري طرح حقيقتا به رسالت اصلي طرح كه همانا ايجاد يك محيط زيست مناسب براي شهروندان است وفادار باشند.

واگن هاي جديد مترومسافران را هيجان زده كرد
درنگ، سوغات تازه وارد
انتظار در ايستگاه هاي زيرزميني تا قبل از ورود غول آهني معنا دارد، هنگامي كه واگن هاي رديف شده آبي و قرمز روي آينه هاي گوشه ايستگاه را مي بوسند، اما انتظار، نابخردانه ترين كار ممكن است. يك بيب بيب معروف كه گوش هاي همه تهراني ها را شرطي كرده و بعد هم تلا ش براي فتح درهاي كشويي واگن ها. اما بعضي اوقات اتفاقاتي رخ مي دهند كه داستان را با روايت ديگري به پيش مي برند. نمونه اين اتفاق در روزهاي بي مشتري واگن ها رخ مي دهد. روزهايي كه نام نوروز بر رويشان نشسته بود و مسافران با طمانينه كافي فاصله سنگ هاي رديف قرمز تا واگن ها را سپري مي كردند. به غير از روزهاي عيد هم، اما مي توان حذف واژه عجله را در سوار شدن به مترو مشاهده كرد و آن هم دليلي ندارد جز ...
از دور كه چراغ هايش نمايان شد، مسافران صندلي هاي قرمز را ترك كردند، ولي هر تازه واردي حس غريبگي را نيز با خود به همراه دارد. درست شبيه آنچه تاكنون در سريال ها و فيلم ها از مترو مي ديديم، حالا  در ايستگاه، انتظار سوار شدن مسافران را به سر مي برد.
واگن اول با شمايل پوزه اي شكل، رنگ هاي متفاوت واگن ها و صندلي ها و چراغ هايي كه زينت بخش تونل هاي تاريك  هستند، از هر تازه واردي چند ثانيه زمان مي دزديد. واگن هاي جديد را امتحان كنيد، ولي بدون تاخير در سوار شدن...
هفته پيش بود كه مهندس عبابافي، معاون بهره برداري از خطوط مترو، خبر ورود واگن هاي جديد به مترو را داد. هنوز ارديبهشت ماه آغاز نشده كه اين وعده تحقق پيدا مي كند.
خط يك مترو پذيراي واگن هاي جديدي است كه از تكنولوژي برتري نسبت به واگن هاي گذشته برخوردارند.
۲ واگن از 12 واگني كه قرار بود به خطوط مترو تزريق شوند، از اول ارديبهشت ماه در خط مترو ميرداماد - حرم مطهر امام (ره) به حركت در آمده اند تا علا وه بر مزيت ها و برتري هاي ويژه نسبت به سابق، يك دقيقه زمان انتظار براي سوار شدن به مترو را كمتر كنند. مترو از پنج شنبه ها به جاي 6 دقيقه تاخير در عبور از ايستگاه ها، 5 دقيقه يك بار از ايستگاه ها حركت مي كند. مهندس عبابافي، با اعلا م اين خبر به مزيت هاي ديگر اين واگن ها اشاره مي كند. سيستم تهويه هوا، موتورهاي پيشرفته و كنترل سيستماتيك از جمله مزيت هاي واگن هاي جديد است. او با بيان اينكه ظرف امسال واگن هاي جديد به تدريج وارد خطوط مترو مي شوند و تا پايان سال، اين خطوط به واگن هاي بيشتر كه در عين حال زمان حركت را كاهش مي دهد، تجهيز مي شوند، گفت: نسل جديد لكوموتيوهاي مترو علا وه بر ظاهر زيبا و فريبنده و سرعت بالا ، ظرفيت حمل مسافر آن همسان با واگن هاي قديمي است. خط ( 5صادقيه - گلشهر) نيز از اول ارديبهشت ماه به 8 واگن، تجهيز شده. اين واگن ها، مانند واگن هاي قديمي به صورت مبله و كولردار است و پيش بيني شده با توجه به حجم زياد مسافران در اين قسمت، به جا به جايي مسافران كمك  كند.

اصفهان در معرض آلا ينده هاي زيست محيطي
000426.jpg
سمنان، بجنورد، شهرهاي سيستان و بلوچستان و بسياري از شهرهاي ديگر ايران روز جمعه 2ارديبهشت همزمان با روز زمين پاك، اين روز را گرامي داشتند.
به صدا درآمدن زنگ روز زمين پاك در استان اصفهان حساس تر است. اين استان با دارا بودن 6/4درصد از جمعيت كشور داراي بيش از 4 ميليون نفر جمعيت است كه هم اكنون حدود 67 درصد از اين جمعيت در شهرها تمركز يافته اند و با 10 هزار واحد صنعتي خرد و كلا ن در گوشه و كنار خود سبب شده است كه اين منطقه در شمار يكي از بزرگترين استان هاي صنعتي و در معرض انواع آلا ينده هاي زيست محيطي غرب منابع آب و خاك و هوا قرار گيرد. براساس گزارش اداره كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان، حدود 70 درصد آلا ينده ها در مساحتي حدود 6 درصد از سطح استان اصفهان متمركز شده است كه تمركز كانون هاي جمعيتي در اطراف اين صنايع، خطر توسعه آلا ينده هاي زيست محيطي را افزايش مي دهد. در كنار صنعت، خودروها بزرگترين منابع سيار آلودگي محيط زيست در اين استان به شمار مي روند، به گونه اي كه تردد افزون بر 400 هزار خودرو در مناطق مختلف شهر تاريخي اصفهان موجب شده است روزانه حدود هزار خودرو 300 تن مواد آلا ينده وارد هواي شهر اصفهان كنند. از سوي ديگر بهره برداري غيراصولي از منابع خاك، مراتع و زمين هاي مزروعي سبب شده است تا منابع خاك در استان اصفهان در معرض فرسايش قرار گيرند. دفع زباله هاي شهري يكي ديگر از معضلا تي است كه به دغدغه كارشناسان حفاظت محيط زيست استان اصفهان بدل شده است.

برخورد با تخلف هاي حادثه ساز
000423.jpg
۵۰ تيم خودرويي و 68 تيم موتوري براي برخورد با 10 تخلف حادثه ساز بسيج شده اند. پليس راهنمايي و رانندگي بزرگراه اسم اين تيم ها است كه با پوشش آبي رنگ و استقرار در 8 بزرگراه با 10 تخلف حادثه ساز به شدت برخورد مي كنند.
سردار ساجدي نيا گفته: اين تيم هادر مرحله اول در 8 بزرگراه همت، چمران، يادگار امام(ره)، مدرس، صدر، بابايي، شيخ فضل الله و آزادگان (از اتوبان كرج تا ميدان جهاد) فعاليت خود را به صورت شبانه روزي آغاز مي كنند.
براين اساس، ماموران با 10 تخلف حادثه ساز شامل حركت در بين خطوط، تجاوز به سطح گذرگاه عابر پياده، تجاوز از سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز، انجام حركات مارپيچ و نمايشي، عبور از چراغ قرمز، عبور از محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي، عدم استفاده از كمربند ايمني توسط سرنشينان و توقف در محل هاي غيرمجاز به شدت برخورد مي كنند.
ساجدي نيا با بيان اينكه عمده تصادفات بزرگراه هاي تهران در اين 9 بزرگراه رخ مي دهد، علت اصلي اين حوادث را سرعت زياد و حركت نكردن بين خطوط، انحراف به چپ و راست و استفاده نكردن از چراغ راهنما عنوان كرده است.
به گفته او يك چهارم تصادفات در بزرگراه هاي تهران اتفاق مي افتد كه به واسطه سرعت بالا  در آنها خسارت بسياري به دنبال دارد، به شكلي كه به طور مثال در بزرگراه آزادگان حتي شاهد مرگ و مير هستيم.

صندوق پستي شهرداري
خوانندگان روزنامه ده ها پيام، درخواست، پيشنهاد و انتقاد را كه به واقع مخاطب اصلي آنها شهرداري تهران است، با ما مطرح مي كنند. تاكنون روال اين بوده كه آن بخش از اين پيام ها را كه فراگيري عمومي داشته، منعكس كرده يا حتي به عنوان سوژه براي پيگيري موضوع در اختيار خبرنگاران حوزه مرتبط قرار مي داديم. در اين ستون قرار است كه از اين پس موضوع انعكاس و پيگيري درخواست ها و پرسش هاي شهروندان از مجموعه شهرداري تهران بسامان شود. با اين نكته تازه كه تلا ش خواهيم كرد بعد از دريافت هر پيام پاسخ آن را از شهرداري خواسته و پيام و پاسخ را در كنار هم چاپ كنيم. جناب آقاي دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران نيز به ما قول داده اند پيام هايي را كه فراگيري عام تري دارند، شخصا پاسخ دهند. البته اميدواريم كه در نهايت اين ستون نه فقط محملي براي گشودن گره از مشكلا ت شخصي شهروندان، بلكه فرصتي بسنده و درخور براي نقد جدي مديريت شهري تهران در همه ابعاد آن باشد.

 رنگ آميزي نما بدون هماهنگي
كارگران زيباسازي، بدون هيچ هماهنگي با صاحبان ساختمان به شست وشو يا رنگ آميزي نماي ساختمان ها مي پردازند كه با اين كار ناهماهنگي بين فضاهاي ساختمان ايجاد كرده و براي انجام اين كار بعد از چند روز درخواست دستمزد هم مي كنند.
يكي از اهالي خيابان بهار

 خانه هاي ده ونك، معطل طرح شهرداري
منطقه ده ونك جزو طرح شهرداري بوده كه چندين بار از آن بازديد هم كردند. خانه هاي اين محدوده كهنه است، اما با وجود اين طرح نه مي توانيم خانه ها را بفروشيم و نه بازسازي كنيم، چرا شهرداري زودتر تكليف ما را مشخص نمي كند.
جمعي از اهالي ده ونك

 شهرك بوعلي
يكي از متقاضيان شهرك بوعلي هستم كه سال 74 واحدي را انتهاي سعادت آباد، كوي فردوس با 4 ميليون تومان پيش خريد كردم و قرار شد 2 سال و نيم بعد ساختمان را تمام شده تحويل دهند. وقتي كه اطلا عيه دادند خانه ها را تحويل بگيريم، مابقي پول كه بايد پرداخت مي كرديم 53 ميليون تومان بود، چون نداشتم، پولم را با سود 4 ميليون پس دادند. اگر با همان پول در آن زمان آپارتمان خريده بودم حالا  صاحبخانه بودم.
يك شهروند
نمابر: 2058811
پست الكترونيك: SHAHRDAR@ Hamshahri
صندوق پستي: 19395/5446

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |