يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۱
از له شدن در اتوبوس شلوغ تا باد كولر
چرخ با اتومبيل شخصي
اتومبيل خرج دارد و بعد از مدتي هم به خرج هاي اساسي چند صد هزار توماني مي افتد، تازه اگر تصادفي پيش نيايد؛ اما اين چند تا عيب در برابر محاسن داشتن اتومبيل شخصي قابل اغماض است
000489.jpg
عكس : هادي مختاريان
احسان ناظم بكايي ـ فشار و فشار، آنقدر جمعيت داخل اتوبوس زياد است كه خفگي و گرما از در و ديوارهاي اتوبوس بالا  مي رود. به سختي مي شود نفس كشيد. كفش بغلي انگشتان پا را له كرده، در اتوبوس نيمه باز مانده و مسافري نيم تنه اش بيرون است، احساس خوبي نيست همه مثل تكه هاي گوشت از ميله وسط آويزانند.
آن طرفتر و كنار اتوبوس، اتومبيلي شيشه هايش را بالا  زده و كولر را روشن كرده و حتما موسيقي ملا يمي فضايش را فرا گرفته. تنها سرنشين آن هر چند دقيقه، جرعه اي از بطري نوشابه اي كه روي صندلي كناري گذاشته مي نوشد و انگشتانش روي فرمان اتومبيل ضرب مي گيرند. اينجور صحنه ها را در شهر زياد ديده ايم، به خصوص اگر جزو دسته اول و صنف اتوبوس سوار باشيم و همين باعث شده تا اتومبيل نيز كنار سه ركن اصلي زندگي، خوراك، پوشاك و مسكن جا باز كند و حتي در اكثر مواقع نياز به آن بر يكي دو تا نياز ديگر بچربد.
طبيعتا همه دوست دارند با وسيله نقليه شخصي خود به اين سو و آن سو بروند، هيچ كس بدش نمي آيد از پاركينگ و جلوي در خانه اش، يكراست سوار اتومبيلش شود و به موسيقي گوش بدهد و هواي مطبوعي را حس كند و مطمئنا هيچ كس هم زمان و اعصاب اضافي ندارد كه بخواهد ساعت ها آن را در انتظار وسايل نقليه عمومي خرج كند يا در فشار جمعيت له له زنان، له شود.
كافيست يك كار اورژانسي پيش بيايد تا باز هم صاحب اتومبيل شخصي سريع به حل كردن آن بپردازد. مساله خريد و ميهماني، به خصوص ديد و بازديد نوروزي را هم مي توان جزو همين دسته امور دانست.
تفريح در شهري وسيع و با بنزيني ارزان هم معمولا  نبايد چيزي جز اتومبيل سواري باشد. گشت زدن در خيابان هاي ايران زمين، آفريقا، وليعصر، شريعتي و ... شاهد اين ادعاست. همين محاسن اساسي باعث مي شود تا تهيه اتومبيل براي عده اي دردسرساز شود؛ قرض و بالا  آوردن بدهي و گرفتن پول نزول با بهره بالا  براي خريد قسطي كافيست تا كمر يك زندگي را خرد كند.
اگر فرض كنيم اتومبيلي آخرين مدل هم خريده شود، وقتي تعداد زيادي آپارتمان قوطي كبريتي در شهر هستند كه پاركينگ ندارند، آن وقت توقف دايمي چنين طعمه لذيذي براي سارقان جلوي در خانه چقدر اضطراب آور است و حالا  فكرش را بكنيد آپارتمان هم سازماني است و چند صباحي به بازنشستگي نمانده - هر چند با ذكر اين مطلب كه: داشتن اتومبيل از نان شب هم واجب تر است، مي توان اين مضحكه تلخ را توجيه كرد–.
اتومبيل خرج دارد و بعد از مدتي هم به خرج هاي اساسي چند صد هزار توماني مي افتد، تازه اگر تصادفي پيش نيايد؛ اما اين چند تا عيب در برابر محاسن داشتن اتومبيل شخصي قابل اغماض است. روزانه هزاران نفر در سراسر جهان اتومبيل مي خرند طوري كه سرانه وسيله نقليه در جهان حدودا به ازاي هر 4 نفر يك دستگاه و در اروپا و آمريكا به ازاي هر 2 نفر يك اتومبيل است.
در كشورمان هم گرچه از آمارهاي جهاني عقب هستيم ولي لا اقل تهران تا حدودي بر معيارهاي جهاني منطبق است. ولي چرا هميشه با نگراني از ترافيك تهران و قفل شدن معابر سخن گفته مي شود، جواب اين سوال با يك نگاه كلي به شهر هويداست: وسيله هاي نقليه تك سرنشين در شهر خيلي زيادند و اتوبوس ها و مترو هم در حال تركيدن. اين طبيعي است كه كسي اگر اتومبيل شخصي داشته باشد و يك بار در فشار جمعيت له شود و دير به سر كار و زندگي خود برسد، قيد استفاده از وسايل نقليه جمعي را مي زند.
در كشورهاي ديگر وسايل نقليه عمومي چنان زياد، در دسترس و مناسب هستند كه استفاده از آنها بسيار سودمندتر از سوار شدن بر اتومبيل شخصي است. از بهاي بالا ي بنزين نبايد غافل شد. نكته ديگر هم اينكه توزيع ناموزن اتومبيل در شهر كاملا  واضح است. در پاركينگ خانه اي به تعداد اعضاي خانواده اتومبيل وجود دارد كه مدت ها بلا  استفاده مانده و خانواده هاي ديگر هيچ وسيله اي ندارند.
مشكل اصلي پايتخت زياد بودن تعداد وسايل نقليه شخصي يا حتي كم بودن معابر نيست، مشكل اين است كه اكثر اتومبيل هاي شخصي در خيابان ها هستند و وسايل نقليه عمومي هم اصلا  پاسخگوي نياز و جمعيت فراوان نيست. بنابراين رسيدن به آرمانشهر رويايي - آنچه نمونه اش را در ايام نوروز و تعطيل بارها ديده ايم– دور از دسترس نيست و با نگراني و اعلا م آمارهاي جورواجور هم هيچ گره اي باز نمي شود.

قصري كه هنوز ساخته نشده
يك خبر، كليد باز شدن صفحه روي زندان بود. نام زندان قصر كه مي آيد آدم ياد مجموعه فرهنگيتفريحي مي افتد. البته زندان محيط شادي نيست، اما حالا  يك سال است كه مي خواهند از زندان قصر محيطي شاد بسازند.
خبر بازسازي زندان قصر و تغيير كاربري اين محل، خبر تازه اي نيست، خبر تازه اينكه بعد از گذشت حدود يك سال از آغاز طرح تغيير كاربري زندان قصر به مجموعه فرهنگي - تفريحي، هنوز طرحي از طرف مشاور براي بررسي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ارسال نشد. پس از تصويب طرح تبديل زندان قصر به فضاي سبز عمومي و انجام عمليات مرمت و بازسازي بخش هاي تاريخي اين بنا، مقرر شد تا شهرداري تهران پيش از آغاز هر برنامه، طرح پيشنهادي مذكور را براي تصويب به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ارايه كند. هرچند كه حدود 2سال از آغاز فعاليت هاي شهرداري به منظور مرمت و ساماندهي اين مجموعه و تبديل آن به فضاي فرهنگي و طبيعي مي گذرد، تاكنون هيچ طرحي از سوي مشاوران اين پروژه براي بررسي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارايه نشده است.
اين حرف هاي مهدي معمارزاده ، رئيس اداره مرمت و حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران است.
وسوسه آغاز طرح تغيير كاربري زندان قصر از اعتراض اهالي منطقه 7 آغاز شد. زندان قصر يكي از معضلا ت اين منطقه بود، اما از طرفي نمي  شد بخشي از تاريخ - ماهيت زندان - را ناديده گرفت. بنابراين قرار شد طرح بازسازي و تغيير كاربري زندان قصر در دستور كار قرار بگيرد. در بازديد جمعي از زندانيان سياسي از بندهاي سابق زندان قصر، قرار شد بخش هاي باقيمانده تاريخي اين زندان به شكل گذشته و براي تبديل به موزه بازسازي شود. طراحي زندان قصر به شكل باغ ايراني از ديگر اقدامات موردنظر در بازسازي و تغيير كاربري اين زندان بود، با اين حال هنوز اقدامي جدي براي اجراي اين طرح صورت نگرفته. زندان قصر از 27 اسفند 1381 در فهرست آثار ملي ثبت شده.

سفر براي خوردن آش
طعم سفرهاي فروردين هنوز زير زبانمان است، اما براي چشيدن دستپخت آشپزان ماهر، در ارديبهشت هم مي شود بهانه اي براي سفر دست و پا كرد.
هـفتـه ميـراث فـرهنگـي و برنامه هايي كه در شهرهاي مختلف برگزار مي شود، هميشه وسوسه اي است براي بستن چمدان ها. گرچه چيزي از تعطيلا ت عيد نگذشته و خـيلـي ها سفرهاي سال 84 را رفته اند، اما نمي شود از جذابيت هفته ميراث فرهنگي به سادگي گذشت.
مسوولا ن اداره ميراث فرهنگي و گردشگري زنجان برنامه هاي جذابي براي اين هفته در نظر گرفته اند. يكي از اين برنامه ها، برگزاري جشنواره آش ايراني است. يحيي رحمتي مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان مي گويد: هدف از اين فعاليت ها جذب گردشگر در فصل غيرگردشگري است. در فصل ارديبهشت گردشگر كم به زنجان مي آيد. بايد اقداماتي مي كرديم تا مردم به زنجان سفر كنند. برگزاري اولين المپياد آشپزي از ابتكارات مسوولا ن ميراث فرهنگي زنجان است كه احتمالا  خيلي ها را به اين شهر مي كشاند. در اين المپياد 300 آشپز ماهر از سراسر ايران در 8 رشته، به طبخ آش، ماهي، جوجه كـبـاب، قـورمـه سبـزي، پيتزا، چيزبرگر، ماكاروني و چلوكباب مي پردازند. اين المپياد شعار جالبي هم دارد: غذاي ايراني، خوراك جهاني البته فراموش نـكنيـد كـه شما هم مي توانيد دستپخت اين آشپزان را بچشيد. جشنواره آش ايراني از 24 تا 30 ارديبهشت در زنجان برگزار مي شود. گرچه هنوز طعم سفرهاي عيد زير زبانمان است، اما چشيدن بهترين آش هاي ايراني، مي تواند بهانه اي براي گريز از شلوغي تهران باشد.

ستون شما
ويژه تلويزيون
به مناسبت سالگرد آغاز به كار شبكه  هاي تلويزيوني ويژه نامه چاپ كنيد. اين جملا ت خوانندگان در اين چند روز اهالي تحريريه را كلا فه كرده است.
جواب مثبت دادن بدون هماهنگي كار جالبي نيست. قبول داريد...
چه هواپيمايي سوار شويم
بوئينگ 707 جزو هواپيماهاي درست و حسابي است. وقتي اين هواپيما هم نقص فني پيدا مي كند، ديگر بايد به چه هواپيمايي اعتماد كرد و بدون دغدغه بليتش را خريد؟
دوستان به شوخي مي گويند  ملكي ايرلا ين سري جديد هواپيماهايش را تحويل گرفته. بسم ا...
خاص خاص
از دوستان صفحه درمانگاه خواهش مي كنيم كه به مناسبت 18 ارديبهشت (روز جهاني تالا سمي) گزارشي از وضعيت اين بيماران تهيه كنند.
اين پيشنهاد را عليرضا آشوري روي چشم هاي ضعيفش گذاشت.
كلا س تعطيل
با توجه به نزديك شدن ايام فراغت دانش آموزان و دانشجويان، مديريت فرهنگسراي نياوران در يك اقدام عجيب تمام كلا س هاي فوق برنامه و آموزشي اين مراكز را منحل كرده است.
دوستان مي  گويند كلا س ها بازده مالي نداشته ولي ما مفصل به اين موضوع مي پردازيم...
مصاحبه با فيلمسازان
در صفحه يك شهروند با كارگردانان هم مصاحبه كنيد.
به زودي در صفحه تهرانشهر يادداشت هاي اين عزيزان را مي خوانيد.
شماره ها را بدهيد
چند بار تماس گرفته ام و نتوانستم با نويسنده يكي از مطالب صفحه درشهر صحبت كنم.
همكارانتان شماره ايشان را هم به ما نمي دهند.
دوستان تحريريه فيلم هاي پليسي زيادي مي بينند. ترس از ... راستي مطلب مورد نظرتان چي بود؟
آگهي چاپ نكنيد
هر گاه صفحه اول و آخر ايرانشهر آگهي دارد حس مي كنيم كه چيزي در روزنامه كم است. ممكن است اين 2 صفحه را بدون آگهي چاپ كنيد.
ترتيب چيدمان آگهي در اختيار سازمان آگهي هاست والا  ما هم صفحات كاملمان را بيشتر دوست داريم.

صحنه
حرفه اي ها باز مي گردند
سال گذشته خيلي ها از فروش بالا ي تئاتر بابك محمدي گفتند و نوشتند در شرايط عجيب و تاسف آوري كه تماشاگران هيچ ميلي براي حضور در سالن هاي تئاتر نداشتند، اين نمايش توانست فروش خوبي داشته باشد. اين روزها و بعد از تجربه موفق حرفه اي ها كارگردان اين تئاتر قصد دارد تا دوباره آن را روي صحنه ببرد. قرار شده در صورت توافق با مديريت تئاتر شهر اين نمايش مجددا اجرا شود، اما متاسفانه هنوز در اين رابطه به نقطه مشتركي دست پيدا نكرده ايم و همچنان منتظر پاسخ مديران اين مجموعه ايم. حرف هاي بابك محمدي اگر وارد ابعاد جدي تري شود بايد در تابستان منتظر اجراي مجدد اين نمايش باشيم. محمدي درباره فعاليت هاي تئاتري جديد خود گفت: تصميم دارم 2 نمايشنامه برنامه هاي سگ ولگرد و روح جهنمي را به محض فراهم شدن امكانات به روي صحنه ببرم. خبر بعد اينكه جشن اجراي نمايش روياي بسته شده اسبي كه از پا نمي افتد امروز برگزار مي شود. اين نمايش به نويسندگي محمد چرمشير وكارگرداني آروند دشت آراي در كارگاه نمايش تئاتر شهر راس ساعت 18 براي هنرمندان و خبرنگاران روي صحنه مي رود.
دشت آراي پيش از اين نمايش روياي بسته شده... را در بخش تريوت بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر در كارگاه نمايش روي صحنه برده و اجراي عمومي آن از اول ارديبهشت به اجراي عمومي در مي آيد. دشت آراي در كارنامه اش نمايش هاي عروسي شغال و هشتمين خوان را نيز ثبت كرده است. در نمايش جديد اين كارگردان هادي كمالي ، نگار عابدي ، اشكان صادقي ، ندا مقصودي و بهنام تشكر به ايفاي نقش مي پردازند.
اين نمايش بازخواني سفرنامه كريستف كلمب است كه پيش از اين منتشر شده بود.

شاتر
000483.jpg
عكس : محمد حسن مصلي نژاد
شايد بهانه روز زمين پاك بوده اما همه داستان شاد روز جمعه پارك پرديسان در آسمان روايت شد. بادبادك ها آسمان را نشاندار كردند و يك شهروند با دوربيناش يك عكس را به ميهماني شاتر آورده است.


امروز
بركت سفره تان زياد
000486.jpg
بهار است و فصل زايمان حيوانات همزيست ما؛ گونه هايي كه از بين هزاران گونه با انسان عياق شدند و شدند حيوانات خانگي كه البته در ايران اگر به آنها حيوانات خياباني بگوييم به واقعيت نزديك تر است. البته درست است كه آنها را مزاحم و عامل شيوع بيماري ، خطرناك و... مي  ناميم، ولي يادمان باشد كه ما پايمان را از گليم مان درازتر كرده ايم و شده ايم صاحب و مالك بي  چون و چراي همه چيز.اگر گربه بيچاره اي از سر ناچاري در سوز سرما به زيرزمين، موتورخانه يا حتي زيرجعبه هاي تلنبار شده در گوشه حياطمان پناه آورده و فرزندان كوچكش را به دنيا بياورد، حتما و بي چون و چرا بايد رانده شود و حالا  يا به زور لگد و آب و اين قبيل ادوات يا حتي در مواردي از بين بردن توله گربه هايي كه بعد از ماه ها سختي كشيدن مادر بالا خره به دنيا آمده اند.
بحث بر سر اينكه با اين حيوانات چه بايد كرد، مشكل امروز و ديروز نيست. انجمن حمايت از حيوانات در اين باره طرح هاي زيادي هم ارايه داد كه البته قابل اجرا بودنش كمي با ترديد همراه بود. مثلا  اينكه محدوده اي را در پارك طبيعت پرديسان فنس كشي كرده و حيوانات خياباني را بعد از دستگيري درون اين حصار نگهداري كنيم يا آنها را زنده گيري كرده و بعد عقيم كنيم. حتي شهرداري هم چند سال پيش پروژه اي را در اين مورد به اجرا گذاشت كه البته برخورد شهرداري كمي دور از انصاف به نظر مي  رسيد؛ كشتار شبانه به وسيله تفنگ.مماشات با حيوانات اينقدرها هم بد نيست. بالا خره هر طور هست چه خوشمان بيايد و چه چندشمان شود و چه متنفر باشيم و چه هر احساس ديگري داشته باشيم، گربه ها، سگ ها، گنجشك ها و كلا غ ها جزو لا ينفك زندگي ما هستند؛ حيوانات بي  پناهي كه حالا  ما تنها پناهشان هستيم. آنها فصل سختي را در پيش دارند؛ فصل بهار، فصل زندگي و فصل بچه داري. پس به آنها كمك كنيم. دوستي مي  گفت: بركت خانه اي كه حيوانات از آن نان بخورند زياد مي  شود.

جعبه
روز خوب فوتبالي ها
اگر ابتدا بخواهيم از فوتبال هاي امروز بنويسيم، متهم مي  شويم كه جوگير شده ايم و برنامه هاي عادي شبكه ها را از قلم انداخته ايم. پس قبل از هر چيز برنامه هاي امروز را مرور مي  كنيم و بعد از آن به فوتبالها مي  رسيم. اولين قسمت از سريال ريحانه شب قبل از شبكه سوم پخش شد. هشدار داديم كه اگر يك قسمت نگاه كنيد، مجبوريد 25 قسمت اين سريال را دنبال كنيد. تكرار قسمت اول اين سريال را ساعت۱۳:40 خواهيد ديد. ارثيه فاميلي را ساعت 14 مي  توانيد تماشا كنيد. اگر آهوي ماه نهم را هم نديده ايد ساعت 15:10 شبكه يك را بگيريد و تماشا كنيد.
اين از برنامه هاي تكراري روز، اما برنامه هاي عصر امروز البته به غير از فوتبال ها: نگاهي ديگر را ساعت 19 از شبكه تهران ببينيد. كهنه سوار 20:15 از شبكه سه پخش مي  شود. اينكه آدم اهل سواركاري باشد و اسب نداشته باشد هم داستاني است. اين داستان را مي  توانيد 22:10 از شبكه اول ببينيد. منظورمان همان سوار بي  اسب است.
بريگارد هم به عنوان آخرين برنامه شبكه تهران ساعت 23 پخش مي  شود.
اين قسمت آخر را هم براي فوتبالي ها مي  نويسيم. روز يكشنبه روز خوبي براي طرفداران فوتبال است. ابتدا ساعت 17 مي  توانيد بازي پرسپوليس و پگاه را تماشا كنيد. منچستر كه اين هفته ها خوب بازي ها را واگذار مي  كند، ساعت 19:35 به مصاف نيوكاسل خواهد رفت. لا تزيو در المپيك شهر رم ميزبان يوونتوس است؛ يووه اي كه چهارشنبه در عين برتري بازي را به اينتر واگذار كرد. اين پخش مستقيم  ها كه تمام شود، احتمالا  بازي مالا كا بارسلونا را مي  توانيد ساعت يك بامداد تماشا كنيد.

پرده
تريلوژي فرمان آرا تابستان كامل مي شود
شازده احتجاب را كه ساخت براي سالها روي صندلي كارگرداني نشست. هنگامي كه بعد از سالهاي بوي كافور، عطر ياس را با موضوع مرگ آن هم با بازي خودش در نقش اول ساخت، نظر بسياي از منتقدان را جلب كرد، اما زماني كه سيمرغ هاي جشنواره فجر را با فيلم خانه اي روي آب  درو كرد، نامش در صدر اخبار سينمايي ايران قرار گرفت. عكس عوامل فيلم كه در بيلبوردهاي تبليغاتي فيلم به چشم مي خورد با تصاوير آشنايي همراه بود. دستچيني از بازيگران درجه اول سينما به همراه زبده ترين عوامل فني هنر هفتم در ايران، در گروه سازندگان فيلم تحسين شده فرمان آرا قرار داشتند. بعد از خانه اي روي آب، چند بار خبر كليد خوردن فيلم جديدش شنيده شد تا بالا خره فيلمبرداري فيلم به صورت رسمي آغاز شد. اين روزها فيلم يك بوسه كوچولو مراحل پاياني تدوينش را توسط عباسي گنجوي طي مي كند و عليرضا شجاع نوري تهيه كننده فيلم اميدوار است كه نام فيلم در زمره فيلم هاي اكران تابستان قرار گيرد. يك بوسه كوچولو درباره سفر يك نويسنده به نقاط مختلف و دور دست ايران است و جمشيد مشايخي، رضا كيانيان، هديه تهراني، جمشيد هاشم پور و فخري خوروش از جمله بازيگران فيلم هستند. به غير از هاشم پور و خوروش ساير ستارگان يك بوسه كوچولو در فيلم قبلي فرمان آرا هم حضور داشتند. شايد با قطعي شدن خبر با اكران يك بوسه كوچولو بتوان به فروش هاي آنچناني در روزهاي گرم سينماي ايران اميدوارتر شد.

كتابخانه
مرغابي، عشق و ابديت
وقتي يك مرغابي عاشق غاز شود، مرغ ها به خنده مي افتند. ماجرا البته به سادگي همين يك خط نيست، براي درك آن بايدچشم هايتان را روي يك كتاب بگذاريد؛ كتابي با عنوان مرغابي، عشق و ابديت. كساني كه در تمام عمرشان حتي يك جلد كتاب نخوانده اند هم حتما نام صادق هدايت را شنيده اند. مجموعه داستاني كه نامش را برايتان نوشتيم به شكل مستقيم به صادق هدايت ارتباط ندارد، اما بي ارتباط هم نيست. مجموعه داستان هاي مرغابي، عشق و ابديت، دستنوشته هاي برادرزاده صادق هدايت است. در اين كتاب مي توانيد 19 داستان كوتاه از جهانگير هدايت را بخوانيد. حداقل حسن مطالعه اين كتاب تحقيق روي يك موضوع جذاب است؛ اينكه استعداد موروثي است يا خير؟!

هوا
هيچ
براي نوشتن از فردا حرف خاصي نيست. آسمان نيمه ابري، نيش خورشيد باز، دماي هوا در گرمترين لحظه 17 درجه سانتيگراد و در مثلا  خنكترين لحظه ها 15درجه سانتيگراد و غير از اين هيچ. برايتان دعا مي كنيم كه زير اين هوا روز خوبي داشته باشيد و شما دعا كنيد باران بيايد تا نوشتن از هوا آسان شود.

ذهن زيبا
نورانيترين شما در روز قيامت كسي است كه آل محمد(ص)را بيشتر دوست بدارد.
حضرت محمد (ص)

بهترين چيزي كه در اختيار شماست تقديم مردم كنيد. مردم در مقابل بهترين چيز خود را در اختيار شما خواهند گذاشت.
مادلين بريجس

سعادت آن است كه انسان، دنيا را همانطور كه آرزو مي كند، ببيند.
كورنو

هرچه بيشتر فكر مي كنم، بهتر مي فهمم كه هيچ نمي دانم.
ولتر

ناياب ترين چيزها صميمت و يگانگي است.
ناپلئون

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |