يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۶ - May 1, 2005
حديث
از حضرت امام حسن مجتبي(ع) پرسيدند: عقل چيست؟ ايشان فرمودند: در انتظار فرصت، غم را به جان خريدن.
معاني الاخبار ۲ / ۲۲۸
امروز با حافظ
غم اين كار نشاط دل غمگين من است
روزگاري است كه سوداي بتان دين من است
وين كجا مرتبه چشم جهان بين من است
ديدن روي تو را ديده جان بين بايد
معاون هنري ارشاد در جمع هنرمندان اعزامي به حج:
هنر معنوي در دنياي امروز مخاطبان بسيار دارد
خبرگزاري فارس: ايماني خوشخو گفت: خلق آثار بديع و برپايي جشنواره ها و نمايشگاه هاي مختلف با موضوع معنويت بيانگر اين است كه هنرمندان شاخص دنياي امروز به نداي دروني خود و مطالبات جوامع خويش پاسخي شايسته مي دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس، به همت بنياد آفرينش هاي هنري نياوران و با حمايت معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اولين كاروان هنرمندان اعزامي به حج، ۱۷ارديبهشت تهران را به مقصد مدينه منوره ترك مي كنند.
محمدحسين ايماني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  در جمع اين هنرمندان اعلام كرد: هنر معنوي در دنياي امروز جايگاه ويژه اي دارد.
خلق آثار بديع و برپايي جشنواره ها و نمايشگاه هاي مختلف با موضوع معنويت بيانگر اين واقعيت غيرقابل انكار است كه هنرمندان شاخص دنياي امروز به نداي دروني خود و مطالبات جوامع خويش پاسخي درخور مي دهند.
ايماني افزود: در معاونت هنري در كنار همه فعاليت هاي معمول با ايجاد دبيرخانه هنر معنوي در فرهنگسراي نياوران در پي اين هستيم تا هنرمندان مشتاقي كه در اين عرصه قدم هايي جدي برمي دارند را مورد حمايت قرار دهيم.
محمد فدوي، مديرعامل بنياد آفرينش هاي هنري نياوران نيز در اين ديدار گفت: اين اولين كاروان هنرمندان است كه به حج مشرف مي شوند، اميدواريم كه در سفرهاي بعدي هنرمندان شاخص ديگري كه به جهت مشغله هاي شخصي نتوانستند در اين سفر حضور يابند نيز به انجام اين سفر روحاني نائل آيند.
در ميان ۱۰۰ هنرمند سينما، تئاتر، هنرهاي تجسمي  هنرمنداني نظير مهدي  هاشمي، گلاب آدينه، حسام الدين سراج، اصغر همت، انوشيروان ارجمند، دكتر محمود عزيزي، افسر اسدي، كاظم چليپا و... حضور دارند.

آقاسي بستري شد
001077.jpg
محمدرضا آقاسي، شاعر و مداح اهل بيت به علت عارضه قلبي در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان بهارلوي تهران بستري شده است.

داستانهاي ۵۵ كلمه اي منتشر شد
گروه ادب و هنر: مجموعه اي از داستانهاي ۵۵ كلمه اي از آثار استيوماس با ترجمه گيتا گرگاني از سوي انتشارات كاروان به بازار كتاب عرضه شده است.
اين داستانها كه به صورت دوزبانه و در قطع جيبي كوچك منتشر شده اند، منتخبي از شاخص ترين داستانهاي كوتاه جهانند كه در اين مجموعه گردآوري شده اند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
آنچه ديروز و پريروز مورد توجه رسانه ها بود
ديروز و پريروز تفسير رسانه ها عمدتاً درباره اين مطالب بود: تأييد اتمي شدن كره شمالي و مصاحبه رئيس جمهور آمريكا، اخطار ايران كه كار غني كردن اورانيوم را از سر خواهد گرفت، ديدار رهبر چين با رئيس حزب مليون تايوان و سالگردهاي سقوط برلن و سايگون:
- اين خبر كه كره شمالي داراي شش تا هشت بمب اتمي و موشك دو مرحله اي براي حمل آنهاست پريشب خبر اول تلويزيون هاي آمريكا و محور پرسش هاي روزنامه نگاران از رئيس جمهوري اين كشور در مصاحبه يك ساعت و چند دقيقه اي اش بود كه همان شب از اين شبكه ها پخش شد. در خبر ها آمده بود كه اگر كره شمالي موشك سه مرحله اي بسازد خواهد توانست هر نقطه از آمريكا را بزند. دريادار «لاول جيكوبي» رئيس سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمريكا در جلسه سنا به اين پرسش بانو «هيلاري كلينتون» سناتور نيويورك كه آيا كره شمالي قادر است بمب اتمي را به آن حد كوچك كند كه بتوان آن را به صورت كلاهك بر موشك سوار كرد پاسخ مثبت داد و ترديد آمريكايي ها را به نگراني تبديل كرد كه موشك هاي دو مرحله اي فعلي كره شمالي قادر به رساندن بمب هاي اتمي اين كشور به ژاپن، آلاسكا و سواحل شمال غربي آمريكا هستند. اين پرسش و پاسخ كه ضبط شده بود، پيش از پخش مستقيم مصاحبه رئيس جمهوري آمريكا از همان شبكه هاي تلويزيوني منتشر شد و مورد تفسير قرار گرفت كه كره شمالي در حال ساختن موشك هاي سه مرحله اي است و اين موشك ها خواهند توانست به هر نقطه از آمريكا برسند. اين كشور هنوز آزمايش اتمي بزرگ انجام نداده ولي به زودي به يك آزمايش اتمي نيرومند زيرزميني دست خواهد زد.
گزارش شب بعد، اظهارات مقامات تهران بود كه مذاكرات با اروپا به بن بست رسيده و ايران به ناچار كار غني سازي اورانيوم را از سر خواهد گرفت. با وجود اين، جورج بوش در مصاحبه خود گفت كه براي حل مسئله اتمي كره شمالي و ايران رفتن از راه هاي ديپلماتيك را ترجيح مي دهد. وي در عين حال گفت كه به رغم اطمينان هايي كه ولاديمير پوتين در مورد ايران به او داده است، وي شخصاً به مقامات ايراني اعتماد ندارد. بوش اين بار تهديد بيشتري نكرد و گفت نگراني او از بابت تكنولوژي هسته اي موشكي كره شمالي بيشتر از اين جهت است كه اين تكنولوژي را در اختيار دسته هاي تروريست قرار دهد. كره شمالي از فروش اين تكنولوژي خطرناك اباء ندارد. از تحليل هاي متن اين مصاحبه چنين بر مي آمد كه بيشتر نگراني رئيس جمهوري آمريكا فعلاً و در آينده وضعيت نفت است كه مصرف آن در جهان و به ويژه در چين و هند رو به افزايش و بهاي بنزين به سبب افزايش تقاضا و كمبود زمينه توليد، بالا رفته و مسئله روز مردم آمريكا شده است كه عادت به مصرف بنزين ارزان داشته و در سال هاي اخير دوباره علاقه مند به خريد اتومبيل هاي بزرگتر و اين بار «اس.يو.وي» (خودروهاي مشابه پاترول) شده اند كه مصرف زياد دارند. بوش در اين مصاحبه به قول افزايش توليد كه وليعهد سعودي به او داده و تدابير ديگر اشاره كرد كه وعده هايي دراز مدت بود و گراني امروز را چاره نخواهد كرد. از اظهارات بوش درباره عراق چنين بر مي آمد كه نيروهاي نظامي آمريكا در آينده اي قابل پيش بيني از آن كشور خارج نخواهند شد. دو ساعت مانده به پخش اين مصاحبه، «توماس فريدمن» مفسر آمريكايي در مصاحبه با «چارلي رز» كه از پي بي اس (شبكه تلويزيون عمومي آمريكا) پخش شد گفت: رقابت با چين بزرگترين مسئله پيش روي آمريكاست و اين رقابت (مانند دوران جنگ سرد با شوروي) تنها نظامي سياسي نيست، بلكه اقتصادي و تكنولوژيك است. چيني ها در مدارس متوسطه و دانشگاه هايشان پي درپي سرگرم آزمايش هوش (آي كيو) و استعداد جوانانشان هستند و براي اصحاب استعداد به ويژه در تكنولوژي سرمايه گذاري بي دريغ مي كنند و به همين دليل جلو افتاده اند. در نظر رهبري چين، آدم ها سرمايه اصلي يك كشور هستند نه پول و وسائل توليد زيرا كه آدم هاي مستعد مي توانند دو وسيله ديگر پيشرفت را به دست آورند.
- ملاقات «لين چان» رهبر حزب مليون چين (مستقر در تايوان) با «هو جين تائو» رهبر حزب كمونيست چين سوژه بسياري از تفسيرها بود. آخرين ملاقات از اين دست در سال ۱۹۴۵ ميان «چيانگ كاي شك» رهبر وقت حزب مليون (كومين تانگ) و مائو رهبر وقت حزب كمونيست صورت گرفت. در آن زمان چيانگ حكمران چين بود كه كمونيست ها در سال ۱۹۴۹ او را به تايوان فراري دادند. اهميت ديدار ۲۹ آوريل در تالار بزرگ خلق در پكن به قدري بوده است كه جريان آن مستقيماً از تلويزيون هاي چين و تايوان پخش شد، كاري كه به ندرت در چين صورت مي گيرد و هر دو تأكيد بر صلح و همكاري ملت چين در دو سوي تنگه تايوان كردند.
- تقريباً همه رسانه ها درباره سالروز خودكشي هيتلر و سقوط سايگون مطلب نوشته بودند و افزوده بودند كه كمونيست ها اين دو پيروزي را به دست آوردند ولي كمونيست هاي روسيه بعداً با چند اشتباه تاكتيكي و دور شدن از سوسياليسم اصيل و در مواردي به كار بردن شتاب زياد در پياده كردنش، و عدم دقت كافي در امر آموزش و پرورش و ژورناليسم، خود را تضعيف كردند. سي ام آوريل ۱۹۴۵ پرچم شوروي بر فراز ساختمان پارلمان سراسري آلمان در شهر برلن برافراشته شد و هيتلر براي اين كه به دست روس ها نيفتد خودكشي كرد و هفتم ماه مه جنگ جهاني دوم در اروپا پايان يافت. سي سال بعد (آوريل ۱۹۷۵)، سقوط سايگون نيز به همين صورت بود كه ديروز در مراسم سالگرد آن ژنرال جياپ فاتح سه جنگ شركت كرده بود. وي به طور جداگانه و يكي پس از ديگري بر سه امپراتوري ژاپن، فرانسه و آمريكا فائق آمده بود، فتوحاتي كه مشابه آنها در طول تاريخ به ندرت مشاهده شده است. جياپ يك دبير تاريخ در دبيرستان ها بود كه لباس نظامي پوشيد و ديگر اين لباس را از تن خارج نساخت.
- رسانه ها ديروز به استقبال اول ماه مه كه روز آزادي مطبوعات و روز جهاني كارگر است رفته بودند. «روز آزادي مطبوعات» در ۱۸۱۹ در فرانسه اعلام شد و به تدريج جهاني شده است و در اين روز از سوي اتحاديه ها، سنديكاها و انجمن هاي روزنامه نگاران جشن و جلسات سخنراني برگزار مي شود. آزادي مطبوعات از هدفهاي اصلي انقلاب فرانسه بود كه پس از آن در بيشتر قوانين اساسي كشورها تضمين شده است و انتشار نشريه در اين كشورها از جمله آمريكا نياز به دريافت پروانه از دولت ندارد و در كشورهاي ديگر نيز فدراسيون اتحاديه هاي صنفي اين پروانه ها را صادر مي كند. مطبوعات در يك جامعه ملّي رابط ميان حكومت و مردم، سازمان هاي مختلف با هم و محل انتشار اظهار نظر ها، انتقادات و تقديرها، رويدادها و ضعف و قوت ها هستند و به همين دليل «رسانه» خوانده مي شوند و در جامعه بين المللي نيز همين نقش را دارند. دير زماني است كه مطبوعات به عنوان قوه چهارم دمكراسي پذيرفته شده اند. اول ماه مه همچنين روز جهاني كارگر در سراسر جهان به استثناي ايالات متحده و كاناداست و ده ها سال است كه به اين مناسبت در اين روز مراسم ويژه برگزار مي شود. ايالات متحده و كانادا نخستين دوشنبه هر سپتامبر (شهريور ماه) را به عنوان روز كارگر برگزار مي كنند. مناسبت اول مه به عنوان روز كارگر به اين لحاظ بوده است كه در چهارم ماه مه سال ۱۸۸۶ در چهارمين روز اعتصاب و تجمع كارگران در شهر شيكاگو، پليس به روي آنان آتش گشود كه شماري كشته و عده اي مجروح شدند. كارگران اعتصابي خواستار تعديل شرايط كار و كاهش ساعات روزانه كار از ده ساعت به ۸ ساعت بودند.

داستان ناتمام در ۶ جشنواره جهاني
داستان ناتمام ساخته حسن يكتا پناه در جديدترين حضور بين المللي خود در شش جشنواره جهاني به نمايش در مي آيد.
به گزارش ايسنا، اين فيلم ماه آينده در جشنواره هاي چين، تايپه، سيدني وفيلادلفيا حضور دارد و در ماههاي بعد در جشنواره هاي دوبلين ايرلند جنوبي و دوربان آفريقاي جنوبي به نمايش در مي آيد.
تعداد حضور بين المللي اين فيلم تاكنون از مرز ۳۰جشنواره گذر كرده است «داستان ناتمام» ، دومين فيلم اين كارگردان است كه در جشنواره معتبر لوكارنو در سال گذشته جايزه يوزپلنگ نقره اي بهترين فيلم را دريافت كرد.
جايزه سازمان عفو بين الملل جشنواره بين الملل رتردام هلند، جايزه دوچرخه طلايي جشنواره وزول فرانسه، جايزه زنان و فرهنگ شرق و جايزه تايگاي نقره اي جشنواره روح آتش از جمله جوايز دريافتي اين فيلم هستند.
به گزارش ايسنا، داستان ناتمام روايت افرادي است كه بصورت غيرقانوني مي خواهند از مرز ايران خارج شوند.
دريافت جايزه جشنواره رتردام بازتاب وسيعي در مطبوعات هلند داشت.

نخستين جشنواره آهنگسازان معاصر ايران در فرهنگسراي نياوران
گروه ادب و هنر: نخستين جشنواره آهنگسازان معاصر ايران با اجراي آثاري براي كوارتت زهي و حضور چهره هاي شاخص موسيقي نوي ايران در روزهاي ۱۵ تا ۱۷ ارديبهشت در فرهنگسراي نياوران برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري در اين جشنواره كه از سوي واحد موسيقي بنياد آفرينشهاي هنري نياوران برگزار مي شود، آهنگسازان ايران معاصر از سراسر دنيا حضور خواهند داشت.
در شكل گيري اين جشنواره سياوش صاحب نسق آهنگساز معاصر ايران از اتريش همكاري مستمر و جدي داشته است. جالب توجه اينكه آثار تمامي آهنگسازان براي كوارتت زهي نوشته شده و گروه كوارتت زهي «آني» از ارمنستان اجراي تمامي قطعات را بر عهده دارد.
در اين جشنواره آهنگسازاني چون هرمز فرهت، لوريس چكناواريان، عليرضا مشايخي، امير مهيار تفرشي ور، شاهين فرهت، رامين حيدر بيگي، رضا والي، بهزاد رنجبران شركت دارند. واحد موسيقي نياوران از ارائه و انتشار كليه آثار اجرا شده در جشنواره در قالب كتاب و CD خبر داد.
دكتر شاهين فرهت در گفت و گويي از اين جشنواره به عنوان رخدادي  مهم در حوزه موسيقي جدي ياد كرد و از صدا و سيما خواست كه اين كنسرت ها را پوشش خبري و تصويري دهد.

فراخوان پكا براي ششمين دوره جايزه مهرگان
گروه ادب و هنر: ششمين دوره جايزه مهرگان در سه بخش كودكان، رمان و علم (محيط زيست) برگزار خواهد شد.
موسسه پكا كه طراح و مجري اين جايزه است با اعلام فراخواني از نويسندگان و مولفان اين سه حوزه خواسته است،  آثار انتشار يافته سال ۸۳ را در ۳ نسخه از هر اثر به دبيرخانه مهرگان واقع در خيابان فلسطين، نرسيده به انقلاب شماره ۳۴ ارسال كنند.
براساس اعلام دبيرخانه ياد شده؛ بايد در شناسنامه كتابها سال ۱۳۸۳ و چاپ داخل ايران درج شده و آثار نيز چاپ اول، به زبان فارسي و نويسنده در سال انتشار زنده باشد.
در بخش علم آثار ترجمه شده هم مي تواند ارسال شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
نوجوانان و سرطان
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا نوجوانان هم به سرطان دچار مي شوند و او پاسخ داده است كه به مراتب كمتر از بزرگسالان. آلودگي روز افزون محيط زيست آمار بيماري هاي پوستي نوجوانان از جمله سرطان پوست را تا حدي افزايش داده و همين ديروز در مطبوعات عكس بازوي يك كودك ۱۰ ساله را ديدم كه به سرطان پوست دچار شده بود. هر كس، نوجوان و يا سالخورده، به محض مشاهده خال و برآمدگي تازه در سطح بدن خود بايد آنها را زنگ خطر بداند و به دكتر مراجعه كند، مخصوصاً كه اگر اين خال ها تغيير شكل و اندازه و رنگ دهند و بيش از ده روز تا دو هفته باقي بمانند و خونريزي كنند.

بهارستان
حسن ، رابعه را گفت: اي رابعه! اين درجه به چه يافتي؟ گفت: بدان كه همه يافت ها گم كردم در وي.
در ذكر رابعه عدويه- تذكره الاولياي عطار

برگي از تاريخ
سالگرد درگذشت سلطان محمود غزنوي و نگاهي به كارهايش
جهان در روز اول ماه مه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: حكمران اعزامي از اصفهان به خاور ايران زمين كه آشنايي كامل به وضعيت منطقه و روانشناسي مردم محل نداشت «مير ويس» (بزرگ قندهار) را عامل بي ثباتي منطقه اعلام و تحت الحفظ روانه اصفهان كرد كه اول ماه مه سال ۱۶۸۹ ميلادي به دارالحكومه اصفهان تحويل داده شد. «مير ويس» رئيس قبايل منطقه قندهار به اصفهان پايتخت آن زمان ايران تبعيد شد كه يك اشتباه سياسي بزرگ بود. بي تدبيري حاكم قندهار و تبعيد ميرويس، جنگ داخلي ايرانيان را در پي داشت. در سال ۱۷۸۹ (۳۰ آوريل) جورج واشنگتن نخستين رئيس جمهوري آمريكا در اين سمت آغاز به كار كرد. در سال ۱۸۰۳ كار خريد لوئيزيانا از دولت فرانسه براي آمريكا قطعي شد و در همين روز در سال ۱۸۱۲ اين سرزمين به عنوان ايالت هجدهم وارد اتحاديه (فدراسيون ايالات متحده آمريكاي شمالي) شد. در سال ۱۹۰۰ (۳۰ آوريل)  هاوايي كه قبلاً كشوري مستقل بود ضميمه آمريكا شد. در سال ۱۸۸۹ (۱۱۶ سال پيش) آسپرين به صورت قرص و به عنوان يك دارو وارد باز شد. در سال ۱۸۹۶ ميلادي ناصرالدين شاه قاجار در حرم حضرت عبدالعظيم در شهر ري به دست ميرزا رضا كرماني كشته شد. در سال ۱۳۲۸ هجري سازمان قضايي ارتش براي سران حزب كمونيست ايران (توده) كه پس از رويداد تيراندازي به شاه در ۱۵ بهمن سال ۱۳۲۷ در دانشگاه تهران غير قانوني اعلام شده بود كيفرخواست اعدام صادر كرد. پاره اي از اين متهمين قبلاً وزير و نماينده مجلس بودند و يكي از آنان فرماندار تهران هم شده بود. در سال ۱۳۳۰ هجري به دستور دكتر مصدق تظاهرات كارگران در روز كارگر (اول ماه مه) در سراسر كشور آزاد شد. در سال ۱۳۵۸ هجري استاد مرتضي مطهري ساعت ده و نيم شب پس از خروج از خانه دكتر سحابي در خيابان فخرآباد تهران هدف گلوله قرار گرفت و جان سپرد.
و اينك برگ امروز: مورخان انگليسي كه درباره گسترش اسلام در قرن ۱۱ ميلادي در شبه قاره هند تحقيق كرده اند درگذشت سلطان محمود غزنوي را ۳۰ آوريل سال ۱۰۳۰ نوشته اند. سلطان محمود به نام گسترش اسلام، چند حمله نظامي به هند برد و از سوي خليفه عباسي مورد تقدير قرار گرفت. وي با اين اقدام خود نخستين سنگ بناي كشوري را گذارد كه ۹ قرن پس از او به نام پاكستان مركب از مسلمانان شبه قاره هند پا به عرصه وجود گذارد. مشغله ديگر محمود كه شهر غزنه در ايران خاوري آن روز را پايتخت قرار داده در عمران و آباداني اش كوشيده و آن را به مركز تجمع اديبان و دانشمندان زمان تبديل كرده بود جلوگيري از گسترش مهاجرت سلجوقيان بود كه در ماوراء آمودريا (جيحون) پراكنده شده بودند. قلمرو سلطان محمود محدود به ايران خاوري بود و در مركز و غرب ايران از ري (تهران) تجاوز نكرد. با اين كه زبان نياكان سلطان محمود پارسي نبود، وي با حمايت از شعرايي كه در دربار او گرد آمده بودند عملاً به شعر و ادب پارسي خدمت بسيار كرد. بيشتر شهرت سلطان محمود به دليل مدح او از سوي همين شاعران و اديبان بوده است. فردوسي بزرگ پنج سال پيش از درگذشت سلطان محمود در ۸۷ سالگي در توس درگذشته بود. او از شاعران دربار سلطان محمود و طرف توجه او نبود.
iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

مدير تامين برنامه شبكه دو:
پخش اخبار «۲۰ و۳۰» افت كيفي
فيلم هاي سينمايي را دربرداشت
ايسنا: مدير تأمين برنامه شبكه دو اعلام كرد: افت كيفيت فيلم هاي سينمايي در ماه هاي اخير سال گذشته به دليل پخش اخبار ۲۰ و ۳۰ دقيقه بوده است كه براي شبكه محدوديت زماني ايجاد مي كرد و فيلم هايي با زماني بيشتر از ۹۰ دقيقه امكان پخش نمي يافتند و برنامه هاي طولاني نيز بعد از خبر روي آنتن مي رفتند.هاشم رضايت همچنين درباره بخش خبري ۲۲ و ۳۰ گفت: زمان پخش اين بخش خبري نامحدود است و اين امر موجب مي شود شبكه نتواند برنامه ريزي دقيقي براي اين مقطع زماني انجام دهد و با اعتراضات و نامه نگاري هاي صورت گرفته اين كاستي نيز جبران مي شود.
رضايت درباره وظايف تأمين برنامه اظهار كرد: اين گروه برنامه هاي توليد شده در گروه هاي ديگر را با توجه به موضوع، ساختار و زمان پخش آن در جدول پخش قرار مي دهد.
مدير تأمين برنامه شبكه دو با بيان اين كه وظيفه اين گروه ساخت برنامه نيست، تصريح كرد: با اين وجود تأمين برنامه در برخي موضوعات خاص برنامه تهيه مي كند كه «جشنواره فيلم هاي سينمايي شبكه دو» و «برداشت دو» از اين جمله هستند كه اين دو برنامه به همراه «هزار راه نرفته» پر مخاطب ترين برنامه هاي شبكه دوي سيما در سال ۸۳ بودندوي درباره اعمال خواسته هاي مردم در فيلم ها و سريال هاي شبكه دو گفت: ۹۹ درصد فيلم هاي پخش شده بر مبناي نظر مردم بود، مگر در مناسبت هاي خاص كه ديدگاه مردم با وظايف شبكه مغاير است و ما مجبور به انتخاب مي شويم.  انتقادهاي مردم از برنامه هاي توليد شده در جلسات طرح و برنامه خوانده مي شود و علاوه بر آن به اطلاع تهيه كننده و كارگردان اثر نيز مي رسد. وي گروه فيلم و سريال شبكه دو را در سال ۸۴ فعال دانست و اظهار كرد: در سال جديد سريال هاي خوبي پخش مي شود، علاوه برآن چهار برنامه خارجي در حال دوبله است كه يكي از آنها سريالي است كه مضموني شبيه «پزشك دهكده» دارد.
وي گفت: «مردان شني» و «درياي پارس» مستندهايي است كه در سال جديد از شبكه دو پخش مي شوند. همچنين بينندگان ما مي توانند از وضعيت بازار بورس و ارزش سهام مطلع شوند.
رضايت درباره برنامه هاي فرهنگي شبكه دو اظهار كرد: شبكه دو قصد دارد به مخاطبان فرهنگي و تخصصي خود بيافزايد و برنامه سينماي حرفه اي از اين نوع برنامه هايي است كه رويكرد آن به آموزش و نشان دادن تكنيك هاي جديد سينما است.

بر پرده سينماهاي تهران
* امتحان (ناصر رفاهي): فرهنگ ۲ ايران، فلسطين.
* مجردها (اصغر هاشمي): آسيا، قدس، ايران، بهمن، فرهنگ، جوان، گلريز، پيروزي، قيام،  ناهيد، مركزي، شيدا، توسكا، جي۲ و پايتخت.
* گل يخ (كيومرث پوراحمد): شهرقشنگ، آفريقا، بلوار، ايران، آستارا، پارس، تهران، شاهد، فلسطين، ملت،۱ اروپا، المپيا، عصر جديد، جي.
* شاخه گلي براي عروس (قدرت الله صلح ميرزايي): سروش، بهمن، استقلال، گلريز،۲ مركزي، جمهوري، شقايق، عصر جديد،۳ پيوند، سپيده،۱ كارون، شيرين، ميلاد، پيام انقلاب، دهكده المپيك، كانون.
* ازدواج صورتي (منوچهر مصيري): عصر جديد، مركزي،۲ سعدي، فردوسي، پارس، ماندانا.
* دربدرها (اميرحسين صديق): جي،۳ فلسطين، شهر تماشا،۱ آسمان آبي و موزه سينما.
* فستيوال فيلم هاي خارجي: سارا.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
كما
(به ياد شهيد محمدتقي طاهرزاده)
هر روز به ملاقاتت مي آمدم، لباست را عوض مي كردم، صورتت را اصلاح مي كردم، به انتظار چشمانت نگاه مي كردم. فكر نكني كه يك لحظه خسته شدم، اصلا. فقط دعا مي كردم كه نفست برگردد اما...
دلم براي تن خسته است، بعد از اين همه مدت كه براي برگشت نفسهايت لحظه شماري كردم،دلم گرفت.با دلي شكسته تنت را كه هنوز گرم بود در جايگاه ابدي جاي دادم.
محبوبه راه پيما

گشتي در دنياي خبرها
حذف واسطه ها
دهلي نو: معابد كشور هند هر روز ميليون ها نفر را به صورت رايگان سير مي كنند و درحقيقت اين معابد بزرگترين خريداران مواد غذايي به شمار مي آيند. اخيرا يكي از ثروتمندترين معابد كشور هند دست به ابتكار جالبي زده و براي حذف واسطه ها در زمينه خريد مواد غذايي، اقدام به خريد آنلاين از طريق اينترنت كرده است. هر روز، چند نفر از مأموران خريد معبد وارد شبكه جهاني اينترنت مي شوند و به صورت آنلاين از فروشندگان مواد غذايي در سراسر جهان قيمت مي گيرند. اين كار باعث شده تا آنها بتوانند مواد غذايي را ۵۰ درصد ارزان تر از گذشته خريداري كنند چون در گذشته واسطه ها پول خوبي را به جيب مي زدند كه با بهره گرفتن از اينترنت، اين واسطه ها حذف شده اند.
مزايده اتومبيل پاپ
برلين: يك دستگاه خودرو مدل ۱۹۹۹ كه يك بار پلاك آن به نام جوزف راتزينگر (پاپ جديد) ثبت شده بود در شبكه جهاني اينترنت به مزايده گذاشته شد. قيمت پايه اين مزايده در اينترنت ۹۹۰۰ يورو تعيين گرديد اما ۲۴ ساعت پس از آغاز مزايده، قيمت آن به يك ميليون يورو رسيد و ۳۰۰ نفر آمادگي خود را براي خريد آن اعلام كردند. كاركرد اين خودرو ۷۵ هزار كيلومتر اعلام شده است.
ارسال صورتحساب براي سفارت
بروكسل: پزشكان بلژيكي پس از درمان يك دختر عراقي كه در جريان حمله آمريكايي ها به اين كشور مجروح شده بود، از سفارت آمريكا درخواست پرداخت صورتحساب هزينه هاي درمان او را كرده اند. اين دختر ۱۵ ساله در سال ۲۰۰۳ در جريان حملات هوايي ارتش آمريكا به شدت از ناحيه مچ پا آسيب ديد كه پزشكان بلژيكي با انجام ۵ عمل جراحي و هفته ها فيزيوتراپي به درمانش مي پرداختند . او هم اكنون مي تواند راه برود. هزينه درمان اين دختر بالغ بر ۵۱۵۰۰ يورو شد كه صورتحساب آن به سفارت آمريكا ارسال گرديده تا آمريكايي ها آن را بپردازند.
پيرزن ۱۰۸ ساله
نيويورك: يك پيرزن ۱۰۸ ساله در آمريكا تاكنون ۲۰ رئيس جمهور مختلف را در كاخ سفيد ديده و هنوز هم سرحال است. اين پيرزن كه در روز ۸ اكتبر سال ۱۸۹۶ چشم به جهان گشود تا سن ۱۰۳ سالگي در آپارتمان شخصي خود زندگي مي كرد اما ۵ سال است كه به مركز نگهداري سالمندان منتقل شده است. اين زن صاحب دو پسر و دختر ۸۴ ساله، ۵ نوه، ۹ نتيجه و ۱۱ نبيره است.
دود اسلحه
واشنگتن: مدير يك دبيرستان دو روز پيش با پليس تماس گرفت و مدعي شد كه يكي از دانش آموزان با خود اسلحه به مدرسه آورده و جان ساير دانش آموزان در خطر است. به همين دليل نيروهاي ويژه پليس به صورت نامحسوس مدرسه را از زمين و هوا به محاصره خود درآوردند اما پس از گذشت سه ساعت مشخص شد كه آن اسلحه درواقع يك ساندويچ ۷۵ سانتيمتري بوده است.اين دانش آموز براي پروژه خود اقدام به تهيه يك ساندويچ ۷۵ سانتيمتري كرده و داخل آن استيك، كاهو و گوجه فرنگي قرار داده بود. او سپس اين ساندويچ را داخل كاغذ فويل پيچيد و آن را به مدرسه آورد. باتوجه به اين كه ساندويچ مورد نظر كاملا شبيه لوله اسلحه بود، مدير مدرسه تصور كرده كه اين دانش آموز با خود سلاح حمل مي كند.
موزه بدهي هاي خارجي
بوينس آيرس: سه سال قبل، كشور آرژانتين با بيشترين بدهي خارجي در طول تاريخ معاصر مواجه شد به همين دليل اين كشور روز گذشته اولين موزه بدهي هاي خارجي را افتتاح كرد. در اين موزه، زيان هاي دريافت وام خارجي به بازديدكنندگان آموزش داده مي شود. با آن كه طي دو سال اخير، كشور آرژانتين بخش اعظمي از ۱۰۰ ميليارد دلار بدهي خارجي خود را پرداخت كرده اما كماكان ۴۰ درصد مردم اين كشور زير خط فقر زندگي مي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۱۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۳ دقيقه

گل و گياه
گل صدتوماني
001074.jpg
نام علمي: Paeonia albiflora (P.lactiflora)
خانواده: Paeoniaceae
گياه علمي و دائمي، داراي ساقه هاي افراشته و قرمز رنگ و برگ هاي سبز تيره كه هريك از ۹ عدد برگچه بيضوي يا سرنيزه اي شكل تشكيل شده و سطح زيرين آنها كمرنگ تر و نسبتا كركدار است. گل هاي كم گلبرگ، معطر و فنجاني شكل آن به رنگ سفيد تا صورتي از اواخر بهار تا اواسط تابستان ظاهر مي شوند. اين گياه بومي روسيه، مغولستان، چين و تبت مي باشد. بلندي و گستردگي آن به ۷۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي يا نيم سايه، خاك عميق، حاصلخيز و غني از هوموس، واريته هاي گل درشت آن نياز به قيم دارند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا اول زمستان (ممكن است ۳-۲ سال جوانه زدن آنها به طول انجامد) و يا تقسيم گياه در پاييز يا اول بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |