يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۶ - May 1, 2005
با انجام پروازهاي خليج فارس
فرودگاه بين المللي امام فعاليت رسمي خود را آغاز كرد
001035.jpg
گروه اقتصادي: ساعت ۱۰/۱۵ دقيقه ديروز با فرود هواپيماي جمهوري اسلامي ايران هما -از فرودگاه دوبي به تهران- پس از يك سال فراز و نشيب فرودگاه بين المللي امام فعاليت خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار ما با انجام اين پرواز يكي از مشكلات اساسي در راه توسعه صنعت حمل و نقل هوايي ايران برداشته شد و درصورت مديريت كارآمد در اين زمينه صنعت حمل و نقل هوايي ايران كه در سال هاي اخير از بسياري از همتايان خود در منطقه در سطح پايين تري قرار دارد و بازار منطقه را عمدتا به شركت هاي حمل و نقل هوايي منطقه واگذار كرده و ازنظر ارايه خدمات فرودگاهي نيز جايگاه ويژه خود را از دست داده است به سطح قابل قبولي دست خواهد يافت.
آغاز كار فرودگاه امام كه براي دست اندركاران صنعت هوايي ايران گام مهمي محسوب مي شود علي رغم تاخير چندساله درهرصورت آثار خود را در بازار منطقه خواهد گذاشت و اگرچه حوادث حاشيه اي كه در اين زمينه رخ داد، از اعتبار آن تا حد زيادي كاسته است؛ ولي با ارايه خدمات مناسب در اين فرودگاه و تبليغات مناسب به طور قطع اين فرودگاه مي تواند جايگاه واقعي خود را در كشور و منطقه بيابد.
از ديروز و با انجام نخستين پرواز كه بدون تشريفات خاصي انجام شد به تدريج همه پروازهاي خليج فارس به اين فرودگاه انتقال مي يابد. در برنامه اعلام شده و در طول سال جاري همه پروازهاي خارجي به فرودگاه بين المللي امام انتقال داده خواهد شد. طبق برنامه اعلام شده انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه جديد تا اوايل سال آينده ميلادي طول خواهد كشيد.
انتشار خبرهاي بي اساس
ديروز و همزمان با آغاز فعاليت فرودگاه بين المللي امام برخي منابع خارجي به نقل از سخنگوي وزارت خارجه انگليس و منابع كانادايي از فقدان ايمني باند فرودگاه امام خبر داده و از شهروندان خود خواسته اند كه از اين فرودگاه پرهيز كنند.
منابع يادشده از ارايه هرگونه نام و مشخصات منابع خبري خود پرهيز كرده بودند و بدون ارايه دليل خاصي در مورد عدم ايمني باند فرودگاه امام آن را نقل كرده بودند.
باتوجه به اينكه انجام پروازهاي بين المللي در هر فرودگاهي به مجوزهاي رسمي از سوي نهادهاي بين المللي صنعت هوايي نياز دارد به طور قطع نخستين پرواز ديروز و پروازهاي بعدي كه در ساعات بعد از آن انجام شد با مجوز سازمان هواپيمايي جهاني انجام شده و مجوز آن از پيش صادر شده است.
در گزارش هاي ارسالي كه از سوي دو منبع منتشر شده بود با استناد به حوادث پيش آمده در سال گذشته در هنگام افتتاح فرودگاه و شايعات گوناگوني كه در اين زمينه رواج يافته بود به فقدان ايمني در اين فرودگاه اشاره كرده بودند. علاوه بر اين شايعات و اظهارنظرهاي غيركارشناسي كه در سال گذشته درمورد عدم امنيت فرودگاه منتشر شده بود نيز مورد استناد اين منابع بوده است.
خبرگزاري رويتر در گزارش خود با اشاره به يك منبع در صنعت هواپيمايي ايران از ناامن بودن باند فرودگاه خبر داده است.
اين گزارش كه ريشه در حوادث سال گذشته دارد براساس شايعه اي كه از وجود قنات در منطقه احداث فرودگاه و عدم توجه پيمانكاران به اين مساله رواج يافته بود ريشه گرفته است.
باتوجه به مطالعات طولاني كه در زمينه احداث اين فرودگاه از پيش از انقلاب اسلامي و پس از آن انجام شده و بهترين نقطه در تهران براي احداث آن انتخاب شده است.
علاوه بر اين، به طور قطع پيمانكاران نيز به اين مساله كه ابتدايي ترين مساله پيش از اجراي عمليات اجراي عمليات ساختماني است توجه كرده و توانايي محل احداث باند فرودگاه را براي تحمل فشار ناشي از فراز و فرود هواپيماها را سنجيده و محاسبه كرده اند.
در ماه هاي اخير برخي شركت هاي خارجي نيز به دليل فقدان خدمات فرودگاهي لازم نسبت به حضور در اين فرودگاه ابراز نارضايتي كرده بودند.ولي باتوجه به برنامه ريزي هاي انجام شده سرمايه گذاري وسيعي در زمينه توسعه خدمات لازم در اين فرودگاه انجام شده و درحال انجام است كه شرايط لازم براي فرود همه هواپيماها در اين فرودگاه را به وجود مي آورد.
ديروز داوود كشاورزيان مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي اعلام كرد اين شركت تاكنون ۲۰ ميليارد تومان در اين فرودگاه سرمايه گذاري كرده است و ميزان آن تا ۵۰ ميليارد تومان نيز افزايش خواهد يافت.
مذاكرات براي احداث فاز دوم
محمد رحمتي وزير راه و ترابري در گفت  وگو با ايسنا، درمورد وضعيت فرودگاه امام (ره) در روز بازگشايي (۱۰ ارديبهشت)، افزود: «خدمات هندلينگ و كارگو در فرودگاه امام توسط شركت ايران اير ارائه مي شود، اما هر يك از شركت ها براي تامين غذاي پروازهاي خود، بايد خودشان اقدام كنند.»
او افزود: «تعميرات كلاس A و B هواپيماها در خود فرودگاه امام (ره) صورت مي گيرد كه درحال حاضر هما و آسمان در فرودگاه براي اين كار مستقر شده اند و در صورت نياز ايرلاين هاي خارجي اين شركت ها به آنها خدمات تعميراتي ارائه مي دهند.»
رحمتي درمورد وضعيت سوخت رساني در اين فرودگاه گفت: «سيستم اصلي سوخت رساني فرودگاه امام (ره) فعال است و شركت خصوصي كه اين كار را برعهده داشت، كار خود را تكميل كرده است.»
وي اظهار كرد: «براساس قرارداد ميان شركت سير و سفر و شركت فرودگاه كشور، وسايط نقليه مورد نياز جابه جايي مسافران همچون اتوبوس، ميني بوس و سواري تامين و تعرفه جابه جايي هر كدام نيز مشخص شده است.»
وزير راه و ترابري مخالفت دولت را تنها درمورد بهره برداري از فاز يك توسط شركت «تاو» خواند و تصريح كرد: «تاو درمورد سرمايه گذاري در فاز دوم مشكلي ندارد و تاكنون يك تا دو جلسه نيز بين تاو و شركت فرودگاه هاي كشور برگزار شده كه تاكنون به نتيجه خاصي نرسيده است.»
او گفت: «همچنين مذاكرات خريد تجهيزات با تاو براي بهره برداري از فاز يك فرودگاه امام (ره) انجام شده است كه در اين راستا به توافقاتي رسيده اند، اما هنوز توافقنامه نهايي امضا نشده و زمان امضاي اين توافقنامه منوط به قيمت پيشنهادي تاو است.»
استقبال از افتتاح بدون تشريفات
فرودگاه بين المللي
رئيس مركز پژوهشهاي مجلس از افتتاح بدون تشريفات فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) استقبال و قدرداني كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس وي صبح ديروز گفت: تا چند ماه پيش، برخي از دولتمردان اصلاح قرارداد بهره برداري از فرودگاه امام(ره) با شركت تركيه اي تاو را غيرممكن و يك فاجعه بزرگ جلوه مي دادند، اما سرانجام ديديم كه دولت تسليم خواسته به حق نمايندگان مجلس شد.

گفت وگوي امروز
قيمت جديد سيمان هنوز تعيين نشده است
گروه اقتصادي: هرساله با فرارسيدن سال جديد و نزديك شدن به فصول گرم شاهد بروز نوساناتي در قيمت سيمان هستيم. كمبود سيمان مورد نياز واحد صنعتي و كندي تحويل سيمان هايي كه مبلغ پيش پرداخت آنها حداقل شش ماه قبل به توليدكنندگان ارائه شده، خود نقصي است كه ادامه روند فعاليت برخي از اين واحدها به ويژه در بخش فولاد را با مشكل مواجه كرده است. درباره وضعيت فعلي بازار سيمان، قيمت اين محصول استراتژيك و علت كمبود آن در بازار با هوشنگ ادهمي عضو هيأت مديره انجمن صنفي صنعت سيمان گفت وگو كرده ايم.
***
* وضعيت قيمت سيمان در سال جاري چگونه خواهد بود؟
- قيمت سيمان امسال هم مطابق هر سال البته بسته به نظر نهايي كميسيون مشتركي كه نمايندگان وزارت صنايع، سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت بازرگاني به دنبال پيشنهاد انجمن صنفي سيمان ارائه كنند، افزايش مي يابد. انجمن صنفي توليدكنندگان سيمان امسال درخواست افزايش قيمت بيش از ۲۰ درصد را ارائه كرده است كه باتوجه به تأخير پيش آمده در برگزاري جلسه كميسيون، هنوز تصميمي در اين زمينه اتخاذ نشده است. در رابطه با تأخير عرضه سيمان به متقاضيان از سوي برخي توليدكنندگان هم بايد گفت با توجه به اين كه اين واحدها نمي توانند توليد خود را متوقف كنند و امكان ذخيره سازي به مدت بيش از ۴ روز را هم ندارند، لذا كمبود عرضه فقط ناشي از كمبود توليد است و عدم عرضه با انگيزه افزايش بيش از حد قيمت سيمان انجام نمي گيرد.
* علت كمبود سيمان از سال گذشته تاكنون ناشي از چيست؟
- علت اصلي اين موضوع ناشي از عدم تناسب ميان عرضه و تقاضاست به نحوي كه تقاضا براي سيمان به شدت افزايش يافت و ۵/۱ ميليون تن سيماني كه بايد به كشور وارد مي شد نيز فقط در حد ۴۰۰ ميليون تن محقق شد. به نظر مي رسد با بهره برداري از كارخانه هاي جديد (راه اندازي ۵ واحد جديد سيمان در سال جاري) اين مشكل حل شود. ميزان توليد سيمان در سال گذشته در كشور بالاي ۳۰ ميليون تن بود.
* چرا كل رقم پيشنهادي براي واردات سيمان (۵/۱ ميليون تن) سال گذشته تحقق نيافت؟
- مشكلات تجاري، افزايش قيمت جهاني، حمل و نقل، محدود بودن امكانات بنادر و عدم تجربه تجاري انجمن صنفي سيمان از دلايل بروز اين مشكل بودند. به نظر مي رسد، امسال نيز رقمي مانند پارسال (۴۰۰ ميليون تن) سيمان به كشور وارد شود.
* باتوجه به قاچاق سيمان به كشورهاي همسايه طي سال گذشته، آيا امسال تصميماتي به منظور جلوگيري از اين معضل اتخاذ نشده است؟
-با توجه به اين كه صادرات سيمان از كشور آزاد بوده و محدوديتي در اين زمينه وجود نداشته است، لذا نيازي به قاچاق اين كالا نبوده و نيست. البته بايد گفت از آنجايي كه در مرزهاي غربي كشور كمبود سيمان وجود نداشته و ندارد، لذا مازاد توليد به جاي روانه شدن به سمت بازار تهران كه با كمبود روبه رو بوده و هست به سمت عراق گسيل مي شود. با بهره برداري از واحدهاي جديد سيمان اين مسئله حل خواهد شد.

رئيس سازمان امور مالياتي كشور:
امكان تحقق ماليات شركت هاي دولتي
در سال جاري ضعيف است
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: در مجموع ميزان كل درآمدهاي مالياتي سال گذشته نسبت به سال ۸۲ از رشد ۳۷ درصدي برخوردار بوده است.
رئيس كل سازمان امور مالياتي در گفت  و گو با خبرنگار ما، گفت: در سال گذشته ۱۰۱ درصد درآمدهاي پيش بيني شده مالياتي در چارچوب لايحه بودجه محقق شده است و در مجموع درآمدهاي مالياتي نسبت به سال ۸۲ رشد ۳۷ درصدي داشته است.
غلامرضا حيدري كرد زنگنه، افزود: در سال ۸۳ ميزان تحقق مالياتهاي مستقيم نسبت به سال ۸۲ رشد ۳۲ درصدي داشته و ماليات هاي غيرمستقيم مانند ماليات كالا و خدمات و تجميع عوارض نيز ۶۴ درصد افزايش را نشان مي دهد.
وي با اشاره به اين كه در سال گذشته ۹۸ درصد درآمدهاي مالياتي پيش بيني شده از محل شركت هاي دولتي و ۷۵ درصد درآمدهاي مذكور در زمينه مشاغل نسبت به آنچه در قانون بودجه پيش بيني شده بود محقق گرديده، در زمينه امكان تحقق درآمدهاي مالياتي پيش بيني شده از محل شركت هاي دولتي در سال جاري، گفت: رقمي كه براي درآمدهاي مالياتي شركت هاي دولتي در نظر گرفته شده رقم بسيار بالايي است. پيش بيني رشد ۲۳۷ درصدي ماليات شركت هاي دولتي در بودجه سال جاري نسبت به سال گذشته بيش از حد انتظار است و گرچه همه تلاش خود را براي تحقق اين ميزان رشد درآمد مالياتي به كار مي گيريم اما با توجه به وضعيت كنوني شركت هاي دولتي اطمينان زيادي به تحقق درآمدهاي مذكور نداريم.
رئيس سازمان امور مالياتي گفت: طي سال گذشته در بخش شركت هاي دولتي ۹۸ درصد تحقق درآمدهاي مالياتي را شاهد بوده ايم در حالي كه ماليات شركت هاي خصوصي ۱۰۸ درصد محقق شده است.

با ادامه روند اخذ ۳ درصد عوارض فروش
كارخانه هاي توليدكننده فولاد تعطيل خواهند شد
گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: با تصويب قانون تجميع عوارض و اجرايي شدن آن از ۲۰ سال پيش، بسياري از توليدكنندگان و صنعتگران گمان مي كردند علي رغم حذف اعطاي پرداخت ماليات به ارگان هاي موازي، مشكل پرداخت عوارض به شكل قابل توجهي حل شود.
اين در حاليست كه قانون فوق عملاً نه تنها چنين شرايطي را به وجود نياورد، بلكه منجر به اخذ ۳ درصد عوارض فروش شد. عوارضي كه تأثير قابل ملاحظه اي در افزايش قيمت تمام شده و زيان ده شدن واحدها دارد.
عضو انجمن توليدكنندگان فولاد ايران در همين زمينه مي گويد: با ادامه روند اخذ ۳ درصد عوارض فروش بر محصولات فولادي، چاره اي جز تعطيلي واحدهاي توليدكننده فولاد در بخش خصوصي نيست.
سيدمحمد احراميان مي افزايد: طبق قانون تجميع عوارض بايد ۳ درصد عوارض از كالاهاي واسطه  اي اخذ شود، اين در حاليست كه محصولات صنعت فولاد هم كالاي نهايي محسوب نمي شوند، اما پرداخت اين عوارض به زيان صنعت داخل و به نفع واردات است.
وي تاكيد مي كند: سود حاصله از صنعت سالم توليد فولاد رقمي معادل ۳ درصد است كه اگر قرار باشد همين مبلغ به عنوان عوارض پرداخت گردد، زيان قابل ملاحظه اي به توليدكنندگان وارد خواهد آمد.
وي معتقد است: وجود ستون زيان انباشته در صورت هاي مالي شركت هاي دولتي نشان مي دهد كه اين شركتها اغلب بدون توجه به زيان دهي توليد، محصولات خود را كمتر از قيمت تمام شده به بازار عرضه مي كنند، در اين ميان زيان بوجود آمده را هم دولت متحمل مي شود به علاوه وضع فوق امكان  رقابت سالم را از بخش خصوصي سلب مي كند.
وي از راه اندازي بزرگترين واحد ذوب آهن بخش خصوصي با ظرفيت ۳۰۰ هزار تن طي ۳ ماه آينده خبر مي دهد و مي افزايد: پيش بيني مي شود با بهره برداري از اين طرح به ازاي هر تن توليد، ۱۰۰ دلار و جمعا سالانه ۳۰ ميليون دلار صرفه جويي ارزي عايد كشور شود.
وي كل هزينه هاي اين پروژه را ۱۰ ميليون دلار از محل حساب ذخيره ارزي و ۱۷۰ ميليارد ريال هزينه ريالي عنوان مي كند و بر اين باور است هزينه ارزي اين پروژه به ازاي هر تن ظرفيت، كمتر از ۳۵ دلار بوده است.

هفتاد و سومين اجلاس اجرايي كميسيون
بين المللي سدهاي بزرگ امروز آغاز مي شود
گروه اقتصادي: هفتاد و سومين اجلاس اجرايي كميسيون بين المللي سدهاي بزرگ از فردا به مدت شش روز در محل سالن اجلاس سران در تهران آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما رضا اردكانيان معاون وزير نيرو در امور آب ديروز با اعلام اين خبر افزود: در اين همايش ۳۹۶ كارشناس خارجي از ۵۷ كشور جهان و ۷۵۰ كارشناس ايراني فعال در امور سدسازي شركت دارند.كميسيون بين المللي سدهاي بزرگ (ICOLD) كه هدف اصلي آن ارتقاي دانش و آگاهي در زمينه هاي طراحي، ساخت و نگهداري از سدهاي بزرگ و سازه هاي جنبي آن و تبادل تجربيات است، در سال ۱۹۲۸ در شهر پاريس فرانسه تشكيل شد.

خاتمي :
پيشرفت هاي  ايران  مرهون  تلاشها و زحمات  كارگران  است
ايرنا: رئيس  جمهوري ، كارگران  را شريف ترين ، پرتلاش ترين  و موثرترين  بخش  جامعه دانست  و گفت : پيشرفت هاي  كشور در عرصه هاي  مختلف  مرهون  زحمات  و تلاشهاي  كارگران  است .
سيدمحمد خاتمي  روز شنبه  در مراسم  تجليل  از كارگران  نمونه  كشور در تهران ، با تجليل  از تلاشهاي  كارگران  براي  به  حركت  در آوردن  چرخ هاي پيشرفت  و توسعه  كشور گفت :طي  سال هاي  اخير تلاش  هايي  براي  بهبود وضع كارگران  در كشور انجام  شده  است ، اما طبيعي  است  كه  هنوز كمبودهاي  فراواني در عرصه  كارگري  و حقوق و دستمزد  كارگران  وجود دارد.
رئيس جمهوري بسياري  از گلايه هاي  كارگران  به ويژه  درخصوص  حقوق  و دستمزد را بجا دانست  و گفت : بدون  شك  علاوه  بر موفقيت ها، نقص ها و كمبودهايي  نيزدر عملكرد اين  دولت  وجود داشته  است  كه  جامعه  بايد منصفانه  عملكرد اين  دولت را نقد كند.
خاتمي  افزود:به رغم  همه  كاستي ها و مشكلات  داخلي  و خارجي ، اين  دولت  بااتكاء به  نيروي  مردم  و با تعامل  در عرصه  بين الملل ، اعتبار جمهوري  اسلامي را در عرصه  جهاني  ارتقا بخشيد.
خاتمي  با بيان  اين  مطلب كه تا عمر دارم ، ارادتمند طبقه  كارگر خواهم بود و بازوي  همه  شما را مي بوسم  اظهار داشت : بدون  شك ما هنوز نتوانسته ايم ، حق  كارگران  و حقوق بگيران  را ادا كنيم .
رئيس  شوراي  اقتصاد، توجه  به  نيروي  انساني  را به  عنوان  محور ومدار توسعه  و مهمترين  اولويت هاي  اين  دولت  برشمرد و خطاب  به  كارگران  گفت : شما همواره  نسبت  به  مسائل  شغلي  خود اعتراض ها و گلايه هايي  داشته ايد، اماهيچگاه  در بيان  اعتراضهاي  خود گامي فراتر از چارچوب هاي  قانوني برنداشتيد.
خاتمي  همچنين  بر لزوم  استفاده  از نيروهاي  متخصص  و كارآمد، توجه  به نيازهاي  كارآفرينان  و كارگران  و بهره وري  در توليد تأكيد كرد.
رئيس  جمهوري  در بخش  ديگري  از سخنانش  درخصوص  دستاوردهاي  اقتصادي كشور گفت : ما اكنون  از مرحله  ورود صرف  كالا و تجهيزات  گذر كرده ايم  و به مرحله  صدور خدمات  فني  و مهندسي  به  ساير كشورها رسيده  ايم .وي  با بيان  آمار و ارقامي در اين  خصوص ، افزود : ۸۶ درصد واردات  كشور مربوط به  ورود كالاهاي  واسطه اي  و مواد اوليه  است  و تنها ۱۴ درصد واردات  كشور را كالاهاي  مصرفي  تشكيل  مي دهد.
رئيس  جمهوري  همچنين  با تأكيد بر لزوم  تقويت  و توسعه  نهادهاي  صنفي  و مدني  كارگري  در كشور، ابراز اميدواري  كرد كه  تدوين  سند كار شايسته  دراين  دولت  به  انجام  برسد.
در اين  مراسم  كه  در دانشگاه  شهيد بهشتي  تهران  برگزار شد، رئيس  جمهوري  به  ۱۴ كارگر و گروه  كار نمونه  لوح هاي  سپاس  و هدايايي  اهدا كرد.
وزير كارو امور اجتماعي  در شانزدهمين  همايش  ملي  معرفي  كارگران  نمونه  كشور گفت : تدابير و سياستهاي  حمايتي  دولت  اصلاحات  ازقبيل  ايجاد صندوق  ذخيره  ارزي  در سال  ،۷۹ سرمايه گذاري  را در بخش  اشتغال  افزايش  و ميزان  بيكاري  را كاهش  داده  است .
ميزان  بيكاري  در كشور اكنون  به  ۴/ ۱۰ درصد نيروي  كار، كاهش  يافته است .

انعقاد قرارداد بلوك اكتشافي ساوه به تعويق افتاد
انعقاد قرارداد بلوك اكتشافي ساوه به دليل عدم تشكيل جلسه شوراي اقتصاد به تعويق افتاد.
قرار بود ديروز ظهر مراسم انعقاد قرارداد اين بلوك اكتشافي بين ايران و شركت تايلندي PTTEP امضا شود كه به دليل عدم برگزاري جلسه شوراي اقتصاد و صدور مصوبه لازم از طرف اين شورا به تعويق افتاد.

تسهيلات لازم براي تنظيم بازار ميوه پرداخت شده بود
مهر: عضو هيات مديره بانك صادرات گفت: بانك صادرات بر اساس دستورالعمل بانك مركزي تسهيلات لازم را به تعاوني ها و اتحاديه ها به منظور تنظيم بازار ميوه كشور پرداخت كرده است.
وي افزود: مطابق دستورالعمل بانك مركزي مبني بر پرداخت مبلغ ۵۰ ميليارد ريال تسهيلات به اتحاديه ها و تعاوني ها ي كشاورزي، تسهيلات فوق از سوي بانك صادرات به اتحاديه ها و تعاوني هاي معرفي شده از سوي وزارت بازرگاني در استانهاي پرداخت شده است.
وي تصريح كرد: تا كنون خبري از چگونگي استفاده از اين تسهيلات از سوي استانها به ما ارسال نشده است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۲۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۳۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۰۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۴۹۵

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |