دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴
نوجوانان آسيا در تهران
در انتظار مدال و افتخار
000876.jpg
علي شاكري
تهران در ده سال اخير بيش از هر پايتخت يك كشور آسيايي ميزبان مهمترين رخدادهاي واليبال آسيا بود. به همين دليل نام تهران همواره در ذهن دوستداران واليبال قاره كهن واليبال را تداعي مي كند. شهري كه از آن حتي به عنوان پايتخت واليبال آسيا ياد مي شود و حداقل اين كه در ده الي دوازده سال گذشته نامش در ميزباني رويدادهاي مختلف آسيايي و جهاني بيشتر از شهرهاي معروفي چون توكيو، بانكوك، پكن و سئول به گوش رسيده است. تهران اين بار در روزهاي ۲۳ تا ۳۰ ارديبهشت ماه ميزبان رقابت هاي نوجوانان پسر آسياست. رخدادي كه پيامدش مي تواند بالندگي، سرافرازي نوجوانان ايراني و صعود نمايندگان آنها را به مسابقات جهاني الجزاير به همراه داشته باشد.
با توجه به اهميت مسابقات پيش رو نگاهي به اين دوره از مسابقات، موقعيت تيم ايران و حريفانش كه مي خوانيد:

فوايد ميزباني
همانطور كه در مقدمه آورد ه ايم، ايران يكي از ميزبانان هميشگي رقابت هاي قاره اي بود. اگر اغراق نكنيم، واليبال ايران بخش بزرگي از موفقيت هاي امروز خود را مرهون همين ميزباني هاست. امروزه جدا از جذب توريسم ورزشي و پيامدهاي اقتصادي كه كشورها از برگزاري رخدادهاي مهم جهاني و قاره اي نصيب مي برند، به نوعي هم به تقويت زيربناها و توسعه ورزشي نيز نائل مي آيند. غير از دستاوردهاي ديگر كه در حوصله اين مطلب نمي گنجد، ميزباني مسابقات قاره اي، جهاني و بين المللي از سوي ديگر باعث تشويق و گرايش جوانان و نوجوانان خواهد شد و نكته مثبت ديگرش از جمله تماشاگر، آب و هوا و تغذيه كمك مي كند تا تيم ميزبان راهي سهل الوصول تر نسبت به رقبا براي دستيابي به مقام و افتخار طي كند.
نوجوانان قدم در راه جوانان
همانطور كه در هفته هاي قبل نوشتيم در سال جاري سه رويداد جهاني انتظار واليبال ايران را مي كشد. صعود جوانان با نايب قهرماني در مسابقات آسيايي ۲۰۰۴ دوحه قطر قطعي شده است و اعضاي اين تيم مدت هاست كه اردوي آماده سازي خود را آغاز كرده اند. قدم دوم را تيم نوجوانان ايران بايد بردارد، تيمي كه فقط با دستيابي به يكي از سه سكوي برتر قاره قادر است جواز حضور در مسابقات قهرماني جهان را بگيرد. حالا پسران نوجوان واليبال با طي نمودن ۱۲ مرحله اردوي مقطعي مي خواهند گام در راه پسران جوان ايران نهند. آنها پيش از اين در چهار دوره حضور خود دو بار طعم شيرين مدال و افتخار را در مسابقات جهاني ۲۰۰۱ قاهره و ۲۰۰۳ سوفان بوري چشيده اند،  مي ماند بازي هاي انتخابي جهان كه تيم بزرگسالان بايد گام سوم را بردارد. در ورزش هاي گروهي كشورمان تنها واليبال است كه هم اكنون در رده نوجوانان صاحب عنوان و مقام در سطح جهان است و در تداوم حفظ آن ابتدا بايد از كنكور فشرده مسابقات قاره اي و سپس انتخابي جهان عبور كند.
000882.jpg
تيم نوجوانان ايران نايب قهرمان مسابقات جهاني ۲۰۰۱ قاهره وقهرمان سومين دوره مسابقات نوجوانان آسيا ۲۰۰۱ اصفهان- اين همان تيمي است كه در كمتر از چند ماه دو مقام با ارزش آسيايي و جهاني به واليبال وورزش ايران ارزاني داشت.اكثريت قريب به اتفاق بازيكنان در عكس هم اكنون ستونهاي استوارتيم هاي باشگاهي وملي مارا تشكيل مي دهند.
محمود دلاورخان سرپرست سرد و گرم چشيده تيم واليبال نوجوانان ايران با اميدواري از موفقيت اين تيم در پنجمين دوره مسابقات آسيايي تهران ياد مي كند. او كه سرپرست همين تيم در مسابقات آسيايي «ويشا كاپتنام» و مسابقات جهاني تايلند در دوره پيش بود در ارزيابي خود از تيم فعلي و تيم دوره پيش مي گويد: «اگر چه با تيم نوجوان دوره قبل به مدال نقره آسيا و مدال برنز جهان دست پيدا كرديم، اما تيم فعلي كه تا چند روز ديگر روياروي حريفان آسيايي مي ايستد به مراتب وضعيتي بهتر از تيم دوره پيش دارد.» البته به رغم صحبت هاي اميدواركننده دلاورخان تنها نقطه آشيل تيمي كه قرار است آخر همين هفته به ميدان برود كمبود بازي هاي تداركاتي است.
كمبودي كه مربيان فقط با بازي هاي تداركاتي داخلي آن هم در تعطيلي مسابقات باشگاهي سعي در جبران آن داشتند. در دوره هاي پيش حضور روس ها كه در همه رده هاي سني در زمره مدعيان قهرماني در اروپا و جهان هستند اين خاصيت را داشت تا تيم هاي واليبال با انجام چندين بازي در شرايط مسابقات قرار گيرند. چنين فرصتي هرگز به تيم نوجوانان اين دوره داده نشد با اين اميد كه پس از صعود به رقابت هاي جهاني همانند دوره هاي پيش تدارك مفصلي  از جمله بازي هاي تداركاتي در داخل و خارج از كشور براي اين تيم گرفته شود.
آسيايي ها دير به ياد نوجوانان افتادند
آسيايي ها درست يازده سال از شكل گيري مسابقات نوجوانان جهان ۱۹۸۹ دوبي گذشته بود كه به فكر راه اندازي مسابقات براي اين رده  سني افتادند. جالب آن كه در نخستين دوره اين بازي ها نه تنها تيم ايران بلكه هيچ تيمي غير از شرق آسيا در فيليپين حضور پيدا نكردند. البته دليل عدم حضور ايران به ميزباني پنجمين دوره مسابقات نوجوانان جهان در تهران برمي گشت و در دوره دوم اين مسابقات تيم ايران بدون دليل موجهي غيبت كرد.
به  تدريج پس از مسابقات فيليپين كشورهاي آسيايي در دوره هاي بعد اشتياق بيشتري از خود نشان دادند كه اوج آن مسابقات اصفهان بود كه با قهرماني تيم ايران به پايان رسيد. مهدي مهدوي، داود مقبلي، سعيد مصطفي وند، بهزاد به نژاد، فرهاد ظريف، محمد سليماني و ... از جمله بازيكنان آن دوره تيم ايران بودند كه هم اكنون در زمره بازيكنان موفق باشگاهي و تيم ملي محسوب مي شوند. كارخانه و وكيلي هم در اصفهان اين تيم را هدايت مي كردند. همين تيم در سومين حضور جهاني خود با مغلوب كردن مدعيان بزرگي از اروپا و آمريكاي جنوبي در مسابقات قاهره بر سكوي دوم تكيه زد.
تيم ايران براي راهيابي به فينال و رويارويي با برزيل موفق به حذف روسيه يكي از مدعيان بزرگ قهرماني شد.
مشتريان ثابت
اگر بخواهيم در چهار دوره گذشته از تيم هايي كه همواره حضور فعالي در عرصه اين بازي ها داشته و به نوعي پاي ثابت اين بازي ها بودند يادي كنيم، بايد از سه كشور چين، تايوان و كره جنوبي نام برد. ژاپن با وجود سه دوره حضور پياپي در دور چهارم با غيبت نابهنگامش متحمل ده هزار دلار جريمه و عقب ماندن از قافله تيم هاي خاور دور شد.
ايران پر افتخارترين تيم آسيايي
ايران اگر چه از چهار دوره برگزاري مسابقات آسيايي در دو دوره آن حضور پيدا كرد، اما در همين دو دوره موفق به كسب يك مدال طلا و يك نقره شد و با توجه به مقام چهارمي ايران در نخستين دوره مسابقات جهاني در دوبي به سال ،۱۹۸۹ مدال نقره دوره هفتم در قاهره به سال ۲۰۰۱ و مدال برنز دوره هشتم در سوفان بوري تايلند به سال ۲۰۰۳ تيم نوجوانان ايران را بدل به پرافتخارترين تيم آسيايي در اين رده ساخته است. البته كره اي ها و ژاپني ها از مقام و مدال در رقابت هاي جهاني بي نصيب نبودند و آنها نيز در چند نوبت توانستند برتري خود را به رخ رقباي ساير قاره ها بكشند. با اين اوصاف از نظر رنگ مدال ايران چربش محسوسي به چشم بادامي هاي هميشه مدعي در اين رده دارد.
نفرات تيم نوجوانان ايران
000924.jpg
متغير بودن قدرت تيم ها
برخلاف مسابقات بزرگسالان و تا حدودي جوانان كه با توجه به موقعيت  تيم ها در واليبال امروز جهان مي توان قدرت آنها را قبل از هر رخداد مهمي محاسبه و پيش بيني كرد، اين امر در مورد رده سني نوجوانان امكان پذير نيست. قدرت تيم هاي نوجوان در هر دوره متغير است و نگاهي به جدول رده بندي قاره اي و جهاني حاكي از آن است كه تغييرات زيادي در هر دوره به وقوع مي پيوندد. البته بودن تيم هايي همانند برزيل و روسيه در جهان و ايران و كره جنوبي در آسيا در اين رده سني نوسانات كمتري نسبت به ساير تيم ها داشته اند. در پنجمين دوره مسابقات نوجوانان آسيا (انتخابي جهان) بر همين اساس مي توان بخت تيم هايي چون ايران، چين، كره،  ژاپن و تايوان را بيشتر و پررنگ تر از بقيه دانست.
گروه بندي بازي هاي اين دوره
گروه اول: ايران، ژاپن، تايلند و تايوان
گروه دوم: چين، استراليا، هند و كره جنوبي
برنامه بازي هاي دور مقدماتي
جمعه ۲۳ ارديبهشت
ايران- ژاپن
تايوان- تايلند
چين- استراليا
هند- كره جنوبي
شنبه ۲۴ ارديبهشت
ايران _ تايلند
ژاپن _ تايوان
استراليا- هند
كره جنوبي- چين
يكشنبه ۲۵ ارديبهشت
ايران _ تايوان
ژاپن- تايلند
كره جنوبي _ استراليا
هند- چين

واليبال نوجوانان آسيا در يك نگاه
000879.jpg
000885.jpg
كارخانه وشهنازي موفق ترين مربيان ايراني كه در رده نوجوانان دومقام با ارزش جهاني وآسيايي را براي واليبال ايران به ارمغان آوردند.اين دوهم اكنون دور از تيم هاي ملي با تيم هاي باشگاهي كار مي كنند .
* اولين دوره ۱۹۹۷ (باگيو- فيليپين)
۱- تايوان ۲- كره جنوبي ۳- ژاپن
* ايران در اين دوره غايب بود.
* دومين دوره ۱۹۹۹(جيان يي- تايوان)
۱- كره جنوبي ۲- ژاپن ۳- چين
* ايران در اين دوره غايب بود.
* سومين دوره ۲۰۰۱ (اصفهان _ ايران)
۱- ايران ۲- كره جنوبي ۳- تايوان
* چهارمين دوره ۲۰۰۳ (ويشاكاپتنام- هند)
۱- هند ۲- ايران ۳- كره شمالي
* پنجمين دوره ۲۰۰۵ (تهران _ ايران)
۱- ؟ ۲- ؟ ۳-؟
مربيان تيم واليبال نوجوانان از ابتدا تاكنون
* سال ۱۹۸۹ اولين دوره مسابقات نوجوانان جهان دوبي: تيم ايران چهارم شد. سرمربي: حسين مهرانپور، مربي: جعفر هوتهم.
* سال ۱۹۹۷ پنجمين دوره مسابقات نوجوانان جهان تهران: تيم ايران به مقام نهم رسيد. سرمربي: فاروق فخرالديني. مربيان: هوتهم وارگي
* سال ۲۰۰۱ سومين دوره مسابقات نوجوانان آسيا- اصفهان: تيم ايران به مقام قهرماني رسيد.
سرمربي: مصطفي كارخانه، مربيان بوگانيكف و محمد وكيلي
* سال ۲۰۰۱ هفتمين دوره مسابقات نوجوانان جهان _ قاهره: ايران بر سكوي نايب قهرماني جهان ايستاد.
* سال ۲۰۰۳ چهارمين دوره مسابقات نوجوانان آسيا _ هند: ايران در جاي سوم قرار گرفت. سرمربي: ناصر شهنازي، مربيان: بوگانيكف و خوشرويي
* سال ۲۰۰۳ هشتمين دوره مسابقات نوجوانان جهان _ تايلند: ايران به مقام سوم جهان رسيد.
سرمربي: ناصر شهنازي، مربيان: بوگانيكف و خوشرويي
* سال ۲۰۰۵ پنجمين دوره مسابقات نوجوانان آسيا _ تهران: سرمربي: احمد پوركاشيان،مربيان: بوگانيكف ، خوشرويي و يوسف نعلبندي.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |