يكشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۳
۶۴ شهردار به همراه احمدي نژاد در ليست فيناليست هاي شهردار نمونه جهان
تا جهاني شدن تهران راهي نيست
بهرام هوشيار يوسفي
004044.jpg
بالا از راست: جيون ما شهردار تايپه، قدير توباس شهردار استانبول، احمدي نژاد شهردار سابق تهران، آكيبا شهردار هيروشيما، هان ژنگ شهردار شانگهاي، كيشان شهردار بجينگ چين، شش فيناليست آسيايي

پارسال بود كه در عين ناباوري، شهردار شهري فراموش شده در اروپا، شهردار يكي از فقيرترين كشورهاي اروپا و حتي جهان، شهردار تيرانا پايتخت آلباني، به عنوان بهترين شهردار جهان در سال 2004 انتخاب شد؛ اين همه ماجراي شهردار جوان و فعال تيرانا نبود؛ برنامه هاي فرهنگي ادي راما ديگر شهرت جهاني پيدا كرده بود و جالب اينكه بيشتر راي دهندگان در انتخابات اينترنتي بهترين شهردار جهان، اهل تيرانا يا حتي آلباني نبودند.
پايگاهي جهت مديريت شهري
پايگاه اطلاع رساني شهرداران جهان يا
www.worldmayor .com چند سالي بيشتر قدمت ندارد، ولي استقبال بازديدكنندگان از آن كم نظير بوده است. آخرين اطلاعات و مقالات در حوزه مديريت شهري، هزارها صفحه اينترنتي پيرامون شهرها و شهردارها از سراسر جهان و نهايتا ابتكاري جهت انتخاب بهترين شهردار جهان با روش انتخاب توسط بازديدكنندگان، پايگاه اطلاع رساني شهرداران جهان را بي نظير كرده است. اهميت بررسي فعاليت هاي ابرشهرها و كلانشهرها، تحليل مشكلات و راهكارهاي آنها در نواحي شهري، مسائل اسكان، حمل و نقل شهري، اشتغال، خدمات شهري و ... و مسائل زيست محيطي در محيط مجازي از چنان جذابيتي براي شهروندان دهكده جهاني برخوردار است كه ماهانه ده ها هزار نفر از تارنگار شهرداران جهان بازديد مي كنند. اينها همه نشانه اين است كه ديگر مردم مي دانند كه شهرها بايد شهروندمحور باشد و كاملا دغدغه تعامل با مديران شهري را در سر مي پرورند.
مديريت دانش محور،كليد حل معضلات شهري
وقتي صحبت از اداره يك كلانشهر مي شود، مختصات مديريتي نيز بايد درخور شاخص هاي آن باشد؛ قرن 21 اصولا قرن ترقي سازمان هاي شهري در كنشي چندسويه با فن آوري اطلاعات و ارتباطات در كنار دخيل كردن مردم در عرصه مديريتي است. هرچند اين روند ماهيتي رقابتي در دسترسي به منابع قدرت – كه در اينجا دانش است – را دربردارد، ولي في نفسه با روندي شهروندمدار همواره پويايي خود را در اين دسترسي تضمين مي كند. همه چيز در مولفه هايي كه ناشي از ماهيت يك كلانشهر و ابعاد شهر بودن در غايت درجه خود است، ذوب مي شود و عملا تعالي را مي توان در تمامي جزئيات كنترل اين ابرشهر سراغ گرفت، چراكه انديشه شهري به صورت ساري بر شهر، شهروند و مدير شهري مستولي شده است.
پايگاه شهرداران ، ميدان رقابتي سخت
زماني كه مديران موسسه انتشارات شهري در آوريل 2003 ميلادي اقدام به تاسيس تارنگار شهرداران جهاني كردند، شايد هرگز گمان نمي كردند كه چنين استقبالي از آن بشود؛ هم اكنون اين پايگاه غني ترين در نوع خود است و البته هيجان انگيزترين آنها.در فراخواني كه چندي پيش بعد از اعلام نتايج رقابت بهترين شهردار سال 2004 توسط اين پايگاه داده شد، از تمامي شهروندان شهرهاي جهان دعوت به عمل آمد كه در صورتي كه شهردار شهر خود را لايق داشتن جايگاه بهترين شهردار جهان مي دانند، با ارائه دلايل خود، وي را نامزد كنند. با بررسي شهرداران اعلام شده از جانب مردم در مرحله اول، پايگاه شهرداران جهاني اقدام به انتخاب 550 شهردار از بين هزاران پيشنهاد كرد و بعد از بازديدكنندگان خواست تا نظرات موافق و مخالف خود را اعلام كنند...؛ رقابتي تنگاتنگ كه موجب انتخاب 65 شهردار از بين تمامي شهرداران جهان شد، 65 فيناليست كه شهردار برتر جهان بايد از بين آنها انتخاب شود.
گوي و ميدان از نوع شهري!
هم اكنون در پايگاه اطلاع رساني شهرداران جهان ، 65 شهردار به همراه نظرات برگزيده خوانندگان در مورد آنها براي انتخاب و راي گيري از بازديدكنندگان در مورد آنها ليست شده اند. شايد جالب ترين نكته در اين انتخاب، همين اتكا به آراي خوانندگان و مخاطبان باشد؛ انتخابي مردمي براي شهرداري مردمي... سه شهردار از آفريقا، 19 شهردار از آمريكا، 9 شهردار از آسيا، دو شهردار از استراليا و نهايتا 32 شهردار از اروپا، اكنون در سياهه 65 نفري فيناليست ها در انتظار راي بازديدكنندگان هستند.
شهردار تهران، شهردار ايران
امسال اما انتخاب شهردار جهاني حال و هواي ديگري دارد؛ لذتبخش ترين بخش اين انتخاب طبيعتا براي ما ايراني ها درخشش نام احمدي نژاد در بين نامزدهاي آسيايي جايگاه شهردار جهاني است.در بخشي از پايگاه اظهارنظر خوانندگان در مورد نامزدها درج شده است: به نظر من محمود احمدي نژاد يك اصلاح طلب واقعي است، چون اوست كه توانست تغييرات بسياري را در تهران به وجود آورد و بزرگترين مشكل تهران يعني ترافيك با نظرات وي تا حد زيادي تعديل شده است... ، احمدي نژاد به جوانان كمك مي كند تا ازدواج كنند. من او را خيلي دوست دارم، او مهربان است، از عدالت و توسعه اقتصادي سخن مي گويد... برايش آرزوي موفقيت مي كنم ، به عنوان يك دكتر ترافيك و حمل و نقل و يك استاد دانشگاه، احمدي نژاد برنامه هاي جالبي براي تهران و آينده آن دارد، بزودي تاثيرات يك مدير متخصص را در شهر خواهيم ديد... و...اينها تنها بخش هايي از نظرات خوانندگان در مورد احمدي نژاد بود كه البته به زبان انگليسي در زير نام وي در جايگاه نامزد شهردار جهاني درج شده بود. اما احمدي نژاد اينك ديگر شهردار تهران نيست، بلكه احمدي نژاد شهردار ايران است؛ سكاندار بالاترين عرصه مديريت اجرايي كشور.

راپورت خبرنگار
جايي براي تلاقي
004092.jpg
دو نفر خانم، يكي حدودا 50ساله، ديگري حدودا 20ساله، كنار هم روي صندلي هاي قرمز فايبرگلاس نشسته اند و روي دو، سه صندلي ديگر اطرافشان هم چند عدد كتاب و مقداري كاغذهاي كوچك و بزرگ قرار دارد. هر دو با جديت كامل مشغول هستند و انگار نه انگار كه اينجا كجاست. گوينده ايستگاه مي گويد: مسافران محترم لطفا پشت خط قرمز بايستيد. حالا ديگر همه به سمت واگن هاي مترو هجوم برده اند و در حال گمانه زني براي محل ايست مترو هستند، اما آن دو نفر كماكان به كار خودشان مشغول هستند.
بله،تدريس خصوصي در ايستگاه مترو! كمي عجيب است نه؟ اما آيا غير معمول بودن اين تصوير نشانه غير عقلاني بودن آن هم هست؟ خانم معلم مي گويد: امكان تدريس نه در منزل من هست و نه در منزل شاگردم، پس بهتر ديديم جايي را انتخاب كنيم كه كمترين وقت و هزينه را از ما بگيرد. مناسب ترين ايستگاهي كه به مسير ما مي خورد، همين جا بود.
مي گويم: راحت هستيد؟ سر و صدا، آدم ها ...؟ مي گويد: هر جا باشي اين سر و صداها هست. مهم اين است كه هر دو نفر بدانند چكار مي خواهند بكنند.
مي گويم:‍ فكر مي كنيد اين بهترين راه است؟ و او باز هم با حوصله و لبخند معلمانه اش جواب مي دهد: اگر بهترين راه نباشد،به صرفه ترين و دم دست ترين راه كه هست.ضمن اينكه مي تواند با برنامه ريزي، بهتر از اين هم باشد.
فكر مي كنم همه حرف هاي آنها منطقي بود، اما همين حرف ها بهانه اي مي شود كه بيشتر به كاستي هاي شهري بينديشيم. البته اين مورد يك نوع كاستي نسبي است، يعني اينكه مي شود با برنامه ريزي هايي نه چندان مفصل، نتايج قابل توجهي گرفت.
چند روز پيش مطلبي در مورد نصب تابلوهاي مطالعه در مكان هاي عمومي نوشتيم، حالا اگر بتوان در ايستگاه هاي مترو محل كوچكي را هم براي امكان برقراري تعاملات اجتماعي در نظر گرفت، آيا نمي توان از تعداد سفرهاي روزانه شهري كاست؟ مسلما اين ماجرا منجر به كاهش ترافيك و استفاده بهتر از زمان و هزينه شهروندان نيز خواهد شد، ضمن اينكه فضاي فرهنگي تر مترو نيز مي تواند باعث تقويت روحيه مثبت شهروندي شود.
به هر حال نمونه اي كافي است كه باتوجه به آن بتوان امكانات ممكن تسهيل كننده روابط شهري را بررسي كرد. وقتي امكان برگزاري نمايشگاه عكس و نقاشي در مترو هست، بايد ديد آيا از اين فضاي بالقوه استفاده هاي ديگري هم مي توان كرد. شما هم فكر كنيد.

از شهر
برگزاري جشنواره فيلم شهري در شهريور ماه
دستيابي به گسترش مشاركت اجتماعي با حضور فعال فرهيختگان، هنرمندان و علاقه مندان به عرصه فرهنگ، هنر و عمومي شهروندان، اهدافي است كه جشنواره فيلم شهر دنبال مي كند. نخستين جشنواره فيلم شهر توسط موسسه توسعه تصوير شهر سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران از تاريخ 27 تا 29 شهريور ماه، در فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود.محمدرضا مهرانديش، مديرعامل موسسه توسعه تصوير شهر، درباره بخش هاي مختلف اين جشنواره گفت: اين جشنواره شامل پنج گروه فيلم هاي سينمايي، مستند، كوتاه تا 30 دقيقه، انيميشن و فيلم هاي يك دقيقه اي به عنوان زيباترين تصوير شهر است. به گفته او، نخستين جشنواره فيلم شهر، داراي دو بخش ويژه نمايش فيلم هاي مستند تهران قديم و مروري بر آثار يك فيلمساز ممتاز شهر تهران است.مهرانديش، موضوعات محوري اين جشنواره را مديريت شهري، حمل و نقل، محله، خانواده، محيط زيست، ارتباطات و فن آوري اطلاعات، هويت فرهنگي، دانش و آموزش، اقتصاد و اشتغال، امنيت و ايمني، سلامت و آرامش، آسيب هاي اجتماعي، مفاخر، آئين ها و نمادها،  همبستگي و مشاركت عنوان كرد كه مرتبط با شهر و زندگي شهري مدنظر قرار گرفته است.
به گفته او، از تاريخ توليد آثار ارسالي نبايد بيش از دو سال گذشته باشد و شركت كنندگان در آن بايد يك نسخه از اثر، يك قطعه عكس از كارگردان و دو قطعه عكس از فيلم و فرم تكميل شده در جشنواره را به سازمان فرهنگي- هنري ارسال كنند.
استقبال كم از نمايشگاه هاي گردشگري ايران
بعضي از كشورهاي جهان دعوت ايران را براي شركت در نمايشگاه هاي گردشگري قبول نمي كنند.
دكتر محسن امامي مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين مطلب گفت : فوايد نمايشگاه هاي گردشگري مي توانند از زواياي مختلف مورد بررسي قرار گيرند.اولين و مهمترين فايده نمايشگاه هاي بين المللي گردشگري فرهنگسازي است. اين عامل هم براي ميهمان و هم براي ميزبان مي تواند به يك اندازه مفيد باشد. در واقع تقابل و تعامل فرهنگي از طريق نمايشگاه هاي گردشگري به سهولت انجام مي شود .وي كاركرد مهم ديگر نمايشگاه ها را تبليغات توريستي و بازاريابي و شناخت مشتري عنوان كرد و گفت: در اين سيستم كارگزاران گردشگري نسبت به هم اطلاعات بيشتري كسب مي كنند.اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: يكي از مهمترين فوايد ايجاد نمايشگاه هاي گردشگري، موضوع شناخت خود دست اندر كاران از يكديگر است .معمولا در نمايشگاه هاي بين المللي گردشگري، آژانس هاي مسافرتي با هتل ها ويا بالعكس آشنا مي شوند و قراردادهاي كاري امضاء مي كنند.

شهر آرا
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
فرهنگ
|  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |