دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۲
زيست شناسان دست به كار شدند
تلاش براي ساخت سيستم زنده
000945.jpg
فرهاد رضائي
محققان معتقدند شناخت و درك شيوه كاركرد تمامي بخش هاي يك موجود زنده در كنار يكديگر، علم زيست شناسي را به سطح بالاتر و جديدي ارتقا خواهد داد و آنها قادر به ساخت سيستم زنده خواهند بود
مايكل اليسون روياي بزرگي در سر دارد و اين رويا، بازسازي يك موجود زنده در كامپيوتر با جزئيات كامل و تا سطح يكايك مولكول هاي آن است. همچنان كه خودش مي گويد: كسب توانايي انجام اين كار، هدف غايي علم زيست شناسي است.
دكتر اليسون، زيست شناس دانشگاه آلبرتا، ايده خود را با دانشمندان ديگري كه چندين دهه در روياي دستيابي به اين هدف و دستاورد بزرگ بوده اند، در ميان گذاشته است. اين محققان معتقدند كه شناخت و درك شيوه كاركرد تمامي بخش هاي يك موجود زنده در كنار يكديگر، علم زيست شناسي را به سطح بالاتر و جديدي ارتقا خواهد داد و زيست شناسان با برخورداري از دركي كامل و عميق از حيات، همچون شناخت و درك مهندسان از پل ها يا هواپيماها، قادر به ساخت سيستم زنده خواهند بود.
دكتر اليسون مي گويد: مي توانيد در مقابل كامپيوتري بنشينيد، آزمايش هايي را طرح ريزي كنيد، عملكرد سوژه مورد آزمايش و بررسي خود را ببينيد و سپس، به درك و كشف علت وجود چنين عملكردي بپردازيد.
وي مي افزايد: تا زماني كه نتوانيد موجود زنده اي را شبيه سازي كنيد، موفق به كسب درك كاملي از اسرار زيست شناختي دنياي زنده نخواهيد شد.
اين خيال علمي در چند سال گذشته به ايده اي تحقق يافتني و ممكن بدل شده و اكنون، دكتر اليسون، عضو يك گروه بين المللي از زيست شناسان است كه در تلاشند تا جامه واقعيت بر اين رويا بپوشانند.
آنها در نخستين گام، بازسازي اشريشيا كولي
(E. coli)، باكتري پست ساكن روده انسان را برگزيده اند؛ موجود زنده اي كه براي چندين دهه، گونه زنده مطلوب و محبوب مورد استفاده در انجام تحقيقات زيست شناختي بوده است. دكتر اليسون در ارتباط با برگزيدن اين گونه زنده براي نخستين بازسازي، تاكيد مي كند: ما ساده ترين موجود زنده اي كه راجع به آن بيش از سايرين مي دانيم را برگزيديم.
دانشمندان ممكن است راجع به E. coli بيش از هر گونه زنده ديگري روي زمين شناخت و آگاهي داشته باشند، اما اين امر به مفهوم آن نيست كه بازسازي اين باكتري براحتي و بسرعت انجام خواهد شد. در واقع، اسرار بسياري همچنان حل نشده باقي مانده است و در مقطع كنوني، حتي بازسازي كامپيوتري يك چنين باكتري شناخته شده و معروفي نيز ممكن است بسيار پيچيده باشد. با وجود اين، شماري از دانشمندان بر اين باورند كه چنين تلاشي بسيار ارزنده و ارزشمند است، زيرا باكتري مورد نظر ابزار نيرومندي در آزمايش هاي مربوط به تست داروها و مهندسي ژنتيك به شمار مي رود و از اين موجود زنده مي توان براي درك برخي از عميق ترين اسرار حيات بهره جست.
E. coli در سال 1885 ميلادي كشف و بزودي امكان كشت و پرورش آسان آن در آزمايشگاه ها ثابت شد. اما آغاز شكوفايي بهره گيري از اين گونه زنده در آزمايش هاي علمي و افزايش محبوبيت و معروفيت آن در ميان دانشمندان، به دهه 1940 يعني زماني بازمي گردد كه پژوهشگران دريافتند كه چگونه اين باكتري را براي كاوش و بررسي اسرار ژن هاي گوناگون به كار گيرند.
دانشمندان در دهه 1970 فرا گرفتند كه چطور مي توان يك قطعه DNA خارجي را به درون باكتري اشريشيا كولي تزريق و اين باكتري را بر اساس ماده ژنتيكي تزريق شده، به يك كارخانه بيوشيميايي توليد كننده تركيبات حياتي همچون انسولين تبديل كرد.
به گفته گوين توماس ، ميكروبيولوژيست دانشگاه يورك در انگلستان، هر كسي E. coli را به منظوري مطالعه و بررسي كرده است و حتي پس از انتشار اسرار كل ژنوم (گنجينه ژنتيكي) اين گونه زنده در سال 1997، انجام تحقيقات روي آن آسان تر شده است.
دانشمندان با بررسي تمام 4 هزار و 288 ژن اين باكتري و ضمن كشف اين نكته كه چطور گروه هاي مختلف اين باكتري با يكديگر براي تخريب بيولوژيكي مواد غذايي در روده انسان همكاري و فعاليت مي كنند، موفق به توليد نسخه هاي ژني جديدي با عملكردهاي نوين شده اند.
برخي از محققان معتقدند كه بزودي ممكن است درك لازم و كافي از شيوه عملكرد بخش ها و قطعات گوناگون يك E. coli در كنار يكديگر حاصل شود. اين باكتري، محتوي حدود 60 ميليون مولكول زيست شناختي است و روزگــاري، شبيه سازي يكباره تمامي آنها، محال و ناممكن به نظر مي رسيد، اما در اواخر دهه 1990، روند امكانپذير و ممكن شدن انجام اين شبيه سازي اگرچه آسان نبود، آغاز شد.
با وجود چندين دهه تحقيق، بسياري از ژن هاي اشريشيا كولي هنوز اسرارآميز باقي مانده و به گفته دكتر توماس، شمار اين ژن هاي اسرارآميز به حدود يكهزار مورد مي رسد.
وي مي افزايد: براي آنكه قادر به ساختن يك مدل سه بعدي واقعي از اين باكتري شويم، هنوز چيزهاي بسيار زيادي براي دانستن راجع به اين گونه زنده باقي مانده است .
براي كسب اطلاعات بيشتر از E. coli ، كارشناسان دست به دست هم داده اند؛ به طوري كه آنها به منظور سازماندهي طرح هاي در دست اجرا در آزمايشگاه هاي گوناگون، ائتلاف بين المللي اشريشيا كولي را در سال 2002 به وجود آوردند.
محققان در چارچوب اين ائتلاف، افزون بر 3 هزار و 900 سويه مختلف از اين باكتري را توليد كردند؛ سويه هايي كه هر يك فقط در يك ژن با سويه اصلي تفاوت داشتند و در واقع، هر كدام فاقد يك ژن خاص بودند. بري وانر ، كارشناس دانشگاه پوردو كه رهبري اين پروژه را به عهده داشته است، مي گويد: انجام كل اين طرح توسط دو يا سه آزمايشگاه به طور همزمان، بسيار احمقانه به نظر مي رسيد .
به اين ترتيب، دانشمندان بزودي توانستند به اين مجموعه از سويه ها نظم مناسبي ببخشند و از آنها براي تحقيقات خود بهره گيرند. دكتر وانر مي افزايد: ما طيف متنوعي از آزمايش هاي ساده را انجام داده ايم و ساير آزمايشگاه ها نيز مي توانند صدها برابر آنها را انجام دهند .
برنارد پالسون ، از دانشگاه كاليفرنيا مي گويد: همراه با كسب اطلاعات بيشتر راجع به اشريشيا كولي، محققان شروع به ساختن مدل هايي از اين ميكروب كردند كه از توان شبيه سازي برخي از جنبه ها و ويژگي هاي رفتاري آن برخوردار باشد و اين عرصه از تحقيقات با سرعت بيشتري پيش رفت.
دكتر پالسون مدلي از فرآيند متابوليسم و
سوخت و ساز سلولي E. coli به وجود آورد و روند شكسته شدن مواد غذايي توسط آنزيم ها را در اين باكتري همچون ديگر موجودات زنده روي زمين به تصوير كشيد. وي سپس از آنزيم هاي ديگري براي دستكاري مولكول ها و ايجاد مولكول هاي جديد استفاده كرد و با كمك همكارانش توانست همكنش هاي ميان بيش از يكهزار ژن متابوليكي را در اشريشيا كولي بازسازي كند.
به اين ترتيب آنها موفق به پيش بيني سرعت رشد و تكثير اين ميكروب در محيط هاي بهره مند از مواد غذايي گوناگون شدند و همچنين دريافتند كه در صورت از كار افتادن ژن هاي منفرد مختلف، رشد و تكثير اين گونه زنده دستخوش چه تغييراتي مي شود. در نهايت، محققان بر اساس انجام آزمايش هايي روي اشريشيا كولي هاي واقعي، به مدلي دست يافتند كه مي توانست در 78 درصد مواقع، پيش بيني درستي در اين زمينه انجام دهد. اكنون، آنها در حال بسط دادن اين مدل به 2 هزار ژن هستند.
از سوي ديگر، دانشمندان در آزمايشگاه فيليپه كلوزل در دانشگاه شيكاگو، توجه و تلاش خود را بر رفتار شناكردن اين باكتري متمركز ساخته اند. اين ميكروب با بهره گيري از دم هاي نازك متحرك و چرخان خود شنا مي كند؛ دم هايي كه هر يك از آنها به موتوري با سرعت گردش 270 بار در ثانيه مجهز هستند. اگر اين دم ها در جهت خلاف حركت عقربه هاي ساعت بچرخند، باكتري را رو به جلو به پيش خواهند راند و معكوس شدن جهت چرخش آنها، سبب چرخيدن باكتري مورد نظر خواهد شد. در واقع، با پيش رفتن و چرخيدن به طور متناوب، E. coli مي تواند به جهت يابي مسير خود در دنياي كوچك خويش بپردازد.
او خود تصميم مي گيرد كه چه هنگام موتورش را به حركت درآورد و اين كار را بر اساس اطلاعات دريافتي از حسگرهاي موجود در غشاي خارجي خويش انجام مي دهد. همچنان كه تيري امونت ، محقق دانشگاه شيكاگو تاكيد مي كند، اين يك شبكه بزرگ پردازش اطلاعات است.
وي و همكارانش به منظور درك رفتار اين باكتري، يك اشريشيا كولي مجازي در دنياي كامپيوتر به وجود آوردند كه مي توانست محيط اطراف را احساس كند و براي شنا كردن تصميم بگيرد. آنها در آزمايش هاي خود، به شبيه سازي واكنش هاي شيميايي پرداختند كه سيگنال هايي را از طريق حسگرهاي موجود در غشا به سوي موتورهاي حركتي ارسال مي كنند و سپس، به رديابي مسير حركت اين باكتري مجازي در يك فضاي سه بعدي پرداختند.
دكتر ادموند اميدوار است مدل توليدي وي و همكارانش اين اجازه را در اختيار دانشمندان قرار دهد كه بتوانند ساير انواع تصميم گيري سلولي را به خوبي درك كنند. براي مثال، تصميم گيري سلول ها براي تقسيم شدن در واكنش به سيگنال هاي خاص و تبديل شدن آنها به سلول هاي سرطاني از جمله اين موارد است كه مي توان با بهره گيري از مدل هاي ساخته شده از روي اين باكتري، آنها را مورد بررسي بيشتر قرار داد. در واقع، درك تصميم گيري هاي ساده در اشريشيا كولي مي تواند به محققان كمك كند تا از تصميم گيري هاي سلولي پيچيده تر همچون مواردي كه در بدن خود ما رخ مي دهد، آگاه شوند.
دكتر توماس مي گويد: يك مدل كامل شناخته شده از روي باكتري مورد نظر، نه فقط قادر به شنا كردن است، بلكه مي تواند غذا بخورد، با ويروس هاي مهاجم مبارزه كند، از روي DNA خود نسخه برداري كند و بسياري از وظايف ديگر را به طور همزمان انجام دهد. دانشمندان بر اين باورند كه ساختن يك مدل
چند منظوره كه بتواند چندين وظيفه را همزمان انجام دهد، عملي هراسناك بوده و همچنان دكتر توماس تاكيد مي كند كه از نظر تكنيكي، اين كار به طوري باورنكردني دشوار است.
با وجود اين، دكتر اليسون و همكارانش تصميم به برداشتن نخستين گام ها به سوي ايجاد چنين مدلي گرفته اند؛ آنها قصد دارند شبيه سازي يك E. coli ساده سازي شده را آغاز كنند؛ به طوري كه دكتر اليسون مي گويد: قصد داريم سويه اي از اين باكتري با يك چهارم اندازه واقعي آن به وجود آوريم .
شماري از دانشمندان بر اين باورند كه توليد مدل كاملي از اين باكتري، تلاشي ارزشمند است، زيرا اين مدل ظرفيت هاي زيادي براي ارائه فوايد فراوان به محققان و جهان علم دارد. ساخت يك ميكروب مصنوعي مي تواند دانشمندان را از جوانب گوناگون دنياي زنده بيش از پيش آگاه سازد.
منبع: نيويورك تايمز

اكسير حيات در سلول موش ها
شناخت فرآيند پير شدن و از كار افتادگي سلول هاي گوناگون بدن، همواره مورد توجه سلول شناسان و ژنتيك دانان بوده است و اين متخصصان از ديرباز در پي يافتن راه حل كاربردي مناسبي براي دستيابي به يكي از بزرگترين آرزوهاي بشر بوده اند و اين آرزو چيزي جز به تاخير انداختن روند پيري و افزايش طول عمر نيست.
كشف ژن ضد پيري
به گزارش خبرگزاري بي بي سي، بتازگي دانشمندان آمريكايي در ادامه تحقيقات خود در اين زمينه، به اكتشاف جالب توجهي نايل آمده اند. اين پژوهشگران، ژن ويژه اي را در بدن موش هاي آزمايشگاهي كشف كرده اند كه مي تواند اين  جانوران را حدود 30 درصد بيش از حد نرمال و طبيعي زنده نگاه دارد و بر طول عمر آنان بيفزايد.
بر اساس اين گزارش، ژن تازه كشف شده مي تواند در بسياري از فرآيند هاي پيري كه در انواع سلول هاي بدن رخ مي دهد، نقش كليدي و مهمي ايفا كند و از اين رو، شناسايي عملكرد دقيق آن به منظور كاهش سرعت اين قبيل فرآيندها، از اهميت فراواني برخوردار است.
پژوهشگران دانشگاه تگزاس كه موفق به انجام اين كشف مهم شده اند، تاكيد مي كنند به سبب آنكه  انسان نيز نسخه بسيار مشابهي از اين ژن را در سلول هاي خود دارد، پيش بيني مي شود نتايج تحقيقات روي موش هاي آزمايشگاهي بتواند راه حلي براي افزايش طول عمر بشر پيش روي دانشمندان بگذارد. اين گزارش مي افزايد: ژنتيك دانان آمريكايي ژن ضد پيري يافت شده در موش را بر اساس نام يكي از الهه هاي يونان باستان كه در اساطير قديم به عنوان برگرداننده تهديدهاي زندگي شناخته مي شو د، ژن نام نهاده اند. چنين به نظر مي رسد كه اين ژن براستي از توان الهه مورد نظر برخوردار است و توانايي قابل توجهي در تعيين سرعت روند پيري سلول ها دارد؛ به طوري كه موش هاي برخوردار از نسخه معيوب اين ژن، دچار پيري زودرس مي شوند. همچنين دانشمندان بر اين باورند كه ژن كلوسو در سلول هاي انسان نيز همين نقش را ايفا مي كنند.  ژنتيك دانان آمريكايي در آزمايش هاي خود موفق به نمايش اين واقعيت مهم شده اند كه با تقويت فعاليت ژن " كلوسو" در سلول هاي بدن، مي توان عمر طبيعي سلول ها را افزايش داد. در واقع، محققان با بهره گيري از اين روش توانسته اند طول عمر موش هاي آزمايشگاهي نر را از 2 به 3 سال افزايش دهند. با وجود موفقيت هاي چشمگير به دست آمده در اين زمينه، همچنان يك مشكل بزرگ در پيش روي دانشمندان قرار دارد؛ به طوري كه چنين اثر نيرومندي از ژن مورد نظر، در ميان موش هاي ماده به چشم نمي خورد و اين امر، سبب حيرت و سردرگمي دانشمندان شده است.
پيري درماني
دكتر ماكوتو كورو- او استاد دانشگاه تگزاس در گفت و گو با خبرنگار نشريه ساينس تصريح مي كند: اين تحقيقات مي تواند گام مهمي به سوي توسعه روش هاي درماني نويني به عنوان درمان هاي ضد پيري باشد.
بر اساس نتايج به دست آمده از تحقيقات دكتر كورو- او و همكارانش در دانشگاه تگزاس آمريكا، چنين به نظر مي رسد كه ژن كلوسو سبب
به تاخير افتادن ظهور بسياري از آثار افزايش سن همچون تضعيف استخوان ها، مسدود شدن شريان ها و نيز از دست رفتن توان ماهيچه ها و عضلات مي شود. اين ويژگي هاي عملكردي ژن كلوسو نزد كساني كه سرگرم تحقيق براي يافتن عوامل پيري هستند، از اهميت فراواني برخوردار است و آنها بر پايه كسب شناخت دقيق از عملكرد اين ژن و همچنين ژن هاي مشابه در بدن انسان، ممكن است بتوانند روش عملي و مطمئني براي افزايش طول عمر بشر و نيز كاهش آثار منفي و نامطلوب ناشي از بالا رفتن سن در سالهاي پاياني عمر انسان بيابند.
با وجود اخبار نويدبخشي كه پژوهشگران دانشگاه تگزاس منتشركرده اند، موارد نامطلوبي نيز در اين زمينه وجود دارد كه در تحقيقات بعدي بايد در كانون توجه محققان قرار گيرد. در اين راستا، كاهش قدرت باروري، يكي از مشكل هايي است كه به هنگام افزايش طول عمر موش هاي آزمايشگاهي ظهور يافته و مي توان آن را يكي از عوارض ناشي از افزايش عمر با بهره گيري از اين روش به شمار آورد. همچنين ممكن است فعاليت اين ژن ضد پيري سبب افزايش استعداد انسان ها براي ابتلا به بيماري ديابت شود و در اين زمينه نيز بايد تحقيقات تكميلي انجام شود.
به اين ترتيب، دستور كار جديد ژنتيك دانان و متخصصان سلول شناسي در رويارويي با اين ژن، يافتن راهكار مناسبي براي بهره گيري از عملكرد آن به منظور افزايش طول عمر انسان، همراه با اتخاذ تدابير مناسبي براي جلوگيري از آثار جانبي آن خواهد بود.

پيشخوان
000951.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر و عكس اول خود را به گزارشي تكان دهنده از وضعيت شهر نيواورلئان اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه، از مدت ها پيش كارشناسان درباره بروز فاجعه انساني در صورت بروز توفاني به بزرگي كاترينا هشدار داده بودند. اين در حالي است كه طي چند روزي كه از وقوع اين بزرگترين تندباد تاريخ آمريكا مي گذرد، چپاول و غارت، بويژه در شهر آب گرفته نيواورلئان، بحران را در مناطق مصيبت زده حكمفرما كرده است.
000969.jpg
كلارين
روزنامه اسپانيايي زبان كلارين نيز تلفات ناشي از توفان كاترينا را براي عنوان تيتر اول خود برگزيده است. به نوشته اين روزنامه چاپ آرژانتين، آمار تلفات ناشي از توفان كاترينا در ايالات متحده به 10هزار نفر خواهد رسيد. در ادامه اين گزارش، انتقادات زيادي نسبت به كند بودن روند امدادرساني به مناطق سيل زده شده است. برهمين اساس، كارشناسان اهمال دولت آمريكا در رسيدگي به وضعيت مناطق بحران زده را از دلايل عمده بالا رفتن تلفات جاني در اين نواحي مي دانند.
000975.jpg
اكونوميستا
روزنامه اكونوميسيا چاپ مكزيك به نقل از ويسنته فوكس، رئيس جمهور اين كشور نوشته است: به جاي پل، ديوارهاي بيشتري خواهيم ساخت. فوكس طي سخناني در كنگره مكزيك از تغييراتي در سيستم اطلاع رساني و اداره كشور خبر داد؛ به گفته او اصلاحات بايد در زمينه هاي امنيتي، اقتصادي، حقوق بازنشستگان دولتي، بخش انرژي و دستگاه قضائي انجام گيرد.
000978.jpg
ال موندو
روزنامه ال موندو چاپ اسپانيا خبر اول خود را به كشته شدن دو نفر از اهالي يك دهكده در جنوب اسپانيا بر اثر سانحه هوايي اختصاص داده است.
خوسه فرانسيسكو كابساس تورش 34 ساله كه با يكهزار و۷۰۰ ساعت پرواز از خلبانان با تجربه نيروي هوايي اسپانيا محسوب مي شد، با سرپيچي از دستورات مقامات مافوق، با هواپيماي 101 C خود، روي يكي از منازل مسكوني در نزديكي يكي از دهات جنوب اسپانيا سقوط كرد كه اين حادثه علاوه بر كشته شدن وي، مرگ يك زن و نوزاد ده ماهه اش را در پي آورد.

خبر
باتري هاي ادراري
دانشمندان از اختراع روش ويژه اي براي توليد جريان الكتريسيته از ادرار خبر دادند؛ روشي كه بر اساس آن مي توان باتري هاي كوچكي برگرفته از مايع ادرار توليد و از آنها براي مقاصد پزشكي استفاده كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي لايو ساينس ، گروهي از كارشناسان موسسه مهندسي زيستي و نانوتكنولوژي سنگاپور با اعلام اين خبر، تصريح كردند: ارزاني، دور ريختني بودن و نيز تجديدپذيري، از مهمترين ويژگي هايي است كه ادرار را به منبع كامل و مطلوبي براي توليد جريان الكتريسيته بدل مي كند.
بر اساس اين گزارش، دانشمندان سنگاپوري در تلاشند تا تراشه هاي زيستي ويژه اي به ابعاد يك كارت اعتباري توليد كنند كه در تماس با مايعات زيستي بدن همچون ادرار، به توليد جريان الكتريسيته بپردازند و اين جريان برق ضعيف در چارچوب هدف ويژه تراشه مورد نظر، به كار گرفته خواهد شد.
اين گزارش مي افزايد از اين تراشه هاي زيستي برقدار مي توان در شناسايي و تشخيص بيماري ها استفاده كرد و شمار زيادي از دانشمندان سراسر جهان تاكنون خواستار بهره گيري از اين كيت هاي ارزانقيمت براي طراحي به منظور شناسايي انواع گوناگوني از بيماري هاي مختلف شده اند.
كي بنگ لي و همكارانش براي توليد اين باتري، تكه اي از كاغذ را در كلريد مس خيسانده و سپس آن را در ميان يك ورقه نازك منيزيم و يك ورقه نازك مس قرار داده و به صورت يك كارت اعتباري پرس شده درمي آورند. به اين ترتيب، هنگامي كه يك قطره ادرار به اين كاغذ كلريد مس اضافه مي شود، واكنش شيميايي ويژه اي رخ مي دهد كه نتيجه آن، توليد جريان الكتريسيته خواهد بود. به گفته اين گروه تحقيقاتي، با بهره گيري از اين روش مي توان باتري هاي ادراري توليد كرد كه فقط با استفاده از چند قطره ادرار، حدود 5/1 ولت برق معادل يك باتري قلمي معمولي توليد خواهند كرد.
توليد اين قبيل باتري هاي همچنان در مرحله تحقيقات قرار دارد و توليد تجاري و انبوه، مستلزم انجام توسعه بيشتر آن است. كي بنگ لي و همكارانش بر اين باورند كه كيت هاي طبي مجهز به اين نوع باتري، از ظرفيت بسيار زيادي در بازارهاي جهان برخوردارند و جهان در آينده نزديك شاهد استفاده گسترده از آنها خواهد بود.
مشروح گزارش دستاورد اخير كارشناسان سنگاپوري، در شماره 15 اوت ژورنال ميكرو- رياضيات و ميكرو- مهندسي وابسته به موسسه فيزيك اين كشور انتشار يافته است.
كاهش بهاي جايزه نوبل
ارزش دلاري جايزه نوبل در سال ميلادي جاري نسبت به سال گذشته، با كاهش قابل توجهي رو به رو است.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، بنياد نوبل اعلام كرد كه به سبب نوسان نرخ برابري ارزها از سال گذشته تاكنون، ارزش جايزه نوبل امسال در مقايسه با سال 2004، با حدود 200 هزار دلار كاهش، بالغ بر يك ميليون و 300 هزار دلار خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، اگر چه جايزه نوبل 2005 نيز همچون ساليان پيش معادل 10 ميليون كرون است،
بالا رفتن ارزش نسبي دلار و يورو نسبت به كرون سوئد، سبب كاهش ارزش مالي اين جايزه شده است.
اين در حالي است كه ارزش دلاري جايزه نوبل در سال 2004 ميلادي، معادل يك ميليون و 500 هزار دلار بوده است. جايزه نوبل فيزيولوژي يا پزشكي امسال در روز 3 اكتبر، جايزه نوبل فيزيك در روز 4 اكتبر، جايزه نوبل شيمي در روز 5 اكتبر، جايزه نوبل اقتصاد در روز 10 اكتبر و نيز جايزه صلح نوبل در روز 14 اكتبر سال ميلادي جاري به برندگان آنها اهدا خواهد شد. همچنين بر اساس يك سنت ديرينه، زمان اهداي جايزه نوبل در رشته ادبيات ديرتر اعلام مي شود.
تمامي جوايز نوبل به جز جايزه صلح در پايتخت كشور سوئد و نيز جايزه صلح نوبل در شهر اسلو، پايتخت نروژ به برندگان اهدا خواهد شد.
جابه جايي 28 ميليون حشره
موزه تاريخ طبيعي لندن در حال جابه جايي مجموعه بسيار غني حشرات خود شامل 28 ميليون نمونه از اين جانوران به محل جديد است. به گزارش خبرگزاري بي.بي.سي، اين مجموعه عظيم كه يكي از بزرگترين كلكسيون هاي حشرات در سراسر جهان به شمار مي رود، در يك ساختمان جديد 9/65 ميليون پوندي مستقر خواهد شد. بر اساس اين گزارش، عمليات
نقل و انتقال مجموعه حشرات موزه تاريخ طبيعي لندن به ساختمان مدرن جديد در سال 2008 ميلادي كامل خواهد شد و اين انتقال به منظور اتخاذ تدابير بهتري براي در معرض ديد قرار دادن نمونه ها، توام با حفاظت بهتر از آنها انجام مي شود.
موزه هاي تاريخ طبيعي يكي از مهمترين مراكز انجام مطالعات جانورشناختي و بيوسيستماتيكي به شمار مي روند و از ارزش بسيار زيادي برخوردارند.

علمي
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |