يكشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۷
روزهاي پركاري ابراهيم حاتمي كيا فرا رسيده است
خدايا شرمنده ام مكن
001221.jpg
مهدي طاهباز
ابراهيم حاتمي كيا روزهاي پركاري را پشت سر مي گذارد. با اينكه پس از مشكلات به وجود آمده براي نمايش فيلم به رنگ ارغوان به نظر مي رسيد كارگردان مشهور سينماي ايران به انزوايي ناخواسته كشيده شود، اما حاتمي كيا آب ديده تر از اين حرف ها شده است.
او كمتر از يك ماه پس از جنجال هاي به رنگ ارغوان، فيلم جديدش را در محيطي به دور از هياهو كليد زد. حاتمي كيا با ساخت چهاردهمين فيلمش برخلاف گفته هاي پيشينش كه ديگر فيلمي مرتبط با جنگ نخواهد ساخت، رجعتي دوباره به سينماي جنگ كرده و داستاني با پس زمينه دفاع مقدس را جلوي دوربين برد.
علاوه بر اينها، حاتمي كيا مسئوليت نظارت و تحقيق درباره شهيد مصطفي چمران را براي ساخت مجموعه اي تلويزيوني بر عهده گرفته است. از سوي ديگر او قصد ساخت سريالي اجتماعي با نام حلقه سبز را نيز براي شبكه 3 سيما دارد.
به نام پدر
ابراهيم حاتمي كيا بهمن ماه سال گذشته در مناطق جنوبي كشور فيلم جديدش (به نام پدر) را كليد زد. پيش توليد فيلم از دي ماه يعني موقعي كه حاتمي كيا فيلم به رنگ ارغوان را براي جشنواره فيلم فجر آماده مي كرد، شروع شده بود. فيلمبرداري اين فيلم 27 بهمن در فرودگاه آبادان آغاز شد و پس از يك ماه كار، گروه به سمت شوشتر رفتند و فيلمبرداري را در آنجا ادامه دادند. سرانجام فيلمبرداري آخرين ساخته ابراهيم حاتمي كيا روز 19 فروردين درتهران به پايان رسيد. به نام پدر داستان رابطه يك پدر و دختر را به تصوير مي كشد. پدر يك سردار جنگ است و دختر در گيرودار مناسبات جامعه امروزي. بازهم تناقض ها و تفاوت ها بستر فيلمي از ابراهيم حاتمي كيا را تشكيل خواهد داد. پرويز پرستويي پس از آژانس شيشه اي ، روبان قرمز ، موج مرده و مجموعه خاك سرخ براي بار پنجم به همكاري با حاتمي كيا پرداخته است. كامبيز ديرباز، گلشيفته فراهاني و مهتاب نصيرپور هم اولين تجربه  شان را با او پشت سر گذاشته اند.
اما ساخت فيلم جديد حاتمي كيا چندان هم كه پيش بيني مي شد بدون حاشيه سپري نشد. يكي، دو ماه پس از پايان فيلمبرداري، خبري منتشر شد مبني بر اينكه ابراهيم حاتمي كيا به همراه گروه فيلمبرداري  خود براي ساخت فيلم جديدش( به نام پدر) حفاري هايي در تپه اي باستاني در روستاي موندني حوالي شهرستان گتوند، انجام داده است.
در اين تپه  باستاني كه مربوط به دوره ايلامي است، حفاري هاي بسياري انجام شده و عمق خاكبرداري به حدي است كه بسياري از سفال هاي مربوط به دوره ايلامي و اسلامي در اطراف اين تپه پراكنده شده اند.
در اين خبر آمده بود كه اهالي روستاي موندني و نيز شياسي حضور گروه فيلمبرداري حاتمي كيا را تاييد كرده و مي گويند كه مقداري پول به يكي از زمين داران اين روستا پرداخت شده است تا اين گروه به كار فيلمبرداري ادامه دهد. اين گروه نيز ادعا كرده  كه براي فيلمبرداري در اين محوطه مجوز داشته  است.
از سوي ديگر كارشناس حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان نيز با تاييد تمامي موارد فوق، ابراهيم حاتمي كيا را به تخريب تپه باستاني موندني در شمال شوشتر متهم كرد و گفت: همه مي گويند مجوز داريم، اما مجوز فيلمبرداري با مجوز فعاليت در محوطه تاريخي فرق دارد. از قشر فرهنگي انتظار داريم همان طور كه از اسمشان برمي آيد، عمل كنند .
او درخصوص پيگيري اين مسئله گفت: شكايتي تنظيم شده است كه ابتدا براي بررسي به شوشتر مي رود و پس از گرفتن نيابت قضايي، به تهران فرستاده خواهد شد. اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شوشتر نيز خواستار پيگيري شديد اين قضيه است.
اما پس از انتشار اين اخبار، محمد پيرهادي، مجري طرح اين فيلم اعلام كرد: تپه اي كه گروه فيلمبرداري در آن كار مي كردند، به عنوان يك محل كشاورزي، مملو از كشت گياهان بوده كه از مالك آن اجاره شد، اما هيچ كدام نه به عنوان مالك زمين و نه دست اندركاران فيلم اطلاعي از وجود اشياي باستاني در اين منطقه نداده و نداشته اند و هيچ كدام از مسئولان ميراث فرهنگي منطقه نيز گروه فيلمبرداري را از حضور در آن منطقه منع نكردند. براي ما به عنوان دست اندركاران فيلمي كه محتواي آن درباره هشدار براي حفظ آثار و ابنيه باستاني است، جاي تعجب است كه چرا مسئولان ميراث فرهنگي منطقه كه از موضوع و محتواي فيلم به نام پدر خبر داشتند و به گروه فيلمبرداري منطقه خبر ندادند؟ اصلا معيار انتخاب يك منطقه به عنوان محل باستاني و تاريخي چيست؟ چرا از آن حفاظت نمي شود؟ وچرا آن را تاكنون ثبت نكرده اند؟ . پيرهادي با شيطنت آميز بودن كار گفت كه باعث خوشحالي است كه ساخت و فيلمبرداري به نام پدر باعث شد تا ميراث فرهنگي منطقه متوجه وجود آن منطقه به عنوان محلي باستاني و تاريخي شود!
اين مسئله پس از يكي، دو هفته جار و جنجال، به فراموشي سپرده شد و ديگر كسي سراغش را نگرفت.
از چمران تا حلقه سبز
حاتمي كيا از اواخر بهار امسال تحقيقات نوشتن متن سريال شهيد دكتر مصطفي چمران را براي توليد در گروه حماسه و دفاع شبكه  اول سيما آغاز كرد.
مدت اين تحقيقات 12 ماه پيش بيني شده كه ابتدا تمامي  اسناد و اطلاعات مكتوب موجود دسته بندي مي شود و سپس تحقيقات حضوري در مناطق مختلف ايران، لبنان، مصر و آمريكا پيگيري خواهد شد. در نهايت هم طرح مجموعه توسط ابراهيم حاتمي كيا به رشته تحرير در خواهد آمد.
تهيه كنندگي مجموعه  تلويزيوني شهيد دكتر مصطفي چمران را حبيب الله كاسه ساز برعهده دارد. او چند روز پيش اعلام كرد كه فاز اول تحقيقات فيلم مجموعه زندگي شهيد مصطفي چمران به اتمام رسيده است. فاز اول تحقيقات كه شامل تحقيقات ميداني بود، زير نظر ابراهيم حاتمي كيا به اتمام رسيد و فاز دوم آن كه در اصل تحقيقات خاص است، بزودي آغاز خواهد شد.
به گفته كاسه ساز، اين مرحله از تحقيقات، جنبه هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، خانوادگي و بعد نظامي اين شهيد را در برمي گيرد و به احتمال فراوان اين مرحله از تحقيقات تا پايان سال به طول مي انجامد. گفته مي شود به احتمال فراوان خود ابراهيم حاتمي كيا كارگرداني اين مجموعه را انجام خواهد داد.
اما حاتمي كيا اين روزها درصدد است تا دومين مجموعه تلويزيوني خود را پس از خاك سرخ جلوي دوربين ببرد. اين مجموعه حلقه سبز نام دارد و از مضموني اجتماعي برخوردار است و در آن زندگي بشري از زواياي خاصي مورد بررسي و كنكاش قرار ميگيرد.
براساس برنامهريزيهاي انجام شده، احتمالا اين مجموعه اواسط مهرماه كليد خواهد خورد و در حال حاضر عوامل اجرايي در پي انتخاب لوكيشنهاي مورد نياز براي كار هستند.با اينكه گفته مي شد، مريلا زارعي و حميد فرخ نژاد از بازيگران اين مجموعه هستند، اما هنوز هيچ چيز قطعي نشده است.
به رنگ ار غوان
اما به رنگ ارغوان حاتمي كيا همچنان در بلاتكليفي به سر مي برد. طي ماه  هاي گذشته، اتفاق خاصي براي مشخص شدن وضعيت اين فيلم نيفتاده و سازندگان فيلم اميدوارند كه از سوي تيم جديد وزارتخانه هاي ارشاد و اطلاعات، قدمي مثبت براي نمايش فيلم برداشته شود. سيد جمال ساداتيان، تهيه كننده به رنگ ارغوان منتظر استقرار مديران جديد وزارت اطلاعات است تا مذاكرات را براي نمايش اين فيلم از سر بگيرد. به عقيده او اشتباه آنها در اين بوده كه در هنگام نگارش فيلمنامه براي آشنايي با نقطه نظرات مسئولان وزارت اطلاعات تعاملي صورت نگرفته است.
ساداتيان در اين باره معتقد است: كار،مربوط به وزارت اطلاعات بوده و طبعا در اين حيطه يك سري نقطه نظرات داشته اند؛ شايد اگر قبل از ساخت فيلم يك هماهنگي هايي صورت مي گرفت، ممكن بود اين مسائل پيش نيايد و شايد اشتباه اين بوده است كه با نقطه نظرات آقايان درهنگام نگارش فيلمنامه تعاملي صورت نگرفت، ولي كلا خوشبين هستم و بزودي اين مشكلات مرتفع خواهد شد. با توجه به اينكه متولي اصلي اين امر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و تغيير سياست هايي كه دراين وزارتخانه به وجود مي آيد، در اين امر بي تاثير نيست.
خدايا تماشايي اش كن
اگر اتفاق خاصي رخ ندهد، به نام پدر در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر رويت خواهد شد. شايد تا آن روز مشكل به رنگ ارغوان نيز حل شده باشد و حاتمي كيا براي دومين بار پس از جشنواره چهاردهم (كه با فيلم هاي بوي پيراهن يوسف و برج مينو در جشنواره شركت كرده بود) با دو فيلم در جشنواره حاضر شود و باز هم اگر اتفاق خاصي رخ ندهد، شايد آن موقع حاتمي كيا فارغ از تمامي هياهو ها سرگرم ساخت سريالش، حلقه سبز باشد.
اما در سايت فيلم به نام پدر يادداشت جالبي از ابراهيم حاتمي كيا در رابطه با اين فيلم به چشم مي خورد. او با صداقتي خاص نوشته است: به نام پدر قصد دارد در رديف چهاردهم دوران فيلمسازي ام بايستد. مي گويم قصد دارد چرا كه هنوز قد و قامت كامل آن برايم تجلي عيني پيدا نكرده است.
بعد از نامرادي هاي فيلم موج مرده گفته بودم كه ديگر از دنياي نسل جنگ فيلمي نخواهم ساخت، ولي به نام پدر نقض اين ادعاست. قطعا شما نيز همچون خودم دليل مي خواهيد. صادقانه مي گويم كه هيچ جوابي جز انتظار پاسخ آن از درون فيلم به نام پدر ندارم. صبر كنيم تا به نام پدر آماده شود. خدا كند جواب خردمندانه اي داشته باشد.
اما اجازه دهيد يادي كنم از ناجي خودم در بدترين شرايط عمر كاريم. درست در اوج فشار، عصبيت، نااميدي، خشم، بغض و بي راهي كه خدا براي هيچ اهل ذوقي نصيب نكند. به نام پدر مثل فانوس دريايي مرا از درياي پرتلاطم به رنگ ارغوان خارج كرد. اگر نبود به نام پدر من با آن حال شكسته ام به كدامين چاه پناه مي بردم و چه تناقضي است در اين عالم هنر كه تو از وضعيت پيش آمده براي يكي به ديگري پناه مي بري و هيچ نوشدارويي به اين اندازه توان شفا بخشي نداشت.
اجازه دهيد آرزوهايم را براي به نام پدر در قالب دعا بگويم و شما آمين بگوييد.
خدايا به نام پدر را تماشايي كن.
خدايا ما را شرمنده تماشاگران به نام پدر مكن.
خدايا به نام پدر را در تماشاخانه هاي كهنه و زهوار دررفته وطني، باز هم قابل رويت كن.
خدايا به نام پدر را در سبد اقتصادي خانواده ايراني جاي بده.
خدايا به نام پدر را امانتدار خوبي براي جلوه هنرنمايي هنرمندان همراهش بفرما.
خدايا به نام پدر را براي جوانان نوجويمان قابل بفرما.

ذهن زيبا
پاكدامني و استقامت از تمام پيمان ها و سوگندها محكم تر است.
مادام تكر

خشم، يك كينه مكشوف و موقتي است، ولي كينه يك خشم دائم و محفوظ.
لابروئر

پيوند عشق حقيقي با مرگ گسيخته نمي شود، چه رسد به دوري.
فرانسواماري ولتر

اگر فضيلتي نداريد وانمود كنيد كه داريد.
شكسپير

شبكه
امروز با توجه به سليقه شبكه سه اي ها مي شود يكي، دو تا فوتبال خوب تماشا كرد. با توجه به برنامه هاي اين هفته ليگ هاي اروپايي هم، به نظر مي رسد بازي هاي بارسلونا ـ مايوركا و هرتابرلين ـ وولفسبورگ و وست هام ـ استون ويلا شانس بيشتري براي پخش شدن دارند. آخر شب، حدود ساعت يازده هم به احتمال زياد لاتزيو ـ كالياري پخش مي شود.
مثل هر روز هم مي شود ساعت 18:30 زير آسمان شهر 1 را تماشا كرد يا به تماشاي ارث بابام نشست كه ساعت 22:15 پخش مي شود، هر دو تا را هم شبكه 3 پخش مي كند. نكته جالب هم اينجاست كه همين الان مهران مديري در حال ضبط مجموعه جديدش به نام شب هاي برره براي پخش از همين شبكه است. از شنيده ها هم اين طور برمي آيد كه چند قسمتي از مجموعه ضبط شده و قرار است از بيستم شهريور روي آتن برود و جايگزين نمك پراكني هاي جواد رضويان و مهران غفوريان شود. با ديدن اسم هاي نويسنده هاي شب هاي برره مي شود اميدوار بود كه باز خاطره پاورچين تكرار شود چرا كه پيمان قاسم خاني سرپرست نويسندگان است و سروش صحت، محمدرضا آريان، مهراب قاسم خاني و خشايار الوند با او همكاري مي كنند. ماجرا هم در برره 50 سال پيش رخ مي دهد.
طرفداران سريال هاي تلويزيوني هم امروز مي توانند يا به تماشاي مجدد سريال هاي ديشب بپردازند مثل ريحانه كه ساعت 13:40 از شبكه 3 پخش مي  شود يا اينكه به سراغ قسمت هاي جديد سريال هاي يكشنبه شب ها بروند و مثلا تا ساعت 22:10 صبر كنند و از شبكه يك ماموران مخفي پليس را تماشا كنند. البته در اين بين مي توانند تكرار مزرعه زرد را هم ببينند كه ساعت 15:10 از شبكه يك نمايش داده مي شود. هفته پيش هم كه با نقد و بررسي مرواريدسرخ پرونده اش بسته شد و حالا بايد منتظر بود تا ببينيم شبكه تهراني ها براي ساعت 7 عصر يكشنبه ها چه برنامه اي دارند.
درضمن طرفداران برنامه هاي مستند مي توانند ساعت 18:45 به تماشاي مستند خارجي شبكه 4 بنشينند يا اينكه ساعت 22:45 از همين شبكه برنامه جذاب آسمان شب را ببينند كه به نجوم و ستاره ها اختصاص دارد.

خبرسازان
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |