دوشنبه ۴ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۰۹
تحول در بررسي تكامل بشر
بازگشايي پرونده ژنتيكي انسان اوليه
002073.jpg
ترجمه: فرهاد رضائي
به كارگيري فن آوري هاي پيشرفته تر و تكنيك هاي جديد براي استخراج مواد ژنتيكي از فسيل ها، مي تواند در كشف اطلاعات بيشتر از اجداد كهن گونه انسان (هومو ساپينس) به دانشمندان كمك فراواني كند.
گروهي از محققان كه سرگرم تحقيق و بررسي روي تاريخچه گونه انسان هستند، بتازگي تكنيك ويژه اي را توسعه داده اند كه قادر است DNA به جامانده در فسيل و استخوان هاي انسان هاي كهن را با كيفيت بسيار بهتري نسبت به گذشته و نيز با كمترين آلودگي و ناخالصي بازيافت و استخراج كند.
استفاده از اين تكنيك، زمينه مساعدي براي ارتقاي درك و دانش بشر از گذشته خويش فراهم مي آورد؛ به طوري كه مي توان به مطالعه و بررسي تكامل و مهاجرت انسان هاي مدرن اوليه پرداخت و به همين ترتيب، سرنوشت نزديك ترين خويشاوندان انسان هاي مدرن يعني نئاندرتال ها را به دقت از نظر گذراند.
بسياري از پژوهشگران، مشتاقانه در پي دستيابي به نمونه هايي از DNA انسان ريخت هاي كهن هستند و بر اين باورند كه چنين فسيل هاي ژنتيكي مي تواند دانشمندان را به يكصدهزارسال پيش يا بيشتر بازگرداند و از چگونگي ارتباط ميان اين قبيل انسان ريخت ها با انسان هاي مدرن امروزي پرده بردارد.
اما واقعيت آن است كه اين رويا تاكنون به علل گوناگون محقق نشده است. درواقع، بازگشت ژنتيك دانان و ديرين شناسان به گذشته گونه انسان، به سبب وجود آلودگي هاي ژنتيكي فراوان از ساير گونه هاي زنده در ميان فسيل هاي انساني به جا مانده و همچنين وجود مشكلات جدي در بازيافت DNA هاي بسيار قديمي و نيز توالي هاي ژني دست نخورده و سالم، همواره با مشكل رو به رو بوده و اين موانع به عنوان چالشي بزرگ از پيشروي دانشمندان در اين زمينه جلوگيري به عمل آورده است.
با وجود اين، روش و تكنيك تازه توسعه يافته در زمينه استخراج مواد ژنتيكي از فسيل ها، بارقه هاي اميد را بار ديگر در ميان انسان شناسان و تكامل دانان ظاهر ساخته و آنها را به تحقق اين روياي ديرينه اميدوار كرده است.
توده هاي كريستالي
به گفته پروفسور كريس استرينگر ، رئيس بخش منشا انسان در موزه تاريخ طبيعي لندن، DNA در طول زمان دچار تخريب و از هم پاشيدگي مي شود.
وي مي گويد: DNA را مي توان از هر جايي به دست آورد و هنگامي كه در مي يابيد با يك DNA انساني رو به رو هستيد، بايد در ابتدا دريابيد كه اين رشته ژنتيكي براستي مربوط به يك فسيل است يا به يك انسان تازه مرده در زير خاك تعلق دارد؟
دكتر رابرت فولي ، مدير مركز مطالعات تكاملي انسان در دانشگاه كمبريج انگلستان تصريح مي كند: زنجيره DNA به قطعات بسيار ريزي شكسته مي شود و از نظر تكنيكي، سرهم كردن مجدد آنها و قراردادن اين قطعات در جايگاه اوليه در كنار يكديگر، با پيچيدگي بسيار زيادي رو به رو است .
يخ زدگي و منجمد شدن، شرايط ايده آلي را براي محافظت از ماده وراثتي موجود در فسيل ها به وجود مي آورد و به طور معمول، اين شيوه فسيل شدن در مقايسه با انواع ديگر، DNA سالم تري را در اختيار دانشمندان قرار مي  دهد.
كهن ترين DNA استخراج شده از فسيل هاي به جا مانده از موجودات زنده، يك نمونه 40 هزار ساله است كه به گياهان عصر يخبندان تعلق دارد و در منطقه سيبري كشف شده است. اما گونه هاي فسيل شده بسياري در اين منطقه از زمين وجود دارند كه شرايط انجماد موجب حفاظت از ماده ژنتيكي آنها به نحو مطلوبي شده است و همچنان كه دانشمندان در تازه ترين شماره نشريه اقدامات آكادمي ملي علوم (PNAS) ايالات متحده آمريكا تاكيد كرده اند، مي توان با بهره  گيري از روش جديد و رفع موانع پيشين، به استخراج موفقيت آميز DNA اين موجودات كهن پرداخت و پرده از اسرار گوناگون آنها برگرفت.
دكتر مايكل سالامون و همكارانش از موسسه علوم ويزمن ، نشان داده اند كه توده هاي كريستالي يا همان بسته هاي معدني شكل گرفته در جريان روند فسيل شدن، مي توانند رشته DNA را بهتر از ساير بخش هاي استخواني حفاظت كنند و اين امر، از اهميت بالايي براي ديرين شناسان و ژنتيك دانان برخوردار است.
محققان موسسه علوم ويزمن DNA استخراج شده از اين توده هاي كريستالي را با مواد ژنتيكي حفاظت نشده (به وسيله اين روش) مورد بررسي و مقايسه دقيق قرار داده اند. آنها با انجام اين قياس در ارتباط با نمونه هاي به دست آمده از 8 استخوان جديد و نيز استخوان فسيل شده مختلف، دريافته اند كه DNA هاي حفاظت شده در قالب توده هاي كريستالي، از آلودگي هاي ژنتيكي كمتري نسبت به نمونه هاي ديگر برخوردارند و مي توان ماده ژنتيكي خالص تري را از اين قبيل توده هاي كريستالي استخراج كرد.
دانشمندان در مقاله خود در نشريه اقدامات آكادمي ملي علوم آمريكا، تاكيد كرده اند كه اين رويكرد جديد، شانس دستيابي به توالي هاي ژني معتبر و سالم از DNAهاي باستاني و كهن، بويژه ماده وراثتي موجود در استخوان هاي فسيل شده انسان هاي اوليه را به طور قابل توجهي افزايش مي دهد.
دكتر مايكل هوفريتر از موسسه انسان شناسي تكاملي ماكس پلانك واقع در آلمان كه بتازگي (اوايل سال 2005) در رمزگشايي از DNA هسته سلول فسيل يك خرس 40 هزار ساله همكاري داشته، در ارتباط با رويكرد و روش جديد استخراج ماده ژنتيكي از فسيل هاي كشف شده، مي گويد: اين امر امكانپذير است، اما نياز به مطالعات بيشتري روي نمونه ها دارد و بايد بتوان از اين نكته اطمينان حاصل كرد كه نمونه هاي به دست آمده از آلودگي مواد وراثتي ساير گونه هاي زنده فسيل شده به دور هستند .
وي مي افزايد: بر اين باورم كه در صورت كسب اين اطمينان، اين روش جديد يك پيشرفت بزرگ در زمينه تحقيقات DNA هاي باستاني است .
اسرار هسته اي
دانشمندان اميدوارند اين تكنيك جديد به آنها كمك كند تا بتوانند به DNA موجود در كروموزوم هاي سلولي( DNA هسته اي) دست يابند. تاكنون تحقيقات DNA باستاني به طور عمده بر ماده وراثتي موجود در داخل ميتوكندري ها (يكي از انواع اندامك هاي خارج از هسته سلول كه مركز توليد انرژي سلولي به شمار مي رود) متمركز شده است.
به گفته دانشمندان، اگرچه اطلاعات نهفته در DNA ميتوكندريايي نيز مي تواند بسيار ارزشمند و مفيد باشد، اين اطلاعات با محدوديت هايي رو به رو است و به كارگيري روش هاي نوين براي دستيابي به اطلاعات ژنتيكي درون هسته اي فسيل هاي كشف شده، نقش مهمي در كشف ساير اسرار انسان هاي اوليه و انسان ريخت هاي فسيل شده ايفا خواهد كرد.
پروفسور استرينگر توضيح مي دهد: در سلول هاي ما حدود يك هزار برابر، DNA ميتوكندريايي بيشتري نسبت به DNA هسته اي وجود دارد و از اين رو، استخراج آنها بسيار ساده تر انجام مي شود .
به گفته ژنتيك دانان، DNA ميتوكندريايي فقط از طريق تخمك مادر به ارث مي رسد و اين امر، به مفهوم آن است كه مي توان از اطلاعات موجود در اين نوع ماده وراثتي، در رديابي شجره اي موجودات و كشف گذشته آنها بهره گرفت، زيرا مي توان اطمينان داشت كه DNA ميتوكندريايي آنان هرگز با DNA مردان
در نياميخته است.
دكتر فولي تصريح مي كند: يكي از مهمترين كشفيات و دستاورد هاي حاصل از مطالعات DNA ميتوكندريايي باستاني، تخمين زماني است كه انسان ها در فرآيند تكاملي از نئاندرتال ها انشقاق يافته اند و اين زمان انشعاب، حدود نيم ميليون سال پيش برآورد شده است . همچنين پروفسور استرينگر در اين زمينه مي افزايد: تاكنون حدود 10 هزار نمونه فسيل شده از نئاندرتال ها را به دست آورده ايم كه 40 تا 50 هزار سال قدمت دارند و بررسي ها نشان مي دهد كه DNA آنها از تمامي انسان هاي زنده امروزي، به طور آشكار و روشني متفاوت و مجزاست .
اين امر، نشانگر آن است كه دانشمندان مي توانند مطمئن باشند كه اين نمونه هاي ژنتيكي براستي باستاني است و از آلودگي و آميزش با DNA هاي مدرن در امان مانده است. اين دستاورد همچنين معياري در اختيار دانشمندان قرار مي دهد تا به كمك آن دريابند نئاندرتال ها تا چه  اندازه با انسان هاي مدرن امروزي متفاوت بوده اند. پروفسور استرينگر بر اين باور است كه نئاندرتال ها سه برابر بيش از تفاوت هاي موجود در ميان ما انسان هاي امروزي، با انسان مدرن تفاوت داشته اند .
تحركات جمعيتي
از سوي ديگر، كروموزوم جنسي مردان يعني Y براي رديابي وراثت مردان بسيار مهم است، زيرا مردان، اين كروموزوم را فقط از پدر خود به ارث مي برند.
در واقع، با بهره گيري از كروموزوم Y و DNA ميتوكندريايي توام با يكديگر و بررسي انسان ها و جمعيت هايي كه امروزه بر پهنه زمين در حال زندگي هستند، مسير ها و نقشه هايي از مهاجرت هاي نخستين جمعيت بشر تصوير شده است كه البته با مشكلاتي نيز همراه و رو به رو است.
دكتر ميم باور ، محقق و متخصص مطالعات DNA باستاني در موسسه تحقيقات باستان شناسي مك دونالد در كمبريج انگلستان، در ارتباط با مشكلات موجود در اين زمينه، مثالي مي زند. وي مي گويد: با استفاده از DNA هاي مدرن، مي توانيم الگوي متفاوتي از سكني گزيدن را در ميان مردان و زنان جزاير اقيانوس آرام مشاهده كنيم؛ به طوري كه الگوهاي DNA ميتوكندريايي نشانگر الگوي مهاجرتي متفاوتي نسبت به الگوي حاصل از كروموزوم Y است . از سوي ديگر، بررسي DNA نه در ميان انسان هاي مدرن امروزي، بلكه در ميان اجداد دور و كهن ما، مي تواند به يافتن پاسخي براي اين قبيل پرسش ها كمك فراواني كند.
دكتر باور معتقد است: در اين لحظه، ما نمي توانيم اين مسير هاي مهاجرتي و تحركات جمعيتي را به طور دقيق تا گذشته هاي دور تعقيب و دنبال كنيم، زيرا دستيابي به DNA هسته اي نمونه هاي باستاني و كهن، تاكنون بسيار دشوار بوده است .
با وجود اين، دانشمندان اميدوارند با استفاده از تكنيك ها و روش هاي نوين بتوانند بر مشكلات پيشين فائق آيند و اسرار بيشتري از تاريخ تكاملي بشر را در پيش چشمانمان بازسازي و آشكار كنند.
منبع: بي بي سي

اجزاي پازل
با وجود اطلاعات به دست آمده از فسيل ها، همچنان گرماي اين بحث در ميان برخي از دانشمندان برجاي مانده است كه آيا نئاندرتال ها يك گونه زيستي كاملا مجزا و جدا از انسان مدرن (هومو ساپينس) بوده اند؟
پروفسور استرينگر مي گويد: اگر بخواهيم بر اساس مطالعات و بررسي هاي آناتوميك روي استخوان هاي
به جا مانده قضاوت كنيم، بايد گفت كه نئاندرتال ها گونه اي مجزا از ما بوده اند. با وجود اين، شواهد به دست آمده از DNA ميتوكندريايي، قدري مبهم و تاريك است. وي مي افزايد: DNA ميتوكندريايي بتنهايي نمي تواند به ما بگويد كه آيا آنها يك گونه زيستي مجزا بوده اند يا خير؟ به گفته پروفسور استرينگر، اين امر در واقع بستگي به آن دارد كه كدام گونه از پستانداران را مورد بررسي قرار دهيد و در اين زمينه براي رسيدن به يك نتيجه قطعي و مطمئن، بايد بتوانيم نمونه هاي بهتر و سالم تري از DNA فسيل ها را استخراج كنيم و بويژه، به DNA هسته اي اين قبيل فسيل هاي كهن دست يابيم. همچنان كه رئيس بخش منشا انسان در موزه تاريخ طبيعي لندن مي گويد: هر ژن يك مسير تكاملي جدا دارد و از اين رو، براي درك شايسته و دقيق نئاندرتال ها، نيازمند دستيابي به قطعات متفاوت و گوناگوني از ماده ژنتيكي آنها هستيم و اين قطعات مختلف از DNA مي توانند همچون بخش هاي مختلف يك پازل در كنار هم قرار گيرند و ابعاد گوناگوني از داستان زندگي انسان هاي اوليه را برايمان بازگو كنند.

مغز سالم با ورزش آئروبيك
اگر مايل هستيد هوش و حافظه خود را همچنان در دوران پيري و كهنسالي نيز حفظ كنيد، فقط كافي است به ورزش آئروبيك توجه بيشتري داشته باشيد. به گزارش نشريه نيچر ، پژوهشگران دانشگاه دوبلين در ايرلند با تاكيد بر مثل قديمي عقل سالم در بدن سالم است ، اعلام كردند: انجام نرمش هاي موسوم به آئروبيك مي تواند حافظه شما را سالم نگاه دارد.
مقاله انتشار يافته در اين ژورنال علمي حاكي است: دانشمندان ايرلندي معتقدند كه انجام ورزش آئروبيك حتي از تمرين هاي ذهني نيز در حفظ كارايي و دقت مغزي موثرتر است و بايد توجه بيشتري به آن داشت. بر اساس اين گزارش، پژوهشگران دانشگاه دوبلين تاكيد كرده اند انجام اين قبيل ورزش ها و عرق كردن منظم، مي تواند همچون كود تقويت كننده براي سلول هاي عصبي مغز عمل كند و موجب تضمين سلامتي آنها شود.
ورزش آئروبيك به بدن انسان كمك مي كند تا بتواند سلول هاي مغزي جديدي توليد كند؛ به طوري كه همراه با جوانه زدن سلول هاي عصبي جديد، ارتباطات عصبي نويني در مغز و سيستم عصبي ظهور مي يابد.
دانشمندان ايرلندي بر اين باورند كه چنين فرآيندي قادر است تا اندازه اي به مقابله با آثار ناشي از فرآيند پيري در مغز برخيزد و آثار نامطلوب روند پيري را تا حدودي خنثي كند. نتايج بررسي هاي انجام شده در دانشگاه دوبلين نشان مي دهد كه جوانه زدن سلول هاي عصبي جديد و ايجاد ارتباطات عصبي تازه در ميان اين سلول ها، بويژه سبب محافظت از لب پيشاني مغز مي شود.
لب پيشاني   از جمله نواحي مغزي به شمار مي رود كه در ارتباط با فرآيند پيري در سيستم عصبي مركزي، بسيار قابل ملاحظه است و در امان داشتن آن از آثار پير شدن، مي تواند نقش مهمي در سلامت ذهني و رواني افراد مسن و كهنسال ايفا كند. اين نتايج در پي بررسي نتايج حاصل از انواع تحقيقات در اين حوزه در 10 سال گذشته و انجام مطالعات تطبيقي و مقايسه اي به دست آمده و توسط كارشناسان دانشگاه دوبلين، روز 7 سپتامبر در نشست انجمن پيشرفت علوم بريتانيا در پايتخت ايرلند ارائه شده است. بررسي هاي انجام شده نشانگر آن است كه تغذيه خوب، آموزش مناسب و نيز تفكر مثبت، از جمله عوامل بسيار مهمي هستند كه همگي در جوان نگاه داشتن مغز انسان نقش برجسته اي ايفا مي كنند و نبايد از كنار آنها بسادگي گذشت. با وجود اين، دانشمندان ايرلندي مهمترين فاكتور و عامل را در اين زمينه، انجام ورزش ها و تمرينات آئروبيك معرفي كرده اند و در پي آزمايش هاي خود چنين نتيجه گرفته اند كه انجام اين نوع نرمش ها به طور منظم، آثار سودمند برجسته اي روي ساختار و عملكرد مغز انسان به همراه دارد .

پيشخوان
002076.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به حمله موشكي رژيم صهيونيستي به مراسم جنبش حماس اختصاص داده است. در پي اين حمله ناجوانمردانه دست كم 19 نفر شهيد و بيش از 85 نفر مجروح شدند. اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي طي ادعايي واهي و بي اساس دخالت در اين حادثه جانگداز را رد كرده است. اين حادثه در نوار غزه در حالي اتفاق افتاده كه رژيم تل آويو پس از عقب نشيني از اين منطقه ادعا كرده بود ديگر هيچ اقدامي عليه فلسطينيان ساكن نوار غزه انجام نمي دهد.
002151.jpg
نيويورك پست
روزنامه نيويورك پست عكس صفحه اول خود را به نزديك شدن توفان مهيب ريتا به سواحل خليج مكزيك اختصاص داده است. با نزديك شدن توفان ريتا به سواحل مكزيك در جنوب آمريكا، سيل بار ديگر به سوي بخش هايي از شهر نيواورلئان سرازير شده است. خيزش دو متري آب در اثر توفان باعث شد آب از فراز قسمتي از آب بندهاي اطراف شهر كه بتازگي پس از وقوع توفان ماه گذشته با عجله مرمت شده بود سرازير شود.
002139.jpg
پرنسا ليبره
روزنامه اسپانيايي زبان پرنسا ليبره چاپ گواتمالا خبر اول خود را به صد مورد نقل و انتقال مالي مشكوك در بانك هاي اين كشور اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه، ظن  آن مي رود كه اين انتقالات به منظور پولشويي صورت گرفته باشند.
لاپرنسا همچنين موضوع صف هاي طويل مردم در ايالت تگزاس براي دريافت بنزين را براي تصوير عكس اول خود برگزيد. وقوع توفان ريتا و احتمال رسيدن اين توفان به ايالت تگزاس، مردم ايالت را به قدري از وحشت اين توفان سراسيمه كرده است كه با هجوم به پمپ بنزين ها و خريد بنزين، مراحل مقدماتي فرار خويش از ايالت را فراهم مي آورند؛ اين امر سبب بروز بحران سوختي در تگزاس شده است.
002154.jpg
نوئسترو دياريو
روزنامه اسپانيايي زبان نوئسترودياريو عكس صفحه اول خود را به نمايي زيبا از يكي از بزرگراه هاي بين شهري ايالت تگزاس اختصاص داده است. نوئستر و دياريو با اين ابتكار گريز مردم از شهرهاي ايالت ياد شده را به تصوير كشيده است. اين در حالي است كه با نزديك شدن توفان دريايي موسوم به ريتا به سواحل خليج  تگزاس حدود 2 ميليون نفر از ساكنان نواحي ساحلي ايالت هاي تگزاس و لوئيزيانا در حال ترك منازل مسكوني خود هستند.

خبر
002088.jpg
مورچه هاي شيطاني
زيست شناسان نوعي مورچه آمازوني را به جهان علم معرفي كردند كه قادرند با استفاده از نوعي علفكش كه به آن مجهز هستند، محيط اطراف خود را آنگونه كه مي خواهند، شكل دهند. به گزارش نشريه علمي نيچر ، زيست شناسان كشور پرو اين حشرات را كه مورچه هاي شيطاني نام گرفته اند، به هنگام بررسي بخش هايي از جنگل هاي آمازون كشف كردند كه به آنها نيز باغ شيطان مي گويند، زيرا اين بخش هاي خاص از جنگل آمازون شاهد غلبه يك گونه درخت واحد بر ساير گونه هاي درخت به شمار مي رود و موجب جلب توجه دانشمندان شده است.
بر اساس اين گزارش، مورچه هاي شيطاني در اين قبيل مناطق با تزريق اسيد فرميك خود به برگ درختان، گياهان نامطلوب خويش را از ميان برمي دارند و منطقه را از رقباي يك گونه درخت خاص خالي مي كنند تا بتوانند براحتي لانه هاي بيشتري را روي گونه درخت مطلوب خود بنا كنند.
002091.jpg
راز بينايي
گروهي از دانشمندان موفق به حل يكي از بزرگترين مسائل مطرح در ارتباط با قوه بينايي انسان شدند؛ چرا تصاوير هنگامي كه از دو زاويه مختلف به آنها نگريسته مي شود، مشابه به نظر مي رسند؟
گزارش پايگاه اينترنتي نيچر نوروساينس حاكي است، هنگامي كه شما به يك تصوير مي نگريد، تنها از يك منظر مي توان تصويري صحيح و كامل را دريافت كرد. به عنوان مثال در يك سالن سينما، فقط يك قسمت وجود ندارد كه تصويري مشابه صحنه واقعي را به شما ارائه مي دهد و در ساير نقاط، اين تصوير با درهم ريختگي هايي همراه است، اما چرا علاقه مندان سينما اشتياقي به اين محل ويژه ندارند و به عبارت ديگر، بسياري از آنها حتي از وجود چنين جايگاهي بي خبرند!
بر اساس اين گزارش، گروهي از محققان دانشگاه كاليفرنيا، موسسه فناوري روچستر و دانشگاه بركلي موفق به توسعه مدل علمي جديدي براي فرآيندهاي مرتبط با اين پديده شده اند كه مي تواند آن را بخوبي توصيف كند.
اين مدل علمي به روشني نشان مي دهد كه چگونه سيستم بينايي انسان قادر است زوايا و جهت هاي نادرست را به طور خودكار تصحيح كند و براي مثال، به شما اجازه دهد تا از هر منظري كه مايل هستيد، به پرده سينما بنگريد و از مشاهده فيلم لذت ببريد.
شاخص دروغگويي
پژوهشگران آمريكايي اعلام كردند، موفق به توسعه تكنيك ويژه اي براي شناسايي و تشخيص دقيق مجرمان دروغگو شدند. به گزارش نشريه نيچر ، محققان دانشگاه پنسيلوانيا به عنوان مخترعان اين تكنيك جديد، تاكيد كرده اند روش جديد آنها از اطمينان كافي و كارايي بسيار بالايي برخوردار است و مي توان به كمك آن، مشت مجرمان را به هنگام دروغ گفتن باز كرد.
اين دانشمندان در روش جديد خود، به پايش لب پيشاني مغز مي پردازند؛ محلي كه به گفته آنها مي تواند نشانگر صحت گفته هاي انسان به هنگام حرف زدن باشد. بر اساس اين گزارش، فعاليت بخش پيشاني مغز هنگامي كه انسان در حال گفتن حقيقت نيست، افزايش قابل توجهي مي يابد و از اين تغيير سطح فعاليت مي توان به عنوان شاخصي براي محك زدن درستي گفته هاي فرد مورد نظر استفاده كرد.
002094.jpg
پروتئين مصنوعي
گــروهي از محققان آمــــريكايي در دالاس، دستوركار ويژه اي را براي توليد پروتئين هاي مصنوعي در آزمايشگاه ارائه دادند.
دانشمندان در شماره 22 سپتامبر نشريه نيچر تصريح كردند: اين دستور كار برگرفته از قوانين ساده اي است كه طبيعت براي توليد و تكامل پروتئين ها، از آنها استفاده مي كند و با بهره گيري از اين قوانين مي توان پروتئين هاي آزمايشگاهي توليد كرد.
به گفته اين محققان، پروتئين هاي مصنوعي ساخته شده بر اساس اين قوانين طبيعي، مي توانند همچون انواع طبيعي عمل كنند و عملكردي طبيعي داشته باشند.
با وجود اين دستاورد بزرگ، دانشمندان بر اين باورند كه ممكن است همچنان تفاوت هاي كوچكي ميان پروتئين هاي طبيعي و انواع مصنوعي و آزمايشگاهي وجود داشته باشد و براي از ميان برداشتن اين قبيل تفاوت ها، انجام آزمايش هايي در آينده لازم است.
چرخه معيوب
نتايج يك تحقيق نشان مي دهد، گياهان اروپايي در جريان ايجاد موج گرما در سال 2003 ميلادي، دي اكسيد كربن بيشتري توليد كرده اند.
به گزارش خبرگزاري بي.بي.سي، بررسي هاي انجام شده حاكي است: در اين دوره، ميزان گازكربنيك توليد و منتشر شده از سوي گياهان اروپايي به درون جو زمين، بيش از ميزان دي اكسيدكربن جذب شده توسط آنان بوده است. اين گزارش مي افزايد: گياهان در اين دوره گرما، حدود يك دهم انتشار ناشي از احتراق سوخت هاي فسيلي در جهان، دي اكسيدكربن توليد كرده اند و اين امر مي تواند زنگ خطر بزرگي براي دانشمندان
به شمار آيد.
پژوهشگران ايجاد اين قبيل امواج گرما را با تغيير الگوهاي اقليمي در اثر گرمايش جهاني مرتبط مي دانند و توليد دي اكسيد كربن بيشتر توسط گياهان در اين قبيل دوره هاي گرما، مي تواند همچون چرخه معيوبي در قالب يك فرآيند بازخورد مثبت، موجب تشديد فزاينده انتشار آلاينده ها و گرمايش در سياره زمين شود و آثار ناگوار فراواني به بار آورد.

علمي
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  علمي  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |