شنبه ۹ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۳
ستون فقرات آسيب مي بيند
تكيه گاهي عليه كمر
سولماز شريف
002439.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
ضررهاي فيزيكي
چنانچه ساعات طولاني به رايانه نياز داريد، حتما از ميزي كه محلي براي قرار گرفتن صفحه كليد دارد استفاده كنيد. ميز غيراستاندارد، صفحه كليد را در قسمتي جاي مي دهد كه دست ها، براي كار بايستي به اندازه 10 تا 15 سانتي متر بالا نگه داشته شوند. اين حالت چنانچه براي مدت كوتاهي صورت گيرد، ضرري ندارد، اما اگر زماني بالغ بر 2 ساعت در روز را به خود اختصاص مي دهد، فشار قابل ملاحظه اي به سر و گردن وارد مي كند كه دردهاي ناحيه گردن و سردردهاي ناشي از آن، بخشي از صدمات ناشي از ميزهاي غيراستاندارد است.

عدم توجه به وضعيت قرار گرفتن ستون فقرات در شرايط بد و ناهموار، سبب كوتاهي عضلات مي شود كه اين امر نيز خون رساني ضعيف به عضلات را در پي دارد.
مدارس دوباره آغاز به كار كرده اند و در اين بين شاهد رفتن تعداد زيادي كلاس اولي به مدرسه خواهيم بود؛ البته نمي توان تاثير پايه گذاري مثبت را فراموش كرد و ناديده گرفت و در نتيجه بزرگترها گفته اند از سنين آغازين تحصيل فرزندان، راه و روش مناسب را بايد براي آنان پايه ريزي كرد. يكي از آداب و عادات مثبت، نشستن بچه ها پشت ميز و روي صندلي مناسب در اتاق كودك است، چرا كه در اكثر خانواده ها، اگرچه اتاقي براي فرزند يا فرزندان وجود دارد و در آن اتاق ميز و صندلي تحرير، اما بچه ها براي اينكه در جمع خانواده باشند به ميان آنان و به اتاق ، هال يا آشپزخانه مي آيند. اين امر دو مشكل را ايجاد مي كند؛ يا روي زمين دراز مي كشند يا روي ميز اپن آشپزخانه مي نشينند. در هر دو حالت تمركز حواس كودك در اثر صحبت هاي والدين از بين مي رود و اكثرا به سوي تلويزيون هدايت مي شود. اشكال اصلي اين اتفاق، عدم صحيح نشستن فرد است كه يا بد مي نشيند يا دراز مي كشد؛ البته اين عادات گاهي اوقات براي افراد دبيرستاني هم وجود دارد و بر اثر عادت و به طور متمادي حتي درست نشستن يا پشت ميز كار نشستن را براي افراد غيرممكن و سخت مي كند و صدالبته كه آسيب هاي حركتي را نيز به وجود مي آورد.
شما مي توانيد براحتي و با دقت نظر اسباب  راحتي خود را فراهم آوريد و متحمل هزينه هاي گزاف نشويد، البته قيمت ميز تحرير بتنهايي و بدون صندلي از 19هزار تومان وجود دارد تا 400 هزار تومان! پرداخت مبلغي معادل 400 هزار تومان براي يك ميز تحرير تنها رقمي نجومي است كه توصيه مي شود اين فكر را از سرتان بيرون كنيد. چنين ميزي علاوه بر نوع جنسش كه ممكن است از MDF باشد، به اندازه بسيار بزرگش و دكوراسيون بسيار خاصش بستگي خواهد داشت. معمولا به اين نوع ميزها، وارداتي مي گويند، اما اگر قيمت هاي معقول ميزتحرير را در نظر بگيريد، از 19 هزار تومان است تا 35 هزار تومان. اين تفاوت قيمت به دو عامل، اندازه و جنس بستگي دارد. اندازه ها از 90 سانتي متر شروع مي شود و با يك متر، 120 سانتي متر و 150 سانتي متر ادامه پيدا مي كند. نوع جنسش نيز يا ساده است؛ يعني با روكش طبيعي و ساده طرح چوب كه اصطلاحا از آن به عنوان قديمي ياد مي  شود. نوع يا روكش مصنوعي كه قيمت هاي متفاوتي دارد و از زيبايي بيشتري برخوردار است و البته  جاي كار و تزئينات مدرن بيشتري دارد. اين روكش ها به اقسام MDF، PBC ، لترون و ... تقسيم مي شود.
تا اينجاي كار ميزتان تكميل شد و ماند فقط صندلي؛ همان كه بر سرش بحث است و به قول بهزاد جهاني (فيزيوتراپيست): عدم استفاده از صندلي، باعث خستگي زودرس به هنگام مطالعه افراد مي شود و دليلش هم اين است كه خون به عضلات نمي رسد و موجب احساس خستگي در عضله مورد نظر مي شود. به طور كلي فرد كلافه مي شود و اين ناشي از ضعف رسيدن مواد غذايي به عضله است، البته ورزش كردن به هنگام نشستن حتي پشت صندلي استاندارد نيز واجب و لازم است. تهيه يك صندلي استاندارد از آنجا حائز اهميت است كه ستون فقرات، شاخص رشد قد و بدن است و درست قرار گرفتن آن در شرايط مناسب، در رشد قد و بدن تاثير مثبت خواهد گذاشت و بد قرارگرفتنش تاثيري منفي.
صندلي هاي چرخ دار گردان با ابرفوم از 14 هزار تومان وجود دارد تا 32 هزار تومان. اين تفاوت قيمت اگرچه مي گويند بر اساس نوع جنس و اندازه صندلي است، اما واقعا قيمت صندلي متاثر از عنوان شركت توليد كننده است، اگر شركتي تبليغات بيشتر داشته باشد و اسمش شناخته شده باشد، طبعا قيمتش بيشتر است و اگر ساده باشد قيمتش كمتر، وگرنه تفاوت خاصي در اندازه وجود ندارد و تفاوت ها در نوع جنس، بيشتر بستگي به استحكام و دوام آن است.
صندلي هاي ثابت فانتزي نيز از 9 هزار و 800 تومان شروع مي شود و قيمت صندلي هاي چوبي ساده 14هزار و 500 تومان است.
يك نوع صندلي وجود دارد كه اصطلاحا به آن مي گويند پزشكي. اين صندلي ها در قسمت كمر فرد به گونه اي طراحي شده اند كه قالب شكل ستون فقرات را به خود مي گيرد و هنگام نشستن فرد روي صندلي، از لحاظ رشته فيزيوتراپي كاملا صحيح و اصولي است. اين نوع صندلي ها كه چرخ دار نيز هستند با قيمت 21 هزار و 900 تومان به فروش مي رسند.
اگر به دنبال ميز و صندلي باشيد كه زيبا هم باشد و به دكوراسيون منزل شما نيز كمك كند، مي توانيد از فرفورژه استفاده كنيد. ميز و صندلي تحرير فرفورژه قيمت 48 هزار تومان دارد. صندلي تنهاي اين ميز از 18هزار تومان قيمت دارد، اما اكثرا به جهت آنكه بتوانند از مزيت هاي اصولي و پزشكي صندلي استاندارد نيز بهره مند شوند، تنها ميز فرفورژه را تهيه مي كنند و انتخاب صندلي را از همان چرخ دار ها با ابرفوم انجام مي دهند.
اگر بخواهيم اين قيمت ها را مقايسه كنيم با هزينه اي كه خداي ناكرده بايد در دراز مدت براي درمان هاي فيزيوتراپي و كمردرد بپردازيد، شايد مبلغي نباشد و بهتر باشد اين كار را انجام دهيد. پس خساست نكنيد!

يادداشت
صندلي داغ مدرسه
002415.jpg
ياد 12 سال نشستن پشت نيمكت هاي چوبي مدرسه، به خير. نيمكت هايي كه 12 سال در مدرسه جزو نزديك ترين دوستان محصل ها هستند؛ دوستاني كه گاه باعث آزار بچه ها مي شوند. نيمكت هاي چوبي مدارس كه البته گاه فلزيشان هم پيدا مي شود به دليل جنسي كه دارند، هرچند فرسوده مي شوند، اما براي سالها قابل استفاده هستند. اگر دانش آموزان علامتي روي نيمكت خود بگذارند، شايد سالهاي ديگري هم در مدرسه آن را پيدا كنند. نيمكت هاي نه چندان راحت مدرسه ظاهرا براي سه دانش آموز جا دارند. بگذريم از اينكه بعضي ها 4 نفري هم پشت آنها نشسته اند. اما اين نيمكت ها داراي چه سطحي از استاندارد هستند؟ متاسفانه نيمكت هاي مدارس فاقد هرگونه استاندارد بوده و دلايل آن هم واضح است. 5 ساعت نشستن روي يك نيمكت چوبي كار ساده اي نيست،  هرچند كه در اين ميان دو وقت استراحت 15 دقيقه اي هم وجود دارد. نيمكت هاي مدارس درهمه پايه ها، يك اندازه است، يعني سطح و ارتفاع ها همگي يكسان است. ظاهرا طراحان اين نيمكت ها، غافل بوده اند از اينكه احتمالا پاي بچه هاي كوچك دبستاني به زمين نمي رسد و آنها پشت نيمكت ها، پاي خود را در هوا رها كرده اند يا اينكه آن سطح از نيمكت كه دانش آموز روي آن مي نشيند براي پايه هاي بالاتر، كوچك است. طراحي نيمكت هاي مدارس ما به گونه اي است كه بچه ها ترجيح مي دهند، پشت آن قوز كنند. وقتي سطح مناسبي براي تكيه كردن وجود ندارد، دست ها را زير چانه زده و قوز مي كنند.
از سوي ديگر نشستن بچه ها در كنار يكديگر و بدون فاصله، به لحاظ مسائل بهداشتي اصلا درست نيست. در اين ميان، چون نيمكت ها جاي چندان مناسبي براي كيف بچه ها ندارند، آنها گاه كيف ها را كنار خود قرار مي دهند كه اين كار باعث كاهش همان فضاي كم براي نشستن مي شود يا آن را پشت خود مي گذارند كه اين كار هم در بلندمدت موجب تغييرشكل ستون فقرات مي شود. نيمكت ها هر چه فرسوده تر مي شوند، لبه تيز شده چوب ها، باعث ايجاد خراش هاي كوچك و بزرگ روي دست بچه ها شده يا با كمي خوش بيني باعث پاره شدن لباس ها مي شود. اما صدماتي كه لبه هاي تيز نيمكت هاي فلزي به دانش آموزان وارد مي كند، شديدتر است. دانش آموزان در مهمترين سنين رشد يعني از۷ تا 18 سالگي پشت نيمكت هاي مدرسه مي نشينند. استاندارد بودن اين نيمكت ها باعث افزايش فراگيري آنها در كلاس درس و جلوگيري يا كاهش بروز خللي در سلامت جسماني آنها مي شود. نشستن روي صندلي هاي جداگانه، راحت و مناسب با فيزيك و سن دانش آموز، حق بچه هاست؛ نيمكت هايي كه اشتياق آنها را به نشستن در كلاس درس زياد مي كند. راستي، توجه كرده ايد بچه ها وقتي از مدرسه مي آيند، چقدر خسته هستند؟

كسب و كار
سلامت ابزار كار
002385.jpg
نشستن و نوشتن لازم و ملزم يكديگرند، حتي مطالعه و تحقيق هم نيازمند جا ومكاني مناسب است. ديگر هيچ پزشك و فيزيوتراپي توصيه نمي كند كه از آن ميزهاي كوتاه مكتبخانه اي براي نوشتن استفاده كنيم.
ميز و صندلي نماد زندگي مدرن نيست بلكه تضمين سلامت جسماني براي كار، نوشتن و مطالعه است. اگر موضوع، محدود به تحصيل است كه حكايت جداگانه اي است، اما اگر كار و كسب ما به نشستن و نوشتن و ميز و صندلي مربوط باشد وضع اهميت جدي تري به خود مي گيرد. در اين وضعيت به دليل آنكه فرد مدت زمان زيادي (قريب به 8 تا 10ساعت در روز) با ميز و صندلي كار دارد، شرايط اين دو وسيله نقش مهمي در سلامت جسمي شخص بازي مي كند.
پس اگر محل كار شما دولتي است، بايد به كارفرماي خود بقبولانيد كه اين وسايل، اهميت خاصي دارند و با قدري هزينه بيشتر مي تواند تضمين سلامت كاركنان خود را فراهم كند و اگر محل كارتان شخصي است با پرداخت مبلغي بيشتر، از هزينه هاي فيزيوتراپي و پزشكي جلوگيري كرده ايد.

ديگران
صندلي  آنها كه راه نمي روند
002397.jpg
آنها كه قطع نخاع شده اند، بيشتر از هر كس ديگري با صندلي سر و كار دارند. شايد تنها مونس و همدم آنها، همين صندلي باشد. اگر صندلي آنها امكانات خوبي داشته باشد، قطعا آنها نيز مي توانند زندگي جديد خود را اميدوارانه تر ادامه دهند.
بتازگي و با اجراي پروژه اي در دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير، بيماران قطع نخاع كه فقط قادر به حركت سروگردن هستند، مي توانند با حركت گردن و شانه، جهت حركت ويلچر را مشخص كنند. به گزارش ايسنا، در اين دستگاه چند حسگر ويژه به ناحيه گردن متصل شده كه تغيير پيام هاي الكتريكي عضلات را دريافت و شناسايي مي كند.
هم اكنون معلولان ناتوان حركتي از كليدهاي دهاني براي كنترل حركت صندلي چرخدار استفاده مي كنند كه اين كليدها علاوه بر خرابي زودرس، زمينه عفونت  دهاني را نيز ايجاد مي كند و به دليل بالا بودن قيمت اين صندلي ها معلولان قطع نخاعي بايد از يارانه اي برخوردار باشند تا بتوانند بدون دغدغه مالي از اين امكانات بهره مند شوند.

دخل و خرج
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
زيبـاشـهر
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |