چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۴
اقتصاد انرژي
ايران هند را به قطع مذاكرات مربوط به صادرات گاز تهديد كرد
فارس: خبرگزاري اينديايرس اعلام كرد: ايران براي اولين بار پس از راي منفي هند عليه ايران در نشست گذشته آژانس بين المللي انرژي اتمي تهديد كرد، در صورت عدم اصلاح موضع اين كشور در قبال فعاليت هاي هسته اي ايران و تكرار راي منفي اين كشور عليه ايران در نشست آتي آژانس مذاكرات دو كشور در مورد صادرات گاز قطع خواهد شد.
جمهوري اسلامي ايران براي اولين بار پس از رأي منفي هند عليه ايران در نشست گذشته آژانس بين المللي انرژي اتمي به صورت غيرصريح دولت هند را تهديد كرد اگر اين عمل در نشست آتي آژانس تكرار شود، نشست جديدي ميان دو كشور در مورد صادرات گاز ايران به هند انجام نخواهد شد. براساس اين گزارش، مقامات ايران در نشست گروه كاري مشترك دو كشور در مورد پروژه انتقال گاز ايران كه در ۲۴ اكتبر در تهران برگزار شد اين موضوع را به اطلاع هيات هندي رساندند. بر اساس صورت جلسه مذاكرات تهران كه نسخه اي از آن به دست روزنامه ايندياپرس رسيده است. هادي نژاد حسينيان معاون وزير نفت ايران در اين نشست گفت: «ايران انتظار دارد دولت هند با حمايت از ايران در نشست آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي غفلت گذشته را جبران كند.»
در صورت جلسه مذاكرات آمده است: دولت ايران در اين نشست راي هند در نشست آتي آژانس را با صادرات گاز ايران به هند مرتبط دانسته است. اين صورت جلسه افزوده است: «هر دو طرف توافق كردند همه اقدامات لازم را براي برگزاري نشست سه جانبه ايران، پاكستان و هند تا پايان دسامبر ۲۰۰۵ انجام دهند.» براساس اين گزارش دولت هند تاكنون از اظهار نظر در اين خصوص خودداري كرده است.
اعمال فشار آمريكا بر اوپك براي افزايش توليد
وزير انرژي آمريكا با ابراز اميدواري به اين كه كشورهاي نفتي خليج فارس تمامي تلاش خود را براي افزايش ظرفيتشان به كار بگيرند، مصرانه از اوپك خواست در نشست آينده اين سازمان توليد خود را افزايش دهد.
ساموئل بودمن، وزير انرژي آمريكا كه از امارات متحده عربي ديدار مي كند، در جمع خبرنگاران گفت: «ما توليدكنندگان نفت چه اعضاي اوپك و چه توليد كنندگان غيراوپك را تشويق مي كنيم توليد خود را تا حداكثر ممكن افزايش دهند.» وي افزود: «عرضه نفت با تقاضا همخواني ندارد و من اميدوارم كه وزراي اوپك در نشست آتي خود به اين موضوع رسيدگي كنند.» بودمن از سرمايه گذاري هاي انجام شده در حوزه نفت كشورهاي عرب خليج فارس ابراز رضايت كرد و در عين حال بر لزوم تلاش بيشتر اين كشورها براي افزايش ظرفيت توليد خود تأكيد كرد.وي همچنين خواستار شفافيت بيشتر فعاليت هاي نفتي در اين كشورها شد و گفت: كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس لازم است اطلاعات دقيق تري درمورد توليد نفت و سرمايه گذاري خود در اين حوزه منتشر كنند.وي افزود: انتشار چنين اطلاعاتي باعث آسودگي خاطر بازار و مصرف كنندگان نفت از عرضه كافي نفت در آينده مي شود و ضمناً توليدكنندگان نفت نيز از اين عمل سود مي برند.

شمارش معكوس براي موتور ملي - واپسين بخش
پايان رؤيا
003612.jpg
فناوري يا تكنولوژي را نمي توان وارد كرد، بلكه بايد آموخت. فراگيرندگان فناوري نيز انسان ها هستند كه با دانش خويش مجموعه اي سازمان يافته از علم را شكل مي دهند و فناوري توليد مي كنند كه ارزش افزوده فراواني دارد. كشورهاي صنعتي با اندوخته تاريخي و تجربي و نيروي انساني فراوان در اين زمينه فاصله فراواني با ما دارند كه كاهش اين فاصله به سادگي ممكن نيست.
اينكه به فناوري روز توليد خودرو مجهز شويم، آرزويي است ديرينه . چنين آرزويي پس از سال ها با توليد خودرو ملي و يا موتور ملي و غيره ممكن مي شود. بخش دوم نوشته حاضر، نگاهي دارد به تلاش هاي سال هاي اخير در صنعت خودرو.

هم اكنون بزرگترين ضعف صنعت خودرو، نداشتن يك استراتژي مشخص است و اين صنعت احتياج به يك برنامه درازمدت ۲۰ ساله دارد. در يك مقطعي قيمت خودرو هدف خودروسازان است و در ادامه آنها به دنبال افزايش تيراژ مي روند. يك روز به فكر طراحي خودرو مي افتند و روز ديگر برنامه خدمات پس از فروش تدوين مي كنند، اما اين پراكنده كاري ها بدون داشتن يك برنامه مدون هماهنگ ۲۰ساله نتيجه مطلوبي ندارد.
در چند سال گذشته و بعد از طراحي مدل هاي اوليه سمند بحث طراحي مدل هاي جديد سمند به دليل نداشتن يك استراتژي مشخص جدي پيگيري نمي شد. تا كنون بايد مدل facelift (تغيير شكل يافته) سمند را داشته باشيم كه هنوز اين اتفاق نيفتاده است. از سوي ديگر بحث طراحي پلات فورم نيز به دليل نداشتن يك استراتژي مشخص با قدرت دنبال نمي شود. در حال حاضر بنگاه هاي خودروسازي هم اكنون به صورت ناهماهنگ حركت مي كنند. يا بايد خودروسازان ما در برنامه مشخصي با خودروسازان خارجي ادغام شوند - كه اين مطلب با توجه به هماهنگ نبودن با سياستهاي كشور به نظر غيرممكن مي رسد - يا بايد سهام به صورتي بين شركت هاي خودروسازان ايران و طرفهاي خارجي مبادله شود. به عنوان مثال پژو ۵۰ درصد سهام ايران خودرو و ايران خودرو نيز بخشي از سهام پژو را خريداري كند. در اين صورت مي توانيم زير مجموعه يك خودروسازي بزرگ شويم، ولي مي توانيم هويت مستقل طراحي و نشان خود را نيز حفظ كنيم و طراحي بومي خود را داشته باشيم كه اين اتفاق در مورد اشكودا و فولكس واگس و رنونيسان افتاده است. از طرف ديگر مي توانيم تمام توان خودروسازان داخلي را به سمت طراحي نشان مستقل خود سوق دهيم و براي ايجاد بستر رقابتي، خودروسازان خارجي را به سمتي حركت دهيم كه درايران كارخانه توليد خودرو به صورت مستقيم تاسيس كنند. بالاخره بايد تصميم بگيريم كه در صنعت خودرو چه جايگاهي داريم .
به نظر مي رسد طرح ال  -۹۰ براي كوتاه مدت و اتصال قطعه سازان ايراني به زنجيره جهاني مفيد است، اما اين طرح مقطعي است و بايد به دنبال راههاي بلندمدت باشيم. بايد توجه كرد ادغام قطعه سازان، خصوصي سازي ، اتصال قطعه سازان به زنجيره جهاني قطعه سازي، تقويت واحدهاي مهندسي ، تقويت مديريت مباني و طراحي سيستم درجهت افزايش كيفيت توليدات دركنار كاهش قيمت مي تواند از پايه هاي استراتژي صنعت خودرو باشد.
عده اي معتقد هستند ايران خودرو و سايپا بايد با هم ادغام شوند و خودروسازان خارجي نيز در ايران كارخانه مستقل توليد خودرو بسازند، اما تمام اين موارد احتياج به يك استراتژي بلندمدت دارد.
اما اين استراتژي چگونه بايد باشد؟
عده اي در پاسخ به اين سوال اينگونه پاسخ مي دهند كه بايد به گونه اي كار شود كه حركت صنعت خودرو در بخش هايي انجام شود كه ارزش افزوده داشته باشد. مسلما مونتاژكاري ارزش افزوده چنداني ندارد ولي ساخت داخل و توجه به قطعه سازي ارزش افزوده زيادي دارد.
در زمينه طراحي نيز در اين استراتژي به گونه اي بايد نگاه شود كه ما به سمت طراحي پلات فورم حركت كنيم. البته حركت هاي براي طراحي موتورملي انجام شده ولي فعاليت تازه آغاز كار است. البته لازم نيست همه اجزاي پلات فورم را خودمان طراحي كنيم. بعضي را خودمان طراحي مي كنيم و برخي را هم به شركت هاي خارجي واگذار كنيم اما در آخر ما صاحب يك پلات فورم خواهيم بود. البته اين سياست بايد به صورت تركيبي دنبال شود. يعني هم بايد پلات فورم خودمان را داشته باشيم و هم بايد پلات فورم مشترك را با شركت هاي خارجي تعريف كنيم با اين روش از مزاياي دو طرح برخوردار مي شويم.
مزيت طراحي پلات فورم اين است كه تصميم گيرنده خودمان هستيم و هر وقت بخواهيم مي توانيم هر بدنه اي را بر روي آن قرار دهيم از طرفي هركجا خواستيم مي توانيم صادرات انجام دهيم. همكاري مشترك در زمينه پلات فورم با شركت هاي خارجي نيز يك مزيت بزرگ دارد و آن هم  توانايي ارائه محصولات خود درشبكه آن شركت خارجي است و از طرفي قطعه سازان ما وارد زنجيره آن شركت خارجي مي شوند. البته هركدام از اين دو روش مزايا و معايبي دارد كه با روش تركيبي با استفاده از حداكثر مزايا ،معايب را به حداقل مي رسانيم.
كاهش تدريجي حضور دولت در صنعت خودرو در جنبه هاي مختلف مي تواند كيفيت را افزايش و هزينه توليد را كاهش دهد. البته در كنار كاهش حمايت بايد بسترهاي مناسب براي رشد هم فراهم شود. افزايش رقابت در بازار خودروي ايران نيز از ديگر راهكارهاي اين كار مي تواند باشد. البته بايد به سمتي حركت كنيم كه شركت هاي خارجي به جاي واردات،كارخانه در ايران تاسيس كنند.
يكي از مشكلات صنعت خودرو عدم شناخت شركت هاي خارجي در خصوص بازار، صنعت خودرو و قطعه ايران است. برخي از اين مديران خارجي وقتي وارد كارخانه خودروسازي و قطعه سازي ايران مي شوند به خاطر ذهنيت غلط متعجب مي شوند. بايد دراين استراتژي روش هاي درست تبليغات كه سبب نفوذ خودروسازان و قطعه سازان خارجي براي همكاري در بازار خودروي ايران مي شود نيز مشخص شود.
چگونگي همكاري استراتژيك با شركت هاي خارجي، بحث ارزش افزوده در صنعت خودرو و تمركز بر روي آن، بحث صادرات و بازارهاي برون مرزي و بحث توليد براساس خواسته مشتري و چگونگي رسيدن به آن بايد در استراتژي توسعه صنعت خودروي ايران ديده شود.
تمركز بر روي نيازهاي مشتريان و چگونگي تامين آن، تمركز روي مالكيت پلات فورم اگر مي خواهيم مالك خودرو باشيم و چگونگي كامل كردن زنجيره ارزش خودرو براساس شرايط ايران و ارزش افزوده بايد از اصلي موارد ديده شده در اين استراتژي باشد.
هم اكنون بخش كمي از درآمد صنعت خودرو به تحقيق توسعه پرداخته مي شود. بايد به گونه اي سياستگذاري شود كه بخشي از درآمد خودروسازان به بخش تحقيق توسعه اختصاص يابد. اين قضيه هم بايد در صنعت خودرو و هم قطعه سازي به طور جدي پيگيري شود.
واقعيت و رؤيا
واقعيت است كه ما ديگر  مونتاژ كار نيستيم باز هم واقعيت است كه نبود استراتژي مشخص و دادن مجوزهاي گوناگون توليد خودرو مانند مونتاژ خودروي چيني سبب بازگشت به عرصه مونتاژكاري خواهد شد. واقعيت است كه پروژه هاي كه در آن ساخت داخل خودرو بالاي ۵۰ درصد و همكاري مشتركي نيز با خودروسازان خارجي شكل گرفته نه مونتاژ است و نه استعمار و واقعيت است كه براي خودروساز شدن بايد به فكر و ايده ها احترام گذاشت و تحقيقات در كنار همكاري با خودروسازان خارجي بايد اجرا كرد اما روياست كه ما خودروساز شده ايم و رؤياست كه به تنهايي و بدون مراوده با شركت هاي خارجي مي توانيم خودروساز باشيم ديگر زمان دادن شعارهاي اسطوره اي گذشته است و خودكفايي  نيز در دنياي امروز رؤيايي كودكانه است و اختراع چرخ نيز اشتباه است اما آيا خودروساز شدن ايرانيان هم رويا خواهد بود؟!
صداي موتور ملي به گوش مي رسد حال مي توان باور كرد كه مي توانيم خودروساز شويم اگر قوانين بازي را دريابيم و و با انتقال تكنولوژي ديگر تنها كپي كا ر نباشيم اما بايد عجله كرد چون آينده منتظر ما نمي ماند.

سايه روشن اقتصاد
ايران چهارمين واردكننده سيگار از آمريكا
فارس: به گزارش وزارت كشاورزي آمريكا در طي هفت ماه نخست سال ميلادي ۲۰۰۵ بيش از ۹/۱ ميليارد نخ سيگار به ارزش ۲۳ ميليون دلار از آمريكا به ايران صادر و بدين ترتيب ايران به عنوان چهارمين مقصد صادراتي سيگارهاي آمريكايي در اين مدت شناخته شد.
در هفت ماه نخست سال ۲۰۰۵ (از دي ۱۳۸۳ تا تير ۱۳۸۴) بيش از ۶۲ ميليارد نخ سيگار به ارزش ۷۷۰ ميليون دلار از آمريكا به كشورهاي مختلف صادر شد.
بر اساس اين گزارش، صادرات سيگار از آمريكا به ايران در هفت ماه اول سال ۲۰۰۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر حجم به ميزان ۹۰ درصد كاهش داشته است. در هفت ماه اول سال ۲۰۰۴ بيش از ۷/۱۲ ميليارد نخ سيگار از آمريكا به ايران صادر شد. ژاپن، عربستان و لبنان ۳ واردكننده نخست سيگار از آمريكا در هفت ماه نخست سال ۲۰۰۵ بوده اند.ارزش صادرات سيگار از آمريكا به اين كشورها در مدت مذكور به ترتيب به ۴۸۰ ، ۵۵ و ۲۵ ميليون دلار رسيد.
مسايل توليدكنندگان موتورسيكلت در كميته صنايع بررسي مي شود
رئيس كميته صنايع مجلس شوراي اسلامي گفت: براي نخستين بار مشكلات توليد كنندگان
موتورسيكلت سه شنبه هفته جاري در كميته صنايع مجلس شوراي اسلامي بررسي خواهد شد.
محمود ابطحي با اشاره به توليد سالانه يك ميليون دستگاه موتورسيكلت در كشور گفت: اين در حالي است كه متأسفانه  هيچ گونه نظارتي بر توليد، فروش و استفاده از اين وسيله نقليه در كشور وجود ندارد.
وي افزود: واردات بي رويه قطعات موتورسيكلت، و مونتاژ آنها موجب شده كه كارخانجات موتورسيكلت سازي با سال ها تجربه و سرمايه گذاري دچار مشكل شوند. رئيس كميته صنايع مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد:  به منظور بررسي مشكلات توليدكنندگان موتورسيكلت و رفع مشكلات ناشي از تردد اين وسايل نقليه، كميته صنايع قصد دارد براي نخستين بار مشكلات آنها را بررسي كند. وي حجم انبوه توليد، عدم نظارت بر بازار، مشكلات زيست محيطي و ترافيكي ناشي از تردد اين گونه وسايل نقليه را از اولويت هاي كميته صنايع در سه شنبه هفته جاري مي باشد.
ابطحي خاطرنشان كرد: در اين جلسه از اتحاديه ها، توليد كنندگان و مسئولين وزارت صنايع و معادن براي حضور در اين كميته دعوت بعمل آمد تا وزارت صنايع و معادن به ارائه  برنامه ها و استراتژي مورد نظر خود در اين زمينه بپردازند.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |