سه شنبه ۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۵ - Dec 27, 2005
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
لباس نيكو بپوش و خود را بياراي زيرا خداوند زيبا است و زيبايي را دوست دارد، ولي مواظب باش كه لباست را از راه مشروع و مال حلال تهيه كني.
بحارالانوار ج ۷۶ ص ۳۰۶
امروز با حافظ
كه مونس دم صبحم دعاي دولت توست
به جان خواجه و حق قديم و عهد درست
ز لوح سينه نيارست نقش مهر تو شست
سرشك من كه ز طوفان نوح دست برد
رئيس جمهور در پيامي به همايش زيبايي شناسي دين:
زيبايي شناسي بدون نگاه مردم شناسي و
عدالت فاقد اعتبار است
گروه ادب و هنر : همايش بين المللي زيبايي شناسي دين صبح ديروز طي مراسمي در موزه هنرهاي معاصر تهران با پيام رئيس جمهوري و با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و گروهي از انديشمندان ايراني و خارجي آغاز به كار كرد.
دكتر احمدي نژاد در اين پيام كه توسط مهدي كلهر نماينده رئيس جمهور در شوراي نظارت بر صدا و سيما قرائت شد اظهار داشت: با حذف حقيقت، فضيلت و عدالت از عرصه زندگي، از زيبايي نيز به جز لفظي مبهم باقي نخواهد ماند. قطع ارتباط ميان حقيقت و زيبايي همه تناسب ها، هماهنگي ها و اندازه ها را در هم مي ريزد و از طرفي در تاريخ هنر انساني نيز هر گاه هنر به ابزاري عليه عدالت و فضيلت فرو كاسته شد، درخشش و جاذبه و شكوه خود را از دست داد و هم بدين سبب بوده است كه هنرمنداني كه به هنر خيانت كرده و زرخريد اين و آن شدند و گوهر استعداد خود را به پاي سفلگان ريختند به تدريج با مفهوم زيبايي بيگانه شدند و در تصنع و تكلف فرو غلتيدند و هنر ماندگاري از خود به جاي نگذاشتند.
در بخش ديگري از اين پيام آمده است: از لحاظ تاثير اجتماعي زيبايي شناسي نمي توان ارتباط زيبايي شناسي را با انسان شناسي و مردم شناسي قطع كرد. در اين راه با بي اعتنايي به خداوند كه مظهر و سرچشمه زيبايي هاست و همچنين حذف مردم و حقوق و سرنوشت آنها محال است كه به خلق و درك زيبايي رسيد.
حسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: اگر كسي به دين آن گونه كه حقيقتاً وجود دارد  رجوع كند خود اين عمل زيبايي شناسي است.
وي افزود: تصويري كه ما از هستي و قواعدي كه براي اداره زندگي بيشتر از ذهن و انديشه ما تراوش مي كند، تصويري غيرحقيقي از هستي است به جهت آن كه ما به خاطر دانش  محدودمان نسبت به اطرافمان و برقرارنكردن تناسب لازم ميان اشيا و موجودات قادر به ارائه تصويري حقيقي از هستي نيستيم.
صفار هرندي تاكيد كرد: رويكرد به دين به معناي جلوه تمام  عيار از همه حقيقت هستي، رويكردي زيبايي شناسانه است.
دكتر محمدحسين ايماني خوشخو معاون وزير در امور هنري نيز ديگر سخنران اين مراسم بود. او با ارائه گزارشي با تاكيد بر اين كه پژوهش در عرصه نوين زيبايي شناسي دين كليد ارتقاء هنر و راهيابي هنرهاي اصيل به متن و بافت زندگي معنوي خواهد بود گفت: دين راهي براي بهتر زيستن در اختيار انسان ها قرار مي دهد چرا كه انسان به تنهايي قادر به تامين خوشبختي و سعادتمندي خود نيست.
آيت الله محي الدين حائري شيرازي، پروفسور وينجرو روجري، دكتر غلامحسين ديناني ودكتر رولانديچ ديگر سخنرانان همايش بودند كه صبح ديروز ديدگاه هاي خود را درباره زيبايي شناسي دين در ميان انبوه مخاطبان ارائه دادند.
اين همايش بامداد امروز نيز با سخنراني ۱۴ انديشمند ايراني و خارجي فعاليت خود را دنبال مي كند و ۶ بعدازظهر طي مراسمي با سخنراني آيت الله محمدهادي معرفت و اهداي لوح و يادمان همايش به كار خود پايان خواهد داد.

۱۳ فيلم  خارجي جشنواره فجر اعلام شد
011334.jpg
تركيب  آثار خارجي  بخش  مسابقه  سينماي  آسيا جشنواره  بين المللي  فيلم  فجرتوسط هيات  انتخاب  مشخص  شد.
«مير اسفندياري» «جمال  اميد» «جعفر صانعي  مقدم» «مجيد شاه حسيني» «منوچهرشاهسواري» و «سيد محسن  هاشمي» هيات  انتخاب  بخش  بين الملل  جشنواره امسال  فجر هستند.
به  گزارش  روابط عمومي جشنواره  فيلم  فجر، فيلم هاي «بعد از شب .... سپيده  دم» از سانديپ  راي  (هند)، «برادري  جنگ» ساخته  جي گيو يانگ ، بابا لنگ  دراز از گونگ  جانگ  شيك  و راه  طولاني  پرپيچ  و خم  ساخته  كوسانگ  جو محصول  كره  جنوبي ، «آواي  رودخانه» از كسار مونتانا(فيليپين )، «لالايي» به  كارگرداني  نانا جان  ليدز(گرجستان )، «از عشق  و تخم  مرغ» اثر گرين ناگروهو (اندونزي ) و «چشمه  زير يونتگون» محصول  چين  از آثار بخش  مسابقه سينماي  آسيا هستند.
«كيلومتر صفر» از هينر سالم  محصول  مشترك  عراق ، فرانسه  و فنلاند، «شايد اوست» ساخته  نوباهيكو هوساكا و «آلبوم  دهكده» از ميتسو هيرو ميهارا محصول ژاپن ، «انتظار» ساخته  رشيد مشاراوي  محصول  فلسطين  و فرانسه  و «روياهاي  شانگ هاي» ساخته  زيائو شاي  از چين  عناوين  ديگر آثار خارجي  اين  بخش  به  شمارمي رود.
آثار ايراني  حاضر در بخش  مسابقه  سينماي  آسيا نيز بزودي  اعلام  مي شود.

داوري كتاب سال جمهوري اسلامي ايران به مرحله دوم رسيد
مرحله اوليه داوري در تمام رشته هاي بيست وسومين دوره  كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، به پايان رسيده است و هم اينك، آثاري كه به مرحله دوم رسيده اند، در حال ارزيابي هستند.
در مرحله دوم بررسي اين انتخاب، آثار ازسوي چهار داور متخصص داوري مي شوند كه نتايج اين مرحله، يعني آثاري كه به مرحله  نهايي خواهند رسيد، حداكثر تا ۲۰ روز آينده مشخص خواهد شد.
بنا بر اين گزارش، در حال حاضر ۱۹ عنوان كتاب در حوزه شعر و ۲۰ عنوان اثر در بخش ادبيات داستاني در حال بررسي هستند.
كتاب سال، سال گذشته هيچ اثري را در حوزه ادبيات داستاني و شعر انتخاب نكرد - كه اين امر واكنش هاي بسياري را از جانب اهالي ادبيات برانگيخت؛ اما دو سال پيش، براي نخستين بار، دو اثر از منوچهر آتشي و زويا پيرزاد را شايسته اين مقام دانست.

زندگي و خاطرات رزمندگان جنگ در
جمع نويسندگان روايت مي شود
مهر: سازمان بسيج دانشجويي در سلسله جلسات نقد داستان چهره هاي پر حادثه را برگزار مي كند، اين بار شمس الله زاده رزمنده و جانباز دفاع مقدس ميهمان اين نشست است.
در اين جلسات از چهره هاي برجسته دوران جنگ و دفاع مقدس دعوت مي شود تا از خاطرات و زندگي آنان نويسندگان و داستان نويسان سوژه برداري كنند.
«شمس الله زاده» در سن ۱۳ سالگي به اسارت در آمد و بعد از پنج سال و اندي آزاد شد، اين رزمنده كه جانباز نيز هستند در اين نشست از زندگي و خاطرات خود در دوران جنگ و اسارت صحبت مي كند.
نشست مذكور، روز دوشنبه ۱۲ دي ماه ساعت ۱۴ در سازمان بسيج دانشجويي واقع در ميدان هفت تير، خردمند جنوبي، نبش كوچه جمال، دفتر هنر و ادبيات داستاني سازمان بسيج دانشجويي برگزار مي شود.

۶ فيلم ايراني در ژاپن به نمايش در مي آيد
در جريان  تعطيلات  سال نو ميلادي  در ژاپن  شش  فيلم  ايراني  در شهر يوكوهاما در حومه  توكيو به  روي  پرده  خواهند رفت .
فيلم   پيرهارا ساخته  مهوش  شيخ الاسلامي ، فيلم  نان  و گلدان  ساخته  محسن  مخملباف ، فيلم  بيد و باد ساخته  محمدعلي  طالبي ، فيلم  دو زن  ساخته  تهمينه  ميلاني  و دو فيلم  باد مرا با خود خواهد برد و خانه  دوست  كجاست  به كارگرداني  عباس  كيارستمي ، شش  فيلمي  هستند كه  بر روي  پرده  مي روند.
اين  فيلم ها قرار است ، روز پنجم  ژانويه  (۱۵ دي ) در طول  پنج  روز در محل  استوديو بانك  هنر در شهر بندري  يوكوهاما بر روي  پرده  مي رود.
برنامه  نمايش  اين  فيلم هاي  ايراني  در ژاپن  از سوي  سازماني  به  نام  پروژه  سراي  هنر برنامه ريزي  شده  است .

بهارستان
اجل
در مجلس كسري سه كس از حكما جمع آمدند، فيلسوف روم و حكيم هند و بوذرجمهر. سخن به اينجا رسيد كه سخت ترين چيزها چيست؟ رومي گفت: پيري و سستي با ناداري و تنگدستي. هندي گفت: تن بيمار با اندوه بسيار. بوذرجمهر گفت: نزديكي اجل با دوري از حسن عمل. همه به قول بوذرجمهر رضا دادند و از قول خويش باز ماندند.
بهارستان _ عبدالرحمن جامي

نفرات برتر جشنواره سراسري شعر بسيج معرفي شدند
فارس: ديروز ۲۳ چهره برتر جشنواره سراسري شعر بسيج كشور، در تبريز معرفي شدند.
در گروه كودك و نوجوان جشنواره سراسري شعر بسيج كشور غلام رضا بكتاش از همدان براي «نوجواني در كاج» اول شد و «زهرا رهنما» از گيلان و «مريم تمكيني» از اصفهان دوم و سوم شدند.
در گروه سني ۱۵ تا ۱۸ سال و در موضوع ولايت و انتظار نيز، ايلناز حقوقي از آذربايجان شرقي نفر اول شد.
سميه فنايي از خراسان و پريسا جعفري از چهار محال و بختياري دوم و سوم گرديدند و در موضوع آزاد نيز شبير عبيري از تهران اول شد و محدثه خسروي از اصفهان و سارا پورسعيد از خوزستان در رده هاي بعد قرار گرفتند.
در گروه سني ۱۹ تا ۲۵ سال و در موضوع آزاد نيز، مبين اردستاني و منصوره دفاعي از تهران به همراه امير اكبرزاده از قم نيز اول تا سوم شدند.
در موضوع ولايت و انتظار اين گروه سنتي نيز محمد جواد شاه مرادي از اصفهان اول شد و مهدي اشرفي از استان مركزي و سميرا اديبي منش از اصفهان، دوم و سوم شدند.
در موضوع همبستگي ملي و مشاركت عمومي نيز عاليه محرابي از يزد اول شد.
در گروه سني ۲۶ سال به بالا و در موضوع آزاد، مهدي حسيني از گيلان اول شناخته شد. بابك اسلامي از آذربايجان شرقي دوم و محمد ناظريان از گلستان سوم شدند.
در موضوع ولايت و انتظار اين گروه سني نيز عباس محمدي از استان مركزي، خدابخش صفادل از خراسان و ليلي حفار، از يزد اول تا سوم گرديدند و هيات داوران جشنواره نيز در موضوع همبستگي و مشاركت ملي به غير از گروه سني ۱۹ تا ۲۵ سال كه عاليه محرابي از يزد  رانفر اول معرفي كرده در ساير گروه هاي سني برگزيده انتخاب نكرد.

برگي از تاريخ
رحلت آيت الله صدر
آيت الله سيدصدرالدين صدرعاملي فرزند سيداسماعيل در سال ۱۲۶۰ ش (۱۲۹۹ ق) در خانواده اي اصيل و مشهور به فضل، ادب و تقوا در كاظمين به دنيا آمد و بعد از عزيمت به كربلا،  دروس مقدمات و سطح را فراگرفت. آيت الله صدر در نوزده سالگي راهي نجف اشرف گرديد و از محضر آيات عظام: آخوند خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي و ميرزاحسين ناييني بهره مند شد تا به اخذ اجازات اجتهاد از آن بزرگواران نائل شد. آيت الله صدر در سال ۱۲۹۹ ش به ايران سفر نمود و حدود شش سال در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا(ع) به تدريس و ارشاد پرداخت. ايشان بعد از يك سفر به عراق دوباره به مشهد برگشته و به تدريس و اقامه نماز در مسجد گوهرشاد پرداخت. آيت الله صدر در نهايت با پيشنهاد آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي مؤسس حوزه علميه قم، به شهر قم آمد و به عنوان جانشين مؤسس حوزه علميه قم به فعاليت پرداخت. آيت الله صدر پس از فوت حاج شيخ عبدالكريم، به ياري آيت الله سيدمحمدتقي خوانساري و آيت الله سيدمحمد حجت كوه كمره اي، سرپرستي آن حوزه را به عهده گرفت و تا زمان ورود آيت الله العظمي بروجردي به قم در سال ،۱۳۲۳ به مدت هشت سال به حفظ و توسعه اين حوزه پرداختند. ايشان در حوزه علميه قم، خدمات علمي، مذهبي، اجتماعي و درماني و بهداشتي شايان توجهي از خود به يادگار گذاشت.
آيت الله سيدصدرالدين صدر، پدر امام موسي صدر، رهبر مفقود شيعيان لبنان نيز مي باشد كه سرانجام اين عالم رباني در ششم دي ماه ۱۳۳۲ ش برابر با نوزدهم ربيع الاول ۱۳۷۳ ق در ۷۴ سالگي بدرود حيات گفت و در مسجد بالاسر روضه منوره حضرت معصومه(س) در كنار آيت الله حائري يزدي، به خاك سپرده شد.
اعتصاب كاركنان نفت
مهم ترين شاخص هاي بحران انقلابي در ايران در واپسين ماه هاي عمر رژيم پوسيده پهلوي، اعتصاب كارخانجات، ادارات و بخش هاي آموزشي كشور بود. در اين ميان كشتار مردم توسط عوامل مزدور رژيم، به جاي اين كه انقلاب را متوقف نمايد به آن شتاب بيشتري بخشيد و باعث گسترش اعتصابات شد. در اين ميان كاركنان صنعت نفت كشور در نوزدهم شهريور ۱۳۵۷ اولين اعتصاب خود را از پالايشگاه تهران آغاز كردند و اين اعتصاب به تدريج مناطق نفتي جنوب و آبادان را نيز دربرگرفت. درپي اعتصاب گسترده شركت هاي نفتي در ايران، سرانجام در روز ششم دي ماه ،۱۳۵۷ صادرات نفت كشور به خارج به كلي متوقف شد و سوخت تنها در حد نيازهاي داخلي عرضه گرديد. با قطع كامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازي شاه، محمدرضا پهلوي از اصلي ترين منبع درآمد خود محروم گرديد و مراحل سقوط او تشديد و تسريع گرديد. به اين ترتيب اعتصاب به همراه راهپيمايي، مبدل به مؤثرترين ابزار براندازي رژيم شد و اعتصاب صنعت نفت، محوري ترين آنها بود كه هم به طور رواني موجب فلج ذهني شاه گرديد و هم به طور واقعي، قلب اقتصاد و قدرت مالي نظام را از كار انداخت. اين عمل، مورد حمايت و پشتيباني حضرت امام خميني (ره)نيز قرار گرفت.

برگزاري جشنواره آگهي ها
اولين جشنواره آگهي هاي بازرگاني صوتي و تصويري شبكه هاي ويدئويي، سينما، مترو، ميادين و مجامع عمومي با حضور توليدكنندگان، كارشناسان، طراحان و شركت هاي تبليغاتي برگزار مي شود.
از اين جشنواره دكتر اسماعيل ميرفخرايي، دكتر نيك روش، جهانگير الماسي، دكتر محمد ولي سهامي، دكتر ضابطي جهرمي، بهروز شهامت، محمدرضا سكوت، دكتر ظهيري، دكتر شبستري، ساسان اميرپور و پيمان سلطاني خانم نظرمحمد (ناظر بازرگاني سازمان صدا و سيما) و خانم رهبر (كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي) به عنوان كميته انتخاب و داوران حضور دارند.
دبيرخانه جشنواره اعلام نمود كه جشنواره براي رسيدن به اهداف ارتقاي سطح كيفي آثار صوتي و تصويري تبليغاتي، آشنايي صاحبان آگهي با فاكتورهاي توليد، ارتقاي سطح توقع صاحبان آگهي و مخاطبين، تجليل و قدرداني از توليدكنندگان آثار صوتي و تصويري برتر، آشنايي با راهكارهاي جديد توليد در سطح بين الملل، بررسي و سنجش ميزان تأثيرگذاري آثار مختلف صوتي و تصويري در جايگاه هاي متفاوت بر مخاطبان، تشكيل انجمن توليدكنندگان آثار صوتي و تصويري تبليغاتي، تأسيس مركز آموزش و تحقيقات آثار صوتي و تصويري تبليغاتي راه اندازي شده است.
علاقمندان براي حضور در جشنواره مي توانند با شماره تلفن ۸۸۷۷۱۵۵۹ دبيرخانه جشنواره تماس بگيرند.

مراسم يادمان منوچهر آتشي برگزار شد
مراسم يادمان منوچهر آتشي، عصر روز يكشنبه به مدت چهار ساعت علاقه مندان شعرش را در خانه هنرمندان ايران گردهم آورد.برنامه با يك دقيقه سكوت به ياد جان باختگان سانحه سقوط هواپيماي سي ـ۱۳۰ شروع شد.
نگار اسكندرفر متني را از چند سال همكاري اش با آتشي در مجله كارنامه خواند و گفت: جوانان از دور به او انتقاد مي كردند، ولي وقتي نزديك مي شدند، ناگزير از اقرار به جوان دل و جوان بودن شعر او مي شدند.سپس حافظ موسوي اجراي برنامه را با خواندن شعري از آتشي شروع كرد.در ادامه، سيمين بهبهاني با اشاره به آشنايي ۴۶ ساله اش با آتشي، به صميميت، سادگي و صفاي او اشاره كرد.وي در عين حال افزود: آتشي آن قدر ساده و شرم رو بود كه هر كس مي توانست به سود خود از او سوء استفاده كند.اما محمد حقوقي، در سخناني، نيما يوشيج و منوچهر آتشي را از بسياري جهت ها شبيه همديگر دانست: هر دو صميمي اند و با فضاي شعرشان يكي شده، شعر از آنها فاصله اي نداشته و براي شعر مي زيستند.شعر در درجه اول زندگي آنها بوده است.
به اعتقاد اين شاعر و منتقد، در طول تاريخ شعر نو فارسي، با پنج مقطع تاريخي روبه رو بوديم كه به وسيله يك كتاب يا احيانا يك شعر، جامعه هنري ما را تكان داده است: افسانه نيما يوشيج، زمستان مهدي اخوان ثالث، هواي تازه احمد شاملو، آهنگ ديگر منوچهر آتشي و تولدي ديگر فروغ فرخزاد.
جواد مجابي هم چند سطري از يادداشت هاي روزانه اي ارديبهشت ۴۷ و ديدارش با آتشي را خواند و دو شعر را كه براي او سروده است.در ادامه، علي باباچاهي با خواندن متني از خود منوچهر آتشي، با اين جمله كه من هرگز هياهو برانگيز نبوده ام رعايت نوعي تعادل را در نوشتار و گفتار او يادآور شد كه او را محبوب طيف هاي مختلف و جناح هاي گوناگون جامعه كرد.وي همچنين با تقسيم شعر به شعر فكر و شعر ذكر، شعر آتشي را شعري فكر - ذكري دانست كه هم درصدد القاي معاني است و هم اجراي معاني.
باباچاهي همچنين متذكر شد كه نوعي انبوه نويسي و پركاري، كار آتشي را گاهي ويرايش پذير نشان مي دهد.در ادامه مراسم، پس از اجراي موسيقي بوشهري، بخش دوم مراسم با پخش فيلمي شروع شد.آتشي در اين فيلم گفت كه خودش را طلبه مي داند و در حال آموختن؛ خود را پيشكسوت نمي داند و همواره، به خصوص از جوان ها ياد مي گيرد.او همچنين در مراسم بزرگداشتش در بوشهر گفت كه من همان شاعر بوشهري شما بودم و خواهم بود.محمود دولت آبادي هم بعد از حاضر شدن در جمع، رفت تا درباره آتشي سخن گويد؛ اما گفت كه درباره زندگي او نخواهد گفت، چون به مقوله استثمار برخواهيم خورد و تا به اين موضوع پرداخته شود، آن را در حوزه ارتجاع و واپس گرايي قرار مي دهند.وي به گفتن اين جمله اكتفا كرد كه آتشي در تمام مدت زندگي كه او را مي شناخته، استثمار مي شد و استثمار شد.

نخستين جشنواره نقاشي كودك جهان اسلام برگزار مي شود
در راستاي پرورش خلاقيت و نوآوري و زمينه بروز استعداد ها در كودك مسلمان و همبستگي و اتحاد نسل آينده امت اسلامي، نخستين جشنواره نقاشي كودك جهان اسلام در شهريورماه سال ۸۵ برگزار مي شود. كمره اي دبير جشنواره گفت: اين جشنواره با موضوع دغدغه هاي كودكان و نوجوانان در كشورهاي اسلامي از قبيل كودك مسلمان و مسائل عراق، فلسطين و افغانستان در تهران برپا مي شود.
بنا به گزارش دبيرخانه اين جشنواره، بزودي پس از چاپ فراخوان ،آمادگي دريافت آثار كودكان و نوجوانان را دارد.

اصل مطلب
در تكريم و تجليل پيرامون پيشكسوتان فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
اي پسر، كهنگي زدايي كن
تا تواني، جوان گرايي كن
همه جا موج مي زند كسلي
توي پرونده هاي پرسنلي
بلكه بختت زد و مدير شدي
صاحب منصبي خطير شدي
ابتدا فكر راه و چاه بكن
توي پرونده ها نگاه بكن
مانده حتما هنوز چند عدد
پيرمرد فهيم كار بلد
بحث حيثيت است و بي ترديد
بايد از كاركشته ها ترسيد
مي شوند اين گروه، وقت خطر
دايه مهربان تر از مادر
يا رفيق مدير منفعلند
يا طلبكار حق آب و گلند
نه كه دلسوز و اهل تدبيرند،
وقت تصميم،  دست و پاگيرند
سركشي مي كنند و استدلال
مي رود قدرت تو زير سئوال
فكرشان مال عهد ناپلئون
پيرمردان حرف گوش نكن
كسي از اين گروه ناراضي
نيست اهل بلندپروازي(!)
گر تو رسوا شوي به آوازه
دل شان مي شود خنك، تازه
گر ببينند خام و بي هنرت
مي گذارند صفحه پشت سرت
بايد از ابتدا، به آساني
ريشه فتنه را بخشكاني
پس به پا كن به پاس خدمت ها
جشن تجليل پيشكسوت ها
باطني هم نشد، تظاهر كن
از همه، يك به يك تشكر كن
وقت صحبت، بكن خودت را لوس
بر تريبون بكوب، با افسوس
با تأثر بگو: «براي شما
دل من تنگ مي شود به خدا»
بعد، فالي بگير با حافظ
بعد از آن هم بگو: «خداحافظ»
گر كه تعدادشان در آن حد نيست
دو سه تا سكه هم بدي، بد نيست
مي شود با همين تظاهرها
منقرض، نسل دايناسورها!
مي شود با سرور و با خنده
كلك پيرمردها كنده!

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
غيبت
هميشه صبح كه مي شد خانه اين همسايه و آن همسايه مي رفت و غيبت و دوبهم زني مي كرد. تا اينكه همسايه ها از دستش عاصي شدند ديگر هيچ جا نداشت و همسايه ها، به شوهرش خبر دادند. شوهرش گفت: «چرا دوبهم زني مي كني؟» او گفت: «من صحبت كردم نه دوبهم زني» شوهرش رفت و يكسال نيامد. او به همه همسايه ها گفت: «شوهرم خارج رفته قراره كارها رو درست كنه من روهم ببرد.»
بعد از يكسال شوهرش با يك زن و بچه ديگر، آمد و او را از خانه بيرون كرد. او رفت.
همسايه ها گفتند: «شايد زن صيغه اي بوده شايدم بچه دار نمي شده» .
ترمه ميرهادي زاده

گشتي در دنياي خبرها
شنا در روز كريسمس
لندن: از سال ۱۸۶۴ تا كنون در روز كريسمس هر سال، تعدادي شناگر علاقمند به داخل درياچه «هايد پارك» كه در مركز شهر لندن واقع است شيرجه مي زنند و در مسافت ۱۰۰ متري طول اين درياچه با يكديگر مسابقه شنا مي دهند. امسال نيز در يك هواي سرد اين مسابقه سنتي با حضور ۵۷ شناگر برگزار شد. همچنين در كشور آلمان نيز چند شناگر در حالي كه دماي هوا دو درجه سانتيگراد بالاي صفر بود به داخل درياچه اي واقع در شهر برلين پريدند و بين يك تا ۱۵ دقيقه در اين درياچه شنا كردند. آلمانها معتقدند كه شنا كردن در آبهاي سرد براي سلامتي انسان بسيار مفيد است. اين اتفاق جالب از سال ۱۹۸۰ تا كنون هر سال در روز كريسمس در برلين رخ داده است.
ستاره هديه بدهيد
واشنگتن: يك شركت عرضه كننده خدمات فضايي در سال ۱۹۹۷ دست به ابتكار جالبي زد و اعلام كرد، خاكستر متوفيان را به درخواست خانواده هايشان به فضا خواهد فرستاد و در آن مكان پخش خواهد كرد. نكته جالب اينكه هر سال بر تعداد مشترياني كه خاكستر متوفي خود را به فضا ارسال مي كنند افزايش مي يابد. در حال حاضر اين شركت براي ارسال يك گرم خاكستر متوفي به فضا، ۹۹۵ دلار دريافت مي كند كه اين قيمت براي ۷ گرم خاكستر به ۵۳۰۰ دلار افزايش مي يابد. البته اين پايان ماجرا نيست چون اين شركت از سال ۲۰۰۶ خدمت جديدي به مشتريان خود عرضه خواهد كرد كه مشتريان مي توانند به انتخاب خود يكي از ستارگان موجود در آسمان را نامگذاري كرده و آنرا به يكي از اعضاي خانواده شان هديه بدهند. نكته جالب اينكه فرد دريافت كننده اين هديه هر زمان كه اراده كند مي تواند وارد سايت اين شركت شده و با استفاده از تلسكوپ فضايي شركت مورد نظر و از طريق تصاوير اينترنتي زنده، به تماشاي ستاره اي كه هديه گرفته بپردازد.
كتاب مقدس با رسم الخط وارونه
دهلي نو: يك مرد ۲۹ ساله در هند كتاب مقدس مسيحيان را با رسم الخط وارونه به رشته تحرير درآورده است. از روزي كه پاپ جديد معرفي شد اين مرد هر روز به مدت ۱۲ ساعت اقدام به كپي برداري از روي كتاب مقدس مي كرد و آن را با رسم الخط وارونه مي نوشت كه هم اكنون تحرير آن به پايان رسيده است. قرار است اين كتاب در آينده اي نزديك به دست پاپ برسد. نويسنده كتاب مقدس مسيحيان با رسم الخط وارونه مي گويد: من اين كار را براي دريافت جايزه و يا مشهور شدن انجام نداده ام و تنها اميدوارم كه پاپ دستور بدهد آن را در موزه واتيكان نگهداري نمايند. براي خواندن اين كتاب مقدس بايد از آيينه استفاده كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه بهزاد: نمايشگاه آثار نقاشي گروهي / از ۱۰ تا ۱۵ دي / بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲-۳۱۶ / تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳
*نگارخانه والي: نمايشگاه خط نقاشي محمد وجداني / ۹ تا ۱۳ دي / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۸۰۴۷۶۹۸
*تالار انديشه: نمايشگاه جمعي استادان و خوشنويسان معاصر «در سايه تو» به مناسبت بزرگداشت يوسف خاموشي افشار / تقاطع سميه و حافظ.
*نگارخانه بهاران: نمايشگاه رضا سيدي / ۹ تا ۱۴ دي / انتهاي شيراز جنوبي، كوچه بهاران، پلاك ۱/۲ / تلفن: ۸۸۰۳۱۳۸۳
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي داريوش زاهدي / ۹ تا ۱۴ دي / بلوار آفريقا، پديدار، ساختمان شهروز / تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
*نگارخانه بانو: نمايشگاه خطاطي فرشاد بحيرايي / تا ۱۲ دي / ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
*نگارخانه آرشه: نمايشگاه آثار اعضاي انجمن نقاشان / ۹ تا ۱۵ دي / كردستان، ورودي همت شرقي، جنوب ونك پارك، ۲۰ متري گلستان، كوچه ۱۲ متري دوم، شماره ۳۳ / تلفن: ۸۸۰۳۱۶۵۲

گل و گياه
سيتيسوس
011331.jpg
نام علمي: Cytisus battandieri
خانواده: LEGUMINOSAE
گلهاي معطر اين درختچه نيمه هميشه سبز اوايل تا اواسط تابستان ظاهر مي شوند. برگها داراي ۳ برگچه به رنگ خاكستري _ نقره اي هستند. حداكثر بلندي آن به ۵ متر مي رسد.
نيازها: محل آفتابي، خاك سبك حاصلخيزي متوسط و زهكشي خوب را ترجيح مي دهد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: با استفاده از قلمه نيمه خشبي در تابستان و يا كاشت بذر در پاييز.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |