سه شنبه ۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۵ - Dec 27, 2005
انيماتورها و متخصصان پوست دست به
دست يكديگر داده اند تا به رموز زيبايي پي ببرند
شرك آرايشگر
011289.jpg
فريبا فرهاديان :جوان ترها در هر جمعي كه باشند محال است به فكر زيباتر جلوه دادن خود نباشند. مسن تر ها هم همين طورند. اصلاً مي شود كسي را پيدا كرد كه علاقه اي به زيباتر شدن نداشته باشد؟ اگر هم كمي اصولي فكر كنيم متوجه مي شويم كه يكي از مهم ترين رموز زيباتر شدن برخورداري از پوستي زيبا و شاداب است.در همين راستا كرم ها و مواد مصنوعي و يا ماسك هاي طبيعي مدام بر روي پوست هاي مختلف مصرف مي شوند. اما اين روزها صحبت از يك تكنولوژي جالب توجه در اين زمينه است. اصلاً وقتي شرك يا ارباب حلقه ها را مي ديديد تصور اين را مي كرديد كه اين غول سبز رنگ يك روز بتواند شما را زيباتر كند؟
دانشمندان متخصص پوست در حال بررسي روي موضوعي هستند كه يكي از ترفندهاي حرفه اي انيماتورهاي موفق است. شخصيت هاي ديجيتالي كه تا به اين حد زنده و واقعي به نظر مي رسند مورد توجه اين محققان قرار گرفتند تا به هدف خود كه توليد محصولاتي است كه به مشتريانشان كمك كند تا شادابي و جواني پوست خود را بازيابند، برسند.
اين محققان دريافتند كه كليد اصلي معما به نحوه ورود نور به پوست و سپس چگونگي پخش آن در زير سطح پوست بستگي دارد. آنها سپس با كمك مدل هاي رياضي توانستند تا حد زيادي به هدف خود نزديك شوند. براي اين كه بدانيد مدل هاي جديد بر چه اساسي كار مي كنند كافيست نورليزر را روي ديوار بتابانيد در اين صورت است كه فقط يك نقطه نوري را مشاهده خواهيد كرد اما اگر همين نور را بر روي دست خود بتابانيد خواهيد ديد كه لكه هايي از نور قرمز زير پوست مشاهده مي شوند زيرا نور در پوست پخش مي شود و اين درست همان كاري است كه مدل هاي رياضي جديد انجام مي دهند.
اگر كمي به قبل برگرديم مي بينيم كه ابتدا دانشمندان پزشكي ادوات ليزر مخصوصي را طراحي كرده بودند كه مي توانست ناراحتي هاي پوستي مثل ملانوما را كشف كند. پس از آنها بود كه انيماتورها دريافتند براي نائل شدن به اثري مشابه بر روي صفحه تلويزيون از يك مدل خيلي ساده استفاده كنند.
پس از اين اتفاق در سال ۲۰۰۳ سه گرافيست كامپيوتري به خاطر تلاش هايي كه منجر به خلق شخصيت هاي بسيار زنده از قبيل گولوم در «ارباب حلقه ها» و دابي در «هري پاتر و تالار اسرار» و نيز شخصيت هاي شرك ۲ شده بود برنده جايزه آكادمي شدند.
اما متخصصان پوست و زيبايي باز هم بيكار ننشستند. آنها سعي مي كنند تا با كمك موفقيت ها و پيشرفت هايي كه گرافيست ها در زمينه كاري خود كسب كرده اند، ظاهر افراد واقعي را ارتقاء بخشند.
دانشمندان پزشكي دريافتند كه توزيع ۳ نوع مختلف از مولكول هاي جاذب نور كه به آنها كروموفور مي گويند همان چيزي است كه بر چگونگي پخش نور در زير پوست تأثيرگذار است. آنها با كمك ابزارهايي  كه از خود نور ساطع مي كردند تحقيقاتي را بر روي اين سه نوع كروموفور انجام دادند. اين كروموفورها شامل ملانين، هموگلوبين و كلاژن هستند. در همين اثناء هنرمنداني كه به تكنولوژي علاقه مند بودند با قرض گرفتن تحقيقات پزشكان خود نيز تحقيقاتي را در زمينه ترتيب قرار گرفتن كروموفورها و تأثير آنها بر روي ظاهر انجام دادند. آنها پوست بين انگشت شست و انگشت
اول ۴۰۰ زن سفيد  پوست را كه در سنين بين ۱۰ تا ۷۰ بودند بررسي كردند و دريافتند كه پوست جوانتر كروموفورهاي توزيع شده مرتب تري را نسبت به پوست پيرتر دارد. در پوست هاي پير، كروموفورها به صورت انبوه قرار دارند.
پس يكي از دلايلي كه نمي توان پيري يك فرد پير را به كمك نرم افزار فتوشاپ و محو كردن تمامي خطوط و چروك هاي صورتش پنهان كرد همين است زيرا فرد پير هنوز هم در پوست خود كروموفورهايي ناجور و نامنظم دارد.
در راستاي تحقيقات انيماتورها، متخصصان پوست و زيبايي به فكر تهيه يك پماد و يا شايد هم قرص افتادند تا پخش منظم كروموفورها را در زير پوست به حالت اول برگرداند.
دانشمندان اميدوارند كه روشي پيدا شود تا بتوان كروموفورها را دوباره نظم بخشيد تا پوست پير هم ظاهري خوب و شاداب داشته باشد.
انيماتورها به دنبال انجام تحقيقات قبلي خود بر روي پوست، به دنبال بررسي بر روي موهاي فرد هم هستند. به آينده بنگريد!
منبع: abcNEWS.com

خرداد ماه ،۱۳۸۵ جام جهاني ۲۰۰۶ بحران آموزش
حسين فراهاني نيك: هر ساله حدود يك ماه مانده به پايان سال تحصيلي، شاهد آن هستيم كه اكثر رسانه ها و سازمان هاي مرتبط به امر آموزش به موضوعي تحت عنوان اوقات فراغت جوانان مي پردازند و با طرح اين موضوع در رسانه هاي ديداري، شنيداري و مكتوب، فعاليت هاي قابل اجرا را بيان مي نمايند. اينكه چه ميزان از اين بحث ها و نظرات و ايده ها با توجه به زمان طرح اين موضوع جامه عمل مي پوشد و نتيجه مطلوبي داشته است، نكته قابل تأملي است. چرا كه منطق حكم مي كند مسئولين و دست اندركاران اين امر، هر ساله با شروع سال تحصيلي، اقدام به تشكيل كميته هاي كارشناسي مربوطه نمايند تا با برگزاري منظم آن، در پايان سال تحصيلي راه هاي پيش روي جوانان را براي برخورداري مناسب از اوقات فراغت ارائه نمايند و آنگاه توقع نتيجه اي مطلوب دور از انتظار نخواهد بود.
مقدمه بالا بيشتر بهانه اي بود براي طرح مسئله اي كه هر ۴ سال يك بار با آن مواجه مي شويم و عواقب و عوارض مختص به خود دارد. منظور ما جام جهاني فوتبال است كه در سال ۲۰۰۶ شاهد برگزاري دور ديگري از آن در كشور آلمان هستيم. اين رويداد ورزشي نه تنها براي مردم كشور ما بلكه براي مردم ساير نقاط جهان نيز حائز اهميت بوده و حساسيت هاي خاص خود را دارد اگر چه بدون عواقب و عوارض هم نيست. همان گونه كه مي دانيم اين مسابقات از ۱۹ خرداد ماه سال ۸۵ شروع مي شود و حدود يك ماه ادامه دارد. از طرفي خرداد ماه همواره براي دانش آموزان، دانشجويان و والدينشان ماه با اهميت و پراسترسي است. از اين رو مي طلبد تا مسئولين و متوليان امر آموزش در كشور از هم اكنون طوري برنامه ريزي نمايند تا با برگزاري اين مسابقات كمترين لطمه  به مقوله آموزش وارد شود، ضمن آنكه با توجه به حجم بالاي نسل جوان كشور، نسلي پرجنب و جوش و با شور و شوق، آنها را از پيگيري اين رويداد جالب ورزشي با برخورداري از اوقات فراغت محروم ننماييم.
قطعاً اگر از هم اكنون برنامه ريزي جامعي در اين خصوص صورت گيرد از دغدغه هاي چندين قشر (به ويژه دانش آموزان و دانشجويان) و چندين سازمان و وزارتخانه كاسته خواهد شد و شاهد عواقب نامطلوبي در امر آموزش نخواهيم بود.

تامي فلو از آنفلوانزاي پرندگان شكست خورد
گروه دانش و فن آوري- مرتضي اسلام زاده: گويا آنفلوانزاي پرندگان دست بردار نيست و مي خواهد به كشتار خود ادامه دهد چرا كه آزمايشگاه سازمان بهداشت جهاني در هنگ كنگ مرگ دو نفر ديگر را به علت مبتلا شدن به آنفلوانزاي پرندگان در اندونزي تأييد كرد. مقامات سازمان بهداشت جهاني مي گويند اين دو نفر بر اثر ابتلا به ويروس H5N1 جان خود را از دست داده اند. بدين ترتيب تعداد كشته شدگان بر اثر اين بيماري در كشور اندونزي به ۱۱ تن رسيد.در همين حال در گزارشي كه در روز پنجشنبه در يكي از معتبرترين مجلات پزشكي دنيا، مجله پزشكي نيوانگلند به چاپ رسيده حكايت از آن دارد كه دو نفري كه چندي پيش در ويتنام به علت آنفلوانزاي پرندگان درگذشتند به اين خاطر بوده كه اين بيماري در برابر داروي ضد ويروس تامي فلو مقاوم شده است.
پزشكان در شهر هوشي مين در ويتنام مي گويند مادري و دخترش با وجود مصرف مقدار توصيه شده از داروي تامي فلو در مراحل اوليه ابتلا به بيماري ، جان خود را از دست دادند. از نظر برخي متخصصين بهداشت يافته هاي تازه زنگ خطر است چرا كه در حال حاضر آلترناتيوهاي خيلي كمي براي مقابله با اين ويروس وجود دارد و تامي فلو داروي برگزيده جهت مقابله با اين بيماري چندان كار ساز نيست. از سال ۲۰۰۳ آنفلوانزاي مرغي بيش از ۷۰ نفر را در آسيا به آغوش مرگ رهسپار نموده است.
منبع : رويترز

ويروس كريسمس
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: كاربران اينترنت در سال جاري ميلادي و از ابتدا مورد حمله هكرها قرار گرفته اند. كرم اينترنت Meryx.A نوع جديدي از حمله هكرها است كه توسط پست الكترونيك براي كاربران ارسال مي شود و حاوي يك كارت تبريك الكترونيكي است. اين نامه الكترونيكي داراي متني است كه كاربران را تشويق به بازكردن نامه و ديدن انيميشن همراه نامه مي كند. وقتي نمايشي انيميشن شروع مي شود، فايلي به نام SQl server.exe بر روي كامپيوتر و ويندوز نصب مي شود. اين فايل پس از نصب شروع به ارسال اطلاعات و فرستادن فايلم هاي موجود بر روي كامپيوتر كاربر به يك سرور راه دور مي كند.
در اوايل هفته گذشته نيز كرمي به نام M.Gifficom شناسايي شد كه اقدام به سرقت دفترچه تلفن و تماس هاي كاربران مي كرد و به تمام آنها نامه اي به نام نفر اصلي مي فرستاد كه حاوي يك لينك براي مشاهده سايت مورد نظر بود.
كاربران با كليك بر روي اين لينك باعث نصب كرم بر روي كامپيوتر خود مي شدند. با پايان سال و شروع تعطيلات، هكرها اقدام به قدرت نمايي كرده و قصد دارند كاربران را سورپرايز كنند. به همين دليل امكان افزايش تعداد كرم ها و ويروس در زمان تعطيلات وجود دارد.
منبع: Computer World.com

كشفي جديد درباره رعد و برق
فاطمه حاجي اسدالله بزاز:رعد و برق اختلاف ولتاژ زيادي است كه به طور ناگهاني تخليه مي شود و به طور مهلك و سريع برخورد مي كند و مطالعه آن خيلي مشكل است. دكتر ژوزف دوير و تيم او در مؤسسه فناوري فلوريدا، روشي جديد وتعجب برانگيز براي مطالعه و تحقيق رعد و برق در آزمايشگاه پيدا كردند. كشفيات آنها در ارتباط با پرتوهاي ايكس موجود در طبيعت و از رعد و برق مصنوعي قبلاً  مورد توجه بوده است. دكتر دوير استاد فيزيك و علوم فضايي اخيراً  آزمايش مشابهي را رهبري كرده است. او از اين كه فهميده بود جرقه هاي توليد شده در آزمايشگاه نيز اشعه ايكس توليد مي كنند، متعجب بود.
دكتر دوير گفت: «ما مي دانيم كه اشعه ايكس در فضاهايي همچون مركز خورشيد و ستاره هاي در حال انفجار توليد مي شود، اما ما فكر نمي كرديم كه آنها به اين راحتي در هوا ساخته شوند.»
همچنين او اظهار داشت: «نبايد به اين نتايج اوليه اكتفا كرد و عواملي همچون شاخه شاخه شدن رعد و برق، مكانيزمي كه در توليد بارهاي الكتريكي لازم براي شروع رعد و برق نقش دارد، شروع و گسترش جرقه و اشعه هاي گاماي ساطع شده بايد مورد مطالعات دقيق آزمايشگاهي قرار گيرند.»
جرقه هايي با ولتاژ بالا پديده اي است كه در همه جاي طبيعت اتفاق مي افتد. اين جرقه ها در مكانهاي بسيار متفاوتي رخ مي دهند، از جرقه اي كه هنگام لمس كردن دستگيره در رخ مي دهد گرفته تا جرقه هاي بسيار بزرگي كه روي مشتري اتفاق مي افتند.
تا قبل از كشف دوير، تصور مي شد چنين تخليه هاي الكتريكي فقط الكترونهاي كم انرژي را در برمي گيرد و شامل الكترونهاي پرانرژي كه اشعه X توليد مي كنند نمي شود.
براي پيشبرد اين آزمايش اخير، دوير و همكارانش (دكتر حميد رسول پروفسور فيزيك و علوم فضايي از مؤسسه فناوري فلوريدا؛ زيد صالح و جيسون جرالد دانشجويان ارشد) تجهيزاتي را كه براي مطالعه رعد و برق در فلوريدا به كار گرفته بودند، در كنار يك دستگاه توليد جرقه از نوع Marx برپا كردند تا ببينند چه اتفاقاتي مي افتد.
آنچه آنها كشف كردند اين بود كه در ۱۴ آزمايش جرقه هايي كه با ۵/۱ تا ۲ ميليون ولت در هوا به وجود آمده بودند، اشعه x  اي بودند كه قبلاً از رعد و برق مشاهده شده است.
رسول گفت: «اين موضوع ما را بسيار متعجب كرده است. با توليد رعد و برق در آزمايشگاه درهاي پاسخ به سؤالات مهمي درباره رعد و برق، به روي ما باز شده اند. همچنين اين موضوع به ما مي فهماند كه حتي درباره جرقه هاي كوچكتر هم هنوز مطالب زيادي هست كه بايد ياد بگيريم.»دوير از اين كه شانس مطالعه پديده تفرق و شاخه شاخه شدن رعد و برق كه خيلي كم مورد بررسي قرار گرفته را بدست آورده است بسيار هيجان زده است. در اين پديده نيروي الكتريكي كه به الكترونها وارد مي شود از نيروي اصطكاك مؤثر بوجود آمده به واسطه برخورد الكترونها با مولكولهاي هوا فراتر مي رود و باعث مي شود الكترونها فرار كنند و انرژي خيلي زيادي به دست آورند.
منبع: مؤسسه فناوري فلوريدا

پيوند مهندسي اروپايي و سرمايه نفتي
آسمان خراش يك هزار متري
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: مهندسان انگليسي نقشه هاي نهايي آسمان خراش يك هزار متري خود را به چاپ رسانده اند و منتظرند تا آن ساختمان ركورد شكن، مجوز ساخت و ساز را در كويت كسب كند.
در ارتفاع يك هزار و يك متري، اين برج غول پيكر دو برابر بلندترين آسمان خراش ساخته شده جهان ( تايپه۱۰۱ با ۵۰۹ متر ارتفاع) بلندي خواهد داشت و دويست متر هم بالاتر از برج دبي خواهد بود. برج دبي كه در سال ۲۰۰۸ افتتاح خواهد شد، هشتصد متر ارتفاع خواهد داشت و تا سال ها بلندترين برج جهان خواهد بود.
دولت كويت قصد دارد اين برج را در شهر مدينه الحرير بسازد و هفت هزار نفر را در آن اسكان دهد. شركت اريك كاهن و شركا هنوز جزئيات زيادي از اين پروژه را افشا نكرده، چرا كه در حال رايزني با دولت كويت هستند، ولي به نظر مي رسد اين پروژه عظيم يكصد و پنجاه ميليارد دلار هزينه در برخواهد داشت و ساخت آن بيست و پنج سال به طول خواهد انجاميد. جزئيات بيشتر پس از تصويب طرح به اطلاع عموم خواهد رسيد.
اما چنين برجي مشكلات خاص خودش را دارد. يكي از آنها، تعداد بالابرهايي است كه براي انتقال ساكنين مورد استفاده قرار مي گيرد. اگر بخواهيم از بالابرهاي سراسري استفاده كنيم هر بالابر هزينه و زمان زيادي را براي انتقال بين طبقات صرف مي كند، از اين رو براي آنكه نياز هفت هزار نفر را پاسخگو باشيم، بايد از تعداد بسيار زيادي آسانسور استفاده كنيم و اين حجم زيادي از فضاي داخلي برج را اشغال خواهد كرد. مسلماً اين راه حل مقرون به صرفه نيست. بهترين راه اين است كه از چند سري بالابر استفاده كنيم بدين شكل كه هر سري، چند صد متر را پوشش دهد. بدين ترتيب در حجم ثابت تعداد بالابرها چندين برابر مي شود و هم مشكل زمان حل مي شود و هم مشكل هزينه و فضاي داخلي ساختمان.
مسئله ديگر، وزش باد است. در ارتفاعات بالاتر باد سرعت بسياري زيادي دارد و گشتاور ناشي از آن مي تواند بالاي برج را چندين متر جابجا كند. همچنين اگر طراحي بيرون ساختمان مناسب نباشد، ممكن است باد در اطراف ساختمان بچرخد و اين پديده مي تواند گردباد قدرتمندي را در سطح زمين ايجاد كند.
مجموعه اين مشكلات سبب مي شود ساخت چنين برج عظيمي نيازمند فناوري بسيار پيچيده اي باشد و اگر دولت كويت با آن موافقت كند، بشر تجربه اي بي نظير را پيش رو خواهد ديد.
منبع: NewScientist.com

كريسمس در ايستگاه فضايي
011271.jpg
گروه دانش وفناوري- محمدتقي رسولي: فضاپيماي روسي حامل هدايا و خوراكي هاي كريسمس از جانب خانواده هاي فضانوردان روسي و آمريكايي به ايستگاه فضايي رسيد و به اين ترتيب اين فضانوردان مي توانند كريسمس را در آنجا جشن بگيرند.
فضاپيماي كوچك M-۵۵ ، ۱۹ دسامبر ساعت ۱۰‎/۴۶ به وقت مسكو از مقر بايكنور در قزاقستان به فضا فرستاده شد و با سرعت ۲۲۰ مايل به حركت خود ادامه داد. اين فضا پيما بدون هيچ مشكل خاصي به مقصد رسيد. در اين فضا پيما علاوه بر ۸/۲ تن غذا، آب، كتاب، DVD و تجهيزات علمي، شكلات هايي با طراحي صورت دو فضانورد روسي و آمريكايي، دو كلاه قرمز و هداياي خانواده هايشان وجود دارد. مك آرتور و توكارف در سومين ماه از مأموريت ۶ ماهه فضايي خود هستند.
منبع: AP.org

شركت هاي داروسازي جهاني سود را به درمان فقرا ترجيح مي دهند
هشدار در مورد بيماري هاي انگلي
011283.jpg
گروه دانش و فناوري- مرتضي اسلام زاده: در دنيا امراض فراواني وجود دارند اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته اند. امراض انگلي از اين جمله اند كه ميليون ها نفر را در كشورهاي فقير آفريقايي و آسيايي از بين مي برند. فقر موجب شده كه بيشتر شركت هاي داروسازي احتياج اين كشورها را در آن قاره ها ناديده بگيرند.
آقاي نيكولاس دي تورنته از سازمان پزشكان بدون مرز مي گويد: «كشورهاي فقير توانايي و قابليت ايجاد يك بازار پرفروش و پررونق دارو را ندارند و از اين رو سرمايه گذاري در آن بازارها براي شركت هاي داروسازي سودآور نيست.»
بيماري هاي مهلكي همچون تب سياه، بيماري پافيلي كه بيش از چهل ميليون انسان را از شكل و قيافه انداخته اند، بيماري كوري رودخانه اي كه بيش از ۲۵۰ هزار نفر را نابينا ساخته، خواب زدگي كه يك بيماري بالقوه كشنده با عامليت مگس تسه تسه است و در آخر اينكه مرگ آورترين اين بيماري ها مالاريا و اسهال خوني در كودكان اند. البته با اين بيماري هاي مورد غفلت قرار گرفته در همه جا يكسان برخورد نمي شود. جلوگيري از اين امراض مورد توجه سازمان One World Health در سانفرانسيسكو قرار گرفته است. اين نهاد كه يك نهاد غير انتفاعي است، توسط خانم ويكتوريا هيل بنيان نهاده شده است. هيل مي گويد: «داروي پروماينسين داروي مفيدي است كه توليد آن براي شركت هاي بزرگ سودي ندارد ولي مي تواند درماني مؤثر براي بيماري هاي اشاره شده باشد.»
اولين بيماري كه دكتر هيل به دنبال آن است مبارزه با بيماري تب سياه است. دكتر هيل مي گويد: «يك خونريزي داخلي و به دنبال آن مرگي وحشتناك»استفاده از پروماينسين دارويي كه گرچه هنوز از سوي وزارت بهداشت ايالات متحده مورد تأييد قرار نگرفته، اما توانسته مراحل اوليه آزمايش خود را بگذراند و براي درمان بيماري تب سياه در كشور هندوستان با موفقيت روبرو شود. اين دارو در مركز درماني One World Health مورد استفاده قرار مي گيرد كه از سوي بنياد بيل و مليندا گيتس (صاحب ثروتمند كمپاني مايكروسافت) از پشتيباني مطلوب برخوردار است. ۹۴% از بيماران منتخب و تحت مطالعه در اين مركز درماني معالجه شده اند، اما اين بيماري مورد اشاره نيست. بيماري هاي انگلي زيادي وجود دارند.
دكتر هيل ادامه مي دهد: «مشكل ما با اين امراض عفوني، ميكرب ها و ويروس هايي است كه مي توانند تغيير شكل دهند و نسبت به داروها مقاومت بيشتري داشته باشند. پس ما هميشه بايد به دنبال داروهاي بهتر و راه هاي جديدتر باشيم ولي اين راه ها همواره يافته نمي شوند.»
كارخانجات داروسازي كارشان تنها فروش دارو است و نه نيكوكاري، ولي با اين همه بعضي از كارخانجات در زمينه نيكوكاري نيز فعال هستند. كارخانه داروسازي مرك، دارويي را كه در حال حاضر براي از بين بردن بيماري انگلي در حيوانات مورد استفاده قرار مي گيرد براي درمان نابينايي افرادي كه مبتلا به بيماري كوري رودخانه اي هستند به كار مي برند.از بودجه عظيم وزارت بهداشت و درمان در ايالات متحده تنها ۱۰% صرف مقابله با اين بيماري هاي انگلي مورد اشاره مي گردد و بخش اعظم آن به تحقيق و درمان بيماري افراد مرفه اختصاص مي يابد. بيماري هايي همچون بالا بودن كلسترول و چربي خون، سوء هاضمه و ناتواني جنسي.
منبع Jama.com

خاصيت دماغ آدم برفي
گروه دانش وفناوري- صدف كوهكن :طبق نظر محققان دانشكده بهداشت عمومي دانشگاه آلاباما در بيرمنگام، رژيم غذايي ممكن است نقش بسيار مهمي در مقابله با انواع سرطان ها داشته باشد.از دسته سبزيجات بسيار مفيد و مناسب كه از بروز سرطان ها جلوگيري مي كند، هويج است.
ماده مؤثره موجود در آن كه همان بتاكاروتن
است و پيساز ويتامين A به شمار مي آيد در واقع انواعي از آنتي اكسيدان ها است كه تأثير آنها بر انواع بيماري ها به اثبات رسيده است. اين ماده تركيبي نارنجي رنگ است كه در سبزي ها و ميوه هاي زرد تا نارنجي و برگ سبز تيره وجود دارد. در يك تحقيق مشخص شد كه زناني كه در رژيم غذايي خود حداقل يك بار در روز از هويج، اسفناج، كلم بروكلي و كاهو استفاده مي كردند ۷۳ درصد كمتر احتمال ابتلا به سرطان رحم را دارا بودند. هويج همچنين براي تقويت سيستم دفاع طبيعي بدن بسيار مفيد است و بدن را بر ضد عفونت هاي ويروسي و باكتريايي تقويت مي كند. هويج فيبر زيادي دارد و به خصوص براي افرادي كه از رژيم هاي لاغري استفاده مي كنند و كساني كه چربي هاي خون بالايي دارند (كلسترول- تري گليسريد- LDL) بسيار نافع است و قادر به تعديل فاكتورهاي خوني ذكر شده مي باشد به شرطي كه روزانه ۱ عدد هويج خام خورده شود.
در ضمن بهترين چاشني عبارت است از قدري روغن زيتون كه به آن چند قطره آبليمو اضافه كرده باشند. از ديگر سرطان هايي كه بتاكاروتن يا هويج نقش چشمگيري در عدم ابتلا به آن بازي مي كند سرطان ريه است و حتي اگر مبتلا شده باشيد در كاهش سرعت پيشرفت آن و طولاني كردن مدت زنده ماندن شخص مبتلا اثرات شگرفي دارد. حتي اگر حداقل هفته اي دوبار فقط ۱ عدد هويج متوسط خام خورده شود، ممكن است احتمال مبتلا شدن به سرطان ريه ۶۰ درصد كاهش يابد و اگر بيش از يك بار در هفته يك پيمانه بروكلي خام خورده شود تا ۷۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان ريه كاهش مي يابد.سرطان ديگر، سرطان حلقوم است، چون اين سرطان بيشتر به اشخاصي كه سيگار مي كشند يا مي كشيده اند حمله مي كند، بنابر اين مي توان به آن به عنوان سرطان سيگاري ها اشاره كرد و لازم به ذكر است كه هويج و در واقع بتاكاروتن موجود در آن نقش بسيار مؤثري در جلوگيري از ابتلا به اين بيماري دارد. البته اين رژيم فقط براي اشخاصي مفيد است كه سيگار را ترك كرده اند، زيرا افرادي كه سيگار را ترك نكرده و به سيگار كشيدن ادامه مي دهند، هر قدر مواد سرشار از B كاروتن بخورند، تأثيري براي جلوگيري از سرطان آنها نخواهد داشت.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |