چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۷ - Jan 25, 2006
ذرات معلق روند گرم شدن جهاني را كاهش مي دهند
آلودگي هوا، خوب يا بد
از يك طرف آلودگي هوا و توليد گازهاي گلخانه اي منجر به گرم شدن زمين مي شود و از طرف ديگر ذرات معلق حاصل از اين آلودگي ها مي تواند از گرم شدن زمين جلوگيري كند.
001362.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفراقدمي: بر طبق تحقيقات جديد، اقدامات زيست محيطي براي تميز كردن هوا مي تواند گرم شدن جهاني را شتاب دهد. ذرات موجود در دود و غبار حاصل از آتش هاي صنعتي و خانگي، كه معمولاً ذرات معلق ناميده مي شوند، باعث بيماري هاي تنفسي و ديگر مشكلات سلامتي براي افرادي كه در مناطق آلوده اي مانند اكثر شهرهاي آسيايي زندگي مي كنند، مي شود.
اما همچنين ذرات معلق، آسمان بالاي زمين و دريا را تار مي كند و بنابراين زمين سرد مي شود. اين ذرات با پراكندن و جذب نور خورشيد- كه مقدارش به اندازه و خواص اپتيكي ذرات بستگي دارد- از گرم شدن زمين بيش از اينكه اكنون هست جلوگيري مي كنند. اين فرآيند اثرات گلخانه اي گرم شدن زمين را به تأخير مي اندازد. تعادل بين اين دو اثر يك عامل غير منتظره در پيش بيني هاي آب و هوا است. از يك طرف آلودگي هوا و توليد گازهاي گلخانه اي منجر به گرم شدن زمين مي شود و از طرف ديگر ذرات معلق حاصل از اين آلودگي ها مي تواند از گرم شدن زمين جلوگيري كند.
در حال حاضر پژوهشگران آزمايشگاه ديناميك سيالات ژئوفيزيك در پرينستون، اولين محاسبات را بر اساس مشاهدات انجام داده اند كه از مدلسازي صرف فراتر رفته است. اين تيم به اين نتيجه رسيده است كه تميز كردن هوا مي تواند منجر به گرم شدن جهاني شود. براي مثال بدون وجود ذرات معلق، از سال ۱۹۰۰ تا به حال زمين بايد ۳/۰ تا ۷/۰ درجه گرم تر از حال حاضر شده باشد. اين تيم با استفاده از داده هاي ماهواره هاي ناسا و مشاهدات هوايي مقدار ذرات معلق در هوا را محاسبه كرده است. پس از آن محاسبه كردند كه اين مواد چقدر نور را جذب مي كند. اين نتايج فراگيرترين اندازه گيري ذرات معلق تا به حال را نشان مي دهد. كاري كه يك آزمايش به هنگام علاوه بر يك كار مدلسازي بوده است. مدل هاي اخير نشان از طيف وسيع آثار ذرات معلق داشت. اين مشاهدات در نظم بخشيدن به سردرگمي ها كمك بسياري مي كنند. مينرات آندرايي يك محقق هواشناس از موسسه ماكس پلانك در ماينز آلمان است. در مدل او كه بدون در نظر گرفتن اثر سرد شدن ذرات معلق به دست آمده، دماي جهاني هوا مي تواند بين ۶ تا ۱۰ درجه تا سال ۲۱۰۰ بالا رود، اما ذرات معلق تا اندازه اي حساسيت آب و هوايي را براي بالا رفتن سطح گازهاي گلخانه اي تغيير مي دهند. بر طبق اين تحقيقات ذرات معلق مي توانند بر ديگر ويژگي هاي آب و هوايي مانند شكل گيري ابرها تأثير بگذارند.
از سال ۱۹۹۰ ذرات معلق صنعتي در آمريكا و اروپا كم شده است. اگرچه در گستره جهاني، رشد اقتصادي آسيا باعث افزايش اين ذرات مي شود، اما ذرات معلق آسيايي بسيار كمتر از آنچه انتظار مي رفت در حال رشد است. اين نتيجه سياست هاي تبديل منابع انرژي به منابع پاك است، اما گويا آمريكا و اروپا از اين سياست ها زياد راضي نيستند، چرا كه كم شدن ذرات معلق در آسيا در كل هواي كره زمين را گرمتر خواهد كرد. حالت ايده آل براي آنها اين است كه آب و هواي شان تميز باشد، ضمن اينكه پيامدهاي تميزي هوا را هم در پي نداشته باشد.
منبع: Nature.com

تك شاخ هاي قطبي
001353.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفراقدمي : آن عاج مي تواند ابزار شمشيربازي يا يك يخ شكن باشد. حتي آن را به تك شاخ افسانه اي هم نسبت داده اند. اما هدف از وجود عاج مارپيچي و خارق العاده ناروال ها هنوز به صورت يك راز باقي مانده است. ناروال ها نهنگ هاي قطبي هستند كه نوع نر آنها يك عاج بلند بر روي بيني دارند. اخيرا مارتين نويا از مدرسه دندانپزشكي هاروارد و همكارانش يك توضيح ديگر براي وجود عاج ناروال ارائه كرده اند. دندان ناروال كه اندازه اش به ۲.۷۵ متر هم مي رسد، مي تواند به عنوان يك حسگر عمل كند كه به ناروال كمك مي كند تا بتواند با تشخيص مواد شيميايي مرتبط با شكارچيان و شكل گيري يخ ها يا تمركز نمك، بقا يابند.در تحقيقات اين گروه دو عاج كه اخيرا از دو ناروال گرفته شده است زير ميكروسكوپ الكتروني آزمايش شد. اين عمل يك شبكه وسيع در حدود ۱۰ ميليون لوله كوچك پر از سيال را نشان داد كه عصب مركزي دندان را به آب اطراف آن متصل مي كنند. يك چنين لوله هاي كوچكي در دندان انسان هم وجود دارند، اما تنها در ناحيه هايي آشكار مي شوند كه عقب رفتن لثه باعث حساسيت زياد مي شود. نويا مي گويد آخرين جايي كه شما انتظار داريد چيزي بسيار حساس وجود داشته باشد در محيط سرد قطب است. غافلگيري بيشتر وقتي بوجود آمد كه از ليزر براي پيدا كردن نقشه شيميايي تركيبات عاج استفاده شد. تكنيكي كه طيف سنجي بازتابي ناميده مي شود. اين عمل نشان داد كه دندان ناروال ها «پشت و رو» است.اكثر دندان ها از بيرون محكم و از داخل نرم هستند، اما دندان ناروال  يك پروتئين نرم در بيرون دارد در حاليكه درون آن متشكل از مواد معدني است. اين گروه تحقيقاتي فكر مي كنند همه چيز در مورد اين يافته ها غيرشهودي است.
منبع:NewScientist, 31 Dec 2005

دومين كنگره سراسري انجمن دندانپزشكان ايران
گروه دانش و فناوري: دومين كنگره علمي- سراسري انجمن دندانپزشكان عمومي ايران ۱۲ تا ۱۴ بهمن ماه امسال در سالن مبناي محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا مي شود. دكتر باقر شهني زاده رئيس اين كنگره با اعلام اين خبر افزود: «اين كنگره با رويكرد درك علمي از زيبايي و حل مشكلات دندانپزشكان عمومي در زمينه ترميمي و پروتز برگزار مي شود. در اين كنگره كوشش شده است تا در جهت حل معضلات و مشكلات دندانپزشكان در زمينه پروتزهاي ثابت، متحرك، ايمپلنت، ترميمي و مشكلات اندودانتيكست كه با حضور برجسته ترين استادان و متخصصان اين رشته برپا مي شود، در پانل هاي مختلف به طور عملي آموزش داده شود.»
دكتر شهني زاده، هدف از برپايي اين كنگره را ارتقاي سطح دانش دندانپزشكي به ويژه آشنايي پزشكان جوان با جديدترين تكنيك هاي روز رشته دندانپزشكي برشمرد. در بخش نوآوري ها براي اولين بار كاربرد علمي ليزر روي نمونه هاي دنداني از طريق آموزش مستقيم به دندانپزشكان تعليم داده خواهد شد. به گفته رئيس دومين كنگره علمي- سراسري انجمن دندانپزشكان عمومي ايران، همچنين كارگاه هايي در زمينه افزايش طول تاج كلينيكي دندان، وينير كامپوزيت، ونيرپرسلن و بليچينگ به طور عملي و زنده برروي بيمار و كارگاه هاي روتاري سيستم، ساخت بريج هاي كامپوزيتي، آموزش ايمپلنت و ميني ايمپلنت بر روي ماكت، برگزار خواهد شد.
وي گفت: «مسئولان برگزاركننده كنگره براي صرفه جويي در وقت و استفاده بهينه از فضاي موجود، محل برگزاري كنگره علمي و نمايشگاه تجهيزات و مواد را در سالن مبنا انتخاب كرده اند. همزمان با اين كنگره نمايشگاه مواد و تجهيزات دندانپزشكي و لابراتواري با هدف معرفي محصولات استاندارد دندانپزشكي با حضور شركت هاي فعال در اين عرصه برپا شده كه اين شركت ها محصولات خود را در بخش هاي توليدي و وارداتي ارايه مي كنند.»

نخستين تراشه رايانه  كوانتومي
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: محققان دانشگاه ميشيگان، نخستين تراشه رايانه كوانتومي را ساختند. آنها اميدوارند بتوانند از اين تراشه و با كمك فناوري هاي كنوني نيمه رسانا، رايانه هاي كوانتومي بسازند. رايانه هاي كوانتومي با بهره گيري از قوانين دنياي زيراتمي، سري ترين كدها را رمزگشايي كرده و بسيار سريع تر از رايانه هاي امروزي عمل كنند. واحدهاي سازنده اين رايانه ها را كيوبيت ها (يا بيت هاي كوانتومي) تشكيل مي دهند كه از اتم يا فوتون ساخته شده است. با متصل كردن چند كيوبيت به هم از طريق برهم كنش الكتروستاتيك يا ديگر برهم كنش هاي مناسب مي توان يك رايانه كوانتومي ساخت. اين كار شبيه ساخت رايانه هاي امروزي است كه از متصل كردن ترانزيستورها به هم به وجود مي آيد؛ البته بر خلاف بيت هاي رايانه  ديجيتالي كه يا صفر و يا يك هستند، يك كيوبيت مي تواند هم زمان، صفر و يك شود و در واقع مشابه نوري كه در يك لحظه هم خاموش و هم روشن باشد.
محققان دانشگاه ميشيگان، يك تك يون كادميم را به عنوان كيوبيت خود انتخاب كردند كه توسط تعدادي الكترود داخل تراشه نيمه  رساناي گاليم آرسنيد به ابعاد يك تمبر پستي در فضاي آزاد نگه  داشته شده بود. اعمال ميدان الكتريكي اضافي، در موقعيت اين يون دست كاري كرده و با استفاده از يك پرتو ليزر ارزش داخل كيوبيت (صفر و يك بودن آن) كنترل مي شود. اين كيوبيت يوني به دليل آساني جداسازي آن و محافظت آن در برابر عوامل خارجي مانند نويزها كه مي توانند باعث اختلال در عملكرد آن شوند، بر كيوبيت هاي ديگر از قبيل نقاط الكتروني يا فوتوني مزيت  دارد.
يك تراشه نيمه رساناي مجتمع، محيطي كاملاً متفاوت براي اين كيوبيت هاي يوني است، البته محققان هنوز نتوانسته اند رايانه اي كوانتومي با اين طرح بسازند زيرا اين فقط يك تك كيوبيت است و ساخت رايانه كوانتومي نياز به توليد تعدادي بيشتر از اين كيوبيت ها دارد به طوري كه الكترودهاي كافي براي نگهداري همزمان يون ها وجود داشته باشد.

نمونه آسان
جدول اعداد ۵
001374.jpg
001371.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم.
مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهد شد.

موش ها هم يكديگر را سلماني مي كنند!
ايسنا: كندن موي بدن موش ها توسط يكديگر كه دانشمندان آنرا سلماني لقب داده اند مدتهاست فكر پژوهشگران را به خود مشغول كرده است تا جايي كه دكتر بيجي كورين، پژوهشگر موسسه تحقيقات پزشكي اكلاهما از سال ها پيش جست وجو در خصوص اين رفتار در موش ها را آغاز كرد. او مجموعه نتايج تحقيقات خود و ديگر پژوهشگران در خصوص سلماني در موش ها را طي مقاله اي در مجله علمي BMJ چاپ كرده است.
كورين درباره اين رفتار جالب موشها گفت «در ابتدا فكر مي كرديم كه اين رفتار، يكي از نتايج آزمايش هاي ما بر روي موش هاست ولي اين طور نبود و شايد بتوان اين رفتار را به نوعي از رفتارهايي كه ريشه رواني و حتي ژنتيكي در انسان دارد تشبيه كرد. رفتاري چون كندن موي سر در انسان و رفتارهايي از اين قبيل، با كنده شدن موي بدن موش ها مشابهت دارد كه البته تفاوت هاي قابل توجهي نيز با يكديگر دارند. »
در تحقيقات دانشمندان در اين خصوص گزارش شده كه معمولا موشي كه هيكل بزرگتري نسبت به موش هاي ديگر دارد و سنگين وزن تر است عمل سلماني را انجام مي دهد اما مغز موش هاي دريافت كننده تفاوت ظاهري خاصي با مغز موش غالب نداشته است.
كورين اين رفتار موش ها را يك بيماري ژنتيكي توصيف كرد و گفت: «اين رفتار در برخي از گونه هاي موش ديده مي شود، از اين رو مي توان گفت كه چنين رفتارهايي كه در برخي از گونه هاي اين حيوان ديده مي شود بر آمده از جهش هاي ژني است.»

نارنجك آتش خاموش كن!
گروه دانش و فناوري- هما كبيري: هميشه تحمل حوادث آتش سوزي بسيار سخت و ناگوار بوده است. آتش سوزي و حريق اتفاقي است كه در هر مكان و در هر شرايطي ممكن است بيفتد. چندي پيش وقتي كه در يك روستا دانش آموزان مدرسه به همراه معلمشان در آتش سوختند، حتي اگر ابزاري همچون كپسول آتش نشاني هم آنجا وجود داشت، نمي شد كاري كرد. چرا كه بايد وسيله اي وجود مي داشت تا آتش داخل را خاموش كند. مواردي از اين دست كم نيستند. همين اتفاق ها باعث شده كه مصطفي نخل احمدي دست به ابداع نوعي نارنجك بزند كه بر خلاف همه نارنجك ها كه ايجاد انفجار مي كنند «آتش خاموش كن» باشد.
اين وسيله كه براي مهار آتش در شرايط خاص ساخته شده، پس از پرتاب به كانون آتش سوزي با كاهش شديد دماي محيط آتش را خاموش كرده يا لااقل حريم امني را براي فعاليت آتش نشان ها فراهم مي كند. اين وسيله در آتش سوزي هايي كه در داخل زيرزمين ها، اتاق ها و محيط هاي بسته كه امكان ورود آتش نشان ها به داخل آنها وجود ندارد يا در مواردي كه به دليل احتمال برق گرفتگي، انفجار، ريزش آوار، وجود دود و گازهاي سمي دسترسي به كانون آتش امكان پذير نيست، به نحو مؤثري قابل استفاده است.
درآتش سوزي هاي بزرگ يا مواردي كه مانعي در راه دسترسي به ريشه آتش وجود دارد، ريختن مواد آتش خاموش كن بر روي شعله هاي آتش كمك چنداني به مهار آتش سوزي نمي كند كه در اين قبيل موارد مي توان با پرتاب نارنجك آتش خاموش كن به طرف مركز آتش با كاهش شديد دماي آن، آتش را خاموش كرد. آتش نشانان مي توانند با پرتاب چندين نارنجك، محوطه اي چندمتري را كاملاً سرد كرده و راهي براي عبور ماموران آتش نشاني و نيروهاي امداد و نجات ايجاد كنند.
اين وسيله حاوي تركيب شيميايي ويژه با خاصيت سردكنندگي شديد است كه در داخل محفظه نارنجك نگه داري مي شود و پس از كشيده شدن ضامن و پرتاب نارنجك با استفاده از سنسور، ضربه تعبيه شده در سيستم فعال مي شود. در نارنجك هاي جنگي، بعد از كشيده شدن ضامن، سوزن رها مي شود، به چاشني ضربه مي زند و با گرمايي كه توليد مي شود، باعث آتش زدن مي شود. چاشني منفجر مي شود و حرارت آن باعث انفجار محيط مي شود. اما تمام اين سيستم نياز به قطعات سخت و محكمي دارد كه بتواند نيروي فنر را در خودش ذخيره كند اما در نارنجك آتش خاموش كن، امكان استفاده از چنين سيستم سختي وجود ندارد. ممكن است همين قطعات در اثر انفجار پرتاب شوند و مانند تركش عمل كنند. بنابر اين تمام قطعات اين مواد نرم و پلاستيكي هستند و پليمرهاي مختلف نرمي هستند كه اگر با سرعت زياد هم پرتاب شوند، به كسي آسيبي نمي رسانند به همين دليل در ساخت آن از سيستم الكترونيكي استفاده شده كه وقتي ضامن كشيده مي شود، مدار در عرض ۵ ثانيه به يك ماده شيميايي ولتاژي را اعمال مي كند كه باعث آزاد شدن مقدار زيادي گاز مي شود كه اين گاز فشاري را ايجاد مي كند كه موجب عمل نارنجك مي شود.
نمونه اوليه اين نوع نارنجك با مواد بازيافتي ساخته شده و هزينه هر كدام از آنها بسيار اندك است و نه فقط به عنوان يك اختراع و كار تجاري، بلكه به عنوان يك ضرورت انسان دوستانه در جوامع مختلف مورد نياز است. مصطفي نخل احمدي مخترع جوان اين طرح امسال برگزيده هفتمين جشنواره جوان خوارزمي شد.

رونق در بازار فروش اينترنتي موزيك
001356.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: فروش اينترنتي موزيك در سال ۲۰۰۵ رونق زيادي داشته است و فروش موزيك از طريق اينترنت و تلفن هاي همراه به ۱/۱ بيليون دلار در سال گذشته ميلادي رسيده است. اين مبلغ سه برابر سال ۲۰۰۴ بوده است. مؤسسه IFPI (انجمن صنايع صداسنجي بين المللي) طي گزارشي اعلام كرد كه در سال ،۲۰۰۵ كاربران ۴۲۰ ميليون فايل موزيك از اينترنت دانلود كرده اند در حالي كه در سال ،۲۰۰۴ ۱۵۶ ميليون فايل دانلود كرده بودند. در واقع مي توان اذعان داشت كه سال ۲۰۰۵ سالي بوده است كه بازار موزيك ديجيتال، شكل واقعي به خود گرفت.
IFPI كه مستقر در لندن است، از تمام ISPها درخواست كرد با عضويت در اين انجمن، علاوه بر رعايت حق كپي رايت، ازسوءاستفاده كاربران از دانلود غيرقانوني موزيك ها جلوگيري كنند.اين گزارش همچنان حاكي ازآن است كه در دو كشور آلمان و انگليس استفاده قانوني ازموزيك ها بسيار رايج تر از دانلود غيرقانوني آنهاست.
منبع: AP.org

سايت GSA از سرويس خارج شد
001359.jpg
گروه دانش و فناوري - محمدتقي رسولي: سايت معروف GSA كه مربوط به مناقصه و مزايده هاي دولت آمريكا است هفته گذشته به دليل مشكلات امنيتي از سرويس دهي خارج گرديد.مسئولان اين سايت به دنبال تماس يكي از كاربران متوجه اشكالات موجود در آن شده و براي رفع اين اشكال مجبور شدند اين سايت را موقتاً غيرفعال كنند.اين كاربر متوجه گرديده بود كه به راحتي هر كاربري مي تواند محتويات مناقصه هاي و مزايده ها را تغيير دهد. سايت GSA مخصوص پيمانكاراني است كه قصد دارند در پروژه هاي دولت آمريكا مشاركت داشته باشند و مي توانند از طريق اين سايت به صورت الكترونيكي درخواست خود را ارسال نمايند.
منبع: Computer World.com

مرگ  ناگهاني نوزادان
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: سندرم مرگ ناگهاني نوزادان به شرايط رحم مادر بستگي دارد. تحقيقات نشان مي دهد تنها عامل ژنتيك موجب اين امر نيست اگرچه اين مسأله توصيه پزشكان را به والدين تغيير نخواهد داد اما ممكن است علت مرگ هاي مرموز را روشن كند. مرگ نوزاد كه معمولاً در خواب اتفاق مي افتد و غير قابل توجيه است سندرم مرگ ناگهاني نوزاد(SIDS) ناميده مي شود. در كشورهاي پيشرفته از هر ۲هزار كودك يك كودك به اين شرايط دچار مي شود. براي تحقيق يك تيم به سرپرستي «گردان اسميت» متخصص زنان در دانشگاه كمبريج آمار پزشكي ۲۵۰هزار زن در اسكاتلند را مطالعه كردند و سه گروه را مقايسه كردند: زناني كه ۲فرزند زنده داشتند، زناني كه فرزند اول آنها بر اثر SIDS مرده بود اما فرزند دوم زنده بود و زناني كه فرزند اول زنده بود اما فرزند دوم مرده بود.
آنها دريافتند نوزادان زناني كه فرزند اول آنها بر اثر SIDS مرده بود دو تا سه برابر كوچكتر از حد طبيعي بود و نارس به دنيا آورند.ضعف بدن و زايمان هاي متعدد دلايلي هستند كه كودكان شرايط بدي را در رحم خواهند داشت.
منبع:Nature.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |