چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۷ - Jan 25, 2006
۵۰ مجلد مطالعه تفصيلي درباره آينده پايتخت
نخستين گزارش طرح جامع تهران به شوراي شهر ارائه شد
در طرح جامع تهران تغيير رويه و محدودسازي
ساخت و ساز پيش بيني شده است
001461.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران، گزارشي از مطالعات و مراحل اجرايي تهيه و تدوين طرح هاي جامع و تفصيلي تهران ارايه شد و مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
به گزارش همشهري، مطالعات ارايه شده از سوي دست اندركاران تهيه اين طرح نشان مي دهد كه برخي محدوديت ها در ارتباط با ساخت و ساز به ويژه در ارتباط با اضافه تراكم مسكوني در تهران پيش بيني شده است كه درصورت تصويب طرح جامع از سوي شوراي شهر و تاييد نهايي آن از سوي شوراي عالي شهرسازي به اجرا گذاشته خواهد شد.
رييس مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران با ارايه گزارشي از مراحل اجرايي و تدوين طرح هاي جامع و تفصيلي تهران گفت: مطالعات مربوط به طرح جامع شهر تهران به پايان رسيده و در ۵۰ مجلد هم اكنون آماده ارايه به شوراي شهر است و اميدواريم مطالعات طرح تفصيلي نيز طي چندماه آينده به پايان برسد.
مهندس جليل حبيب اللهيان درعين حال افزود: اجراي طرح جامع و تفصيلي شهر تهران بدون حمايت نظام، دولت و اراده سياسي و مديريتي شدني نيست.وي درعين حال گفت: اين طرح هرگز به معناي محدودكردن ساخت و ساز در تهران نيست بلكه به دنبال اصلاح رويكرد و نگرش مربوط به ساخت و ساز است زيرا ساخت و ساز فقط احداث مسكن نيست بلكه در كنار احداث مسكن بايد اتفاقات ديگري در حوزه فرهنگي و اجتماعي نيز رخ دهد.
رييس نهاد طرح هاي جامع و تفصيلي شهر تهران همچنين گفت: اگر اراده جدي براي اجراي طرح جامع و تفصيلي وجود نداشته باشد، اين طرح فقط براي بايگاني در كتابخانه ها خوب است.
حبيب اللهيان افزود: اجراي اين طرح به تنهايي از عهده شوراي شهر و شهرداري خارج است و به اراده اي در حد نظام و ملي نياز دارد.
از سوي ديگر مشاور طرح جامع شهر تهران نيز گفت: حل مسايل مختلف كالبدي شهر تهران، نيازمند ارايه طرحي فرادست در تعامل با طرح هاي جامع و تفصيلي است.
دكتر مسعود شفيق افزود: اصلي ترين پيامد عدم تحقق طرح جامع ساماندهي شهر تهران مصوب سال ،۱۳۷۰ ايجاد پيامدهاي منفي و جبران ناپذيري چون تراكم فروش و بي اعتبار شدن برنامه ريزي شهري بود.
رييس شوراي شهر نيز با اشاره به لزوم حفظ حريم تهران گفت: حريم جديد تهران كه قبلا در شوراي شهر و در دوره فعاليت دكتر احمدي نژاد به عنوان شهردار تهران و در زمان دولت قبلي تعيين شد و به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري نيز رسيد هنوز از سوي وزارت كشور ابلاغ نشده است.
مهندس مهدي چمران همچنين گفت: نگرش اينكه ساخت و ساز باعث افزايش و ازدياد جمعيت مي شود تلقي اشتباهي است زيرا ساخت و ساز عامل رشد جمعيت تهران نيست.
رييس شوراي شهر افزود: اينكه تهران محدود شود و فكر كنيم كه جمعيت از حد موجود فراتر نمي رود، تلقي اشتباهي است زيرا اگر مناطقي مانند منطقه ۲۲ يا ۲۱ محدود شوند و فكر كنيم جمعيت افزايش نمي يابد، شهرها و مناطق اطراف توسعه و گسترش مي يابند و به سمت تهران پيشروي مي كنند.
چمران با اشاره به وجود ۴۷۰ هزار واحد مسكوني فرسوده در تهران، بر احياي بافت هاي فرسوده در تهران تاكيد كرد و گفت: بازسازي بافت هاي فرسوده را نبايد به عنوان عامل ازدياد جمعيت تلقي كرد.وي افزود: نبايد سياست هاي شهري به دنبال خالي نگهداشتن مناطق ۲۱ و ۲۲ باشد زيرا تجربه نشان داده است كه پتانسيل جذب جمعيت شهرهاي همسايه به تهران بسيار بالاست.از سوي ديگر مشاور طرح جامع ساماندهي شهر تهران گفت: طي يك دهه گذشته با احياي بافت هاي فرسوده جمعيت ساكن در اين بافت ها چهاربرابر شده است.
دكتر اعظم خاتم افزود: براساس آمارهاي رسمي از سال ۸۱ تاكنون ۲۳۹ هزار واحد مسكوني به محدوده شهري تهران اضافه شده و افزايش جمعيتي معادل ۶۰۰ هزار نفر را درپي داشته است.وي جمعيت پيش بيني شده براي سال ۸۵ تهران را براساس پارامترها و پيش فرض هاي مختلف شامل «تعداد شاغلين» ، رشد طبيعي جمعيت و ظرفيت هاي خدماتي و ساخت و سازهاي آزاد به ترتيب ۹/۸ ، ۹ ، ۳/۸ و ۸ ميليون نفر ذكر كرد.دكتر اعظم خاتم افزود: براساس آمارهاي رسمي از سال ۸۱ تاكنون ۲۳۹ هزار واحد مسكوني به محدوده شهري تهران اضافه شده و افزايش جمعيتي معادل ۶۰۰ هزار نفر را درپي داشته است.وي جمعيت پيش بيني شده براي تهران در افق ۱۴۰۰ را براساس پارامترها و پيش فرض ها متفاوت دانست و گفت: جمعيت براساس شاغلين و ساكن در تهران ۸ ميليون، براساس زاد و ولد ۹ ميليون، براساس سرانه هاي خدماتي مورد نياز ۸ ميليون و ۳۰۰ هزار و براساس آزادبودن ساخت و ساز به شكل فعلي به ۱۱ ميليون خواهد رسيد.
وي افزود: پيش بيني اصلي اين طرح در افق ۱۴۰۰ فقط احياي بافت هاي فرسوده و توجه به فضاهاي غيرمسكوني است.
وي تراكم ساختماني در نظر گرفته شده در طرح جامع را ۱۳۲ درصد اعلام كرد و گفت: البته اين تراكم در برخي مناطق به بالاي ۱۴۰ درصد هم خواهد رسيد.
از سوي ديگر رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: ركود مسكن سرمايه ها را از اين حوزه فراري داده است.
دكتر نادر شريعتمداري افزود: طي ۲ سال گذشته بازار ساخت و ساز در راكدترين و بدترين شرايط خود قرار داشته و اين امر سبب فرار سرمايه ها از اين حوزه شده است.
وي نگرشي كه تمام برنامه ريزي هاي انجام شده در طرح جامع ساماندهي شهر تهران را براساس نگراني از روند ساخت و سازها و رابطه آن با شاخص جمعيتي مورد بررسي قرار مي دهد اشتباه دانست و افزود: شايد طي سال هاي اخير موضوعات ساخت و ساز و رشد جمعيت ديگر در اولويت چالش هاي كلانشهر تهران نباشد زيرا به صورت طبيعي اين امر تعديل شده است. شريعتمداري گفت: مساله اصلي كلانشهر تهران پيگيري بحث عدم تمركز است و در اين راستا بايد با ارايه سياست هاي بهينه هزينه هاي ساخت و ساز را براي اقشار كم درآمد پايين آورد.
از سوي ديگر، دكتر خسرو دانشجو عضو كميسيون شهرسازي نيز گفت: مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه ارتباطي منطقي ميان افزايش جمعيت و ساخت و ساز مسكن در تهران وجود ندارد.
دكتر حمزه شكيب رييس كميته ايمن سازي شوراي شهر نيز با اشاره به اينكه ۷۰ درصد درآمد شهرداري از راه فروش تراكم و ساخت و ساز تامين مي شود از دست اندركاران تهيه طرح جامع و تفصيلي تهران پرسيد با توجه به محدوديت هاي در نظرگرفته شده چه راهكارهاي اصولي براي تامين درآمد پايدار شهرداري در نظر گرفته شده است.
وي همچنين با رد هرگونه تصميم درباره محدوديت ساخت و ساز در محدوده گسل ها گفت: اينكه ساخت و ساز به خاطر خطر از زلزله در محدوده گسل انجام نشود به لحاظ علمي مردود است و علم روز مساله را حل كرده است و اگر چنين چيزي درست بود كشوري مثل ژاپن بايد اصلا ساخت و ساز انجام ندهد.از سوي ديگر مديرعامل شركت اتوبوسراني شركت واحد تهران و حومه نيز در حاشيه جلسه علني شوراي شهر در جمع خبرنگاران گفت: براي حل مشكل مسكن كاركنان شركت واحد تلاش خواهد كرد.
مهندس محمد احمدي افزود: شركت واحد به عنوان يكي از بزرگترين شركت هاي حمل و نقل عمومي در جهان است كه حدود ۱۶ هزار پرسنل دارد.
به گفته وي طبق مطالعات انجام شده از اين تعداد پرسنل حدود ۱۰ هزار نفر با مشكل مسكن مواجهند كه ۶ هزار نفر آنان از امكان مناسبي براي زندگي برخوردار نيستند و بخش زيادي از حقوق خود را بابت كرايه خانه پرداخت مي كنند.

گشايش در ترافيك ميدان جهاد
001458.jpg
به منظور روان سازي ترافيك بزرگراه آزادگان به خصوص در حوالي ميدان جهاد، ۱۲۰۰ متر از محدوده اين طرح برروي خودروها گشوده شد.به گزارش معاونت حمل ونقل وترافيك، معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اعلام اين خبر، اظهار داشت: با گشوده شدن بخشي از باند شمالي و باند جنوبي امتداد بزرگراه آزادگان - حد فاصل پل شهيد صنيع خاني تا ميدان جهاد - بر اساس طرح مصوب موجود، رفت و آمد خودروها در اين مقطع پر رفت و آمد به مسير اصلي هدايت شد.
مهندس احمد دنيا مالي با اشاره به انتقال بار ترافيك از خطوط كندرو به مسير اصلي بزرگراه آزادگان، تصريح كرد: با اجراي اين طرح، از ازدحام و سردرگمي موجود در اين محور به نحو قابل ملاحظه اي كاسته شد.

توقيف ۴ هزار موتورسيكلت
001464.jpg
جانشين راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، گفت: از ۱۷ دي  ماه تاكنون و با اجراي طرح ساماندهي موتورسيكلت  ها، حدود ۴ هزار و ۵۷۴ دستگاه موتور در تهران توقيف شده است.سرهنگ حاتم محمدي گفت: مهمترين تخلفاتي كه در طرح ساماندهي با آن برخورد مي  شود، ايجاد صداي ناهنجار، حركت خلاف جهت و حركت در پياده  رو است كه با بروز اين تخلفات، موتورها حدود سه ماه توقيف خواهند شد.وي افزود: موتورسيكلت  ها به موجب بروز تخلفاتي مانند نداشتن گواهينامه، نداشتن پلاك و كلاه ايمني نيز توقيف مي  شوند؛ اما به محض رفع هر يك از اين نواقص، از توقيف خارج مي  شوند.

كتاب اول پزشكي
001455.jpg
دومين دوره كتاب اول پزشكي منتشر شد. دومين دوره كتاب اول پزشكي حاوي نقشه شهر تهران با محل دقيق مراكز بهداشتي، درماني روي نقشه و اطلاعات صاحبان مشاغل پزشكي شامل: پزشكان و كادر درماني، بيمارستان ها و مراكز درماني، داروسازان و داروخانه ها، آزمايشگاه و مراكز تشخيص، تجهيزات و لوازم پزشكي، مراكز آموزش و پژوهشي پزشكي و ... دانستن هاي عمومي پزشكي شامل: اصول تغذيه و رژيم هاي درماني، اصول زيبايي و بهداشت پوست و مو، دانستني هاي دهان و دندان، بهداشت كودكان، آشنايي با بيماري هاي شايع، آشنايي با داروها و هزاران اطلاعات متنوع و مفيد ديگر در زمينه علوم پزشكي است.

تهديد تالاب هاي آب شيرين
ايسنا: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست هشدار داد: تغيير كاربري كاهش نزولات آسماني، احداث سازه هاي آبي و برداشت بي رويه آب از سفره هاي زيرزميني، تالاب هاي آب شيرين حوضه آبخيز درياچه اروميه را در معرض تهديد جدي قرار داده است.
انوشيروان نجفي گفت: متأسفانه وضعيت تالابهاي «شور گل» ، «يادگارلو و درگه سنگي» ، «گرده قيط و ميمند» ، «قره قشلاق» ، «درياچه گپي» و «سد نوروزلو» كه محل زيست بسياري از پرندگان مهاجر است، به دليل خشكسالي هاي پي در پي، تغيير كاربري و احداث سازه هاي آبي بحراني شده است.
وي با اشاره به پايين رفتن ميزان سطح آب و افزايش شوري ناشي از برداشت آب و خشكسالي درياچه اروميه گفت: در حال حاضر شوري آب اين درياچه به حدود ۳۰۰ گرم در ليتر رسيده است.
وي افزود: درياچه اروميه نمونه باشكوهي از يك درياچه طبيعي آب شور است كه در خط القعر يك حوضه زهكش بسته با مساحت حدود ۵ ميليون هكتار قرار گرفته و با وسعتي حدود ۵ هزار كيلومتر مربع بزرگترين درياچه نمك در ايران است و تالابهاي شيرين واقع شده به صورت اقماري در اطراف درياچه مذكور اهميت تنوع زيستي اين درياچه را صد چندان كرده است.

متناسب با تغيير سيستم مالي
بودجه عملياتي شهرداري تهران تدوين مي شود
معاون مالي اداري شهرداري تهران گفت: با تغيير سيستم مالي شهرداري از نقدي به تعهدي، مكانيزم بودجه اي اين سازمان نيز تغيير مي كند و متناسب با سيستم مالي طرح ريزي و عملياتي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر حسين محمد پورزرندي افزود: سيستم فعلي بودجه شهرداري يك سيستم هزينه اي و نقدي است كه هزينه ها را كاهش نمي دهد و درصدديم اين سيستم را عملياتي كنيم.
به گفته وي، سيستم بودجه بايد به گونه اي طرح ريزي شود كه درآمدها، ميزان سرمايه گذاري و هزينه ها به صورت دقيق محاسبه شود تا نهايت بهره وري از وقت و بودجه صورت گيرد.
پورزرندي افزود: تصميم داريم شهرداري را از يك بنگاه خدماتي به يك نهاد اجتماعي با منابع مالي شفاف و مشخص تبديل كنيم.
وي با بيان اينكه شهرداري تهران ۱۲۱ آيتم درآمدي دارد و از اين تعداد ۷۰ رديف آن فعال هستند، گفت: عمده درآمد شهرداري مربوط به حوزه ساخت و ساز مي  شود.
بنابراين گزارش ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد شهرداري از ساخت و ساز شامل عوارض نوسازي، فروش تراكم و... تامين مي شود. پورزرندي توضيح داد: زماني كه بخش ساخت و ساز با ركود مواجه مي شود، تأثير منفي بر درآمدهاي شهرداري خواهد داشت و اين درآمدها كاهش مي يابد.
معاون مالي اداري شهرداري تهران گفت: شهرداري امسال با ۳۵ درصد كسري بودجه مواجه است.
پورزرندي از اتخاذ تدابيري براي حل مشكل كسري بودجه شهرداري خبر داد و گفت: لوايحي براي پايدار كردن درآمدهاي شهرداري تهيه شده تا بتوانيم با اتكا به آن طرح هاي عمراني شهري را جلو ببريم.

نگاه
001452.jpg
بهرام عظيمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |