پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۳ - Feb 16, 2006
راوي حديث مي گويد:
از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام
كمترين مرتبه الحاد و كفر را پرسيدم. آن حضرت در جواب فرمود:
كبر نازل ترين درجات كفر است.
اصول كافي جلد ۲ ص ۳۰۹
امروز با حافظ
همچنان چشم گشاد از كرمش مي دارم
گرچه افتاد ز زلفش گرهي در كارم
خون دل عكس برون مي دهد از رخسارم
به طرب حمل مكن سرخي رويم كه چو جام
اجراي طرح جامع رد اساطير افسانه اي
و اثبات وجود اسوه هاي ديني اسلام
علي معلم دامغاني - شاعر معاصر، گفت: اساطير افسانه اي و اثبات اسوه هاي ديني به روايتگري قرآن كريم طرحي است كه در آينده به اجرا در خواهد آمد.
علي معلم دامغاني _ شاعر معاصر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر در مشهد با بيان مطلب فوق افزود: رد اساطير افسانه اي و اثبات وجود اسوه هاي ديني اسلام و تعيين حدود انواع روايتگري طرحي جامع و علمي است كه در حال آماده سازي است و در آينده نزديك اجرا خواهد شد.
وي در ادامه افزود: اين اسطوره ها، افسانه هايي تاريخي هستند كه پيروان بعضي از اديان به آنها اعتقاد دارند به طوري كه تاريخ قبل از مسيحيت به صورت افسانه نگاشته مي شد حال آنكه بعد از آمدن دين اسلام زمان افسانه ها و اسطوره ها به پايان رسيد و تاريخ به صورت مدرن در آمد، امروز ما به اسوه هاي ديني اعتقاد داريم، اسوه هايي نظير امام حسين كه وارث تمام سجاياي تاريخ مي باشند.
وي خاطر نشان كرد: اين طرح جديد كه مراحل آماده سازي را طي مي كند در آينده از رسانه هاي جمعي پخش خواهد شد.

در يكصد و هشتاد و هشتمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه ؛
نوشداروي طرح ژنريك بررسي شد
004050.jpg
يكصد و هشتاد و هشتمين نشست نقد و بررسي كتاب ماه ادبيات و فلسفه به بررسي كتاب نوشداروي طرح ژنريك اثر سيد حسن حسيني اختصاص يافت.
به گزارش خبرنگار كتاب مهر، در اين نشست، عبدالجبار كاكايي - شاعر، محقق و منتقد ادبي اظهار داشت: متاسفانه نسل امروز چنان كه بايد، نتوانسته اند به شأن و ارزش سيد حسن حسيني كه به حق يكي از افتخارات بزرگ ادبيات معاصر است، پي ببرند.
سيد عبدالجبار كاكايي افزود: گرايش سيد حسن حسيني كه از ابتداي شاعري وي حركتي پوشيده داشت در كتاب نوشداروي طرح ژنريك بارز شد.
با اندكي تأمل در پژوهش ها، سخنراني ها و حتي محاورات اين شاعر به نوعي فكاهي زهردار و ايده هاي جالب توجه دست مي يابيم.
سيد حسن حرف هاي جدي خود را با بياني فكاهي و شيرين نقل مي كرد.اين منتقد ادبي در بررسي محتواي نوشداروي طرح ژنريك خاطرنشان كرد: تاجر، زاهد و شاعر در نوك پيكان طنز حسيني هستند.
تاجر، نماد قشر خرده بورژواي سنتي است كه با توسل به شريعت و با پوشش ظاهري به انباشت سرمايه مي پردازند.
زاهد در محور جريانات سياسي و در لباس روحانيت به مسخ حقايق و نابودي ارزش ها اقدام مي كند.
شاعر نيز نماد مداحان چاپلوسي است كه از دردهاي جامعه فرسنگ ها فاصله دارند.
در اين نشست، ابوالفضل زرويي نصرآباد، از شاعران مشهور طنزپرداز گفت: درحالي كه ساير طنزپردازان از مسايل فرهنگي دوري مي كنند و بيشتر به سياست و ورزش و اقتصاد مي پردازند حسيني به اين حوزه توجه خاصي دارد. وي در زبان و محتوا ابداع و ذوق خداداد دارد و رواني در عين فخامت خاص طنز حسيني است.
در اين نقد و بررسي علي رضا قزوه، شاعر و منتقد ادبي، درخصوص كتاب «نوشداروي طرح ژنريك» خاطرنشان كرد: شخصيت هاي اين كتاب جز «شاعر و تاجر» بقيه در موازات هم قرار دارند. قافيه زنگ تفريح مطالب اوست و آهنگ اشعارش ريتمي جذاب و بدون مكث دارد، هفتاد درصد اشعارش هنوز به چاپ نرسيده است. از نكات قابل توجه در آثار وي مي توان به فضاهاي سينمايي، پارادوكس هاي سبك هندي و جناس هاي زيبا در اشعارش اشاره كرد.

براي جشنواره بين المللي عروسكي
آخرين مهلت اعلام حضور براي بازبيني ۱۵ اسفند
ماه اعلام شد
ايسنا: وحيد لك، دبير بخش خياباني نهمين جشنواره  بين المللي تئاتر عروسكي دانشجويي از احتمال حضور يك سخنران و دو گروه خارجي در اين بخش خبر داد.
وي گفت: اميدوارم با تامين اعتبار براي اين بخش طي رايزني هايي كه انجام خواهيم داد، شاهد حضور يك سخنران و دو گروه تئاتر خياباني عروسكي در اين دوره از جشنواره باشيم.وي در ادامه اعلام كرد: آخرين مهلت اعلام حضور در مرحله  بازبيني بخش خياباني ، ۱۵ اسفند ماه است و گروه هاي متقاضي تا اين تاريخ فرصت دارند كارهاي خود را آماده و اعلام حضور كنند.
به گفته وي، بازبيني ها از دهه ي سوم اسفند ماه انجام خواهد شد.
لك تصريح كرد: تاكنون ۴۰ گروه از سراسر ايران اعلام آمادگي كرده اند كه از اين ميان ۱۰ گروه براي شركت در جشنواره انتخاب خواهند شد.وي ادامه داد: در هر گروه حضور يك عضو دانشجو يا عضوي كه يك سال از فارغ التحصيل شدنش گذشته باشد، الزامي  است.

از سوي مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي
دانشنامه بزرگ ايران پس از ۲۰ سال منتشر مي شود
ميراث خبر: پس از ۲۰ سال جلد نخست دانشنامه بزرگ ايران توسط مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي چاپ و منتشر مي شود تا در نمايشگاه كتاب سال ۸۵ براي فروش در اختيار عموم علاقه مندان قرار گيرد.
كار بر روي اين دانشنامه در سال ۱۳۶۴ توسط جمعي از محققان و مولفان مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي آغاز شد و سرانجام جلد نخست آن در سال ۱۳۸۴ به پايان رسيد.
محمد انصاري، رئيس روابط عمومي مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي گفت: كار بر روي اين دانشنامه همزمان با كار بر روي دايره المعارف بزرگ اسلامي كه يكي از معتبرترين و بزرگترين دايره المعارف هاي اين مركز است، آغاز شد.دانشنامه بزرگ ايران يك دايره المعارف عمومي و جهاني نظير بريتانيكا، لاروس و ساير دانشنامه هاي جهاني است.
رئيس روابط عمومي مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي افزود: اين دانشنامه مشتمل بر همه موضوعات است و تنها به حوزه اسلام و فرهنگ اسلامي محدود نمي شود.
او در ادامه با اشاره به اين مطلب كه موضوعات اين دانشنامه به ايران بعد از اسلام، ايران قبل از اسلام و موضوعات جهاني ارتباط دارد، اظهار داشت:«مقالات بخش ايران بعد از اسلام از مقالات خلاصه شده در دايره المعارف بزرگ اسلامي تهيه شده است اما مقالات مربوط به ايران قبل از اسلام تأليف شده و مقالات بخش جهاني اغلب از ميان مقالات دايره المعارف ها ترجمه شده است. »
انصاري همچنين يادآور شد:« بر خلاف دايره المعارف بزرگ اسلامي كه به زبانهاي انگليسي و عربي نيز چاپ و منتشر شده است، اين دانشنامه تنها به زبان فارسي منتشر مي شود. »
جلد دوم اين دانشنامه در مرحله چاپ است و پيش بيني مي شود اين دانشنامه در ۲۰ جلد تأليف و تدوين شود.

در يك نظرسنجي اينترنتي اعلام شد:
ميزان مقبوليت جايزه هاي ادبي سال ۸۴
ايسنا: بنا بر يك نظرسنجي اينترنتي، نتيجه ي داوري منتقدان مطبوعات در سال جاري، مقبوليت بيش تري در جامعه ي خوانندگان ادبيات داستاني داشته است.
سايت فرهنگي - هنري - خبري هفتان (www.haftan.com)اين نظرسنجي را پس از اعلام برندگان آخرين جايزه ادبي آغاز كرد و طبق اعلام، تا پايان روز سه شنبه ۲۵ بهمن ،۸۴ بيش از ۴۳۰ نفر از خوانندگان ادبيات داستاني در آن شركت كردند.
براساس اعلام مدير سايت، شركت كنندگان در اين نظرسنجي، در پاسخ به اين پرسش كه نتيجه داوري كدام جايزه  ادبي در سال جاري به سليقه  شما نزديك تر بود، گزينه  مورد نظر خود را از ميان جايزه هاي ادبي پكا، قلم زرين، گلشيري، منتقدان مطبوعات و يلدا برگزيده اند كه برآيند آن به اين قرار است: جايزه ي منتقدان مطبوعات: ۵۷ درصد، جايزه  بنياد گلشيري: ۱۸ درصد، جايزه ي يلدا: ۱۴ درصد و جوايز پكا و قلم زرين، هر كدام پنج درصد.

همايش در ستايش داستان كوتاه برگزار شد
جمعي از داستان نويسان و منتقدان، عصر روز سه شنبه، در همايش «در ستايش داستان كوتاه» ، از اين گونه ي ادبي سخن گفتند. اين همايش در سينما تك موزه هنرهاي معاصر و با همكاري گروه ادبيات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسي و شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي برگزار شد. رضا سيدحسيني، هوشنگ مرادي كرماني، احمد سميعي گيلاني، صفدر تقي زاده، حسين پاينده، عباس پژمان، مصطفي مستور و فتح الله بي نياز در اين مراسم صحبت كردند و محمدرضا گودرزي، بهناز علي پور گسكري، محمدحسين محمدي و محمدحسيني از تجربه هاي داستان نويسي شان گفتند. علي اصغر محمدخاني، دبيري اين همايش را برعهده داشت.

«دم صبح» جايزه ويژه هيأت داوران
جشنواره فرانسوي را گرفت
«دم صبح »به كارگرداني حميد رحمانيان جايزه ويژه هيات داوران بيست و سومين جشنواره فستيوال annonay (انوني) فرانسه را دريافت كرد.
اين جشنواره كه از سوم تا ۱۳ فوريه در شهر ليان فرانسه برپا بود، به فيلمهاي اول و دوم اختصاص دارد و در بخش مسابقه آن هشت فيلم از كشورهاي روماني، مجارستان، ايتاليا، آلمان و آمريكا، پرتغال، لهستان و ايران حضور داشتند كه نماينده سينماي ايران در اين بخش، فيلم«دم صبح »بود و اين فيلم توانست جايزه ويژه هيات داوران آن را بدست آورد.

كوتاه از هفت هنر
* ركورد عكس: عكس «نور ماه بر روي استخر» اثر ادوارد استيچن، كه در سال ۱۹۰۴ در جزيره لانك گرفته شده است، سه شنبه در حراجي سوتباي در نيويورك با فروش بيش از دو ميليون و ۹۰۰ هزار دلار ركورد جهاني عكس را شكست.عكس ۴۰*۴۲ سانتيمتر استيچن كه متعلق به مجموعه «هووارد گيلمن» ، كارخانه دار متمول آمريكايي بود، منظره اي رويايي از درخشش نور ماه با انعكاس درختان در استخر را نشان مي دهد.
*عكس: انجمن ملي عكاسي ايران روز پنج شنبه يازدهم اسفند با انتخاب هيأت مؤسس رسماً كار خود را آغاز خواهد كرد.
* نمايش:نمايش خياباني «جوانمرد قصاب» به نويسندگي، كارگرداني و بازيگري ساجد قدوسيان در فضاي باز فرهنگسراي نياوران اجرا مي شود.نمايش خياباني «جوانمرد قصاب» ساعت ۳۰/۱۷ امروز و فردا ۲۷ و ۲۸ بهمن اجرا خواهدشد.ساعت ۱۶ شنبه و يكشنبه ۲۹ و ۳۰ بهمن هم نمايشنامه «بوي همه عطرهاي عربستان» نوشته فرناندو آرابال در يك كار گروهي با نقش خواني نگين زماني، پيمان فاطمي و رضا هزاوه روخواني مي شود.
*فيلم صلح آميز: انجمن سينما براي صلح جايزه فيلم برگزيده سال را به فيلم شب بخير و موفق باشيد، به كارگرداني جورج كلوني اهدا كرد. اين در حالي است كه فيلم مونيخ ساخته استيون اسپيلبرگ از ديگر شانس هاي دريافت اين جايزه بود. واپسين ساخته جورج كلوني شرح حال ادوارد مورو، گزارشگر سي بي اس است كه تحقيقات  اوجنجال هاي بسياري را پيرامون عملكرد جوزف مكارتي، سناتور آمريكايي، به وجود آورد.
* رونمايي كتاب: پانزدهمين آيين معرفي و نكوداشت نويسندگان كتابهاي حوزه ادبيات و علوم انساني، تحت عنوان جشن رونمايي كتاب با معرفي كتاب «راه چهارم» و تجليل از دكتر فرخ سعيدي برگزار شد.در اين جشن با حضور جمعي از نويسندگان، اهالي كتاب و مسئولين شوراي نشر سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در موزه امام علي (ع) برگزار شد.
* شعر عاشورايي: حوزه هنري يزد به  مناسبت گراميداشت عاشوراي حسيني شب شعر عاشورايي را در يزد برگزار مي كند.ملك ثابت مسئول حوزه هنري استان يزد گفت: اين شب شعر با حضور كساني چون حميد سبزواري، عباس براتي پور و تعدادي از شاعران استان برگزار خواهد شد.اين شب شعر پنج شنبه در حسينيه آيت الله صدوقي جنب مسجد روضه محمديه يزد برگزار خواهد شد.
* نمايشگاه: نقاشي هاي منوچهر نيازي، ايرج شايسته پور، عليرضا اسماعيلي، مهدي سديفي، سعيده فرهنگ،  هايده توتونچي، حميده حجار، افسانه صفري، نازنين افشار و مژده طباطبايي، عكس هاي اكبر ناظمي و سفال و سراميك هاي فريده تطهيري مقدم فردا ۲۸ بهمن در نگارخانه هاي مژده از ساعت ۱۵ تا ،۱۹ كمال الدين بهزاد از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و هما از ساعت۱۶ تا ۲۰ گشايش مي يابد.اين نمايشگاه ها به ترتيب تا سوم، چهارم و نهم اسفند ماه سال جاري در تهران برپا خواهد بود.

برگي از تاريخ
محاكمه و مجازات جنايتكاران رژيم پهلوي
در آغازين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي، دادگاه فوق العاده انقلابي تشكيل جلسه داد و گروهي از سردمداران رژيم پهلوي را به محاكمه كشاند. اينان از جنايتكاران نظام طاغوتي بودند كه در سركوبي مردم انقلابي ايران نقش بسزايي داشتند و دستشان به خون انسان هاي بي گناه بي شماري آلوده بود. در جريان محاكمه، اين تعداد به جرم شكنجه و كشتار مردم و خيانت به كشور و به عنوان مفسد في الارض شناخته شده و تيرباران شدند. برخي از اين افراد عبارت بودند از: ارتشبد نعمت الله نصيري، (رئيس ساواك) سرلشكر رضا ناجي، (اولين فرماندار نظامي درجريان مبارزات مردم) سرلشكر منوچهر خسروداد، (فرمانده هوانيروز) و سپهبد مهدي رحيمي (فرماندار نظامي تهران و عامل كشتار مردم بي دفاع تهران پس از فرار شاه.)
تيرباران نصيري
ارتشبد نعمت الله نصيري در مرداد ۱۲۸۹ ش در سمنان به دنيا آمد. پس از گذراندن دوره دانشكده افسري، در ۱۳۱۳ به درجه افسري نائل شد و از آن پس مدارج نظامي را طي كرد. بعدها به فرماندهي گارد شاهنشاهي رسيد و در ۱۳۳۷ به درجه سرلشكري نائل آمد. نصيري در ۱۳۳۹ به رياست شهرباني كل كشور منصوب شد و در مرداد ۱۳۴۱ درجه سپهبد گرفت. وي در جريان قيام خونين ۱۵ خرداد ۴۲ كه رئيس كل شهرباني بود، فرمانداري نظامي تهران نيز به او محول شد و در نهايت شدت و خشونت با روحانيان و اصناف عمل كرد. نصيري سرانجام در بهمن ۱۳۴۳ در دولت جديدالتاسيس هويدا و امنيت كشور دست يافت و اين سمت را تا نزديكي پيروزي انقلاب اسلامي به مدت نزديك به ۱۳ سال حفظ كرد. با اوج گيري انقلاب اسلامي، نعمت الله نصيري به علت نفرت شديد مردم از وي در اقدامي عوام فريبانه، توسط محمدرضا پهلوي در تيرماه ۱۳۵۷ از رياست ساواك بركنار و به عنوان سفير به پاكستان اعزام گرديد. رژيم پهلوي در عقب نشيني گام به گام خود در برابر انقلاب، نصيري را به تهران فراخواند و در شانزدهم آبان ۱۳۵۷ او را محترمانه بازداشت كرد. نعمت الله نصيري، اين جنايتكار سفاك رژيم پهلوي، سرانجام همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي، در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ توسط مردم اسير شد و پنج روز بعد به حكم دادگاه انقلاب اسلامي، تيرباران گرديد.
آغاز عمليات والفجر ۵
عمليات والفجر ۵ با رمز مقدس يا زهرا در منطقه عملياتي چنگوله حدفاصل مهران و دهلران با هدف آزادسازي ارتفاعات منطقه و پاسخ به حملات دشمن به مناطق مسكوني آغاز شد. اين عمليات كه در دو مرحله صورت گرفت به نتايج ذيل دست يافت: آزادسازي برخي مناطق مرزي به وسعت ۱۱۰ كيلومتر مربع؛ انهدام و غنيمت گرفتن ده ها دستگاه تانك، نفربر، خودرو نظامي و نيز ۳۶۰۰ كشته و زخمي و ۱۷۰ نفر اسير.

اصل مطلب
در پنهان كردن شغل و مقام از مردم روزگار و دلايل آن فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
گر زد و روزگاري اي فرزند
به تو حكم معاونت دادند
شغل خود را بكوش تا آسان
نكني پيش اين و آن عنوان
جز به معدودي از فك و فاميل
شغل خود را مگو، به چند دليل
اولا روزگار، ناجور است
عده اي چشم و چارشان كور است
محو و پوشيده باش از نظرات
نظرت مي زنند، اين حضرات
ثانيا عده اي گرفتارند
قرض دارند يا بدهكارند
علم، پيدا ز منصبت چو كنند
طلب پول دستي از تو كنند
ثالثا هست هر كسي، ناچار
يا خودش يا برادرش بيكار
متوقع شود به او، باري
بدهي شغل آب و نان داري
رابعاً، آن كسي كه دشمن توست
واي اگر باخبر شود، زين پست
گويد: اين رفت تا رئيس شود
قسمتش بود كاسه ليس شود
يا: فلاني، شرف به مزد شده
رفته آن جا، شريك دزد شده
تا كه در دزدي تو شك نشود
عضو حساس او خنك نشود
شرح اين نكته نيز، بي ضرر است
عضو حساس دشمنان، جگر است!
خامساً شصت علت ديگر
سادساً، سابعاً، الي آخر!
پسرم مردمي كه مرموزند
بيشتر نيكبخت و بهروزند

ستون آخر
سردبير
* بالاخره بعد از مدتها اولين قدم براي انتشار ويژه نامه هاي استاني همشهري برداشته شد و با زحمت جمعي از همكاران «توركجه همشهري» روز شنبه و همزمان با قيام پرافتخار مردم تبريز منتشر مي شود. البته اين بار اين ويژه نامه اختصاص به عزيزان استان آذربايجان شرقي ندارد و در استان هاي آذربايجان غربي و اردبيل و زنجان و حتي در مناطقي از شهر تهران نيز توزيع خواهد شد.
توليد اين كار هم مشقات خاصي داشت. عنايت داريد كه نگارش زبان آذري با گويش آن در مناطق مختلف تفاوت هايي دارد و علاوه بر آن مشكل جدي در مراحل فني مانند حروفچيني به وجود مي آيد. همكاران ما براي آماده سازي اين چهار صفحه به زبان آذري خيلي همت كردند كه ان شاءالله به نتيجه رسيده باشد. خلاصه ياشاسين و آنايوردوم و از اين حرف ها!
* يكي از سرگرمي هاي جديدي هم كه قولش را داده بودم «كاكورو» به زودي راه خواهد افتاد. شايد اين هم مثل سودوكو مشتريان جدي و پروپاقرص خودش را پيدا كند.
* يكي از دوستان نوشته اند: آيا راست است كه شما در كنفرانس مسابقه كاريكاتور گفته ايد حاضريد با روزنامه دانماركي اهانت كننده همكاري كنيد؟ البته به اين ملايمت ننوشته اند! ولي باز خدا پدرشان را بيامرزد كه اول پرسيده اند! و دوست ديگري هم با طرح سئوال ديگري خواسته اند تا متن كامل مصاحبه را چاپ كنيم.
گرچه چاپ متن كامل صحبت ها شايد عملي نباشد اما گزيده مطالب را به زودي منتشر خواهيم كرد و دوستان شايد متوجه بشوند كه چرا عليرغم استقبال گسترده اوليه و حضور دهها خبرنگار خارجي از حدود بيست شبكه خبري و رسانه بين المللي بعضي از آنها حتي خبر اين جلسه را منعكس نكردند.
* آقاي موسي عبداللهي ضمن اظهار لطف و بزرگواري پيشنهاد كرده اند نام صفحه «گالري» به يك عنوان فارسي مثل «نماشهر» تغيير يابد. من خودم ابتدا نام نمايشگاه در ذهنم بود ولي به هر حال چشم! حتماً... در ضمن اميدوارم هنرمندان خوب و بزرگوار رشته هاي مختلف تجسمي و... هم مانند دوستان عكاس از اين فرصت استفاده كنند و چشم هاي مهربان خوانندگان همشهري را به ميهماني آثارشان دعوت كنند.
* آقاي سيدابراهيم احمدپناه هم با شور و حرارت و سوز و گداز و قاطعيت و خروش و... مجموعاً مي خواهد ما را با گروه هاي مختلف صدا و سيما طرف كند و وسط اين همه دعوا و گرفتاري چند مدعي تازه برايمان بتراشد... برادر جان قربان صفايت به ما رحم كن! خود ما هم كلي از اين طرح هاي گم شده و گم نشده داشته ايم و داريم و خواهيم داشت و باز هم تسليم زور نمي شويم مگر آن كه خيلي پرزور باشد!
* از آقاي فريبرز رحماني هم تشكر مي كنم اميدوارم زمينه همكاري فراهم شود.
*اگر همه دعاهاي ما به سرعت اجابت جناب آقاي ذوعلم مشاور محترم وزير آموزش و پرورش به نتيجه مي رسيد الآن حال و روزمان خيلي بهتر از اينها بود و حداقل براي ستون اول همشهري چند نفر از آقايان مسئول و وزير و رئيس و... چيزي مي نوشتند (گويا حق با بعضي ها بود!) ... ايشان كه مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتاب هاي درسي هستند از كمك و همراهي معلمان انشا و انجمن هاي معلمان مختلف در حوزه كاري شان به گرمي استقبال كرده اند. اولاً خوش به حال كتاب هاي درسي با اين رويكرد مديركل جديدشان... ثانياً خوش به حال معلمان بزرگواري كه در رشته هاي مختلف همت كنند و انجمن تشكيل دهند و ثالثاً خوش به حال دوستان انجمن معلمان انشا كه اين طور با روي باز و آغوش گشوده مديران مواجه شده اند و رابعاً خوش به حال ما كه چنين خوانندگان بزرگواري داريم و...
* با اين همه خوشحالي حيف نيست آدم فقط نيمه خالي ليوان را ببيند و از مشكلات و كمبودهايي كه به هر حال اين طرف و آن طرف هميشه هست نااميد شود؟
* نمونه ديگرش قدم هاي بلند آقاي دكتر دهمرده استاندار دوست داشتني و ديدني سيستان و بلوچستان كه بايد داستانش را بعد سر فرصت تعريف كنم.
* مسابقه هولوكاست كه برگزار مي كني، از مديركل وزارت دولت كه خبر مي دهي از استاندار دولت هم كه تعريف مي كني، مي خواهي نگويند كه [ …]دنده ات نرم صفحه ۳ روزنامه ات را بيشتر [...] ...[... ]
* خوش به حال همه مان با اين همه حسن نيت!

بهارستان
نان
يكي را از علماي راسخ پرسيدند كه چه فرمايي در نان وقف؟ گفت: اگر نان از بهر جمعيت خاطر مي ستاند حلال است و اگر جمع از بهر نان مي نشيند، حرام.
گلستان سعدي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آرزو
دلش مي خواست براي يك بار هم كه شده پرواز كند. او با بال هاي شكسته به دنيا آمده بود. بالاخره يك روز پرواز را امتحان كرد. او براي هميشه پريد.
اشرف منصوري مقدم

گشتي در دنياي خبرها
سرقت با كيك تولد
نيويورك:يك سارق در آمريكا پس از سرقت از يك فروشگاه و ميل كردن كيك تولد خود پيام تبريك براي صاحب فروشگاه نوشت. اين سارق در يك روز تعطيل سقف فروشگاه را سوراخ كرد و از كانال سيستم تهويه مطبوع وارد اين مكان شد. وي پس از اينكه پول هاي موجود در گاو صندوق را خالي كرد به سراغ بخش مواد غذايي فروشگاه رفت و نيمي از يك كيك تولد را نوش جان كرد. البته اين پايان ماجرا نبود چون وي روي يك تكه كاغذ از طرف خود پيام تبريك براي صاحب فروشگاه نوشت و تولدش را تبريك گفت. جالب اينكه پيام چند كلمه اي سارق مملو از غلط هاي املايي بود.
افزايش جمعيت گربه ها
واشنگتن: يك زندان در آمريكا با مشكل افزايش جمعيت گربه ها مواجه شده است. در پي رعايت نكردن نكات بهداشتي توسط زندانيان، گربه هايي كه به داخل زندان راه يافته بودند توليد مثل كردند و تعداد آنها به ۱۵۰ رسيد. به هر حال مسئولان زندان براي اينكه از شر اين حيوانات خلاص شوند پيشنهاد كردند افراد علاقمند به صورت داوطلبانه به جمع آوري و نگهداري از اين گربه ها بپردازند كه در پي اجراي اين طرح ۵۰ گربه از زندان جمع آوري شد. البته هنوز هم ۱۰۰ گربه در اين زندان وجود دارد كه سلامت زندانيان را به خطر انداخته است. هنوز مشخص نشده كه اين گربه ها چگونه به داخل زندان راه يافته اند.
پيتزا خوري در محل سرقت
فلوريدا: چهار سارق جوان به حدي اعتماد   به نفس داشتند كه شب را در مكاني كه به آن دستبرد زنده بودند سپري كردند و حتي پيتزا سفارش دادند. اين چهار جوان كه در حدود ۱۸ سال سن داشتند وارد خانه اي كه در حال بازسازي بود شدند و به سرقت و تخريب اموال موجود در اين مكان پرداختند. جالب اينكه سارقان جوان شب را در اين خانه سپري كردند و به صورت تلفني پيتزا سفارش دادند.
عاقبت عجله كردن
آتلانتا: يك مسافر كه براي خروج از هواپيما بسيار عجله داشت به شدت مجروح شد. هنگامي كه هواپيما در فرودگاه آتلانتا فرود آمد اين مسافر بلافاصله در هواپيما را باز كرد و از آن بيرون پريد. بر اثر اين سقوط مسافر مورد نظر از ناحيه كمر و هر دو پا صدمه ديد و هم اكنون در بيمارستان بستري مي باشد.
اسير شدن در تختخواب
برلين: يك نوجوان ۱۶ ساله ميان يك تختخواب تاشو گير افتاد. اين نوجوان كه حوصله اش در خانه سر رفته بود خود را با طناب به اين تختخواب بست اما ناگهان فنر آن آزاد و در نهايت تختخواب تا شد. وي كه ميان تختخواب گير كرده بود با فريادهاي بلند از همسايگان كمك خواست و پليس پس از ۱۵ دقيقه او را نجات داد.
آلوده ترين وسايل عمومي
سئول: اخيرا پزشكان كره اي تحقيقي در مورد آلوده ترين وسايل عمومي انجام داده اند كه مشخص شد دستگيره چرخ دستي فروشگاهها آلوده ترين وسيله عمومي است. به عبارتي ديگر تجمع باكتري ها روي اين دستگيره ها بيش از ساير لوازمي است كه مردم به صورت عمومي از آنها استفاده مي كنند. فهرست آلوده ترين وسايل عمومي به اين شرح است:
۱- دستگيره چرخ دستي فروشگاهها ۲- ماوس كامپيوتر ۳- دستگيره اتوبوس ها۴- قفل در توالت هاي عمومي ۵- دكمه آسانسور

گل و گياه
زپيرانتس
004047.jpg
نام علمي: Zephyranthes grandiflora
خانواده:AMARYLLIDACEAE
گلهاي اين گياه پيازي شيپوري صورتي است كه به صورت افراشته بر روي هر ساقه در اواخر تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند. برگهاي آن نواري شكل و نيمه افراشته مي باشند. بلندي آن ۳۰- ۲۰ سانتي متر و گستردگي آن ۱۰-۸ سانتي متر مي باشد.
نيازها: مكان آفتابي با خاك مرطوب با زهكشي خوب را مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل گياه صفر درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا بهار امكانپذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |