پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۳ - Feb 16, 2006
در پي تجديد چاپ برخي كاريكاتورهاي موهن
وزارت خارجه به ۱۷ سفارتخانه اروپايي
يادداشت اعتراض فرستاد
003966.jpg
گروه سياسي: در پي تجديد چاپ برخي كاريكاتورهاي موهن منتشر در روزنامه دانماركي يولند پستن درتعدادي از نشريات ساير كشورهاي اروپايي، وزارت امورخارجه با ارسال يادداشت به سفارتخانه هاي اين تعداد از كشورها در تهران، مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين اهانت را اعلام داشت.
در يادداشت وزارت امور خارجه كه به سفارتخانه هاي كشورهاي ايتاليا، اسپانيا، اتريش، ايرلند، صربستان و مونته نگرو، مجارستان، سوئيس ، آلمان، انگلستان، نيوزلند، پرتغال، لهستان، هلند، نروژ، فرانسه و كرواسي ارسال گرديد آمده است:
چاپ مجدد كاريكاتورهاي اهانت آميز از پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد (ص) در برخي از رسانه هاي آن كشورها موجب تاسف و نگراني شديد مسلمانان در كشورهاي مختلف اسلامي و غير اسلامي گرديد. چاپ كاريكاتورهاي موهن، ارزشهاي ديني و مذهبي بيش از يك ونيم ميليارد جمعيت مسلمان در دنيا را ناديده گرفته، و در تقابل كامل با دمكراسي، آزادي بيان و ارزشهاي حاكم بر جوامع مدني مختلف مي باشد.
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اين اقدام را محكوم و مصداق آشكار هتك حرمت مقدسات اسلام از سوي رسانه آن كشور مي داند . از دولت متبوع آن سفارتخانه مي خواهد بمنظور حفظ حرمت اديان بزرگ الهي و احترام به پيروان آنها به اقدام فوري براي جبران بي احترامي و تحريك احساسات مسلمانان مبادرت نموده ، تدابير قانوني بمنظور مجازات مسببين اين اقدام بسيار ناپسند و پيشگيري از تكرار آن در آينده را بعمل آورد.

رئيس قوه قضائيه:
براي پاسخگويي به نيازهاي ديني بايد از روش هاي نوين بهره گرفت
003951.jpg
رئيس قوه قضاييه در مراسم افتتاح دوره جديد مدرسه عالي شهيد مطهري، اعلام كرد: اسلام خواهي، بازگشت و احياي اسلام و هويت ديني در جوامع امروز از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي است.
هاشمي شاهرودي، پيروزي هاي مسلمانان در لبنان و فلسطين و سرزمين هاي ديگر را ناشي از بازگشت آنها به دين و احياي اسلام دانست و تصريح كرد: بايد در ايجاد روش هاي نوين و همخوان با نيازهاي امروز جامعه به محتواي ديني توجه شود و با تحقيق، تدبر و بهره گيري از استادان خلاق، نوآور و فاضل همچون استادان مدرسه عالي شهيد مطهري روش هاي كاربردي و موثر ارائه شود.
وي خاطرنشان كرد: در بحث سيستم، نظام سازي، تدوين قوانين و مقررات كه نياز هر حكومت نوپايي است، گاهي تعارض هايي وجود دارد كه مراكز و مدارسي همچون مدرسه عالي شهيد مطهري مي توانند در زمينه محتوايي اقدام هاي ماندگاري را انجام دهند.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به چالش هايي كه با جهان غرب داريم، يادآور شد: جامعه اسلامي درصدد پياده كردن اهداف نظام است و براي تحقق اين هدف متعالي قطعا نيازمند نظريه پردازي، توجه به معارف جديد و حل چالش ها هستيم.
هاشمي شاهرودي تاكيد كرد: الحمدلله با كارهاي انجام شده، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، تقريبا همه جوامع اسلامي دراين جهت گام برداشته اند و تحولات عظيمي در جهان به سمت احياگري اسلامي و برگشت به اسلام در حال شكل گيري است.
وي در پايان بر ارتباط اين مدارس با جهان خارج به منظور تبادل تجربيات و دانش روز، همچنين انتقال فرهنگ غني ديني و اسلامي تاكيد كرد.

فرمانده سپاه:
آماده ايم اما تهديد نظامي عليه كشورمان برآورد نمي كنيم
ايسنا: سردار سرلشكر صفوي با بيان اين كه حكومتي كه در عراق روي كار آمده، حكومت مورد نظر اشغالگران آن نبوده است، گفت: به همين دليل آمريكا بحث هسته اي ايران را براي سرپوش گذاشتن بر روي شكست هايش در عراق، مطرح كرده است.
وي كه در حاشيه مراسم اربعين شهداي سقوط هواپيماي فرماندهان سپاه سخن مي گفت، درباره  مقابله با تهديدات با اشاره به مشكلات پيش آمده براي اشغال گران در عراق، هياهوي اخير را يك جنگ رواني قلمداد كرد و گفت: ملت ما در راهپيمايي ۲۲ بهمن نشان داد كه با عزم و اراده به دنبال حق مشروع خود در چارچوب معاهده ان. پي. تي و رسيدن به فناوري هسته اي صلح آميز است.
صفوي خاطرنشان كرد: ما از نظر نظامي تهديدي عليه كشورمان برآورد نمي كنيم؛ ليكن براي پاسخ به هرگونه تجاوز نظامي آمادگي كامل داريم.
وي در پايان درباره تمهيدات جلوگيري از سقوط هواپيماها گفت: حوادث هوايي اتفاقي است كه همه جا پيش مي آيد؛ با اين حال تمهيدات و دستور العمل هاي لازم به ويژه ايمني پرواز را به صورت صددرصد پيش بيني مي كنيم.

رئيسي: تغييرات در دستگاه قضايي امري
طبيعي است و ادامه دارد
003954.jpg
فارس: معاون اول قوه قضاييه، تغييرات اخير در دستگاه قضايي را امري طبيعي خواند و گفت: اين تغييرات در قوه قضاييه وجود داشته و بعد از اين هم ادامه دارد.
ابراهيم رئيسي ديروز در حاشيه مراسم توديع و معارفه مسئولان جديد حفاظت اطلاعات قوه قضاييه و مجتمع ويژه امور اقتصادي در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اين سئوال كه آيا تغيير در مجتمع امور اقتصادي به منزله تغيير در سياست هاي دستگاه قضايي در برخورد با مفاسد اقتصادي است؟ با بيان اين كه مبناي حركت مبارزه با مفاسد اقتصادي، فرمان هشت ما ده اي مقام معظم رهبري است، گفت: وظيفه دولت پيشگيري، وظيفه مجلس اصلاح  و وظيفه قوه قضاييه برخورد با مفسدين اقتصادي است.
وي افزود: اصل سياست در اين بخش معين است، ولي به نظر ما در كنار اصلاح روشها و ساختارها حتماً بايد با مفسدان اقتصادي برخورد قاطعانه صورت گيرد و البته سياست قوه قضاييه، همان سياست قبلي است.
رئيسي تأكيد كرد: فكر مي كنم با تغيير مديريت مجتمع قضايي ويژه امور اقتصادي بايد سياست ها بسيار دقيق تر و پيگيرتر از قبل به اجرا در آيد.
وي بيان داشت: معتقديم پرونده هاي مفاسد اقتصادي قطعيت يافته بايد به اطلاع عموم برسد.
معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه از زمان آغاز گزارش پرونده هاي قطعيت يافته مفاسد اقتصادي تاكنون هيچ موردي از پرونده هاي كلان اقتصادي كه در گذشته به كرات از آن ياد مي شد، به افكار عمومي ارائه نشده علت در چيست؟ گفت: به مرور قرار بر اين است كه اگر پرونده اي در مجتمع اقتصادي و يا ساير مراكز كه در سه موضوع فساد اقتصادي و نه تخلف، فساد اقتصادي قطعيت يافته و موضوع مهم باشد حتماً به اطلاع عموم برسد.به گفته وي، سياست دستگاه قضايي اين است كه حتماً پرونده مفاسد اقتصادي قطعيت يافته اعلام شود.
معاون اول قوه قضاييه، با اشاره به دستور اخير رئيس قوه قضاييه مبني بر برخورد قاطعانه با اراذل و اوباش، گفت: جرايم سازمان يافته و اخلال كنندگان در امنيت اجتماعي مواردي نيستند كه به آنها بي توجهي و يا رحم كرد.
وي گفت: براي ارتقاء تامين امنيت اجتماعي حتماً بايد با عناصر اخلال كننده در امنيت عمومي و اشرار برخورد شود و البته رسيدگي به چنين مواردي بايد خارج از نوبت و قاطعانه باشد تا آثارش در جامعه ديده شود.
از رئيسي درخصوص علت تغييرات جديد در قوه قضاييه سئوال شد كه وي اين امر را طبيعي خواند و گفت: اين تغييرات در همه دستگاه ها و قوه قضاييه وجود داشته و بعد از اين هم ادامه دارد.
معاون اول قوه قضاييه همچنين بر تقويت ابعاد نظارتي و كنترلي در دستگاه قضايي تأكيد كرد و گفت: اين موضوع مهم تضمين كننده سلامت دستگاه قضايي است.
رئيسي با تأكيد مجدد بر برخورد شديد با هرگونه دلالي، كارچاق كني، واسطه گري و روابط ناسالم بيان داشت: وكالت امر پسنديده اي است، اما دلالي و كارچاق كني با كاركنان دستگاه قضايي ممنوع و تخلف و قابل تعقيب است و با دست هايي كه به دنبال اعمال نفوذ و ايجاد روابط ناسالم و منحرف كردن پرونده ها از مسير حق هستند، بايد قاطعانه برخورد شود.

نيازمند سياستي چندوجهي و فراگير هستيم
مهر- محمود محمدي گفت: دستگاه ديپلماسي ما بايد سياستي چندوجهي و گسترده و فراگير اتخاذ كند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در خصوص آخرين وضعيت موضوع هسته اي گفت: ابزار موثر در درجه اول ديپلماسي است كه بايد در شرايط فعلي آن را تقويت كرد.
وي افزود: ما بر اساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي در جهت منافع و مصالح ملي تصميم مي گيريم و انتظار هم داريم كه دستگاه اجرايي و ديپلماسي ما ، قبل از آن كه در برابر سختگيريهاي كشورهاي آژانس قرار بگيرد بيشتر به مصوبات مجلس توجه داشته باشد .
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: طبعا ما براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي به عنوان يك نياز ملي مصمم هستيم و اين حق قانوني كشورهاي عضو NPT و آژانس است ، اما بايد نحوه تعامل با آژانس و پيشبرد اين هدف به گونه اي باشد كه از اين حق عدول نشود.
محمدي با اشاره به جهت گيري هاي دستگاه سياست خارجي در موضوع هسته اي تاكيد كرد: اينكه ما يك نگاه همه سويه به مسائلي كه مرتبط به منافع و امنيت ملي ما است داشته باشيم نگاه درستي است، اما اگر بخواهيم يك سونگر باشيم و توجه به يك منطقه باعث بي توجهي به مناطق ديگر شود، اين سياست كارآمد نخواهد بود.

موافقت هيأت وزيران با ايجاد هزار
پست سازماني در سازمان زندان ها
هيأت وزيران با ايجاد هزار پست سازماني در سازمان زندان ها موافقت كرد.  براساس اين مصوبه كه با شماره ۶۸۴۴۱/ ت ۳۳۴۷۱ از سوي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شده است ايجاد هزار پست سازماني در سازمان زندان ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور به منظور تقويت ساختار تشكيلاتي يگان حفاظت سازمان ياد شده با رعايت قوانين و مقررات مجاز مي باشد.
اين مصوبه براي اجرا به وزارت دادگستري و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است.

وزير دفاع:
هدف دشمن مرعوب ساختن مردم و مسئولان است
ايسنا: وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح طي سخناني در همايش «ميثاق نخبگان با تحقيقات دفاعي» ، با اشاره به اعمال آپارتايد علمي از سوي قدرت هاي بزرگ جهاني، از نخبه گرايي و پژوهش محوري به عنوان راه حل منطقي، براي مبارزه با اين سياست تبعيض آميز ياد كرد.
مصطفي محمدنجار، ميثاق نخبگان با تحقيقات دفاعي را تجلي اراده مردمي دانست كه دفاع از آزادي، استقلال و دين و ميهن را وظيفه اي همگاني مي دانند.
وزير دفاع جنجال تبليغاتي اخير رسانه هاي غربي عليه جمهوري اسلامي ايران را سناريويي تكراري و از شيوه هاي رايج جنگ رواني خواند و افزود: هدف اصلي دشمن مرعوب ساختن مردم و مسئولان ايران است.
وي افزود: توسل به اين شيوه هاي كهنه، عجز و ناتواني آنان را در مقابل ملت مقاوم ايران بيشتر نمايان مي كند.
وي با بيان اين كه امروز مردم آمريكا، گروگان سياست هاي خشن، غيراخلاقي و جنگ طلبانه بوش و همدستانش هستند، افزود: تا كي بايد مردم آمريكا كه خود را پيشتاز دموكراسي و حقوق بشر مي دانند تاوان حماقت هاي حاكمان بي لياقت خود را بپردازند.

كميسيون اروپا از ايران خواست تا
طرح هسته اي روسيه را بپذيرد
003957.jpg
ايرنا: خبرگزاري فرانسه ديروز از استراسبورگ گزارش داد: كميسيون اروپا از ايران خواست تا طرح روسيه را در رابطه با غني سازي اورانيوم بپذيرد و اعلام كرد كه براي جلوگيري از پيگيري اين موضوع در شوراي امنيت هنوز فرصت است.
اين درخواست ارگان اجرايي اتحاديه اروپا درحالي مطرح مي شود كه مقامات روسي و ايراني انجام مذاكرات هسته اي در تاريخ ۲۰فوريه (اول اسفند) در مسكو را تأييد كردند.
فرانكو فراتيني، كميسر امنيت و عدالت اتحاديه اروپا به نمايندگي از جانب بنيتا فررو والدنر كميسر روابط خارجي اين اتحاديه گفت: پيشنهاد روسيه براي غني سازي اورانيوم در خارج از خاك ايران همچنان مطرح است و لازم است كه بطور كامل مورد تحقيق و بررسي قرار گيرد.
وي كه در جمع نمايندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ سخن مي گفت، افزود: اگر ايران فعاليت هاي مربوط به غني سازي را به حالت تعليق درآورد و پيشنهاد روسيه را بپذيرد، ديگر نيازي به پيگيري موضوع در شوراي امنيت نخواهد بود.
وي باتأكيد بر اين مطلب كه هنوز فرصت باقي است، افزود: درهاي حل و فصل مساله از طريق گفت وگو همچنان باز است.

احمدي نژاد امروز به رباط كريم و اسلامشهر مي رود
مهر: رئيس جمهور امروز در سفري يك روزه به دو شهر اطراف پايتخت سفر مي كند.
دكتر احمدي نژاد صبح امروز با مردم رباط كريم و عصر با مردم اسلامشهر ديدار خواهد كرد.
سخنراني در جمع مردم اين دو شهر و بررسي مشكلات رباط كريم و اسلامشهر با حضور مسئولان مربوطه از جمله برنامه هاي سفر يك روزه رئيس جمهور است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
موج افكار عمومي به بركت انقلاب اسلامي فراگير شده است
003960.jpg
هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اين كه برداشت حضرت امام(ره) از نقش مردم امروز هم معتبر است، تصريح كرد: يكي از افتخارات امام و روحانيت اين بود كه در زماني كه هيچ بحثي از افكار عمومي مطرح نبود و مردم هيچ نقشي در اداره حكومت نداشتند، مردم را محور حركات و تصميمات خود قرار دادند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام طي سخناني در نخستين همايش زندانيان سياسي قبل از انقلاب، افزود: اميدوارم در شرايطي كه دشمنان به اوج توطئه هاي خود رسيده اند بتوانيم با اتكا به حضور مردم در صحنه بر مشكلات فائق آييم.
وي افزود: دشمنان انقلاب توطئه هاي خود عليه نظام اسلامي را بيشتر و به راه انقلاب طمع كرده اند؛ امروز وظيفه ماست كه در صحنه باشيم و مردم را نيز در صحنه بخواهيم. مردم هم آمادگي خوبي دارند به شرطي كه مسئولان توجه خود را به شرايط زمان و نيازهاي مردم معطوف كرده و از توجه به مردم غفلت نكنند.
هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: توجه به مردم از امتيازات و ويژگي هاي مهم انقلاب اسلامي بود و مهمترين نقطه تصميم گيري در اين مورد شخص حضرت امام بودند. ايشان بارها در محافل عمومي و خصوصي مي فرمودند تا مردم وارد صحنه نشوند به موفقيت نمي رسيم. تمام اتكاي امام راحل به نيروي مردم بود و اين موقعيت ممتاز در تاريخ ما به اين وضع پيش نيامده است، كاري كه امام انجام داد به صحنه كشاندن مردم بود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، انقلاب اسلامي را پيشتاز حركت مردمي دانست و گفت: اكنون نقش افكار عمومي در جوامع فراگير شده و حركت تكاملي حضور و رشد مردم در تمام صحنه ها با گذشته قابل مقايسه نيست.
وي ادامه داد: روند افزايش تاثيرگذاري افكار عمومي بر اداره حكومت ها و جوامع تقريبا غيرقابل برگشت است و قدرت ها ديگر توان جلوگيري از رشد آن را ندارند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اين كه امروز افكار عمومي حرف اول و آخر را در تصميم گيري ها مي زند هشدار داد مبادا همه زحمات و رنج هايي كه به خاطر به ثمر رسيدن انقلاب متحمل شده ايم به خاطر غفلت از افكار عمومي و نقش مردم و خواست ملت ها به تاريخ سپرده شود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به رهبري امام توانستيم افكار عمومي را به گونه اي بسيج كنيم كه تاكنون نمونه آن را مشاهده نكرده ايم. اكنون موج افكار عمومي به بركت انقلاب اسلامي عمق يافته است.

سيدمحمد خاتمي:
اميدواريم اروپايي ها اشتباه نكنند
ايسنا: سيد محمد خاتمي، رييس موسسه  بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها پس از بازگشت از سفر به مالزي گفت: فناوري صلح آميز هسته اي حق ماست كه اين حق  را بايد بگيريم؛ اما بايد كاري كنيم كه از نظر حقوقي اين حق را از ما سلب نكنند. رفتن پرونده  ايران به شوراي امنيت و سلب اين حق  براساس مصوبه  شوراي امنيت به نفع ما نيست؛ زيرا اگر تا به حال دعواي ما سياسي بوده و از لحاظ حقوقي حق داشته ايم، اين افتخار نيست كه كاري كنيم تا حق مان را سلب كنند.
هم چنين گفت: «در اين كه آنها زور مي گويند شكي نيست، زيرا در منطقه سه قدرت اتمي هستند و حتي اسرائيل بمب اتم دارد، اما آنها به ايران فشار مي آورند؛ اين تبعيض در عرصه  بين المللي باعث تاثر است و عمدتاً تحت فشار آمريكاست.»
خاتمي تاكيد كرد: «ما از روند كارمان تا زماني كه بوديم راضي هستيم. امروز هم تلاش هايي انجام مي دهند كه اميدواريم به نتايج مطلوب برسد. از سويي اميدواريم غرب به ويژه اروپا دچار اشتباه در محاسباتش نشود و اين را حساب كند كه ايران موقعيت ممتازي دارد و در رابطه  خوب با ايران، اروپا بهتر مي تواند حيثيت، جايگاه و فضاي تنفسي خود را تامين كند.»
وي ادامه داد: «اميدواريم اروپا احساس نكند كه در كنار آمريكا قرارگرفتن به او امتيازي مي دهد، زيرا آمريكا دست اروپا را در همه جا كوتاه كرده و راهي براي حضور به آن نمي دهند.اروپايي ها بدانند كه اگر مي خواهند در منطقه حضوري داشته باشند [اين حضور] بر اساس رابطه  متقابل با ايران تامين خواهد شد. اميدواريم اروپايي ها اشتباه نكنند كه اشتباه كرده اند و اشتباه هم خواهند كرد.»

محسن رضايي:
شايعه جنگ يك عمليات رواني است
ايسنا: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: انقلاب اسلامي ايران وارد عرصه  جديدي شده است كه من آن را چالش مي نامم و در آن مجموعه اي از مسائل و اقدامات رخ خواهد داد. محسن رضايي طي سخناني در مراسم يادواره  شهداي عمليات والفجر ۸ كه از سوي بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، افزود: ما از يك دوره ي ۱۷ ساله تنش زدايي عبور كرده  و وارد دوره اي شده ايم كه از دو سال پيش آغاز و امروز كاملاً علني شده است.
وي ادامه داد: اين چالش تحميلي است كه يك دوره  اقتصادي، سياسي و من جمله امنيتي را به دنبال خواهد داشت. وي در مورد استراتژي آمريكا در قبال ايران نيز تصريح كرد: اين استراتژي داراي سه مرحله است؛ قطعنامه هاي داخل شوراي امنيت. خارج از شورا و ايجاد ناامني توسط جبهه غرب در ايران. رو آوردن به ديپلماسي كه اگر زماني آمريكا از ساير روش ها به نتيجه نرسيد، وارد بن بست نشود، لذا بحث تعامل و مذاكره را جدي مي گيرد.
رضايي تأكيد كرد: خواست دشمنان، تسليم كردن ايران است ولي جنگ در كار نيست شايعه جنگ بين ايران و آمريكا يك عمليات رواني است.
وي گفت: در هر حادثه اي، كليد فتح نيروهاي حزب اللهي و شهادت طلب هستند. اما آن چه مشخص است، ايستادگي ملت و مسئولان بر حق مسلم استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي است.

ديپلماسي هيچ گاه از طرف ايران تعطيل نمي شود
مهر: حسين سبحاني نيا گفت: مسير ديپلماسي هيچ گاه از طرف ايران تعطيل نمي شود، بايد همه جا حضور داشته باشيم، در عالم ديپلماسي هركجا نباشيم، جاي ما را پر مي كنند و حق ما را سلب خواهند كرد.حسين سبحاني نيا، عضو كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي گفت: راهپيمايي بيست و دوم بهمن امسال نشان داد كه موضوع هسته اي، حقيقتا ملي است و پشتوانه عظيمي از افكار عمومي را دارد.سبحاني نيا گفت: دستگاه ديپلماسي بايد بيشترين مانور را در پشتيباني ملي از موضوع هسته اي انجام دهد و به همه جهان، همبستگي و اتحاد مردم ايران در موضوع هسته اي را نشان دهد و اين مي تواند يكي از مصاديق ديپلماسي ظريف و قوي در شرايط امروز باشد.

روسيه تحريم عليه ايران را رد كرد
003963.jpg
ايرنا: سرگئي  لاوروف  وزير خارجه  روسيه  بعد از ملاقات  خود با رئيس  جمهوري  اتريش  گفت  كه  مسكو اعمال  تحريم  عليه  ايران  را رد مي كند.
منابع  خبري  اتريش  در اين  زمينه  به  نقل  از لاوروف  اعلام  كردند كه  تحريم در تاريخ  مدرن  هيچ  بحراني  را حل  نكرده  است .
لاوروف  تأكيد كرده است  كه  اكنون  بايد سعي  شود برنامه هاي  اتمي  ايران  تنها براي  اهداف  صلح آميز مورد استفاده  قرارگيرد و اين  كار فقط از طريق  كارشناسان  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي ميسر است .وي  تأكيد كرد: صحبت  درباره  تحريم  صرفاً با اهداف  سياسي  دنبال  مي شود.وزير خارجه  روسيه  درباره  گفت وگوي  آينده  بين  روسيه  و ايران  در مورد طرح  پيشنهادي  هسته اي  اين  كشور گفت  كه  بايد منتظر ماند و ديد كه  كار چگونه پيش  مي رود.

رئيس دوره اي اتحاديه اروپا از ايران
خواست غني سازي را متوقف كند
مهر: وزير امور خارجه اتريش در گفتگوي تلفني با همتاي ايراني خود در حالي خواستار توقف فعاليتهاي غني سازي ايران شد، كه مقررات معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي براي اين كشور كه از اعضاي آن است، اين فعاليتها را به رسميت شناخته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ، وزارت امور خارجه اتريش با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه اورسلا پلاسنيك از سرگيري غني سازي را يك اقدام تشديد كننده غير ضروري خواند و ايران را به انجام سريعتر مذاكرت سازنده با روسيه درباره برنامه هسته ايش تشويق كرد.
بنابراين گزارش، اين گفتگوي تلفني به درخواست ايران صورت گرفت.
وزير امورخارجه اتريش در اين گفتگوي تلفني اعتراضهاي مسلمانان را كه در مقابل سفارتخانه هاي اروپايي در قبال انتشار كاريكاتورهاي موهن از پيامبر اسلام(ص) در رسانه هاي غربي صورت گرفت، محكوم كرد.
وي به وزير امور خارجه ايران خاطر نشان كرد كه «براي موفقيت روابط ما با ايران ، اين روابط بايد بر اساس اعتماد متقابل و يك محيط كلي سياسي كه به ما اجازه پيشرفت مي دهد، قرار داشته باشد» .
در اين بيانيه آمده است كه اتريش به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا علاقه مند توسعه مثبت در روابط اتحاديه اروپا با ايران است و اين امر بستگي به اقدام ايران براي رفع تمام نگرانيهاي اتحاديه اروپا خواهد داشت.

حمله نظامي به ايران اقدامي احمقانه و دور از منطق است
مهر: معاون وزير امورخارجه آلمان با هشدار به عواقب خطرناك هرگونه اقدام خصمانه احتمالي آمريكا بر ضد ايران، آن را احمقانه و دور از منطق توصيف كرد.
«گرنورت ارلر» معاون وزير امورخارجه آلمان در گفتگو با شبكه تلويزيوني زد دي اف همچنين اظهار داشت: به عقيده من در حل موضوع هسته اي ايران بايد از تمام شيوه ها و امكانات ديپلماتيك بهره جست.
وي با بيان اين مطلب كه گفتگو بهترين راهكار براي حل و فصل پرونده هسته اي ايران است، تصريح كرد: به كارگيري حمله نظامي اقدامي احمقانه و دور از منطق خواهد بود .
پيش از اين نيز «هوبرتز هايل» دبيركل حزب سوسيال دمكرات اعلام كرده بود كه هرگونه گزينه نظامي عليه ايران منتفي است.
«ماتياس پلاتسك» رئيس حزب سوسيال دمكرات آلمان نيز در گفتگو با روزنامه فرانكفورتر آلگماينه همچنين خاطرنشان كرد: گزينه هايي همانند حمله نظامي به ايران عملي نيست. وي با بيان اين مطلب كه سياستمداران و اعضاي حزب سوسيال دمكرات آلمان هرگونه حمله نظامي به ايران را محكوم مي كنند اظهار داشت: من معتقدم كه اين امر نمي تواند گزينه مناسبي در حل فصل پرونده هسته اي ايران به شمار آيد. اين در حالي است كه دولت آمريكا گزينه حمله احتمالي به ايران را هنوز مختومه نمي داند.

تأكيد آلمان و روسيه بر حل دوستانه موضوع هسته اي ايران
مهر: صدر اعظم آلمان و رئيس جمهوري روسيه در گفتگوي تلفني با يكديگر بر ضرورت حل مسالمت آميز و دوستانه موضوع هسته اي ايران تأكيد كردند.
به گزارش روزنامه تاگس اشپيگل، يكي از سخنگويان دولت آلمان با اعلام اين خبر افزود: «آنجلا مركل» در گفتگوي تلفني با «ولاديمير پوتين» درباره موضوع هسته اي ايران به بحث  و تبادل نظر پرداخت و طي آن بر حل دوستانه اين موضوع تاكيد شد.
اين در حالي است كه رئيس جمهوري روسيه نيز با اشاره به گفتگوهاي در پيش رو با ايران خاطر نشان كرد: اميدواريم ايران و روسيه به توافقات لازم در زمينه مباحث مورد نظر دست يابند.

تازه ترين مواضع ژاپن در قبال مسئله هسته اي ايران
ايرنا: موضوع سفر ماه آينده وزير خارجه ايران به توكيو و نقش بيشتري كه ژاپن مي تواند در قبال مساله هسته اي ايران بازي كند، يكي از محورهاي مطرح در محافل رسمي و مطبوعاتي آن كشور است.
يوشينوري كاتوري، سخنگوي وزارت امور خارجه ديروز از تصميم ايران براي شروع عمليات غني سازي اورانيوم اظهار تاسف كرد.
وي اظهار داشت: ژاپن اميدوار است كه با استفاده از فرصت ايجاد شده از سفر آتي منوچهر متكي وزير امورخارجه ايران به اين كشور، دوباره درخواست توكيو براي متوقف كردن فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم ايران بيان شود.
متكي بنا به دعوت رسمي وزارت امور خارجه ژاپن قرار است كه ۲۷فوريه (هشتم اسفند ماه) براي ديداري سه روزه وارد توكيو شود.
در همين حال، روزنامه ژاپني سانكي گزارش داد: دولت ژاپن با توجه به از سرگيري فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم از سوي ايران، تصميم گرفته است كه بر اين كشور در زمينه متوقف كردن اين فعاليتها تاثيرگذاري كند.
سانكي افزود: هر چند به دليل اينكه نفت ايران در سياست انرژي ژاپن نقش مهمي دارد، توكيو به آساني نمي تواند خودش را با بحث تحريم اقتصادي ايران هماهنگ كند، اما با توجه به وجود مساله كره شمالي و هسته اي بودن بحث، مسلم است كه ژاپن برنامه دارد از دولت ايران بخواهد كه دراين زمينه واكنش نشان بدهد.سانكي با اشاره به اين موضوع افزود: دولت ژاپن در ميان دو موضوع سياست حفظ انرژي و سياست هماهنگي با آمريكا گير كرده است.
شينزو آبه، دبير و سخنگوي دولت ژاپن نيز گفته است كه توكيو با ايران روابطي دوستانه دارد و تنها كشوري است كه مي تواند نگراني كشورهاي غربي را به آگاهي تهران برساند. از ديدگاه روزنامه سانكي، آبه با بيان اين موضوع نشان داده است كه ژاپن قصد دارد ميان ايران و آمريكا ميانجيگري كند.
سانكي افزود: وزارت امور خارجه ژاپن قصد دارد كه منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران را به توكيو دعوت كرده و مقام هاي ژاپني مانند آسو - وزير امور خارجه ژاپن تصميم دارند كه از وي بخواهند كه دولت ايران غني سازي اورانيوم را متوقف كند. اين روزنامه نوشت: اما باتوجه به اينكه درگفت وگوي تلفني كه ماه گذشته ميلادي ميان آسو و متكي انجام گرفته و متكي اعلام كرده برنامه هاي تحقيقاتي ايران براي ساخت سلاح اتمي نيست و كاملا صلح آميز مي باشد، احتمال پذيرش درخواست توكيو از سوي ايران كم است.
سانكي افزود: ژاپن حدود ۱۵درصد از نفت خود را از ايران وارد مي كند و ۷۵ درصد از امتياز بهره برداري از ميدان نفتي آزادگان بزرگترين ميدان نفتي در خاورميانه را هم در دست دارد. اين روزنامه به نقل از مقام هاي وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (متي) اضافه كرد، به همين دليل اگر عليه ايران تحريم اقتصادي ايجاد شود، اين امكان وجود دارد كه دولت ايران در اقدام تلافي جويانه صدور نفت به ژاپن را قطع كند.
ايران به عنوان عضو آژانس و عضو ان.پي.تي از حق داشتن فناوري چرخه سوخت هسته اي با اهداف صلح آميز برخوردار است و كشورهاي برخوردار از اين فناوري براساس مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد به اين كشور در اين زمينه كمك كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |