دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۸ - Mar 6, 2006
چه كسي اقيانوسها را به هم زد؟
006918.jpg
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي: مطالعات جديدي كه روي فسيل جانداران دريايي انجام گرفته ، نشان داده است در پنجاه و پنج ميليون سال پيش گردش آب در اعماق اقيانوسهاي زمين ناگهان برعكس شد. اين پديده در طول يك دوره گرمايش جهاني روي داده است كه علت آن ، افزايش سطح گازهاي گلخانه اي زمين بوده است.
در قطبين زمين ، آبهاي شورتر و سردتر به سوي اعماق اقيانوس مي روند و يك جريان گردشي را در سراسر زمين ايجاد مي كنند. اين جريانهاي گردشي ارتباط تنگاتنگي با آب و هواي زمين دارد. تحقيقات جديد نشان داده است چرخش آب در اقيانوس اطلس شمالي به دليل ذوب شدن يخهاي قطب شمال و ورود مقادير بسيار زياد آب شيرين به آب اقيانوس در حال كند شدن است. از آنجايي كه اين جريان گردشي آبهاي گرم را از مناطق استوايي به سوي مناطق سرد شمالي منتقل مي كند، برخي حدس زده اند يك تغيير كلي در حال شكل گيري است كه مي تواند سواحل غربي اروپا را با يخبنداني بسيار بزرگ روبه رو كند.
در حال حاضر مدل سازيهاي رايانه اي مي توانند رفتار اين جريانهاي گردشي اقيانوسي را در برابر گرمايش جهاني پيش بيني كنند ، اما خيلي ها ترجيح مي دهند به جستجوي رويدادهاي مشابه در گذشته بپردازند تا ببينند زمين چه عكس العملي از خود نشان داده است. يكي از اين دوره ها ، PETM است كه پنجاه و پنج ميليون سال پيش به وقوع پيوست و در آن ، متوسط دماي اقيانوسها بين ۷ تا ۸ درجه سانتيگراد افزايش يافت!
فلاويا نونس و ريچارد نوريس ، اقيانوس شناسان دانشگاه كاليفرنيا در جديدترين پژوهش خود دريافته اند چگونه اين جريانهاي گردشي در طول دوره PETM تغيير كرده اند. آنها با شناسايي نشانه هاي شيميايي به جامانده در لايه هاي فسيلي فورامينيفرا ( نوعي جاندار كوچك كه در اعماق دريا زندگي مي كند) توانسته اند اين تغييرات را آشكار كنند.
كربن و جهت گيري جريانهاي اقيانوسي
نونس و نوريس با استفاده از نمونه هاي بدست آمده از برنامه IODP (يك برنامه تحقيقاتي در اعماق اقيانوس كه با ايجاد حفره هايي در كف اقيانوس ، لايه هاي رسوبي چند ميليون ساله را خارج و مورد بررسي قرار مي دهد ) به مقايسه فراواني دو ايزوتوپ كربن موجود در لايه ها پرداختند. اين فراواني نسبي معياري از فراواني اين دو ايزوتوپ در آبهاي اقيانوسي است كه اين موجودات در آن زندگي مي كرده اند.
دانشمندان از قبل مي دانستند هنگامي كه حجم عظيمي از آب از قسمت هاي عميق اين مسير جريانهاي گردشي عبور مي كند ، به غلظت بالايي از كربن ۱۲ دست پيدا مي كند. دليل اين افزايش در فراواني كربن ۱۲ اين است كه در اعماق زياد ، جريان آب از زمان بيشتري براي جمع آوري مواد آلي به جامانده از جانداران مرده برخوردار است و اين جانوران هم در ساخت اندامهاي خود بيشتر از كربن ۱۲استفاده مي كنند تا كربن ۱۳.
دانشمندان با مقايسه تركيبات پوسته فورامينيفراهايي كه در اقيانوسهاي مختلف يافت شده بودند ، فهميدند آهنگ تغييرات به نسبت اين ايزوتوپ هاي كربني نشان دهنده جهت اين جريان گردشي اقيانوسي در طول دوره PETM بوده است. جريان آبهاي عميق اطلس معمولا از جنوب به شمال است، ولي اندازه گيري ها نشان داد در طول اين دوره گرمايش جهاني ، اين جريان در جهت مخالف جريان داشته است. چنين تغييري در ديگر اقيانوسهاي جهان هم مشاهده شده است. جالب تر از آن ، ناگهاني بودن اين تغيير است. نوريس مي گويد : «اين تغيير جهت در گردش اقيانوس تنها چند هزار سال طول كشيد ، ولي برگشتنش به وضعيت سابق بيش از صد هزار سال طول كشيد. بدين ترتيب اگر جريانهاي اقيانوسي جهتشان را تغيير دهند ما بازهم مي توانيم براي مدتهاي بسيار طولاني به حيات خود ادامه دهيم. به نظر مي رسد اين پديده چيزي فراتر از يك نوع ترساندن جهانشمول نباشد!» .
زمين چقدر با ۵۵ ميليون سال قبل شباهت دارد ؟
اندازه گيريهاي اخير نشان مي دهد جريانهاي اقيانوس اطلس در حال كاهش است ، ولي كارشناسان در مورد شدت فعلي تغييرات آب و هوايي زمين و تاثير آن بر اين جريانها اتفاق نظر ندارند. برخي مي گويند اين تغييرات آنقدر شديد هست كه بتواند اين جريانها را متوقف كرده و در جهت معكوس به جريان بياندازد.
يافته هاي اقيانوس شناسان دانشگاه كاليفرنيا مهر تاييدي است بر مدلسازيهاي رايانه اي جريانهاي اقيانوسي ۵۵ ميليون سال گذشته كه كارن بايس در موسسه اقيانوس شناسي وودز هول انجام داده است. محققان دليل اصلي اين تغيير جهت جريان را هنوز شناسايي نكرده اند ، ولي بايس حدس مي زند ماجرا اين چنين شكل گرفته است: «گرم شدن زمين سبب شد تبخير آب درياهاي مناطق حاره اي به شدت افزايش يابد. در نتيجه بارندگي در عرضهاي جغرافيايي شمالي شديدا افزايش يافت و آب شيرين فراواني وارد اقيانوسهاي شمالي شد. اين چنين جريانهاي گردشي اين اقيانوسها ضعيف و ضعيف تر شد.»دانشمندان تاكنون شواهد فراواني در مورد ارتباط جريانهاي اقيانوسي و آب و هواي زمين در دويست هزار سال اخير يافته اند .
منبع : Nature.com

تكنولوژي در خدمت معلولين
گروه دانش و فناوري - عليرضا سزاوار :براي اولين بار در جهان يك تراشه كامپيوتري در مغز مرد معلولي در ايالات متحده كار گذاشته شده است كه مي تواند افكار او را بخواند. پزشكان در اواسط سال گذشته ميلادي در بيمارستان «نيوانگلند سايناي» در شهر ماساچوست، اين تراشه را درون سر اين شخص ۲۵ ساله كه ۵ سال پيش در يك حمله خياباني از گردن به پايين فلج شده بود كار گذاشتند و به اين ترتيب او مي تواند برخي وسايل خانه را با فكر كردن كنترل كند. اين تراشه افكار او را مي خواند و آنها را براي رمزگشايي به يك كامپيوتر مي فرستد. او به كمك اين دستگاه و نرم افزارهايي كه به وسايل خانگي اش وصل شده است مي تواند با فكر كردن مثلاً  تلويزيون را روشن و خاموش كند، كانالها را عوض و يا صدا را كم و زياد كند و اين پروژه در مورد وي بسيار موفقيت آميز بوده است. تراشه اي كه براي اين شخص ساخته شده «Brain gate» نام دارد و شامل تقريباً صد الكترود به باريكي موي سر است كه در عمق يك ميلي متري بخشي از مغز كه مسئول كنترل حركت است، كار گذاشته شده است. اين شخص همچنين توانسته است با استفاده از افكارش يك بازوي خودكار و يك دست مصنوعي را براي گرفتن يك وسيله از دست شخصي و گذاشتن آن در دست يك شخص ديگر كنترل كند. هدف بلندمدت اين پروژه، ساخت دستگاهي در ابعاد يك تلفن همراه است كه با باطري كار كرده و بتواند عضلات بيمار را به كار اندازد كه البته كاري بسيار دشوار خواهد بود و از آن تا به حال محققان به نتايج مهمي در اين زمينه دست پيدا كر دند و سعي دارند اين تكنولوژي را گسترش دهند، تا تمامي معلولين در سراسر جهان از اين طرح استفاده كنند.
منبع: tech world.com

گامي بزرگ در جرم شناسي
006921.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: پليس به زودي قادر خواهد بود اسامي مجرماني كه « د ان اي» آنها در صحنه جنايت پيدا شده را كشف كند حتي اگر اين د ان اي قبلاً ثبت نشده باشد. البته چون اين روش براساس كشف شباهت بين كروموزم هاي Y است كه از پدر به پسر منتقل مي شود فقط مجرمان مرد را مي توان شناسايي كرد. اين تحقيقات در دانشگاه لستر انگليس با بررسي كروموزمY در بين مردم انگليس انجام شد. آنها كروموزم هاي ۱۵۰پدر و پسر را كه فاميل هاي يكساني داشتند بررسي كردند و در يك چهارم موارد، افراد با فاميل هاي يكسان، كروموزم هاي شبيه به هم داشتند. وقتي فاميل هاي بسيار متداول  را از ليست خارج كردند اين شباهت به ۵۰ درصد رسيد.
كروموزم هاي Y تقريباً بدون تغيير از پدر به پسر منتقل مي شوند. بعد از مدتي بر اثر انتقال از نسلي به نسل ديگر تغيير مي كنند. بعضي قسمت هاي كروموزم با سرعتي كمتر از قسمت هاي ديگر آن تغيير مي كند با بررسي اين تغييرات دانشمندان مي توانند درختي كه ارتباط بين كروموزم هاي Yمختلف را نشان مي دهد بسازند. اگر افراد در شاخه هاي مختلف قرار بگيرند به هيچ وجه ارتباط فاميلي ندارند اما افرادي كه در يك شاخه هستند احتمال اينكه ارتباطي فاميلي بين آنها وجود داشته باشد زياد است. بسيار جالب بود كه با انجام آزمايش ساده بسياري از جفت هاي هم نام در يك شاخه قرار گرفتند. چون مواردي وجود دارند كه ممكن است افرادي فاميلي يكسان داشته اما ارتباط فاميلي با هم نداشته باشند. همچنين اگر فردي فرزند واقعي خانواده اي نباشد ممكن است همين موارد موجب شكستن زنجيره شود.
منبع:Guardian,22 Feb 2006

ركورد بي سابقه هوافضاي آسيا
گروه دانش و فناوري- عميد نمازي خواه: ركورد ۲/۱۵ ميليارد دلاري هوافضاي آسيا در سال ۲۰۰۶ ميلادي باعث تعجب همگان شد. اين ركورد بي سابقه حدود ۴ برابر بيشتر از ميزان معاملات هوافضاي آسيا در سال ۲۰۰۴ بوده و نشان دهنده پيشرفت سريع هوا فضاي آسيا در سال هاي اخير است.
آقاي  اد ان جي مدير عامل شركت هوافضاي آسيايي گفت: ما از اين بابت بسيار خوشحاليم و اميدواريم با پيشرفت در تحقيقات سال هاي ديگر را به رقم ۳۰ ميليارد دلار برسانيم.
يكي از بزرگترين نمايشگاه هاي هوايي آسيايي در سنگاپور برگزار مي شود و هر ساله شركت هاي مجري مانند بوئينگ و ايرباس حضور چشمگيري در اين نمايشگاه دارند.
آقاي آنتوني فيليپس سخنگوي شركت ايرباس در اين مورد گفت: ايرباس حضور بسيار چشمگيري در سنگاپور دارد. سال قبل ما فروش بسيار بالايي به ميزان ۱۱۱۱ فروند هواپيما داشتيم كه حدود ۵۰۰ فروند از آن به كشورهاي آسيايي بوده است. ما مشتريان بسيار خوبي مانند هند و چين در آسيا داريم و حتي امسال كشور اندونزي نيز تقاضاي ۳۰ فروند هواپيماي مسافربري به ما داده است.
با حضور چشمگير شركت هاي اروپايي و آمريكايي در آسيا و با وجود كمبود وضعيت دانش هوافضا در كشورهاي آسيايي، اميد مي رود با خريد بالاي آسيا از انواع هواپيماهاي نظامي و غيرنظامي، تا چند سال آينده كشورهاي آسيايي موفق شوند تكنولوژي ساخت آنها را نيز به دست بياورند و كم كم در راه خودكفايي قدم گذارند.

واكسن آنفلوآنزاي مرغي
006924.jpg
گروه دانش و فناوري- مرتضي اسلام زاده: شركت داروسازي S.L استراليا اعلام كرد كه اين توانايي را دارد كه در صورت شيوع احتمالي آنفلوآنزاي مرغي موسوم به H5N1 تنها در مدت ۶ هفته براي آن واكسن تهيه كند.
مقامات و كارشناسان بخش دارو و درمان در شهر ملبورن اعلام كردند كه اقدام سريع براي كشتن طيور آلوده به ويروس و همچنين آموزش دامداران و كشاورزان در زمينه چگونگي مقابله با اين بيماري همه  گير، كليد جلوگيري از شيوع اين بيماري است.
مقامات شركت داروسازي S.L واقع در ملبورن تأييد كرده اند كه اين واكسن از هر لحاظ موثر و بدون خطر مي باشد و تأ كيد كرده اند اين واكسن در دز پايين توليد خواهد شد تا توليد انبوه آن در مواقع بروز بحران آسان تر گردد.
اما در عين حال سخنگوي شركت S.L هشدار مي دهد كه با اين همه در صورتي كه ويروس اين بيماري از راه دگرديسي از انسان به انسان سرايت نمايد متأسفانه اين واكسن ايجاد مصونيت نخواهد نمود.
لازم به توضيح است كه اين اولين واكسن از اين نوع است كه در نيم كره جنوبي يا پايين خط استوا تهيه شده است و كارشناسان معتقدند كه اين واكسن سلاح مؤثري در نبرد عليه بيماري مرگ آفرين آنفلوآنزاي مرغي است كه تا به حال بيش از يك صد تن را در سراسر قاره كهن رهسپار مرگ نموده است.
منبع: Jama.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |