دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۸ - Mar 6, 2006
برداشت بعدي...!-علي درويش
* بازي زندگي، يك «برنامه زنده» است مراقب اشتباهاتمان باشيم.
* براي «هواخوري» به دنيا آمديم... در زندگي «هواي هم» را نداشتيم... «بي هوا» از دنيا رفتيم...
* در بازي زندگي «تكروي نكن» ، ديگران را، در «موقعيت گل» قرار بده.
* وقتي «عرض» خيابان را طي مي كنيد، به «طول» عمر خود فكر كنيد!

نرخ خودكشي دانشجويان ايران پايين تر از ميانگين جهاني
گروه علمي فرهنگي: بررسي «همه گير شناسي خودكشي هاي دانشجويي در دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم طي سالهاي ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳» نشان داد: نرخ خودكشي دانشجويي در ايران با حداكثر ۶/۱ در صد هزار نفر كمتر از ميانگين جهاني است.
بر اساس نتايج اين بررسي كه داده هاي آن توسط فرمهاي توزيع شده در مراكز مشاوره دانشجويي دانشگاهها سراسر كشور گردآوري و به كمك روشهاي آماري توصيفي بررسي شدند، تعداد موارد خودكشي مشتمل بر اقدام به خودكشي و خودكشي كامل در دانشجويان طي پنج سال گذشته، ۲۹۲ مورد است كه از اين موارد ۶/۸ درصد خودكشي كامل و ۴/۹۱ درصد اقدام به خودكشي بوده است.
همچنين بررسي داده ها نشان داد كه اقدام به خودكشي در دختران ۷/۵۲ درصد و خودكشي كامل در پسران ۸/۷۰ درصد شايع تر است.براساس اين داده ها، بيشترين ميزان خودكشي در سالهاي ۷۹-۷۷ با ۷/۴۹ درصد و در سال ۸۲ با ۹/۱۴ درصد بود و در اين بين دانشجويان گروه علوم انساني با ۵/۳۹ درصد و ساكنين خوابگاه ها با ۸/۸۰ درصد بيشترين مورد خودكشي رخ داده است.نتايج اين بررسي مي افزايد: شايعترين الگوي خودكشي دانشجويان، خوردن دارو و سموم با ۸/۶۹ درصد، رگ زدن با ۵/۱۵ درصد و پرتاب از بلندي با ۶/۷ درصد است و فصلهاي بهار با ۵/۳۴ درصد و زمستان با ۴/۲۸ درصد و ماههاي ارديبهشت با ۵/۱۶ درصد و دي با ۷/۱۴ درصد بيشترين موارد خودكشي را در خود جاي داده است. طي اين سالها نرخ خودكشي دانشجويان حداقل ۶/۰ و حداكثر ۶/۱ در صد هزار نفر بوده است كه به مراتب پايين تر از نرخ خودكشي جهاني دانشجويي يعني ۵/۷ درصد هزار نفر است.به طور كلي بر اساس يافته هاي اين پژوهش و مطابق با نتايج مطالعات ديگر، نرخ خودكشي مردان نسبت به زنان بالاتر است.
براساس اين داده ها، گروه علوم انساني بيشترين آمار خودكشي را نسبت به ساير گروه هاي آموزشي داراست و از نظر محل اسكان اگر چه موارد خودكشي در خوابگاه ها بيشتر از غير خوابگاه هاست، اما ميزان خودكشي كامل در خوابگاه ها با ۹/۴ درصد بسيار كمتر از خودكشي كامل در غيرخوابگاه ها با ۴/۲۲ درصد است و اين مساله اهميت وجود منابع كمك رساني و نيروهاي مداخله در بحران در خوابگاه هاي دانشجويي را جهت كاهش خطر مرگ ناشي از خودكشي تأييد مي كند.الگوهاي خودكشي مي تواند تحت تاثير ابزار در دسترس بوده و جنبه تقليدي داشته يا مفهومي نمادين وراي آن نهفته باشد. در اين پژوهش نيز مطابق با مطالعات ديگر نگراني هاي مربوط به امتحانات مي تواند بر زمان شيوع خودكشي يعني ماههاي ارديبهشت و دي موثر باشد.
همچنين اگرچه نرخ خودكشي دانشجويي در ايران يعني حداكثر ۶/۱ در صدهزار نفر، بسيار پايين تر از نرخ جهاني خودكشي دانشجويي است، اما از اهميت مداخله هاي مورد نياز براي پيشگيري و جدي گرفتن موارد خودكشي دانشجويي نمي كاهد.در اين بررسي آمده است:   خودكشي سومين علت مرگ بعد از تصادفات و ديگركشي در ميان جوانان ۲۴-۱۵ ساله و دومين علت مرگ بعد از تصادفات در دانشجويان است.
نرخ متوسط خودكشي جهاني ۱۵ در ۱۰۰ هزار نفر است و ميزان خودكشي دانشجويان سالانه ۵/۷ در ۱۰۰ هزار در جهان مي باشد كه تقريبا نصف نرخ خودكشي همتايان غير دانشجوي آنان است. اين مطالعه مي افزايد: در مورد خودكشي هاي دانشجويي اگرچه آمار موجود در مقايسه با آمارهاي غير دانشجويي پايين تر است، اما از يك سو برخي مطالعات دريافته اند كه گروه هاي خاص دانشجويي ممكن است نرخ خودكشي بالاتري داشته باشند از جمله اين يافته ها نرخ بالاي خودكشي ميان دانشجويان خارجي نسبت به همتايان غيرخارجي آنهاست.

زندگي كانكسي در بم سال آينده برچيده مي شود
007050.jpg
فرماندار بم گفت: ساخت و سازها با قوت در حال انجام است و تا پايان سال آينده تمام كانكس ها از سطح شهر جمع آوري مي شود.
مجيد اعتمادي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي مهر، بزرگترين مشكل مردم بم را كانكس نشيني عنوان و اظهار داشت: هر چند تعداد واحدهاي ساخته شده يا مورد بهره برداري قرار گرفته كم است اما تعداد زيادي از واحدها در مرحله فونداسيون و ايجاد سقف هستند و به طور قطع تا پايان سال آينده، كار اسكان دائم مردم بم به پايان مي رسد. به گفته وي، ساخت و ساز در زمينه اماكن تجاري بسيار كم بوده و استقبال چنداني از سوي مردم صورت نمي گيرد كه البته با توجه به احصاء مشكلات موجود، اميدواريم از سال آينده اين بخش نيز شتاب لازم را پيدا كند.
فرماندار بم همچنين با تأييد ادعاهاي ديگر مسئولان محلي درخصوص كمبود امكانات و تخت بيمارستاني، افزود: در زمينه تخت هاي بيمارستاني دولتي با كمبود مواجه هستيم، البته در مقابل تخت هاي بيمارستانهاي خصوصي خالي است.وي در پايان گفت: پروژه هاي تاسيسات شهري نيز به طور همزمان در حال اجرا است كه از جمله آنها تعويض شبكه آب شرب بم است.

محاكمه مدير مسئول نشريه سپاس
گروه حوادث : جلسه رسيدگي به اتهامات مدير مسئول نشريه سپاس صبح ديروز به صورت علني و با حضور هيات منصفه مطبوعات در شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان برگزار شد.
به گزارش همشهرِي، در ابتداي جلسه محاكمه، ميراحمدي _ نماينده دادستان با قرائت كيفرخواست صادره عليه حسين سعيدي پور _ مدير مسئول نشريه سپاس _ گفت: حسين سعيدي پور مدير مسئول نشريه سپاس به انتشار مطالب خلاف عفت عمومي در شماره ۱۵۷ اين نشريه متهم است.
نامبرده با چاپ مطالبي تحت عنوان سي روز ديگر آغاز مي شود، همجنس بازي قانوني دراسپانيا، خريد و فروش دختران، درخواست جنسيتي ۲۰۰ مرد ايراني، ۲۸۶ دختر ايراني در غرفه يكي از كشورهاي عربي، مبادرت به ارتكاب جرم كرده است. وي ادامه داد: تقاضاي رسيدگي و تعيين مجازات قانوني را از محضر دادگاه دارم.
سپس حسين سعيدي پور با قرارگرفتن در جايگاه در دفاع از خود گفت: در آن زمان براساس شرايط جامعه، بحث سفر دختران مجرد تهراني به كشورهاي همسايه و تغيير جنسيت مطرح بود و مطالب خلافي به صورت گفت و گو در نشريات بيگانه مطرح شد. دقيقاً با مطالبي كه درباره تغيير جنسيت بيان كرديم به نقل از خبرگزاري ايسنا و رئيس روابط عمومي سازمان پزشكي قانوني و در مورد سفر دختران نيز مطالب به نقل از روزنامه رسالت مطرح شد. ما در اين مورد سند داريم و در نشريه نيز مرجع خبر عنوان شده است.

مديركل تامين اجتماعي تهران اعلام كرد:
محروميت ۵۶۵ هزار كارگر تهراني از خدمات بيمه اي
گروه اجتماعي: مديركل تامين اجتماعي تهران بزرگ گفت: بيش از ۵۶۵ هزار كارگر در تهران بزرگ از خدمات بيمه اي محروم هستند. محسن شاكري ديروز در گفت وگو با خبرنگار هفته نامه تامين افزود: شرايط اقتصادي حاكم بر خانواده هاي كارگران و ترس از اخراج،  باعث شده آنان براي بيمه خود اقدامي نكنند. وي اظهارداشت، درصورت درخواست بازرسي از سوي كارگران، بازرسان شعب تامين اجتماعي به صورت شبانه روزي براي بازرسي از كارگاه ها اقدام خواهند كرد.
شاكري گفت: هم اكنون بيش از ۱۴۲ هزار كارگاه در تهران بزرگ فعال هستند. وي ادامه داد: در تهران بزرگ بيش از ۱۴۲ هزار كارگاه زيرزميني وجود دارد كه طي ۹ ماه سال جاري از اين تعداد ۱۷ هزار كارگاه طي بازرسي هاي انجام شده به تقاضاي كارگران، شناسايي شده و كارفرماهاي آنها ملزم به بيمه كردن كارگران شدند. وي تسريع در بازرسي، تعامل با كارفرمايان، شفاف سازي نقاط مبهم و توجه خاص به گزينش نيروهاي بازرسي را مهم ترين عوامل ارتقاي سطح بازرسي طي سال جاري دانست.وي يادآور شد، آگاهي نداشتن كارفرمايان از حقوق خود و بيمه شده، همكاري نكردن با بازرسان، ارسال نكردن فهرست كارگران به طور منظم و ارسال فهرست برخلاف واقع، از عمده مشكلات بازرسي از كارگاه ها است.

گفته مي شود...
* عارف: جمع كثيري از مردم ساكن در منطقه «شميران نو» با امضاي طوماري از طرح تعريض اتوبان شهيد زين الدين حمايت كردند. بيش از ۵۰۰ نفر از مردم ساكن منطقه «شميران نو» خطاب به شهردار تهران و رئيس شوراي شهر تأكيد كردند: «ما اهالي شميران نو آماده ايم درازاي قطع هر درخت هزاران نهال را با اشك شوق به ثمر نشانيم.» در اين طومار آمده است: «ما شبانه روز براي شما مسئولان دعاي خير داريم و چنانچه انتظار مي رفت، شما و اعضاي محترم شوراي شهر، حمايت خود از مردم مستضعف را ابراز نموديد.» گفتني است چنانچه طرح شهرداري براي تعريض اتوبان شهيد زين الدين به سمت پارك جنگلي لويزان تغيير نمي يافت، نزديك به ۲۰۰ خانه از منطقه شميران نو تخريب مي شد. چهارشنبه شب گذشته كه شهرداري با حكم دادستاني عمليات تعريض اتوبان شهيد زين الدين را از سرگرفت نيز تعداد زيادي از مردم شميران نو با تجمع در محل عمليات شهرداري، حمايت خود را از اين اقدام اعلام كردند.
* بازتاب: دو محموله كالا به ارزش ۴ ميليارد ريال در گمرك آستارا و انزلي كشف و عاملان آن به ۱۲ ميليارد ريال جريمه محكوم شدند. محموله فوق كه به صورت ترانزيت از گمرك بندرعباس وارد و به مقصد آذربايجان حمل مي شد حاوي لوازم آرايش بوده كه بعد از تخليه در داخل كشور به جاي آن كالاهاي يارانه اي ايراني در تعدادي كارتن  جاسازي شده بود.

متكي: غني سازي در مقياس آزمايشگاهي
در مذاكرات قبلي مورد پذيرش اروپا بود
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان در گفت وگو با شبكه تلويزيون ژاپن ان. اچ. كي درباره اين كه غرب توقف غني سازي ايران را خواستار است گفت: ما تصميم گرفته ايم كه اصول و برنامه هاي خود را دنبال كنيم. تعليق اقدامي داوطلبانه بوده است و امروز ما بر اساس تعهدات هسته اي مان عمل مي كنيم و درخواست غير قانوني جايي ندارد. در مذاكرات قبلي با سه كشور اروپايي آنها پذيرفتند كه كار انجام شود؛ يعني غني سازي در مقياس پايين يا به عبارتي آزمايشگاهي انجام شود. آنها نبايد از موضع قبلي خود عدول كنند.
متكي درخصوص اولويت دو عنصر زمان و مكان در طرح روسيه و اين كه كدام فاز براي ايران مهم است اظهار داشت: محل پيشنهاد طرف روسي است و آنها اصرار دارند غني سازي در خاك روسيه انجام شود، درخصوص زمانبندي و اجراي پروژه ما خواهان هر چه كوتاه تر شدن دوره زماني هستيم و اين موضوعات اصلي مذاكره با روسيه است. بايد عناصر متعادل باشد. از ما مي خواهند درخصوص محل منعطف باشيم و آنها نيز بايد درمورد دوره زماني انعطاف داشته باشند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه به نظر مي رسد ايران نمي خواهد از هدف خود دست بكشد و اين موضع تغيير ناپذير تهران است و دستيابي به تفاهم تا حدي مشكل به نظر مي آيد گفت: ما معتقديم بر اساس شرايط جاري و مواضع كنوني، هر تفاهم و مصالحه اي مي تواند شكل بگيرد. ما درصدد هستيم به پيش برويم؛ نه اينكه به عقب برگرديم. وزير خارجه افزود: از نظر ما غني سازي آزمايشگاهي بايد حفظ شود. مرحله مهم بعدي توليد سوخت تجاري است كه مي توانيم روي آن تفاهم كنيم.
متكي درباره اين كه آيا دستيابي به توافق نهايي با روسيه امكان پذير است گفت: توافق بايد به نگراني همه طرف ها پاسخ دهد. غني سازي آزمايشگاهي تنها در سطح آزمايشگاه است و در مقياس وسيع تر مي شود تجاري كه پس از يك دوره غني سازي در ايران صورت  مي گيرد آنچه كه الان انجام مي دهيم يعني تحقيق و توسعه، موضوع مذاكره نيست، ما پس از اين مرحله را مد نظر داريم و حاضريم درخصوص غني سازي براي مرحله تجاري مذاكره نماييم.

لرستان ميزبان هشتمين سفر رئيس جمهور
مهر: رئيس جمهور به همراه اعضاي هيئت دولت آخر اين هفته ميهمان مردم خونگرم استان لرستان خواهد بود. رئيس جمهور در ادامه سفر هاي استاني خود چهارشنبه اين هفته با همراهي معاونان و وزرا ضمن ديدار با مردم استان، مسائل، نيازها و مشكلات آنان را بررسي خواهد كرد. اين هشتمين سفر رئيس جمهور به استانهاي كشور است. محمود احمدي نژاد پيش از اين به استانهاي خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، ايلام، قم، هرمزگان، بوشهر و چهارمحال بختياري، سفر كرده بود.

آصفي: اجلاس امروز آزمون بزرگي براي
آژانس بين المللي انرژي هسته اي است
گروه سياسي : سخنگوي وزارت امور خارجه ي كشورمان با بيان اين كه براي مذاكره با اروپا امروز هم وقت هست، جلسه  امروز شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي را كه به بررسي مساله ي هسته اي ايران مي پردازد، «آزمون بزرگي» براي اين نهاد بين المللي خواند.حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان ديروز در جلسه  هفتگي اش با خبرنگاران با بيان اين كه هفته گذشته، هفته اي پر تحرك براي ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران بود، اظهار داشت: در اين هفته سفر بسيار مهم رييس جمهور به مالزي را شاهد بوديم كه در قالب همكاري هاي جنوب - جنوب حايز اهميت بسياري است. وي در پاسخ به سئوالي درباره اين كه چرا سخن دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان مبني بر انجام توافق پنج يا شش بندي با روسيه به طور رسمي منتشر نشده است؟ ادامه داد: مذاكرات هنوز ادامه دارد و تا به نتيجه مشخص نرسد روشن است كه چيزي اعلام نمي شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه خاطر نشان كرد: ما با روس ها بر روي برخي از اصول توافق كرديم و براي نتيجه قطعي اين مذاكرات ادامه دارد، ضمن آنكه در سطوح مختلف و با كشورهاي ديگر نيز گفت وگو داريم و دليل اعلام نشدن آنچه ذكر شد ادامه دار بودن مذاكرات است. به هر حال فعلا بايد شرايط لازم را براي برون رفت از بحران فعلي بررسي كنيم.آصفي با اشاره به اجلاس امروز شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: امروز آزمون بزرگي براي آژانس است كه نشان دهد چگونه از اعضايش و هويت و اعتبار خود دفاع خواهد كرد. كار امروز آژانس معياري براي قضاوت كشورهاي جنوب، جهان سوم و افكار عمومي جهان خواهد بود.سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا در ارتباط با مصاحبه دبير شوراي عالي امنيت ملي با نشريه كورير - چاپ اتريش- و برداشت نشريات غربي از آن مبني بر قصد ايران براي خروج از آژانس اظهار داشت: تصور نمي كنم فعلا بحث خروج مطرح باشد.

پوتين، بوش را در جريان مسايل فلسطين
و هسته اي ايران قرار داد
ايرنا- كاخ  كرملين  با انتشار بيانيه اي  اعلام  كرد: پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  روزشنبه  جرج  بوش  را در جريان  آخرين  ابتكارات  مسكو در مورد فلسطين  و برنامه هسته اي  ايران  قرار داد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از مسكو، اين  بيانيه  افزوده  است : رئيسان جمهوري  دو كشور درباره  روند صلح  خاورميانه  و نتايج  مذاكرات  هيات  اعزامي رهبري  جنبش  مقاومت  اسلامي  فلسطين  (حماس ) در مسكو، گفت  وگو كردند.در ادامه  بيانيه  كرملين  آمده  است : رهبران  روسيه  و آمريكا همچنين  به تبادل  نظر در مورد مساله  هسته اي  ايران  و تماس هايي  كه  مقام هاي  ايراني  درمسكو و وين  داشته اند، پرداختند.بيانيه  كرملين  همچنين  حاكي  از آن  است  كه ، ولاديمير پوتين  و جرج  بوش  درمورد ادامه  هماهنگي  ميان  دو كشور در مورد مسايل  مربوط به  خاورميانه  وبرنامه  هسته اي  ايران  و ديگر مسايل  جاري  بين المللي ، موافقت  كردند.اين  بيانيه  مي افزايد: توافق  رهبران  روسيه  و آمريكا در مورد هماهنگي درباره  مسايل  فوق الذكر بويژه  در جريان  ديدار نزديك  به  وقوع  سرگئي  لاوروف  وزير خارجه  روسيه  از واشنگتن  ادامه  خواهد داشت .

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |