يكشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۳
نارسايي كليه و درمان هاي موجود
لوبياي سحرآميز
002847.jpg
عكس:ساتيار امامي
ترجمه:آرش سيواني
كليه هاي شما لوبيا شكل هستند، هر كدام به اندازه مشت دست بوده و محل استقرار آنها نزديك ميانه پشت بدن درست زير قفسه سينه است.
كليه هاي شما خون را تصفيه مي كنند. تصفيه در واحدهاي بسيار كوچكي درون كليه هاي شما به وقوع مي پيوندد كه نفرون ناميده مي شوند. هر كليه حدود يك ميليون نفرون دارد كه وظيفه آنها جابجايي مواد و آب زائد بوده كه در نهايت تبديل به ادرار مي شوند.
ادرار از ميان لوله هايي به نام ميزناي (حالب) وارد مثانه مي شود. در آنجا ادرار نگهداري شده تا زماني كه شما به دستشويي مي رويد.
مواد زائد در خون از شكستگي معمول بافت هاي فعال و از غذاهايي كه شما تغذيه مي كنيد حاصل مي شود. چنانچه كليه هاي شما اين مواد زائد را جابجا نكنند، اين مواد در خون شما انباشته مي گردد و به بدن شما صدمه وارد مي كند.
بيماري كليه چيست؟
بيماري كليه از صدمات وارده به نفرون ها حاصل مي شود؛ همان ساختارهاي بسيار ريز درون كليه هاي شما كه خون را تصفيه مي كند.معمولاً صدمه به كليه ها به آرامي و طي سال هاي متمادي و در هر دو كليه رخ مي دهد ولي متأسفانه هيچ گونه آثار و نشانه روشن و واضحي وجود ندارد، بنابراين شما از رخداد آن هيچ گونه علائم و نشانه اي متوجه نخواهيد شد.
علت هاي معمول بيماري كليه
* ديابت: در ديابت (مرض قند) بدن گلوكز (قند) را به صورت درست استفاده نمي  نمايند. گلوكز در خون شما باقي مانده و مانند سم عمل مي كند، اگر شما ديابت داشته باشيد مي توانيد از بيماري كليه توسط كنترل ميزان قند خون جلوگيري به عمل آوريد.
* فشار خون بالا: فشار خون مي تواند به شريان هاي كوچك خون در كليه هاي شما لطمه وارد كند. زماني كه اين جريان رخ بدهد، كليه هاي شما نمي توانند مواد زائد خون را به درستي تصفيه نمايند. اگر شما دچار فشار خون بالاهستيد، داروهايي كه پزشك براي شما تجويز مي كند را استفاده نماييد.
* عامل ارث: بعضي از بيماري هاي كليوي ناشي از فاكتورهاي ارثي است و مي توانند در خانواده از نسلي به نسل ديگر به ارث برسند. چنانچه خانواده شما هرگونه بيماري كليوي داشته باشند شما ممكن است در معرض خطر بيماري كليه قرار بگيريد و بايستي حتماً با پزشك خود در اين مورد مشورت نماييد.
آيا من در معرض بيماري كليه هستم؟
- آيا شما بيماري قند داريد(معضلاتي در رابطه با قند خون)؟
- آيا شما فشار خون بالا داريد؟
- آيا مادر، پدر، خواهر يا برادر شما تاكنون اختلالات كليه داشته؟ (يعني بيماري كليوي در خانواده شما ارثي بوده؟)
چنانچه شما به هر يك از پرسش ها جواب مثبت بدهيد در خطر بيماري كليوي قرار داريد و اكنون زمان آن فرا رسيده تا با پزشك معالج خود در مورد انجام يك آزمايش صحبت كنيد؛ اين عمل حتي مي تواند زندگي شما را نجات دهد.
چگونه پزشك من مي تواند بگويد كه من دچار بيماري كليه هستم؟
اوائل بيماري معمولاً آرام و بي سر و صداست، مانند فشار خون بالا و داراي هيچ گونه علائمي نيست. شما ممكن است دچار اين بيماري شده باشيد ولي از آن آگاه نباشيد زيرا شما اكنون احساس درد و ناراحتي نمي كنيد.
- به وسيله اندازه گيري ميزان سرم كراتي نين در خون مي توان ميزان تصفيه خون توسط گلومرول هاي كليه را تخمين زد.
- اندازه گيري ميزان پروتئين در ادرار: بالا بودن ميزان پروتئين نشان دهنده اين است كه كليه هاي شما خوب كار نمي كند.
- چك كردن فشار خون نيز مي تواند يكي از راه هاي مهم باشد.
اگر من دچار بيماري كليه هستم، چگونه مي توانم آن را درمان كنم؟
متأسفانه، بيماري كليه را اغلب نمي توان درمان كرد، اما چنانچه شما در مراحل اوليه بيماري باشيد قادر خواهيد بود با انجام اقدامات خاص كاري كنيد كه كليه هاي شما دوام بيشتري پيدا كنند. شما همچنين علاقه مند هستيد تا خطر حملات قلبي و سكته هاي مغزي كاهش يابد. زيرا بيماران كليوي نسبت به اين خطرات مستعد هستند.
* چنانچه شما دچار بيماري قند هستيد، گلوكز خون خود را تحت مراقبت قرار دهيد و آن  را كنترل نماييد و همچنين با پزشك خود در مورد درمان جديد مشاوره كنيد.
* افرادي كه كليه هاي آنها كم  كار مي كند، بايستي فشار خون خود را كنترل نموده و حتي الامكان از بالا رفتن آن جلوگيري نمايند. داروهاي مهاركننده آنزيم مبدل آنژيوتانسين(ACE) مثل كاپتوپريل و انالاپريل و يا داروهاي مهاركننده گيرنده آنژيوتانسين 2 (ARB) مثل لوسارتان مي تواند يكي از داروهاي آنها باشد.
اگر كليه من كاملاً از كار بيافتد، چه اتفاقي رخ خواهد داد؟
از كار افتادن كامل كليه  را گاهي اوقات مرحله آخر بيماري كليوي (ESRD )مي گويند.اگر كليه هاي شما كاملاً از كار بيافتد، بدن شما پر از آب و مواد زائد مي شود كه اين وضعيت را ازوتمي مي نامند، ممكن است دست ها و پاهاي شما متورم گردد، شما احساس خستگي خواهيد كرد، بدن شما ضعيف مي شود زيرا كه نياز به خون تميز براي عملكرد خود دارد.
دياليز
در همودياليز خون شما از طريق يك دستگاه فرستاده مي شود تا مواد زائد را تصفيه نمايد. خون تميز و تصفيه شده به بدن شما بازگردانده مي شود. همودياليز معمولاً در يك مركز دياليزي 3 بار در هفته به مدت 3 تا 4 ساعت انجام مي شود.
پيوند كليه
كليه اهدايي شايد از طرف يك اهدا كننده ناشناس باشد كه اخيراً فوت كرده و يا مي تواند از طرف يك فرد زنده (از طرف يكي از اقوام) باشد.
كليه اي كه شما دريافت مي كنيد بايستي به درستي با بدن شما هماهنگي داشته باشد. هر چه كه كليه جديد به شما شباهت بيشتري داشته باشد به همان اندازه احتمال اينكه سيستم ايمني شما  آن را دفع كند كمتر خواهد بود حتي ممكن است تا زماني كه سيستم ايمني بدن شما عادت كند و تا هماهنگي كه كليه پيوندي دفع نگردد از دارو نيز استفاده نماييد.
منبع: NIH

دريچه
روبات باريك اندامي كه درون شما را مي بيند
گيتي ناز ناصري - دفعه بعد كه زير كارد جراحي مي رويد، ممكن است اين فقط جراحتان نباشد كه در حال جست وجو در داخل بدن شما است. يك روبات قابل كنترل از راه دور وجود دارد كه مي تواند در آنجا پرسه زده، با فراهم آوردن يك چشم اضافي براي جراح، اين امكان را فراهم آورد تا وي بتواند اعمال جراحي را هرچه كمتر تهاجمي و از طريق برش هاي كوچك به انجام برساند. اين روبات كه توسط ديمتري اولينيكوف و همكارانش در دانشگاه مركز پزشكي نبراسكا در اوماهاي آمريكا ساخته شده است مي تواند در داخل معده يا شكم حركت كرده، به جراح چشم انداز جديدي از ناحيه تحت عمل جراحي بدهد. اين روبات مجهز به يك سرسوزن قابل جمع شدن نيز هست و در نتيجه قادر به انجام نمونه برداري است. اين وسيله از دوسيلندر آلومينيومي چرخشي كه به وسيله يك محور ضخيم حامل يك دوربين، به هم متصل هستند، ساخته شده است. طرح مارپيچي موجود در سطح اين سيلندرها باعث مي شود كه بتوانند خودشان را به ديواره هاي حفره شكمي چسبانده، به اطراف حركت كنند. طبق گفته اولينيكوف آنها طوري طراحي شده اند كه نلغزند و به بافت ها آسيبي نرسانند. قطر اين روبات فقط 15ميلي متر است و در نتيجه مي تواند در داخل شكاف هاي باريكي كه به منظور انجام اعمال جراحي با برش كوچك(Keyhole surgery) در شكم داده مي شود جاي داده شود. اين ابزار از طريق ميز كنترلي مجهز به يك دسته كنترل، هدايت مي شود. وقتي كه اولينيكوف از اين ابزار روباتيك براي كمك به برداشتن كيسه صفرا در خوك ها استفاده كرد، به جاي چهار برشي كه معمولاً مورد نياز است، فقط به دو برش نياز داشت. علت اين است كه اين روبات مي تواند در داخل برش  هايي كه قبلاً براي عبور ابزار جراحي ايجاد شده بوده جاي داده شود، برخلاف دوربين   هاي آندوسكوپي كه به برش هاي جداگانه نياز دارند و با به كارگيري چندين روبات مي توان ناحيه مورد نظر را از زواياي مختلفي مشاهده كرد. اولينيكوف همچنين از اين روبات ها براي بررسي محوطه شكمي يك خوك زنده نيز استفاده كرده است. اين عمل براي آزمايش روشي به نام جراحي منفذطبيعي انجام شد كه در آن جراح، به عنوان مثال براي برداشتن كيسه صفرا و نمونه برداري از كبد، ابزار را از راه دهان و سپس از طريق برش هايي كوچك در پوشش معده وارد مي كند و بنابراين از ايجاد يك برش خارجي جلوگيري مي شود. عقيده بر اين است كه اين كار آسيب كمتري را به ديواره شكم وارد مي آورد و هيچ اثري از زخم نيز براي بيمار باقي نمي ماند. در پايان عمل، جراح ابزار را دوباره به سمت خارج حركت مي دهد و قبل از خارج كردن هرگونه بافت بريده شده اي از طريق دهان بيمار، پوشش معده را بخيه مي زند. دوربين هاي آندوسكوپي معمول براي جراحي از راه منفذهاي طبيعي بدن خيلي كارا نيستند چرا كه آزادي حركت آنها محدود است.
منبع: New Scientist
002850.jpg
طلا در خون انسان
مسعود روحي- بنابر آزمايش ها و پژوهش هاي دانشمندان علوم پزشكي روشن شده است كه در خون انسان، مقداري طلا موجود است كه ميانگين آن در سرم خون ايرانيان بيش از ساير كشورهاي پيشرفته جهان است. همچنين بررسي هاي آماري نشان مي دهد زنان كشور ما نسبت به مردان، در خون خود طلاي بيشتري دارند.اين ميانگين مقدار طلا براي زنان 118 و براي مردان 104 نانوگرم در ميلي ليتر است. ناگفته نماند كه اين اندازه طلا به استفاده از زيور آلات و همچنين دندان هاي داراي روكش طلا و بخارات و گرد طلا به ويژه در جواهرسازان، بستگي داشته و كم و زياد مي شود.
002853.jpg
رابطه سيگاركشيدن و افسردگي
رويترز- براساس يافته هاي يك تحقيق جديد، احتمال ابتلا به افسردگي شديد، در افرادي كه به تعداد زياد سيگار مي كشند افزايش مي يابد. پژوهشگران نروژي در يك بررسي 11ساله روي گروهي از بزرگسالان، متوجه شده اند كه سيگاري ها بيش از غيرسيگاري ها افسرده مي شوند و با افزايش تعداد سيگارهايي كه فرد در هر روز مي كشد اين خطر افزوده مي شود؛ به طوري كه در سيگاري هاي تمام عيار (آنهايي كه بيشتر از۲۰سيگار در روز مي كشند) احتمال ابتلا به افسردگي تا۴ برابر، بالا مي رود. به گفته دانشمندان ممكن است نيكوتين موجود در سيگار، ميزان يك ماده شيميايي تنظيم كننده عواطف يعني سروتونين را در مغز كاهش دهد و به اين ترتيب باعث بروز افسردگي شود.

پيشگيري از ديابت بارداري
سلامتيران- بنابه گزارش رويترز، دانشمندان آمريكايي دريافتند كه فعاليت جسمي منظم زنان در دوران بارداري و قبل از آن خطر ابتلا به ديابت حاملگي را تا۸۱درصد كاهش مي دهد. همچنين احتمال ابتلا به ديابت در زناني كه داراي فعاليت جسمي متوسط هستند 59درصد كاهش مي يابد.نتايج اين تحقيقات نشان داد ورزش نكردن يكي از عوامل خطر بروز ديابت حاملگي است كه در بيش از 7 درصد بارداري ها ديده مي شود و با تأثيرات مخربي روي جنين و مادر همراه است. همچنين نوزاداني كه از مادران مبتلا به ديابت متولد مي شوند به طور غيرعادي بزرگ ترند و بيشتر از بقيه دچار زردي، افت قند خون و كاهش كلسيم مي شوند. همچنين احتمال بروز ديابت در بقيه سال هاي زندگي مادران دچار ديابت بارداري، بيشتر از سايرين است.

سلامت
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
نمايشگاه
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |