چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵
پروفسور يوري شاهمرادف
من دانش آموخته مدرسه كشتي ايران هستم
003258.jpg
محمدرضا منصوريان
پروفسور يوري شاهمرادف طراح و تئوريسين كشتي آزاد شوروي سابق و امروز روسيه و يكي از مدرسان كنوني فدراسيون جهاني كشتي در آخرين روزهاي سال گذشته ميهمان كشتي ايران بود.
او در تهران در خلال كلاس هايي كه برگزار شد از دانستني هاي خود با مربيان ايراني سخن گفت و به اين نكته اشاره كرد كه ايران در طول سال هاي گذشته مهد كشتي گيران، قهرمانان و مربيان بزرگ كشتي دنيا بود و در سال هاي پيش آرزوي كشتي گيران و مربيان شوروي سابق اين بود كه به ايران بيايند و با حريفان ايراني خود تن به تن شوند و به اصطلاح بدن آنها به ايراني ها بخورد، اما اين آرزو ديگر امروز وجود ندارد! چرا؟ شاهمرادف اين را هم گفت كه امروز مربيان ايراني نياز به يك بازنگري اساسي در تغيير روش و نحوه تمرينات خود دارند و بايد علم خود را به روز كنند. شما هيچ چاره اي نداريد كه خود را با شرايط جديد وفق دهيد. او حرف هاي خيلي بهتري را هم بر زبان آورد كه متأسفانه بازتاب چندان مؤثري نداشت و جمع بندي نتايج حاصل از اين سفر و كلاس هايي كه برگزار شد در لابه  لاي مشكلات و حاشيه هاي موجود كشتي گم شد. حالا كه پروفسور يوري شاهمرادف با داشتن مدرك دكتري و پروفسوري ورزش از دانشگاه مسكو اعتقاد دارد كه اگر كشتي ايران قهرماني جهان را مي خواهد بايد به اصل خود بازگردد و سخن بسيار پخته اي هم هست، الزاماً بايستي به وسيله كارشناسان و اهل فن مورد توجه قرار گرفته و تجزيه و تحليل شود.
تعجب او از اين كه كشتي ايران با آن همه سابقه و اعتبار درخشان گذشته اش در آخرين دوره مسابقات جهاني فقط يك مدال برنز مشترك به دست  آورد، دقيقاً نشانه روشن عملكرد ضعيف متوليان اين ورزش در كشور است .

يوري شاهمرادف در تهران گفت: روزگاري قهرمانان كشتي شوروي سابق از روبه رو شدن با مردان كشتي ايران در ميدان هاي جهاني و المپيك وحشت و اضطراب داشتند، اما امروز روس ها ديگر اين ترس و نگراني را ندارند. هيجان مبارزه با كشتي گيران ايراني و ميل پيروز شدن بر آنها جاي ترس و واهمه را نزد روس ها گرفته است.
شاهمرادف دقيقاً به نكته درستي اشاره كرده است. چرا كه دليل مشخص آن آخرين دوره مسابقه هاي جام جهاني كشتي آزاد در ساري است. رويارويي تيم هاي ايران و روسيه در هفت وزن قانوني كشتي تنها دو پيروزي براي ما داشت. در حالي كه روس ها در ۴ وزن برتري خود را نشان دادند. البته در يك وزن هم نماينده آنها به وزن قانوني نرسيد و پيروزي باد آورده اي نصيب ما شد. اما آيا واقعيت كشتي ايران و روسيه كنوني اين اندازه است؟ ما اعتقاد داريم خير. اين كه امروز كشتي ايران به زعم شاهمرادف با گذشته درخشان خود بسيار تفاوت كرده است،  دليل محكمي بر همين واقعيت است كه فاصله موجود فاصله كاذبي است كه تنها و تنها به دليل بي توجهي و عملكردهاي پراشتباه و غلط حاصل شده است.
مرد روس خيلي خوب فهميده است كه اگر امروز كشتي ايران با مشكلاتي در ميادين جهاني و المپيك روبه رو است، ناشي از خلأ تكنيك، فيزيك و يا ناتواني هاي كشتي گير ايراني نيست، بلكه ضعف ها عمدتاً در برنامه ريزي ها، تمرينات و غفلت ها است.
با ليگ كشتي مخالفم
يكي از ديگر از بحث هاي مهم ديگري كه شاهمرادف در زمينه تغيير روش ها در كشتي در تهران به آنها اشاره كرد بحث برگزاري ليگ كشتي بود.
او اعتقاد داشت: شديداً با ليگ كشتي مخالفم. البته اين را هم اضافه كرد كه اين كار به هيچ وجه در كشتي جواب نمي دهد. نابغه كشتي روسيه خيلي روشن گفت ليگ جلوي پيشرفت كشتي را مي گيرد و حتي از آلمان ها و ترك ها يادي كرد كه آنها هم ليگ كشتي را به راه انداختند و نتيجه اي هم نگرفتند. او افزود: شما به جاي برگزاري ليگ و صرف اين همه هزينه بهتر است كشتي گيران را به تورنمنت هاي معتبر جهاني بفرستيد و در چنين ميدان هايي آنها را آزمايش كنيد.
خيلي ساده است، شاهمرادوف حرف هايش را در اين زمينه بر زبان آورده است، اما آيا فدراسيون كشتي هرگز به چنين تفكري رسيده است كه برگزاري ليگ را از ليست برنامه هايش حذف كند؟ و يا آن كه پند و نصيحت هاي سودمند وي را مورد توجه قرار داده و به تجربه ديگري دست بزند؟
انتقال دانش و علم روز به مربيان ايراني
تئوريسين  كشتي روسيه به هنگام حضورش در كشورمان بارها اين جمله را بر زبان آورده كه من دانش آموخته مدرسه كشتي ايران هستم و به كسب دانش از كشتي كشور شما افتخار مي كنم. تجربه سفرهاي بي شمار به ايران به من مي گويد كه در كوره كشتي ايران ساخته و پرداخته شده ام و من تجربيات خود را به كشتي گيران شوروي سابق، روسيه و اقمار آن منتقل كرده ام. اين گفته شاهمرادوف يكي از اساسي ترين مسائلي است كه امروز كشتي ايران خيلي به آن بي توجهي مي كند.
اين كه او خود را پرورده مدرسه كشتي ايران مي داند حقيقتي است كه وجود داشته و امروز ندارد. پس بايد عميق تر به اين مسئله توجه كرد. اگر ديروز مدرسه كشتي ايران قهرمانان بزرگي مثل حبيبي، زندي، تختي، برزگر، صنعت كاران، فرح وشي و... را در درون خود پرورش مي داد به اين دليل بود كه در آن تكنيك و فنون بكر و ناب وجود داشت و امروز متأسفانه اين مدرسه وجود خارجي ندارد. پس نمي توان انتظار معجزه داشت.
امروز اگر بخواهيم مدرسه كشتي ايران را با آن همه سابقه درخشانش دوباره مطرح كنيم بايستي آن را به تمامي علوم مجهز سازيم. دانش و علم روز كشتي دنيا را به مربيان ايراني انتقال دهيم و در اين رابطه تلاش هاي صادقانه و بي وقفه اي داشته باشيم. يعني همان كاري كه امروز بسياري از كشورهاي صاحب كشتي دنيا آن را مورد توجه قرار داده و به كار گرفته اند.
003255.jpg
بايد دو سال صبر كرد
تا چند روز ديگر مسابقه هاي كشتي آزاد قهرماني اروپا برگزار مي شود و «ميخائيل مامياشويلي» رئيس فدراسيون كشتي روسيه با اعتماد و اعتقاد به كشتي كشورش با صراحت مي گويد تيم روسيه در اين ميدان ۸ مدال طلا به دست مي آورد.
او به دليل موقعيت ممتازي كه در كشتي جهان دارد طبيعتاً نمي تواند بدون مطالعه چنين حرفي را بزند. او قطعاً از موقعيت حريفان و اندازه هاي كشتي كشورش اطلاعات دقيقي دارد و با آگاهي از تمامي آنها به تجزيه و تحليل مي پردازد.
مغز و قدرت تفكر در كنار علم روان شناسي هم از جمله فاكتورهايي است كه در روند رو به رشد كشتي دنياي امروز مورد توجه جدي و اساسي قرار گرفته است، در حالي كه در اندازه هاي موجود امروز كشتي ايران عملاً اين موارد كمتر مورد نظر قرار مي گيرد.
شاهمرادف در تهران گفت: كشتي ايران امروز به جايي رسيده است كه اگر بخواهد با رعايت اصول علمي به اعتبار گذشته خود بازگردد، بايد حداقل دو سال صبر كرد.
ما نبايد از اين سخن مرد روسي اضطراب و وحشتي داشته باشيم، چرا كه معتقديم كه ريشه كشتي دنيا هنوز هم در ايران است. پس براي احيا و زنده كردن دوباره كشتي در سرزمين خود مي توانيم دست در دست هم اين زمان را به حداقل برسانيم. مردان كشتي ما بارها و بارها در ميادين بزرگ نشان داده اند چه جوهري در وجودشان نهفته است. بايد آنها را شناخت و برايشان به درستي برنامه ريزي كرد.
نكاتي اساسي تر از زبان شاهمرادف
شاهمرادف در تهران حرف هاي ديگري را هم خطاب به دست اندركاران، كشتي گيران و مربيان ايراني بر زبان آورد كه دانستن آنها خالي از لطف نيست:
* ۳ نكته مهم و اساسي در موفقيت و پيروزي يك كشتي گير وجود دارد. اين ۳ نكته عبارتند از: كار و وظايف مربي، شناخت كامل مربي از كشتي گير خود و درس گرفتن كشتي گير از اشتباهاتش هنگام تمرين و مسابقه.
* در حال حاضر در كشتي جهان فيزيك و قدرت بدني حرف اول را مي زند، اما قبل از آن بايد به اهميت تكنيك توجه داشت. ايراني ها متأسفانه از تكنيك ناب سال هاي گذشته خود دور شده اند و اين به ضرر آنها است.
* تكنيك، تاكتيك، قدرت بدني و فكر و روان شناسي لازم و ملزوم يكديگرند و همه اين ها بايد در وجود يك كشتي گير باشد تا او بتواند قهرمان جهان و المپيك باشد. وقتي كه با مغز خودت رفيق نيستي، پس چگونه مي تواني شطرنج بازي كني. «كشتي مثل شطرنج است.»
* يك كشتي گير براي قهرماني حداقل بايد در ۶ تا ۸ مسابقه مهم بين المللي در طول سال شركت كند و كلاً در طول سال بين ۱۸ تا ۲۴ روز در كوران سنگين مسابقه ها باشد. هر كشتي گير بايد در هر دوره مسابقه بين المللي مثل تورنمنت ها، جهاني و قاره اي بين ۴۰ تا ۴۸ بار اجراي تكنيك داشته باشد.
يك كشتي گير بايد بتواند در هر ۱۵ تا ۲۰ ثانيه به حريف خود حمله كند.
ما با همين آناليزها توانسته ايم به موفقيت هاي بزرگي در كشتي دنيا برسيم.

نگاه
شرايط خوب و بد
003261.jpg
جام قهرماني نوزدهمين دوره پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني آسيا در حالي نصيب كشتي ايران شد كه طبق نتايج حاصله و آمار و ارقام موجود چهره هاي سرشناس كشتي آسيا به دليل در پيش بودن بازي هاي آسيايي دوحه كه در سال جاري در شهر دوحه قطر برگزار خواهد شد، استقبال چنداني از آن نكردند. در ميان ۱۰ تيم حاضر در اين دوره كشور ميزبان يعني قزاقستان جداي از تمامي تيم هاي حاضر تقريبا با بهترين نفرات خود در ميدان حاضر شده بود كه اين هم حالتي طبيعي داشت. تيم جوان و تغيير يافته ما نيز با هفت كشتي گير به آلماتي قزاقستان رفت و در آخر كار نيز با مدال هاي طلاي محمدرضايي و هادي حبيبي در اوزان ۵۵ و ۷۴ كيلوگرم، مدال نقره مراد محمدي در وزن ۶۰ كيلوگرم و مدال هاي برنز مجيد خدايي در ۸۴ كيلوگرم، حميد سيفي در ۹۶ كيلوگرم و هادي پور عليجان در ۱۲۰ كيلوگرم با كسب عنوان قهرماني و اختلاف يك امتياز (۵۴ _ ۵۵) تيم قزاقستان را پشت سر گذاشت و عنوان قهرماني آسيا را نصيب خود كرد. عدم استقبال كشتي گيران آسيايي در اين دوره و شكست هاي بحث برانگيز چند كشتي گير اعزامي ما در آلماتي از جمله نكاتي است كه نبايستي نسبت به آن ها بي تفاوتي نشان داد.
در قزاقستان مراد محمدي تنها چهره مطرح حال حاضر كشتي ايران در جهان با شكست از كشتي گير كره شمالي در فينال، ما را با اين حقيقت روبه رو ساخت كه او همچنان در راه رسيدن به مدال طلاي جهان دچار كاستي هايي است. محمدي كه درجام جهاني ساري يكي از قوي ترين كشتي گيران فعلي جهان در وزن ۶۰ كيلوگرم يعني كوئين تاتاي كوبايي را برده است، در آلماتي نشان داد كه هنوز هم يك كشتي گير ششدانگ نيست و اگر بخواهد همچنان يكه تاز اين وزن باشد، بايد كه نواقص موجود خود را رفع كند. شكست او مقابل كشتي گير نه چندان مطرح كره شمالي مي تواند شوك به موقعي براي بيداري و آگاهي بيشتر اين كشتي گير باشد. اگر شكست و حذف حسن طهماسبي از ميدان آسيايي آلماتي به دليل جواني و كم تجربگي اين كشتي گير مي تواند توجيه پذير باشد، ناكامي و شكست كشتي گيران باتجربه اي نظير مجيد خدايي و حميد سيفي در اوزان ۸۴ و ۹۶ كيلوگرم برابر حريفان ازبك و قزاق قابل توجيه نيست. اين دو كشتي گير كه در حال حاضر از جمله باتجربه ترين مردان كشتي ايران هستند، به رغم دارا بودن قدرت و توانايي هاي بيشتر متأسفانه در سطح مشخص باقي مانده اند و حركتي رو به جلو از خود نشان نمي دهند. هم خدايي و هم سيفي بايد بدانند كه در دو وزن ياد شده امروز كشتي گيران جوان ما عطش فراواني براي رسيدن به پيراهن تيم ملي از خود نشان مي دهند كه چنين لغزش هايي از سوي خدايي و سيفي ممكن است موقعيت آن ها در تيم ملي را به مخاطره اندازد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |