شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۰
سفري به سرزمين لاله هاي نارجي
سمفوني رنگ ها در گلستان اروپا
004536.jpg
شيرين نجوان
نسيمي ملايم ميان ساقه هاي سبز و غنچه هاي نيمه باز چسبيده به آن مي پيچد و همانند موجي با سايه روشني جذاب، گلبرگ ها را مي رقصاند و تا انتهاي زمين پيش مي رود؛ زميني كه تا چشم كار مي كند پوشيده از گل هاي با رنگ هايي شاد و خيره كننده است كه در كنار هم طيفي از جذاب ترين رنگها را به وجود آورده اند... و اين صحنه اي باشكوه و تماشايي است كه تنها در فصل بهار اتفاق مي افتد و توريست هاي بسياري را از سرتاسر دنيا به سرزمين گل دعوت مي كند. سرزمين گل نام ديگر كشور هلند است. كشوري سرسبز و كوچك با 16 ميليون نفر جمعيت كه در غرب اروپا و در همسايگي آلمان و بلژيك جاي گرفته است. دليل هميشه سبز ماندن اين قطعه سبز و كوچك در نقشه جغرافيا، نزديكي به درياي شمال- به عنوان مرز آبي با انگليس- و به دنبال آن ساكن شدن آب و هوايي معتدل به همراه رطوبت بالا به شمار مي رود، به اين ترتيب جملگي عوامل به همراه بارندگي هاي فصلي متناوب، هلند را به سرزميني سبز تبديل كرده است تا بتواند در پرورش گل مقام نخست دنيا را كسب كند به اين ترتيب اين كشور با توليد ساليانه 9 بيليون گل و صادرات 80 درصدي به 100 كشور جهان فاصله اي عميق با ساير رقبا به وجود آورده است كه از بين رفتن آن غيرممكن به نظر مي رسد!
از كجا آغاز شد
پرورش گل در هلند قدمتي 400 ساله دارد بنابراين زمين هاي پوشيده از گل كه امروز با ساختاري مدرن و نوين ترين متدهاي علمي گسترش يافته اند با آنچه در سالهاي گذشته وجود داشته اند، بسيار متفاوت است. به گونه اي كه اغلب از زمين هاي بكر و دست نخورده اي به وجود آمده اند كه روزي تنها جزو فضاي سبز اين سرزمين به شمار مي آمدند. چنين شرايطي براي تمامي بخش هاي سازنده تجارت گل يعني مزارع، گلخانه ها، باغ ها و مراكز تحقيقاتي در هلند وجود داشته است. در ميان اين بخش ها، قسمتي كه به گذشته وصل مي شود و همچنان مي توان بقايايي از سالهاي دور را در آن جست، مربوط به باغ هاي گل است كه معروف ترين آنها باغ گل كوكن هوف در آمستردام پايتخت هلند- به شمار مي رود. كوكن هوف با 32 هكتار وسعت، بزرگترين باغ گل دنيا است و ساير باغ ها به عنوان مكمل، در كنار آن فعال هستند. در قرن 15 زماني كه هلند پوشيده از زمين هاي سرسبز و بكر بود كوكن هوف نيز جنگلي به شمار مي آمد كه با تل هاي ماسه اي اطراف محصور شده بود. در قلب اين جنگل قلعه معروف تيليگن جاي داشت ، قلعه اي كه بقاياي آن امروز در بخشي از اين باغ حفظ شده است. اين قلعه اقامتگاه جاكوباوان يكي از شخصيت هاي اشرافي بود كه به منظور بر گزاري مسابقه هاي شكار به آنجا سفر مي كرد. خدمتگزاران در آن زمان از گياهان متعدد جنگل به منظور جمع آوري ادويه مورد نياز قلعه استفاده مي كردند و به اين ترتيب فضاي سبز اطراف به آشپزخانه قلعه معروف شد. پس از در رأس بودن جاكو باوان طي سالهاي 1436-1451 قلعه  خالي شد و كوكن هوف كه بين دو شهر هلينگام و ليس قرار داشت مورد توجه شهردار ليس قرار گرفت. تا رسيدن به اين اتفاق سالهاي متمادي سپري شد. چنانچه در سال 1949 لمبوي - شهردار ليس- به همراه ده پرورش دهنده گل تصميم گرفتند از فضاي بكر كوكن هوف براي آغاز و توسعه تجارتي كه امروز دنيا را دربرگرفته است، استفاده كنند. به اين ترتيب كشاورزاني كه هر كدام مزارعي جداگانه داشتند گرد هم جمع شدند و اولين باغ گل در هلند را بنا كردند. امروز اين باغ به چنان شكوهي رسيده است كه تنها 8 هفته در طول سال براي عموم باز است و اين فرصت 8 هفته اي، سوژه اي جهاني براي هنرمندان و توريست هاي سرتاسر دنيا به شمار مي رود كه براي به تصوير كشيدن، عكاسي و يا لذت بردن از چنين فضاي هيجان انگيز و روح نوازي استفاده كنند. در ميان بازديدكنندگان همچنان شخصيت هاي معروفي از جمله آيزنهاور، كلينتون، ملكه اليزابت دوم و ... نيز ثبت شده است كه توصيف هاي آنها بخشي از ارزش هاي افزوده بر كوكن هوف به شمار مي رود.... و بعد از به ثمر نشستن اين باغ، قلعه ها، كاخ ها و بناهاي باقي مانده از گذشته و تاريخ هلند توسط كشاورزان هدف قرار گرفتند و پايه هاي سازنده تجارت گل به آرامي قد علم كردند. قصر هت لو در سال 1984 ، كاخ ييلاقي من كما بورگ در سال 1970، كاخ هاي ميداچتن و ولدام در سال 1999 ، قصر توتيكل، آرسن و ... از جمله مكان هايي هستند كه به تقليد از باغ گل كوكن هوف پذيراي بذرها و پيازهاي گل هاي متفاوت شدند اما اين كه چرا چنين مكان هايي به منظور پرورش گل انتخاب شدند، به دليل برتر بودن زمين هاي فوق بود چرا كه اغلب خانواده هاي اشرافي بهترين مكان ها چه از نظر آب و هوايي، حاصلخيزي، سرسبزي و ... را انتخاب مي كردند.
امروز ديدني ترين و ناياب ترين گل هاي هلند در باغ هاي گل پرورش مي يابند و گل هاي سفارش شده- به منظور صادرات- كه اغلب گل هاي معمولي اما نژادهاي متفاوتي را شامل مي شوند، در مزرعه هاي پهناور گل توليد مي شوند. گلخانه ها نيز كه در ارتباطي مستقيم با مراكز تحقيقاتي فعاليت مي كنند با به كار گرفتن محقق هاي متعدد در تلاش اند تا همواره با تغيير در ژنتيك گياهان، گونه هايي متفاوت توليد كنند، گونه هايي كه از پارامترهايي چون سرعت رشد بالا، سازگاري با محيط و باروري افزون بهره مند باشند.
چنين مراكز تحقيقاتي به عنوان ارتقا و توسعه تجارت گل اولين بار در سال 1594 اما متفاوت با آنچه امروز وجود دارد تشكيل شد. شخصي به نام كارلوس كلاسيوس ، اولين توليدكننده گل لاله، باغ كوچكي را به منظور تحقيق و بررسي گياهان مختلف ترتيب داده بود كه امروز به بيش از 17باغ مجهز و پيشرفته مستقل در سرتاسر هلند تبديل شده است. باغ كلاسيوس در قرن 16 مورد بازسازي قرار گرفت و شيوه هاي سازه پرورش گل و پايه و بناي تحقيقات امروز قرار گرفت به اين ترتيب كه توجه كلاسيوس به رشد سريع تر گياهان سبب ايجاد طرح علمي كشت بافت شد.
طبق اين شيوه سلول هاي گياهان استخراج مي شوند و در محيط آزمايشگاه و با اعمال شرايط محيطي مصنوعي رشدشان به چندين برابر افزايش مي يابد. به اين ترتيب جملگي عوامل دست در دست هم داده اند تا هلند به سرزمين گل تبديل شود و توريست هاي بسياري را به ويژه در ماههاي آوريل تا سپتامبر به سفر ترغيب كند. شايد زيبايي باغ ها و زمين هاي پهناور با درخشش رنگ هايي فوق العاده به منظور جلب توجه توريست ها و ساير علاقه مندان كافي باشد اما اعضاي سازمان رسمي پرورش گل در هلند- IFBC ترفندهاي متفاوتي را براي جلب توجه افزون استفاده مي كنند!  اين كميته كه اولين بار در سال 1925 تأسيس شد، طي سالهاي گذشته با استفاده از سياست ها و افزايش تبليغات جهاني به عنوان مكمل اما اصلي نقش مؤثري در پيشبرد تجارت گل در هلند داشته است. به اين ترتيب تحت نظر اين كميته و 2500 اتحاديه گل- كه همراه IFBC فعاليت مي كنند- سرويس دهي ويژه به توريست ها، طراحي سايت هاي مختلف اينترنتي به منظور فروش، نمايش هاي فصلي و ساليانه گل، حراج هاي متنوع و ... سازماندهي شدند.
ترفندهاي اقتصادي
... از ميان فعاليت هاي نام برده سرويس دهي ويژه به توريست ها با طرح احداث مسيرهايي ويژه دوچرخه سواري مورد توجه بسياري قرار گرفت. به اين ترتيب اداره هماهنگي توريست ها به نام VVV در نوردويجك هلند به كمك سازمان IFBC اقدام به ساخت مسيرهايي ويژه دوچرخه سواري از ميان زمين هاي پهناور پرورش گل، كرد. ابتداي مسير كه از روستاي نوردويج كرهاوت آغاز مي شود علاوه بر مناظر سحرانگيز طبيعت بخشي از تاريخ و قدمت هلند را نيز مرور مي كند؛ كليساي مرمت شده مربوط به قرون وسطا، محل اقامت نقاش معروف هلندي لئووان دن ، قلعه هاي هت لو ، ميدا چتن و...
۱۵ مايل سپري مي شود و اين تنها يك دوچرخه سواري ساده نيست و مي توان گفت عبور از رنگ هاي تند قرمز، زرد، بنفش و ... است كه بر پايه اي سبز رنگ جاي گرفته است و سبب توليد چنان انرژي اي مي شود كه اغلب توانايي پا زدن به سرتاسر هلند پيدا مي شود. در ميان راه گذر به باغ هاي گل نيز مي افتد و توريست ها مي توانند از مزاياي آنها علاوه بر لذت بصري استفاده كنند. به اين ترتيب كه اطلاعات رايگان به همراه بروشورهايي ويژه، تقديم توريست  ها مي شود كه طي آن مي توانند گياهان مختلف با نژادهاي گوناگون را بشناسند و با نام علمي آنها آشنا شوند. علاوه بر اين مي توانند از طريق مشاوره رايگان هر باغ، اطلاعات مورد نياز درباره گياهان خانگي و يا حتي اطلاعات تخصصي درباره باغ ها و زمين هاي كشاورزي شان به دست آورند و چنانچه نوع و يا گونه اي خاص مورد توجه شان قرار گرفت، مي توانند پياز و يا بذر گياه مورد نظر را خريداري كنند و از اطلاعات پرورش و نگهداري آن بهره مند شوند. به اين ترتيب اغلب در ماههاي فصل بهار بويژه مارس و آوريل كه گل ها به غنچه نشسته اند و يا ماههاي مي و اوائل ژوئن كه با گلبرگ هايي باز خودنمايي مي كنند، مسيرهاي ويژه دوچرخه سوارها مملو از مسافراني است كه از اقصي نقاط دنيا براي بازديد از بهشت هلند، به اين سرزمين سفر كرده اند.
اما خريد گل، پياز مورد نظر و حتي بذر از نژادهاي مختلف گياهان هلندي به طريق ديگر نيز امكان پذير است. به اين ترتيب كه به جاي سفر به سرزمين گل مي توان پشت كامپيوتر شخصي نشست. به اينترنت وصل شد و پس از وارد شدن به يكي از سايت هاي تبليغاتي و فروش گل هلندي،  دسته گل زيبا و حتي پياز گل مورد نظر را خريد و يا آن را براي دوستي در كشوري آن سوي دنيا فرستاد. علاوه بر اين در چنين سايت هايي مي توان از انواع گل ها به همراه نام علمي، تجاري و اطلاعات پرورش آنها بهره مند شد و حتي پاسخ سوال هايي مربوط به گياهان را نيز به دست آورد و در نهايت هزينه خريد گل مورد نظر را از طريق كارت هاي تجاري جهاني پرداخت كرد. مابقي كار به مراكز فروش جهاني گل هلند در كشورهاي مختلف باز مي گردد تا هماهنگي مورد نظر صورت گيرد و انتقال گل در رأس ساعت مورد نظر انجام شود... و اين نيز سفري مجازي به سرزمين گل است تا به هر نحوي كه شده است از زيبايي و شكوه گل ها بي نصيب نشويم اما در اين سفر مجازي از آنچه بي نصيب مي مانيم نمايش هاي ويژه گل است كه در ماههاي فصل بهار كه همه باغ ها و زمين ها به گل نشسته اند، برگزار مي شوند!
نمايشي با گل ها
... اولين نمايش گل، 50 سال پيش در دهكده كوچك بولن استريك انجام گرفت و اين ابتكار به نام كشاورزان اين دهكده ثبت شد. به اين ترتيب آنها نتيجه زحماتشان را كه پرورش گل هاي رنگارنگ و مختلف بود بر گاري ها و چرخ هاي دستي مي نشاندند و در ميان دهكده  و روستاهاي اطراف به حركت در مي آمدند. به اين ترتيب هم براي باغ كوچك شان به نوعي تبليغ بود و سبب افزايش فروش و درآمد مي شد و هم تفريحي به حساب مي آمد كه تماشاگران از آن لذت ببرند... و اين ابتكار امروز به مراسمي باشكوه تبديل شده است كه با فرا رسيدن ماه آوريل هزاران نفر از افراد بومي و توريست هاي سرتاسر دنيا را به ديدن عظمت و جلالي باورنكردني از انواع گل ها دعوت مي كند.
قبل از آغاز نمايش، ماهها صرف مي شود تا داوطلباني مشتاق تزئين اشياي گوناگون با گل ها را به پايان ببرند. پر كردن سطح كشتي چوبي بزرگ با گل هاي زينتي جذاب و به حركت در آوردن آن به واسطه چرخ هاي كوچك در سرتاسر آمستردام و حومه پايتخت و تمامي كلك هاي كوچك تزئين شده كه به دنبال كشتي در حركت هستند، كاري طاقت فرساست!  سال گذشته در نمايش گل معروف بولن استريك 5/1 ميليون سنبل و هزاران نرگس صرف شد كه در ميان آنها هزاران گل با نام ها و گونه هاي مختلف جاي گرفته بود. پس از خواندن سرود ملي، همه اشياي تزئين شده به واسطه پايكوبي و موسيقي مفرح همراه آن، به حركت درمي آيند و فاصله چند شهر را اغلب در چند روز طي مي كنند... در زمان نمايش گل در هلند- ماه آوريل- جنب و جوشي باورنكردني در ميان شهرهاي مختلف برپا مي شود و مهاجرت هاي داخلي بسياري براي تماشاي نمايش ها صورت مي گيرد. قبل از آغاز اين دوران نيز تبليغات فراوان باغ هاي گل شامل بيلبوردهاي تبليغاتي به همراه برگه هاي چسبانده شده در گوشه و كنار شهر، نويد اين دارد كه رقابت آغاز شده است و زمان نمايش هاي گوناگون به منظور عرضه گل هايي كه ماهها براي آنها زحمت كشيده اند، رسيده است. بلومن كورسو ، وال كنزوارد و مسس فلورا از معروف ترين نمايش هاي محلي گل به شمار مي آيند كه فعاليت شان را هر ساله در ماه دسامبر به مدت 5 روز ادامه مي دهند و اغلب از گل هايي  چون داودي، سنبل و تا حدودي كوكب استفاده مي كنند.
اما تمام زحمت هاي صرف شده به منظور تزئين اشياي مختلف با گل، به آنچه در نهايت رخ مي دهد، ارزش دارد چرا كه نمايش ها در حقيقت كارناوال هاي تبليغاتي براي باغ ها و كشاورزان مختلف به حساب مي آيند و اين روند سبب افزايش فروش، صادرات و درآمد آنها خواهد شد.
فصل حراج
... اما همه آنچه از دنياي گل در هلند شرح داده شد اعم از گل هاي مختلف در باغ ها، مزارع، مراكز تحقيقاتي، سرويس هاي مخصوص توريست ها، نمايش هاي گل و ... به دليل برخورداري از سياست هاي زيركانه اعمال شده توسط سازمان IFBC و تبليغات جهاني، سبب ارائه گل ها و گياهان زينتي با قيمتي بسيار بالا شده است، البته در قيمت گذاري عوامل مختلفي دخيل هستند به اين ترتيب كه فروش در برخي از كشورها با قيمت هاي پايين انجام مي شود و در برخي به دليل سياست هاي اقتصادي، متفاوت از آنچه گفته شد.
همين طور فروش داخلي در ماه هاي بهار به دليل ورود توريست ها افزايش و در مابقي ماههاي سال در نوسان است... اما با همه اين اوصاف برگزاري حراج گلها، فرصتي مغتنم براي خريداران گل به شمار مي آيد تا بتوانند گياهان مورد نظر خود را با كيفيت بالا و قيمتي مناسب و باور نكردني دريافت كنند. حراجي هاي گل در هلند چنان در سرتاسر دنيا زبانزد هستند و ارقام فروش شان چنان حيرت آور كه پرورش دهنده هاي گل در كشورهاي ديگر اغلب از چنين زماني براي فروش گلهايشان استفاده مي كنند. هرساله 1500 پرورش دهنده گل از مابقي كشورها جزو اعضاي ثابت حراجي ها به شمار مي روند. در ميان حراجي هاي گل، قديمي ترين و بزرگترين حراج گل، حراج آلسمير به شمار مي آيد. آلسمير نام دهكده اي است با منطقه اي حدود 10 كيلومتر در حاشيه آن كه براي حراج گل ها در نظر گرفته شده است. اين منطقه كه به خانه سبز معروف است توسط اتاقك هاي مدرن و مجهزي - به منظور نگهداري طولاني گل ها- پوشيده شده است كه در فصل حراج گل - اواخر ماه ژوئن- مملو از خريدارها و فروشندگاني مي شود كه در كنار هم در جنب وجوش اند... و در نهايت هماهنگي، حسابرسي و كسب ماليات از حراجي ها نيز توسط تعاوني هاي مربوط انجام مي شود كه با اين وجود حتي با كسر ماليات آنچه براي فروشنده ها باقي مي ماند سودي سرشار به همراه فروشي 75 درصدي است و مهمتر از همه آن كه قسمت اعظم درخواست صادرات نيز در اين زمان اتفاق مي افتد!
* * *
... و با پايان فصل حراجي ها و آغاز سرما، مزارع و زمين هاي پوشيده از گل و شكوه آنچه شرح داده شد به رخوتي چند ماهه فرو مي روند اما سرزمين گل همچنان سبز مي ماند و پرورش گل در باغ ها و مراكز تحقيقاتي ادامه مي يابد چرا كه اين مراكز مجهز به جديدترين ابزار و روش هاي نگهداري گياهان هستند تا همواره براي به گردش درآوردن چرخ اين تجارت، تلاش و مقام نخست دنيا را حفظ كنند!
منابع: Holland.com-flowerbulbs.co.uk-the hollanddring

پيشخوان
004542.jpg
چاينا ديلي
كشف يك تن سكه قديمي در استان شانسي از مهم ترين موضوعات خبري است كه روزنامه چاينا ديلي براي تيتر يكي از اخبار صفحه اول خود برگزيده است. بنابر گزارش ها قدمت اين سكه ها از سوي باستان شناسان 900 سال اعلام شده است. سكه هاي مكشوفه در واقع متعلق به سلسله سانگ شمالي است. محل اكتشاف اين اشياء باستاني نيز يك سايت ساخت و ساز اعلام شده است.
004539.jpg
سن پترزبورگ تايمز
اين روزنامه يكي از اخبار مهم خود را به كشته شدن يك شهروند سياهپوست در شهر سن پترزبورگ اختصاص داده است. با كشته شدن اين شهروند با احتساب اين قتل طي هفت ماه اخير در اين شهر غربي روسيه شش نفر كشته شده اند. لامسر سامبا 28 ساله اهل سنگال پس از اصابت دو گلوله به وي درجا جان باخت. سامبا در رشته مخابرات در دانشگاه سن پترزبورگ مشغول تحصيل بود. اين روزنامه هم چنين تصوير اول خود را به مراسم يادبود و ترحيم اين دانشجو اختصاص داده است.

جهانشهر
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |