يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۴
آشپزخانه مي تواند فضاي فراموش ناشدني باشد
اينجا قلمرو من است
006780.jpg
هديه درمان
تحقيقات نشان داده كه خانم هاي ايراني بيشترين ساعات روز را در آشپزخانه سپري مي كنند. از اين رو اهميت طراحي اين فضا بسيار بيشتر از آن چيزي است كه امروزه در نظر گرفته مي شود. هر چند كه آشپزخانه زيبا باعث دعوت كنندگي و جذابيت خاصي براي خانه مي شود، اما صرفا زيبايي و استفاده از كابينت هاي گران قيمت متضمن داشتن كارايي مناسب و پاسخگويي آن نيست.
طراحي دكوراسيون آشپزخانه دريايي است كه با فرصت هاي بسياري براي خلاقيت پر شده است. در طراحي اتاقي كه زمان بسياري در آن صرف پختن غذاهاي خوشمزه مي شود، طراحان داخلي آشپزخانه به مفاهيم بسياري مي پردازند كه در نهايت فضايي با انديشه هاي زيبايي شناسانه و كاربرد مناسب وسايل آن، طراحي شده باشد؛ آشپزخانه اي كه بسيار زيبا است و كار كردن در آن راحت و آسان مي باشد.
تا مدت هاي طولاني مطبخ فضايي دست دوم بود كه چندان اهميتي بدان داده نمي شد. حتي تا حدود دو دهه پيش در بسياري از خانه هاي ايراني نزديكي اين فضا به غذاخوري و نشيمن در طراحي خانه در نظر گرفته نمي شد. اما با گذشت زمان فضاي پخت و پز جايگاه خود را يافت.
با توجه به سبك زندگي هر خانواده، نوع مبلمان آشپزخانه متفاوت است. استفاده از مبلمان چوبي يا مبلمان استيل خود نشان دهنده سبك هايي از زندگي است. در ابتداي مبلمان كردن آشپزخانه توجه به سبك حاكم بر دكوراسيون منزل و آشپزخانه ضروري است. زيرا استفاده از مبلمان هايي كه حاصل اختلاط سبك هاي مختلف هستند، در دكوراسيون داخلي از جذابيت و زيبايي فضا بسيار مي كاهد. به عنوان مثال يكي از سبك هايي كه در دكوراسيون آشپزخانه بكار مي رود، سبك ايتاليايي است. اين روش دكوراسيون كه به عنوان مديترانه اي معروف شده است، شامل استفاده از روش و تكنولوژي امروزي همراه با تظاهري از فرم ها و مصالح گذشته است. استفاده از كابينت هاي با چوب يك تكه و محكم، جزئيات ظريف و فكر شده و همين طور استفاده از رنگ هاي گرم در آشپزخانه از خصيصه هاي اين سبك است. البته ايتاليايي ها از سينك ظرفشويي گرفته تا ظروف، اجاق گاز و فر را استيل انتخاب مي كنند و علتش را هم تسريع در تميز شدن و بهداشتي بودن مي دانند. در جاهايي ديده مي شود كه با جزئيات ظريفي، دستگيره كابينت ها را هم از جنس استيل انتخاب مي كنند. آشپزخانه ايتاليايي، فضايي با دكوراسيون خطي است. آنها اعتقاد دارند كه اين فضاها براي تميز كردن بسيار راحت تر هستند. امروزه اين سبك در بسياري از كشورهاي دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد.
يكي ديگر از سبك هاي دكوراسيون آشپزخانه، آشپزخانه فرانكفورتي است. آشپزخانه فرانكفورتي، فضايي است متشكل از راهرويي است با عرض كم در وسط كه كابينت ها و تجهيزات آشپزخانه در طرفين اين راهرو شكل گرفته اند. اين فضا غالباً در مستطيلي با ابعاد
۳‎/۴ * 1/9 متر طراحي مي شوند كه ورودي آشپرخانه و پنجره آن (كه در زيرش سينك ظرفشوئي قرار دارد) رو به روي هم و بر روي عرض كوچك تر مستطيل قرار
مي گيرند. بر روي ديوارهاي طولي اين مستطيل هم كابينت ها و تجهيزاتي مثل اجاق گاز، يخچال و ميز تاشوي اتو (بصورت توكار) و در ورود به سالن غذاخوري قرار داده
مي شود. در طراحي اين آشپزخانه دو هدف عمده دنبال مي شود: يكي بهينه سازي مجموعه فعاليت ها و عملكردهايي بود كه انسانها در محيط آشپزخانه انجام مي دهند. هدف از اين بهينه سازي، كاهش مدت زماني است كه توسط خانم ها به پخت و پز در آشپزخانه اختصاص داده مي شود. چرا كه نقش زنان در جامعه مدرن در حال تغيير است و آنها علاوه بر خانه داري و پخت و پز، زماني را نيز به اشتغال در خارج از خانه اختصاص مي دهند. هدف ديگر كاهش هزينه هايي سنگيني است كه صرف خريد تجهيزات آشپزخانه ها مي شود. زندگي آپارتماني، با شرايط يكسان زندگي براي ساكنان آن همراه است و آشپزخانه ها نيز بايستي خود را با شرايط جديد زندگي در آپارتمان ها انطباق دهند.
اما در هر سبكي از دكوراسيون آشپزخانه عناصر با شيوه خاصي كه نشأت گرفته از نوعي شيوه زندگي است، سازمان مي يابند. بديهي است كه رعايت نكات حاكم بر نحوه زندگي ايراني در ايجاد مطبخي ايراني با حال و هواي ويژه خود بسيار مؤثر خواهد بود.
در فضايي كه قلب خانه ايراني است، عناصر و اجزاي بسياري موجود است و ملزومات بسياري كه در طراحي و بهينه سازي فضا مي بايست در نظر گرفته شود. اولين نكته اي كه رعايت آن لازم به نظر مي رسد؛ استفاده از هارموني و تناسب رنگ ها است، زيرا كسي كه هر روز عصر پس از كار روزانه به منزل
باز مي گردد و در اين فضا مشغول پختن غذا مي شود، شايسته است كه از بودن در اين فضا لذت ببرد و خستگي كار روزانه را فراموش كند. همينطور آشپزخانه مي بايست فضايي باشد كه در آن خلاقيت خانم كدبانويي كه ساعت هاي متمادي در اين مكان مشغول به كار است را شكوفا نموده و مشوق او باشد.
قسمت مهم دكوراسيون داخلي آشپزخانه را كابينت آن تشكيل مي دهد. توجه به انتخاب كابينت در ابتداي مبله كردن منزل بسيار حايز اهميت است، زيرا كابينت داراي انواع و اقسام متنوعي است و هزينه هاي متفاوتي را براي ساكنان خانه دارد. اما به هر حال پس از مدتي شما از دكوراسيون آشپزخانه خود خسته شده و تمايل به تغيير و تحول داريد. از سويي با رشد سريع تكنولوژي و تنوع محصولات و مدرن شدن آشپزخانه ها اين تغيير بسيار هزينه بر خواهد بود.اما اگر بخواهيد تنوعي در آشپزخانه خود بدهيد و هزينه زيادي را متحمل نشويد، مي توانيد تغييري روي كابينت هاي موجود اعمال كنيد. بسته به جنس كابينت خود، مي توانيد آنها را رنگ كنيد؛ توجه به اينكه تغيير رنگ برخي از كابينت ها بر عهده كارخانه سازنده است، لازم به نظر مي رسد. اما در هر صورت هزينه رنگ كردن كابينت بسيار كمتر از تعويض آن مي باشد. در اين صورت شما با تغييري كم هزينه
مي توانيد آشپزخانه تان را آنگونه كه تمايل داريد تنوع ببخشيد. در مورد انتخاب رنگ كابينت، رنگ داخل و طبقات نيز بسيار در تغيير حال و هواي دكوراسيون آشپزخانه تأثير دارد. با توجه به سليقه خود و در نظر داشتن رنگ كلي مبلمان آشپزخانه و منزل خود مي توانيد از طيف وسيع رنگ هاي مناسب استفاده كنيد.
از سويي ديگر دقت در جزئيات دكوراسيون داخلي آشپزخانه، مي تواند براي تغييري جالب و جذاب ولي كم هزينه بسيار شما را ياري رساند. به طور مثال با تعويض دستگيره هاي كابينت ها مي توان تغييري در نماي كابينت ها و در كل در دكوراسيون آشپزخانه ايجاد كرد. البته دستگيره اي كه انتخاب مي كنيد مي تواند از جنس هاي مختلفي مانند كريستال، فولاد آبديده، برنج و... باشد. لولاي درهاي كابينت هم در چهره آن را تغيير داده و هم در كاربري آن تأثير مي گذارد.
انتخاب اجزاي كابينت در كل تأثير بسزايي در دكوراسيون آشپزخانه شما و حال و هوايي كه مي خواهيد ايجاد كنيد، دارد. نورپردازي هم از عناصري است كه بسيار در تغيير و ايجاد تنوع مؤثر است. نورپردازي روي كابينت ها و رنگ نوري كه انتخاب مي شود،بسيار در نماي آشپزخانه مؤثر خواهد بود.
آشپزخانه داراي عناصر و اجزاي بسياري است، بنابراين تنوعي كه مي توان در آن ايجاد كرد هم بسيار زياد است و با كمي دقت و حوصله مي توان تغييراتي زيبا و جذاب در دكور آشپزخانه ايجاد كرد.

علوم خانگي
استفاده از نرم افزارهاي خانگي براي طراحي خانه
006774.jpg
امروزه در هر خانه اي حداقل يك كامپيوتر وجود دارد و ساكنان از كوچك و بزرگ كما بيش، خواسته و ناخواسته با آن خوي گرفته اند، اما براي طراحي خانه ها نيز مي توان از اين جعبه جادويي كمك گرفت. البته اين استفاده در سطوح مختلف انجام مي پذيرد. جداي از طراحان داخلي و معماران و ساير كساني كه حرفه اي به واسطه كامپيوتر مشغول طراحي هستند، نرم افزارهايي وجود دارد كه هر كس در هر جايي مي تواند با استفاده از آن براي دكوراسيون منزل خود تصميم بگيرد و تصورش را به صورتي نزديك به واقعيت مشاهده كند. نرم افزار smart draw يكي از نرم افزارهاي آساني است كه با استفاده از آن ظرف چند دقيقه مي توانيد دكوراسيون منزل خود را طراحي كرده و تصويري از آنچه به واقعيت خواهد پيوست را ببينيد.
Smart draw شامل هزارها مدل آماده، طرح ها و نقشه هاي مختلف است كه شما مي توانيد با انتخاب يكي از آنها و اعمال تغييرات لازم روي مدل موجود، نتيجه را در مدت زمان كوتاه و به آساني مشاهده كنيد.
مدل هاي موجود شامل فضاهاي داخلي خانه، نشيمن، پذيرايي، اتاق خواب، حمام، انباري و گاراژ و ... مي باشد. اين نرم افزار شامل هزارها بافت و مصالح براي ديوار، كفپوش و ... در فضاهاي داخلي و كابينت هاي متنوع براي آشپزخانه و مبلمان براي فضاهاي نشيمن و پذيرايي و ناهارخوري است. آساني آن سبب شده كه بسيار بيشتر از نرم افزارهاي حرفه اي در ميان مردم مورد استفاده قرار گيرد و همين طور در مدت زمان كوتاهي مي توان نتيجه كار را مشاهده و براي مبلمان منزل تصميم گرفت.

آشپزخانه
حليم بادمجان با طعم ايراني
006786.jpg
شهره مهرنامي- چند نوع از غذاهاي ايراني را مي شناسيد و طعم آنها را تجربه كرده ايد؟ چند تاي آنها را پخته ايد و با دست پخت لذيذ خود ميهمانتان را شگفت زده كرده ايد؟ اصلاً آيا تمام غذاهاي ايراني را دوست داريد؟
اين بار مي خواهم طريقه پخت يك غذاي لذيذ ايراني را كه سرآشپز دايي ، دستور آن را به ما پيشنهاد كرده، برايتان بگويم.
بادمجان، غذاي لذيذي است اما حليم بادمجان لذيذتر. براي پختن حليم بادمجان براي چهار نفر يك كيلو بادمجان، نيم كيلو گوشت و 150 گرم عدس نياز داريم. ابتدا پوست بادمجان را مي گيريم، سپس به بادمجان هاي پوست كنده شده نمك مي زنيم و مي گذاريم تا آبش خوب برود. مي دانيد كه نمك را براي اين به بادمجان مي زنند كه زمان طبخ، به روغن كمتري نياز باشد. سپس بادمجان هايي را كه آبش رفته، در حرارت بسيار ملايم، آهسته آهسته سرخ مي كنيم. به ياد داشته باشيد كه اگر بادمجان را در دماي آتش تند سرخ كنيم، بيرون آن سرخ مي شود و درونش نپخته باقي مي ماند.
زماني كه در حال سرخ كردن بادمجان ها هستيد، 150 گرم عدس را با نيم كيلو گوشت مي گذاريد تا خوب پخته شود اما اول بايد چربي گوشت را خوب خوب پاك كنيد و عدس را با گوشت بدون چربي بگذاريد تا پخته شود. وقتي خوب پخته شد، عدس و گوشت پخته شده را با بادمجان هاي سرخ شده مخلوط مي كنيم و با هم مي كوبيم. وقتي خوب كوبيديم، مي گذاريم در دماي ملايم تا گرماي خود را حفظ كند.
براي تزئين حليم بادمجان به 300 گرم كشك و پياز داغ، سيرداغ و همچنين مغز گردوي خردشده نياز داريم. مي توانيم پياز داغ و سيرداغ را با نعنا داغ مخلوط كرده و با مغز گردو روي كشكي كه روي حليم بادمجان ريخته ايم بريزيم تا طعم آن را لذيذ تر كند. راستي، عدس، گوشت و بادمجان جزو غذاهاي سرد است. فراموش نكنيد كه همراه اين غذاها نبايد از ماست استفاده كنيد. اگر با خوردن غذاي سرد، سردي مي كنيد بهترين راه، نوشيدن شربت سكنجبين بعد از اين غذاست كه سالم ترين و پرخاصيت ترين نوشابه سنتي ايران است. براي تهيه اين شربت، يك ليوان آب را با 4ليوان عسل و يك ليوان سركه طبيعي و يك ليوان عرق نعنا مخلوط كنيد و به مدت 5 دقيقه بجوشانيد. پس از سردشدن، قدري از آن را با آب رقيق كرده و شربت كنيد كه بسيار گوارا خواهد بود و از سردي كردن شما بعد از ميل كردن غذاي سرد جلوگيري خواهد كرد.

چاشني
سالاد ذرت
006783.jpg
مواد لازم: يك ليوان ذرت پخته شده /نصف ليوان هويج پخته شده‎/ يك ليوان نخود سبز پخته شده / يك ليوان كاهوي خرد شده‎/ يك ليوان مغز پرتقال خرد شده‎/ 100گرم كالباس‎/ 100گرم خامه‎/ 100گرم سس مايونز‎/ 2قاشق غذا خوري شكر‎/ 2 قاشق غذا خوري آبليمو‎/ نصف قاشق مربا خوري نمك
طرز تهيه: براي پخت ذرت، بلال را با چوب آن در ديگ زودپز با مقداري نمك مي ريزيم كه در مدت 2ساعت خواهد پخت. سس مايونز، خامه، آبليمو، نمك و شكر را مخلوط مي كنيم. نخود سبز، ذرت، كاهو و هويج و مغز پرتقال خرد شده را نيز با هم مخلوط مي كنيم. سپس اين مواد را در ظرفي ريخته و روي آن را با سس و هويج تزئين مي كنيم .
نكات تغذيه اي: اين سالاد پر كالري ، براي افراد كم اشتها به خصوص كودكان كم اشتها مناسب است. در اين سالاد از هويج پخته استفاده شده است و همان طوري كه در بخش دانستني هاي تغذيه آمده است، خواص آنتي اكسيداني هويج پخته از هويج خام بيشتر است. سعي كنيد از كالباسي استفاده كنيد كه داراي مارك تجاري معتبر و استاندارد باشد.
به علت وجود خامه و سس و كالباس در اين سالاد، سعي كنيد كه آن را به مدت طولاني نگهداري نكنيد و آن را به مقدار مصرف براي يك وعده غذايي تهيه نماييد .اين سالاد، يك غذاي سرد است كه مي توان آن را با نان باگت براي كودكان سرو كرد.انرژي كل غذا، 1630 كالري است كه اگر توسط 4 نفر ميل شود، سهم هرفرد به طورمتوسط 407 كالري است .

گلخانه
آماريليس؛ گلي از آمريكاي جنوبي
006777.jpg
شيده رشيدي- حالا كه هوا كمي گرم شده، مي توانيد براي كاشت گل هاي رنگارنگ در باغچه خود يا بيرون از خانه اقدام كنيد. يكي از گل هايي كه بسيار زيباست و مي توانيد آن را در باغچه يا گلداني خارج از پنجره بكاريد، گل آماريليس است. اين گل كه نام علمي آن هيپستروم Hippeas-Trum است، از خانواده آماريليراسه بوده و سرزمين مادري آن آمريكاي جنوبي است و 75گونه دارد. رنگ اين گل ها بستگي به گونه هاي آن، سفيد، قرمز، ارغواني يا صورتي مي شود. گياهي است داراي پياز و براي تكثير آن مي توان به دو روش عمل كرد؛ 1-كاشت بذر: بذرها را در فصل بهار، زماني كه درجه هوا معادل 16 تا 18 درجه سانتي گراد است به خاك بسپاريد. 2-كاشت پياز: معمول ترين روش ازدياد آماريليس، استفاده از پياز آن است. در اين روش، وقتي آماريليس را تكثير كنيد رنگ گل ها ثابت مي ماند؛ يعني رنگ گل هاي ازدياديافته، مطابق رنگ گلي خواهد بود كه پيازش را تكثير كرده ايد.
به همين خاطر بايد پيازچه ها را از هم باز كنيد و آنها را -زماني كه گياه در حال استراحت است- به خاك بنشانيد.گياهان پيازدار به خاك هاي سبك احتياج دارند. مناسب ترين بستر براي آماريليس، مخلوطي است از رس، ماسه، كود حيواني پوسيده و خاكبرگ. اين مواد را با نسبت مساوي با هم مخلوط كنيد تا مناسب ترين خاك براي اين گل ايجاد شود. اين گل، گياهي است تا حدودي گرمادوست و روشنايي پسند. نور مستقيم آفتاب باعث شكوفايي گل هايش مي شود. وقتي خاك خشك شد، به آن آب بدهيد و تنها زماني به آن كود دهيد كه عمر گل هايش تمام شده باشد. بعد از پايان دوره گل دهي، هر پانزده روز يك بار به آن كود بدهيد. از پاييز كه گياه استراحت زمستانه را آغاز مي كند، كوددهي را قطع كنيد.به چند نكته توجه داشته باشيد: وقتي عمر گل ها تمام شد، آنها را از ابتداي ساقه گل دهنده قطع كنيد، سپس به طور مرتب به آماريليس آب و كود بدهيد. در اين مدت بايد گلدان در محل روشن قرار داشته باشد.اين كارها را به اين دليل بايد انجام دهيد كه پيازها و برگ هايش تقويت شوند. اواخر تابستان يا اوايل پاييز برگ هايش زرد مي شوند. جاي نگراني نيست زيرا ديگر موقع استراحت گياه است، اما پيازهايش سرحال و سالمند. از اين به بعد ديگر به آن آب و كود ندهيد. گلدان را به محلي تاريك، خنك و خشك منتقل نماييد و براي مدت چند ماه آن را به حال خود بگذاريد؛ يعني تا اواخر دي ماه. دوباره در اواخر زمستان يا اوايل بهار بايد كاري كنيد كه گياه از خواب زمستانه بيدار شود.مناسب ترين درجه حرارت براي بيدارشدن آماريليس از خواب زمستانه، حرارتي معادل 16 تا 18 درجه سانتي گراد است.

زيبـاشـهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |