دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۵ - May 15, 2006
به مناسبت روز جهاني خانواده
خانواده هاي ايراني ، تنها ۱۷ دقيقه گفت و گو مي كنند
002748.jpg
گروه اجتماعي: زوج هايي ايراني طي ۲۴ ساعت شبانه روز تنها ۱۷ دقيقه با يكديگر گفت وگو مي كنند.
كاهش زمان گفت وگو ميان زوج ها يكي از بزرگترين تهديدها براي نهاد خانواده است.
دكتر غلامرضا عليزاده- جامعه شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبايي- با تاكيد بر آثار سوء فاصله بين نسلي بر خانواده ها گفت: «خانواده در گذشته ۹ كاركرد داشت كه به مرور زمان اين وظايف را ساير نهادها برعهده گرفته اند و امروزه خانه تنها به عنوان خوابگاه، ايفاي نقش مي كند» .
اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگويي با خبرگزاري فارس كاهش تعامل ميان اعضاي خانواده را در اقشار متوسط روبه  بالا با رشدي سريع ارزيابي كرده و گفت: «طبيعي است كه اين موضوع، نقش خانواده را در روند اثربخشي و اثرگذاري روي فرزندان به شدت كم كرده و در نتيجه، مفاهمه و درك مشترك از مسائل در بين اعضاي خانواده كاهش پيدا كرده و منجر به ضعف در پيوستگي اعضاي خانواده مي شود» .
وي تاكيد كرد: «امروزه با جنگلي از اطلاعات مواجه هستيم كه روزبه روز رشد مي كند و منجر به تغييرات شگرف در ارتباطات و عدم درك متقابل مي شود» .
دكتر عليزاده با تاكيد بر اينكه در بيماري خانواده ها والدين و فرزندان با اينكه در كنار يكديگر زندگي مي كنند اما باز از هم جدا هستند گفت: «در صورت ادامه روند كنوني، با خانواده هايي مواجه مي شويم كه به نوعي دچار طلاق عاطفي هستند و تنها براي ضربه نخوردن فرزندان، بدون هيچ نوع روابط عاطفي با هم زندگي مي كنند» .
ايجاد محيطي حمايتي و پايدار براي خانواده
كوفي عنان خواستار تجديد تعهدات براي تقويت پايگاه خانواده شد.
دبير كل سازمان ملل در پيامي به مناسبت روز بين المللي خانواده(۲۵ ارديبهشت) با توجه به دگرگوني هاي به وجود آمده خواستار ايجاد محيطي حمايتي و پايدار براي تقويت زندگي خانوادگي مثبت شد.
كوفي عنان در پيام خود آورده است: گونه هايي از پيوند به صورت جايگزين مرسوم شده و رشد يافته است مانند زندگي مشترك بدون ازدواج يا ازدواج كارگران مهاجر كه در شهرها و كشورهايي زندگي مي كنند كه همسرانشان حضور ندارند.
طلاق افزايش يافته، همراه با ازدواج مجدد؛ با فرزندان بيشتر و بيشتري كه در يك خانواده با پدر يا مادرخوانده ها زندگي مي كنند. تعداد چشمگيري از خانواده هاي تك سرپرست و خانواده هاي تك نفره ظهور كرده اند كه مشتمل بر تعداد فزاينده اي افراد مسن مي شوند كه تنها به سر مي برند.
دبير كل سازمان ملل متحد تصريح كرد: اپيدمي بيماري ايدز و ويروس آن ساختار خانواده ها را از بين مي برد و غالبا كودكان را از والدينشان محروم مي كند و پدربزرگ و مادربزرگ ها مجبورند از نوه هاي خود مراقبت كنند و بسياري از اين دگرگوني ها موجب به زير سؤال بردن ساختار جامعه به گونه اي كه ما مي شناسيم مي شود. دگرگوني هاي مزبور مستلزم اين است كه با يكديگر تلاش كنيم تا خود را تطبيق دهيم، سياست عمومي را به نحوي شكل دهيم كه نيازهاي خانواده ها را رفع كند، يقين حاصل كنيم كه خدمات اساسي مانند آموزش و بهداشت به تمامي شهروندان- به ويژه كودكان- بدون در نظر گرفتن وضعيت خانوادگي آنها ارائه مي شود.
عنان افزود: بعضي از تحولات و تغييرات در ساختار خانواده فرصت هاي جديدي ارائه مي دهند مانند اختيارات جديد و گسترده تر براي دختران و زنان. اين تحولات براي دولت ها انگيزه به وجود مي آورد تا سياست هاي جديدي با همكاري جامعه مدني تدارك ببينند. همان گونه كه كشورها تلاش مي كنند تا دورنماي خانواده را در سياستگذاري هاي ملي ادغام كنند، نظام سازمان ملل تلاش مي كند تا منعكس كننده اين دور نما در فرايند جهاني بين دولتي باشد.

بيست و يكمين دوره جشنواره ملي قرآن
دانشجويان برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: بيست و يكمين دوره جشنواره ملي قرآن دانشجويان ايران به همت جهاد دانشگاهي و با همكاري جمعي از سازمان ها و نهادها از ۲۷ تا ۲۹ ارديبهشت جاري در دانشگاه علوم پزشكي مشهد برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: آغاز حركت برگزاري مسابقات ملي قرآن دانشجويان ايران به سال ۱۳۶۴ بازمي گردد و استعدادهاي قرآني قابل توجهي نيز از اين مسابقات به جامعه قرآني كشور معرفي شده است.
دكتر عبدالحميد احمدي با اشاره به اين كه مسابقات ملي قرآن دانشجويان در دو مرحله برگزار مي شود اظهار كرد: مرحله اول مربوط به دانشگا ه هاي تحت پوشش وزارتخانه ها و مراكز آموزش عالي است كه برگزيدگان آنها به جشنواره ملي معرفي مي شوند و جمع برگزيدگان اين مسابقات سراسري به مرحله نهايي جشنواره ملي قرآن دانشجويان راه مي يابند.
وي افزود: جهاد دانشگاهي طي دو دهه اخير همواره محور اصلي حركت هاي سراسري قرآني در عرصه دانشگا ه ها و مراكز آموزش عالي بوده است.
به گفته دكتر احمدي حدود ۱۷۵ هزار نفر در مجموع مراحل مقدماتي از ۴۵۰ دانشگاه و مركز آموزش عالي در اين دوره جشنواره قرآن شركت كردند كه ۶۲ درصد را خواهران و ۳۸ درصد را برادران تشكيل مي دهند و ۳۵۰ نفر نيز به مرحله نهايي راه يافتند.
وي در پايان گفت: اين جشنواره در دو بخش اصلي و جنبي برگزار مي شود كه بخش اصلي شامل قرائت، ترتيل، حفظ، ترجمه و تفسير قرآن است و بخش جنبي نيز شامل رشته هاي ادبي و هنري مي شود.

ناجا نبايد به بهانه طرح مجلس ديش هاي
ماهواره را جمع آوري كند
مهر: نماينده تهران نسبت به عملكرد نيروي انتظامي كه به بهانه طرح چگونگي استفاده از ماهواره در مجلس، ديش هاي ماهواره را جمع آوري مي كند، انتقاد كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني «مهر» ، سعيد ابوطالب در جلسه علني ديروز مجلس در تذكر آئين نامه اي خود با استناد به ماده ۲۳ آيين نامه داخلي مبني بر حفظ شان مجلس، خطاب به حداد عادل اظهار داشت: هفته پيش هوشنگ حميدي نماينده سنندج تذكر داد كه ناجا به عنوان اينكه طرحي در مجلس در خصوص مقابله با ماهواره در دست بررسي است، ديش هاي ماهواره را در خانه هاي مردم جمع آوري مي كند.
وي خطاب به ناجا افزود: شما به جاي اينكه اين حرف را به ناجا منتقل كنيد كه اين اشتباه است، قانوني را كه از سال ۷۲ داريد بايد به آن عمل مي كرديد. الان كه يك طرح در مجلس قرار است بيايد و هنوز هم خدمت هيات رئيسه براي اعلام وصول داده نشده است، شما يادتان آمد كه جلوتر به اين طرح عمل كنيد در حالي كه روح اين طرح خلاف عملكرد شماست. شما قانون سال ۷۲ را عمل نكرديد و حالا يادتان افتاده كه به اسم اينكه طرحي در مجلس است، بريزيد ديش هاي مردم را جمع كنيد و بعد هم بگوييد ۵ميليون تومان جريمه آن است.ابوطالب با بيان اينكه متاسفانه شنيده ام در شيراز ناجا با بهانه اين طرح مراجعه مي كند و ديش هاي ماهواره را جمع مي كند، خاطر نشان كرد: من انتظار داشتم هفته قبل كه اين موضوع از سوي آقاي حميدي مطرح شد تذكر مي داديد و اگر تذكر داده بوديد اين تكرار نمي شد و متاسفانه اكنون به اسم طرحي كه در مجلس است در حال تكرار است.
حداد عادل در پاسخ به ابوطالب گفت: تذكر ما به مسئولان نيروي انتظامي اين است؛ مادامي كه طرح يا لايحه اي در مجلس به تصويب نرسيده، اقدامات خود را مبتني بر امري كه به تصويب نرسيده ندانند و در چارچوب قوانين عمل كنند.

۲۰درصد زنان «پرخوري عصبي» دارند
گروه اجتماعي: بيماري «پرخوري عصبي» نوعي بيماري رواني  تغذيه اي است كه عموماً در دختران جوان مشاهده مي شود. متأسفانه چندي است با گسترش تبليغات رسانه هاي غربي مبني بر لزوم دارا بودن بدني خوش فرم، ابتلا به اين بيماري و اختلال مشابهي با عنوان بي اشتهايي عصبي بيش از پيش در ميان جوانان مشاهده مي شود. افراد مبتلا شديداً تمايل به مصرف مقادير بسيار زياد غذا دارند اما پس از خوردن سعي مي كنند به هر شكلي از جمله استفراغ عمدي، مصرف قرص هاي ادرار آور، ورزش سنگين و حتي روزه گرفتن غذا را از بدن خود خارج كنند؛ به همين علت پس از گذشت مدت كوتاهي عادات غذايي شخص وارد نوعي چرخه معيوب شده و عملا كنترل ارادي از روي روند خوردن و باز پس زدن غذا برداشته مي شود. افسردگي، ضعف اعتماد به نفس، اشتهاي بسيار زياد به غذا حتي در مواقع سيري، احساس ضعف و بي حالي شديد، فرو رفتن گونه ها و لرزش فك؛ همچنين، خشكي پوست دست و پا و افتادن دندان ها كه همگي ناشي از كمبود شديد ويتامين و مواد معدني هستند نيز جزء علائم پرخوري عصبي به شمار مي روند.

خلأ نرخ رسمي براي ليزر درماني
ايسنا: هر پزشك بر اساس نوع ليزر مورد استفاده، نوع ضايعه پوستي فرد و مدت زمان اختصاص داده شده به عمل جراحي، نرخ متفاوتي را طلب مي كند.
ليزر يك ابزار درماني است كه در طب مورد مصرف قرار مي گيرد و بر اساس نوع بيماري و ضايعه ايجاد شده با هدفي خاص از آن استفاده مي شود.
متأسفانه برخي از افراد سودجو و غير متخصص به منظور رسيدن به مقاصد مالي خود اقدام به اعمال جراحي مختلفي با ليزر مي كنند كه علاوه بر برآورده نشدن انتظارات نابجاي بيماران و اعمال هزينه هاي بالا، مشكلات روحي را براي  آنها موجب مي شود.
در حال حاضر در كشور هيچ نرخ رسمي از سوي ارگان ها و مراكز بهداشتي - درماني دولتي و غير دولتي در خصوص ليزر درماني وجود ندارد و هيچ تعرفه  خاصي از طرف بيمه هاي تكميلي و دولتي براي ليزر درماني اتخاذ نشده است و متأسفانه به علت گران بودن دستگاه هاي ليزر و هزينه واردات آنها استفاده از اين ابزار طبي جزء درمان هاي پرهزينه محسوب مي شود.

اضافه شدن ۲ هزار تخت بيمارستاني
جديد به مراكز درماني كشور
002751.jpg
فارس: معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت اعلام كرد: دو هزار تخت بيمارستاني جديد امسال به مراكز درماني شهرستانها و شهرهاي كوچك و نيز بيمارستانهاي قديمي اضافه مي شود.
رحمت الله حافظي افزود: بر اساس مصوبه مجلس در قانون بودجه امسال مبلغ ۴۰ ميليون دلار از محل حساب ذخيره ارزي براي احداث دو هزار تخت بيمارستاني جديد در كشور در نظر گرفته شده است كه بر اساس اولويت بندي هاي مشخص شده نسبت به راه اندازي اين تختها اقدام مي شود. وي ادامه داد: براي ايجاد اين تختها در مراكز درماني كشور سه اولويت در نظر گرفته شده است كه شامل مراكز درماني در شهرستانهاي با جمعيت بالاي ۵۰ هزار نفر كه فاقد تخت بيمارستاني باشند و حداقل ۵۰ كيلومتر با نزديكترين مركز درماني فاصله داشته باشند، شهرهاي با جمعيت بين ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر كه نيازمند تأسيس مراكز بهداشتي درماني شبانه روزي، تختهاي زايمان هستند ضمن اينكه حداقل ۱۰ تخت اورژانس نيز در اين شهرها احداث مي شود و بالاخره بيمارستانهايي كه قدمت بالاي ۵۰ سال دارند و فرسوده هستند كه تا يك هفته آينده اولويتهاي اين مراكز مشخص مي شود.

جلوگيري از به كارگيري نيروهاي بازنشسته
فارس: نماينده مردم تبريز در مجلس با اشاره به مصوبه مجلس مبني بر ممنوعيت به كارگيري نيروهاي بازنشسته گفت: مجلس بايد جلوي به كارگيري بي رويه نيروهاي بازنشسته را بگيرد.
محمدحسين فرهنگي طي تذكري آئين نامه اي خطاب به رئيس مجلس با اشاره به حدود وظايف و اختيارات رئيس مجلس در قانون اساسي گفت: چندي قبل هيأت وزيران مصوبه اي براي استخدام نيرو داشت كه برخلاف برنامه توسعه و تأكيد آن بر كوچك سازي دولت مي باشد.
اين مصوبه به ستاد تطبيق مصوبات مجلس آمده و اين نكته در آن به دولت يادآوري نشده و در حال حاضر به صورت بي رويه اي استخدام نيرو صورت مي گيرد.
عضو كميسيون قضايي همچنين تصريح كرد: با وجود آن كه طبق مصوبه مجلس به كارگيري بازنشستگان غير قانوني است، اما همچنان به صورت گسترده از نيروهاي بازنشسته استفاده مي شود كه مجلس بايد به اين مسائل توجه كافي نمايد.

مجوز طرح ترافيك براي جانبازان بالاي ۳۵درصد
فارس: تسهيلات ويژه سازمان حمل نقل و ترافيك در سال ۸۵ براي بهبود امر تردد جانبازان و ايثارگران اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، ضمن بيان مطلب فوق با تاكيد بر لزوم توجه به يادگاران گرانقدر هشت سال دفاع مقدس تصريح كرد: «براساس هماهنگي و توافق بين سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بنياد شهيد و امور ايثارگران مقرر شده است براي جانبازان به ازاي از كارافتادگي ۳۵درصد به بالا كه ساكن يا شاغل در محدوده طرح ترافيك هستند با ارائه معرفي نامه بنياد شهيد و امور ايثارگران مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك صادر  شود.»

نمايشگاه سراسري صنايع دستي ايران برپا مي شود
گروه علمي فرهنگي: نمايشگاه سراسري صنايع دستي با حضور بيش از دو هزار صنعتگر همزمان با روز جهاني صنايع دستي در نمايشگاه بين المللي تهران برپا مي شود.
به گفته  مسئولان سازمان صنايع دستي، اين نمايشگاه سراسري در سال پيامبر اعظم (ص) و روز جهاني صنايع دستي، در راستاي اهداف عاليه دولت نهم با انگيزه  معرفي توانمندي صنعتگران و ظرفيت غني و پربار اين صنعت در جهت ايجاد شغل و رفع معضل بيكاري با مشاركت صاحب نظران علمي  و دانشگاهي و حضور دوهزار صنعتگر از ۳۰ استان كشور برگزار مي شود.
نمايشگاه سراسري صنايع دستي در فضايي به مساحت ۳۱ هزار متر مربع و در محل دائمي  نمايشگاه هاي تهران برگزار مي شود. در اين نمايشگاه سراسري علاوه بر ارايه و عرضه، كارگاه هاي توليد صنايع دستي نيز برپا مي شود تا بازديد كنندگان در جريان ساخت محصولات صنايع دستي و هنر بديع صنعتگران ايراني قرار گيرند.
به گزارش ايسنا، سازمان هاي صنايع دستي و گردشگري ايران به دنبال برگزاري نمايشگاهي بين المللي همزمان با روز جهاني صنايع دستي بودند كه اكنون اين نمايشگاه سراسري و با حضور صنعتگران و محصولات ۳۰ استان كشور برپا مي شود.
نمايشگاه سراسري صنايع دستي از بيستم تا ۲۶ خردادماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.

بازتاب
بحران اجتماعي - بهداشتي قرن
مريم غفاري
«رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت با اعلام اينكه شيوع ايدز در كشور رو به گسترش است،  نسبت به كاهش سن مبتلايان به ايدز هشدار داد. وي گفت: كشور ما، با وجود ۵/۲۲ميليون نفر بين رده سني ۱۵ تا ۲۹ سال داراي جمعيتي جوان است كه اين جواني جمعيت، رفتارهاي پرخطر نيز به دنبال دارد، لذا در سال هاي آينده با موج ديگري از مبتلايان كه از طريق تماس جنسي به ايدز گرفتار شده اند، روبه رو خواهيم شد چون الگوي ابتلا به ايدز در حال تغيير است.»
ترديدي نيست كه مهم ترين تغييراتي كه جوانان بايد خود را با آن تطبيق دهند، تحولات روان شناختي و جسماني است كه طي دوره نوجواني روي داده و با بلوغ جنسي همراه است. بلوغ جنسي پيوند نزديكي با تغييرات جسمي دارد و لاجرم تاثير عميقي بر فرد باقي مي گذارند.شايد مهم تر از همه، تاثيري باشد كه اين قبيل تغيير و تحولات بر هويت فرد مي گذارند؛ تعامل هويت فردي كه استقلال طلبي و متفاوت بودن را مي طلبد و چالشي درخور توجه در امر سازگاري جوانان ايجاد مي كند.
از سوي ديگر به دليل پيچيدگي هاي جامعه مدرن، اكنون جوانان در حالي به بلوغ جسمي مي رسند كه هنوز بسياري از آنها قابليت عملكرد مناسب در نقش هاي اجتماعي بزرگسالان را كسب نكرده اند. از همين منظر است كه همواره رفتار جنسي جوانان همواره عامل نگراني بزرگسالان جامعه است و روند رو به گسترش ايدز در سال هاي اخير بر دامنه اين نگراني ها بيشتر افزوده است.جواني، دوره تجربه اندوزي است و جوانان اغلب خود را آسيب ناپذير تلقي مي كنند با اين حال هنگامي كه در مرحله جستجوي شريك زندگي قرار مي گيرند، بسيار آسيب پذيرند.
پيامدهاي خطرناك بيماري ايدز،  چنان آشكار و شناخته شده اند كه ديگر نيازي به تكرار آنها نيست. مبارزه با اين بيماري قرن، يكي از آرمان هاي هشت گانه توسعه هزاره سازمان ملل متحد است اما متاسفانه پس از گذشت ۷سال از تعهدي كه دولت ها براي كنترل ايدز داده اند هنوز موفقيت چنداني در اين زمينه به دست نيامده و آمارها نيز روندي صعودي را دنبال مي كنند.
اقدامات پيشگيرانه براي تمام اقشار جامعه و ارائه خدمات تشخيص درماني و حمايت از مبتلايان به ايدز دو استراتژي روشن و مشخص در زمينه مبارزه با ايدز است. براي جلوگيري از تبديل شدن ايدز به يك بحران اجتماعي در سال هاي آينده با توجه به جواني فوق العاده جمعيت كشور، ايجاد يك بسيج همگاني از مسئولان، خانواده ها، نظام هاي آموزشي، مؤسسات تحقيقاتي و تشكل هاي غيردولتي ضروري به نظر مي رسد. با آموزش هاي درست و به موقع مي توان جلوي گسترش اين بيماري را گرفت.

۹۰ درصد سؤالات حقوقي شهروندان،  مسائل مالي است
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: بررسي روي حدود ۶۰۰ هزار تماس تلفني با مركز ۱۲۹ قوه قضائيه نشان داده است بيش از ۹۰ درصد سؤالات حقوقي شهروندان تهراني در مورد حقوق مدني با محوريت سؤالات مالي است. موضوعاتي چون حقوق اشخاص، حقوق جزا، آئين دادرسي قانون تجارت،  مقررات استخدام، حقوق بين الملل و حقوق عمومي در مراتب بعدي قرار دارد.
معاون حقوقي و اجرايي مركز پاسخگويي، توانمندسازي و خدمات الكترونيك قوه قضائيه با معرفي اين مركز گفت: در تهران پاسخگويي به سئوالات حقوقي ثروتمندان از سه طريق انجام مي شود. در حالت اول كارشناسان حقوقي به سؤالات مردم به صورت مستقيم پاسخ مي دهند در صورت لزوم، ضمن مشورت با اساتيد و قضات مدعو جواب را تا ۴۸ ساعت در اختيار مخاطبين قرار مي دهند. در حالت دوم اگر در ساعات غير اداري تماس صورت بگيرد، سؤال ضبط شده و در اختيار كارشناسان قرار داده مي شود. آنها نيز جواب را به صورت پيغام ضبط شده در اختيار سؤال كننده قرار داده مي شود.
احمد ترابي در مورد نوع سوم پاسخگويي در قوه قضائيه گفت: «اين قسمت مربوط به صندوق صوتي رئيس قوه قضائيه است كه پيغام ها پس از ثبت شدن در اختيار دفتر رياست قوه قرار مي گيرد.»
درخواست عفو، رسيدگي سريع به پرونده ها، درخواست ملاقات، گزارش مردمي از مراجع قضايي و درخواست هاي متفرقه اي چون كار و كمك مالي صندوق صوتي آيت ا.. هاشمي شاهرودي را پر مي كند.
وي در مورد بخش توانمندسازي مركز با اعلام خبر برگزاري نشست تخصصي با حضور مديران سازمان فرهنگي- هنري شهرداري گفت: هدف بخش توانمندسازي گسترش معلومات حقوقي در عموم شهروندان است. قوه قضائيه به دنبال آن است كه افراد بتوانند در صورت بروز مشكل در زندگي خصوصي، ضمن دوري جستن از مناقشات، مديريت بهتري بر اعمال و رفتار خود داشته باشند. براي رسيدن به اين هدف با سازمان ها و مراكز مختلفي كه كاركرد فرهنگسازي دارند رايزني هايي صورت گرفته است. اولين مذاكره اي كه به نتيجه رسيد، مربوط به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري است. چهارشنبه هفته جاري نشست تخصصي براي توجيه مديران شهرداري مبني بر لزوم گسترش آزمون هاي حقوق شهروندي برگزار مي شود. وي با تأكيد بر اينكه مركز۱۲۹ نيروي متخصص كافي براي آموزش حقوق شهروندي دارد، گفت: از سازمان هايي چون آموزش عالي، آموزش و پرورش، شهرداري ها، سازمان عقيدتي سياسي و كليه دستگاه هاي فرهنگساز مي خواهيم كه براي گسترش فرهنگ عمومي حقوقي با مركز ۱۲۹ همكاري كنند. وي در مورد بخش خدمات الكترونيك مركز ۱۲۹ گفت: قوه قضائيه به دنبال الكترونيكي كردن تمامي مراحل دادرسي از مرحله طرح دعوا تا صدور و نهايي شدن احكام است به طوري كه افراد بتوانند از طريق اينترنت تمامي سؤالات و درخواست هاي حقوقي خود را پيگيري كنند.

اعلام شرايط جديد بيمه حوادث كاركنان
شاغل و بازنشسته كشوري و لشكري
گروه اجتماعي: هيأت وزيران تمام وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادهاي انقلاب اسلامي، دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و پژوهشي، بانك ها، نيروهاي مسلح، مؤسسه هاي دولتي و ساير مؤسسه هايي كه از بودجه عمومي دولت يا كمك دولت استفاده مي كنند را موظف كرد كه تمام بازنشستگان و مستخدمان رسمي خود اعم از لشكري و كشوري را چنانچه طبق قانون در برابر حوادث تحت پوشش بيمه ديگري نباشند به شرط مشاركت بيمه شده در سود حاصل از قرارداد، با رعايت مقررات بيمه «حادثه و فوت به هر علت» كنند.
براساس اين تصويب نامه، سرمايه بيمه براي دو نفر بابت فوت به هر علت و نقص عضو يا از كارافتادگي دايم (كلي يا جزيي) در اثر حوادث، حداكثر ۲۰ ميليون ريال براي يك دوره ۵ ساله از سال ۱۳۸۴ تا پايان سال ۱۳۸۸ و با حق بيمه ماهانه به مبلغ ۱۲ هزار ريال براي هر يك نفر «بدون در نظر گرفتن سقف سني» خواهد بود.
در اين تصويب نامه مقرر شده است كه يك دوم حق بيمه سالانه بازنشستگان توسط دولت و از مبلغ باقيمانده، دو سوم توسط بازنشستگان و يك سوم توسط صندوق هاي بازنشستگي مربوط، پرداخت مي شود و حق بيمه سهم مستخدم بازنشسته توسط صندوق بازنشستگي ذي ربط از حقوق بازنشستگي وي كسر و به حسابي كه سازمان بازنشستگي كشوري اعلام مي كند، به صورت مرتب و هرماه واريز مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |