دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۵ - May 15, 2006
۱۵۰ بوستان تا پايان سال در تهران به بهره برداري مي رسد
۱۲۵ بوستان محله اي، ناحيه اي و منطقه اي تا پايان شهريور
آماده بهره برداري مي شود
002904.jpg
002862.jpg
گروه شهري: ساخت بوستان هاي محله اي، ناحيه اي، منطقه اي و فرامنطقه اي به دليل تاثيرگذاري هاي چندبعدي، هم اينك در اولويت برنامه هاي مديريت شهري قرار دارد. واقعيت هاي مبتني بر يافته هاي تحقيقاتي و علمي نشان مي دهد فضاي سبز به عنوان اندا مواره موجود زنده اي به نام شهر مي تواند افزون بر زيبايي افق و منظر شهر، در تلطيف و پاكيزگي هوا موثر باشد. عناصر يادشده به ويژه درحالي از درجه اهميت بالايي برخوردار مي شود كه تهران علي رغم تلاش هايي كه در دوران گذشته صورت گرفته، همچنان از هوايي آلوده برخوردار است و در حسرت داشتن هوايي پاك مي سوزد.
مديريت شهري تهران با رويكردي علمي درصدد است سرانه فضاي سبز را كه حدود هفت مترمربع است به سطح استانداردهاي جهاني برساند و در اين رهگذر ساخت ۱۵۰ بوستان را در دستور كار خود قرار داده است. هم اينك ۱۳۵۷ بوستان در سطح مناطق بيست ودوگانه تهران وجود دارد كه با بهره برداري بوستان هاي دردست اجرا، شمار آنها به ۱۵۲۵ بوستان مي رسد. گزارشي در اين باره را در صفحه ۳ مي خوانيد.
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: ۱۵۰ بوستان محله اي، ناحيه اي، منطقه اي و فرامنطقه اي به تدريج از اواخر شهريورماه تا پايان سال جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مهندس محمد عيديان _ قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران در گفت و گو با همشهري با اعلام اين مطلب فگفت: در راستاي افزايش سرانه فضاي سبز عمومي هم اينك ۱۵۰ بوستان در حال ساخت است كه براساس برنامه زمانبندي شده عمليات اجرايي ۱۲۵ بوستان محله اي، ناحيه اي و منطقه اي تا پايان شهريورماه به پايان خواهد رسيد و براي بهره برداري دراختيار شهروندان مناطق بيست و دو گانه قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: همچنين ۲۵ بوستان بزرگ و فرامنطقه اي از جمله آزادگان و صالح آباد در جنوب و جنوب شرقي تهران در حال ساخت است كه به تدريج و تا قبل از پايان سال مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
در ميان ۲۵ بوستان فرامنطقه اي در دست ساخت، ۴ بوستان ويژه بانوان نيز به چشم مي خورد كه پيش بيني مي شود ۳ بوستان مادر آزادگان در جنوب شرقي تهران، فاز ۱ و ۲ بوستان مادر قائم در جنوب غربي تهران و بوستان مادر چيتگر در شمال غربي تهران تا قبل از پايان سال جاري آماده بهره برداري شوند، همچنين ساخت بوستان مادر شهيد همت در اراضي عباس آباد در دستور كار سازمان پاركها و فضاي سبز قرار دارد.
با بهره برداري از بوستانهاي در حال ساخت، شمار بوستانها از ۱۳۷۵ بوستان به ۱۵۲۵ بوستان در پايان سال جاري خواهد رسيد.
در همين زمينه مسعود زلفي ،كارشناس مديريت شهري ضمن ضروري خواندن افزايش سرانه فضاي سبز در تهران گفت: با توجه به آلودگي هوا كه شهروندان در بسياري از روزهاي سال با آن روبه رو هستند، بايد با اتخاذ تمهيداتي از جمله ساخت بوستانهاي محلي و اجراي طرح فضاي سبز عمودي و ترويج فرهنگ توجه به فضاي سبز، بايد سرانه هاي فضاي سبز عمومي به حد استانداردهاي جهاني برسد.
وي تصريح كرد: هم اينك سرانه فضاي سبز در تهران حدود هفت متر مربع است و اين در حالي است كه استانداردهاي جهاني حدود ۹ متر مربع مي باشد و خوشبختانه مديريت شهري طرح هايي كه به افزايش سرانه منتج مي شود را در دست مطالعه و اجرا دارد.
زلفي ساخت بوستانهاي محله اي، ناحيه اي و منطقه اي را براي شهر تهران مناسب خواند و افزود: با ساخت چنين بوستانهايي، شاهد كاهش سفرهاي فرامنطقه اي و در نتيجه كاهش مصرف سوخت خودروها و آلايندگي هوا خواهيم بود و افزون بر افزايش پيوندهاي محلي شهروندان و احساس تعلق و هويت شهروندان به محيط  زندگي، مي توان مديريت اين فضاها را به خود شهروندان واگذار كرد.
براساس اين خبر عيديان، قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري گفت: برنامه هايي تهيه شده تا با اجراي آن بخش خصوصي حضور قوي تري در عرصه توسعه و گسترش فضاي سبز داشته باشد.
بوستانهاي دانش آموزي
رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري، از احداث بوستانهاي دانش آموزي در سراسر كشور خبر داد.خداكرم جلالي گفت: براساس تفاهمنامه اي كه بين وزارت آموزش و پرورش و جهاد كشاورزي منعقد شده، بوستانهاي دانش آموزي با هدف مشاركت مردم در حفظ و ايجاد منابع ملي و طبيعي ايجاد مي شوند.
وي افزود: در اين طرح ۱۰۰هكتار زمين دراختيار هر يك از مناطق آموزش و پرورش كشور قرار مي گيرد و آن زمين با همكاري دانش آموزان و خانواده هاي آنها تبديل به فضاي سبز و جنگل خواهد شد.
وي گفت: درختكاري و سرسبزي اين زمين با هزينه خود دانش آموزان و خانواده ها با مالكيت دولت صورت مي گيرد و همه مي توانند از آن بهره ببرند.

ساخت و ساز در تهران
002856.jpg
گروه شهري: دومين سمينار ساخت و ساز در پايتخت با هدف ارتقا و اشاعه سطح فرهنگ مهندسي در زمينه هاي ساخت و ساز و زلزله، حمل و نقل و ترافيك، محيط زيست و معماري و شهرسازي اول تا سوم خرداد ماه امسال در دانشكده فني دانشگاه تهران برپا مي شود.دكتر سيدمهدي زهرايي دبير اين سمينار گفت: جلب توجه مديران، سياست گذاران و برنامه ريزان امور شهر تهران به اهميت مباحث و فراهم كردن بستري مناسب به منظور ارائه نظريه هاي كارشناسي و تخصصي، ارائه راهكارهاي قابل اجرا به منظور حل بحران ترافيك و پيشگيري از بحران زلزله، به عنوان تهديدكننده حيات شهر و تسهيل تصميم سازي بر مبناي آينده پژوهي و نيز ارائه راهكارهاي لازم از عمده اهداف برگزاري اين سمينار است.

سرانه توليد زباله
002859.jpg
مهر: مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران، سرانه توليد زباله هر شهروند پايتخت نشين را ۸۰۰ تا ۸۵۰ گرم اعلام كرد.
ابوالفضل ابراهيمي سرانه توليد زباله براي هر ايراني را ۶۰۰ تا ۶۵۰ گرم عنوان كرد و افزود:اين مقدار بيشتر از استاندارد جهاني است.
وي با بيان اينكه با احتساب جمعيت ۷۰ ميليوني ايران مي توان حساب كرد روزانه چه ميزان زباله در كشور انباشته، جمع آوري و ساماندهي مي شود، تصريح كرد: مهمترين و بهترين راهكار ساماندهي زباله، بهره مندي از مشاركت خود شهروندان در كنترل فرايند توليد و تفكيك زباله است.

نظارت هوايي بر ترافيك بزرگراهها
002853.jpg
مهر: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از تقويت پليس بزرگراهها و نظارت مستمر هوايي بر وضعيت ترافيك تهران، به خصوص در بزرگراهها طي سال جاري خبر داد. سردار حسين ساجدي نيا تقويت پليس بزرگراه ها را از برنامه هاي اولويت دار راهنمايي و رانندگي طي امسال عنوان كرد و افزود: در همين راستا در حال تهيه خودرو و جذب نيروي انساني براي نظارت بر وضعيت تردد در بزرگراهها هستيم. وي همچنين به استفاده از بالگردهاي هوا ناجا به منظور نظارت مستمر هوايي بر ترافيك تهران، به خصوص در بزرگراه ها اشاره و گفت: نظارت هوايي بر ترافيك تهران قرار است براي اولين بار در سال جاري به صورت مستمر اجرايي شود كه اين امر قطعاً تاثير چشمگيري بر روان شدن بار ترافيك خواهد داشت.

مشكلات سطل هاي زباله معابر برطرف مي شود
ايرنا: معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت : مشكلات  بهداشتي  سطل هاي  زباله نصب  شده  در قالب  طرح  مكانيزه  شدن  جمع آوري  زباله  در ماه هاي  آينده  برطرف  مي شود.
مسعود كرباسيان  افزود: سطل هاي  زباله اي  كه  به  تازگي  در معابر تهران  نصب  شده ، همگي از خارج  وارد كشور شده  و هم اكنون  در حال  نمونه سازي  آنها و برطرف  كردن مشكلات  آن هستيم .
وي  با بيان  اينكه  اعتقاد نداريم  سطل هاي  نصب  شده ، بهترين  كيفيت  را دارد، اظهار داشت : شهرداري  در اين  طرح  از سطل  آهني  به  دليل  توليد بوي  بد، سطل  پلاستيكي  به  دليل  مقاومت  كم  و سطل  فايبرگلاس  به  دليل  مشكلات  جابه جايي  نمي تواند، استفاده  كند.
وي  افزود: بنابراين  در حال  نمونه سازي  سطل  جديد از جنس  تلفيق  پلاستيك و فايبرگلاس  هستيم  تا كمترين  مشكلات  را داشته  باشد.
معاون  شهردار تهران  با بيان  اينكه  ممكن  است  در جانمايي  سطل ها اشتباه كرده  باشيم ، خاطرنشان  كرد: اين  طرح  در ابتداي  راه  قرار دارد و بروز مشكلات مختلف  در آن طبيعي  است .
كرباسيان  گفت : البته  گروهي  از شهروندان  نيز به  طرز صحيحي  از اين  سطل ها استفاده  نكرده  و زباله هاي  تر و خشك  را يكجا داخل  آن مي ريزند كه  مشكلات بهداشتي  را به  دنبال  دارد. وي  اظهارداشت : اين  سطل ها براي  اين  نيست  كه  همه  حجم  زباله  شهروندان  را در خود جاي  دهد، برخي  مغازه ها و رستوران هاي  شهر تمام  حجم  زباله  خود را به  داخل  آن مي ريزند در حالي  كه  سطل ها براي  زباله  خانگي  است .

نگاه
002850.jpg
جمال رحمتي

دولت با بيمه اعضاي شوراهاي شهر موافقت كرد
ايسنا: رئيس شوراي عالي استان ها با اشاره به نامه ۱۵۵ هزار نفر از اعضاي شوراهاي اسلامي كشور به رئيس جمهوري درخصوص درخواست بيمه شدن و استفاده از خدمات بيمه اي گفت:   دولت با بيمه كردن تمام اعضاي شوراهاي اسلامي كشور موافقت كرده و اين امر حاكي از اين است كه دولت و به ويژه رئيس جمهوري به شورا و شوراها نگاه ويژه و خاصي دارد.
مهندس چمران در جلسه شوراي اسلامي كلانشهرها و مراكز استان هاي كشور كه در محل مهمانسراي جهانگردي يزد و با حضور رؤساي شوراها برگزار شد، افزود: از جمله مكان هايي كه مي توان اعضاي شوراها را دور هم جمع كرد و به بررسي مسايلي و مشكلات پرداخت، اجلاس مشورتي شوراهاست.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر در ششمين اجلاس مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلانشهرها و مراكز استان هاي كشور بيش از ۳۰ استان در استان يزد حضور يافتند، افزود:  در بحث شوراها بايد مشورت صورت گيرد و ما براي اداره كردن سيستم شوراها نياز به مشورت داريم.
چمران با اشاره به اين كه شوراها داراي مشكلات و نواقصي هستند و امكان انجام تخلفاتي از سوي برخي اعضاي آنها وجود دارد تأكيد كرد: در عين حال نبايد همه را خلافكار ديد.
وي افزود: امكان خطا و اشتباه از بشر وجود دارد و از يك شورايي نيز مي تواند خلافي سربزند همانگونه كه در ديگر دستگاههاي دولتي خلاف و خطا پيش مي آيد؛ ولي نمي توان گفت چون خلاف و اشتباه مي تواند بروز كند پس در همه افراد جامعه بروز مي كند.
وي افزود:  شوراها در روستاها با اخلاص و ايثار و بدون مكان، جايگاه، حقوق و دستمزد به فعاليت مشغولند و براي آبادكردن روستا مخارج را از جيب تحمل مي كنند و اين انگيزه بسيار ارزشمند است.

جشنواره هاي علمي فرهنگي زنبور عسل و گل و گلاب در فرهنگسراي طبيعت
گروه شهري: نخستين جشنواره زنبور عسل و محصولات آن از تاريخ ۲۵ ارديبهشت ماه لغايت ۳ خرداد ماه در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود.غلامحسين خسروي رئيس فرهنگسراي طبيعت افزود: اين جشنواره با هدف ارتقاي صنعت زنبورداري و ارائه آخرين دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي، توليدات فرآورده هاي زنبور عسل و خواص درماني آن در محل دائمي نمايشگاه فرهنگسرا برگزار مي شود. وي افزود: باتوجه به اين كه در كشور ما سالانه ۳۴ هزار تن عسل توليد مي شود و ايران از نظر توليد عسل در جهان رتبه ۱۱ را دارا مي باشد مصرف سرانه عسل در ايران ۴۰۰ گرم مي باشد كه در مقايسه با كشورهاي پيشرفته كه بيش از ۱۵۰۰ گرم مي باشد بسيار پايين است. لزوم فرهنگ سازي مناسب و ارئه خواص دارويي و ارزش غذايي آن از يك طرف و نقش و جايگاه زنبور عسل در حفظ محيط زيست و افزايش محصولات آن از طريق گرده افشاني گياهان از سوي ديگر حائز اهميت است.وي تصريح كرد: پس از برگزاري جشنواره موزه دائمي زنبور عسل در محل فرهنگسراي طبيعت ايجاد مي شود.خسروي تصريح كرد: همچنين اين فرهنگسرا همزمان با رويش جوانه هاي گل هاي محمدي در گلستان هاي سراسر كشور ششمين جشنواره گل و گلاب را از تاريخ ۲۸ ارديبهشت ماه با هدف توسعه صنعت گردشگري، توسعه فرهنگ مصرف عرقيجات گياهي و ايجاد روحيه نشاط و شادابي در شهروندان در محوطه باز فرهنگسرا به مدت يك ماه همراه با مراسم سنتي گلاب گيري، نمايشگاه و فروشگاه عرضه محصولات مختلف، عرقيجات و... برگزار مي كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |