يكشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۷ - Jul 30, 2006
تظاهرات گسترده در نيويورك و اعتراض به
مخالفت آمريكا به آتش بس در لبنان
ايرنا: هزاران تظاهر كننده در نيويورك از دولت آمريكا خواستند مانع برقراري آتش بس در لبنان نشود و اجازه دهد راه براي پايان دادن به كشتار مسلمانان هموار شود.
تظاهركنندگان پس از اجتماع در مقابل سازمان ملل تا نزديكي ميدان تايمز شهر نيويورك دست به راهپيمايي زدند.
آنان كه توسط شماري از يهوديان و مسيحيان نيويوركي نيز همراهي مي شدند، پرچم هاي فلسطين و لبنان و عكس هايي از سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله و شيخ احمد ياسين رهبر شهيد فلسطيني ها را با خود حمل مي كردند.
معترضان شعار مي دادند كه «آمريكا بايد از خاورميانه بيرون برود» و «لبنان و فلسطين بايد آزاد شود».
حضور زنان مسلمان و كودكان آنان كه شعارهاي «الله اكبر - الله اكبر» سر مي دادند، بسيار چشمگير بود.
آمريكا كه تاكنون دو قطعنامه و بيانيه را كه در آن ها از اسرائيل خواسته شده بود دست از تجاوز بردارد، وتو كرده،  پس از ايجاد يك وقفه طولاني بر سر تصويب بيانيه اي درباره قتل عمدي چهار پاسدار صلح سازمان ملل، در نهايت نيز پس از آنكه اين بيانيه را از محتوا تهي كرد، به آن راي داد.

مخالفت رژيم صهيونيستي با امدادرساني به آوارگان و مجروحان جنگ
تخريب هاي صورت گرفته در لبنان و قدرت مقابله حزب الله اكنون حزب الله لبنان را به قهرمان مقاومت عليه اسرائيل تبديل كرده است
008904.jpg
گروه بين الملل - درپي مقاومت سهمگين نيروهاي حزب الله، ديروز تكاوران ارتش اسرائيل مجبور به عقب نشيني از بنت جبيل شدند. اين شهر كه از آن به عنوان پايتخت حزب الله لبنان نام مي برند داراي موقعيت استراتژيك مهمي براي حزب الله است و ارتش تل آويو پس از يورش به مارون الراس قصد داشت با تصرف بنت جبيل ضربه اي اساسي بر ساختار فرماندهي و نيروهاي مقاومت حزب الله وارد كند. اما يك هفته مقاومت پايدار در اين شهر كه حاصل آن انهدام چندين تانك پيشرفته اسرائيلي و نيز كشته و مجروح شدن ده ها سرباز اسرائيلي بود
سرانجام فرماندهان نظامي تل آويو را واداشت تا از اين منطقه عقب نشيني كرده و در مارون الراس مستقر شدند، بنا به اظهارات مقامات اسرائيلي در درگيري هاي ديروز ده تكاور اسرائيل زخمي شدند.
به موازات اين عقب نشيني و اعتراف ضمني ارتش اسرائيل به شكست در اين نبرد، موج تازه اي از انتقادات در اسرائيل به راه افتاده است. در همين ارتباط ديروز يك نماينده پارلمان تل آويو كه از نزديكان ايهود اولمرت نخست وزير اين رژيم نيز هست تهديد كرد كه بايد كميته اي تشكيل شود تا مشخص كنند چه كساني فرمان عمليات زميني در لبنان را صادر كردند.
يكي از وزراي كابينه اسرائيل نيز با انتقاد از انجام عمليات زميني اظهار داشت كه ما در دولت فقط با عمليات هوايي توافق كرده بوديم. شطريت گفت بايد مشخص شود چرا ارتش اسرائيل به عمليات زميني روي آورد.
تلويزيون اسرائيل نيز ديروز در گزارشي از وضعيت سربازان اين رژيم در لبنان از وخامت اوضاع آنها خبر داد. در اين گزارش يكي از سربازان مي گويد: ما به مانند طعمه هايي براي صيادان حزب الله هستيم و يك سرباز ديگر اعتراف مي كند كه آنها (نيروهاي حزب الله) مهارت و جنگندگي فوق العاده اي دارند.
در همين حال مطبوعات اسرائيل به مرور از نگراني خود نسبت به عاقبت اين جنگ مي نويسند. ديروز هاآرتص نوشت: اگر شكست بخوريد به معناي پايان قدرت بازدارنده ما در برابر دشمنان خواهد بود و روزنامه معاريو نوشت: درگيري هاي بنت جبيل و مارون الراس بسيار غم انگيز بود و اكنون ۲ ميليون اسرائيلي پناه برده به پناهگاه ها مي گويند كه ارتش مقتدر مي خواهيم نه چنين متزلزل.
ديروز همچنين مقاومت حزب الله در پاسخ به حملات هوايي اسرائيل، شهرهاي مختلف سرزمين هاي اشغالي را هدف موشك قرار داد. در همين روز ارتش اسرائيل ۶۰ حمله هوايي در لبنان داشت و مناطقي در جنوب بيروت، ديرعامص، قانا، اقليم التفاح در شرق صيدا، عين بوسوار و روستاهاي اطراف رودخانه ليستاني را بمباران كرد. ارتش اسرائيل همچنين با بمباران بازداشتگاه خيام آن را با خاك يكسان كرد. اين بازداشتگاه در زمان اشغال لبنان توسط اسرائيل يكي از بازداشتگاه هاي مخوف رژيم صهيونيستي بود و تا پيش از ويراني ،جهانگردان با گشت وگذار در آن با رفتارهاي غيرانساني زندانبانان اسرائيلي با اسراي لبناني آشنا مي شدند.
مخالفت با آتش بس موقت
سازمان ملل متحد روز گذشته از اسرائيل خواست براي ۷۲ ساعت از حمله به شهرهاي لبنان خودداري كند تا نيروهاي امدادي اين سازمان بتوانند به كمك مردم آواره و بي دفاع اين كشور بشتابند. اما اسرائيل با اين طرح مخالفت كرد. در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار لبناني آواره اند كه بخش قابل توجهي از آنان زنان و كودكان هستند. تاكنون بارها سازمان هاي بشردوستانه در جهان خواهان ايجاد يك خط امن و يا برقراري آتش بس موقت شده اند تا بتوانند به بيماران، مجروحان و نيازمندان لبناني كمك كنند اما هر بار اسرائيل با آن مخالفت كرده است.
نظرسنجي از اعراب
ديروز شبكه خبري الجزيره نتيجه يك نظرسنجي از حدود ۵ هزار شهروند عرب را منتشر كرد. در اين نظرسنجي درخصوص باني و عامل جنگ با لبنان پرسش شده بود كه براساس آمار منتشره ۸۰ درصد پرسش شوندگان اظهار داشته بودند كه اسرائيل به نمايندگي از آمريكا وارد جنگ با مردم لبنان و مقاومت حزب الله شده است.
فيگارو و ناكامي بزرگ اسرائيل
روزنامه فيگارو چاپ پاريس ديروز سرمقاله خود را به موقعيت اسرائيل اختصاص داد. در اين سرمقاله كه براي آن نام «ناكامي بزرگ اسرائيل» انتخاب شده است، نويسنده اظهار مي دارد ، اسرائيلي ها تصور مي كردند كه خيلي زود از دست حزب الله رهايي مي يابند اما ۱۸ روز نبرد نشان داد كه نه تنها چنين نيست بلكه بخش وسيعي از ساكنان شمال اسرائيل مجبور شدند به پناهگاه ها بروند. در اين مقاله آمده است كه با شليك موشك هاي حزب الله تمام فعاليت هاي اقتصادي در شمال اسرائيل متوقف شده است. يادداشت نويس  فيگارو در ادامه با ارائه خبرهايي از موقعيت بنت جبيل و مارون الراس مي نويسد: اكنون بنت جبيل به يك استالينگراد كوچك براي اسرائيل تبديل شده. آنها براي مقابله با مقاومت حزب الله مجبور به احضار نيروهاي ذخيره خود شدند. در خاتمه اين مقاله آمده است: با تخريب هاي صورت گرفته در لبنان و قدرت مقابله حزب الله اكنون حزب الله لبنان به قهرمان مقاومت عليه اسرائيل تبديل شده است.
رايس دوباره رهسپار خاورميانه شد
ايرنا : كاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريكا ديروز براي انجام مذاكراتي در مورد جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان عازم خاورميانه شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كوالالامپور، سه روز پس از آنكه رايس منطقه ناآرام خاورميانه را ترك كرد، از مالزي كه در آن در يك مجمع امنيتي آسيا حضور يافته بود به سوي بيت المقدس پرواز كرد.
يك مقام وزارت خارجه آمريكا گفته است كه رايس قصد دارد با ايهود اولمرت نخست وزير و احتمالا تسيپي ليوني وزير خارجه در بيت المقدس ملاقات كند.
در مورد بقيه برنامه سفر رايس به خاورميانه يا زمان بازگشت وي به كشورش سخني به ميان نيامده است.
بنا بر اين گزارش، رايس در جريان سفرش به خاورميانه حداكثر تلاش خود را عليه حزب الله لبنان به كار خواهد گرفت.
محور مذاكرات وي در خاورميانه، تصريح غير قابل قبول بودن حمله به رژيم صهيونيستي از طريق خاك لبنان، ضرورت خلع سلاح شدن حزب الله و نقشي خواهد بود كه يك نيروي امنيتي بين المللي مي تواند در لبنان به عهده گيرد.

نخست وزير فلسطين:
اسرائيل هرگز به اهداف خود نخواهد رسيد
ايسنا: نخست وزير فلسطين تاكيد كرد كه تجاوزات مستمر اسرائيل به نوار غزه موجب به زانو درآوردن فلسطيني ها و تحميل شروط  خفت بارشان به اين مردم نخواهد شد.
به نوشته روزنامه  الشرق الاوسط - چاپ لندن - اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين در خطبه هاي نماز جمعه  مسجد الاصلاح در منطقه ي الشجاعيه در نوار غزه بيان داشت: جنگ ديوانه واري كه اسرائيل عليه ملت فلسطين آغاز كرده، شكست خواهد خورد و هرگز اهدافي كه دولت اسرائيل به دنبال آن است، محقق نخواهد شد.
وي افزود: آمريكا، اسرائيل وجهان با هدف شكست دموكراسي و براندازي دولت فلسطين ممنوعيت هاي خفقان آوري را از همان آغاز اعلام نتايج انتخابات بر ملت و دولت فلسطين اعمال كردند كه البته تمامي نقشه هاي آنان با شكست مواجه شد.
هنيه افزود: اين اسرائيل است كه امروز جنگ ديوانه واري را آغاز كرده است، اما ما بعد از توكل به خدا اعلام مي كنيم كه اين جنگ هرگز نمي تواند به اهدافش در براندازي دولت و به زانو درآوردن ملت فلسطين دست يابد، چرا كه ملت فلسطين ملتي پايدار و مقاوم است كه در برابر تلاش هاي آن ها به زانو در نمي آيد.
هنيه بعد از پايان خطبه هاي نماز در كنفرانس خبري اظهار داشت: عقب نشيني اسرائيل از شرق نوار غزه و جياليا راه را براي انديشيدن در خصوص اعلام آتش بس از سوي گروه هاي فلسطيني آماده مي كند.

حملات جنگنده هاي اسرائيلي به رفح، غزه و خان يونس
در همين حال يك روز پس از پايان حملات مرگبار سه روزه كه طي آن ۳۰ فلسطيني به شهادت رسيدند، تانك هاي رژيم صهيونيستي در سپيده دم ديروز به نوار غزه حمله ور شدند.
به گزارش آسوشيتدپرس، مقامات امنيتي فلسطين اعلام كردند: هفت تانك اسرائيلي نواحي مرزي شمال غزه را درنورديدند.
ارتش رژيم صهيونيستي نيز خبر داد كه عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي در روز جمعه موقتي بوده و به معناي پايان حملات در نوار غزه نيست.
اشغالگران صهيونيست ديروز يك مقر متعلق به مبارزان فلسطيني را در مرز غزه و مصر مورد حمله قرار دادند.مقامات فلسطيني گفتند كه بر اثر اين حمله كابل هاي برق از بين رفت و برق شهر رفح قطع شد.ارتش اسرائيل همچنين ادعا كرد،  جنگنده هاي اسرائيلي ساختماني را كه انبار تسليحات بوده در شهر غزه هدف قرار دادند.در هيچ يك از اين حملات به فردي صدمه وارد نشده است.در ادامه ي تجاوزات رژيم صهيونيستي در نوار غزه، جنگنده هاي اسرائيلي به كارگاهي در خان يونس كه ادعا شده انبار تسليحات حماس بوده حمله كردند.به گفته ي مقامات بيمارستاني فلسطين، بر اثر اين حمله ۹ تن از جمله يك كودك زخمي شدند.
خبرگزاري رويتر نيز گزارش داد، ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد جنگنده هاي اسرائيلي يك كارخانه ي ساخت تسليحات حماس و يك تونل مرزي در نوار غزه را مورد اصابت بمب هاي خود قرار دادند.هنوز ميزان تلفات احتمالي اين حمله گزارش نشده است.
ارتش اسرائيل همچنين اعلام كرد كه جنگنده هاي اين رژيم يك تونل در امتداد مرز اسرائيل و مصر را در نزديكي رفح مورد حمله قرار دادند.

انتقاد رئيس مجلس عراق از آمريكا
واحد مركزي خبر - رئيس پارلمان عراق نيروهاي آمريكايي را عامل اصلي مجهز نشدن نيروهاي عراقي به سلاح هاي پيشرفته دانست.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط چاپ بغداد، محمود مشهداني با اشاره به اين كه شبه نظاميان عراقي كاملا قويتر و مجهزتر از نيروهاي ارتش و پليس اين كشور هستند، گفت آمريكايي ها به عمد از تحويل سلاح هاي پيشرفته به ارتش عراق خودداري مي كنند.
رئيس مجلس نمايندگان عراق گفت: آمريكايي ها همچنان نگران هستند كه در صورت مجهز كردن ارتش عراق به اسلحه پيشرفته در آينده اي نزديك مجبور به ترك عراق شوند.
محمد مشهداني افزود: اين نگراني ها موجب شده است، دامنه ناامني ها در عراق تا حد زيادي افزايش يابد و گروه هاي مسلح نيز اين قدرت را پيدا كنند با كمترين افراد قدرت يك لشگر عراقي را داشته باشند و در مقابل نيروهاي امنيتي عراق بايستند.

انتخابات در كنگو
ايسنا: رئيس جمهوري كنگو ضمن درخواست از مردم كشورش براي پرهيز از خشونت در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري به هزاران تن از حاميان خود گفت كه رأي آنها مي تواند صلح و ثبات را براي اين جمهوري به ارمغان آورد.
قرار است امروز نخستين انتخابات دموكراتيك رياست جمهوري پس از بالغ بر  ۴۰ سال درگيري و خشونت در اين كشور برگزار شود.
رئيس جمهور كنگو در جمع حدود  ۵ هزار تن از حاميان خود كه در آخرين روز مبارزات انتخاباتي وي گردهم آمده بودند، اظهار داشت: ما مي خواهيم برگ ديگري از صفحات تاريخ كشورمان را ورق بزنيم. ما مي خواهيم كه انتخابات در فضايي آرام و توأم با صلح و نظم برگزار شود.
جوزف كابيلاي  ۳۵ ساله كه در نظرسنجي ها پيشتاز است پنج سال پيش پس از كشته شدن پدرش بر اثر يك حمله  تروريستي طي يك قرارداد بر مسند قدرت در كنگو تكيه زد.

تأكيد بلر و بوش بر اعزام نيروهاي چندمليتي
ايسنا: جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا و توني بلر، نخست وزير انگليس بار ديگر از حمايت از آتش بس فوري ميان نيروهاي اسرائيلي و مبارزان حزب الله - خواسته سران عرب و اتحاديه اروپا - خودداري كردند.
بوش و بلر در شرايطي كه خشونت ها در خاورميانه وارد هجدهمين روز خود مي شود در كنفرانس خبري در كاخ سفيد گفتند كه در نشستي در سازمان ملل بحث چگونگي تشكيل نيروهاي چند مليتي را براي اعزام به لبنان مطرح خواهند كرد.
بوش افزود: اكنون زمان اوج كشمكش ها در خاورميانه است. با وجود اين هدف ما آن خواهد بود كه شرايط موجود را به فرصتي مغتنم و فرصتي براي ايجاد تغييرات وسيعتر در منطقه بدل سازيم.بوش هم چنين گفت كه خطر تنها به لبنان محدود نمي شود بلكه از مرزهاي اين كشور نيز فراتر مي رود.
از سوي ديگر نخست وزير انگليس خشونت ها در خاورميانه را يك تراژدي تمام عيار براي لبنان، اسرائيل و كل منطقه ناميد.
رييس جمهور آمريكا در بخش ديگري از اظهارات خود گفت كه هدف وي و بلر آن است كه سازمان ملل با تنظيم قطعنامه اي، چارچوب مشخصي را بر مبناي فوريت و برپايه تفويض اختيارات به نيروهاي چند مليتي براي توقف خشونت ها ارايه كند.

عنان خواستار راهكار عملي براي بحران خاورميانه شد
ايسنا: كوفي عنان از برگزاري يك نشست با حضور كشورهايي كه قصد مشاركت در تشكيل نيروهاي سازمان ملل براي استقرار در جنوب لبنان را دارند، خبر داد.
كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل در جمع خبرنگاران در مقر اين سازمان در نيويورك اظهار داشت: نشستي كه قرار است دوشنبه هفته جاري برگزار شود، يك نشست مقدماتي است؛ چرا كه شوراي امنيت تاكنون چنين اختياري در خصوص تشكيل چنين نيروهايي نداشته است و كشورهاي عضو شوراي امنيت نمي دانند كه چه تعداد نيرو بايد بفرستند.
وي تاكيد كرد: زمان آن رسيده است كه جامعه جهاني به منظور حل و فصل بحران در خاورميانه و كشتار مردم بي گناه و بي خانمان شدن هزاران لبناني وارد عمل شود.
دبير كل سازمان ملل بيان داشت: ما فراتر از اظهارات و هشدارها رفته ايم و به اتخاذ گام هاي مهم و عملي اميد بسته ايم.
از سوي ديگر خاوير سولانا رئيس روابط خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه شوراي امنيت سازمان ملل بزودي قطعنامه اي را براي استقرار نيروهاي چندمليتي در لبنان با هدف پايان بخشيدن به بحران اين كشور به تصويب مي رساند.
سولانا كه در اجلاس امنيتي كشورهاي جنوب شرق آسيا «آ سه آن »در مالزي شركت كرده است، در حاشيه اين اجلاس به سئوالات خبرنگاران در مورد اقدامات اتحاديه اروپا و سازمان ملل پيرامون بحران لبنان پاسخ گفت.
سولانا گفت: تماسهائي با اعضاي دائم شوراي امنيت داشته و همه اين اعضاء به اتفاق آمادگي خود را براي تصويب اين قطعنامه ابراز داشته اند.
سولانا بارديگر خواستار آتش بس فوري در لبنان شد و درباره تشكيل نيروهاي چند مليتي گفت: اين نيروها آماده حضور در لبنان هستند و مشكل اصلي تصويب آن بر روي كاغذ است.وي يادآور شد كه شوراي امنيت بايستي هرچه سريعتر اين قطعنامه را به تصويب برساند و بلافاصله نيروها به منطقه اعزام خواهند شد و حتي ممكن است هردو كار همزمان انجام شود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |