سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
بازتاب اميدواركننده نامه سينماگران ايراني به جهان
اسپانسر اسرائيلي از لوكارنو حذف شد
قرار است طوماري در اعتراض به جنايات اسرائيل تهيه شود و سينماگران دنيا كه معترض اسرائيل هستند آن را امضا كنند
009183.jpg
گروه ادب و هنر- حذف اسپانسر اسرائيلي جشنواره لوكارنو، اولين بازتاب نامه اعتراض آميز سينماگران ايراني بود.
نامه ابراز انزجار هنرمندان و اهالي سينماي ايران توانست در ميان همه لابي هاي صهيونيستي و نفوذ آنان در محافل سينمايي جهان، تاثير گذارده و يك شركت اسرائيلي را از دور خارج كند. اين نامه كه چندي پيش ارسال شد، در اعتراض به فجايع اخير رژيم صهيونيستي در لبنان و فلسطين كه خطاب به همكاران خود در سراسر دنيا، نوشته شد، به بيش از ۵۰۰ جشنواره و۱۵۰۰ سازمان و افراد حقيقي و حقوقي ارسال شد و بازتاب هاي بسيار خوبي داشت.
مدير امور بين الملل مجمع اصناف سينماي ايران روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: ارسال اين نامه به مراكز و سازمان هاي مختلف از فياپ تا فيپرشي و... تا صنوف مختلف، انجام شده است.
اطبايي ادامه داد: جشنواره اي در آمريكا با عنوان آنكوراج در پاسخ به نامه خانه سينما از اختصاص بخش ويژه اي در جشنواره خود به موضوع فلسطين و لبنان خبر داده است و دانشگاه يوسي  ال اي نيز در پاسخ به نامه خانه سينما با سينماگران ايراني ابراز همدردي كرده است. همچنين چندين پخش كننده ژاپني نيز، ضمن اعلام همدردي، حمايت خود را از نامه سينماگران ايراني عنوان كرده اند.
وي ادامه داد: جشنواره اي در اسپانيا با عنوان جشنواره مستند جنوب، در پاسخ به نامه خانه سينما، با ادبيات خاصي نسبت به آمريكا و اسرائيل به اظهار نظر منفي پرداخته و عنوان كرده است كه در انتخاب فيلم هايشان، اين موضوع يعني جنايات اسرائيل را مدنظر خواهند داشت.
اطبايي همچنين خبرداد: جشنواره لوكارنو در واكنش به اعتراض گروهي از سينماگران، اسپانسر يكي از بخش هاي جشنواره خود را كه شركت اسرائيلي است حذف كرده است.
وي ادامه داد: همچنين تعدادي از سينماگران اسرائيلي كه نسبت به سياست هاي صهيونيستي رژيم اسرائيل معترض هستند، به شدت اين سياست ها را محكوم كرده اند.
به گفته اطبايي اين در حالي است كه هم اكنون در دنيا، بسياري از سينماگران در تعطيلات تابستاني به سر مي برند و نامه خانه سينما را دريافت نكرده اند ولي ما بسيار اميدواريم كه بازتاب هاي اين نامه افزايش يافته و آن را به شكل مجموعه اي منتشر كنيم.
وي افزود: همچنين قرار است طوماري در اعتراض به جنايات اسرائيل تهيه شود و سينماگران دنيا كه معترض اسرائيل هستند آن را امضا كنند.

چهره روز
بهاءالدين خرمشاهي و چهار كتاب تازه
009189.jpg
فارس :«بررسي انتقادي ترجمه هاي امروز فارسي قرآن»، «ترجمه پژوهي قرآن»، «انسانم آرزوست» و «از سبزه تا ستاره» عنوان كتاب هاي تازه «بهاءالدين خرمشاهي» است كه به زودي منتشر مي شوند.
بهاءالدين خرمشاهي -نويسنده، مترجم و قرآن پژوه- در اين باره گفت: كتاب «بررسي انتقادي ترجمه هاي امروز فارسي قرآن» كه حدود ۶۰۰ صفحه است، به نقد و بررسي ترجمه هاي فارسي قرآن از ترجمه مرحوم الهي قمشه اي تا ترجمه سيدعلي موسوي گرمارودي مي پردازد.
وي افزود: من مي خواستم از ترجمه هاي قرآن دوران مشروطيت شروع كنم، اما ترجمه مترجمي را كه مد نظرم بود، در هيچ كتابخانه اي پيدا نكردم. اين مترجم بصيرالملك شيباني است. وي اولين كسي بود كه قرآن را غير تحت اللفظي ترجمه كرد. با اين حال ترجمه مرحوم قمشه اي هم گرچه غلط زياد دارد، اما از ترجمه هاي پيشگام به شمار مي آيد.
خرمشاهي ادامه داد: كتابي ديگر را فصل به فصل ترجمه مي كنم كه «ترجمه پژوهي قرآن» نام دارد و به مسائل نظري و دشواري هاي تئوريك ترجمه قرآن مي پردازد.
وي اضافه كرد: «انسانم آرزوست» گزيده ۴۵۰ غزل مولانا از ۳۳۰۰ غزل ديوان شمس است كه همراه با شرح و توضيحات منتشر خواهد شد. من در انتخاب اين غزل ها سعي كرده ام زيبايي  غزل را در نظر داشته باشم.
خرمشاهي گفت: كتاب «از سبزه تا ستاره» حدود ۶۰۰ صفحه است و از دو بخش مقالات و اشعار تشكيل مي شود. در بخش دوم منتخبي از اشعار من طي ۴۵ سال گذشته آورده شده است. من سي و پنج سال پيش مجموعه شعري منتشر كردم و تاكنون هم مايل نبودم شعري از خودم را به چاپ برسانم. به قول «فروغ فرخزاد» همكاري حروف سري بيهوده است و انديشه هاي فقير را نجات نخواهد داد.
وي افزود: غزل، رباعي، دوبيتي، مثنوي، سپيده و نيمايي از قالب ها و عاشقانه ، اجتماعي، عارفانه و مرثيه ائمه از مضامين اين اشعار هستند.
اين مترجم قرآن گفت: ترجمه اي كه از قرآن انجام داده  ام در قطع هاي مختلفي چاپ شده است. اما اين بار قرار است در فرم جديدي اين ترجمه منتشر شود و آن فرم به صورت زيرنويس است يعني ترجمه هر آيه زير همان آيه آورده شود. خيلي ها دوست دارند اين گونه ترجمه قرآن را بخوانند. اين ترجمه نيز در مرحله چاپ است.

ايرج  گل افشان درگذشت
ايسنا: ايرج گل افشان تدوينگر سينماي ايران،يكشنبه شب در اثر ايست قلبي درگذشت.
اين تدوينگر سينماي ايران در سن ۶۸ سالگي در گذشت. وي متولد سال ۱۳۱۷ سنندج بود.
گل افشان تدوين نزديك به ۱۰۰ فيلم سينمايي را در كارنامه  كاري اش ثبت كرده است كه از آن جمله مي توان به فيلم هاي ياران، شاهرگ، لبه تيغ، زخمه، سمندر، دبيرستان، محموله، شنگول و منگول، جدال بزرگ، گل ها و گلوله ها، انفجار در اتاق عمل، همسر، تاواريش، مي خواهم زنده بمانم، مرضيه، طالع سعد، يكي بود يكي نبود و ... اشاره كرد، اخيرا نيز فيلم زن بدلي و حشره را تدوين كرده است.
وي ۹ جايزه در رشته آنونس و يك جايزه در رشته تدوين براي فيلم «همسر» دريافت كرده است.
ايرج گل افشان در گفت و گويي كه سال گذشته با خبرنگار ايسنا داشت، درباره وضعيت تدوين در سينماي ايران گفته بود: مشكل اصلي كمبود فيلم و توليدات سينمايي است، اگر فيلم باشد تدوين هم مي شود ضمن آنكه ما چون فيلم هايمان از نظر تكنيك و كار در يك حد متوسط است تدوين هم در همان حد صورت مي گيرد.

شعري براي حزب الله لبنان
بوي سيب
هواي خاطرم ابري است امروز
همه انديشه ام جبري است امروز
بتاب اي آفتاب گرم لبنان
صداي من ز بي صبري است امروز
009195.jpg
بمان سرسبز و عاشق، سرو و زيتون
به من منگر كه حالم چون شود چون
دل من چون شقايق هاي الوند
دلت، از پشت كوهي هاست پر خون

شنيدم اين كه لبناني نجيب است
هميشه در نبردي بس مهيب است
تو را از دور مي بوييدم اي دوست
كه بوي خاطر تو، بوي سيب است

نديدم برتر از سرو تو قدّي
به از درياي قلبت جزر و مدّي
برو آتش به جان دشمن افكن
تحمل را بُوَد اندازه، حدّي

برو اي جان كه توفان شد وجودت
كه عشق آموز جانان شد وجودت
بدون نام بودي زير آتش
خدا مي خواست؛ تابان شد وجودت
جعفر سيد - خبرگزاري فارس

سرانجام پس از سه هفته صدرنشيني
ميامي وايس ، دزدان دريايي را شكست داد
009186.jpg
گروه ادب و هنر- سرانجام دزدان دريايي كارائيب رضايت داده و تازه ترين ساخته سينمايي مايكل من به نام «ميامي وايس» با يك فروش ۲۵ ميليون دلاري صدر جدول هفتگي فروش فيلم ها در سينماهاي آمريكا را به دست آورد.
به نوشته نشريه درايتي، اين درام دلهره آور پليسي كه دوباره سازي يك مجموعه موفق دهه هشتادي تلويزيوني است، درباره توزيع مواد مخدر در شهر ميامي و تلاش هاي دو پليس وظيفه شناس براي مقابله با سوداگران مرگ است. در عين حال فساد سياسي و اجتماعي موجود در ميامي هم در فيلم مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
مايكل من كه متخصص ساخت فيلم هاي ناب پليسي است، با كارهايش نگاه تازه اي را در زمينه سينماي پليس ارائه داده است. «ميامي وايس» هم مثل ساخته قبلي فيلمساز «وثيقه» - با بازي تام كروز- با تحسين منتقدان سينمايي روبه رو شده است. در كار جديد من سه بازيگر مطرح سينما؛ كالين فارل، جمي فوكس و گونگ لي بازي دارند.
دو فيلم جديد ديگر جدول هفتگي فروش «جان تاكر بايد بميرد»  و انيميشن كامپيوتري «بولي مورچه» است كه با فروش هايي ۱۴ و ۸ ميليوني در رديف هاي سوم و پنجم جدول قرار گرفتند. فيلم دوم جدول «دزدان دريايي كارائيب۲» است كه بعد از سه هفته صدرنشيني در جدول، اين مقام را به «ميامي وايس» داد. فروش خوب ۵/۲۰ ميليوني فيلم رقم كلي فروش آن طي چهار هفته را به ۳۵۸ ميليون دلار رساند.
مقام چهارم و ششم جدول را «خانه هيولايي» و «تورمن و دوپري» با فروش هايي ۵/۱۱ و ۷ ميليوني دارند. فروش كلي اين فيلم ها بعد از ۱۸ روز نمايش عمومي به ۴۴ و ۵۹ ميليون دلار رسيده است.

سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان در اردبيل
ايسنا: سيزدهمين جشنواره  هنرهاي تجسمي جوانان كشور شهريورماه جاري در استان اردبيل برگزار مي شود.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل با اعلام اين خبر افزود: اين جشنواره با هدف ايجاد رقابت در عرصه  خلاقيت هاي هنري و ارتقاي سطح آموزش هنرجويان، آشنايي با پيشرفت هاي هنري جهان و ارايه آموزش هاي لازم با حضور ۲۲۰ نفر از هنرمندان سراسر كشور در مقطع سني ۲۶ - ۱۹ سال از ۱۷ - ۱۱ شهريورماه در اردبيل برگزار مي شود.
اصغر تقي زاده شكيبا اضافه كرد: شركت كنندگان در رشته هاي نقاشي، طراحي، گرافيك، نگارگري، كاريكاتور، خوشنويسي، سفالگري،  مجسمه سازي، پوستر تذهيب و رنگ روغن به رقابت خواهند پرداخت و در پايان اين جشنواره به آثار برتر لوح تقدير و جوايزي اهدا مي شود.
وي از برگزاري نمايشگاه هنرهاي تجسمي كشور در محل مجتمع فرهنگي- هنري فدك اردبيل همزمان با اين جشنواره خبر داد و گفت: تجليل از اساتيد و هنرمندان هنرهاي تجسمي استان اردبيل از برنامه هاي جنبي جشنواره هنرهاي تجسمي كشور است.
تقي زاده سهم هر استان را در اين جشنواره سه اثر هنري برشمرد و گفت: هنرمندان سراسر كشور مي توانند آثار هنري خود را تا پايان روز ۲۳ مردادماه براي شركت در اين جشنواره ارسال كنند.

رضا قيصريه: خوانده شدن مهم تر از نوبل است
گروه ادب و هنر- رضا قيصريه، داستان نويس، مترجم و استاد زبان و ادبيات ايتاليايي مي گويد: يكي از نگراني هاي نويسندگان ايراني، برنده شدن در جوايز مختلف ادبي كشور و حتي جهان مثل جايزه نوبل است، در حالي كه به نظر من دريافت جايزه نوبل اصلاً به اهميت خوانده شدن آثار نيست.
قيصريه كه با خبرگزاري فارس گفت وگو كرده است، اضافه مي كند: پيش از آن كه نگران توليد آثار ادبي باشيم، بايد به فكر خوانده شدن آنها باشيم. اگر دولت مي خواهد آمار خوبي در زمينه مثلاً رمان در ۲۰ سال آينده داشته باشد، بايد از هم اكنون به فكر گسترش كتاب خواني در كشور باشد.
نويسنده رمان «كافه  نادري» معتقد است: وقتي كتاب پشت ويترين كتابفروشي ها قرار مي گيرد، هيچ فرقي با مثلاً لوازم خانگي ندارد، چون هر دو بايد به فروش برسند. با يك كالا بايد مثل كالا رفتار كرد، يعني حمايت هاي اقتصادي و اجتماعي از يك كالاي ادبي صورت بگيرد و در اين زمينه برنامه ريزي و سياستگذاري شود.
قيصريه درباره داستان امروز ايران نيز به فارس گفته است: من داستان ايراني را زياد نمي خوانم، اما با همين مقدار كمي كه مي خوانم، حس مي كنم داستان نويسي معاصر ما خيلي بهتر از گذشته شده است و روند رو به جلويي را در پيش گرفته است.

لوكيشن هاي جيمز باند در آتش سوخت
گروه ادب و هنر- لوكيشن هاي فيلم هاي جيمزباند در آتش سوخت. آتش سوزي عظيم روز قبل استوديوي پاين وود باعث خسارت فراواني به اين استوديوي قديمي شد.
به نوشته سايت بي بي سي، استوديوي پاين وود در باكينگهام شاير قرار دارد و يكي از قديمي ترين استوديوهاي فيلمسازي انگليسي است كه شهرت بين المللي دارد. به گفته مسئولين اداره آتش نشاني حداقل هشت گروه مختلف از مأمورين آتش نشاني براي خاموش كردن آتش خود را به محل حادثه رساندند. آنها موفق شدند بعد از چند ساعت آتش را مهار و خاموش كنند.
محلي كه در آتش سوخت و كاملاً از بين رفت لوكيشن  جديد ترين قسمت مجموعه فيلم جيمز باند «كازينو رويال» بود. فيلمبرداري فيلم در اين محل يكي دو هفته قبل تمام شد. مسئولين استوديو مي گويند بخش اعظم صحنه هاي بيست و يك فيلم جيمزباند (كه اولين آنها «دكتر نو» در سال ۱۹۶۲ ساخته شد) در همين محل فيلمبرداري شده بود. هنوز ميزان خسارت كلي كه اين آتش سوزي به بار آورده، مشخص نشده است. پليس در حال تحقيق درباره علت اصلي آتش سوزي است.

راهنما
بزرگداشت منوچهر معتبر در تهران
ايسنا: نمايشگاه آثار و بزرگداشت منوچهر معتبر -نقاش معاصر - در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) برگزار مي شود.
اين مراسم با نمايش يك ماهه اي از آثار دوره هاي مختلف كاري اين هنرمند معاصر همراه است.
منوچهر معتبر، متولد سال ۱۳۱۵شيراز است. وي سه دوره طراحي را در انجمن هنرجويان نيويورك و دوره كارشناسي ارشد را در دانشگاه «اينديانا» گذراند.
او براي بيان تصوير در بيشتر آثارش از خط و طراحي استفاده مي كند تا نقاشي و رنگ؛ از اين رو بيشتر تعريف مي كند تا توصيف.
مراسم گشايش نمايشگاه و نكوداشت اين هنرمند نقاش، ۲۳ مردادماه  جاري ساعت ۱۸ در محل موزه  يادشده در خيابان وليعصر (عج)، روبه روي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره  ۳۵ برگزار خواهد شد.
گذشته و حال ادبيات عرب
مهر: در ادامه نشست هاي ادبيات ملل اين هفته موضوع ادبيات عرب با حضور كارشناسان تحليل و بررسي مي شود.
در اين نشست عدنان طهماسبي استاد دانشگاه تهران پيرامون ادبيات قديم و جديد عرب سخنراني مي كند.
اين جلسات كه گاهي با حضور ميهمانان و علاقه مندان خارجي نيز همراه است به صورت دو هفته يك بار برپا مي شود. نشست ادبيات عرب ساعت ۱۶ روز سه شنبه دهم مرداد ماه در فرهنگسراي ملل واقع در ضلع شمالي بوستان قيطريه برگزار مي شود.
نقاشي باتيك در ابن سينا
مهر: نمايشگاه گروهي نقاشي باتيك از روز يكشنبه هشتم مردادماه در نگارخانه فرهنگسراي ابن سينا افتتاح شد.
روابط عمومي فرهنگسراي ابن سينا نمايشگاه نقاشي گروهي باتيك با آثاري از مريم عيسوي، آذر فريد، الناز فروهري، ماجده مازندراني و الهام فرشچي تا تاريخ ۱۲مرداد ماه در نگارخانه فرهنگسراي ابن سينا برپا است.فرهنگسراي ابن سينا در شهرك قدس، ايران زمين شمالي واقع است.
موسيقي قديم ايران در رودكي
مهر: كنسرت موسيقي دستگاهي گروه «سپهر» روزهاي ۱۲و ۱۳ مردادماه ساعت ۱۹ در تالار رودكي برگزار مي شود. در اين كنسرت آثاري از استادان قديم موسيقي دستگاهي ايران در دو بخش اجرا مي شود.
بهاره فياضي(تار) آساره شكارچي(كمانچه)نوشين پاسدار(عود) احمد رضاخواه (سنتور) فريد خردمند( ضرب و سه تار) و احسان عابدي(ني) اعضاي گروه سپهر را تشكيل مي دهند.
اقتباس مل گيبسن از يك كتاب ادبي
گروه ادب و هنر- مل گيبسن تهيه كننده يك سه گانه ادبي است. تريلوژي فانتزي «به شدت بزرگ و زيبا» در شركت فيلمسازي «ايكن پروداكشنز» تهيه مي شود.به نوشته سايت فيلم استو، گيبسن كه در دو رشته بازيگري و كارگرداني فعال است، در اين اثر جديد بازي ندارد. «ليبا براي» نويسنده كتاب «به شدت بزرگ و زيبا» نيزهمكاري نزديكي با اين پروژه نخواهد داشت. چارلز استريج براي كارگرداني فيلم انتخاب شده است. او هم اكنون در حال نگارش فيلمنامه است. قرار است قسمت اول فيلمنامه تا يك ماه ديگر آماده توليد شود.
قصه اين كتاب پرخواننده و نوجوانانه درباره چهار نوجوان است كه در انگليس دوران ويكتوريايي زندگي مي كنند. آنها به واسطه يك نفرين جادويي به قدرت هاي ويژه اي دست پيدا مي كنند كه مي توانند به كمك آنها دست به كارهاي بزرگي بزنند.
از خلوت چيزها در خانه هنرمندان
مهر: نمايشگاه عكس «از خلوت چيزها» شامل ۲۷ قطعه عكس انتزاعي از آثار محمد خشرو تا پايان هفته جاري در گالري مميز خانه هنرمندان ايران برپاست. اخيراً كتابي نيز از خشرو با نام «خيال» منتشر شده است كه مجموعه اي از كارهاي خيال انگيز اين عكاس است.
سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان در اردبيل
ايسنا: سيزدهمين جشنواره  هنرهاي تجسمي جوانان كشور شهريورماه جاري در استان اردبيل برگزارمي شود.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل با اعلام اين خبر افزود: اين جشنواره با هدف ايجاد رقابت در عرصه  خلاقيت هاي هنري و ارتقاي سطح آموزش هنرجويان، آشنايي با پيشرفت هاي هنري جهان و ارايه آموزش هاي لازم با حضور ۲۲۰ نفر از هنرمندان سراسر كشور در مقطع سني ۲۶ - ۱۹ سال از ۱۷ - ۱۱ شهريورماه در اردبيل برگزار مي شود. اصغر تقي زاده شكيبا اضافه كرد: شركت كنندگان در رشته هاي نقاشي، طراحي، گرافيك، نگارگري، كاريكاتور، خوشنويسي، سفالگري،  مجسمه سازي، پوستر تذهيب و رنگ روغن به رقابت خواهند پرداخت و در پايان اين جشنواره به آثاربرترلوح تقدير وجوايزي اهدامي شود. وي از برگزاري نمايشگاه هنرهاي تجسمي كشور در محل مجتمع فرهنگي - هنري فدك اردبيل همزمان با اين جشنواره خبر داد و گفت: تجليل از اساتيد و هنرمندان هنرهاي تجسمي استان اردبيل از برنامه هاي جنبي جشنواره هنرهاي تجسمي كشور است.
تقي زاده سهم هر استان را در اين جشنواره سه اثر هنري برشمرد و گفت: هنرمندان سراسر كشور مي توانند آثار هنري خود را تا پايان روز ۲۳ مردادماه براي شركت در اين جشنواره ارسال كنند.

محمود دولت آبادي، دو رمان تازه و ترجمه آثار گذشته
009192.jpg
ايسنا:  محمود دولت آبادي در آستانه  ۶۶سالگي اش از انتشار دو رمان تازه خبر داد.
يكي از اين رمان ها مربوط به سال هاي قبل است و ديگري جديد. اين داستان نويس پيشكسوت گفت كه اين كارها هيچ كدام هنوز نامي ندارند و در حال آماده كردنشان براي انتشار است. همچنين ترجمه  انگليسي رمان «جاي خالي سلوچ» او در حال انجام است. اين ترجمه توسط كامران رستگار و با ويراستاري افرادي همچون ناهيد مظفري انجام مي شود كه قرار است تا نوروز سال آينده منتشر شود. دولت آبادي در توضيحي گفت: دو مترجم براي ترجمه  اين اثر با او قرارداد داشته اند، به اين ترتيب كه ترجمه  اين كار به مدت پنج سال به مترجم ديگري سپرده نشود؛ اما آنها كار خود را انجام نداده اند و ترجمه  اين كتاب پنج سال به تعويق افتاده است.
انتشار ترجمه  فرانسوي «جاي خالي سلوچ» هم كه پيش  از اين به زبان هاي آلماني و سوئدي نيز ترجمه شده، همزمان با پاييز در فرانسه عرضه خواهد شد.
همچنين مجلد دوم «كليدر» - اين اثر سترگ زبان فارسي - شامل جلد سوم و چهارم آن در حال ترجمه به زبان آلماني است. حدود پنج سال پيش، دو جلد اول اين رمان توسط ناشر سوئيسي منتشر شد.
از برنامه هاي در دست انجام دولت آبادي، انتشار تجربه هاي دريافتي اش از نوشتن و آن  چيزي است كه از همان ابتداي كارش تا پايان نگارش «روزگار سپري شده  مردم سالخورده» مكتوب كرده است. اين نوشته ها «درباره  داستان» است و به گفته  او، آن چيزي است كه يك نويسنده تجربه مي كند و به آن مي رسد.
كاست «كليدر» او هم پس از گذشت بيش از دو سال، هنوز مجوز نشر نگرفته است. اين كاست بازخواني بخش هايي از رمان «كليدر» با صداي اين نويسنده  و نواي تار محمدرضا لطفي است كه از اوايل سال ۸۳ در انتظار كسب مجوز نشر است. محمود دولت آبادي اولين داستان خود را با عنوان «ته  شب» در سال ۱۳۴۱ منتشر كرد و «لايه هاي بياباني»، «اوسنه  باباسبحان»، «ققنوس»، «ادبار»، «پاي گلدسته  امامزاده»، «هجرت سليمان»، «سفر»،  «گاواره بان»، «عقيل عقيل»، «آهوي بخت من گزل»، «كارنامه  سپنج»، «باشبيرو»، «تنگنا»، «ديدار بلوچ»، «جاي خالي سلوچ»، «روزگار سپري شده  مردم سالخورده»، «كليدر»، »سلوك»، «روز و شب يوسف» و «آن ماديان سرخ يال»، ديگر آثار منتشرشده  او هستند.

پرويز تناولي براي همدردي با مردم لبنان مجسمه مي سازد
ايسنا: پرويز تناولي، در تدارك ساخت مجسمه اي براي اعلام حمايت و همدردي خود با مردم لبنان است.
بنيانگذار مجسمه سازي مدرن ايران كه در كانادا به  سر مي برد، گفت: اين روزها همه  فكرم معطوف به مردم لبنان است. افكار زيادي به سرم زده است. از يك طرف دائم در فكر مردم لبنان هستم و از طرف ديگر، سكوت شرم آور غرب.
تناولي تصريح كرد كه مطمئنا كاري خواهد ساخت و به مردم لبنان تقديم خواهد كرد.
وي با تاكيد بر اينكه اين همدردي  و نفرت ها را يك جا آوردن كار آساني نيست، گفت هنوز به نتيجه اي كه مي خواهد نرسيده است.
اين مجسمه ساز باسابقه و پركار كشورمان پيش تر نيز مجسمه هايي را براي مردم ستم ديده  افغانستان و زندانيان در زنجير گوانتانامو ساخته و به آنها تقديم كرده است.

حضور شاعران پنج كشور اسلامي در كنگره شعر دفاع مقدس
گروه ادب و هنر- پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس ميزبان شاعران مقاومت كشورهاي آذربايجان، سوريه، فلسطين، عراق و تركيه خواهد بود.
به گزارش ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس،بخش بين المللي اين كنگره كه امسال دومين دوره خود را تجربه مي كند شاهد حضور شاعران مقاومت از كشورهاي مسلمان خواهد بود كه اشعار خود را قرائت مي كنند.
بر اين اساس روزهاي ۲۷ تا ۲۹ شهريور ماه سال جاري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس برگزار مي شود و در آن شاعران به زبان هاي تركي، كردي، عربي و فارسي شعرهاي خود را مي خوانند.
بخش بين الملل اين كنگره كه براي اولين بار در چهاردهمين دوره كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در كرمانشاه افتتاح شد، ميزبان شاعراني چون سيدضياءالدين قاسمي از افغانستان، محمدعلي عجمي از تاجيكستان و عباس علي فتوني از كشور لبنان بود.
در چهاردهمين دوره از اين كنگره ۱۱هزار قطعه شعر كه توسط ۹۰۰شاعر سروده شده بود به دبيرخانه كنگره ارسال گرديد و در نهايت ۱۲۰ شعر منتخب از نگاه داوران در كتابي به نام روايت چهاردهم چاپ و منتشر شد.
پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس روزهاي ۲۷ تا ۲۹ شهريور ماه در اروميه برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |