سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
همزمان با سالگرد امضاي فرمان مشروطيت
خانه مشروطه ميزبان گردشگران است
گروه شهري- آرش نهاوندي: خانه مشروطه در شهر تبريز در سالروز امضاي فرمان مشروطيت، ميزبان مردم خواهد بود؛ ميزبان مردمي كه اجدادشان يك سده پيش با مجاهدت خود مجدداً حاكميت قانون و مجلس را در كشور برقرار كردند.
در آن زمان مردم براي كمك به مجاهدان به تبريز رفتند، اما اين بار مردم براي ديدار و بزرگداشت مشروطه به زادگاه حوادث قيام دوم مشروطه مي روند. در واقع مردم، اين بار در قالب تورهاي گردشگري از خانه مشروطه ديدن مي كنند.
اين فرصتي استثنايي است تا با اتكا به آن، شرايطي براي رشد توسعه گردشگري در تبريز مهيا شود. همان گونه كه در زمان مشروطيت، احياي حكومت قانون ميسر شد، در ديدار مردم ايران از تبريز در سالگرد مشروطه، ديگر مكان هاي ديدني نيز مورد بازديد قرار مي گيرند؛ مكان هايي نظير مسجدكبود، باغ ائل گلي، مقبره الشعرا، موزه آذربايجان و بازار تبريز.
در واقع، سالگرد مشروطه فرصتي در اختيار تبريزيان قرار داده تا آنان با كمترين هزينه و كسب بيشترين درآمد، جاذبه هاي توريستي خود را به طور كامل به ايرانيان معرفي كنند.
محور اين ديدار ارزشمند نيز خانه مشروطه است.
خانه مشروطه
۱۴مرداد ۱۳۸۵ هجري شمسي يكصدمين سالگرد امضاي فرمان مشروطيت است؛ فرماني كه پس از مجاهدت مردم و دو دوره مهاجرت علماي وقت به قم و حرم شاهزاده عبدالعظيم، توسط مظفرالدين شاه به امضا رسيد.
در آن زمان مشروطه خواهان شهرهاي مختلف ايران در منازل بزرگان طرفدار مشروطه گردهم جمع مي شدند. يكي از مراكز تجمعات مشروطه خواهان، خانه اي بود در تبريز كه سال ها بعد به يادگار مجاهدت مردم و افرادي نظير ستارخان و باقرخان خانه مشروطه نام گرفت.
خانه مشروطه تبريز بنا بر آنچه در گزارش هاي خبرگزاري ها آمده، قرار است در ماه جاري و مقارن با جشن هاي يكصدمين سال امضاي فرمان مشروطيت، به موزه تغيير كاربري دهد كه اين مي تواند در رشد ورود گردشگران داخلي و خارجي به شهر تبريز موثر واقع شود، زيرا علاوه بر تخصيص دادن بخشي از فضاي بناي خانه مشروطه به موزه، خود ساختمان نيز از ارزش دوچندان تاريخي برخوردار است.
مقر مشروطه خواهان
بنا به همزمان بودن سالگرد سده انقلاب مشروطه و تاريخ تغيير كاربري ساختمان مشروطيت به موزه، شرح تاريخ بناي اين ساختمان ضروري مي نمايد.
خانه مشروطه در تبريز، نخستين موزه تخصصي جنبش مشروطيت در ايران است كه در سال ۱۳۶۵ با تصويب هيات دولت راه اندازي شد، اما در سال هاي بعد به دليل موقعيت اين بنا در شهر تبريز، اداره ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي در بخشي از آن مستقر شد.
خانه مشروطه در اوايل راسته كوچه، در نزديكي مجموعه بازار تبريز واقع شده است. حاج مهدي كوزه كناني ملقب به ابوالمله در سال ۱۲۴۷ هجري شمسي اين ساختمان را توسط يك استاد معمار تبريزي به نام حاج ولي بنا كرد. معماري ساختمان مشروطيت داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است.
اين ساختمان در زميني به مساحت ۱۰۰۰متر مربع در دو طبقه احداث شده است. بناي مشروطيت توسط حاج مهدي كوزه كناني كه يكي از بازرگانان خوش نام شهر تبريز بود در اختيار ستارخان و مجاهدان قرار گرفت. البته اين خانه كه بعد از امضاي فرمان مشروطيت و به توپ بستن مجلس شوراي ملي به مجاهدان واگذار شده بود، در مدت حكومت استبدادي محمدعلي شاه بارها از سوي نيروهاي دولتي و مستبدان مورد تعرض قرار گرفت. در جريان اين تعرضات چندين بار جان صاحبخانه به خطر افتاد. ظاهراً در همين خانه بود كه مجاهدان تصميم گرفتند پرچم هاي سفيد تسليم در برابر قواي دولتي را پايين بياورند و به رزم ادامه دهند. اين خانه پس از فتح تهران و اعاده مشروطيت و مرگ صاحبخانه رها شد، اما سال ها بعد و با توجه به ارزش ملي و معنوي و خصوصيات معماري اين خانه، در سال ۱۳۵۴ به شماره ۹/۱۱۷۱ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.
در حال حاضر در بخش اصلي خانه مشروطه يادگارهاي شخصيت هاي آن دوران نگهداري مي شود. از اشياي اين موزه مي توان به وسايل شخصي ثقه الاسلام تبريزي و اشياي مربوط به سردار و سالار ملي و تنديس هاي رهبران مشروطه اشاره كرد.
مشروطه در تبريز
جنبش مشروطه (يا مشروطه دوم كه پس از به توپ بستن مجلس در تهران پا گرفت) در تبريز منجر به وقوع شورش هاي گسترده مردمي شد.
اما علت به توپ بستن مجلس چيزي فراتر از اقدام به ترور محمدعلي شاه بود. پس از مرگ مظفرالدين شاه، محمدعلي شاه كه به جاي وي بر تخت سلطنت نشسته بود به مخالفت با مجلس پرداخت. او حتي نمايندگان مجلس را به تاجگذاري خود دعوت نكرد و از امضاي قانون اساسي سرباز زد. اين امر اعتراضات مردم به ويژه مردم تبريز را برانگيخت و در نهايت محمدعلي شاه به ناچار- از ترس از دست دادن تاج و تخت- دست خطي صادر كرد و قول همراهي با مشروطه خواهان را داد.
اما پذيرش قانون اساسي ظاهري بود و شاه و صدراعظم مستبدش در باطن با قانون اساسي مخالفت مي كردند.
سرانجام زخم اين مخالفت ها با بمبي كه عوامل حيدر عمواوغلي به كالسكه حامل محمدعلي شاه انداختند سرباز كرد و بهانه اي به دست شاه و مستبدان افتاد تا دور جديدي از اقدامات خود را عليه مجلس آغاز كنند.
اين اقدامات ضدمردمي با به توپ بستن مجلس به اوج خود رسيد. پس از حمله به مجلس و پخش خبر آن در سراسر ايران، مردم عليه حكومت دست به شورش زدند. مردم تبريز نيز با شنيدن اخبار تهران به هواداري از مشروطه و مخالفت با محمدعلي شاه پرداختند. در مقابل، شاه نيروهاي دولتي را براي سركوب تبريزيان به آذربايجان فرستاد. ستارخان، باقرخان و حيدرخان عمواوغلي به بسيج مردم مبادرت كردند و پس از چند دور ضد و خورد شديد با نيروهاي دولتي و به رغم آنكه شهر در ابتدا توسط نيروي روسي محاصره شده بود، تبريزيان موفق به شكست نيروهاي دولتي شده و مقدمات فتح تهران و سرنگوني محمدعلي شاه فراهم آمد.

چشم انداز
009231.jpg
009225.jpg
چهاردهم مرداد سال جاري خانه مشروطه تبريز با اجراي برنامه اي ميزبان علاقه مندان مشروطيت است.
برنامه خانه مشروطه از ساعت ۱۶ آغاز و در ساعت ۲۲ خاتمه مي يابد. اين برنامه به ارائه مقالاتي از استادان دانشگاه، محققين انقلاب مشروطيت و سخنراني تعدادي از مسئولان اختصاص دارد.
اجراي تئاتري درباره تاريخ مشروطيت در تبريز از ديگر برنامه هاي اين بزرگداشت يك روزه است.
همچنين به مناسبت يكصدمين سال انقلاب مشروطه، اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان شرقي اقدام به چاپ ويژه نامه اي كرده است كه در اين مراسم توزيع مي شود.

حذف ستونهاي ميانگذر تالاب انزلي
009222.jpg
ايسنا: سرانجام پس از ۶ سال قرار است طي روزهاي آتي ستونهاي احداث شده در داخل تالاب بين المللي انزلي كه قرار بود ميانگذر انزلي بر روي آنها احداث شود، جمع آوري مي  شود و بدين ترتيب پرونده احداث ميانگذر انزلي كه يكي از عوامل اصلي تهديد و تخريب اكوسيستم حساس تالاب انزلي بود، با تلاش مسؤلان اداره كل محيط زيست استان گيلان و سازمان حفاظت محيط زيست بسته مي شود و مسير جايگزين بنا به پيشنهاد اين سازمان احداث مي شود.
مهندس كامران زلفي نژاد، مديركل محيط زيست گيلان، با اعلام خبر جمع آوري ستونهاي احداث شده در داخل تالاب بين المللي انزلي طي روزهاي آتي گفت: وزارت راه و ترابري ستونهاي داخل تالاب انزلي را كه طي چند سال گذشته براي احداث كنارگذر انزلي احداث شده بود را با كمك يك دستگاه شناور در چند روز آينده جمع آوري خواهد كرد.
وي افزود: ۳ كيلومتر از ۱۶ كيلومتر مسير اجرايي طرح كنارگذر انزلي كه مورد اختلاف سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت راه و ترابري بود، جزء مصوبات هيأت دولت است و با توجه به توافقات انجام شده، اين ۳كيلومتر بايد از مسيري كه محيط زيست نظر داده بود، احداث شود.

نگاه دوم
سرو ۲۰۰۰ساله
009234.jpg
گروه شهري- ايران آكنده از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي است؛ جاذبه هايي كه براي بسياري از مردم و حتي مسئولان گردشگري هم ناشناخته مانده است.
سروي كهنسال با قدمتي ۲۰۰۰ساله در استان كهگيلويه و بويراحمد، از جمله اين مواريث طبيعي است كه مي تواند به عنوان گزينه اي براي جذب گردشگر داخلي و خارجي مورد توجه مسئولان قرار بگيرد.
محمد ناصح فرد(لاري) مطلبي همراه با تصوير درباره اين سرو به روزنامه ارسال نموده كه بخش هايي از آن به قرار زير است:
در فاصله ۸۰كيلومتري شمال شهرستان گچساران و ۳۵كيلومتري شهر باشت واقع در استان كهگيلويه و بويراحمد، روستايي قديمي با امامزاده اي در كنار آن به چشم مي خورد. سنگ چين ها، قلعه ها، آتشكده و قبرستاني به مساحت يك هكتار، نشان از پيشينه طولاني اين روستا دارد. از ديگر آثار به جا مانده در اين روستا، جوي ساخته شده از سنگ و ساروج به طول ۲كيلومتر است كه قدمت آن را به پيش از اسلام نسبت مي دهند. شواهد نشان مي دهد از اين جوي براي انتقال شيره انگور از ارتفاع كوه به دشت لار استفاده مي شده است.
اما آنچه باعث زيبايي اين روستاي ويران شده، سروي كهنسال و تنومند است كه كارشناسان، عمر آن را بيش از ۲۰۰۰ سال تخمين زده اند. برخي اين درخت را يادگاري بازمانده از قبل از اسلام و مربوط به زماني مي دانند كه هنوز شهرك لارندان و آتشكده كوچك آن پابرجا بوده و اين سرو،در آن روز گاران درخت مقدس آئين زرتشت بوده است.
اهالي محل درباره اين سرو ديرينه سال كه قطر تنه آن ۷ و ارتفاع آن ۵۷ متر است داستان هاي شنيدني بسيار دارند. از جمله مي گويند امامزاده از دست دشمنان در كنار سرو پنهان شده بود.
در فاصله ۱۰۰متري سرو، قبرستاني به مساحت يك هكتار واقع شده كه تمامي قبور آن رو به نخستين قبله گاه مسلمين حفر شده و نشان از سكونت انسان ها در ساليان دور در اين مكان دارد. اينك از شهر ويران شده لارندان چيزي برجاي نمانده تا آنجا كه سنگ هاي حجاري شده آن را سارقان ميراث فرهنگي به يغما برده اند اما در اين ميان سرو كهنسال با قامت افراشته خودنمايي مي كند.

۱۰۴ ميليون دلار براي ايمني جاده ها
009228.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري: ايران و بانك جهاني براي اجراي پروژه ايمني جاده اي با صرف بودجه اي حدود ۱۰۴ ميليون دلار توافق كردند.
براساس اين گزارش ۲۵ ميليون دلار از اين رقم از سوي جمهوري اسلامي و ۰۵۰/۷۹ ميليون دلار آن توسط بانك جهاني تأمين مي شود.
«شاپور ذكاوت« نماينده ايران در اجلاس كار گروه تخصصي توسعه راه هاي آسيايي كميسيون اقتصادي و اجتماعي آسيا و اقيانوسيه سازمان ملل متحد، از ۰۵۰/۱۰۴ ميليون دلار در نظر گرفته شده، ۶۱ ميليون ۶۰۰ هزار دلار براي ايمني جاده ها، ۱۴ ميليون و ۱۰۰ هزار دلار براي ايمني استفاده كنندگان، دو ميليون و ۳۷۰ هزار دلار جهت ترويج توسعه و پشتيباني، دو ميليون و ۲۰۰ هزار دلار براي خدمات امداد، نجات و اورژانس، ۵ ميليون دلار جهت كمك هاي فني و نيم ميليون دلار براي ايمني وسايط نقليه اختصاص مي يابد.
مجموع اين مبالغ ۹۰ ميليون و ۸۷۰ هزار دلار خواهد شد كه با احتساب موارد احتمالي و پيش بيني نشده، اين مبلغ ۰۵۰/۱۰۴ ميليون دلار مي شود. پروژه تامين ايمني جاده هاي كشور در ۷ بند طراحي شده است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |