شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵
گفت و گو با اوون هارگريوز
جانشين شايسته بكهام
مريم دري منش
003474.jpg
اوون لي هارگريوز در تاريخ 20 ژانويه 1981 در كالياري كانادا متولد شد. او كوچكترين فرزند مارگارت و كالين هارگريوز است كه در اوايل دهه هشتاد از انگليس به كانادا مهاجرت كردند.
اوون فوتبال را از پنج سالگي آغاز كرد. اولين تيم او نيز پينتوس بود. استعداد فوتبال را از پدرش به ارث برده بود كه در خط هافبك بولتون واندرز بازي مي كرد. در سال 1993 پدرش او را به تيم كادر ريج جكس فرستاد. پس از اينكه مربي آن تيم قابليت هاي او را مشاهده كرد، وي بازيكن ثابت تيم زير 12 سال آنجا شد. سپس در تيم زير 14 سال كادر ريج جكس كه در تيم كالياري فوت هيلز ادغام شده بود بازي كرد و در هر فصل 23 گل به ثمر رسانيد. در سال 1996 اين تيم قهرمان زير 15 ساله هاي كانادا شد. در آن زمان هارالدهوپ، مربي سابق جوانان اف.ث.بايرن در آنجا حضور داشت و از نزديك بازي ها را تماشا مي كرد. بازي اوون جوان توجه او را جلب نموده و تماس با بايرن برقرار شد. پس از انجام تست تمريني، اوون 16 ساله در جولاي سال 1997 به تيم جوانان بايرن مونيخ منتقل شد. او دو سال و نيم در تيم زير 19 سال و نيم سال نيز در تيم آماتور بايرن بازي كرد. در سال 1998 با تيم زير 19 سال بايرن به فينال مسابقات قهرماني آلمان رسيد كه بايرن در بازي نهايي نتيجه را در ضربات پنالتي به بوروسيا دورتموند واگذار كرد.
در تاريخ 12/8/2000 اوون اولين بازي خود در بوندس ليگا را انجام داد.اوون هارگريوز به عنوان فردي متولد كانادا و پسر يك مادر ولزي و يك پدر انگليسي، اين امكان را داشت كه بازي براي تيم ملي هر يك از اين كشورها را انتخاب كند. خود وي مي گويد: دلم مي خواست براي انگليس بازي كنم، يكي از بهترين تيم هاي ملي در جهان. چون هميشه هدف من، بازي در يك جام جهاني و يا يك جام ملت هاي اروپا بود . در 31/8/2000 وي براي اولين مرتبه پيراهن تيم ملي انگليس را به تن كرد. وي از سوي هاروارد ويلكينسون مربي آن زمان تيم زير 21 سال انگليس براي ديدار مقابل گرجستان به تيم ملي دعوت شد.
اولين حضور او در تيم ملي بزرگسالان انگليس در تاريخ 15 آگوست سال 2001 در لندن بود. اسون گوران اريكسون مربي تيم ملي از او يك نيمه در ديدار مقابل هلند استفاده كرد. وي به عنوان تنها بازيكني كه هيچ گاه بازي در ليگ برتر انگليس را تجربه نكرده، به تيم ملي براي شركت در جام جهاني 2002 ژاپن و كره جنوبي دعوت شد. پس از جام جهاني 2002، جام ملت هاي 2004 اروپا دومين تورنمنت مهمي بود كه وي در آن حضور پيدا كرد. حال پس از گذشت شش سال از اولين حضور در تيم ملي، روز 16 آگوست گذشته در ديدار دوستانه مقابل يونان به ميدان رفت. در اين ديدار كه به پيروزي 4 بر صفر انگليس انجاميد، اوون پيراهن شماره 7 را به تن كرد؛ پيراهني كه متعلق به كاپيتان پيشين انگليس ديويد بكهام بود؛ بازيكن بزرگي كه استيو مك لارن، مربي جديد تيم ملي از وجود وي صرف نظر كرد. اوون جانشين ستاره رئال مادريد شد و با بازي درخشان خود به عنوان برترين بازيكن ميدان انتخاب شد. گرچه بازي اين دو كاملاً متفاوت از يكديگر است. بر خلاف بكهام كه توانش را در ضربات ايستگاهي نشان داده و با سانترهاي بي اندازه دقيقش مي درخشد، هارگريوز نقشي بيشتر خراب كننده دارد. وظيفه او اين است كه مزاحم حملات حريف شده، توپ را تصاحب كرده و سپس آن را براي استيون جرارد و يا فرانك لمپارد در خط مياني ارسال كند .وي در جام جهاني 2006 آلمان هم نقش دفاعي خود را در خط هافبك به خوبي ايفا كرد، به خصوص در مقابل سوئد و پرتغال، به طوري كه تماشاگران انگليسي او را به عنوان بهترين بازيكن جام جهاني برگزيدند. پس از پيروزي بر يونان در ديدار دوستانه روز 16 اگوست، سايت فدراسيون جهاني فوتبال با وي گفت وگو كرده است.
* الان هشت هفته از حذف تيم ملي انگليس از رقابت هاي جهاني فوتبال آلمان مي گذرد و يك مربي جديد نيز جايگزين مربي قبلي شده است. از آن زمان چه چيزهايي تغيير كرده است؟
- از زمان جام جهاني مدت زيادي نگذشته است. پس از جام چند چهره جديد در تيم ملي ديده مي شود و نيز يك مربي جديد. با اين حال اين تغييرات بيشتر در جهت تكميل كارهاي گذشته است و نه تغيير آن. الان روش تمرينات به نسبت زمان اريكسون تغييراتي كرده است. هر مربي در مورد تمرينات فلسفه خودش را دارد. استيو مك لارن هم از زمان شروع كارش روش كاملاً اختصاصي خود را پياده مي كند. به هر حال كاملاً مشخص است كه بعضي چيزها تغيير كرده است.
* نظرتان در مورد انتخاب مك لارن به عنوان سرمربي تيم ملي انگليس چيست؟
- به عنوان دستيار ارتباط بسيار بهتر و نزديكتري مي توان با بازيكنان داشت. اين موضوع در گذشته دقيقاً در مورد استيو مك لارن اتفاق افتاد. او بازيكنان اصلي و ذخيره را به خوبي مي شناخت. خيلي عالي است كه الان او سرمربي تيم ملي شده، چرا كه همه ما را كاملاً مي شناسد. او تقريباً همه چيز را درباره نقاط ضعف و قوت ها مي داند و اين مي تواند براي تيم خيلي مفيد باشد.
* اولين تصميم مهم او اين بود كه براي ديدار مقابل يونان از ديويد بكهام دعوت نكرد. آيا از اين تصميم تعجب كرديد؟
- در هر صورت بازي كردن در تيم ملي بدون بكس قابل توجه بود. از اولين باري كه به تيم ملي دعوت شدم، او كاپيتان و همه كاره تيم بود. او كاپيتاني فوق العاده بود كه به خيلي چيزها نيز رسيده بود. وقتي يك چنين بازيكني در يك تيم حاضر نباشد، طبيعتاً فوراً همه متوجه مي شوند. من هم وقتي شنيدم كه او نيست خيلي تعجب كردم، ولي من مربي نيستم و بازيكنان را من انتخاب نمي كنم.
* انگليس قبل از جام جهاني يكي از مدعيان قهرماني شناخته مي شد، اما اين تيم در اين انداز ها ظاهر نشد.
- راستش را بخواهيد تا امروز دقيقاً نمي دانم. رسانه ها و مردم به قابليت هاي تيم و تك تك بازيكنان توجه مي كنند. تمام انگلستان انتظار نتايجي متناسب با آن را داشتند و وقتي ما نتوانستيم آن نتايج را در آلمان كسب كنيم، براي همه خيلي نااميدكننده بود و قبل از همه براي خود بازيكنان. ما بايد بازي ها را آناليز كنيم و بفهميم كه اشتباهاتمان چه بوده و از آن درس بگيريم. طبعاً از اينكه نتوانستيم قهرمان جهان شويم بسيار مايوس شديم. تيم هاي زيادي در دنيا وجود ندارند كه مي توانند به مرحله يك چهارم نهايي برسند، بدون اينكه بهترين بازي خود را ارائه دهند. بيشتر تيم هايي كه به اين مرحله مي رسند بيش از حد امكاناتشان بازي مي كنند. ما هيچ وقت به واقع ريتم و هماهنگي مان را پيدا ن نكرديم. از جريان بازي ها دلسرد شديم، ولي حالا در آغاز يك راه جديد قرار داريم. ما تيم جديدي داريم و به زودي هم بازي هاي انتخابي جام ملت هاي اروپا آغاز مي شود. بايد مثبت و خوش بين باشيم.
* قبل از جام جهاني در آلمان خيلي ها از دعوت شما به تيم ملي انتقاد كرده بودند. اما بخصوص بازي شما در يك چهارم نهايي مقابل پرتغال بسيار برجسته بود. فكر مي كنيد الان هواداران انگليس بيشتر روي شما حساب مي كنند؟
- وقتي وين روني از زمين اخراج شد، همه ما مي دانستيم كه بايد فشار بيشتري را تحمل كنيم، در غير اين صورت در وقت قانوني نتيجه را واگذار مي كنيم. دقيقاً من اين كار را انجام دادم: فشار بيشتري را تحمل و مسئوليت بيشتري را تقبل كردم. بله، فكر مي كنم كه پس از ديدار مقابل پرتغال، مردم روي من حساب بيشتري مي كنند. وقتي از بازيكني سؤال شود كه ترجيح مي دهد از سوي تماشاگران هو شود يا مورد تشويق قرارگيرد، جواب كاملاً مشخص است. مي توانم بگويم كه من هر دو را تجربه كرده ام، خوبي ها و نيز بدي هايش را و بديهي است كه خوبي هايش برايم بهتر بوده است. وقتي از سوي هواداران پذيرفته مي شوم، احساس بهتري پيدا مي كنم.
* فكر مي كنيد هواداران به ملي پوشاني كه در ليگ برتر بازي مي كنند بيشتر اهميت مي دهند تا آنهايي كه خارج از انگليس بازي مي كنند؟
- بله، فكر مي كنم هواداران دوست دارند ملي پوشان را ببينند. به بازيكناني كه مي توان هر هفته ديد، بيشتر اهميت داده مي شود. تا حدي مي توانم احساسات آنها را درك كنم، گرچه خودم اين گونه فكر نمي كنم. خود من الان در بايرن مونيخ؛يك باشگاه بزرگ و برجسته بازي مي كنم. بايرن يكي از بزرگترين باشگاه هاي اروپاست كه موفقيت هاي زيادي كسب كرده است. من با بايرن در 40 ديدار ليگ قهرمانان اروپا شركت كرده ام؛ كاري كه به سختي در يك باشگاه انگليسي امكان پذير است.
* شما در ديدار دوستانه مقابل يونان، بهترين بازيكن ميدان بوديد. آيا اين بهترين بازي شما در رده ملي بود؟
- بله، اين طور فكر مي كنم. هر كس نياز به فرصتي مناسب دارد و اين بازي يك فرصت بي نقص براي من بود كه توانم را نشان دهم، آن هم الان با كادر جديد رهبري تيم ملي. تا حالا كمتر پيش آمده كه در يك ديدار دوستانه به طور كامل بازي كنم. اين بازي از اين لحاظ هم برايم خاص بود. از همه بيشتر كارايي ام در كار تيمي خوشحالم كرد. ما بازي خوبي ارائه داده و متناسب با آن نتيجه خوبي هم گرفتيم. ما تيمي خوب با بازيكناني با استعداد داريم و من بسيار خوشحالم كه عضوي از اين تيم هستم. فكر مي كنم در بهترين موقعيت خود بازي كرده ام و آن ديدار بهترين بازي ام بود. با كمال ميل در كنار استيون جرارد و فرانك لمپارد بازي مي كنم و اگر هر دوي آنها بتوانند به خاطر ماندن من در عقب، با قدرت بيشتر روبه جلو حركت كنند، مطمئناً براي تيم خيلي باارزش است. برايم عجيب بود كه چقدر همه ما روي فرم بوديم و معتقدم كه انضباطي عالي را به نمايش گذاشتيم. به ندرت اجازه داديم كه حريف به سمت دروازه مان شوت كند و خودمان از شانس هايمان استفاده كرديم. آن بازي خيلي مثبت بود.
* اين نتيجه چقدر برايتان ارزشمند بود؟
- براي همه ما خيلي مهم بود كه خوب بازي كنيم و پيروز شويم. به خصوص براي كادر مربيگري و هواداران. البته براي مطبوعات هم خوب بود كه بهترين صفحات را برايشان رقم زديم. ما به عنوان يك گروه خيلي سخت تمرين مي كنيم و در آن روز همه شرايط مساعد بود. مي خواستيم گلي دريافت نكنيم و موفق هم شديم. اگر بعد از اين هم بتوانيم در همان سطح ديدار با يونان ظاهر شويم، به سختي تيمي مي تواند ما را شكست دهد. اين موضوع اعتماد به نفس زيادي در ما ايجاد مي كند.

نگاه
اوون هارگريوز در يك نگاه
003471.jpg
براي هواداران انگليس اوون هارگريوز كشف جام جهاني 2006 بود، اما براي بايرني ها نه. آنها به خوبي و از مدت ها پيش مي دانند كه اين هافبك متولد كانادا چه خصوصياتي دارد: سرعت، درگيري هاي شديد تن به تن، شوت هاي سنگين و پرقدرت و انعطاف پذيري. وي هفتمين فصل حضور خود را در تيم بزرگسالان بايرن تجربه مي كند؛ جايي كه مي خواهد با كار و تلاش مكان ثابتي براي خود دست و پا كند. عملكرد خوب وي در جام جهاني باعث شده كه هم تيمي او در تيم ملي انگليس، فيل نويل در مورد او بگويد: او غيرقابل باور است. او همه آنچه را كه از يك ملي پوش انگليسي مي توان انتظار داشت نشان داده است .


نام: اوون هارگريوز
تاريخ و محل تولد: 20 ژانويه 1981 در كالياري كانادا
قد، وزن و شماره پا: 80/1 متر، 76 كيلوگرم، 43
وضعيت تاهل: مجرد
مدرك تحصيلي: ديپلم
پست: هافبك
سرگرمي ها:  موسيقي، سينما، بسكتبال، گلف، مطالعه، رفتن به رستوران
باشگاه قبلي: كالياري فوت هيلز اف.ث.(97    -1994)
در بايرن از: 1 جولاي 1997
مدت قرارداد: تا 30 ژوئن 2010
مهمترين موفقيت ها:
قهرمان جام باشگاه هاي جهان و جام باشگاه هاي اروپا در سال 2001
قهرمان بوندس ليگا در سال هاي 2001، 2003، 2005، 2006
قهرمان جام حذفي آلمان در سال هاي 2003، 2005 و 2006
قهرمان جام اتحاديه آلمان در سال 2004
حضور در جام جهاني در سال هاي 2002 و 2006
حضور در جام ملت هاي اروپا در سال 2004
بهترين بازيكن زير 21 سال اروپا در سال 2001
وي در مجموع 15 بازي در ليگ منطقه اي آلمان انجام داده و 4 گل زده و 137 بازي نيز در بوندس ليگا انجام داده و 5 گل به ثمر رسانده است.
همچنين 35 بار با پيراهن تيم ملي انگليس به ميدان رفته است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |