چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۳ - Sep 13, 2006
حمله مسلحانه به سفارت آمريكا در دمشق
016572.jpg
گروه بين الملل - يك گروه ناشناس كه ديروز قصد داشتند با مواد منفجره و سلاح به سفارت آمريكا در دمشق حمله كنند با مقابله سريع نيروهاي امنيتي سوريه در هدف خود ناكام ماندند.
افراد مذكور قصد داشتند دو خودرو بمب گذاري شده را به نزديكي سفارت آمريكا منتقل كنند كه نيروهاي امنيتي مانع آن شدند. در جريان درگيري ميان نيروهاي امنيتي و مهاجمان ۵ تن كشته و يك نفر ديگر زخمي شدند كه سه كشته از اين مجموعه از مهاجمان بودند. در اين عمليات يك نگهبان سفارت كشته و يك ديپلمات چيني نيز مجروح شد. سفارت چين در دمشق مقابل سفارت آمريكا قرار دارد.
مقامات سوري بلافاصله پس از اين ماجرا اقدام مذكور را تروريستي خوانده و منطقه را به محاصره خود درآوردند.
شبكه خبري بي.بي.سي با اعلام كشته شدن سه مهاجم در اين عمليات اعلام كرد كه چهار فرد مسلح در حالي كه شعارهاي اسلامي مي دادند با دو خودرو به سفارت آمريكا نزديك شدند و ضمن تيراندازي به سوي ساختمان سفارت به پرتاب نارنجك مبادرت كردند.
وزير كشور سوريه در پي اين حادثه گفت كه عمليات تروريستي سفارت آمريكا را هدف قرار داده بود كه نيروهاي امنيتي توانستند بر اوضاع مسلط شوند. وي گفت يكي از مهاجمان زنده دستگير شده است.

كوتاه از جهان سياست
مخالفت كشورهاي اروپايي با درخواست ناتو
روزنامه انگليسي تايمز روز سه شنبه نوشت برخي از نزديك ترين متحدان آمريكا كه در پنج سال پس از ۱۱ سپتامبر شانه به شانه اين كشور در «جنگ عليه تروريسم» ايستاده بودند، هم اكنون آمريكا را در كارزار افغانستان تنها مي گذارند.
بسياري از كشورهايي كه قول همكاري داده بودند، هم اكنون درخواست براي افزايش نيرو در جنوب افغانستان را براي مقابله با طالبان رد كرده اند.
تركيه، آلمان، اسپانيا و ايتاليا همگي قاطعانه با اعزام نيروهاي بيشتر مخالفت كرده اند.نروژ و دانمارك نيز برنامه اي براي افزايش نيرو ندارند.
فرانسه خود را متمايل نشان داده اما به گفته منابع نظامي در كابل انتظار نمي رود نيروي جديدي اعزام كند بخصوص در حال حاضر كه در ماموريت حفاظت صلح لبنان نيز شركت كرده است.
شورشيان سريلانكا براي مذاكره با دولت اعلام آمادگي كردند
رويترز: شورشيان ببرهاي تاميل سريلانكا براي ازسرگيري مذاكره با دولت به منظور توقف موج جديدي از جنگ داخلي اين كشور، اعلام آمادگي كردند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از كلمبو، اس پي تاميل  سلوان رهبر شاخه سياسي ببرهاي تاميل در مصاحبه با اين خبرگزاري گفت: با اين حال، شانس از سرگيري مذاكرات در صورت توقف حملات نظامي نيروهاي دولتي، بيشتر مي شود.
حزب الله خواهان تشكيل دولت وحدت ملي در لبنان شد
گروه بين الملل - درپي حمايت و همراهي دولت فواد سنيوره با جريان ۱۴ مارس در لبنان كه از جريان هاي مخالف حزب الله و خواهان خلع سلاح اين گروه مقاومت است، ديروز حزب الله لبنان با طرح تشكيل كابينه وحدت ملي در اين كشور عملاًِ خواهان سقوط كابينه فواد سنيوره شد.
علي عمار از مسئولان حزب الله ديروز با متهم كردن جريان ۱۴ مارس به توطئه گري بر ضد مقاومت لبنان و همدستي با آمريكا و اسرائيل گفت سنيوره بايد برود. وي در مراسمي كه هزاران نفر حضور داشتند و در حومه جنوبي بيروت برگزار شد جريان اكثريت را متهم كرد كه از همه خطوط قرمز قانوني و اخلاقي گذشته و با همراهي آمريكا و رژيم صهيونيستي براي نابودي مقاومت مي كوشد اما اين توطئه اين بار نيز راه به جايي نخواهد برد و سلاح مقاومت براي هميشه باقي خواهد ماند.
عمار با لحن تند خطاب به جريان ۱۴ مارس گفت: اگر مي خواهيد درباره سلاح مقاومت مذاكره كنيد تنها مي توانيد با كفش هاي كودكان قانا مذاكره كنيد و بدانيد كه هيچ قدرتي قادر نخواهد بود سلاح مقاومت را از بين ببرد. اين مسئول حزب الله با اشاره به ديدار كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا با هيأتي از جريان اكثريت حاكم موسوم به جريان ۱۴ مارس در سفارتخانه آمريكا در روزهاي نخست جنگ رژيم صهيونيستي بر ضد لبنان افزود: رايس در اين ديدار خطاب به اين هيأت گفت كار حزب الله در مدت يك هفته به پايان مي رسد و افراد باقيمانده آن روانه زندان خواهند شد.
وي خواستار تشكيل كابينه وحدت ملي در لبنان شد و گفت: افراد شرافتمندي مانند ميشل عون و سليمان فرنجيه و همه افرادي كه در جنگ در كنار مقاومت ايستادند بايد در اين كابينه شركت داشته باشند.
فوتبال ،موضوع مذاكره رهبران هند و برزيل
مانموهان سينگ نخست وزير هند در آستانه تشكيل مجمع گفت وگوي هند، برزيل و آفريقاي جنوبي اعلام كرد كه از رئيس جمهوري برزيل درباره امكان همكاري بين دو كشور براي بالابردن سطح فوتبال هند سؤال خواهد كرد.

نقش بي نتيجه روسيه در خاورميانه
ايرنا: يك روزنامه آمريكايي تلاش هاي اخير روسيه براي ايفاي نقش در خاورميانه را فاقد هرگونه نتيجه عملي براي اين كشور دانست.
روزنامه اينترنشنال هرالد تريبيون نوشت: كاملا آشكار است كه روسيه به دنبال از دست دادن نقش محوري خود در جهان در پي فروپاشي شوروي سابق اكنون مي خواهد به عنوان يك دلال قدرت و يا حتي مذاكره كننده صلح در قلب ديپلماسي خاورميانه ظاهر شود.
اينترنشنال هرالد تريبيون اقدامات روسيه را تلاشي براي دستيابي به احترام توصيف كرد و نوشت: روسيه با بهره برداري از خشم مسلمانان عليه آمريكا كه به اعتقاد آن مي تواند عرصه جديدي را در صحنه سياسي جهان بگشايد مي خواهد از خاورميانه به عنوان سكويي براي ايجاد اعتماد در جهان نسبت به روسيه به عنوان يك بازيگر بين المللي استفاده كند.

بوش :جنگ با تروريسم نبردي براي تمدن جهاني است
ايسنا: رئيس  جمهور آمريكا از افكار عمومي كشورش خواست تا به خاطر كساني كه در جريان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ كشته شدند، از ترديد و بدگماني دست برداشته و از برنامه جنگ در عراق حمايت كنند.
جورج بوش رئيس  جمهور آمريكا اظهار داشت: ما تا زماني كه ماموريت مان (در عراق) به پايان نرسيده اين كشور را ترك نخواهيم كرد.
در عراق هر اشتباهي صورت گرفته باشد بدترين اشتباه آن است كه ما تصور كنيم اگر از عراق خارج شويم تروريست ها ما را تنها خواهند گذاشت. بوش سخنراني تلويزيوني از كاخ سفيد را با هدف دفاع از ديدگاه ها و مواضعش در خصوص جنگ با تروريسم پس از گذشت پنج سال از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر بيان داشت.
بوش با اشاره به جنگ عليه تروريسم ادعا كرد: اين نبردي براي تمدن جهاني است. ما براي تداوم مسيري كه در آن كشورهاي آزاد سود ببرند به جنگ مي پردازيم. ما راه دشواري را در پيش رو داريم. پيروزي در اين جنگ مستلزم تلاش هاي مصمم يك جهان متحد و يكپارچه است.
سخنان بوش در حالي است كه تنها دو ماه به زمان برگزاري انتخابات ميان دوره اي كنگره آمريكا باقي است و رئيس جمهور اين كشور مي كوشد تا در ادامه سلسله نطق هاي خود از مردم كشورش بخواهد كه با درخواست دموكرات ها مبني بر عقب نشيني فوري از عراق موافقت نكنند.
در شرايطي كه دولت هاي عراق و افغانستان با طغيان غير منتظره خشونت هاي شبه نظاميان رو به رو شده اند، بوش بار ديگر به مواضع مكرر خود مبني بر اينكه گسترش دموكراسي در جهان پادزهر تروريسم است، تأكيد كرد و گفت كه كشورش بايد از اصلاح طلبان دموكراتيك و حاميان آن در جهان از كابل گرفته تا بغداد و بيروت حمايت كند.

دولت اوگاندا مهلت تعيين شده
براي شورشيان را تمديد مي كند
واحد مركزي خبر:مقامات اوگاندايي اعلام كردند اين كشور مهلتي را كه به شورشيان ارتش مقاومت مسيح براي امضاي توافق نامه صلح تعيين كرده است تمديد خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كامپالا، اوكلو اوريم معاون وزير امور خارجه اوگاندا در يك مصاحبه مطبوعاتي در كامپالا گفت: من اعلام مي كنم كه رايزني هايي هم اكنون صورت مي گيرد تا مهلت تعيين شده تمديد شود و گفت وگوها ادامه يابد.
وي با وجود اين، به اين موضوع كه مهلت جديد چه زماني پايان خواهد يافت اشاره نكرد.

تحليل برژنسكي از اشتباهات بوش
گروه بين الملل- عزيز شاه محمدي: مجله آلماني اشپيگل روز گذشته به بهانه سالگرد ۱۱ سپتامبر و اظهارات جرج بوش رئيس جمهور آمريكا با زبيگنيو برژنسكي مشاور امنيت ملي اسبق آمريكا و از صاحب نظران و استراتژيست هاي بنام آمريكايي مصاحبه كرده است. برژنسكي در زمره افراد مكتب بين المللي گرايي واقع بينانه در آمريكا قرار دارد. اين تقسيم بندي فراحزبي است و شامل افرادي مثل هنري كيسينجر و جوزف ناي نيز مي شود.
چكيده مصاحبه مفصل برژنسكي حاكي از آن است كه وي به اشپيگل گفته است اين كه بوش دائم به آمريكايي ها مي گويد «ملت آمريكا در جنگ است» اشتباه محض است و مقايسه شرايط فعلي آمريكا با دوره جنگ سرد عوام فريبي يا ناشي از جهل تاريخي بوش است. برژنسكي مي گويد در دوره جنگ سرد اگر بين آمريكا و شوروي برخورد هسته اي روي مي داد در ۲۴ ساعت اول امكان كشته شدن ۱۶۰ تا ۱۸۰ ميليون آمريكايي وجود داشت اما هيچ يك از رؤساي جمهور آمريكا در دوره جنگ سرد هيچ گاه به اندازه بوش ملت آمريكا را نترساندند. بوش با اين سياست براي بار دوم به رياست جمهوري آمريكا رسيد و با ترساندن مردم توانست قدرت اجرايي خود را گسترده تر و جامع تر از هر رئيس جمهور ديگر آمريكا به كار گيرد. بوش به  هر حال فرمانده كل قوا در آمريكا است و با ترساندن مردم آمريكا مي تواند ارتش آمريكا را به ميل خود به كار گيرد بدون اين كه مورد مواخذه كنگره قرار گيرد. بوش با اين سياست سست در صدد ايجاد جو رعب و وحشت است كه باعث انحراف در سياست خارجي آمريكا مي شود. اسامه بن لادن، مائو و استالين نيست و نبايد با وي به عنوان رهبر فراملي و رهبر جنبش شبه مذهبي رفتار شود. برژنسكي معتقد است تجاوز آمريكا به عراق و سياست جانبدارانه آمريكا از اسرائيل دلايل مهم مخالفت با آمريكا در خاورميانه است. اشپيگل مي پرسد آيا بوش خطري براي دمكراسي در آمريكا است و برژنسكي مي گويد در درازمدت بلي. اما بوش ديگر به رياست جمهوري آمريكا انتخاب نمي شود و فقط دو سال و نيم از دوره رياست جمهوري او باقي مانده است. اشپيگل با تكيه بر اين كه اروپا هرگز مفهوم جنگ با تروريسم را نپذيرفته است مي پرسد آيا در اين شرايط امكان همكاري اروپا و آمريكا وجود دارد يا خير؟
برژنسكي در پاسخ مي گويد اين نكته يكي از دشواريهاي همكاري اروپا و آمريكا است، پليس هاي دو سوي آتلانتيك با هم همكاري دارند و نگراني اروپا از گوانتانامو و زندان ابوغريب در عراق قابل توجيه است اما آلمانها نبايد عملكرد خود را در گذشته از ياد ببرند و فرانسوي ها هم نبايد عملكرد خود در الجزاير را فراموش كنند.
برژنسكي معتقد است بايد با دولت عراق براي خروج آمريكا از عراق توافق شود و نيروها از كشورهاي همسايه به علاوه پاكستان و مراكش براي استقرار ثبات در عراق مستقر شوند. همسايگان عراق مي توانند در بازسازي اقتصادي عراق مشاركت كنند. خروج آمريكا به ثبات عراق كمك مي كند. آمريكا در خاورميانه به مشورت اروپا نياز دارد، آمريكا در حال حاضر ناخواسته نقش يك دولت استعماري را در خاورميانه بازي مي كند. تركيبي از خودبيني و جهل متفرعنانه منجر به ارتكاب اعمالي شده است كه آمريكا در حال حاضر انجام مي دهد. اين اعمال مشروعيت بين المللي آمريكا را از بين مي برد. اشپيگل مي پرسد فكر مي كنيد، توني بلر نخست وزير انگليس بايد به آمريكا درباره خاورميانه مشورت بدهد؟ اين كاري است كه بايد صورت گيرد اما انگليس از سال ۱۹۵۶ در جريان حمله به كانال سوئز تصميم گرفته است مقابل آمريكا قرار نگيرد.

نشست همسايگان، دولت عراق و اعضاي دائم شوراي امنيت در نيويورك
ايسنا: دبيركل سازمان ملل با اعلام هشدار در خصوص اين كه به طور ميانگين روزي ۱۰۰ غيرنظامي  در عراق كشته مي شود و ماهي ۱۴ هزار تن نيز در جريان حملات در اين كشور زخمي  مي شوند، اظهار داشت كه جامعه عراق امروز در وضعيت بحراني قرار دارد و خطر وقوع جنگ داخلي نيز احساس مي شود.
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، در جديدترين گزارش خود به شوراي امنيت اين سازمان گفت كه مردم عراق و رهبرانشان بر سر دو راهي سرنوشت سازي قرار گرفته اند. چنانچه آنها بتوانند اساس و پايه هاي مستحكمي  را براي منافع مشترك كليه مردم عراق بنا كنند، عمل به وعده برقراري صلح و ثبات دور از دسترس نخواهد بود.
كوفي عنان افزوده است: با وجود اين اگر شكل كلي و كنوني نفاق و خشونت (در عراق)  براي مدت بيشتري حاكم باشد، خطر بزرگ فروپاشي عراق و احتمال وقوع جنگ داخلي كه البته به ضرر عراقي ها، كشورهاي همسايه و در كل جامعه بين  المللي خواهد بود اين كشور را تهديد خواهد كرد.
در گزارش عنان به شوراي امنيت تحولات عراق از دوم ژوئيه سال جاري تا دوم سپتامبر مورد بررسي قرار گرفته و اين كشور از سوي دبيركل سازمان ملل يكي از پرخشونت ترين نقاط جهان معرفي شده است.
در همين حال، خبرگزاري آلمان گزارش داد كه كوفي عنان از دولت عراق، كشورهاي همسايه اين كشور و پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل دعوت كرده تا هفته آينده در نشست مشتركي در نيويورك به بحث و بررسي اوضاع عراق بپردازند.
دبيركل سازمان ملل طي گزارشي نوشته است كه حاضران در اين نشست كه دوشنبه هفته آينده برگزار خواهد شد به مذاكرات استراتژيك بي پرده جهت حل و فصل كشمكش ها در عراق خواهند پرداخت.
عنان در بررسي تحولات عراق گفته است: عراق واقعاً دردسرساز شده است. آمريكا نيز در شرايطي قرار گرفته كه نه مي تواند اين كشور را ترك كند و نه در آن باقي بماند. وي تصريح كرد كه آمريكا هر تصميمي  كه اتخاذ كند بايد به اين نكته توجه كند كه خروج از عراق كمترين ضرر را براي كشور داشته باشد و موجب فروپاشي عراق نشود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |