يكشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵
گفت وگو با رضا رسولي، دبير جشنواره بين المللي «سلام بر نصرالله»
ادبيات حماسه مقاومت در راه است
علي الله سليمي
در بحبوحه جنگ ميان اشغالگران رژيم صهيونيستي و رزمندگان حزب الله لبنان، واكنش هاي مختلفي از سوي ملت هاي گوناگون جهان صورت گرفت. در اين ميان تشكل هاي صنفي مختلفي هم نسبت به اين وقايع از خود واكنش نشان دادند.
انجمن قلم ايران به عنوان يك نهاد فرهنگي، ادبي مستقل به نمايندگي از طيف وسيعي از شاعران و نويسندگان عضو در آن انجمن، در يك حركت نمادين، جشنواره فرهنگي و ادبي و بين المللي «سلام بر نصرالله» را در بين شاعران و نويسندگان ايران و جهان اسلام برگزار مي كند. بيش از يك ماه از شروع به كار جشنواره گذشته است و علاقمندان تا روز جهاني قدس (۲۸ مهر ماه سال جاري) فرصت دارند آثار ادبي و هنري خود را به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند.
براي آشنايي با كم و كيف اين رويداد فرهنگي، ادبي با رضا رسولي، دبير اين جشنواره  گفت و گويي كرده ايم كه از نظرتان مي گذرد.
004518.jpg
* ابتدا توضيحي مختصر درباره جشنواره بين المللي «سلام بر نصرالله» بدهيد و اينكه اين جشنواره فرهنگي، ادبي با چه اهداف و انگيزه هايي شروع به كار كرده است؟
- جشنواره بين المللي «سلام بر نصرالله» يك فراخوان فرهنگي، هنري و ادبي از جانب يك تشكل صنفي در جمهوري اسلامي ايران است كه با هدف تجليل از مقاومت حزب الله لبنان عليه صهيونيست ها سامان دهي شده است. باني اصلي اين فراخوان انجمن قلم ايران به نمايندگي از طرف تمامي نويسندگان و شاعران عضو اين تشكل صنفي و رسمي در جمهوري اسلامي ايران است.
اهداف و انگيزه هاي مختلفي در شكل گيري اين جشنواره دخيل بوده كه از اهم آنها مي توان به همبستگي شاعران و نويسندگان در دفاع از مقاومت حزب الله لبنان در مقابل رژيم صهيونيستي اشاره كرد.
* مخاطبان شما در فراخواني كه داديد چه كساني هستند؟
- محدوديتي براي شركت كنندگان نداريم. به عبارتي تمام شاعران و نويسندگان آزاديخواه پشتيبان مردم مظلوم فلسطين و لبنان و خصوصاً رزمندگان حزب الله لبنان در مقابل رژيم صهيونيستي مخاطبان جشنواره بين المللي «سلام بر نصرالله» هستند و دبيرخانه جشنواره آماده دريافت آثار از تمامي علاقمندان است.
* جشنواره شما عنوان «بين المللي» را هم دارد. براي اطلاع رساني در اين حوزه تا به حال چه اقداماتي را انجام داده ايد؟
- در زمينه اطلاع رساني در سطح بين المللي تاكنون به ۲گونه متفاوت عمل كرده ايم. در مرحله اول از طريق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي وارد عمل شديم. فراخوان جشنواره از طريق شبكه اطلاع رساني و اختصاصي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به تمامي نمايندگي هاي فرهنگي ايران در كشورهاي مختلف جهان ارسال شده است. اميدوارم رايزنان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف در اين زمينه ما را ياري كنند و فراخوان را در بين شاعران و نويسندگان كشورهاي محل ماموريت خود توزيع و اطلاع رساني موثري داشته باشند.
در مرحله دوم از كار اطلاع رساني به شبكه هاي خبري تلويزيوني كشورمان متوسل شديم كه براي خارج از مرزها برنامه هايي را پخش مي كنند. از جمله شبكه هاي خبر «العالم»، «كوثر» و «سحر» كه مراحل مقدماتي پوشش خبري جشنواره صورت گرفته و در آينده نزديك به صورت رسمي و فراگير كار اطلاع رساني در سطح كشورهاي جهان را دنبال خواهيم كرد. البته بيشتر كشورهاي جهان اسلام مدنظر هستند تا شاعران و نويسندگان مسلمان بتوانند در فرصت زماني تعيين شده آثارشان را به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
* شركت كنندگان و علاقه مندان تا چه زماني فرصت دارند براي جشنواره آثاري را ارسال كنند؟
- پيش از اين مهلت ارسال آثار پايان شهريور ماه اعلام شده بود كه اخيرا توسط مسئولان برگزاري جشنواره اين مهلت تمديد شده و علاقمندان تا ۲۸ مهر ماه سال جاري كه مصادف با روز جهاني قدس است فرصت دارند آثارشان را به دبيرخانه جشنواره در تهران ارسال كند.
* براي دريافت آثار ادبي و هنري، آدرس دبيرخانه جشنواره را اعلام مي كنيد؟
- دريافت آثار به ۲گونه مكتوب و اينترنتي صورت مي گيرد. در بخش اينترنتي سايت لوح به نشاني www.louh.com آماده دريافت آثار شركت كنندگان است كه بيشتر علاقمندان ساكن در خارج از كشور از اين بخش استقبال كرده اند.
البته با توجه به سوابق حرفه اي و فرهنگي سايت لوح احتمال مي رود در آينده نزديك اين سايت اينترنتي به بانك اطلاعاتي و اصلي جشنواره «سلام بر نصرالله» تبديل شود تا همگان در گوشه و كنار جهان بتوانند آثار رسيده را مشاهده و در موارد لازم استفاده كنند.
* علاقه مندان در چه رشته هاي فرهنگي و ادبي مي توانند در جشنواره شركت كنند؟
- شاخه هاي اصلي جشنواره عبارتند از: بخش هاي داستان، شعر، قطعه ادبي، ترانه، مقاله، فيلم كوتاه، عكس، كاريكاتور و انيميشن كه هر بخش به طور جداگانه آماده دريافت آثار مربوط به حوزه فعاليتي خود است.
* در كنار بخش هاي ياد شده بخش ويژه اي هم داريد؟
- بله، يكي از قسمت هاي ويژه جشنواره، كنگره اينترنتي وبلاگ نويسي «سنگ نوشت» است. سايت اينترنتي لوح به صورت اختصاصي اين بخش ويژه را پوشش مي دهد.
* بخش هاي مختلف جشنواره، دبيران جداگانه اي دارند يا به صورت مشترك اداره مي شوند؟
- فعلاً در بخش شعر، با توجه به استقبال خوبي كه از آن صورت گرفته و به خاطر قابليت هاي حماسي آن، دبير جداگانه اي انتخاب شد تا آثار رسيده به طور منظم و با توجه به كيفيت ساختاري و محتوايي دسته بندي و داوري بشوند. عليرضا قزوه -شاعر معاصر - اين مسئوليت سنگين را قبول كرده است. وي تخصص خاصي در اين زمينه دارد و پيش از اين تجربه دبيري هفته فرهنگي فلسطين در تهران را عهده دار بوده است. از نظر كارشناسي هم تسلط كافي به اشعار حماسي دارد و چندين مجموعه شعر با اين مضامين در كارنامه ادبي خود دارد.
* در بين ساير رشته هاي ادبي، به طور مثال داستان، تا به حال دبيري انتخاب نشده است؟
- فعلاً در اين زمينه تصميم گيري نشده است. ولي در آينده نزديك هيأت داوران هر يك از بخش ها به طور جداگانه انتخاب مي شوند و از ميان اعضاي هيأت داوران هر يك از رشته ها، سه داور به عنوان دبير آن بخش هم معرفي خواهد شد تا به نوعي سخنگوي ساير اعضاي تيم داوران هم باشد.
* در تهران مركز خاصي براي دريافت آثار مكتوب اعلام كرده ايد؟
- بله، ۲ مركز براي اين منظور پيش بيني شده است. مكان اول دفتر انجمن قلم ايران واقع در خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي بعد از ميدان اسدآبادي، بين خيابان هاي ۴۴ و ،۴۶ پلاك ۳۹۰ و مكان دوم، دفتر آفرينش هاي ادبي، واحد ادبيات حوزه هنري واقع در تقاطع خيابان هاي حافظ و سميه.
* تا به امروز بيشترين استقبال از كدام بخش صورت گرفته است؟
- بخش شعر تا به امروز مخاطبان زيادي داشته كه در بين آنها شاعران كشورهاي مسلمان ديگر هم ديده مي شود.
* گويا مسئولان برگزاري جشنواره از آثار مختلف به زبان هاي ديگر (غير از فارسي) هم استقبال مي كنند؟
- بله، آثار مختلف به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي پذيرفته مي شود.
* براي داوري آثاري كه به زبان هاي غير از فارسي به دبيرخانه جشنواره رسيده است، از داوران غيرفارسي زبان هم استفاده مي كنيد؟
- در حال حاضر آثار رسيده به زبان هاي عربي و انگليسي به حدي نيست كه بخواهيم از داوران زبان اصلي شان استفاده كنيم، ولي به محض اينكه اين نياز احساس شد، حتماً اقدام خواهيم كرد.
* آمار آثار رسيده در رشته هاي مختلف تا اين لحظه مشخص است؟
- چون براي دريافت آثار، چند جاي متفاوت را به صورت همزمان اعلام كرده ايم، در حال حاضر آمار دقيقي از آثار رسيده نداريم. اين كار مستلزم آمارگيري دقيق از مراكز ياد شده است.
* آيا نهادها و يا مراكز خاصي در برگزاري اين جشنواره انجمن قلم ايران را ياري مي كنند؟
- بله، مراكزي چون: موسسه فرهنگي شهيد آويني، حوزه  هنري سازمان تبليغات اسلامي (دفتر آفرينش هاي ادبي، واحد ادبيات) شركت انتشارات سوره مهر، سايت لوح و يك موسسه عربي به نام «الفن القدسي» انجمن قلم ايران را در برگزاري جشنواره بين المللي «سلام بر نصرالله» ياري مي كنند.
* براي انتشار آثار رسيده و در نهايت برگزيده شده، چه تصميمي داريد؟
- قرار است بعد از پايان جشنواره آثار برگزيده در قالب كتاب نفيسي چاپ و منتشر شود. انتشارات سوره محلي براي اين كار اعلام آمادگي كرده است.
* آثار برگزيده در هر رشته به طور جداگانه چاپ و منتشر مي شود و يا كل آثار در قالب يك اثر انتشار مي يابد؟
- بستگي به كميت و كيفيت آثار رسيده دارد. اگر در هر يك از رشته هاي اعلام شده به حد كافي آثار برگزيده داشته باشيم، سعي خواهيم كرد كتابهاي جداگانه اي براي هر يك از رشته هاي جشنواره چاپ و منتشر كنيم، ولي اگر در هر يك از رشته ها آثار برگزيده به حد متعارف نرسد، مجموعه آثار برگزيده در رشته هاي مختلف در يك عنوان كتاب جامع و نفيس چاپ و منتشر خواهد شد.
* چه نوع جوايزي براي برگزيدگان جشنواره در نظر گرفته ايد؟
- جوايز در نظر گرفته شده از نظر مادي چندان قابل توجه نيست. اما سعي مي كنيم اين جوايز ارزش معنوي بالايي داشته باشد. در اين زمينه تلاش هايي صورت گرفته كه بتوانيم برگزيده هاي اصلي را در قالب يك گروه تفريحي توريستي به لبنان ببريم و در آنجا ديدار با فرماندهان حزب الله لبنان را براي آنها فراهم كنيم. البته در اين زمينه فعلا توافقات خاصي صورت نگرفته ولي تمام سعي و تلاش ما براي فراهم كردن چنين سفر معنوي است كه طبعاً تاثير روحي فراواني روي شاعران و نويسندگان برگزيده خواهد گذاشت.
* مراسم افتتاحيه جشنواره در چه زماني و مكاني برگزار خواهد شد؟
- زمان و مكان برگزاري مراسم افتتاحيه هنوز روشن نيست، طبيعتاً بعد از اتمام زمان دريافت آثار كه همان روز جهاني قدس در آخرين جمعه ماه رمضان خواهد بود. در اين زمينه نتيجه گيري قطعي صورت خواهد گرفت. مكان برگزاري مراسم افتتاحيه هم با توجه به تعداد هنرمندان شركت كننده و افراد برگزيده تعيين خواهد شد. به هر ميزان كه تعداد افراد شركت كننده و نمرات برتر زياد باشند، سالني متناسب با آن حجم در شهر تهران انتخاب خواهد شد.
* در حال حاضر داوران بخش هاي مختلف انتخاب شده است؟
- با افراد مختلفي در اين زمينه صحبت شده، البته در حوزه ها و رشته هاي مختلفي كه اعلام شده است، ولي ليست قطعي هيأت داوران هنوز مشخص نشده است. به محض دريافت آثار به ميزان قابل توجه و به حدنصاب رسيدن آثار در هر رشته، از داوران مورد نظر در آن رشته دعوت خواهد شد كه كارشان را شروع كنند كه تا اين لحظه اين كار شروع نشده است.
* با توجه به اينكه يك ماه از زمان شروع جشنواره بين المللي «سلام بر نصرالله» گذشته است ولي هنوز اطلاع رساني چنداني در اين زمينه صورت نگرفته است، دلايل اين امر را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- اطلاع رساني رسانه اي در داخل كشور قرار است به صورت يك شيب آرام رسانه اي شروع شود و به صورت مرحله به مرحله پيش برود.

نگاه
ادبيات مقاومت
رضا يونسي
فلسطينيان، ملتي نبودند كه در برابر هجوم بيگانه سر خم كرده و تسليم شوند. درست از لحظه اشغال، مقاومت و مبارزه هم آغاز شد. اين مبارزه سلاح هاي گوناگوني را به كار گرفت. از خشن ترين ابزار چون مسلسل و توپ و تانك تا نرم ترين و لطيف ترين سلاح كه شعر باشد و داستان.
اهل ادب فلسطين به ويژه شاعران با آثار خود در تهييج و ايجاد فضاي مبارزه سهم بسزايي در پيشبرد مبارزات داشتند. شاعراني چون محمود درويش توانستند شعري بسرايند كه روح آن سرشار از مقاومت و ستيز با اشغالگران بود.
نكته قابل توجه درباره اين گروه، حضور جهاني آنهاست. سروده هاي شاعران فلسطيني به دليل قدرت و استحكام شعري و نيز به جهت روح استعمار ستيزي شان، توانست مرزهاي ملي و منطقه اي را شكسته و جهاني شود. علاوه بر ملت هاي عرب كه زبان شاعران و نويسندگان فلسطيني را از آن خود مي دانستند، بسياري از ملت ها هم مضامين اين شعرها را همسو با ايده ها و آرمان هاي خود ديده، با آن احساس يگانگي مي كردند. مفاهيمي چون مقاومت در برابر سلطه جويي و استكبار توانست جاي خود را در ميان ملت ها و گروه هاي مختلف باز كرده و محكم كند. به همين جهت است كه شعر فلسطين، شعر مقاومت و مبارزه شد و شكلي جهاني به خود گرفت.
گرچه امروزه شعر جايگاه رفيع خود را از دست داده ونمي تواند همچون دهه هاي ۶۰ و ۷۰ ميلادي تأثيرگذار باشد، اما شعر مقاومت و مبارزه همچنان زنده است. شعر نه تنها در فلسطين كه در بسياري از جوامع، گستردگي و نفوذ خود را از دست داده است وليكن بسياري از شاعران- چه لبناني، چه فلسطيني و...- مفهوم ستيز و مقاومت را در خود جاي داده اند. نگاهي به متن سرودهاي مقاومت و نيز توجه در شعر شاعران كشور خودمان حكايت از آن دارد كه شعر مقاومت همچنان از ابزارهاي پرقدرت ملت فلسطين در مبارزه با اسرائيل است.
آنچه در اين ميان نبايد مورد غفلت قرار گيرد، پراكندگي اين شاعران و شعرهاست. براي معرفي و شناختن شعر فلسطين جا دارد و بايد كه مجموعه اي از شاعران و شعر مقاومت مكتوب شود تا آشنايي با آنها مقدور و ممكن گردد.
طبيعي است برگزاري جشنواره هاي ادبي اين امكان را فراهم مي آورد تا بخشي از شعر مقاومت جمع آوري و شناسايي شود. اگر قرار است ادبيات مقاومت، حضور خود را همچنان تثبيت كرده و در ذهن و روان مردم جاي گيرد گردآوري و تدوين آنها از طرق گوناگون چون برگزاري مسابقات و جشنواره هاي ادبي امري ضروري و لازم خواهد بود.

ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |