پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۲ - Nov 2, 2006
۶۰ كشته و مجروح در يورش نظاميان
اسرائيل به بيت حانون
005592.jpg
گروه بين الملل - ارتش اسرائيل در تداوم حملات خود به مردم فلسطين ديروز با پوشش دهها تانك، خودرو زرهي و بولدوزر به بيت حانون در شمال غزه حمله كرد.
بر اثر اين يورش تا لحظه تنظيم خبر افزون بر 60 نفر از مردم اين منطقه كشته و مجروح شدند.در اين عمليات كه با مقابله نيروهاي مقاومت فلسطين مواجه بود تعدادي از ادوات جنگي اسرائيل منهدم شد. اما در همين حال سخنگوي ارتش اسرائيل با جدي توصيف كردن اين عمليات گفت: حمله مذكور تلاشي است جهت متوقف كردن حملات موشكي فلسطيني ها به اسرائيل. همزمان با حمله نظامي اسرائيل به لبنان بر شدت حملات موشكي نيروهاي مقاومت فلسطين به شهرك هاي صهيونيستي افزوده شده و پس از آن در واكنش به تجاوزات اسرائيل به حريم زندگي مردم و نيز در پاسخ به ترورها و كشتار مردم فلسطين نيروهاي مقاومت به تناوب اقدام به پرتاب موشك به شهرك هاي هم مرز با فلسطين مي كنند.
راديو اسرائيل ديروز اعتراف كرد كه حمله مذكور بزرگترين حمله اسرائيل به غزه از تيرماه جاري به اين سو بوده است. در همين حال شبكه تلويزيوني الجزيره گزارش داد كه نيروهاي رژيم اسرائيل در بخش هاي جنوبي نوار غزه مستقر شده و فلسطيني ها نيز گذرگاه رفح را تخليه كردند. ارتش اسرائيل اعلام كرد كه 300 راكت از آغاز سال جاري ميلادي از بيت حانون به اسرائيل پرتاب شده است. ديروز همچنين در ادامه اين نبرد يك سرباز اسرائيلي كشته شد. در همين حال ارتش اسرائيل صبح ديروز روستاي بيت حانون را در شمال غزه منطقه نظامي بسته اعلام كرد و خواهان عدم خروج مردم از منازل شان شد.
سخنگوي ارتش اسرائيل بيان داشت: عمليات نظامي جديد اسرائيل در بيت حانون ابرهاي پاييزي نام دارد و بيانگر آن است كه اين عمليات بسيار محدود اما در عين حال گسترده ترين عمليات در طول چند ماه گذشته است و تنها پرتاب كنندگان موشك هاي فلسطيني به اسرائيل را هدف قرار مي دهد.از سوي ديگر، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان، ديروز جنايات اسرائيل در نوار غزه را محكوم كرد و در بيانيه اي از دولت اسرائيل خواست تا فورا تمامي اقدامات خصمانه اش را عليه ملت فلسطين متوقف سازد.وي در ادامه از جامعه جهاني و به ويژه كميته چهار جانبه خواست تا براي متوقف ساختن اين تجاوزات فورا وارد عمل شوند.
حماس:
فقط آتش بس ده ساله را مي پذيريم
گاردين به نقل از يكي از نمايندگان جنبش حماس كه به همراه هياتي در يك سفر غير رسمي عازم انگليس شده اند، نوشت: جنبش حماس درصدد است تا به دولت انگليس پيشنهاد آتش بس 10 ساله را به جاي به رسميت شناختن اسرائيل مطرح كند.
اين روزنامه انگليسي به نقل از احمد يوسف، مشاور اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين افزود: ما اينجا آمديم تا پيامي را به دولت انگليس برسانيم كه شامل پيشنهاد آتش بس 10 ساله در مقابل پايان اشغالگري هاي اسرائيل است. همچنين اين پيشنهاد مي تواند جايگزيني براي مساله به رسميت شناختن اسرائيل باشد. وي ادامه داد: انديشه به رسميت شناختن اسرائيل مورد قبول عموم مردم نوار غزه و كرانه باختري نيست.

نگاه
آمريكا در آستانه انتخابات كنگره
گروه بين الملل - در آستانه برگزاري انتخابات كنگره آمريكا، تلاش حزب هاي جمهوري خواه و دمكرات براي به دست آوردن اكثريت كرسي ها به بحث هاي زيادي درمورد سياست آمريكا در عراق منجر شده است و طرفداران حزب دمكرات كه سياست بوش در عراق را شكست خورده مي پندارند درصدد تصاحب اكثريت كرسي ها در كنگره هستند.انتخابات ميان دوره اي كنگره در آمريكا 16 آبان ماه برگزار مي شود. اين انتخابات براي تمام 435 كرسي مجلس نمايندگان، 33 يا 34 كرسي از يكصد كرسي مجلس سنا و انتخاب 34 فرماندار از 50 فرمانداران ايالت هاي آمريكا مي باشد.
هم اكنون 231 كرسي مجلس نمايندگان در اختيار جمهوريخواهان، 202 كرسي در اختيار حزب دمكرات و يك كرسي در اختيار گروه هاي مستقل است.يك كرسي نيز خالي است. از يكصد كرسي مجلس سنا، جمهوري خواهان با دراختيار داشتن 55 كرسي در برابر 44 كرسي اكثريت را در مقابل حزب دمكرات دارا هستند. يك كرسي به گروه هاي مستقل تعلق دارد.
در انتخابات پيش رو براي 33 كرسي مجلس سنا راي گيري مي شود كه 15 كرسي آن در مجلس فعلي به حزب جمهوري خواه، 17 كرسي به حزب دمكرات و يك كرسي نيز در اختيار گروه هاي مستقل است. در همين رابطه روزنامه فيگارو در سرمقاله خود با عنوان شرط بندي بازنده بوش نوشت: درحالي كه يك هفته به انتخابات ميان دوره اي در آمريكا باقي مانده، آمار كشته شدگان آمريكايي در عراق در ماه اكتبر بيشترين تلفات از آغاز جنگ بود و از مرز صد كشته گذشت.
هرچند براي بسياري از راي دهندگان خاورميانه فاصله بسياري با آمريكا دارد و انتخاب نمايندگان و سناتورها امري محلي است اما اين آمار بيش از پيش سنگين سربازان كشته شده در عراق انتخابات را به نزاعي دموكراتيك در زمان جنگ تبديل كرده است. حتي اوضاع وخيم تر از زماني است كه جان كري به عنوان سرباز سابق جنگ ويتنام سعي داشت با مطرح كردن عراق راهي براي شكست دادن بوش براي راه يابي به كاخ سفيد بيابد.
اين بار اكثريت آمريكايي ها متقاعد نمي شوند كه كشورشان در نزاع خير در برابر شر، مبارزه با تروريسم و برقراري دموكراسي در كشورهاي عربي درگير باشد.
در سال 2004 جورج بوش توانست اين تصور را به آمريكايي هايي كه تحت شوك حملات يازده سپتامبر بودند القا كند. ادامه سياست بوش در عراق تاكنون به اين علت است كه وي معتقد است شرط بندي انتخاباتي مغاير با ديدگاه كري دوباره كارساز خواهد بود اما با گذشت دو سال، عراقي كه او در نظر داشت با واقعيت بسيار فاصله گرفته و خشونت هاي روزمره به رييس جمهور آمريكا فرصت نمي دهد واقعيت را به گونه اي ديگر جلوه دهد.
مخالفت جورج بوش با هرگونه عقب نشيني زود هنگام از عراق، تاكيد بر اراده اش براي حفظ نيروها تا به دست آوردن پيروزي است. سه سال و نيم پس از براه انداختن جنگ، بحث برسر شيوه پيشبرد جنگ در واشنگتن آغاز شده است.ديگر بحث از تغيير جهان نيست بلكه بحث مربوط به آن است كه چگونه آمريكا مي تواند بغداد را در وضعي كه قرار دارد حفظ كند و اوضاع بدتر از اين نشود.دولت نوري مالكي نخست وزير عراق براي اتخاذ تدابير لازم به منظور مبارزه با درگيري هاي قومي، انحلال شبه نظاميان شيعه و در اختيارگرفتن امكانات لازم براي كنترل امنيت كشور با كندي عمل كرد. هرچند در واشنگتن درباره تعيين جدول زماني براي عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق سخني گفته نمي شود اما مسووليت مقامات عراقي براي رسيدن به اين هدف در دستور كار قرار دارد به اين ترتيب آنها اميدوارند با اين وسيله روي دولتي فرمان بر و حمايت احزاب شيعي كه كنترل شبه نظاميان را در دستگاه هاي دولتي در اختيار دارند فشار وارد كنند و شايد روزي مسووليت اين شكست را به دوش آنها بيندازند.نتايج انتخابات هفتم نوامبر در آمريكا هرچه باشد باعث شد بحث هاي انتخاباتي دست كم امكان تحول به سوي واقع گرايي را در شيوه برخورد با عراق فراهم كند اما مذاكرات در اين زمينه بسيار محدود باقي مانده و به نظر نمي رسد تغييرات اساسي رخ دهد، مخالفان دموكرات كه اشتباهات كاخ سفيد را گوشزد مي كنند نيز كوچك ترين راه حلي براي پيشنهاد و خروج از اين بحران ندارند از هم اكنون تا انتخابات رياست جمهوري دو هزار و هشت آمريكا، بايد به جمهوري خواهان فرصت داد چاره اي براي اوضاع آشفته عراق بينديشند.

اعتراف ارتش آمريكا
به ناتواني در كنترل هرج و مرج در عراق
گروه بين الملل- همزمان با كشته و مجروح شدن حدود 30 نفر در حوادث ديروز عراق روزنامه نيويورك تايمز به نقل از مسئولان اطلاعاتي ارتش آمريكا اعلام كرد كه هرج و مرج به تدريج در سراسر عراق فراگير مي شود.
اين روزنامه نوشت: نمودار درگيري هاي داخلي در عراق نشان مي دهد كه اوضاع داخلي عراق رو به وخامت است و شاهد بارز اين واقعيت افزايش خشونت ها پس از انفجار اسفند گذشته در يكي از اماكن مذهبي شهر سامر است. اين حمله موجي از خشونت هاي فرقه اي در عراق ايجاد كرد كه تا كنون موجب كشته شدن هزاران نفر از شيعيان و سني ها شده است.
اكنون قريب به يك ماه است كه انتقاد از ناتواني آمريكا در كنترل اوضاع امنيتي عراق به شدت در محافل سياسي جهان افزايش يافته و حتي دوستان سنتي و دائمي دولت بوش در اين انتقادها همراه ديگران هستند.
دستور نوري مالكي نخست وزير عراق مبني بر برچيدن محاصره شهرك صدر در بغداد با واكنش منفي گروه هاي اهل تسنن و ارتش آمريكا مواجه شد.
درپي بروز خشونت هاي متعدد در شهرك صدر و افزايش اقدامات نظامي در اين منطقه ارتش آمريكا از چندي پيش اقدام به محاصره كامل اين منطقه كرد به گونه اي كه هرنوع تردد از اين منطقه و يا ورود به آن تنها با كنترل كامل نيروهاي نظامي ميسر بود. اما ديروز مالكي دستور داد كه اين كنترل ها متوقف شود. از آنجايي كه بخش اعظم طرفداران مقتدا صدر در اين شهرك شيعه نشين مستقر هستند و تا كنون درگيريهاي متعددي ميان آنها با نظاميان آمريكايي صورت گرفته به نظر مي رسد مالكي با لغو اين محاصره تصميم دارد به نوعي از صدر دل جويي كند اما در مقابل ارتش آمريكا با اين ادعا كه تعداد زيادي از هواداران القاعده عراق در اين شهرك مستقر هستند با اين دستور مخالفت كرد.

دستور كار مذاكرات رئيس جمهوري مصر در مسكو
گروه بين الملل حسني مبارك رئيس جمهوري مصر در آغاز سفر دوره اي خود به كشورهاي روسيه، چين و قزاقستان پيش از ظهر ديروز چهارشنبه رهسپار مسكو شد.
هيأتي بلند پايه متشكل از احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه، انس الفقي وزير اطلاع رساني، محمود محيي الدين وزير سرمايه گذاري، رشيد محمد رشيد وزير بازرگاني و صنايع و عمر سليمان رئيس سرويس اطلاعاتي مصر حسني مبارك را در سفر به كشورهاي روسيه، چين و قزاقستان همراهي مي كنند.
حسني مبارك در سفر دوره اي خود چند توافقنامه و يادداشت تفاهم در زمينه هاي كشاورزي، گردشگري، بانكي و قضائي امضا خواهد كرد.به گزارش خبرگزاري ايتارتاس مبارك كه در اين سفر با مقامات بلندپايه روسيه ازجمله سرگئي لاوروف وزير امور خارجه اين كشور ديدار خواهد كرد، در مصاحبه با يك روزنامه روسي گفت روابط مصر و روسيه در زمينه هاي مختلف گسترش يافته است و اين رويه به شيوه مثبتي ادامه مي يابد.وي افزود: اين مناسبات بر سال ها دوستي و همكاري ميان دو كشور مبتني است. روابط مسكو و قاهره ريشه هاي عميقي دارد كه به دهه 1950 بازمي گردد.
رئيس جمهوري مصر با تأكيد بر اين كه مصر هرگز كمك هاي روسيه را فراموش نمي كند تصريح كرد اين روابط در زمان به قدرت رسيدن ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه به ويژه پس از سفر وي به قاهره و سفر من به مسكو در سال 2004 ميلادي به اوج خود رسيد.وي اضافه كرد ما معتقديم مشكلات خاورميانه با اقدامات منسجم و متحد طرف هاي مختلف در منطقه و كل جهان حل و فصل خواهد شد.
احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر نيز در آستانه سفر مبارك به مسكو، روابط روسيه و مصر را عالي توصيف كرد و گفت ما از گسترش مناسبات در همه زمينه ها چه اقتصادي و چه سياسي استقبال مي كنيم و در اين باره تفاهم داريم.

نصر الله :
آمريكا همچون ويتنام خاورميانه را
ترك خواهد كرد
سيد حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان در آخرين مصاحبه خود با پيش بيني اينكه آمريكا به زودي با تجربه اي همچون ويتنام منطقه خاورميانه راترك خواهد كرد گفت حزب الله نبايد خلع سلاح شود.
رهبرمقاومت لبنان در مصاحبه اي مفصل با شبكه تلويزيوني المنار با بيان اينكه در طول مقاومت لبنان عليه تجاوز اسرائيل نيروهايي در لبنان خواهان گنجاندن بندهايي در شرايط آتش بس مبني بر خلع سلاح نيروهاي مقاومت بودند گفت:اما پاسخ ما منفي بود چرا كه معتقد بوديم اين شرط ها به معناي ذلت و پذيرش اشغالگري است.وي تاكيد كه :ما آماده رزم تا آخرين قطره خون و آخرين گلوله هستيم.
نصرالله در اين مصاحبه همچنين اعلام كرد كه اگر نشست گروه هاي لبناني بر سر تشكيل دولت وحدت ملي به شكست انجامد ازمردم براي تحقق يك دولت مردمي كمك خواهد خواست. وي در اين خصوص گفت راه حل اضطراري حزب الله و گروه هاي متحد آن رفتن به خيابان ها است و چه بسا كه اين امر مي تواند برگزاري انتخابات پارلماني زود هنگام را به همراه داشته باشد.وي در خصوص دولت فعلي لبنان گفت: بعد از برگزاري انتخابات دولت تشكيل شد و ما اميدوار بوديم كه اين دولت يك دولت متحد ملي باشد اما چنين نبود.اكنون عملكرد دولت در تمامي زمينه ها ناكام مانده و بحراني به وجود آمد و به دنبال آن موضوع تشكيل دولت ملي مطرح شد و اين خواست همه مردم است.
سيد حسن نصرالله همچنين در مورد تبادل اسرا گفت: مايل هستم به تمام كساني كه به اين امر توجه نشان مي دهند اطمينان بدهم كه مذاكرات جدي و سريعي در اين خصوص در حال پيگيري است و نماينده دبيركل سازمان ملل نيز در حال انجام ماموريت خود در اين رابطه است.

برگ برنده در دست كره شمالي
005595.jpg
گروه بين الملل كره شمالي كه در سالهاي اخير با تصميمات غير منتظره كشورهاي منطقه و غرب را غافلگير كرده است با اعلام خبر بازگشت به مذاكرات شش جانبه هسته اي بار ديگر شرايط را به سمتي غير قابل پيش بيني پيش برد.
اين تصميم كره شمالي اگر چه در بحراني ترين شرايط و بعد از وقوع آزمايش هسته اي در شبه جزيره كره صورت گرفت اما بهترين خبري است كه در چند ماه گذشته از كره شمالي شنيده مي شود. اما آمريكا نبايد از اين تصميم شادماني كند. مذاكرات چند جانبه هسته اي در گذشته هم آغازي خوب و اميدواركننده اما پاياني بي نتيجه داشت.
ديپلمات هاي چيني، آمريكايي و كره شمالي سه شنبه شب بعد از انجام مذاكرات
غير رسمي در پكن اعلام كردند كه نتيجه اين مذاكره بازگشت كره شمالي به مذاكرات بوده است. اين توافق يك روز بعد از آن صورت گرفت كه ژنرال ارشد آمريكايي در كره جنوبي هشدار داد كيم جونگ ايل به احتمال زياد آزمايش دوم هسته اي خود را هم تا قبل از پايان سال جاري ميلادي انجام خواهد داد. كريستوفر هيل مذاكره كننده آمريكا در امور هسته اي شبه جزيره كره سه شنبه شب بعد از اعلام خبر توافق مذاكرت پكن گفت، مذاكرات شش جانبه هسته اي در نوامبر يا دسامبر از سر گرفته مي شود. هيل همچنين گفت كه كره شمالي به تعهدات خود در ماه سپتامبر و پيش از توقف مذاكرات پايبند است. با اين حال كره هيچ تعهدي درباره خودداري از انجام آزمايش هسته اي بيشتر نداده است.
وزير خارجه ژاپن ديروز خواستار آن شد تا قبل از ازسرگيري مذاكرات كره شمالي وادار به توقف برنامه تسليحاتي خود شود. توكيو اعلام كرده در غير اين صورت مذاكرات را از سر نخواهد گرفت.
به اين ترتيب اكنون كه كره شمالي بازگشت به مذاكرات را پذيرفته است اين احتمال وجود دارد كه ائتلافي كه شكل گيري آن توسط آمريكا مدتها طول كشيد فرو بپاشد. اين ائتلاف كه بعد از تصويب قطعنامه تحريم عليه كره شمالي و خودداري چين از اعمال شديد تحريم ها كم رنگ شده بود اكنون با خطر فروپاشي كامل رو به روست. بازگشت كره به مذاكرات براي چين يك برد بزرگ است. مقامات چيني در يك ماه گذشته و بعد از آزمايش هسته اي كره شمالي چندين بار به پيونگ يانگ سفر كردند و تلاش ديپلماتيك زيادي به كار بردند تا با استفاده از فرصت پيش آمده جايگاه خود را تحكيم كنند. اين درحالي بود كه تهديدهاي ژاپن و حتي مطرح كردن احتمال هسته اي شدن اين كشور فشار مضاعفي بر چين وارد مي كرد تا اين ماجرا را هرچه زودتر به سرانجام برساند. اما اكنون وعده چين براي بازگشت به مذاكرات شش جانبه هم ژاپن را راضي نمي كند. شينزو آبه نخست وزير ژاپن با مواضع سخت گيرانه اش عليه كره شمالي توانست آراي
محافظه كاران ژاپني را به دست آورد و اكنون اگر مانند گذشته به مذاكرات شش جانبه باز گردد با انتقادات شديد داخلي رو به رو مي شود.
تصميم كره شمالي براي بازگشت به مذاكرات تصميمي هوشمندانه با هدف ايجاد تفرقه ميان طرف هاي مذاكره يعني آمريكا و ژاپن از يك سو و چين و كره جنوبي از سوي ديگر بوده است. علي رغم تصويب قطعنامه تحريم كره شمالي در سازمان ملل كره جنوبي موارد كنترل و اعمال تحريم را به كندي و با بي ميلي دنبال مي كند چرا كه از رابطه تجاري با كره شمالي سود مي برد. كره جنوبي هم مانند چين از يك كره شمالي ورشكسته و سرخورده بيشتر از كره شمالي هسته اي بيم دارد.
در بهترين شرايط بازگشت كره شمالي به مذاكرات شش جانبه به معناي بازگشت به موقعيت به بن بست رسيده يك سال پيش در مذاكرات است. اما اين بار كيم جونگ ايل با بمب هسته اي به مذاكرات آمده و قيمتي كه براي معامله پيشنهاد مي كند بالاتر است.

كوتاه ازسياست جهان
دبيركل آينده سازمان ملل متحد وارد مسكو شد
ايرنا: بان كي مون وزير امور خارجه كره جنوبي و دبير كل جديد سازمان ملل متحد ديروز براي ديدار و گفتگو با مقامات روسيه وارد مسكو شد.
به گزارش خبرگزاري ايتارتاس بان كي مون با رئيس جمهوري و وزير امور خارجه روسيه ديدار خواهد كرد.مسائل مهم بين المللي و نيز نحوه اجراي اصلاحات در سازمان ملل متحد در جريان اين سفر مورد بررسي قرار مي گيرد.
بان كي مون همچنين قصد دارد مسايل مهم بين المللي از جمله برنامه اتمي ايران و بحران اتمي كره شمالي را با مقامات روس مورد بحث قرار دهد.وي در گفتگو با خبرنگاران نقش روسيه در حل و فصل مسايل بين المللي را سازنده خواند و ابراز اميدواري كرد مسكو به ايفاي نقش مهم در حل مسايل اتمي  در شبه جزيره كره و ايران ادامه دهد.

سفر وزير امور خارجه آلمان به ازبكستان
گروه بين الملل- فرانك والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان در دومين مرحله از سفر دوره اي خود به پنج كشور آسياي ميانه صبح ديروز چهارشنبه وارد تاشكند پايتخت ازبكستان شد.
به گزارش خبرگزاري آلمان از تاشكند، فرانك اشتاين ماير با اسلام كريم اف رئيس جمهوري ازبكستان درباره راه هاي توسعه و تحكيم روابط دو كشور و مناسبات تاشكند با اتحاديه اروپا بحث و تبادل نظر خواهد كرد.
بررسي اوضاع حقوق بشر و بازداشت مخالفان و ديدار با تامارا چيكونوفا برنده جايزه بين المللي دفاع از حقوق بشر در مقر سفارت آلمان و درخواست لغو حكم اعدام از ديگر محور مذاكرات اشتاين ماير در تاشكند خواهد بود.آلمان در ازبكستان نيروهايي را مستقر كرده است كه پشتيباني نيروهاي نظامي آلمان در افغانستان را به عهده دارند.

مخالفت پوتين با پذيرفتن وزير امورخارجه گرجستان
گروه بين الملل ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه با ديدار گلاشويلي وزير امورخارجه گرجستان با وي مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از مسكو، ولاديمير پوتين ديدار با گلا شويلي را كه به منظور ديدار و گفت وگو با مقامات بلندپايه روسيه با هدف بهبود روابط تيره دو كشور شب گذشته وارد مسكو شده بود رد كرد.
روابط روسيه و گرجستان درپي بازداشت نظاميان روسي در تفليس به وخامت گرائيد و روسيه همه راه هاي مواصلاتي با گرجستان را بست و گرجي هاي مقيم روسيه را تحت فشار قرار داد كه با واكنش تند گرجستان مواجه شد.

تأكيد دبيركل ناتو بر تقويت نقش سازمان ملل
و اتحاديه اروپا در افغانستان
گروه بين الملل دبيركل ناتو خواستار تقويت نقش سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا در افغانستان شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين، ياپ دوهوپ شفر دبيركل ناتو در گفت وگو با روزنامه تاگ اشپيگل آلمان گفت به اعتقاد من افغانستان بايد همچنان زيرنظر اتحاديه اروپا، سازمان ملل  متحد، گروه هشت و نهادهاي بين المللي باشد.وي افزود: اگر نقش خود را در افغانستان تقويت نكنيم اين كشور به محلي براي صدور تروريسم تبديل مي شود.

احتمال اعزام
ارتش ايتاليا به ناپل
همشهري آنلاين : نخست وزير ايتاليا گفت در صورت مهار نشدن خشونت هاي بي سابقه در ناپل، نيرو هاي ارتش را به آن شهر اعزام مي كند.
به نوشته ال موندو،رومانو پرودي در اين باره گفته است: در حال بررسي اين مسأله هستيم كه اعزام ارتش در درازمدت چه مزايايي را به همراه خواهد داشت. اين اظهارات در حالي از سوي نخست وزير عنوان مي شود كه وزير كشور ايتاليا در سخناني جداگانه اعزام هزار نيروي پليس به منطقه ناپل در تاريخ 9 نوامبر را تأييد كرده است.پرودي نيز در اين باره گفته است: اين بار نبرد به مدت چند روز يا چند ماه به منظور آرام كردن افكار عمومي طول نخواهد كشيد بلكه نبردي دائمي براي تضمين امنيت شهروندان در جريان خواهد بود.در همين چهارچوب و بر اساس نظر سنجي  به عمل آمده از سوي موسسه IPR مشخص شده كه 47 درصد ايتاليايي ها اعزام نيرو هاي ارتش به ناپل براي مبارزه با جرايم و خشونت هاي سازمان يافته را ضروري مي دانند. در حالي كه 43 درصد از ايتاليايي ها در اين باره نظر مخالفي دارند. در اين نظر سنجي هزار نفر از اقشار مختلف جامعه ايتاليا مورد پرسش قرار گرفته اند.
اوج گيري خشونت ها
در سال جاري خشونت ها در ناپل اين شهر بندري ايتاليا كه يك ميليون نفر جمعيت دارد۶۷ كشته بر جاي گذاشت. به گفته دادستان ناپل 50 فقره از اين قتل ها توسط كامورا، نامي كه به مافياي ناپل اطلاق مي شود، انجام مي گيرد.
جيوان دومنيكو لپوره در توجيه ديدگاه خود مي افزايد: اين قتل ها در شرايطي به وقوع پيوستند كه در آن موقع از سال درگيري  خاصي ميان گروه هاي عمده شهر رخ نداده بود.همزمان با مطرح شدن احتمال اعزام نيرو هاي ارتش به ناپل سه نفر ديگر در اين استان كشته شدند. دو تن از قربانيان حوادث اخير ادريانو كريلو و پاسكواله ركورارو نام داشتند. اين دو در بخش توره دل گركو پس از آنكه دو فرد ناشناس  مسلح موتورسوار به سمتشان تيراندازي كردند، به قتل رسيدند. در اين ميان كريلو از شناخته ترين اعضاي خانواده هاي مافيايي در منطقه بود. خانواده  كريلو از جمله خانواده هايي بود كه اخيراً با يكي از ديگر خانواده هايي مافيايي بر سر انجام فعاليت هاي غيرقانوني سر جنگ داشت.

راه اندازي شبكه انگليسي زبان
و روزنامه بين المللي الجزيره
مهر: قطري ها در نظر دارند پس از راه اندازي شبكه ماهواره اي عرب زبان الجزيره، شبكه ديگري به زبان انگليسي راه اندازي كنند كه اين شبكه از 24 آبان فعاليت خود را از مقر اصلي اين شبكه در دوحه آغاز مي كند.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط ، مسئولان شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، از شروع به كار شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي زبان خبر دادند.
سخنگوي شبكه الجزيره در آمريكا در گفتگو با اين روزنامه چاپ لندن گفت : شبكه انگليسي زبان الجزيره از 15 ماه جاري ميلادي ( نوامبر) با نام الجزيره اينترنشنال از مقر اصلي اش در دوحه فعاليت خود را آغاز مي كند. افتتاح مجدد سايت انگليسي زبان الجزيره همزمان با آغاز به كار شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي زبان در نيمه ماه جاري خواهد بود.به نوشته روزنامه النهار چاپ لبنان، منابع آگاه شبكه الجزيره همچنين فاش كردند: قرار است اين شبكه روزنامه بين المللي با نام الجزيره بين المللي الجزيره الدوليه را منتشر كند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |