پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۲ - Nov 2, 2006
قاليباف اعلام كرد:
۳۷۰ سراي محله در تهران راه اندازي مي شود
گروه شهري- شهردار تهران گفت: سراي محله بايد كانون مشاركت مردم در همه امور مربوط به آن ها باشد.
به گزارش سما محمد باقر قاليباف صبح ديروز، در مراسم كلنگ زني احداث هفت ساختمان سراي محله منطقه 5 شهرداري تهران، افزود: به ازاي هر محله از تعداد 370 محله شهر تهران بايد يك سراي محله داشته باشيم و اين سراها بايد از سوي شوراياران و اهالي محله اداره شوند.
وي شهروند مداري را يكي از رويكردهاي جدي در دستور كار شهرداري تهران دانست و افزود: اگر نخبگان و انديشمندان در باب اين موضوع سخن بگويند و تمام ابعاد آن را براي مردم باز كنند، اين مهمترين نقطه در قوه محركه سازمان هايي همچون شهرداري است.
قاليباف با اشاره به سنت حسنه امام خميني (ره) در زمينه فراهم ساختن بستر مشاركت مردم براي حضور آنها در همه عرصه ها، گفت: انصاف نيست كه ما چنين سنتي داشته باشيم و ثمرات آن را ديده باشيم اما از آن استفاده نكنيم و آن را به دست فراموشي بسپاريم.
وي معتقد است امروز بايد اين بستر را در همه زمينه ها به خصوص عرصه اقتصادي و مديريتي به روي مردم باز كرد.
شهردار تهران با بيان اينكه ما در تلاشيم تا سنت حضرت امام (ره) را عملي كنيم گفت: راه اندازي سامانه 137، مركز نظارت همگاني 1888 و شوراياري محلات يكي از اقدامات شهرداري براي تحقق اين امر است.
وي نكته بعدي در رويكرد شهرداري تهران را محله محوري بيان كرد و گفت: محله محوري بايد اساس كار باشد زيرا شهربزرگي همچون تهران را نمي توان با مديريت متمركز و يك ساختمان در خيابان بهشت اداره كرد مابايد با رويكردي اجتماعي و محله اي و با استفاده از خرد جمعي مشكلات تهران را حل كنيم.
قاليباف در ادامه افزود: شهرتهران بايد با 29 شهر ديگر جهان كه در وضعيت مشابهي مانند تهران قرار دارند ديده شود و در مقياس بين المللي مطرح شود.
شهردار تهران بحث اشتغال و مباحث مربوط به شهرسازي را از عمده مشكلات مردم پايتخت برشمرد و گفت: ما تمام تلاش خود را در اين زمينه ها به كار گرفته ايم؛ به طوري كه در طرح جامع و تفضيلي شهر تهران اين موضوعات را مد نظر قرار داده ايم.
وي در پايان خاطرنشان كرد: به شهروندان تهراني اطمينان مي دهيم كه نسبت به موضوعات و مشكلات آنها شناخت پيدا كرده و براي ساماندهي و حل اين مشكلات مصمم هستيم.
شايان ذكر است سراي محله منطقه 5 شهرداري تهران شامل سالنهاي چند منظوره از جمله اتاق شهردار محله، خانه سلامت، خانه فرهنگ، فضاي اداري، فرهنگي، شهري و اتاق جلسات شوراياران محلات است.

به منظور كاهش ترافيك در مناطق 15 و 16 و 20 تهران
پل هاي تقاطع فدائيان اسلام و شهرزاد
با كمربندي آزادگان امروز افتتاح مي شود
عكس: مژده ضيايي
005631.jpg
گروه شهري - پل هاي فدائيان اسلام و شهرزاد در تقاطع با كمربندي آزادگان امروز با حضور شهردار تهران به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار همشهري به منظور حفظ استانداردهاي آزادراهي و كاهش ترافيك در مناطق 15 و 16 و 20 تهران عمليات احداث اين دو پل (روگذر) از چندي پيش آغاز شده بود و امروز با پايان عمليات احداث به بهره برداري مي رسد.
از آنجا كه بزرگراه آزادگان (كمربندي) به صورت آزادراه با هشت خط عبور و ورودي هاي كنترل شده و تقاطع هاي غيرهمسطح در محل تلاقي با راه هاي مختلف پيش  بيني شده است، از اين رو احداث پل هاي گوناگون بر روي آن براي كاهش ترافيك و به منظور تسهيل در تردد خودروها ضروري بوده است.
براساس اين گزارش، پل هاي فدائيان اسلام و شهرزاد، در تقاطع با كمربندي آزادگان پس از ماه ها تلاش آماده بهره برداري شد و در تسهيل ترافيك شبكه راهي مناطق جنوبي شهر، نقش بسزايي ايفا خواهد كرد.
احجام فني پروژه
پل فدائيان اسلام از نوع بتن مسلح 4 دهانه با تيرهاي پيش ساخته به طول 84 متر و عرض 44 متر است. از سويي براي تسهيل در تردد خودروها و انجام تمام گردش ها در اين تقاطع، در جهات چهارگانه چهار رمپ و لوپ طراحي شده است. اما به دليل وجود معارضان ملكي، امكان تكميل رمپ و لوپ ها وجود نداشته و با رفع معارضه از حاشيه اين پل، رمپ و لوپ هاي آن تكميل خواهد شد.پل شهرزاد نيز از نوع بتن مسلح 4 دهانه با تيرهاي پيش ساخته به طول 81 متر و عرض 39 متر است،  كه در قسمت شرقي آن دو رمپ و دو لوپ طراحي شده است.
براي احداث اين دو پروژه، در مجموع، 216000 مترمكعب خاكبرداري انجام شده و 24500 مترمكعب بتن ريزي و 14000 مترمربع قالب بندي شده است.
خاكريزي انجام شده در اين پروژه 20000 مترمكعب بوده و قالب بندي تيرهاي پيش ساخته 12700 مترمربع است.
اين پروژه با هزينه اي معادل 40 ميليارد ريال به پايان رسيده است.

جوابيه شركت واحد:
تبصره 13 فقط 20 اتوبوس به ما داده است
پيرو خبر مندرج در روزنامه همشهري مورخه 8/8/85 به نقل از مدير عامل شركت اتوبوسراني با عنوان اتوبوسراني حتي يك اتوبوس از تبصره ماده 13 دولت دريافت نكرده اين شركت با ارسال جوابيه اي اعلام كرده است.ضمن تشكر از وزارت محترم كشور، سازمان محترم شهرداريها و دهياريهاي وزارت كشور، شوراي محترم اسلامي شهر تهران و شهردار محترم تهران، طي سال 85 از محل قراردادهاي سال 84 منعقده في ما بين وزارت كشور و كارخانجات اتوبوس سازي حدود 700 دستگاه اتوبوس تحويل اين شركت گرديده كه در مهر ماه سال جاري مورد بهره برداري قرار گرفته است، شايان ذكر است، از تعداد فوق حدود 20 دستگاه اتوبوس مگاترانس براساس هماهنگي هاي وزارت كشور و ايران خودرو ديزل از محل قراردادهاي سال 85 به اين شركت تحويل گرديده است. بديهي است، براساس تبصره 13 قانون بودجه سال 85 تاكنون سهميه اي به جز 20دستگاه مگاترانس فوق الذكر تعيين و تحويل اين شركت نشده است.لذا شركت واحد اتوبوسراني تهران با توجه به مسئوليت جابجايي بيش از چهار ميليون مسافر در روز در سطح شهر تهران و حومه آمادگي دارد از كليه ظرفيت ها و سهميه هاي تعيين شده سازمان شهرداري ها و دهياري هاي وزارت كشور در راستاي نوسازي، توسعه و جايگزيني خودروهاي فرسوده بهره برداري و اقدامات لازم را به عمل آورد.

نخستين جشنواره بين المللي شهرداران در ساري
گروه شهري- نخستين جشنواره بين المللي شهرداران و خدمات شهري 25 تا 27 آبان ماه سال جاري در منطقه شمال (ساري) توسط سازمانهاي مديريتي استانهاي شمالي كشور با حضور شهرداران سراسر كشور برگزار مي شود.سرايي دبير اجرايي اين جشنواره، با اعلام اين خبر افزود: با بستر اقتصادي ايجاد شده در استانهاي شمالي كشور و روند رو به رشد فناوري ها و تجهيزات در زمينه خدمات شهري، برگزاري اين جشنواره در منطقه شمال ضروري به نظر مي رسد. وي با اشاره به پايان يافتن دوره چهارساله شوراهاي اسلامي،  تاثير بررسي عملكرد ايشان در سطح كلان، بررسي قوانين شهرداري ها نظير قانون ماده صد و چگونگي افزايش تعامل بين شوراها،  شهرداريها و ديگر سازمانهاي مرتبط را از ديگر اهداف اين جشنواره  ذكر كرد.
سرايي گفت: اين جشنواره شامل سه بخش همايش بين  المللي شهرداران، نمايشگاه تخصصي خدمات شهري و كارگاه هاي آموزشي مي باشد.

نگاه
005628.jpg
رسول آذرگون

مديريت ريسك و كاهش خطرپذيري تنها راه رسيدن به شهر ايمن است
گروه شهري- نخستين دوره آموزش اصول و مباني مديريت بحران ويژه مديران مسئول در ستادهاي حوادث و سوانح غيرمترقبه استان هاي غرب كشور با همكاري دفتر پروژه بازسازي و توانمندسازي مناطق زلزله زده استان هاي شمال غرب كشور (وزارت كشور) در محل سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، در مراسم افتتاح اين دوره آموزشي، مازيار حسيني رئيس اين سازمان و دبير ستاد عالي پيشگيري و مديريت بحران كشور در سخناني با تشريح جايگاه ايران به عنوان چهارمين كشور حادثه خيز در آسيا گفت: آسيب پذيري درصد بالايي از ساختمان هاي موجود، عدم توجه به پتانسيل هاي وقوع مخاطرات طبيعي در طرح هاي توسعه شهري يا صنعتي در ساليان گذشته، رعايت نكردن حريم عوارض زمين شناختي، نبود تناسب ميان توان مراكز مديريت بحران با امكانات نجات و امداد و كمبود اطلاعات پايه جهت تحليل و برنامه ريزي از جمله چالش هاي عمده در حوزه مديريت بحران هاي ناشي از حوادث و سوانح كشور است كه در مجموع مقوله مديريت بحران را به امري دشوار و پيچيده تبديل كرده است.حسيني در خصوص خطر زلزله در تهران، پيشنهاد انتقال پايتخت به نقطه ديگر را غيرممكن و نامعقول خواند و گفت: انتقال پايتخت به نقطه ديگر
راه حل مناسبي براي مقابله با زلزله شهر تهران نيست؛ چرا كه اكثر مناطق ايران از توان لرزه خيزي برخوردار است ضمن آنكه اگر پايتخت منتقل شود مشكل تهران باز به قوت خود باقي مي ماند و نمي توان نسبت به سرنوشت شهروندان تهراني بي تفاوت بود. در عوض با كار بست مجموعه اي از تدابير در بخش پيشگيري و آمادگي مي توان خطرپذيري يا شاخص ريسك زلزله را به تدريج كاهش داد؛ همچنان كه در بسياري از كشورها و شهرهاي بزرگ دنيا از جمله ژاپن و شهرهاي بزرگ آن همچون توكيو و كوبه  نگراني از زلزله با تدابير پيشگيري به حداقل كاهش يافته است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |