چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵
گفت و گو با دكتر مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز
خبرگان واسط مردم و رهبري است
007503.jpg
داريوش غفاري
غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي در ليست ائتلاف آبادگران  ايران اسلامي به عنوان نماينده تهران به مجلس شوراي اسلامي  راه يافت.
مصباحي مقدم علاوه بر فعاليت هاي سياسي، به عنوان يكي از چهره هاي اقتصادي مجلس هفتم نيز شناخته شده و در كميسيون اقتصادي مجلس عضويت دارد.وي در چهارمين دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبري نيز به عنوان كانديداي داوطلب نمايندگي استان تهران در مجلس خبرگان، ثبت نام كرده است.مصباحي مقدم در گفتگويي با همشهري بر اهميت انتخابات خبرگان رهبري به دليل جايگاه والاي رهبري در نظام جمهوري اسلامي تاكيد دارد و معتقد است خبرگان واسطه خوبي بين مردم و رهبري هستند.
وي مي گويد: خبرگان مي توانند مسائل كلان نظام را از مردم شنيده و آن را به رهبري منتقل كنند.
يك چنين حلقه واسطه بين رهبري و مردم مي تواند يك رابطه خوب بين رهبر و عامه مردم پديد آورد. به عقيده او رقابت در انتخابات خبرگان رهبري، رقابت صرفا سياسي نيست كه گروه ها و تشكل ها بخواهند رفتار سياسي در آن داشته باشند.

* روند برگزاري اين دوره از انتخابات خبرگان رهبري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- براي ورود به بحث خبرگان نزديك به 8 ماه پيش از  اين، جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين به طور جداگانه وارد گفت و گو و رايزني شدند و كساني كه در دوره جاري عضو خبرگان هستند را اصل قرار دادند كه در دوره بعد حتما خواهند آمد مگر كساني كه به دليل مسائلي از جمله كهولت سن توانايي حضور در مجلس خبرگان رهبري را ندارند يا  اينكه خود آنها حاضر به شركت در دوره جديد نيستند؛ لذا افراد جديدي را جايگزين كساني كردند كه به دلايلي در دوره جديد كانديدا نمي شدند.
در مورد صلاحيت هاي علمي  و سياسي و ابعاد ديگر هر يك از  اين افراد به طور مفصل در جلسات جامعه روحانيت مبارز بحث و گفت وگو صورت گرفت با  اين رويكرد كه بهترين ها انتخاب شوند. البته ما صلاحيت، شايستگي و كفايت سايرين را نفي نمي كنيم بنابر اين بوده كساني را در ليست بگنجانيم كه از نظر ما از مزاياي بيشتري برخوردار بوده اند.
* اقبال مردم به ليست جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين در انتخابات مجلس خبرگان رهبري را تا چه ميزان ارزيابي مي كنيد؟
- انتشار  اين اسامي  و تبليغ به نفع آنها هرگز به معناي نفي صلاحيت ديگران نيست و به  اين معنا نيست كه  اين ليست به مردم تحميل شود.  اين ليست تنها پيشنهادي از ناحيه جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين كه نهايتا به ليست واحد رسيده اند، است. با توجه به اعتمادي كه احزاب، گروه ها و جمعيت هاي اصولگرا به جامعه روحانيت و جامعه مدرسين از ديرباز داشته اند تصور مي كنيم اقبال به  اين ليست بيشتر خواهد بود. ابتدا در هر دو جامعه  اين ليست ها بررسي شد و پس از آن كميته مشترك 6 نفره شامل سه عضو از جامعه مدرسين و سه عضو از جامعه روحانيت ليست ها را با هم تطابق داده و موارد اختلافي را با گفت وگو كاهش دادند.
* چند مورد اختلافي بين جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين وجود داشت؟
- اين موارد در كل كشور به 3 مورد تقليل پيدا كرد. در آن 3 مورد نيز يك نماينده تام الاختيار از سوي جامعه روحانيت و يك نماينده از سوي جامعه مدرسين تعيين شدند و آنها اختلاف در اين 3مورد را حل كرده و افراد جايگزين معرفي شدند.
كل كانديداهايي را كه ما در سراسر كشور مشخص كرده بوديم، صلاحيتشان از سوي شوراي نگهبان تأييد شد. البته بعد از ثبت نام متوجه شديم دو نفر از كانديداهاي ما با اينكه با آنها گفت وگو شده بود، ثبت نام نكردند. البته علت عدم ثبت نام را پيگيري نكرديم اما به هرحال مايل به ورود در  اين دور از انتخابات نبودند. به جاي آنها اقدام به جايگزيني شد.
*از كانديداهاي جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين كسي هم بود كه در آزمون علمي شركت نكرده باشد؟
- 3 نفر در كل كشور از كانديداهاي ما در آزمون شركت نكردند كه تأييد صلاحيت هم نشدند. آن سه نفر نيز در آخرين جلسات جايگزين خواهد شد. يك مورد مربوط به ايلام، يك مورد تهران و يك مورد ديگر نيز مربوط به آذربايجان شرقي بوده است. مورد تهران جايگزين شده و ليست تهران جامعتين اكنون كامل است.
* به عقيده جنابعالي، چگونه مي توان بحث اهميت خبرگان را در بين مردم نهادينه كرد تا حضوري پررنگ تر در  اين انتخابات داشته باشند؟
- مردم  ايران از نظر سياسي مردمي  رشيد و آگاه هستند. از ابتداي انقلاب نيز در همه انتخابات خبرگان حضور خوبي داشته اند.
مردم توجه دارند كه موضوع خبرگان موضوع نمايندگي مجلس و رياست جمهوري نيست و در مسائل روزمره جامعه نقشي ندارد. اهميت خبرگان اهميت زيربنايي فوق العاده و كلان نظام اسلامي  است.خبرگان كساني هستند كه از نظر علمي، سياسي و عدالت توانايي تعيين رهبري را دارند و رهبري نظام  محور اصلي نظام است. مشروعيت رياست جمهوري با تنفيذ رهبري است. مشروعيت مجلس شوراي اسلامي  با شوراي نگهبان است كه منصوب رهبري هستند. رئيس قوه قضاييه با حكم رهبري تعيين مي شود. مسئله جنگ و صلح در كشور به تصميم رهبري باز مي گردد.
رهبري در نظام جمهوري اسلامي  ايران محوريت بلامنازع و بدون شبهه را دارد و تعيين و عزل و نظارت بر  اين رهبري در دست مجلس خبرگان است كه  اين نشان مي دهد موضوع بسيار مهم است و سرنوشت كشور و ملت در مجلس خبرگان تعيين مي شود.
اگر خداي نكرده خبرگان در تعيين جايگزين رهبري به اشتباه بيفتند آثار سوئي به دنبال خواهد داشت و اگر انتخاب خوبي داشته باشند، آثار مباركي خواهد داشت كه ما تجربه گذشته پس از رحلت امام را به حمدالله داريم و نظام جمهوري اسلامي  استوار در مقابل تهديدات بيگانگان  ايستاده و مشكلات داخلي خود را آرام آرام حل مي كند. اين جايگاه اقتضا مي كند كه از يك پشتوانه مردمي قوي برخوردار باشد.
از نظر تاريخي هم اين مسئله سابقه ممتدي در بين ما شيعيان دارد و آن تعيين مرجعيت است. مردم براي تعيين مرجعيت به علماي بلاد مراجعه مي كردند و از علماي شهر خود در  اين باره سوال مي كردند. با يك چنين سازوكار شناخته شده اي كه رجوع مردم به علمايي كه مورد اعتماد آنها بوده تعيين كننده مرجع بوده است.
اين مسئله امروز در جمهوري اسلامي  ايران ساختار قانوني پيدا كرده و سازماندهي شده است. هيچ چيز كم نشده بلكه بر قوت كار افزوده شده است. كساني مورد مراجعه مردم براي تعيين رهبري قرار مي گيرند كه صلاحيت علمي  و عمومي  آنها در جاي معتبري احراز شود.
پيش از  اين مردم خود مراجعه مي كردند و محبوبيت علما مورد توجه آنها بود، اما تشخيص  اينكه  آيا  اين شخصي كه ما به او مراجعه مي كنيم از نصاب علمي  لازم براي اظهار نظر برخوردار است يا نه با مردم نبود، اما امروز تشكيلاتي به وجود آمده كه مي تواند  اين كار را انجام دهد.علاوه بر  اين مردم كه مرجع را تعيين مي كردند ديگر مسئول ادامه وجود صلاحيت ها در شخص او نبودند اما امروز چنين مسئوليتي به آنها داده شده است.
*اعتراض هايي به نحوه بررسي صلاحيت داوطلبان از سوي شوراي نگهبان و برگزاري آزمون علمي ، از سوي برخي چهره هاي سياسي صورت گرفت، ارزيابي شما از اين روش بررسي صلاحيت ها چيست؟
- ممكن است شوراي نگهبان در برخي از كارهايي كه انجام مي دهد رفتاري را داشته باشد كه براي برخي توجيه نشده باشد، اما نبايد به  اين بهانه  اين جايگاه را تضعيف كرد. اگر اشتباهي هم رخ داد بايد مجموعه  اين نهاد و  اين جايگاه را همچنان معتبر بدانيم و به تصميمات آنها ترتيب اثر داده و رضايت دهيم. اعتراض كساني كه در آزمون شركت نكردند، به  اين معنا نبوده كه كار آنها را خلاف قانون و شرع بدانند.
آنها به احتمال زياد، شأن خود را فراتر از  اين دانسته اند كه در آزمون شركت كنند. تصور كرده اند كه جايگاه آنها تثبيت شده است، پس ضرورتي ندارد كه خود را از نظر علمي  به آنها بشناسانند و از  اين رقابت خارج مي شوند. بي خبر نيستيم كساني به  اين شيوه كار معترض هستند.
البته معتقد هستيم آنچه مهم است برآيند كلان  اين كار است كه  اين برآيند كاملا مثبت است. هرچند ممكن است كساني به ناصواب چه از نظر علمي  و چه از نظر سياسي، مورد احراز صلاحيت قرار نگرفته باشند.
* مجمع مدرسين و محققين و مجمع روحانيون خود را رقيب جامعتين در انتخابات خبرگان مي دانند. تصور مي كنيد آنها از اقبال مردمي  برخوردار خواهند بود؟
- اين امر بسيار روشني است كه موقعيت جامعتين در  اين انتخابات و در انتخابات گذشته خبرگان رهبري موقعيت برتري بوده است. جامعه روحانيت و جامعه مدرسين اگر مشتركا وارد ارائه يك ليست مي شوند بحث آنها بحث جناح بندي نيست.
بحث تعيين افراد ذيصلاح است. چه عضو مجموعه تشكيلات خود باشند و چه عضو  اين تشكيلات نباشند و چه حتي به نحوي علاقه مند به  اين تشكيلات نباشند؛ مهم افرادي هستند كه از صلاحيت هاي علمي، اخلاقي و عمومي  لازم برخوردار باشند. نبايد انتخابات مجلس خبرگان را صحنه مبارزه دو جناح تلقي كرد. زيرا وجه سياسي انتخابات خبرگان بسيار پايين  تر از مجلس و رياست جمهوري است.
* علت اينكه مي گوييد ليست جامعتين قوي تر است چيست؟
- اين مسئله به خاطر سوابق اعضاي جامعتين است. جامعتين از يك سابقه 40ساله برخوردار هستند و علما و فضلاي با تجربه تر و باسابقه تر و باسابقه مبارزات سياسي قبل از انقلاب  اين دو جامعه را تشكيل مي دهند. اين مسئله در ساير علماي كشور هم هست كه اگرچه جزو  اين دو جمعيت نيستند، اما به نحوي علاقه مند به  اين دو جمعيت هستند و حاضرند در ليست آنها قرار گيرند.
مجمع روحانيون در اواخر حيات حضرت امام (ره) از درون جامعه روحانيت مبارز اعلام استقلال كرد و فضلاي جوان تر آن را تشكيل مي دهند. طبعا  اينها از يك پشتوانه جامعتين و داشتن كساني با سوابق كهن و مقام علمي  اثبات شده كمتر برخوردار هستند.
اگر بنا باشد دوستان ما در مجمع روحانيون مبارز و مجمع مدرسين و محققين بخواهند ليست كامل براي كشور بدهند افراد مورد نظر خود را ندارند. تعدادي صاحبان فضل بين آنها موجود است كه البته آنها را به صحنه مي آورند اما  اينگونه نيست كه افرادي در حد وزانت كساني كه جامعتين از لحاظ سوابق علمي  و محبوبيت و مقبوليت مردمي در كل كشور ارائه مي كنند، در اختيار داشته باشند. طبيعي است كه وجه انتخابات به سمت انتخاب كساني مي رود كه از جامعتين مطرح مي شوند. اما خوشبختانه ميدان رقابت باز است.
* ميزان رقابت در  اين دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- عرصه كاملا رقابتي است. در برخي ادوار انتخاباتي در برخي حوزه ها فقط به حد ظرفيت نمايندگان خبرگان كانديدا داشتيم. اما در  اين دوره با جابجايي از استان هايي كه نفرات كمتري دارد  اين مسئله اصلاح شد و انتخابات  اين دوره خبرگان كاملا رقابتي خواهد بود.

سايه روشن
قوانين و مقررات تبليغات انتخاباتي
مجلس خبرگان رهبري

* به منظور تضمين برخورداري يكسان نامزدهاي خبرگان از امكانات دولتي و بازرسي و كنترل نحوه تبليغات نامزدها ، در هر استان كميسيوني به نام كميسيون بازرسي تبليغات انتخابات خبرگان در محل استانداري و بنا به دعوت استاندار تشكيل مي گردد .
* برنامه هاي تبليغاتي راديو تلويزيون نامزدهاي انتخابات خبرگان بايد قبل از پخش ، ضبط شود و از نظر كميسيون بازرسي تبليغات بگذرد .
* نامزدهاي انتخاباتي خبرگان كه صلاحيت آنان توسط شوراي نگهبان تأييد و از طرف وزارت كشور اعلام شده، هر يك حق دارند به طور مساوي از امكانات صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در مركز استان استفاده نمايند  .
* پس از انتشار رسمي اسامي نامزدها ،فعاليت هاي تبليغاتي انتخاباتي آنان 15 روز قبل از روز اخذ رأي شروع و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأي ادامه خواهد داشت .
تبصره 1 - درصورت جابجائي نامزدها از يك استان به استان ديگر ، فرمانداران مراكز دو استان موظفند بلافاصله آگهي اصلاح شده اسامي نامزدها را منتشر نمايند.
تبصره 2 - انصراف نامزدهاي انتخاباتي از شركت در انتخابات بايد حداقل 72 ساعت قبل از شروع اخذ رأي كتباً توسط نامزد يا نماينده وي به فرماندار مركز حوزه انتخابيه يا وزارت كشور اعلام شود  . عدول از انصراف پذيرفته نمي شود  .
* نامزدهاي خبرگان ، با هر سمتي كه داشته باشند به طور يكسان مشمول اين مقررات بوده و نبايد تحت هيچ عنوان، بيش از آنچه توسط كميسيون بازرسي تبليغات تعيين شده ، از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران استفاده نمايند  . صدا و سيما نيز نبايد از هنگام انتشار پذيرش نامزدي تا تعيين نتيجه برنامه هاي ديگر آنها را پخش كند .
* استفاده از وسائل ، كاركنان و ساير امكانات دولتي و مؤسسات و شركتهاي وابسته به دولت ، نهادهاي انقلاب اسلامي ، جايگاه هـاي خطابه نماز جمعه ، كليه دانشگاه ها و شهرداريها و كليه دستگاههايي كه از بودجه عمومي كشور بـه هر مقدار استفاده مي نمايند براي تبليغات كليه نامزدهاي خبرگان اكيداً ممنوع است .
* الصاق اعلاميه ، پوستر و هرگونه آگهي تبليغاتي روي علائم راهنمايي ، تابلوي بيمارستانها و تابلوي مدارس و ساير مؤسسات آموزشي و سازمانهاي عمومي و ادارات دولتي و سازمانهاي وابسته به دولت و اتومبيلهاي دولتي و اتوبوسهاي شركت واحد اتوبوسراني در سراسر كشور ممنوع بوده و مأمورين انتظامي مكلفند نسبت به برداشتن و از بين بردن چنين اوراق تبليغاتي اقدام نمايند و در صورت مشاهده متخلفين ، آنان را جلب و به منظور تعقيب قانوني به مقامات قضايي تحويل دهند .
تبصره 1 - در صورتي كه مطبوعات و نشريات يوميه ، هفتگي و ماهنامه ، در زمان ممنوعيت تبليغات انتخابات ، عكس و خبر و مطلبي بر له يا عليه يكي از نامزدهاي خبرگان چاپ و منتشر نمايند ، ناشر يا ناشرين بر طبق مقررات مسئول خواهند بود  .
تبصره۲ - استفاده از هرگونه آثار تبليغاتي نامزدها و طرفداران آنان اعم از كاغذي ، پارچه اي ، مقوايي ، فلزي و يا هر جنس ديگر با ابعاد بيشتر از 70 *۱۰۰ سانتيمتر ممنوع است  .
تبصره 3 - فرمانداري ها و بخشداري ها مي توانند با استفاده از امكانات محلي ، محلهاي مناسبي اعم از ثابت يا سيار را براي الصاق يا ارائه آثار تبليغاتي نامزدها تعيين نمايند  .
* گزارش هرگونه سوءاستفاده تبليغاتي يا تخلف از مقررات قانوني ، در كميسيون بازرسي تبليغات استان مورد بررسي قرار مي گيرد و در صورت اثبات تخلف مراتب رسماً به وسيله رئيس كميسيون به نامزد مربوطه ابلاغ و در موارد ممكن همه آثار تخلف جمع آوري و محو شده و نامزد مربوطه نيز موظف به محو آثار تخلف و جلوگيري از ادامـه آن است ضمناً يك نسخه از اخطار مـزبـور همـزمان بـه اطلاع مراجع نظارتي مي رسد  .

شوراهاي اسلامي شهر
* مدت فعاليت تبليغات انتخاباتي براي كليه نامزدها يكسان است و 8 روز قبل از روز اخذ رأي آغاز مي گردد و تا 24 ساعت قبل از روز اخذ رأي ادامه خواهد داشت.
* در فعاليتهاي تبليغات انتخاباتي، انجام امور ذيل ممنوع است و مرتكبين تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند:
۱ - نوشتن و يا اظهار مطالب خلاف واقع.
۲ - ديوار نويسي، راه اندازي كاروانهاي تبليغاتي و استفاده از بلندگوهاي سيار خارج از محل سخنراني و يا ستاد تبليغاتي انتخاباتي.
۳ - اعلام نظر شخصيتها در تأييد نامزدها با ذكر عنوان و مسئوليت آنان.
۴ - استفاده از صدا و سيما و ميز خطابه نماز جمعه و يا هر وسيله ديگري كه جنبه رسمي و دولتي دارد.
۵ - فعاليت انتخاباتي كارمندان در ساعات اداري.
۶ - استفاده از وسايل و امكانات وزارتخانه ها، ادارات، شركتهاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداريها و شركتها و سازمانهاي وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتي كه از بودجه عمومي(به هر ميزان) استفاده مي كنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امكانات مزبور.
۷ - فعاليت تبليغاتي مجريان و ناظران انتخابات براي نامزدهاي انتخاباتي در قلمرو جغرافيايي مسئوليت خود.
۸ - الصاق هرگونه آثار تبليغاتي نامزدها بر روي علائم راهنمايي و رانندگي، تابلوي بيمارستان، تابلوي مدارس و ساير مؤسسات آموزشي و تابلوهاي منصوبه در معابر عمومي توسط بخش دولتي و وابسته به دولت و همچنين تأسيسات دولتي و صندوقهاي پست، باجه هاي تلفن، پست هاي برق و تلفن، تابلوها و املاك بخش خصوصي(مگر با رضايت مالكان يا متصرفان) و هرگونه تابلوي راهنما، مأمورين انتظامي در صورت مشاهده چنين مواردي متخلفان را جلب و بمنظور تعقيب قانوني به مقامات قضايي تحويل مي نمايند. شهرداريها موظف اند با استفاده از امكانات نسبت به امحاء چنين اوراقي اقدام نمايند.
۹ - تبليغ عليه نامزدها و هرگونه هتك حرمت و حيثيت آنان.
۱۰ - پاره يا معدوم نمودن عكس و آثار تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي در مدت و زمان قانوني تبليغات كه در محلهاي مجاز الصاق شده و يا نصب شده باشد.
۱۱ - انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي تحت عنوان داوطلبي خارج از مهلت قانوني تبليغات.
تبصره 1 - درجات تحصيلي و سوابق خدمات و فعاليتهاي مورد ادعا در آثار تبليغاتي بايد مستند به مداركي باشد كه در صورت نياز هيأت اجرايي، ارائه آنها امكان پذير باشد.
تبصره 2- شهرداريها مي توانند با استفاده از امكانات محلي، محلهاي مناسبي را براي الصاق و يا ارائه آثار تبليغاتي نامزدها تعيين نمايند.
تبصره 3- استفاده از امكانات تبليغي مؤسساتي كه به نحوي از بودجه عمومي استفاده مي كنند ولي با رعايت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقيقي و حقوقي براي آنها كارهاي تبليغاتي انجام مي دهند(مثل نشريات وابسته به دولت)، در تبليغات انتخاباتي بلامانع است.
تبصره 4- استفاده از اماكن دولتي و عمومي مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذيصلاح و پرداخت هزينه برابر براي تمامي نامزدها و طرفداران آنها بلامانع است.
تبصره 5- استفاده از هرگونه آثار تبليغاتي نامزدها و طرفداران آنان اعم از كاغذي، پارچه اي، مقوايي، فلزي و يا هر جنس ديگر با ابعاد بيشتر از 70 * 100 سانتي متر ممنوع است.
تبصره 6- شركت پست در چارچوب اساسنامه خود مي تواند در امر توزيع آثار تبليغاتي نامزدها اقدام نمايد.
* مطبوعات و نشريات حق ندارند آگهي يا مطالبي عليه نامزدهاي انتخاباتي درج نمايند و يا مطلبي بنويسند كه دال بر انصراف گروه يا اشخاصي از نامزدهاي معين باشد.تبصره - مطبوعات و نشريات در انتشار هرگونه مطلب در خصوص نامزدها مكلفند به نحوي اقدام نمايند كه فرصت پاسخگويي براي نامزد در مهلت مجاز تبليغاتي فراهم باشد.
* انتشار اعلام نظر شخصيتها (بدون ذكر عنوان و مسئوليت آنان)، مجامع، احزاب و گروههاي مجاز، در تأييد نامزد انتخاباتي بايد مستند به مدرك كتبي و امضا شده مربوط به تأييد و حمايت باشد و نامزد انتخاباتي در صورتي كه بخواهد از تأييد مراجع ياد شده در صدر اين نامه استفاده نمايد بايد مستندات و مدارك آن را ارايه كند.

سياست
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |