دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۱ - Dec 18, 2006
طي مراسمي با حضور مسئولان شهرداري و گروهي از هنرمندان در تئاتر شهر
برگزيدگان پنجمين جشنواره تئاتر كانون ها معرفي شدند
006588.jpg
گروه ادب و هنر- پنجمين جشنواره تئاتر كانون هاي نمايش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران طي مراسمي در تئاتر شهر به كار خود پايان داد. در اين مراسم كه با حضور گروهي از مسئولان شهرداري، مركز هنرهاي نمايشي و هنرمندان مطرح تئاتر برگزار شد داوران برگزيدگان جشنواره را در سه بخش جنبي، كودك و نوجوان و بزرگسالان به اين شرح اعلام كردند.
در بخش جنبي كه اختصاص به تقدير از فعاليت هاي مسئولان فرهنگسراها در ارتقاي سطح تئاتر داشت، از ابوالفضل ورمزيار، مجتبي اقدامي، فرهاد خسروي وفا،  حسين يكتا عرباني، بابك تن، هاجر رسايي ، سعيد شريفي پور، زهرا قاسمي، عباسي، منصور احمدپور، و عبادالله رمضاني، مسئولان وكارشناسان تئاتر فرهنگسراهاي تهران تقدير به عمل آمد.
در بخش بازيگر برگزيده مرد جايزه اول به آرش عباسي براي زيرزمين ، جايزه دوم به مهران نيك زاد براي تابلو و جايزه سوم به اميرعباس حسيني براي پنجره اهدا شد. همچنين از بازيگران نمايش هاي دروغ ممنوع ، قطار ساعت 21:15 و تابلو قدرداني شد.
در بخش بازيگري زن، با تقدير از سروناز نانكلي، جايزه اول به رويا دعوتي براي نمايش زيرزمين ، جايزه دوم به نفيسه زارع و جايزه سوم به پرستو كرمي اعطا شد. همچنين سولماز منصوري راد براي بازي در گرگ گرگ است و آزاده حسومي براي بازي در نمايش گربه دم بريده به  عنوان برگزيدگان دوم و سوم انتخاب شدند.
در بخش نمايشنامه نويسي نيز با قدرداني از بيتا داودي براي پرشي به وسعت عشق ، جايزه دوم به هوشنگ فضلي براي شطرنج سوئيسي و جايزه سوم به طور مشترك به خيراله تقياني براي آخرين پست شب يلدا و آرش عباسي زيرزمين تعلق گرفت. در بخش ويژه هم نمايش هفت نمايش كوتاه به نويسندگي و كارگرداني اسماعيل خلج مورد تقدير قرار گرفت.
در بخش كارگرداني هم با تقدير از امير حيدري براي نمايش دروغ ، جايزه سوم به حميدرضا حسينعلي براي نمايش  تابلو و مينو ميرشاه ولد براي زيرزمين اهدا شد.
در بخش كودك و نوجوان جشنواره و در قسمت موسيقي جوايز رتبه  دوم به مهدي حسين پور براي نمايش گرگ گرگ است و رتبه  سوم به علي سيف براي نمايش جنگ كوه تعلق گرفت.
در بخش عروسك گرداني جوايز رتبه دوم به عروسك گردانان خيالبازي و رتبه سوم به مريم ايرانمنش براي خواجه لطيف اعطاء شد. در بخش نويسندگي كودك ضمن تقدير از بهروز غريب پور، جايزه  دوم به مسلم قاسمي براي گرگ گرگ است و جايزه سوم به حميدرضا ري شهري براي گربه  دم بريده اهداء شد.
در بخش كارگرداني كودك جوايز رتبه سوم به هلن محمدرضايي براي خيالبازي ، جايزه دوم به  طور مشترك به جلال منتظري و صادق ميرزايي براي گرگ گرگ است و حميدرضا ري شهري كارگردان گربه دم بريده و جايزه اول به حامد زحمتكش و مهدي فرشيدي سپهر براي كمپاني عروسكي اهداء شد.
در بخش بزرگسالان هم در بخش طراحي صحنه ضمن تقدير از وحيد ميريونسي براي نمايش تابلو ، جايزه اول به ميترا حكيم هاشمي براي نمايش حركت غبار بر سطح خاك و جايزه  دوم به مينو ميرشاه ولد براي نمايش زيرزمين اهدا شد.

طنين موسيقي ملل مسلمان در جشنواره فجر
گروه ادب و هنر- در بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، گروه  هايي از كشورهاي مسلمان در قالب بخش ملل مسلمان به اجراي برنامه  هاي موسيقي مي  پردازند.
بخش ملل مسلمان بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر و بخش بين الملل اين جشنواره هم زمان با آغاز اين جشنواره كار خود را آغاز كرده و در بخش ملل مسلمان هنرمنداني از كشورهاي اسلامي جهان به اجراي برنامه خواهند پرداخت.هنرمندان لبناني نيز در اين بخش به اجراي موسيقي لبنان مي  پردازند. همچنين در اين جشنواره گروه  هاي موسيقي تركيه،   مالزي، پاكستان، تاجيكستان و آذربايجان، حضور فعال خواهند داشت.از سويي ديگر رهبر اركستر موسيقي ملي نيز اعلام كرده دو برنامه متفاوت در بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر اجرا مي كند. فرهاد فخر الديني قصد دارد با تركيب جديدي از اركستر موسيقي ملي برنامه هاي متفاوتي را در اين دوره از جشنواره فجر ارائه دهد.اين آهنگساز گفت: در مجموع حدود 26 قطعه در دو برنامه متفاوت اجرا مي كنيم كه علاوه بر تعدادي از قطعات تكراري؛ "رقص صبا " كاري از علي اكبر قرباني، "صبوري"، "گلگشت"، "شب گرد"، "سرخوشان"، "حق ناشناس"، "با صفا شو"، "گيسو"، "كبوتر" و "جدايي" از جمله قطعات جديدي هستند كه گروه موسيقي اركستر ملي اجرا خواهد كرد.كامبيز روشن روان نيز اعلام كرد: بخشي از برنامه هاي بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود.
دبير بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر گفت: گروه  هاي موسيقي سالهاست كه در تالارها و سالن  هاي مربوط به خود همچون تئاتر شهر، اجرايي نداشته  اند. در سالهاي قبل از انقلاب تمامي اجراهاي اركسترهاي صدا و سيما به خصوص اجراي اركستر مجلسي در مجموعه تئاتر شهر كه به منظور برگزاري كنسرت  ها و اجراهاي موسيقي در اولويت ساخته شده بود و دنبال مي  شد كه متاسفانه در سالهاي بعد از انقلاب شاهد كمترين اجراهاي موسيقي در آن بوده  ايم.روشن روان معتقد است: اجراهاي موسيقي در مجموعه تئاتر شهر با توجه به معضل نبود سالن كافي براي اجراي موسيقي صورت مي  گيرد.

جعفري جلوه:
فيلم هاي پروين گونه مي تواند
سينماي ملي را تعريف كند
گروه ادب و هنر- محمدرضا جعفري جلوه، معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگو با ستاد خبري دومين جشنواره زنان فيلمساز گفت: نكته آموزي، عبرت آموزي و پندآموزي فيلم هاي زنان فيلمساز اگر به رنگ هويت گرايي، اصالت گرايي و نوگرايي كلام پروين در ادبيات باشد نقشي مادرانه و معلم گونه براي زنان سينماگر در جامعه تعريف مي كند.
معاون سينمايي ارشاد در ادامه گفت: زنان سينماگري كه كلام آنها همچون كلام پروين بي هراس، نو و اصيل باشد پروين سينماي ايران اند و جايگاه آنها در سينماي كشور در بعد معنوي فرهنگ انساني تعريف مي شود و فيلم هاي پروين گونه آنان مي تواند هويت ملي و سينماي ملي را براي جامعه تعريف كند.

قصه گوي ژاپني: صداهاي طبيعت به قصه ها وزن مي دهد
گروه ادب و هنر- رئيس انجمن قصه  گويان ژاپني به منظور آموزش مربيان و قصه گويان ايراني براي استفاده از اصوات و شعرها در قصه ها صبح امروز يك كارگاه آموزشي برگزار كرد.به گزارش همشهري، ميكي ساكوراي، قصه گوي ژاپني اظهار داشت: صداهايي كه در طبيعت هستند، مثل صداي حيوانات و پرندگان به قصه ها وزن و قافيه مي دهد. ميكي ساكوراي به فعاليت 440 قصه گوي داوطلب و 10 قصه گوي حرفه اي تئاتر و فستيوال ها در ژاپن اشاره كرد و گفت: اغلب قصه گوهاي داوطلب يا آماتور، مادران جوان و خانه داري هستند كه در مدارس، مهدهاي كودك و مجتمع هاي منطقه اي براي كودكان و حتي افراد مسن قصه مي گويند.

فيلم هاي ژاپني ركوردها را شكستند
مهر:توهو، از قديمي  ترين استوديوهاي فيلمسازي و بزرگترين توزيع كننده فيلم درژاپن، اعلام كرد با درآمد حاصل از فروش فيلم هايش در سال 2006 ركورد فروش تمام دوران اين استوديو شكسته شده است. مجموع فروش فيلم هاي اين استوديو از ژانويه 2006 تا پايان نوامبر حدود 476 ميليون دلار (56 ميليارد ين) بود كه پيش بيني مي  شود اين رقم تا پايان سال به 503 ميليون دلار برسد.به اين ترتيب، ركورد قبلي كه 467 ميليون دلار در سال 2001 بود، شكسته شد. امسال به لحاظ فروش يكي از موفق ترين سال ها براي توليدات ژاپني بود. از جمله فيلم هاي پرفروش امسال مي  توان به "داستان هايي از زمين دريا" (4/65 ميليون دلار)، "اومي زارو 2: آزمون اعتماد" (61 ميليون دلار)، درام شيرين (حدود 52 ميليون دلار) اشاره كرد. از سوي ديگر آكادمي  علوم و هنرهاي سينمايي آمريكا اسامي  هفت فيلم حاضر در فهرست اوليه بخش اسكار بهترين جلوه هاي تصويري را اعلام كرد.
"كازينو رويال"، "شبي در موزه"،"دزدان درياي كارائيب: سينه مرد مرده"،"پوزيدون"، "بازگشت سوپرمن" ،"افراد ايكس" و "ايراگون" هفت فيلمي  هستند كه در فهرست اوليه آكادمي  گنجانده شده اند.روز 17 ژانويه سال آينده اعضاي كميته اعلام نامزدهاي بخش بهترين جلوه هاي تصويري تنها 15 دقيقه از هر هفت فيلم را مي بينند و بعد سه فيلم را براي فهرست نهايي مراسم اسكار انتخاب مي  كنند. نامزدهاي اسكار روز 23 ژانويه (سوم بهمن) مشخص مي شوند. مراسم اسكار امسال 25 فوريه (ششم اسفند) در كداك تيه تر هاليوود برگزار مي  شود.

هنرايراني
اصفهان- همايش هنر نبوي
اولين همايش بين المللي هنر نبوي(ص) همزمان با عيد سعيد قربان و پايان يافتن سال پايتختي فرهنگي اصفهان در جهان اسلام و نيز آغاز سال ميلادي، از 8 تا 10 دي در شهر اصفهان برگزار مي شود.هزار و 500 نفر از شخصيت هاي هنري - پژوهشي و نخبگان علمي 20 كشور جهان در اين همايش شركت خواهند كرد، به علاوه در اين همايش هفت گروه فعال نيز در عرصه ادبيات، موسيقي هنرهاي تجسمي و هنرهاي سنتي، تئاتر، معماري و شهرسازي و هنرهاي نمايشي به فعاليت خواهند پرداخت.
سنندج - جشنواره فيلم پليس
دومين جشنواره فيلم پليس هفته آينده همزمان با 15 استان كشور در كردستان برگزار مي شود. سرتيپ حميدعطايي گفت: در اين جشنواره سه تا 9 فيلم اكران نشده نمايش داده مي شود. وي با بيان اينكه 90 درصد تماشاگران دانش آموزان و جوانان خواهند بود اظهار اميدواري كرد برگزاري اين جشنواره منجر به تعميق و تعامل بيش از پيش مردم و پليس شود.
آبادان - موزه مسكوت دفاع مقدس
منطقه انكس آبادان كه قرار بود به موزه باز جنگ تبديل شود، منتظر كمك وزارتخانه هايي است كه دو سال پيش قول همكاري داده بودند.وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي، بازرگاني، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، نفت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در جلسه مشتركي كه در سال 83 برگزار شد توافق كردند تا محله انكس آبادان در كنار اروند رود با ويژگي هاي منحصر به فردش تبديل به موزه جنگ و مجتمع فرهنگي شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز موظف شد تا با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري راه اندازي اين مجتمع فرهنگي را آغاز كند.
يزد- تأسيس موزه خوشنويسي
معاون فرهنگي و هنري ارشاد يزد از اين استان به عنوان يكي از قطب هاي مهم و ارزشمند خوشنويسي در كشور نام برد. سيد جواد رفائي با اشاره به اينكه دولت نهم به هنرهاي معرفتي و ديني توجه ويژه دارد از تشكيل موزه هنر خوشنويسي در يزد خبر داد. وي گفت: با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به استان يزد مقدمات تشكيل اين موزه قطعي خواهد شد. در اين موزه آثار 3 دوره برگزيده جشنواره خوشنويسي رضوي و آثار برجسته خوشنويسي و هنري در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
كرج- نقد و بررسي 17 فيلم
هفده فيلم از 17 كارگردان مطرح كشور تا پايان امسال هر يكشنبه در حوزه هنري شهرستان كرج نقد و بررسي مي شود.براساس اين گزارش فيلم سينمايي ديوانه از قفس پريد اثر احمدرضا معتمدي از جمله اين فيلم ها است كه ديروز مورد نقد و بررسي كارشناسان قرار گرفت.علاقه مندان براي حضور در اين برنامه مي توانند يكشنبه ها از ساعت 13 تا 16 به حوزه هنري كرج واقع در بلوار نبوت پايين تر از ميدان نبوت خيابان ميلاد مراجعه كنند.

اخبار كوتاه
ترجمه بنگالي داستان هاي جلال آل احمد: گزيده داستان  هاي كوتاه جلال آل احمد با همكاري مشترك رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در بنگلادش و انتشارات بين المللي الهدي به زبان بنگالي منتشر شد.
سمينار نمايش و دين: نخستين سمينار بزرگ بين المللي "نمايش و دين" شانزدهم و هفدهم دي ماه و در آستانه برپايي جشنواره بين المللي تئاتر فجر با حضور صاحبنظران برجسته اي از سراسر جهان در تهران برگزار مي شود. اين سمينار در روزهاي شانزدهم و هفدهم دي ماه سال جاري در محل تالار فريدون ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
نقد عصر جمعه: فيلم سينمايي "عصر جمعه"  ساخته مونا زندي حقيقي در دانشگاه صنعتي شريف به نمايش در مي آيد. كانون فيلم دانشگاه شريف در ادامه برنامه نمايش هفتگي فيلم، اين هفته "عصر جمعه" را به نمايش مي گذارد.
مستند آژانس شيشه اي در جشنواره پليس: مستندي از "آژانس شيشه اي" ابراهيم حاتمي كيا با عنوان "دل واژه" در بخش مستند جشنواره فيلم پليس حضور دارد. اين فيلم توسط اميد نجوان ساخته شده كه تلاشي است براي بررسي كارگرداني، فيلمنامه و بازيگري "آژانس شيشه اي".
006591.jpg
كيميايي ميهمان فيلم شهر: مسعود كيميايي امروز ساعت 18 در سينما فلسطين با ميهمانان خارجي و دست اندركاران دومين جشنواره فيلم شهر ديدار و گفت وگو مي كند.
نگاره هاي اصفهان: نمايشگاه معرفي و نمايش بخشي از نگاره هاي اصفهان و مرقع دوران صفوي و بررسي تحولات مكتب اصفهان با نمايش آثار معين مصور و مير عماد حسني تا دهم دي در تماشاگه زمان واقع در زعفرانيه، نبش چهار راه بغدادي برگزار مي شود.
مراسم يادبود ايرج زند: مراسم هفتمين روز درگذشت ايرج زند هنرمند نقاش و مجمسه ساز، 29 آذر از ساعت 16 تا 18 در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
اجراي كنسرتو ساكسيفون:كنسرتو ساكسيفون عليرضا مشايخي فردا در سالن شهيد آويني دانشگاه تهران اجرا خواهد شد. عليرضا مشايخي گفت: در اين برنامه، فريماه قوام صدري يكي از سوليست هاي پيانو خواهد بود و بوركهارت فريدريش -موسيقيدان آلماني- تكنوازي كنسرتوي ساكسيفون را به عهده خواهد داشت.
نشست نواي اسرارآميز:نشست خبري نمايش نواي اسرارآميز امروز ساعت ۳۰‎/۱۵ در دفتر مديريت مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود.اين نمايش هر روز ساعت۱۹ به كارگرداني سهراب سليمي در تالار چهارسو روي صحنه مي رود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |