دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۱ - Dec 18, 2006
معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت:
۶۰ طرح نيمه تمام بهداشتي - درماني رها شده اند
006609.jpg
گروه اجتماعي- معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت با بيان اين كه 60 پروژه نيمه تمام بهداشتي- درماني بعضاً به علت مكان يابي غلط و عمدتاً به علت عدم تامين منابع مورد نياز، رها شده اند، گفت: پيش بيني مي شود براي اتمام اين پروژه ها به يك هزار ميليارد تومان اعتبار نياز باشد كه بايد در بودجه 86 ديده شود.
رحمت الله حافظي در جمع خبرنگاران با تشريح جزئيات طرح نمايندگان مجلس براي رفع كسري بودجه وزارت بهداشت، گفت: منتظر تصويب اين طرح يك ميليارد دلاري تا دو هفته آينده در مجلس هستيم.
وي در خصوص نحوه توزيع يك ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي گفت: در صورت تصويب نهايي اين برداشت، 470 ميليارد تومان صرف تأمين كسري هاي حقوقي بهداشت و درمان كشور، 200 ميليارد تومان ويژه آموزش (دوسوم در اختيار وزارت علوم و يك سوم در اختيار وزارت بهداشت) 200 ميليارد تومان براي احداث و جايگزيني بيمارستان ها با قدمت بيش از۵۰ سال و۳۰ ميليارد تومان نيز صرف تامين هزينه هاي درمان اقشار آسيب پذير خواهد شد. معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت در خصوص پروژه هاي نيمه تمام بهداشتي و درماني با بيان اين كه برخي پروژه ها از سال 60 رها شده اند، ادامه داد: براي سال آينده مقرر شد، پروژه هايي با پيشرفت فيزيكي بالاتر از 65 تا 70 درصد، فعال شده و با اعتبار محدود، سريع تر به بهره برداري برسند كه لازمه آن، ديدن اعتبار در بودجه سال 86 است.حافظي گفت: پروژه هاي بيمارستاني امسال شامل۳۲ بيمارستان كوچك 10 تخته در شهرهاي زير 50 هزار نفر جمعيت است كه پيش بيني مي كنيم حداكثر تا 18 ماه آينده ساخت آنها به پايان برسد. علاوه بر آن بيمارستانهاي 32 تخته در شهرهاي بالاي 50 هزار نفر جمعيت است (كه بيش از 50 كيلومتر با اولين بيمارستان شهري فاصله دارند). اين بيمارستانها نيز حداكثر تا 3 سال آينده ساخته مي شوند. وي اضافه كرد: همچنين 1296 تخت بيمارستاني نيز به عنوان تخت هاي جايگزين بيمارستانهاي فرسوده با قدمت بيش از 50 سال نيز بر اساس مصوبه امسال ساخته مي شوند كه پيش بيني ما اين است كه تا 7 سال آينده اين پروژه ها نيز به پايان برسند.

معاينات دندانپزشكي در مهدهاي كودك انجام مي شود
گروه اجتماعي- از اين پس در مهدهاي كودك  سراسر كشور معاينات دندانپزشكي انجام مي شود.
به گزارش همشهري محمد حسين جوادي، مدير كل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي، در اين باره گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده بر روي كودكان مهدهاي سراسر كشور، كودكان ايراني در سه سالگي با 2 دندان و در شش سالگي با 5 دندان پوسيده مواجه مي شوند كه با توجه به آمار بالايي كه در اين تحقيق به دست آمد با دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت براي رسيدگي و بهبود اين وضع تفاهم نامه اي امضا شده است.
بر اساس گفته هاي جوادي اعتبار اين طرح كه براي كودكان 4تا 6 ساله اجرا مي شود براي سال جاري 80 ميليون تومان است.براساس آخرين آمار اعلام شده از سوي سازمان ثبت احوال كشور، افزون بر 8/6 ميليون كودك زير شش سال در كشور وجود دارد كه بايد به مراكز پيش دبستاني بروند. نكته مهم اين است كه از اين تعداد فقط هشت دهم درصد داراي مادران خانه دار بودند و بقيه مادران به اجبار و به علت شاغل بودن، فرزندان خود را به مهد كودك سپرده اند.

افراد با رفتارهاي پرخطر نبايد از دريافت مراقبت هاي درماني محروم شوند
گروه اجتماعي - وزير بهداشت گفت: پرداختن به آگاهي ، نحوه نگرش و چگونگي عملكرد افراد با رفتارهاي پرخطر از اولويت هاي اساسي ريشه يابي و ترسيم راهكارهاي مؤثر پيشگيري و كنترل و درمان ايدز محسوب مي گردد.
به گزارش همشهري، كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت و درمان در جلسه هم انديشي سياستگذاران عدالت و سلامت با موضوع اصلاحات در نظام سلامت با اشاره به كاهش نابرابري ها و بي عدالتي ها در بخش سلامت به عنوان يكي از موضوعات مطرح و اصلاح نظام سلامت گفت: افراد با رفتارهاي پرخطر نبايد از دريافت مراقبتهاي درماني محروم شوند و البته قبل از آن وظيفه دولت و حكومت افزايش آگاهي مردم و كاهش رفتارهاي پرخطر است.لنكراني با اشاره به اين كه سياست گذاري و برنامه ريزي براي رسيدن به عدالت بايد ضرورتاً مستند بر تحقيقات و پژوهش باشد، گفت: تصميم گيري ها بايد صرفاً بر اساس مستندات و واقعيات بيروني صورت گيرد تا اين رويكرد از حالت ايستايي خارج و به پويايي مبدل شود.
شيرين جلالي نيا، عضو مركز تحقيقات بهداشت باروري معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، نيز در اين خصوص به ايسنا گفت: در بررسي يكي از شهرستان هاي مرزي كشور در خصوص ابتلا به ايدز با هدف ترسيم راهكارهاي پيشگيري، كنترل و درمان اين بيماري از بين 80 راننده، 7/33درصد درخصوص بيماري هاي آميزشي آگاهي نداشتند و در بين علايم بيماري هاي آميزشي به ترتيب درد يا سوزش ادرار 4/46 درصد و ترشحات 1/38 درصد بيش از ساير علايم نزد ايشان شناخته شده بود. همچنين 5/6 درصد از افراد تاكنون حتي نام اين بيماري را نشنيده و 20 درصد از اين تعداد به نقش پيشگيرانه در انتقال عفونت اعتقادي نداشتند.جلالي نيا بر نياز به آموزش و توجه به نگرش رانندگان ترانزيت در خصوص بيماري ايدز تاكيد كرد و گفت: اين امر از مهمترين اولويت هاي عرصه پيشگيري و كنترل محسوب مي گردد و بدون شك استفاده از مفاد و روش هاي آموزشي متناسب با مخاطبين، راهگشاي عملكرد صحيح تر و ارتقاي سلامت ايشان و جامعه خواهد بود.

دستگاه هاي اجرايي طرح هاي خود را به جوانان و بسيجيان واگذار كنند
گروه اجتماعي- عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر واگذاري امور كشور به افراد دلسوز و باتجربه، متخصص و پايبند به ارزشهاي انقلاب، بسيجيان را بهترين نيروهاي داراي اين شرايط دانست.
به گزارش همشهري حميدرضا حاجي بابايي، ضمن اعلام اين مطلب افزود: بايد اوقات فراغت در ايام مختلف سال را به فرصتي براي ايجاد فرهنگ سازي و تلاش در جوانان تبديل كنيم تا به تدريج شاهد پويايي و تحرك در جوانان و به دنبال آن كشور باشيم.وي ايجاد فرهنگ كار و تلاش در كنار آموزش هاي مهارت هاي فني و اجرايي لازم را حلقه اتصال جوانان با محيط و كار و جامعه دانست و خواستار بهره گيري چندمنظوره از اوقات فراغت جوانان شد.وي افزود: انجام پروژه هاي بسيجيان علاوه بر كيفيت بالا، صرفه جويي قابل ملاحظه اي را در هزينه و زمان داشته است.نماينده مردم همدان همچنين گفت: دستگاههاي اجرايي مي توانند با معرفي طرحهاي سازندگي خود به بسيج اجراي طرحهاي خود را در قالب اردوهاي هجرت جوانان و دانش آموزان واگذار كنند.

كوتاه
وزراي دولت افغانستان بر مبارزه با مواد مخدر در استان هاي اين كشور نظارت مي كنند
گروه اجتماعي - فدا حسين مالكي دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر به طور جداگانه با وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان و رئيس هيأت بين المللي كنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد تلفني گفت وگو كرد.
به گزارش همشهري مالكي در گفت و گو با حبيب ا... قادري وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان بر همكاري دو كشور براي مبارزه با توليد و قاچاق مواد مخدر تاكيد كرد و آخرين تلاش هاي دولت افغانستان در اين رابطه را جويا شد.
قادري نيز بر تصميم دولت افغانستان ، براي همكاري با جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: بر اساس تصميم دولت افغانستان وزراي كابينه موظف شده اند هر كدام بر مبارزه با توليد و قاچاق موادمخدر در يكي از استانها نظارت كنند. اين گزارش مي افزايد: مالكي در گفت وگوي جداگانه اي كه با پروفسور حميد قدس رئيس هيأت بين المللي كنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد (INCB ) انجام داد بر همكاري كشورمان با اين نهاد بين المللي تاكيد كرد. وي در خصوص اجلاس آتي بررسي كنترل پيش سازهاي مواد مخدر كه در تهران برگزار خواهد شد با پروفسور قدس رايزني كرد. رئيس INCB نيز در اين گفت وگو از همكاري ايران قدرداني و سطح همكاري ها را بسيار خوب ارزيابي كرد.
اجراي طرح هاي ويژه كنترل اعتياد در زندان ها
گروه اجتماعي- معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندان هاي كشور گفت: بر اساس آمار به دست آمده در طول 10 سال گذشته 50 درصد زندانيان به دليل مسائل مرتبط با مواد مخدر يا مصرف آن در زندان ها به سر مي برند.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر پرويز افشار در بازديد از روند اقدامات درماني اعتياد در ندامتگاه قزل حصار كرج اظهار داشت: اين 50 درصد نيز اغلب معتاد هستند و يك سوم آنان همچنان به مصرف مواد ادامه مي دهند.
وي افزود: هم اكنون طرح هاي ويژه كنترل اعتياد در زندان ها توسط سازمان زندان هاي كشور در حال اجراست و اين طرح در ريشه كني اعتياد اثرات سازنده اي داشته است. افشار خاطرنشان كرد: هم اكنون نجات معتادان تزريقي از طريق درمان با متادون در دستور كار است و ندامتگاه قزل حصار در اين زمينه از موفق ترين زندان هاي كشور بوده است.
وي تصريح كرد: اعتياد در زندان ها به عنوان ام الفساد جرايم شناخته شده است زيرا بسياري از جرايم ديگر نيز ريشه در مواد مخدر دارند و به همين دليل ريشه كني اعتياد از طريق متادون در جهان مورد توجه است. افشار ادامه داد: هم اكنون 50 كلينيك مشاوره رفتاري در كشور پيرامون پروژه متادون در حال فعاليت هستند و بيش از 4 هزار و 500 نفر تحت پوشش اين طرح قرار دارند كه يك هزار نفر آنان در قزل حصار هستند.
رشد روزافزون اعتياد اينترنتي در ميان كودكان جوانان و دانشجويان
ايسنا : در ميان مسايل و مشكلات رواني ـ اجتماعي جوانان، اعتياد اينترنتي از جمله موارد مهم و اساسي است كه مانند تمام اعتيادهاي ديگر با علائمي از قبيل اضطراب، احساس تنهايي، افسردگي، كج خلقي، ضعف اعتماد به نفس و ... همراه است؛ اين در حالي است كه نتايج تحقيقاتي بر روي 200 دانشجو نيز نشان مي دهد كه 77 درصد آنها در معرض خطر اعتياد به اينترنت قرار دارند.
روانشناسان معتقدند كه زياده روي در استفاده از اينترنت مي تواند، براي سلامت فكري و فيزيكي شخص خطرناك باشد. زيرا اعتياد به اينترنت، كاركرد انطباقي شخص را مختل مي كند. اگر شخصي به اينترنت معتاد شود، كاركردهاي وي غير انطباقي مي شوند. يكي از روانشناسان معتقد است كه هرگاه ميزان استفاده از اينترنت به كمتر از 19 ساعت در هفته برسد در آن صورت مي گوييم كه فرد به شكل طبيعي از اينترنت استفاده مي كند.
نتايج تحقيقات آمريكا نيز نشانگر آن است كه استفاده از اينترنت در ميان جوانان، بيش از هر گروه سني، ديگري است. كودكان نيز به عنوان گروه سني متفاوت در شمار رو به فزوني كاربران اينترنت قرار مي گيرند؛ به گونه اي كه در سال 2005 بيش از 77 ميليون كودك وارد فضاي سايبر شده اند.

بامردم
كمبود آب كشاورزي
كشاورزان روستاي نوده از توابع آشتيان كه تعداد آنها به 80 خانوار مي رسد به علت خشك شدن قنات اين روستا با كمبود آب روبه رو شده اند كل اين مشكل نيازمند توجه و اقدام سريع مسئولان است.
جمعي از اهالي روستا
با مردم: نام پيام دهندگان در همشهري محفوظ است.
حداقل پاسخ بدهيد
به خاطر تخلفي كه از يك راننده اتوبوس شهري در ترمينال غرب تهران سرزده بود، به واحد بازرسي اين ترمينال شكايت كردم، اما مدتهاست كه هيچ گونه پاسخي دريافت نكرده ام. در حالي كه اگر شكايت وارد هم نباشد بايد پاسخ به متقاضي داده شود.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
مقررات گوناگون و...
در خصوص پرداخت وام به آن تعداد از واحدهاي توليدي كه افراد دريافت كننده بيمه بيكاري از ادارات كار را جذب مي كنند، از سوي وزارت كار اعلام شده بود كه اين وام نياز به استعلام از ساير بانك ها ندارد، اما بانك رفاه همچنان استعلام از بانك ها را شرط پرداخت وام قرار مي دهد.
علي آرش- تهران
عدم پذيرش در پاركينگ طبقاتي
پس از هفت سال عمليات اجرايي كه ساخت پاركينگ طبقاتي لاله در خيابان فاطمي به اتمام رسيد و افتتاح شد، اما هنوز پذيرش خودروها در اين پاركينگ عملي نشده است.
هرمزي- تهران
تعادل ميان واحدهاي تجاري و مسكوني
در محله هاي مسكوني تهران به هنگام صدور مجوز براي ساخت پاساژهاي بزرگ تجاري بايد تعادل ميان واحدهاي مسكوني و تجاري رعايت شود، افزايش بي رويه پاساژهاي تجاري در اين مناطق باعث بروز ترافيك سنگين و ديگر مشكلات مي گردد.
مهندس كبريادوست- تهران
ضرورت رسيدگي به بهداشت يك كوچه
در خيابان آزادي- بين خيابان توحيد و رودكي، كوچه اي وجود دارد به نام طاهرنيا كه از نظر بهداشت و نظافت نيازمند رسيدگي بيشتري است، پيش از آنكه به صورت يك منبع آلاينده درآيد.
يوسفي- تهران
بحران ساخت و سازهاي بي رويه
ظاهراً كنترل ساخت و سازهاي بي رويه در مناطق لواسانات، اوشان و فشم، فراتر از مسئولان محلي نياز به تصميم گيري در سطح ملي دارد وگرنه در آينده نزديك علاوه بر مشكلات پيش بيني شده براي رودخانه  جاجرود و ميگون و درياچه سد لتيان، بايد شاهد مشكلات عظيم زيست محيطي در اين مناطق باشيم.
عقبايي دوست- تهران
در انتظار سند مالكيت
در سال 1374 از شركت كالا و خدمات شهر، واحدي را در پاسداران انتهاي گلستان پنجم در مجتمع شبنم خريداري كرديم، اما تاكنون سند مالكيت اين واحدها به مالكان آن داده نشده است.
گروهي از ساكنان مجتمع شبنم
با مردم: اسامي پيام دهندگان در همشهري محفوظ است.
براي حل مشكل مسكن
بهترين راه براي خروج از بحران مسكن، خارج ساختن زمين در تهران از حوزه كالاهاي سرمايه اي و كاهش شديد قيمت آن و ساخت انبوه خانه هاي ارزان قيمت براي مردم كم درآمد است.
م- دهشيري- تهران
حق مسكن كاركنان آتش نشاني
در كنار توجه به وضعيت كاركنان، اميدواريم حق مسكن و صدور حكم رسمي براي كاركنان سازمان آتش نشاني نيز مورد عنايت قرار بگيرد.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
پيشنهاد براي ساخت ميدان تره بار
قطعه زمين بزرگي در بلوار ستاري نبش خيابان پيامبر واقع شده است كه براي ساخت يك ميدان ميوه و تره بار مناسبترين محل ممكن مي باشد لذا از مسئولان ذي ربط تقاضا مي شود ضمن بررسي با توجه به نياز مردم آن منطقه به ايجاد چنين مركزي اقدام كنند.
محمد خيزان- تهران
پي گيري مسأله دوپينگ
دوپينگ بعضي از ورزشكاران يك مسأله جدي است كه بايد در داخل كشور با مساعي مسئولان پي گيري شود و مورد رسيدگي قرار بگيرد تا در سطح بين المللي مواجه با مسايل پيش بيني نشده و گاهي غيرقابل جبران نشويم.
سليم صادقي- تهران
تقاضاي زن كهنسال و بيمار
يك زن 80 ساله ام كه از يك سال پيش مبتلا به هپاتيت B و C شده ام. تاكنون از كمك ها و مساعدت كميته امداد امام خميني ره برخوردار بوده ام، اما از زماني كه به من ابلاغ شده كه كمك هاي كميته امداد قطع مي شود، نگران شده ام، چون بدون اين قبيل حمايت ها قادر به ادامه زندگي نخواهم بود.
نام محفوظ
با مردم: نام و نشان پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
مطالبات معوقه
پرداخت 12 درصد براساس حكم ديوان عدالت، بيمه عمر، وام ضروري و صدور كارت منزلت از جمله مطالبات بازنشستگان بوده است كه هنوز تحقق نيافته است.
محمد كشاورزي آزاد- تهران
ساخت و ساز در يك پارك
بخش اعظم پارك پاس در شهرك چشمه با قطع وسيع درختان در معرض ساخت و ساز قرار گرفته است. از شهرداري منطقه خواستار اجراي مقررات مربوط به حفاظت از پارك ها مي باشيم.
علي- ب- تهران

پاسخ مسئولان
مشكل برطرف شد
احتراما در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه همشهري مورخ 14/8/85 مبني بر قطع برق خيابان ميرفخرايي واقع در نارمك به آگاهي اهالي محترم خيابان ميرفخرايي واقع در نارمك مي رساند كه نسبت به تعويض كابل معيوب و اجراي كابل كشي اقدام و مشكل آن محل برطرف گرديد .
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال شرق تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |