پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۴ - Dec 21, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
به مردم رحم كن تا خداوند به تو رحم كند.

من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 379
امروز با حافظ
حال هجران تو چه داني كه چه مشكل حاليست
ما هم اين هفته برون رفت و به چشمم ساليست
عكس خود ديد گمان برد كه مشكين خاليست
مردم ديده ز لطف رخ او در رخ او
آب و هوا
007239.jpg

عكس روز
007248.jpg
عكس: رويترز‎/ احمد مسعود
ديروز مسئولان باغ وحش دهلي نو اعلام كردند، كنترل جمعيت آهوهاي خال سفيد در اين مكان از دست آنها خارج شده است. اين عكس ديروز در همين باغ وحش ثبت شد.

در شهر چه خبر
جوجه آخر پاييز
با افزايش نرخ برخي تنقلات و ميوه هاي ويژه طولاني ترين شب سال، خريداران كه پي درپي اخبار مربوط به فراواني محصولات را در رسانه ها مي خواندند و يا مي شنيدند متوجه غالب بودن مناسبت هاي فصلي بر قيمت هاي بازار شدند. شهروندان ظرف چند روز گذشته انواع آجيل را تا كيلويي 7 هزار تومان نيز تهيه كردند و هندوانه كيلويي 600 تومان و انار كيلويي 1000 تومان نشان داد جوجه را آخر پاييز مي شمارند. در چنين شرايطي اغلب خريداران اميدوارند اتيكت هايي كه براي جادادن ارقام جديد قد كشيده اند پس از سپري شدن شب يلدا مجددا به همان ارقام قبلي بازگردند.

جعبه هاي سنگين
زمزمه گراني شيريني هنوز تمامي شهر را فرا نگرفته بود كه رييس اتحاديه قنادان تهران اين موضوع را تكذيب كرد. گويا آزادشدن نرخ آرد كه در ماه هاي گذشته با افزايش قيمت شيريني همراه شد آخرين پله ترقي قيمت اين كالا بود. از سوي ديگر به گفته اصغر جعفري رييس اين اتحاديه، آزادسازي نرخ آرد رقابت كارخانه هاي توليدكننده آن را بالا برده و درحال حاضر نياز اين صنف به آرد مرغوب به طور كامل رفع شده است. به نظر مي رسد در شرايط فعلي تنها مشكل خريداران جعبه هاي سنگين است كه هر از چند گاهي با اعتراض هايي نيز روبه رو مي شود. قرار بود جعبه هاي ويژه اي براي مصارف قنادان تهيه شود كه اين موضوع نيز همچنان راكد مانده است.

اختلال تلفني
خطوط تلفن بسياري از شهروندان در چند روز گذشته با اختلال هايي روبه رو بود كه به گفته مسئولان، مشكلات موجود فقط ناشي از عمليات كابل برگردان است و اين موضوع ظرف دو روز آينده حل خواهد شد. با اين وجود مشتركان مي توانند درصورت اختلال خطوط تلفن ثابت با شماره 17 تماس بگيرند. از سوي ديگر عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد توكلي، پيام نور و شهيد نواب آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد توكلي با پيش شماره هاي 4450 تا 4453 و 4456 در محدوده كيلومتر 10 جاده مخصوص كرج و در مركز مخابرات پيام نور با پيش شماره هاي 4440 تا 4447 در محدوده خيابان هشتم مخابرات شرقي، 35 متري گلستان، خيابان سوسن آبادي و بلوار ستاري و در مركز مخابرات شهيد نواب با پيش شماره هاي 5540 تا 5542 در محدوده خيابان قزوين و غفاري با اختلال همراه است.

هولوگرام هاي تقلبي
با كشف 110 هزار هولوگرام تقلبي كاربري اين برچسب هاي هفت رنگ در بازار زيرسئوال رفت. چندي است كه با ورود هولوگرام هاي تقلبي به بازار كالا، تشخيص اجناس اصل براي خريداران مشكل شده است. پيش از اين هولوگرام ها نقش تعيين كننده اي در ارايه ضمانت اصل بودن كالا داشتند اما در شرايط فعلي سودجويان به راحتي با دردست داشتن دستگاه هاي جديد چاپ نوع تقلبي آن را روي كالاهاي نامرغوب چسبانده و سودهاي كلاني را جذب مي كنند. در شرايط فعلي سيگارها و به تعبير بهتر سيگاري ها بزرگترين قربانيان اين برچسب هاي تقلبي هستند.

نظر شما
007245.jpg
۴۶ درصد تهراني ها در مراسم خانوادگي شب يلدا
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در تاريخ
18 تا 22 آذرماه سال جاري اقدام به نظر سنجي تلفني از مردم تهران در خصوص
شب يلدا كردند.
نتايج اين نظر سنجي ها نشان مي دهد: 86 درصد از 1130 نفري كه در اين نظرسنجي تلفني شركت كردند اظهار داشتند كه شب يلدا را بزرگ مي دارند، 3 درصد آن ها گفتند كه گاهي اوقات چنين مي كنند و 11 درصد هم گفتند كه شب يلدا را جشن نمي گيرند. جواب هاي پاسخگويان به اين پرسش كه مراسم اين شب را با همراهي چه كساني اجرا مي كنيد در نمودار نشان داده شده است.

بازار
007281.jpg
تمديد مهلت كالابرگ روغن
با تمديد مهلت اعتبار كالابرگ روغن نباتي شهري شماره 970 از مرحله دوازدهم، شهروندان مي توانند تا پايان دي ماه سهميه يارانه اي روغن خود را دريافت كنند.
از بازار روغن نيز خبر مي رسد امكان حذف نرخ سود بازرگاني روغن خام و دانه هاي روغني طي روزهاي آينده وجود دارد. به نظر مي رسد افزايش قيمت روغن به دنبال گراني قيمت جهاني آن موجب شد تا ابوالحسن خليلي دبير انجمن صنفي روغن نباتي ايران پيشنهاد حذف سود بازرگاني 15 درصدي روغن خام را مطرح كند. قيمت جهاني هر تن روغن خام در شهريور ماه سال جاري به 570 دلار رسيد كه اين رقم در ابتداي سال فقط 510 دلار بود. بنابراين با توجه به گراني اخير و سهم 80 تا 90 درصدي قيمت روغن خام در قيمت تمام شده روغن نباتي، حذف سود بازرگاني از اين كالا موجب كاهش قيمت آن خواهد شد.
از سوي ديگر دست اندركاران بازار روغن تا زمان عملي شدن راهكارهاي اقتصادي، اعلام به موقع كالابرگ را مهمترين راهكار تثبيت كننده قيمت روغن ارزيابي مي كنند.

سكه، طلا و ارز
007284.jpg

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
بي عمر زنده ام من و اين بس عجب مدار
روز فراق را كه نهد در شمار عمر؟
ما حيات را بي حضور تو، حيات نمي شمريم.
ما تا وصول فصل ظهورت، زندگي نمي كنيم. آنچه مي كنيم، تنها تمرين زندگي است. اين كه نامش را نفس نهاده اند، شخص منتظري است كه دمي آرام نمي گيرد و قرار نمي پذيرد.
دمي كه تا دم مرگ از پا نمي نشيند و پيوسته و مدام از دهليز تاريك خانه دل برمي خيزد و دوان دوان خود را به پنجره انتظار و آستانه ديدار مي رساند و دمي ديگر، محزون و حسرتبار باز برمي گردد.
پس اين نه تنفس كه هر روز هر وله هزار باره انتظار است.
هر كه از ما آب مي نوشد و غذا مي خورد تنها از اين روست كه تن را تا تلاقي گامهاي ظهورت، بي توشه نگذارد و استوار نگه دارد.
هر كه از ما اگر روانه ميدان جنگ مي شود، نمي رود كه بجنگد، مي رود كه تمرين رزم كند تا براي حضور در سپاه تو آبديده شود.
هر كه از ما اگر به زخم و جراحت، تن مي سپارد، تلاش مي كند كه درد كشيده تو باشد و هر كه از ما اگر به استقبال شهادت مي رود، جان مي دهد كه براي حضور در ركاب تو كار كشته شود. پس، اين زندگي نيست كه ما مي كنيم، حيات عاريتي است. ما اگر تاكنون در اين ديار دوام آورده ايم و در اين خانه سكني گزيده ايم از اين روست كه مستاجر ياد تو بوده ايم.
وقتي كه تنها همين نسيم نام تو حيات آفرين است و تنها همين پناهگاه ياد تو آرام بخش، ظهورت با هستي چه خواهد كرد و حضورت چه آرامشي در جان جهان خواهد ريخت؟
بيا كه هستي، حيات بيابد و جهان، قرار و آرام بگيرد.
Smshojaee.persiablog.com

فرهنگسرا
مسابقه قرآني
خداوند در كدام سوره و آيه در جزء 5 قرآن كريم مي فرمايد: هرگاه كسي به شما سلام كرد شما بهتر از آن يا مانند آن پاسخ دهيد كه خداوند به حساب هر چيزي خواهد رسيد .
علاقه مندان مي توانند پاسخ صحيح اين سئوال را به كد پستي 1913983113 فرهنگسراي كودك ارسال نمايند و يا با شماره تلفن: 22003130 22009000 تماس بگيرند. همچنين آموزش قرآن كريم در رشته هاي روخواني، اشاره، حفظ و تجويد قرآن و همچنين آموزش بازي و شعر، موسيقي، نمايش و قصه گويي خلاق و سفال با هدف ارتقاء سطح مهارت هاي علمي، حركتي، جسمي، ذهني از جمله برنامه هاي اين مركز براي گروه سني 12 3 سال است. علاوه بر اين دوره هاي آشپزي و شيريني پزي و كارگاه عكاسي خلاق براي كودكان گروه سني 14-7 سال نيز در اين مركز برقرار است. علاقه مندان براي ثبت نام در اين دوره ها مي توانند همه روزه از ساعت 8 تا 16 به نشاني خيابان شريعتي روبه روي سه راه شهيد كلاهدوز (دولت) كوچه امامزاده واحد آموزش فرهنگسراي كودك مراجعه كنند.

تلويزيون
007287.jpg

آلودگي هواي تهران
007242.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
رؤياي شيرين
در پايان يك روز كاري وقتي خسته از اداره به منزل رسيد ديد كه شوهرش همه چيز را فراهم كرده است. يك دسته گل كوچك و كيك و ميوه روي ميز آماده و بويي خوش تمام فضاي خانه را پر كرده بود. بعد از سلام و خسته نباشيد شوهرش هديه كوچكي را كه به طرز زيبايي كادو پيچ كرده بود به او داد و دوباره روز تولدش را تبريك گفت. در همين هنگام صداي زنگ تلفن او را از خواب شيرين بيدار كرد.
عليرضا ساروق فراهاني

گشتي در دنياي خبرها
جشن گرفتن در ساختمان مركزي پليس
ژوهانسبورگ: چند سارق در آفريقاي جنوبي به راحتي وارد ساختمان مركزي پليس ژوهانسبورگ شدند و پس از جشن گرفتن در رستوارن اين ساختمان با مقداري پول از اين مكان خارج شدند. اين سارقان به دور از چشمان نگهبانان وارد ساختمان پليس شده و به داخل اتاق رئيس پليس در طبقه هفتم ساختمان راه يافتند. آنها در اين اتاق تمام شكلات هاي وي و يك دست قاشق چاي خوري طلا را سرقت كردند و تصميم گرفتند در رستوران ساختمان جشن برپا كنند. به هر حال اين سارقان بي پروا پس از برگزاري جشن خود در رستوران و خوردن تمام خوراكي هاي اين مكان با 400 دلار پول از ساختمان پليس خارج شدند بدون اينكه نگهباني متوجه حضور آنها شود.
عقرب در شلوار نو
توكيو: يك مشتري در ژاپن كه قصد خريد شلوار از فروشگاه را داشت توسط عقرب پنهان شده داخل اين شلوار گزيده شد. هنگامي كه وي در حال پوشيدن اين شلوار بود ناگهان عقرب پايش را گاز گرفت و به همين دليل در بيمارستان بستري شد. به گفته پزشكان با آنكه نيش اين نوع عقرب كشنده نيست اما جان مشتري به دليل شوك حاصله از اين گزيدگي به خطر افتاده بود و بايد 5 روز بستري شود.
سرقت رئيس شعبه از بانك
ولينگتن: رئيس يك شعبه بانك در نيوزلند به اتهام سرقت از شعبه محل فعاليت خود به 5/6 سال حبس محكوم شد. وي كه اهل كشور آمريكاست و 40 سال سن دارد پس از پايان ساعت كاري عمدا در شعبه را قفل نكرد و به همين دليل چند سارق كه يكي از آنها همسر وي بود با هماهنگي قبلي وارد شعبه شدند و پس از ضرب و شتم كارمندان شعبه 100 هزار دلار به سرقت بردند. اين تبهكاران حتي دستهاي رئيس شعبه را با طناب بستند و او را كتك زدند تا اينكه كسي به آنها شك نكند. با توجه به اينكه سارقان به راحتي وارد بانك شده و همچنين فيلم دوربين مدار بسته نيز پاك شده بود پليس به اين سرقت مشكوك شد و به بازجويي از رئيس شعبه و همسرش پرداخت كه در اواسط بازجويي، همسر رئيس شعبه به هدايت اين عمليات از سوي خود و همسرش اعتراف كرد.
توالت هاي هوشمند
كوآلالامپور: نخستين توالت عمومي هوشمند در شهر كوآلالامپور مالزي ديروز توسط معاون نخست وزير اين كشور افتتاح شد. با توجه به اينكه شهروندان و جهانگردان از وضعيت بهداشتي توالت هاي عمومي اين شهر بارها گله  كرده بودند به همين دليل قرار شد 23 توالت عمومي هوشمند در اين شهر نصب شود. اين توالت مجهز به سيستم تهويه مطبوع است و كاسه توالت پس از هر بار استفاده شهروندان به صورت خودكار شستشو، ضدعفوني و خشك مي شود. همچنين مكان مناسبي براي انتظار كودكان در نظر گرفته شده كه آنها حين استفاده والدين خود از توالت مي توانند در اين مكان استراحت كنند. از سوي ديگر والدين به راحتي مي توانند پوشك نوزادان را در اين مكان تعويض نمايند. ديگر ويژگي اين توالت  هوشمند، خودكار بودن سيفون آن و همچنين در دسترس بودن مايع دستشويي و دستمال كاغذي است. هزينه هر بار استفاده از اين توالت در حدود 28 سنت است. معاون نخست وزير مالزي در حين افتتاح اين توالت گفت: پاكيزه و هوشمند بودن توالت هاي عمومي يك كشور يكي از نشانه هاي متمدن بودن آن جامعه است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |