پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۴ - Dec 21, 2006
خواص درماني خوراكي هاي شب يلدا
سلامتي در شب انار و هندوانه
صدف كوه كن
عكس: گلناز بهشتي
007149.jpg
ما ايراني ها مناسبت  هاي جالبي داريم كه در تمام دنيا كم نظير است. برخي از آنها با طبيعت همگرايي خاصي دارند؛ مثل همين شب يلدا ؛ شبي كه تا صبح نشده، جوجه هايمان را مي شماريم، خانه بزرگترهاي فاميل جمع مي شويم و اگر شانس داشته باشيم و هنوز در خانه مادربزرگ كرسي پيدا شود، پاها را زير كرسي دراز مي كنيم، فال حافظ مي گيريم و هزار تا آرزوي رنگي مي كنيم... .
در اين ميان، خوراكي هاي شب يلدا هم چيزهايي نيستند كه بشود از آنها گذشت! با اين كه در جاهاي مختلف ايران و بنا به خرده فرهنگ ها و آيين ها، از خوراكي هاي گوناگوني در اين شب استفاده مي شود، اما مثل سبزي پلو با ماهي شب عيد نوروز، شب يلدا هم خوراكي هاي مخصوصي دارد. ميوه و خشكبار، اصلي ترين خوراكي ها در اين زمينه هستند و ميوه هايي كه براي شب يلدا خريداري مي شوند، ميوه هايي پاييزي و تابستاني، به خصوص انار و هندوانه هستند. بر اساس يك باور قديمي، مردم با اين كار، با ميوه هاي تابستاني وداع مي كنند و با خوردن خشكبار گرم به استقبال سرما مي روند و يلدا را جشن مي گيرند تا نشانگر تقابل سرما، ناباروري، پژمردگي و مرگ با گرما، روشنايي، باروري، سبزي و زندگي باشد.
يلداهايي به وسعت ايران
هر گوشه كشور را كه نگاه كني، براي برپايي يلدا، سنت مخصوص خودش را دارد هر چند كه شايد به درستي معلوم نباشد آداب و رسوم اين شهرها چقدر ماندگار مي مانند و اين روزها مردم محلي چقدر اين رسوم را به رسميت مي شناسند!
شب يلداي بعضي شهرستان ها مثل اصفهان، دامغان و روستاهاي آن، با هندوانه و انار و انگور معني پيدا مي كند ولي آن را به شكل آونگ مصرف مي كنند و همراه با خشكبار براي پذيرايي مهمان ها مي گذراند.
در تالش، درشب چله(يلدا)، 40 نوع خوراكي بايد خورد. در اردبيل و آذربايجان، هموطنان آذري، ماستي را كه شبيه پنير درست شده، مي برند و اعتقاد دارند خوردن ماست بريده شده در شب يلدا، بدن را در مقابل سوز و سرماي زمستان مقاوم مي كند. در كمره يا خمين، كشمش هاي سبز به بند كشيده شده را مي خورند، كدو حلوايي مي پزند و گندم، برشته مي كنند. در سنندج، كدبانوهاي كرد، چند خربزه را براي شب چله، ترشي مي اندازند و در محلات، چيدن سفره اي با هفت سين مرسوم است كه از هفت نوع خوراكي در آن استفاده مي شود كه عبارتند از: سنجد، سيب، سماق، سه پستان، سمنو، سركه و سبزي!
اما آنچه در سفره شب يلدا در اكثر شهرها و روستاها باب است، سفره اي است رنگين كه ميوه هايي نظير هندوانه، انار، سيب سرخ، خربزه و به و خشكباري مثل برگه هلو و زردآلو، انجير خشك، سنجد و كشمش در آن وجود دارد. اما آجيل شب يلدا كه گران ترين خوراكي بلندترين شب سال هم به شمار مي آيد به آجيل هفت قلم معروف است كه در آن، پسته، بادام، گردو، نخودچي، انجير، باسلوق و... وجود دارد.
شب يلدا، شب سلامتي
هر يك از خوراكي هاي شب يلدا، خواص درماني و طبيعي مخصوص دارند، چنانچه جعفر شهري در كتاب طهران قديم در رابطه با خواص مواد غذايي كه در اين شب خورده مي شود، آورده است: مردم معتقد بودند با خوردني هاي سفره شب يلدا، مثل خوراكي هاي پاي سفره هفت سين طبيعت گرم خود را مي توانند سرد كنند و طبيعت سرد خود را گرم كنند. به اين صورت كه اگر از گرمي مزاج رنج مي برند، هندوانه و انار و اگر از سردي ناراحت مي شوند، توت و كشمش و خرما و مثل آن بخورند .
البته در علم چيزي به نام سردي و گرمي تاييد نشده است اما فوايد خوراكي هاي شب يلدا به قدري زياد است كه خوردن هر يك، خواص درماني خاص خود را دارد. در واقع اين ميوه ها و خوراكي ها هر يك بار معنايي نمادين با خود دارد. هندوانه كه قاچ هاي مدور مي خورد، چون خورشيد، يادآور گرماي تابستان و فرونشاندن عطش است يا انار، صندوقچه  دانه هاي مرواريد سرخ، نماد زايش و سلامتي است.
هندوانه هاي به شرط چاقو
در سراسر ايران، جايي را نمي يابيد كه خوردن هندوانه در شب يلدا، جزء آداب و رسوم آن نباشد زيرا عده اي اعتقاد دارند كه اگر مقداري هندوانه در شب چله بخورند، در سراسر چله بزرگ و كوچك، يعني زمستاني كه در پيش دارند، سرما و بيماري بر آنها غلبه نخواهد كرد.
در حقيقت مصرف هندوانه، به دليل سرشاربودن از انواع ويتامين ها و املاح معدني، نياز بدن به اين مواد مغذي را تامين كرده و مايعات هدررفته را جبران مي كند. وجود مقادير بالايي از آنتي اكسيدان هاي مختلف در اين ميوه، آن را ارزشمند ساخته است. ويتامين هاي آ و ث و ليكوپن از مهمترين ضداكسيدكننده هاي هندوانه به شمار مي آيند. اين تركيبات با غيرفعال كردن راديكال هاي آزاد از اكسيداسيون كلسترول و تنگ شدن ديواره عروق و در نهايت از بروز بيماري هاي قلبي و سكته جلوگيري مي كنند.به علاوه مطالعات نشان مي دهد كه مصرف منظم اين ميوه، از بروز حملات آسم، سرطان كولون و حتي آرتروز مي كاهد؛ حتي هندوانه را درمان بيماريهاي كليه، نقرس و بواسير هم مي دانند.تخم هندوانه نيز حاوي 30درصد روغن است كه از نظر خواص شيميايي مانند بادام است و مغز تخم هندوانه هم انگل هاي روده و معده را از بين مي برد. در نسخ قديمي به خواص پوست سفيد داخل آن اشاره شده است كه براي زخم گلو و دهان بسيار مفيد است. هندوانه از ديدگاه طب قديم سرد و تر است و در گذشته از آن به عنوان تب بر نيز استفاده مي كرده اند. اين ميوه عطش را كم مي كند و پوست را مرطوب نگه مي دارد. از نظر كالريكي، ميوه مناسبي در رژيم غذايي كاهش وزن به شمار مي آيد.
جالب است بدانيد مردم تالش به جز خوردن هندوانه در شب يلدا، با پوست آن فال هم مي گيرند. براي اين كار پوست هندوانه هاي شب يلدا را مي برند، آن را چهار قسمت كرده، چهار تكه را در دست گرفته و نيت مي كنند. پس از آن پوسته ها را از جلو به پشت سر مي اندازند. طبق رسم تالشي ها، اگر دو قطعه سبز و دو قطعه سفيد بيفتد، خوب است. يك قطعه سبز و سه قطعه سفيد، باطل است و هر چهار قطعه سبز يعني اين كه شما خيلي خوش شانس ايد .
ترش يا شيرين
بسياري از مردم معتقدند كه انار، درمان كننده بسياري از بيماري ها و دردهاست. اين اعتقاد درستي است، چرا كه انار، بسياري از بيماري ها را درمان مي كند.نكته جالب اين كه خواص درماني و حياتي در انار شيرين به مراتب بيشتر و كامل تر است زيرا انار شيرين، اناري است كه كاملاً رسيده و تركيبات شيميايي آن، كامل شده است و به شكل طبيعي به تكامل مواد مغذي موجود رسيده است.در انار ترش كه مواد قندي آن كمتر است، مواد اسيدي مانند اسيد ماليك و اسيدسيتريك وجود دارد كه در بعضي از افراد ايجاد ناراحتي خواهد كرد.انار براي سلامتي پوست بسيار مفيد است و نكته بسيار مهم اين است كه با مصرف انار، سموم بدن دفع مي شود. پاكسازي سموم از بدن، در ايجاد شادماني و نشاط در افراد بسيار تاثيرگذار است و كبد كه وظيفه پاكسازي سموم از بدن را دارد با مصرف انار تقويت مي شود.مصرف انار باعث رفع لك هاي پوستي مي شود و براي رفع خستگي و آرامش اعصاب بسيار كارآمد است. انار در حقيقت يك ميوه نيست، بلكه يك پزشك و درمان كننده بيماري هاي كبد، مسموميت هاي خون، خستگي جسمي و عصبي و بالاخره رفع كننده بيماري هاي عفوني و انگل هاي دستگاه گوارش است.در شيراز و بخش هاي جنوبي كشور، رسم است كه انار شب يلدا را با گلپر مي خورند، گلپر علاوه بر خواص بي شمار باعث افزايش قواي بدني مي شود و تركيب انار و گلپر از سرماخوردگي پيشگيري مي كند.
ميوه خشك معروف
در شب يلدا از ميوه هاي خشك شده و يا آلبالو و آلوهايي كه در فريزر نگهداري مي شود هم در سفره مي گذارند، يكي از اين ميوه هاي خشك، انجير است. اين ميوه مغذي و خوش طعم است و داراي ويتامين هاي فراوان، مواد معدني، چربي مفيد و مواد قندي است. ضدسرطان است و خوردن آن باعث افزايش ادرار مي شود.انجير براي افرادي كه قند خونشان پايين است و يك باره احساس ضعف مي كنند مناسب است، زيرا قند آن به سرعت از روده كوچك جذب مي شود، همچنين ملين بسيار خوبي است.در طب قديم از آن به عنوان گرمي ياد مي كردند و اغلب آن را با بادام يا گردو مصرف مي كنند. مصرف انجير براي از بين بردن بوي بد دهان نيز توصيه شده است. اين ميوه تعرق را زياد كرده و سموم بدن را دفع مي كند و خيسانده آن در شير در موارد سرما خوردگي شديد بسيار مفيد است.
آجيل هفت قلم
آجيل، بخش چرب و خوشمزه سفره يلدا را تشكيل مي دهد، بادام، پسته، فندق، گردو، نخودچي و كشمش و باسلوق، كمتر كسي را دچار وسوسه نمي كند، به خصوص كه در شب هاي سرد زمستان، خوردن آجيل شما را گرم مي كند، در زير به شرح خواص دو قلم از خوراكي هاي موجود در آجيل شب يلدا مي پردازيم:
ميوه اي كه مي خندد:پسته در اروپا بسيار گران است و كمتر شناخته شده است.مغز پسته از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و براي افراد گرم مزاج مناسب نيست، اين ميوه بسيار مقوي است و حاوي ويتامين هاي ب،۱ ب۳ و ويتامين E بوده و املاح مغذي شامل آهن، پتاسيم، فسفر و كلسيم را داراست.مغز پسته به دليل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولاً به افرادي كه از كم خوني فقر آهن رنج مي برند، مصرف آن توصيه مي شود. همچنين آن را تقويت كننده نيروي جسمي مي دانند. از ديگر خواص پسته مي توان به وجود كوآنزيم كيو۱۰ (10Q) اشاره كرد كه نوعي آنتي اكسيدان است و در پيشگيري از بيماري هاي قلبي نافع است.از سوي ديگر افرادي كه مبتلا به نارسايي كبد هستند، مبتلايان به نقرس، ديابت و ناراحتي هاي كليه بايد از خوردن پسته خودداري كنند.
ميوه اي به شكل مغز: مغز گردو داراي پروتئين، قند، آب و چند اسيد آلي، مقدار كمي اسانس و ويتامين هاي A, B, C, D و E است. اين ميوه حاوي اسيدهاي چرب مفيد و املاح معدني نظير كلسيم، پتاسيم، منيزيوم و فسفر است، تا جايي كه در برخي منابع، فسفر آن در رده منابع غني ذكر مي كنند. گردو از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و آن براي پايين آوردن كلسترول خون و پيشگيري از بيماري هاي ريوي استفاده مي كنند. مصرف اين ميوه از تشكيل سنگ كليه و سنگ كيسه صفرا جلوگيري مي كند.
آجيل هاي فريبنده
آجيل و خشكبار جز خوراكي هاي سنتي هستند كه مردم عادت كرده اند، به صورت فله اي خريداري كنند. البته هر كس دلايل مخصوصي دارد، بعضي از افراد به نكاتي مثل اين كه آجيل باز را مي توان از 50 گرم تا چندين كيلو و به ميزان دلخواه خريداري كرد ، يا آجيل باز قابل تست كردن است و در ضمن هزينه اي هم براي بسته بندي نمي پردازيم اشاره مي كنند. فروشندگان آجيل و خشكبار هم مي گويند: مشتريان باهوش، جنس را با دقت مي بينند، آن را مي چشند و بعد خريد مي كنند. اما بد نيست بدانيد آجيل و خشكبار قابليت آلودگي به قارچي نظير آفلاتوكسين را دارند كه واحدهاي صنعتي با توجه به وجود پروانه هاي بهداشتي، ضوابط و دستورالعمل ها ملزم به اندازه گيري قارچ آفلاتوكسين بر روي محصولاتشان هستند، اما در محصولات سنتي آجيل و خشكبار، اين اندازه گيري ها صورت نگرفته و محصول توليدي قابل رديابي نيست.
خودكشي در شب يلدا
البته قرار نيست كه شما در شب يلدا كه شب سلامتي نام گرفته، در اثر مصرف بيش از حد خوراكي ها يا استفاده از خوراكي هاي آلوده بيمار شويد و طعم بلندترين شب سال را با بيماري و درد تلخ كنيد، در زير توصيه هايي آورده شده كه به شما كمك مي كند تا از برخي موارد آزار دهنده پرهيز كنيد:
۱ - پوست ميوه هايي مثل انار و هندوانه را حتماً به دقت بشوئيد، چرا كه خوردن انار، آب لمبو و هندوانه در صورتي كه آلوده باشند، هرگز لذت بخش نيست.
۲ - اگر در آجيلي كه خريداري مي كنيد بادام زميني بدون پوسته قهوه اي و به شكل فله اي وجود دارد حتماً آن را پاك كنيد و دقت كنيد كه در بين آن دانه هاي سياه ريز وجود نداشته باشد.
۳ - افرادي كه از بالا بودن تري گليسريد خون رنج مي برند، بهتر است از مصرف دانه هاي چرب مثل پسته، بادام، گردو و... خودداري كنند.
۴ - مصرف آجيل بوداده كه حاوي نمك فراوان است به هيچ وجه به كساني كه فشار خون بالايي دارند يا از مشكلات كليوي رنج مي برند، توصيه نمي شود.
۵ - بهتر است در انتخاب آجيل دقت كرده و به عنوان مثال پسته هايي كه پوست بسيار زرد براق يا مغز قرمز رنگ شده دارند و يا تخمه هايي كه براي پررنگ تر شدن از رنگ هاي مصنوعي در آنها استفاده كرده اند را خريداري نكنيد.
۶ - خوراكي هاي شب يلدا به اندازه كافي متنوع و حجيم هستند، پس توصيه من به شما اين است كه يا شام را حذف كنيد يا شام بسيار سبكي ميل كنيد.
۷ - به خاطر داشته باشيد كه آجيل خام تا يكسال قابل نگهداري است، اما بعد از تفت دادن بهتر است هر چه زودتر مصرف شود.

ورزش درماني در بيماران مزمن ريوي
007137.jpg
دكتر رضا قلمقاش - تهران يكي از آلوده ترين شهرهاي دنيا است ولي نكته قابل توجه آن است كه بدانيم، حتي يك مركز توانبخشي تنفسي كاربردي و علمي در اين شهر وجود ندارد. كليه بيماران ريوي بعد از آن كه روند دارو درماني را طي نمودند و بيماريشان درمان شد، لازم است تا در برنامه هاي جامع توانبخشي قلب و عروق و تنفس شركت نمايند و به زندگي عادي برگردند؛ و يا با ناتواني حاصل از بيماري زندگي نموده و تقريباً  از چرخه فعال زندگي و جامعه خارج شوند.در حالي كه بيش از 30 سال است كه در كليه مراجع علمي، وجود مراكز توانبخشي بيماران ريوي به اثبات رسيده است و در تمام نقاط دنيا اين مراكز به كمك بيماران تنفسي مي آيند تا از حداقل اكسيژن حداكثر استفاده را بنمايند، كشور ما از وجود چنين مركز محوري بي بهره است.
براساس شواهد محكم علمي، لزوم انجام منظم ورزش در بيماران ريوي توسط شماري از سازمان هاي موثق و رسمي دنيا تأييد شده است. انجام منظم ورزش و فعاليت فيزيكي باعث بهبود وضعيت سلامتي، تندرستي و افزايش اميد به زندگي مي شود. در افراد مسن نيز به دلايل مختلف انجام ورزش توصيه مي شود: ورزش باعث توقف يا كاهش انحطاط و زوال وضعيت فيزيكي سلول ها به دنبال پيري مي شود، به حفظ جرم عضلاني و استخوان (جلوگيري از پوكي استخوان) كمك مي كند و وضعيت روحي و رواني فرد را بهبود مي بخشد.مؤثر بودن ورزش در بيماران بيماري هاي مزمن تنفسي، اكنون توسط مطالعات آزمايشي دقيق و كنترل شده و تصادفي ثابت شده است. همچنين تأثيرات بسيار گسترده فيزيولوژيكي و روحي رواني انجام ورزش و تمرينات حركتي در اين بيماران به خوبي درك شده است.
ورزش هاي هوازي
ورزش و تمرينات هوازي در بيماري هاي مزمن تنفسي منجر به بهبود استقامت، ظرفيت كاري و تا حدي قدرت و نيروي بدني مي شود. در بيماران مزمن تنفسي، هدف از ورزش سوق دادن و هدف دار كردن درمان هاي بيماران به سمت كاهش ناتواني است. به اين ترتيب ورزش بايد توانايي انجام فعاليت ها را بهبود بخشيده، معلوليت را كاهش داده و سرانجام كيفيت زندگي فرد را بالا ببرد. هدف رژيم هاي ورزشي بايد بهبود عملكرد فرد براي انجام فعاليت هاي تفريحي، توليدي و مراقبت از خود باشد.صرفنظر از شدت بيماري، نشان داده شده كه انجام برنامه هاي ورزشي هوازي در عضلات اندام فوقاني و تحتاني براي بيماران مزمن تنفسي مفيد است. شايد ورزش مهمترين درمان بيماران بيماري هاي مزمن تنفسي در رفع ناتواني هاي حاصل از بيماريشان باشد.افزايش ظرفيت كاري و كاهش نفس نفس زدن هنگام انجام يك فعاليت روزمره نسبتاً  شديد به دنبال ورزش كردن، به خوبي ثابت شده است. ورزش همچنين از طريق بهبود قدرت عضلاني و تأثيرات حركتي، انرژي مصروفه براي انجام بسياري فعاليت ها را كاهش داده و منجر به بهبود تحمل و استقامت ورزشي حتي زماني كه هيچ تغيير فيزيولوژيكي ديگري رخ نداده است، مي شود.
ويژگي هاي تمرينات و ورزش هاي هوازي
ويژگي هاي كلي انجام ورزش ها و تمرينات هوازي در افرادي كه دچار بيماري هاي تنفسي هستند تفاوت چنداني با افراد عادي نمي كند. مثل افراد سالم، تعداد حركات، مدت زمان و شدت تمرينات همگي مهم هستند. ميزان شدت تمرينات در بيماران مزمن تنفسي،  موضوع بسياري از مطالعات بوده است. اگر چه نظر بر اين است كه نفس نفس زدن مي تواند مقدار كاري كه افراد دچار مشكل تنفسي مي توانند انجام دهند را محدود كند، اما واضح است كه تمريناتي كه با فشار متوسط تا زياد انجام مي شوند مي توانند مفيد واقع شوند.به طور كلي، در افرادي كه ورزش و تمرينات را با شدت بالا (80درصد حداكثر سرعت كاري) نسبت به افرادي كه با شدت پايين (كمتر از 50درصد حداكثر سرعت كاري) انجام مي دهند، بهبودي بيشتر در علائم فيزيولوژيك واكنش هاي فيزيولوژيك به ورزش و نيز بيشترين تحمل و استقامت ورزشي گزارش شده است، ولي بايد مراقب خطرات اين نوع ورزش  هم بود. به همين لحاظ توصيه مي شود پس از روند تجويز ورزش براي مدتي بيماران در مراكز مجهز و تحت نظر ورزش نمايند و سپس به ادامه آن به صورت مستقل ادامه دهند.در مركز توانبخشي تنفسي بيماران ميزان اكسيژن خون و ساير مشخصات مورد نياز در طول ورزش به دقت ارزيابي مي شود و ميزان پيشرفت آنها نيز مشخص خواهد شد.
نكات كليدي
به طور خلاصه مي توان درباره توانبخشي بيماران تنفسي نكات زير را ارائه كرد: تمرين درماني اساس توانبخشي ريه را تشكيل مي دهد و يكي از مؤثرترين روش ها براي بهبود تنگي نفس، تحمل و پايداري و ورزش و فعاليت و كيفيت زندگي بيماران بيماري هاي مزمن تنفسي است.
- تمرين درماني ايمن و بي خطر بوده و در بيماران بيماري هاي مزمن تنفسي كه تحت ارزيابي دقيق قرار گرفته اند و برنامه ورزش و فعاليت آنها براساس شرايط باليني آنها تدوين شده، به خوبي تحمل مي شود.
- تركيبي از تمرينات استقامتي براي بهبود تحمل و استقامت ورزش و فعاليت، تنگي نفس و ورزش هاي عضلاني براي بهبود قدرت و نيروي عضلاني، به نظر مي رسد كه براي بيماران بيماري هاي مزمن تنفسي بسيار مناسب باشد.
- علي رغم تأثيرات مطلوب توانبخشي ريوي، اين روش هنوز به طور گسترده استفاده نمي شود و دسترسي به اين روش بايد بهبود يابد. متخصصين و پرسنل توانبخشي قلب و عروق و تنفس در اين مورد نقش مهمي دارند.
- حفظ برنامه تمرين درماني براي تقويت تأثيرات اوليه تمرينات ضروري است. بنابراين انجام طولاني مدت تمرينات يك هدف درماني مهم است.
- تمرين درماني را مي توان در بيمارستان، تحت شرايط بيماران سرپايي، در انجمن يا در منزل براساس شرايط باليني بيماران و دسترسي به برنامه و تجهيزات انجام داد.

محققان مي گويند
خودكشي با مسكن
007143.jpg
اين روزها قفسه داروهاي هر خانه اي را كه باز مي كني، پر از مسكن هاي رنگارنگي است كه بدون نسخه خريداري شده اند. اين قرص ها را در كشوي ميز كار يا ساك هاي ورزشي هم زياد مي بينيد.به گزارش لس آنجلس تايمز، محققان در سازمان نظارت بر غذا و داروي آمريكا معتقدند كه اكثر مردم بدون آگاهي از تركيبات اين داروها و عوارض احتمالي آنها، مبادرت به مصرف آنها مي كنند. مثلاً دكتر ويليام لي- محقق بين المللي آسيب هاي كبدي- معتقد است: استامينوفن كه مشكلي بزرگ در آمريكا به شمار مي آيد، از جمله داروهايي است كه استفاده مقادير زياد آن مسموم كننده بوده و بدون نسخه به فروش مي رسد.
تركيبات محرك موجود در استامينوفن در بسياري از مسكن ها و قرص هاي سرماخوردگي ديگر هم يافت مي شود.در بررسي هاي انجام شده توسط دانشمندان، مشخص شد كه بيش از 56 هزار مورد اورژانسي در طول يك سال به مسموميت با داروها مربوط بوده است كه حدود 26 هزار مورد آن به بستري شدن در بيمارستان منجر شده چرا كه برخي از اين افراد آسيب ديدگي جدي كبدي داشته اند.
اين در حالي است كه طبق آمارهاي سازمان غذا و داروي آمريكا هر ساله 200 نفر در اثر مصرف مقادير زياد استامينوفن جان خود را از دست مي دهند. برخي از اين مسكن ها كه برچسب يا داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي دارند، در صورت استفاده بي رويه باعث خونريزي هاي داخل شكمي خواهند شد. اين مسكن ها شامل: ايبوپروفن (كه با نام تجاري ادويل هم به فروش مي رسد)، ناپروكسن و آسپرين هستند كه براي كاهش درد، تب، سردرد و دردهاي ماهيچه اي مصرف مي شوند.پيش از اين هم يافته هاي محققان، دلالت بر افزايش خطر حملات قلبي در نتيجه مصرف بيش از حد ايبوپروفن داشت. بنابراين سازمان غذا و داروي آمريكا، سياست هاي سخت گيرانه تري را براي برچسب گذاري بر اين داروها در پيش گرفته تا مضرات استفاده بي رويه از اين داروها را گوشزد كند.
البته اين داروها كه از پرمصرف ترين داروهاي ضددرد در جهان هستند، خطري براي افرادي كه به صورت موردي از آن استفاده مي كنند، ندارد.
سودوكو
به كمك سالمندان مي آيد
007140.jpg
دانشمندان مي گويند سالمنداني كه تمرين فكري مي كنند، قدرت فكري خود را تا سالها بعد حفظ خواهند كرد.
به گزارش رويترز، اين نشانه ديگري است از اينكه مغز هم مانند جسم در سالمندي نياز به ورزش و تمرين دارد. اين تمرينها شامل جلسات رسمي، حفظ و به خاطر سپردن شعر و نثر است. بازي هايي مانند سودوكو كه به قواي تحليل و منطق انسان تاكيد مي كند، هم همين فوايد را دارد. نكته قابل توجه در اين تحقيق آن است كه تأثير تمرينات جدي در حافظه و همچنين استدلال و سرعت تفكر در۲۸۰۰ نفر در گروه سني 73 ساله مورد آزمايش تا 5 سال باقي مانده بود. به همين دليل پژوهشگران مي گويند تأثير فعاليت هايي مثل حل روزانه جدول سودوكو بسيار حيرت آور خواهد بود. پژوهشگران اين روش را نقطه اميدي براي مبارزه با مشكلات مغزي در ميانسالي، بدون استفاده از دارو مي دانند. اين مطالعه در هفته نامه انجمن پزشكي آمريكا به چاپ رسيده است.
اميدي براي معالجه ام اس
007146.jpg
محققان مي گويند كه سطح بالاتر ويتامينD در خون افراد با كاهش خطر پيشرفت بيماري ام اس در آنها همراه است. در واقع ام اس بيماري غيرقابل پيش بيني است كه تاكنون علاج قطعي براي آن پيدا نشده است، اين بيماري كه با آسيب  به سيستم عصبي مركزي همراه است در حال حاضر حدود دو ميليون نفر را در سراسر جهان درگير كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، محققان دانشگاه هاروارد با بررسي نمونه هاي سرم خون بيش از هفت ميليون نفر دريافتند افرادي كه سطح ويتامينD در خون شان در رديف اول تا پنجم قرار داشت، حدود 62 درصد كاهش پيشرفت علايم ام اس را نشان مي دادند. اين تحقيقات حاكي از آن است كه افراد درگير با بيماري ام اس در صورت افزايش سطح ويتامين D بدنشان، قادر به جلوگيري از پيشرفت بيماريشان خواهند بود.
البته هنوز چگونگي رابطه بين سطح ويتامين D خون افراد و كاهش خطر بيماري ام اس شناخته نشده است.
پيشتر نيز نشريه نورولوژي به نقل از دانشمندان دانشگاه هاروارد آمريكا به كاهش 40درصدي بيماري ام اس در نتيجه مصرف قرص هاي ويتامين ِِD اشاره كرده و از كمبود ويتامين D در بدن افراد مبتلا خبر داده بود.همچنين كريستين جونز- مديرعامل موسسه ام اس تراست- گفته بود: همه قبول دارند كه اين بيماري كلاً در آب و هواي معتدل شايع تر است و احتمال ارتباط ميان نور خورشيد و ويتامين D چندين بار مطرح شده است اما تصور اينكه مصرف قرص هاي حاوي ويتامين D بتواند خطر ابتلا به ام اس را كاهش دهد، خيلي هيجان آور است.
در حقيقت گروه محققان دانشگاه هاروارد تاكيد دارند پيروي از يك رژيم غذايي سرشار از ويتامين D به تنهايي نمي تواند خطر ابتلا به ام اس را كاهش دهد و بايد قرص اين ويتامين مصرف شود.

جهان سلامت
ابتلاي كودكان ليبيايي به ايدز،
كار پزشكان نبود
گروه سلامت- سر بي گناه پاي دار مي رود ولي بالاي دار نمي رود؛ حكايت 5 پرستار بلغاري و يك پزشك فلسطيني كه مدت ها پرونده جنجالي  شان در رأس اخبار سلامت دنيا قرار داشت، ظاهراً ختم به خير شده است، چون دانشمندان بين المللي توانستند راز معماي اين 6 بي گناه را كشف كرده و ثابت كنند كه ابتلاي كودكان ليبيايي به ايدز، تقصير اين 6 نفر نبوده است. البته محكوميت به مرگ اين 6 نفر به حدي جدي بود كه اگر خود قذافي براي بررسي مجدد اين پرونده، دستور صادر نمي كرد، احتمالاً مدت ها پيش اجرا مي شد و علاوه بر يك ضايعه بزرگ در عالم پزشكي، روابط ليبي با دنياي غرب از آنچه كه هست تيره تر مي شد.
حرف حساب جواب ندارد!
۵ پرستار بلغاري و يك پزشك فلسطيني كه در بيمارستاني در شرق بن قاضي كار مي كرده اند، به اتهام آلوده كردن صدها كودك ليبيايي به ويروس ايدز كه در آن بيمارستان بستري بوده اند، محكوم به اعدام شده بودند. اما تحقيقات اخير دانشمندان بين المللي و اصطلاحاً بي طرف، نشان داد كه علت آلودگي اين كودكان اصلاً ربطي به اين 6 نفر پرسنل بيمارستان مذكور ندارد.
موضوع محكوميت به مرگ اين 5 پرستار بلغاري و يك پزشك فلسطيني به حدي در جوامع علمي و سياسي بين المللي جهان اهميت پيدا كرده بود كه چندي پيش 114 نفر از دانشمندان جهان كه تاكنون برنده جايزه نوبل شده اند، طوماري را امضا كردند و در آن از رئيس جمهور ليبي خواستند كه دوباره موضوع اين پرونده را توسط دانشمندان مستقل بين المللي بررسي كند.
قذافي هم زير فشارهاي شديد بين المللي كه بسياري از آنها هم از سوي جوامع علمي جهان بود، دستور بررسي مجدد پرونده را اين بار توسط يك گروه دانشمند بين المللي، صادر كرد. اين گروه از دانشمندان 7 ماه پيش كار خود را شروع كردند و اخيراً نتايج تحقيقات آنها در نشريه معتبر علمي نيچر منتشر شده است.
اين دانشمندان روي نمونه هاي خون اين كودكان آزمايش هاي متعددي را انجام دادند و در نهايت دريافتند كه ويروسي كه در بدن اين كودكان وجود دارد و باعث ابتلاي آنها به ايدز شده، در اواسط دهه 90 ميلادي وارد بدن آنها شده است. در حالي كه اين 5 پرستار بلغاري و يك پزشك فلسطيني در سال 1998 وارد ليبي شده و در بيمارستان شهر بن قاضي مشغول به كار شده اند.
دكتر توليود اوليوريا، استاد دانشگاه آكسفورد و يكي از آن دانشمندان بين المللي بي طرفي كه روي اين پرونده تحقيق كرده است، در اين باره مي گويد: تمام شواهد موجود در اين زمينه به يك نقطه ختم مي شوند و آن اين كه بيمارستان شهر بن قاضي مشكلي طولاني مدت در زمينه پيشگيري از انتقال عفونت دارد و انتقال ايدز به اين كودكان بي گناه به سال هاي مياني دهه 1990 و حتي قبل تر بازمي گردد.
البته هنوز حكم دادگاه قبلي پابرجاست و قرار است ماه آينده دادگاه طرابلس نظر نهايي خود را در اين مورد اعلام كند.
7 سال انتظار براي برائت
ماجرا از آنجايي شروع مي شود كه در سال 1999، گزارشي مبني بر ابتلاي صدها كودك ليبيايي به ايدز به وزارت بهداشت ليبي ارسال شد كه همگي يك ويژگي مشترك داشته اند و آن اين كه در بيمارستاني در شرق شهر بن قاضي با همين نام، بستري بوده اند. نكته بسيار جالب اين ماجرا آنجاست كه اين بيمارستان در سال 1998 تعدادي از كمبود پرسنل بهداشتي و درماني خود را از بين متخصصان ساير كشورهاي جهان تامين كرده بود.
در اين بين ثابت شد كه همه خونگيري ها و تزريق هاي اين كودكان توسط 19پرستار بلغاري، يك پزشك بلغاري و يك پزشك فلسطيني انجام شده است. به همين دليل در همان زمان اين 21 نفر بازداشت و روانه زندان شدند تا در ادامه روند قضايي اصطلاحاً تكليفشان روشن شود.
در سال 2000، 12 نفر از اين پرستاران با دلايلي چون اثبات عدم تماس هاي مذكور با آن 426 كودك مبتلا به ايدز، تبرئه شدند. اما بقيه باز در زندان ماندند. در آن زمان تحقيقاتي در مورد امكان ابتلاي اين 426كودك به ايدز به دليل عدم رعايت نكات بهداشتي توسط اين پرسنل بيمارستان شروع شد. حتي عده اي از خانواده هاي كودكان گمان مي كردند كه اين پرستاران و پزشكان خارجي عمداً باعث آلودگي اين كودكان شده اند.
در نهايت، تحقيقات دانشمندان ليبيايي، در سال 2004، پزشك بلغار را تبرئه كرد ولي ثابت كرد كه 5 پرستار بلغاري و آن پزشك فلسطيني به دليل عدم رعايت نكات بهداشتي، باعث ابتلاي كودكان ليبيايي به ايدز شده اند.
قوه قضائيه ليبي هم در سال 2005، براي اين 6?نفر حكم اعدام با جوخه آتش صادر كرد و البته با تقاضاي استيناف وكلاي اين 6 نفر اجراي حكم تا زمان اظهار نظر دادگاه تجديد نظر به تعويق افتاد. در اين بين مرگ بيش از 50 نفر از اين كودكان باعث افزايش خشم والدين اين كودكان و به نوعي اذهان عمومي در ليبي شد.
دادگاه مورد نظر در كنار حكم اعدام اين 6 نفر، حكم كرده بود كه دولت بلغارستان به خانواده هريك از كودكان قرباني اين ماجرا، 10 ميليون يورو به عنوان غرامت پرداخت كند كه دولت بلغارستان نپذيرفت و اعلام كرد كه با پرداخت هرگونه غرامتي بابت اين موضوع به دليل اين كه اصلاً اين اتهام را قبول ندارد، مخالف است.
حالا با انتشار اين خبر جديد، بايد منتظر واكنش هاي بعدي مقامات ليبي بود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |