پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۰ - Jan 11, 2007
در 2 هفته نخست زمستان
روند حركت بازده بورس كند شد
009774.jpg
گروه بورس- تازه ترين آمار دريافتي از كند شدن روند صعود بازده بورس تهران در دو هفته آغاز زمستان حكايت دارد. در حالي كه تا پايان پاييز بازده سرمايه گذاري در بورس تهران به 3/16 درصد رسيده بود، در دو هفته سپري شده از زمستان 85 ميزان بازده سرمايه گذاري در بازار سهام به 8/15 درصد كاهش يافته است.شاخص بازده بورس تهران در اين مدت حدود 120 واحد افت كرد و به مرز 31 هزار و 100 واحد بازگشته است.
كند شدن روند حركت بازده بورس در حالي روي مي دهد كه ظرف هفته گذشته، تعدادي از مديران شركت هاي بزرگ بورس تهران، براي حفظ شرايط بازار يك نشست ويژه تشكيل داده بودند؛ هرچند ظاهراً در اين نشست براي ورود نقدينگي جديد بورس توافق شد اما به نظر مي رسد اختلاف موجود بين برخي نهادهاي سرمايه گذار در بورس، مانع تحقق عملي اين توافق شده است.
شاخص ها
طبق آماري كه مركز تحقيقات بازار سرمايه منتشر كرده، شاخص عملكرد بورس تهران به رغم نزول روزهاي اخير، در مجموع از آغاز سال جاري به اين سو 6 درصد افزايش يافته است. در اين مدت حتي شاخص كل در مقطعي به بالاي سطح 10 هزار واحد صعود كرد. از سوي ديگر در مدت ياد شده در حالي كه روند حركت سهام صنعتي بورس تهران، رو به صعود بوده شاخص مالي با نزول روبه رو شده است. بر اين اساس شاخص صنعت از اول امسال 3/8 درصد افزايش يافته و مرز 8 هزار واحد را پشت سر گذاشته است اما شاخص مالي با 4/13 درصد كاهش به سطح 18هزار واحد بازگشته است.
كارنامه بازار
اين آمار نشان مي دهد: از اول امسال ارزش جاري بورس تهران 7 درصد افزايش يافته و به مرز 35 هزار ميليارد ريال نزديك شده است.
اين گزارش حاكي است: تا نيمه دي ماه جاري در مجموع 3/4 ميليارد دلار نقدينگي به سوي بورس تهران روانه شده است. ارزش ريالي مبادلات انجام شده در بورس از آغاز امسال تاكنون معادل 39 هزار ميليارد ريال بوده است.
در اين مدت متوسط ارزش مبادلات روزانه سهام در بورس از مرز 200 ميليارد ريال گذشته است. حجم مبادلات نيز مرز 50 ميليون برگه سهم را پشته سر گذاشته است.
از اول امسال به اين سو در مجموع يك ميليارد و 181 ميليون برگه سهم در بورس تهران دادوستد شده است.
اين آمار حاكي است: در طول دوره سپري شده از سال جاري، درهاي بورس تهران طي 192 روز به روي متقاضيان سرمايه گذاري باز بوده كه فقط ظرف 61 روز آن شاخص عملكرد بورس روندي رو به نزول را ترسيم كرده است.

عرضه سهام شركت مس
به تعويق افتاد
.فارس: عرضه سهام صنايع ملي مس ايران كه قرار بود روز يكشنبه آينده در بورس انجام شود به زمان ديگر و نامعلومي موكول شد.
رئيس سازمان خصوصي سازي، روز يكشنبه در شرايطي از عرضه تدريجي و تا سقف 5درصد شركت صنايع ملي مس ايران خبر داده بود كه اين قول و قرار با موانعي روبه رو شده است. بر اساس اخبار دريافتي، مديرعامل اين شركت كه در سفر حج به سر مي برد با عرضه سهام شركت در روز يكشنبه مخالفت كرده و ابراز داشته تا قبل از حضور در ايران از عرضه سهام شركت جلوگيري شود. اين در حالي است كه تا لحظه تنظيم اين خبر، مسئولين سازمان هاي بورس و خصوصي سازي در تدارك عرضه سهام اولين شركت مشمول اصل ۴۴ بودند و حتي قرار بود روز شنبه آينده همايش معرفي اين شركت با حضور مديران اين شركت ها، كارگزاران و برخي مسئولين در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگي - ورزشي وزارت كار برگزار شود. اخبار دريافتي تكميلي حكايت از آن دارند كه به دليل جو رواني منفي حاكم بر بازار سهام، تعدادي از مديران سازمان بورس نيز چندان ميل و رغبتي براي عرضه سهام ملي مس ندارند.

كارشناسان روند نزول شاخص را تحليل مي كنند
بازگشت شاخص بورس به زير مرز 10 هزار واحد
خارك شاخص را پايين كشيد
گروه بورس- شاخص كل بورس تهران در معاملات روز گذشته 13 واحد كاهش يافت.
شاخص كل بورس تهران با اين كاهش به 9 هزار و 992 رسيد و بار ديگر 4 رقمي شد. ديروز همچنين شاخص بازده بازار و صنعت نيز هر كدام به ترتيب با 35 و 13 واحد كاهش روبرو شد، اما شاخص واسطه گري هاي مالي در پايان معاملات ديروز 25 واحد افزايش يافت.براساس اين گزارش، در معاملات روز گذشته شركت هاي پتروشيمي خارك و كف بيشترين نقش را در سقوط شاخص داشتند.ديروز كاهش ارزش سهام پتروشيمي خارك در مجموع 5/3 واحد شاخص بورس را پايين كشيد. شركت كف نيز كه پس از بازگشايي نماد به معاملات خود ادامه مي داد 7/2 واحد شاخص را منفي كرد. ديروز همچنين شركت سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات و پتروشيمي اصفهان در مجموع 3 واحد شاخص را كاهش دادند.اين گزارش حاكيست، ديروز بانك پارسيان و سيمان فارس و خوزستان تنها شركت هايي بودند كه بيش از يك واحد در افزايش شاخص سهم داشتند و در مجموع 3 واحد شاخص بورس را مثبت كردند.
گروه بورس- شاخص كل بورس تهران در معاملات روز گذشته بار ديگر چهار رقمي شد.
شاخص كل بورس تهران در آذر ماه سال جاري پس از 11 ماه سقوط توانست از مرز 10 هزار واحد عبور كند، اما اين روند چندان دوامي نداشت و با رسيدن فصل زمستان روند نزولي شاخص هاي بورس تهران آغاز شد تا اين كه روز گذشته بار ديگر شاخص كل به زير 10 هزار واحد پاي گذاشت.
در اين ميان تحليل كارشناسان نسبت به شرايط كنوني بورس متفاوت است اما اغلب بر اين باورند كه وقوع تحولات سياسي از اصلي ترين عوامل در حركت نزولي شاخص محسوب مي شود.
نزول شاخص را بزرگ نكنيم
حسين خزلي خرازي مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي در گفت وگو با همشهري در اين باره مي گويد: متأسفانه موضوع صعود و سقوط شاخص آن قدر بزرگ شده كه همه چيز بر اساس آن در نظر گرفته مي شود و تمام تلاش ها اين است كه به صورت دستوري شاخص بالا نگاه داشته شود؛ در حالي كه شاخص تنها فرمولي است كه بتوانيم بر اساس آن از يك زاويه خاص برداشت خاصي داشته باشيم و در نهايت بتوانيم تغييرات جاري بازار را بهتر بشناسيم.
وي افزود: شرايط بازار را بايد روند طبيعي عرضه و تقاضا شكل بدهد و من معتقدم كه حفظ شاخص و حفظ قيمت ها در هر شرايطي خيانت به بازار است.
وي در خصوص دلايل صعود شاخص در آذر ماه تأكيد كرد: به دليل اين كه پايان سال مالي برخي از شركت هاي سرمايه گذاري مصادف با پايان  آذر ماه بود در نتيجه اين شركت ها براي ايجاد تغييراتي در سبد خود اقدام به انجام نقل و انتقالات عمده اي كردند به همين دليل در آذر ماه شاهد حجم بزرگي از معاملات بوديم. علاوه بر اين سرمايه گذاران در آذر ماه شاهد وقوع اخبار بد سياسي نبودند. خرازي تصريح كرد: اما در ماه جاري اولاً  چنين معاملاتي وجود نداشت و مضاف بر اين ما در ماه جاري با مهلت 60 روزه شوراي امنيت روبه رو هستيم؛ در نتيجه بسياري منتظر مي مانند تا تكليف اين رويدادها مشخص شود.
به گفته مديرعامل شركت  كارگزاري بانك كشاورزي تصويب قطعنامه ضد ايراني در شوراي امنيت از دلايل اصلي نزول شاخص با آغاز فصل زمستان است.وي در خصوص انجام برخي تلاش ها در خصوص حفظ شاخص گفت: كسي كه بخواهد شاخص را بالا نگاه دارد در واقع به مديريت كلان كشور هم خيانت كرده است، اگرچه برخي از مسئولين اعلام مي كنند؛ در بورس ما مشكلي وجود ندارد، اما بايد قبول كرد بورس داراي مشكلاتي است. خرازي تصريح كرد: روند هر بازار را منطق و روند طبيعي عرضه و تقاضا رقم مي زند نه اين كه با بسته نگاه داشتن طولاني مدت برخي از نمادها و يا با باز كردن برخي نمادهاي خاص در روزهاي خاص شرايط صعود شاخص را فراهم كرد و يا اين كه با اعمال دستوراتي به كارگزاران و شركت هاي سرمايه گذاري بخواهيم حجم عرضه و تقاضا را مديريت كنيم، تمام اين فعاليت ها ماهيتاً  خلاف فعاليت طبيعي بورس است.وي در ادامه با بيان اين كه جريان آزاد معاملات در بورس تهران وجود ندارد خاطرنشان كرد: نسبت معاملات انجام شده به كل ارزش بازار در بورس تهران بسيار پايين است؛ در حالي كه اين نسبت يكي از نسبت هاي تعيين كننده در كارايي بورس هاي جهان است.خرازي تأكيد كرد: گردش معاملات در بورس هاي ديگر دنيا حداقل 5 برابر بورس تهران است، مقايسه روند اين گردش نشان مي دهد بورس تهران با فاصله بسيار زيادي از بورس هاي جهان قرار دارد و به هيچ عنوان جريان آزاد معاملات در بورس تهران وجود ندارد. خرازي در خصوص پيش بيني وضع آينده بورس تهران گفت: اگر تصميمات سياسي به سمت مثبت پيش رود و اجماع جهاني عليه ايران صورت نگيرد مي توانيم شاهد رونق معاملات باشيم. به علاوه اين كه در حال حاضر شركت ها و گروه هاي پرپتانسيل خوبي در بازار وجود دارند كه مي توانند در آتيه روندي رو به  رشد را تجربه كنند.
مدير عامل كارگزاري بانك كشاورزي تأكيد كرد: آنچه در آينده بازار مؤثر است اين است كه بازار از نظر رواني آماده سرمايه گذاري باشد. همچنين اگر مسئولان سازمان خصوصي سازي سهام دو شركت مس و فولاد مباركه را به گونه اي عرضه كنند كه سهامداران نسبت به خريد آن ترغيب شوند، مي تواند در حركت بازار مؤثر باشد.
وي افزود: اگر قيمت عرضه اين سهام در حد نهايي قيمت باشد، سرمايه گذاران كمتر ترغيب به خريد سهام مي شوند، قيمت سهام بايد به گونه اي باشد كه سرمايه گذار را براي خريد ترغيب كند.
شرايط مناسب براي خريد
در همين حال اكبر زرگاني نژاد مديرعامل كارگزاري امين سهم در گفت وگو با همشهري در خصوص نزول شاخص از آغاز ماه جاري تاكنون گفت: قطعاً  شرايط مختلف و مسائل روز بر بازار تأثير داشته است و آينده شاخص تا انتهاي سال نيز بستگي به شرايطي كه رخ خواهد داد است اما اين گونه نيست كه منابع از بازار سرمايه فرار كنند و ديگر هرگز بازنگردند بلكه به محض اين كه شرايط مناسبي ايجاد مي شود نقدينگي هاي موجود مجدداً  به سمت بورس حركت مي كنند.
وي در خصوص برخي تصميمات مبني بر تزريق نقدينگي از سوي فعالان بزرگ بورس براي حفظ كنترل شاخص گفت: قطعاً  انجام چنين حركتي از سوي فعالان حقوقي و بزرگ بازار بستگي به ديدگاه آنان دارد و ديدگاه فعالان حقوقي نيز مبتني بر شرايط اقتصاديشان است.وي افزود: بديهي است، حقوقي ها نيز نمي توانند شرايط اقتصاديشان را ناديده بگيرند و آنچه مسلم است چنين شرايطي فرصت مناسبي را براي خريد سهام به وجود مي آورد.
زرگاني نژاد تصريح كرد: آنها مي توانند در چنين شرايطي با حركات پلكاني خريد ميانگين قيمت خريد خود را كاهش دهند و سود بهتري را نصيب مؤسسه خود كنند. از طرف ديگر در چنين شرايطي بسياري از سهامي كه تا ديروز قابل دسترس نبود در دسترس است و خريد آن آسان تر مي شود.
مديرعامل كارگزاري امين سهم با بيان اين كه شرايط كنوني فرصت مناسبي است تا اين شركت ها در جهت بهينه كردن تركيب پورتفوي خود اقدام كنند گفت: طبيعتاً  ديدگاه هايي كه اشخاص حقوقي دارند ديدگاه اقتصادي است و اين شرايط بهترين زمان براي بهينه كردن تركيب پورتفوي آنها است.
وي افزود: بر اساس تجارب گذشته شركت هاي حقوقي كه در شرايط غيرمتعادل وارد بازار شده اند توانسته اند درصدهاي مديريتي شركت ها را خريداري كنند و زماني كه بازار مجددا ً بازگشته است توانسته با فروش سهام مذكور مبالغ مناسبي را براي مؤسسه شان به دست آورند. در حقيقت اين شرايط وضعيت مناسبي براي كساني است كه منابع آزاد دارند و قصد دارند سرمايه گذاري بلندمدت انجام دهند.

سقوط بورس كاراكاس به  دنبال پيشنهاد جنجالي چاوز
ايرنا: بورس كاراكاس روز سه شنبه به دنبال پيشنهادهاي اخير هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا در زمينه ملي كردن بخش هاي برق و تلفن، با سقوط 5/10 درصدي مواجه شد.به  گزارش خبرگزاري فرانسه سهام شركت خصوصي الكتريسيته كاراكاس كه برق پايتخت ونزوئلا را تامين مي كند، همانند شركت مخابرات ونزوئلا به شدت سقوط كرده است.

تصويب واگذاري سهام مخابراتي در هيأت دولت
واحد مركزي خبر: هيأت وزيران مقرر كرد سهام اغلب شركت ها و مراكز مخابراتي در سال 1386 از طريق بورس در قالب اصل 44 و سهام عدالت در اختيار مردم گذاشته شود.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، در جلسه يكشنبه هيأت دولت طرح مشترك وزراي امور اقتصادي و دارايي و ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره چگونگي خصوصي سازي شركت مخابرات مطرح شد و به تصويب رسيد. بر اساس اين مصوبه، شركت ارتباطات زيرساخت و شبكه هاي مادر مخابرات در اختيار بخش دولتي قرار مي گيرد و بقيه سهام شركت ها و مراكز مخابراتي در سال 1386 وارد بورس مي شود تا به صورت سهام عدالت و در قالب هاي ديگر طبق اصل 44 قانون اساسي در اختيار مردم قرار گيرد.

انجام نخستين معامله سهام عدالت در بورس
گروه بورس سازمان بورس اوراق بهادار از انجام نخستين معامله سهام عدالت در بازار سهام خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بورس،  در اين معامله سازمان خصوصي سازي به وكالت از سازمان توسعه و نوسازي صنايع و معادن ايران،  بخشي از سهام شركت معدني و صنعتي چادر ملو را به شركت كارگزاري سهام عدالت واگذار كرد.
اين بخش از سهام شركت چادرملو،  از سهام متعلق به مجموعه هاي دولتي محسوب مي شود و ديگر مراحل واگذاري اين سهام به افراد مشمول از طريق اين شركت انجام خواهد شد.
در اين معامله 227 ميليون سهم از سهام شركت معدني و صنعتي چادرملو به ارزش هر سهم 5هزار و 576 ريال از طريق سازمان بورس و اوراق بهادار به شركت كارگزاري سهام عدالت منتقل شد.
بنابراين گزارش، ارزش اين معامله بيش از 126 ميليارد و 439ميليون تومان اعلام شده است. در مبادلات امروز 251 ميليون و 541 هزار و 198 سهم به ارزش 138 ميليارد و 560ميليون تومان معامله شد.

بازگشت 2 شركت به تالارهاي بورس
009771.jpg
گروه بورس- در معاملات روز گذشته بورس تهران، نماد معاملاتي دو شركت باز شد.
ديروز نماد معاملاتي شركت هاي شير پاستوريزه پگاه خراسان و كف، پس از برگزاري مجمع عمومي سالانه و تقسيم سود نقدي باز شد.
بر اساس اين گزارش، معاملات روز گذشته بورس تهران در حالي رقم خورد كه همچنان صف هاي خريد براي سهام بانك ها و صف هاي فروش براي سهام معادن پابرجا بود. در معاملات ديروز صف هاي فروش سهام معدني سنگين تر شد و به 5/31ميليون سهم رسيد. در اين ميان، صف هاي فروش سهام شركت توسعه معادن روي بسيار سنگين بود و به 17ميليون سهم رسيد. سهامداران براي فروش سهام خود در اين شركت 3هزار تقاضا پركردند.
صف هاي فروش چادرملو نيز به 5/5ميليون رسيد. همچنين سهامداران براي فروش 4ميليون و 700هزار سهم گل گهر يكهزار و۲۰۰ تقاضا در كارگزاري ها به ثبت رساندند.
اين گزارش حاكي است: ديروز همچنين صف هاي خريد سهام بانك پارسيان به 18ميليون سهم رسيد و صف خريد سهام بانك اقتصاد نوين با يك ميليون سهم افزايش نسبت به ديروز به 6ميليون سهم رسيد. ديروز همچنين عمليات بازارگرداني بر روي سهام ايران خودرو، سايپا و فراوري موادمعدني، توسط بازارگردانان اين شركت ها انجام شد.

آغاز سبدگرداني در بورس تهران
گروه بورس با تصويب دستورالعمل اجرايي در آخرين نشست هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، سبدگرداني در بورس تهران آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان بورس و اوراق بهادار، اين دستورالعمل در اجراي آيين نامه ارائه خدمات مشاوره و سبدگرداني مصوب شوراي بورس تصويب شده و به مدت 6ماه به طور آزمايشي اجرا مي شود. بر اساس اين دستورالعمل، هيچ كارگزاري مجاز نيست بدون اخذ مجوز سبدگرداني از سازمان بورس و اوراق بهادار و رعايت دستورالعمل و آيين نامه آن، به كار سبدگرداني اقدام كند. بر اين اساس، سبدگردان خريد و فروش اوراق بهادار براي سرمايه گذار را در قالب كد معاملاتي جداگانه اي انجام خواهد داد كه تركيبي از شناسه هاي سبدگردان و سرمايه گذار است؛ ضمن اين كه سبدگردان نمي تواند طرف معامله سبدهاي تحت اداره خود قرار گيرد يا بين سبدهاي يادشده دادوستد انجام دهد. در صورتي كه بر اساس انجام اين معاملات خساراتي متوجه سرمايه گذار شود، علاوه بر اعمال مجازات هاي انضباطي پيش بيني شده، سبدگردان مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود.
همچنين چنان چه سرمايه گذاران سبد بيش از يك شخص باشند، سبد اوراق بهادار مشترك تشكيل شده و هر سرمايه گذار به نسبت سهم خود، از دارايي سبد در كليه حقوق و منافع سبد سهيم است. كارگزار- سبدگردان، مشخصات سبد اوراق بهادار مشترك را در اميدنامه درج و به عموم مي رساند.

روندها
بازار مردد
گروه بورس- بورس اوراق بهادار تهران طي دو سال گذشته روزهاي پرفراز و نشيبي را پشت سرگذاشته و مسائل سياسي به نوعي بازار سرمايه ايران را به عنوان ويترين اقتصاد تحت تاثير قرار داده اند.
اما كارشناسان معتقدند روي ديگر سكه تمام وقايع ريز و درشت گذشته، تثبيت بيشتر روند منطقي بازار، دوري هرچه بيشتر سرمايه گذاران از تصميمات احساسي و توجه به قابليت هاي بنيادي و ارزش هاي واقعي سهام مورد معامله در بورس بوده است. معامله گران حرفه اي بازار روزهاي بسيار سخت و نگران كننده اي را پشت سر گذاشته اند و تجربه طولاني گذشته به آنها آموخته كه در مواقعي مانند شرايط كنوني، بهترين تصميم دست نگهداشتن از هر نوع دادوستد سهام براي سهامداران ريسك گريز است. اسارت در دام هيجانات و منفي بافي هاي برخي ...، رهاوردي جز سنگين شدن بيهوده صف هاي فروش در كوتاه مدت و كاستن از اعتبار و قوام و ثبات بازار سرمايه در طولاني مدت نخواهد داشت.
سرمايه گذاري اصولي در بورس يك فرآيند ميان مدت و بلندمدت است. بر اين اساس پس از شناسايي سهم پرپتانسيل و ارزنده و خريد آن سهم، توجه مقطعي به نوسانات كوتاه مدت و تغيير پياپي تصميمات، نتيجه اي جز هدر دادن وقت، انرژي و سرمايه سهامداران در بر نخواهد داشت. سرمايه گذاران باتجربه بازار همچون ديگر گردنه هاي گذرگاه بورس ايران، تمامي سهامداران را به دقت بيشتر در تصميمات و دوري از خريد و فروش هاي احساسي دعوت مي كنند. تجربه نيز نشان داده كه سود اصلي بازار سرمايه از آن كساني است كه كارمزد كمتري بابت خريد و فروش مكرر سهام پرداخته اند. مطمئنا با توجه به ساختار بازار سرمايه در ايران و نقش پررنگ كارگزاران در مواقع رشد هيجاني بازار و عقب ماندن بسياري از سرمايه گذاران جزء در اين گونه مواقع، بهترين فرصت هاي خريد سهام ارزنده در كشاكش شرايطي مانند اكنون براي سرمايه گذاران تيزهوش پيش مي آيد.
روند بازار سرمايه طي يك هفته اخير نيز نشان دهنده انتخاب استراتژي انتظار توسط اكثر سهامداران است. كاهش چشمگير ارزش و حجم معاملات و نيز تعداد خريداران نشان مي دهد كه اكثر سرمايه گذاران در انتظار بهبود شرايط و سرنوشت نهايي تحولات سياسي هستند. پيش بيني مي شود با حمايت هاي شركت هاي حقوقي و نيز زيرمجموعه هاي شركت هاي دولتي به عنوان بزرگترين و اصلي ترين مالكان سهام در بورس اوراق بهادار ايران به تدريج و از ابتداي هفته آينده شاهد روان شدن معاملات در بورس و كاهش نگراني ها نزد سهامداران خرد بازار باشيم.
www.IraTahlil.com

تغييرات قيمت سهام
009750.jpg
009753.jpg
009756.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |