يكشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۸ - Jan 21, 2007
براي رقابت در بخش هاي مختلف
فيلم هاي خارجي جشنواره فجر معرفي شدند
نمايي از فيلم سينمايي ملكه رودخانه
011019.jpg
گروه ادب و هنر- در حاليكه شمارش معكوس تا آغاز برگزاري جشنواره فيلم فجر آغاز شده، اسامي   18فيلم بلند سينمايي بخش مسابقه و خارج از مسابقه بين الملل و اسامي  13فيلم خارجي بخش مسابقه سينماي معناگرا ،روز گذشته از سوي روابط عمومي جشنواره فيلم فجر اعلام شد.
درميان اسامي اعلام شده آثار شاخصي همچون ملكه رودخانه ساخته وينسنت وارد ، شعبده باز ساخته نيل برگر  و هر طور كه دوست داشته باشي ساخته كنت برانا به چشم مي خورد. ضمن اينكه دو فيلم خارج از مسابقه يعني بابي و مرد تمساحي نيز آثاري شاخص و حتي در مواردي بسيار قويتر از آثار بخش مسابقه اين دوره هستند.
بنا به اين گزارش هر طور كه دوست داشته باشي كنت برانا از انگلستان و آمريكا، شعبده باز نيل برگر از آمريكا و چك، پابرهنه كوون سو كيونگ از كره، قلب زير تيغ تن شيموياما از ژاپن، قلب سو ريناد از كانادا، فانوس دريايي ماريا ساكيان از روسيه و ارمنستان، زندگي ديگران فلوريا هنكل ون دانرسمارك از آلمان و هاله فابين بيلينسكي از اسپانيا، فرانسه و آرژانتين از جمله فيلم هاي بخش مسابقه بين الملل هستند.
به پدر سلام كن فرناندو وارگاس ويلازون از بوليوي و كوبا، ملكه رودخانه وينسنت وارد از نيوزيلند و انگلستان، زندگي پنهان واژه ها ايزابل كويكست از اسپانيا و انگلستان، آخرين روزهاي: سوفي شول مارك روته موند از آلمان، گذار الكساندور گوژكين از روسيه، فيلم، آسپرين و لاشخورها مارسلو گومز از برزيل، گروگان لايلا پاكال نينا از لتوني، استوني و اسلووني و هتل هاراباتي برايس كائوين از فرانسه هم در بخش مسابقه بين الملل جام جهان نما رقابت مي كنند. همچنين در بخش خارج از مسابقه بين الملل فيلم هاي مرد تمساحي ساخته ناني مورتي محصول مشترك ايتاليا و فرانسه و بابي ساخته اميليو استه وز محصول آمريكا روي پرده مي رود.
از سويي ديگر در اين بخش از جشنواره 15 فيلم كوتاه خارجي نيز به نمايش درمي آيد كه۱۱ فيلم كوتاه در بخش مسابقه و چهار فيلم كوتاه در بخش خارج از مسابقه بخش مسابقه بين الملل جام جهان نما حضور دارند.
فيلم هاي لقب آلدو رونفولا از سوئيس، بليت لطفا لوكاس فيگه روا از اسپانيا، نوازنده دوره گرد ديويد ويگرام از فرانسه ، برو! برو! برو! ايوو بروخويزن از هلند، بي گناهي ا. گوتيه از فرانسه، مولوك مارسين پارزا از لهستان، اصلاح صورت ام. پرسيز و ت، كالوگلو از آلمان و انگلستان، چه كسي سوپ كيهاني خورد ژنوير آن هوري از فرانسه، احسان موسياه تو طلا حديد از مراكش، مكزيك و آمريكا، قلب خونريز لوئيز بورك از كانادا و داستان ساجد سنيتا علام از لبنان در بخش مسابقه فيلم هاي كوتاه جام جهان نما رقابت مي كنند. همچنين فيلم هاي كوتاه پيش از سپيده دم بالينت كن يرز از مجارستان، در گودال ديويد مارتيني دلوس سانتوس از اسپانيا، آواي جيرجيرك دني كمپوس از اسپانيا و برادران خاكستر يوجيرو تاكتيا از سوئيس در بخش خارج از مسابقه روي پرده مي روند.
اسامي فيلم هاي ايراني اين بخش نيز به زودي اعلام مي شود. در بخش جام جهان نما فيلم كوتاه يك سيمرغ بلورين به بهترين فيلم اهدا مي شود. در بخش مسابقه فيلم هاي بلند بين الملل سه نماينده از ايران حضور خواهند داشت كه اسامي آنها هنوز اعلام نشده است. در اين بخش شش سيمرغ بلورين به بهترين فيلم، كارگردان، فيلمنامه، بازيگر، دستاورد هنري يا فني و انتخاب ويژه هيأت داوران اهدا مي شود.همچنين اسامي 13 فيلم خارجي بخش مسابقه سينماي معناگرا در جستجوي حقيقت بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر به شرح زير است:
جنگجوي خداوند آنتونلو بلوكو از ايتاليا، سياه سانجي ليلا بانسالي از هند، زورگير فليكس فالك از لهستان، سرنوشت گابريل رنگ از اسپانيا، دبيرستان شبانه روزي سينگ يوس ساگماكانان از تايلند، افسانه لوسي گيز جان استيمپسن از آمريكا، هواپيما سدريك كان از فرانسه، چرخش برادران پانگ از چين و هنگ كنگ، بازسازي مونا ناهم از تايلند، استاد و معادله محبوبش تاكاشي كوئيزوني از ژاپن، مرد حصيري نيل لابوته از آمريكا و آلمان و فصل برداشت مارينا رازبژكينا از روسيه در بخش معناگراي جشنواره رقابت مي كنند.همچنين فيلم شهر ارواح ساخته كريستف گانز محصول مشترك كشورهاي آمريكا، فرانسه، كانادا و ژاپن در بخش خارج از مسابقه معناگرا به نمايش در مي آيد. سه فيلم ايراني نيز براي حضور در اين بخش انتخاب و متعاقبا از سوي روابط عمومي جشنواره اعلام مي شوند. در بخش مسابقه فيلم هاي معناگرا سه سيمرغ بلورين به بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه و بهترين كارگرداني اهدا مي شود. يك هيأت داوري شامل حداقل سه نفر از هنرمندان و صاحب نظران فيلم هاي اين بخش را ارزيابي مي كنند.

انتقاد برگزيده بوكر از نژادپرستي در غرب
011016.jpg
ايسنا: برنده هندي الاصل جايزه ادبي بوكر 2006 كه معتبرترين جايزه در دنياي انگليسي زبان است، به شدت از وجود نژادپرستي در غرب انتقاد كرد. كران دساي نويسنده كتاب ميراث گم گشتگي به يك شبكه تلويزيوني در انگليس گفت: تمام سياه پوستان، مخصوصاً آنهايي كه اهل نقاط ديگري از جهان هستند، در غرب با مشكل نژادپرستي مواجهند و اين مسأله باعث مي شود اعتماد به نفس و شخصيت خود را به سرعت از دست بدهند.
دساي كه جوان ترين برنده زن تاريخ بوكر است با اشاره به اهانت هاي نژادپرستانه به يكي از بازيگران هندي تلويزيون انگلستان، افزود: اين مشكل نشان دهنده مشكلات بزرگي است كه آسيايي ها در غرب با آن مواجهند. همچنين خبرگزاري فرانسه به نقل از دساي مي نويسد: مردم بارها در هنگام قدم زدن در خيابان هاي لندن و ديگر شهرهاي انگليس به من گفته اند: برگرد به جايي كه از آن آمده اي يا هي، پاكستاني كثيف!
به اعتقاد دساي كه ظاهراً از وضعيت زندگي در انگلستان به تنگ آمده است، اهانت هاي نژادپرستانه در اين كشور بيش از هر جاي ديگري است، اما پيش از اين نويسندگان ديگري حتي بزرگاني چون كوندرا نيز از تبعيض و رفتارهاي نژادپرستانه در غرب، از جمله فرانسه، شكوه كرده اند.

يك هفته با سينما
تأخير در اعلام اسامي
داوران جشنواره
گروه ادب و هنر- در حالي كه تنها دو هفته تا آغاز بيست و پنجمين دوره جشنواره فيلم فجر باقي مانده، هنوز تركيب هيأت داوران مشخص نشده است. برخي از رسانه ها از افرادي به عنوان اعضاي احتمالي هيأت داوران نام بردند ولي قاعدتاً بايد منتظر اعلام رسمي روابط عمومي جشنواره ماند. عده اي تأخير در اعلام اسامي داوران را به حساسيت هاي فراوان جشنواره بيست و پنجم نسبت مي دهد. اولين آزمون جدي مديريت جعفري جلوه در سينما كه درست يا غلط، مبناي قضاوت در مورد عملكردش قرار خواهد گرفت. نكته ديگر اعلام نشدن اسامي فيلم هاي مهمان است. سال گذشته وقتي فيلم  هاي مهمان اعلام شدند، تعدادي از كارگردانان فيلمشان را از جشنواره بيرون كشيدند و گويا امسال براي پرهيز از اين اتفاق، فيلم هاي ميهمان ديرتر از حد معمول اعلام خواهند شد.
و خبر ديگر در مورد جشنواره فجر، اعلام زمان پيش فروش بليت هاست. از روز سوم بهمن پيش فروش بليت ها آغاز خواهد شد.
ديگر اتفاق سينما در هفته  اي كه گذشت، ملاقات برخي از اعضاي اتحاديه تهيه كنندگان با تعدادي از مراجع تقليد بود. آنها با آيات عظام وحيد خراساني و نوري همداني ملاقات كردند. به گفته مرتضي شايسته اين ملاقات جهت گسترش ارتباط سينماگران با حوزه هاي علميه و آگاهي از نظرات و بيانات علما براي ارتقاي موضوعي و محتوايي آثار سينمايي صورت گرفت.
يك شب بعد از جشنواره مي آيد
011022.jpg
فيلم يك شب بعد از برگزاري جشنواره فيلم فجر، به نمايش در مي آيد. اين فيلم كه اولين ساخته بلند نيكي كريمي به شمار مي آيد قرار است در هفته پاياني بهمن و در چند سينماي محدود اكران شود. گويا در همين رابطه پخش كننده فيلم مذاكراتي براي در اختيار گرفتن سينما فرهنگ انجام داده است. چندي پيش نيكي كريمي در گفتگو با يكي از خبرگزاري ها از اكران يك شب در دي ماه خبر داده بود كه نمايش فيلم براي چندين بار به تعويق افتاد. در يك شب هانيه توسلي نقش اصلي را بازي كرده و فيلم در باره پرسه هاي شبانه يك دختر جوان در خيابان هاي تهران است. اولين ساخته نيكي كريمي سال گذشته در يكي از بخش هاي جنبي بيست و چهارمين دوره جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. اين فيلم تاكنون در جشنواره هايي چون كن، مونترال،  مونيخ، تورين و ونكوور به نمايش در آمده است.

روخواني 8 نمايشنامه مقاومت
گروه ادب و هنر- 8 نمايشنامه با مضمون انقلاب دفاع مقدس چهارم بهمن ماه در مجموعه  تئاتر شهر روخواني مي شوند.
به گزارش روابط عمومي تئاتر شهر چهارمين دوره  نمايشنامه خواني مقاومت با همكاري انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مشاركت پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و همچنين مجموعه  تئاتر شهر طي بهمن و اسفند ماه سال جاري در اين مجموعه برگزار مي شود. در اين دوره كه فراخوان آن شهريور ماه منتشر شده بود، بعد از ارسال 31 متن به دبيرخانه نهايتا هيات نمايشنامه انتخاب شدند، كه چهارشنبه هر هفته روخواني مي شوند. نمايشنامه هاي نامه هاي باد نوشته وكار آرش عباسي ، چهارم بهمن، درخت خرمالوي آن سالها نوشته طلا معتضدي با كارگرداني مجتبي معاف هجدم بهمن، آوازهاي تنهايي نوشته ميلاد اكبر نژاد با كارگرداني سعيد نجفيان بيست و پنجمن بهمن، غريبه نوشته چيترا نادري و علي كوچكي با كارگرداني حسن جودكي، دوم اسفند، چندين مجلس از بازماندگان اين ديار، نوشته فرهاد ارشاد با كارگرداني سجاد افشاريان هشتم اسفند، داستان غريب و باور نكردني... نوشته و كار طلا معتضدي نهم اسفند، هفت پرده از قصه هاي پشت پرده نوشته و كار محمد رضا عطايي فر شانزدهم اسفند و هفت كوپه از يك قطار نوشته حسين زارعي با كارگرداني حسن گلدوست بيست و سوم اسفند ماه روخواني مي شوند.

برگزاري نمايشگاه آيات سوره فلق در موزه امام عليع
گروه ادب و هنر- نمايشگاه به نام پروردگار صبح دم ازامروز در نمايشگاه ادواري و هنر معاصر موزه هنرهاي ديني امام علي ع برگزار مي شود.
اين نمايشگاه ازسوي سازمان فعاليت هاي قرآني دانشجويان كشور وابسته به جهاددانشگاهي برگزار مي شود و مجموعه آثاري با موضوع فضا سازي سوره هاي فرآن كريم سوره فلق در قالب پوستر تصويرسازي تايپو گرافي نقش برجسته آثار مفهومي و حجم را به نمايش مي گذارد.
آيين گشايش نمايشگاه به نام پروردگار صبح دم كه عنوان آن برگرفته از آيات آغازين سوره فلق است از ساعت 15 تا 17 امروزدر سرسراي نور برگزار مي شود و تا 12بهمن ماه همزمان با دهه اول ماه محرم داير خواهد بود.نمايشگاه شور عشق نيز عنوان برنامه ديگري است كه در اين ايام در موزه برگزار مي شود. با برپايي اين نمايشگاه از 150 اثر ديده نشده نقاشي پشت شيشه كه به هنر شيعي ايراني اختصاص دارد و در دوره قاجار براي بيان تصويري احوال ائمه اطهار و معرفي آموزه هاي آنان در بين مردم رايج بوده است رونمايي مي شود.

اخبار كوتاه
جشنواره نمايش هاي قهوه خانه اي: معاون فرهنگي اداره كل ارشاد استان زنجان از برگزاري نخستين جشنواره منطقه اي نمايش هاي قهوه خانه اي از 13 تا 17 بهمن ماه در شهر زنجان خبر داد. هدف از برگزاري اين جشنواره اجراي سياست هاي فرهنگي هنري، كشف استعدادهاي خلاق و ايجاد بستر مناسب براي رشد و اعتلاء هنري هاي نمايشي است. شاهنامه خواني، نقالي، حمله خواني، پرده خواني و قوالي از جمله بخش هاي جشنواره است.
آل پاچينو نقاش مي شود : آل پاچينو، بازيگر آمريكايي، در فيلمي جديد در نقش سالوادور دالي، نقاش بزرگ اسپانيا، بازي خواهد كرد. آل  پاچينو در پروژه جديد خود كه موضوع آن درباره سال هاي پاياني زندگي سالوادور دالي است در نقش اين نقاش سوررئال اسپانيايي بازي خواهد كرد. اين فيلم اقتباسي از كتابي نوشته استان لااوري سنس، رمان نويس و روزنامه نگار بلژيكي و يكي از همسايگان دالي است كه در سال 1989 در سن 84 سالگي درگذشت.
بوش عذرخواهي كند: رابرت ردفورد، بازيگر هاليوودي در سخنراني افتتاحيه جشنواره فيلم ساندنس از بوش خواست تا به خاطر راه  انداختن جنگ عراق عذرخواهي كند. در مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم ساندنس گفت: من نيز همانند بسياري ديگر از مردم، پس از حادثه 11 سپتامبر، با دولت آمريكا از خود روحيه اتحاد طلبانه اي نشان داده ام. ما همه توجه خود را بر روي اين مسئله معطوف كرديم كه به رهبرانمان اجازه دهيم كه خود سكان اين كشور را در دست بگيرند و فكر مي كنم كه ما يك عذرخواهي بزرگ طلبكاريم، بوش بايد به خاطر راه انداختن جنگ عراق عذرخواهي كند.
بررسي كارنامه مجيد مجيدي : با نمايش فيلم باران اثرمجيد مجيدي در برنامه تماشاخانه يك مركز كرج حوزه هنري استان تهران، كارنامه اين فيلمساز مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. در اين برنامه كه يكشنبه هر هفته برقرار است، 17 فيلم از 17 كارگردان تا پايان سال جاري به نمايش در مي آيد و مورد نقد و بررسي كارشناسان قرار مي گيرد.
صدور دو پروانه ساخت: شوراي صدور پروانه فيلمسازي 35 ميليمتري در جلسه اين هفته خود براي دو پروژه سينمايي پروانه ساخت صادر كرد. هميشه پاي يك زن در ميان است به تهيه كنندگي محسن آقا علي اكبري و كارگرداني كمال تبريزي و راز به تهيه كنندگي محمدرضا تختكشيان و كارگرداني علي رفيعي عنوان پروژه هايي است كه از اين شورا پروانه ساخت دريافت كرده اند.
همايش تخصصي تئاتر دنيا : همايش و كارگاه هاي تخصصي دانشكده ها و مدرسه هاي تئاتر دنيا از 10 تا 25 تيرماه سال آينده در سينايا - روماني برگزار مي شود. اين همايش هم زمان با جشنواره تئاتر سينايا و با شركت 15مدرسه تئاتري از كشورهاي گوناگون برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |