يكشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۶ - Mar 11, 2007
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت در گفتگو با همشهري عنوان كرد؛
راهبرد پيشگيري مثبت
در دومين برنامه كشوري ايدز
گروه سلامت مريم غفاري: برنامه دوم كشوري ايدز با استراتژي پيشگيري مثبت، كه به تازگي از سوي سازمان جهاني بهداشت تصويب شد؛ تا آخر امسال ابلاغ و از سال 86 اجرا مي شود.
دكتر عباس صداقت، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت درگفت وگوي اختصاصي با همشهري با بيان اين كه استراتژي پيشگيري مثبت مصوب سازمان جهاني بهداشت، سرلوحه كار اين اداره از سال جديد خواهد بود، گفت: اين راهبرد بدين معناست كه افراد اچ آي وي مثبت را طوري توانمند كنيم كه خودشان نسبت به انتقال اين بيماري به همسر، خانواده، شركاي جنسي و اعتيادي و در نهايت به جامعه حساس شوند و پيشگيري به عمل آورند.وي با اشاره به اينكه براي اجراي اين برنامه بايد بستر لازم فراهم شود و جامعه پذيراي اين گروه باشد گفت: با طرد اين بيماران نه تنها اين بيماري مخفي مي ماند بلكه منجر به اپيدمي زودرس اين بيماري خطرناك مي شود.
به گفته صداقت، دومين برنامه كشوري پيشگيري و كنترل اچ آي وي و ايدز، يك برنامه 3 ساله است كه منطبق با برنامه استراتژيك و اهداف برنامه چهارم توسعه تنظيم شده و با محوريت گروه هدف و استراتژي تعيين شده است.در اين برنامه 4 گروه اصلي هدف؛ جمعيت عمومي ، افراد با رفتار پرخطر، افراد در معرض خطر، افراد اچ آي وي مثبت و خانواده هاي شان مورد نظرهستند و جوانان، صاحبان مشاغلي مثل رانندگان و افرادي كه ناگزير به مهاجرت و سفر هستند در گروه هاي در معرض خطر طبقه بندي شده اند. دانش آموزان، دانشجويان و سربازان هم در قالب اين 4 گروه اصلي در محور برنامه ريزي قرار مي گيرند.
دكتر صداقت با تاكيد بر اين كه در اين برنامه بيشتر روي كاهش آسيب و آموزش تاكيد شده است، گفت: دستورالعمل اجرايي اين برنامه تا آخر امسال ابلاغ و بر اساس اجراي يك نظام پايش و ارزشيابي شاخص هاي در طول برنامه وارد فاز عملياتي خواهد شد. وي اضافه كرد: با توجه به وجود حدود 200 هزار معتاد تزريقي در كشور و از طرفي ميزان بالاي شيوع اچ آي وي و ايدز ( بين 5 تا 25 درصد) در مصرف كنندگان تزريقي مواد در كشور، به برنامه هاي كاهش آسيب به عنوان يكي از استراتژي هاي مهم برنامه كشوري پيشگيري و كنترل اچ آي وي و ايدز توجه شده است.
دكتر صداقت در خصوص آخرين آمار مبتلايان به ايدز گفت: تا اول دي ماه سال جاري 14 هزار و 90 مورد گزارش شده و چون در بحث ايدز امكان بيمار يابي فعال وجود ندارد و با رفتارهاي پرخطر كه معمولا" پنهاني است مرتبط است، تخمين زده مي شود كه در كشور 60 تا 70 هزار نفر فرد مبتلا به اين بيماري داشته باشيم .وي افزود: در حال حاضر كشور مادر مرحله اپيدمي متمركز معتادان تزريقي به سر مي برد كه طبق آخرين آمار 9/64 درصد از طريق انتقال تزريقي است، 5/7 درصد آميزشي و 5/25 درصد ناشناخته، كه پيش بيني مي شود قسمت عمده اين موارد ناشناخته به روش انتقال جنسي است اما به دليل تا بويي كه وجود دارد مشخص نشده اند.رييس اداره ايدز وزارت بهداشت در خصوص اولويت كاري اين برنامه در سال 86 گفت: ارتقاي كيفي خدمات مراكز مشاوره بيماري هاي رفتاري بر اساس استاندارد هايي كه برايشان تعريف مي شود مكلف شديم در نظام جامع مديريت اطلاعات يك بازنگري در بحث گزارش گيري و گزارش دهي با همكاري سازمان زندانها ، سازمان بهزيستي و انتقال خون داشته باشيم.
مشروح گفتگوي همشهري با رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت را روزهاي آينده در همين صفحه بخوانيد.

با وجود وعده مسئولان در پرداخت عيدي با حقوق بهمن ؛وزيرآموزش وپرورش اعلام كرد:
عيدي معلمان، شايد سال آينده
016782.jpg
گروه اجتماعي- وزير آموزش و پرورش از احتمال پرداخت عيدي بخشي از معلمان در سال آينده خبر داد.
وزير آموزش و پرورش در حالي اين موضوع را بيان مي كند كه مسئولان وزارتخانه متبوعش بارها بر پرداخت عيدي معلمان با فيش حقوقي بهمن تاكيد داشتند.
پيش از اين مسئولان وزارت آموزش و پرورش وعده داده بودند كه عيدي معلمان را همراه حقوق بهمن پرداخت مي كنند، البته همشهري در شماره 30 بهمن خود از پرداخت عيدي معلمان در اسفند خبر داد كه مسئولان اين وزارتخانه با ارسال نامه اي به تاريخ يك اسفند براي چندمين بار تاكيد كردند كه عيدي معلمان با حقوق بهمن پرداخت خواهد شد.
فرشيدي در اين زمينه اظهار مي دارد: اميدواريم كه چنين نشود، شما هم دعا كنيد اين اتفاق نيفتد.
همچنين رئيس آموزش و پرورش شهر تهران از پرداخت عيدي معلمان استان تهران در روز 12 اسفند خبر داد كه به گفته معلمان تهراني اين وعده نيز با چند روز تأخير انجام شد.
اين كه چرا پرداخت عيدي معلمان كه بنا به تاكيد مسئولان بايد بهمن پرداخت مي شد سال آينده پرداخت خواهد شد سؤالي است كه تاكنون بي پاسخ مانده است.
فرشيدي در ادامه با اشاره به بخشنامه اي كه با همكاري وزارتخانه هاي آموزش و پرورش ، اقتصاد و دارايي و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي به استان ها ارسال شده است گفت: مطالبات فرهنگيان از جمله حقوق معلمان حق التدريس به زودي پرداخت مي شود.
وزير آموزش و پرورش درباره وضعيت رسيدگي به پرونده طراح سؤالات موهن آزمون ضمن خدمت فرهنگيان يكي از شهرستان هاي استان تهران، با رد احتمال وجود هدف از پيش تعيين شده اظهار كرد: طراح اين سؤالات از ادامه هر گونه خدمت در آموزش و پرورش عزل شده و هم اكنون پرونده وي براي رسيدگي در قوه قضاييه  است و نتيجه اين رسيدگي را از اين پس بايد از قوه قضاييه جويا شد.
وي در مورد اقدامات پيشگيرانه آموزش و پرورش براي جلوگيري از حوادث احتمالي چهارشنبه سوري پرسيد، با اعلام اين كه سال گذشته هيچ اتفاق ناگواري در مدارس رخ نداد، گفت: مديران مدارس در اين رابطه آگاهي هاي لازم را به دانش آموزان داده اند. وي جايگاه معلمان و بسيجيان در برخورداري از عشق و ايثار را يكسان خواند و اذعان كرد: برخي افراد نسبت دادن جايگاهي مقدس به معلمان را برنمي تابند؛ اين عده يا دچار بد فهمي بوده يا با پايين آوردن شأن معلمان، قصد سوء استفاده از آنها را دارند.
وزير آموزش و پرورش همچنين با بيان اين كه همه مسؤلان بايد براي رسيدگي به خواسته معلمان تلاش كنند، ادامه داد: دراين زمينه ممكن است حركاتي انجام شود كه خانواده ها را در مورد وضعيت دانش آموزان نگران كند و اين امر قطعاً از اعتبار معلمان نزد مردم مي كاهد.
وي با اشاره به پرداخت حقوق كارمندان دولت از سوي وزارت اقتصاد و دارايي اين امر را برقراري عدالت در پرداخت حقوقها دانست و افزود: تحصيلات كاركنان، آزمون جامع فرهنگيان داراي مدرك معادل بورسيه دكتري و ادامه تحصيل فرهنگيان در دانشگاه پيام نور، از گام هاي بلند آموزش و پرورش به شمار مي روند.

زنان بازداشت شده
مقابل دادگاه انقلاب آزاد شدند
ايسنا: وكيل مدافع برخي زنان بازداشت شده در مقابل دادگاه انقلاب از آزادي يكي ديگر از اين افراد خبر داد.
فريده غيرت در اين باره اظهار داشت: با آزادي ژيلا بني يعقوب، فقط شادي صدر و محبوبه عباس قلي زاده هنوز در بازداشت به سر مي برند. وي اظهار اميدواري كرد كه اين دو نفر نيز حداكثر تا امروز آزاد شوند. غيرت با بيان اين كه فعلاً مسئله آزادي بازداشت شدگان مطرح است، يادآور شد: اگر قرار باشد دادگاهي برگزار شود در آينده مشخص مي شود.

چهارشنبه آخر سال، مدارس مجاز
به تعطيلي زودتر از موعد نيستند
گروه اجتماعي - رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: در چهارشنبه آخر سال، ژ مدارس نوبت بعدازظهر مجاز به تعطيلي زودهنگام دانش ژآموزان نيستند.
علي يزداني، رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: در چهارشنبه آخر سال دانش ژآموزان حتي در نوبت بعدازظهر بايد تا پايان وقت قانوني در مدرسه باشند و بحث تعطيلي زودهنگام دانش ژآموزان مطرح نيست. وي افزود: دانش ژآموزان در چهارشنبه آخر سال مانند هر روز در مدرسه حضور خواهند داشت و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
همچنين محسن فريدي، مديركل دفتر پيشگيري از آسيب ژهاي اجتماعي و بلاياي طبيعي آموزش و پرورش در اين خصوص به ايلنا، گفت: مدارس در چهارشنبه آخر سال زودتر از موعد تعطيل نمي ژشوند. وي افزود: نبايد به دليل برگزاري يك جشن و مراسم سنتي زمان تعليم و تربيت دانش ژآموزان را كاهش داد.

حمايت از دانشجويان محروم دانشگاه آزاد
ايلنا : مديركل آموزش فرهنگي دانشگاه آزاد گفت: دانشجويان محروم دانشگاه آزاد اسلامي شناسايي شده و به مناسبت عيد نوروز، تحت حمايت قرار مي ژگيرند.
صالحي، مديركل آموزش فرهنگي دانشگاه آزاد، افزود: بر اساس بخشنامه صادر شده به واحدهاي دانشگاهي دانشگاه آزاد در سراسر كشور، دانشجويان بي ژبضاعت كه مشكلات مالي و يا مشكلات عاطفي داشته شناسايي و مورد حمايت قرار مي ژگيرند. وي تصريح كرد: هر واحد دانشگاهي در حد وسع خود با اختصاص هديه ژ هاي فرهنگي دانشجويان را تحت حمايت قرار مي ژدهد. صالحي تاكيد كرد: حمايت ژهاي دانشگاه آزاد تنها منحصر به حمايت ژهاي مالي نبوده و دانشجويان با مشكلات عاطفي و ديگر مشكلات كه نياز به كمك دارند نيز، تحت حمايت قرار مي ژگيرند.

واگذاري 35 هزار سند زمين به افاغنه داوطلب بازگشت
گروه اجتماعي- مصوبات دوازدهمين جلسه كميسيون 3 جانبه بازگشت داوطلبانه افاغنه ثبت نام شده اعلام شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، براساس مصوبات دوازدهمين جلسه كميسيون 3 جانبه بازگشت داوطلبانه در مرز دوغارون به هر نفر 100 دلار و حداكثر 500 دلار براي يك خانواده 5 نفره ارز پرداخت خواهد شد. همچنين دولت افغانستان 35 هزار نمره (سند زمين) به بازگشتي ها واگذار مي كند. دولت ايران نيز براي 300 هزار نفر از كساني كه داوطلبانه برمي گردند ويزاي كار صادر خواهد كرد. اعتبار اين قرارداد كه در مشهد امضا شده به مدت يك سال است و 200 هزار نفر از ثبت نام شدگان را با اعتبار 20 ميليون دلار شامل مي شود. گفتني است در جلسه كميسيون 3 جانبه ايران، افغانستان و كميسارياي عالي پناهندگان مقرر شد كه نحوه پيشرفت برنامه در اجلاس بعدي كه در كابل برگزار خواهد شد، پيگيري شود.

مددي مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي:
بيمارستان هاي تأمين اجتماعي را حاضريم واگذار كنيم
بيمارستانهاي تأمين اجتماعي كه با پول بيمه شدگان ساخته شده
به دولت واگذار خواهد شد
016788.jpg
گروه اجتماعي - حاضريم بيمارستان هاي تامين اجتماعي را به وزارت بهداشت واگذار كنيم.
اين جمله را داوود مددي، مدير عامل سازمان تامين اجتماعي، كشور 2 روز قبل بيان كرده است.
مددي به بهانه اين كه درمان غير مستقيم براي سازمان تامين اجتماعي هزينه كمتري دارد از تصميم سازمان متبوعش براي واگذاري بيمارستان هاي اين سازمان سخن گفته است.
وي با شركت درگردهمايي روساي هيات مديره هاي نظام پزشكي سراسر كشور ضمن اعلام اين خبر از هزينه هاي درماني بالاي بيمه شدگان سازمان متبوعش انتقاد كرد.
وي گفت: هزينه ها در بيمارستان هاي تامين اجتماعي سه برابر هزينه خريد درمان مي باشند و ما داروها را در اين بيمارستان ها بدون فرانشيز ارائه مي كنيم كه اين موضوع مشكلات عديده اي را به دنبال دارد.
نكته جالب توجه اينكه مددي در حالي از واگذاري بي قيد و شرط بيمارستان هاي ملكي سازمان تامين اجتماعي سخن مي گويد كه اين بيمارستان ها با پول بيمه شدگان ساخته و تجهيز شده است.
در واقع سازمان تامين اجتماعي طي سال هاي متمادي با استفاده ا از حق بيمه افراد تحت پوشش اقدام به ساخت بيمارستان كرده است و پس از آن نيز به ازاي استفاده از پس انداز بيمه شدگان بيمارستان هاي ساخته شده كه بيمارستان ملكي نام گرفتند مكلف به ارائه خدمات درمان رايگان به بيمه شدگان سازمان شدند، اما اكنون پس از گذشت سال ها مدير عامل سازمان تامين اجتماعي با اشاره به نرخ غير واقعي تورم مي گويد وجود اين بيمارستا ن ها براي سازمان تامين اجتماعي هزينه بر شده است و به اين ترتيب سازمان مايل است تا اين بيمارستان ها را واگذار كند.
مدير عامل سازمان تامين اجتماعي بي اينكه وضعيت سرمايه گذاري بيمه شدگان، را تعيين كند تنها به عدم تمايل سازمان تامين اجتماعي در نگهداري اين بيمارستان هاتأكيد كرده است و هيچ اشاره اي به اين نكته كه تكليف درمان رايگان بيمه شدگان در پي واگذاري بيمارستان ها چگونه خواهد شد نكرده است.مخالفت بيمه شدگان تامين اجتماعي با اين تصميم قابل پيش بيني است چرا كه آنها به عنوان مالك بدون شرط اين بيمارستان ها حق خود مي دانند كه از درمان رايگان بهره برند.در صورت واگذاري بيمارستان ها از سوي سازمان تامين اجتماعي بيمه شدگان قطعا از چتر درمان رايگان محروم خواهند شد به اين ترتيب جلب موافقت اين گروه 28 ميليوني سخت ترين كار سازمان تامين اجتماعي خواهد بود و در صورتي كه سازمان تامين اجتماعي نتواند موافقت اين گروه را بدست آورد ناچار است قيد تصميمش را بزند.
گفتني است كه بر اساس مصوبه شوراي عالي تامين اجتماعي اين سازمان مجوز ساخت بيمارستان ملكي را ندارد و تنها مي تواند به تكميل پروژه هاي قبلي اقدام كند.

۲۲ اسفند ؛ نشست حل مشكلات معلمان
گروه اجتماعي- پنجمين تجمع معلمان در اعتراض به تاخير در تصويب لايحه نظام هماهنگ پرداخت و تخصيص نيافتن بودجه براي اجراي آن صبح پنج شنبه برگزار شد.
اين تجمع كه در مقابل مجلس شوراي اسلامي برگزار شد با اعلام تشكيل نشستي در روز 22 اسفند براي حل مشكل معلمان خاتمه يافت. علي پور سليمان ، عضو شوراي مركزي سازمان معلمان ايران به همشهري گفت: معلمان تا ساعت 10:30 طرح سكوت را اجرا كردند . وي افزود: با هماهنگي هيات رئيسه مجلس ،نمايندگان سازمان معلمان و كانون صنفي معلمان با محسن كوهكن به نمايندگي از هيات رئيسه مجلس نشستي برگزار كردند.
پورسليمان در باره اين نشست گفت: قرار شد كه ساعت 14 روز سه شنبه نشستي بين نمايندگان تشكل هاي معلمان با هيات رئيسه مجلس، وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي درمحل مجلس شوراي اسلامي براي حل مشكلات معلمان برگزار شود. از سوي ديگر محمد داوري ،مسئول كميته اطلاع رساني سازمان معلمان ايران به خبرنگار همشهري گفت:
به ابتكار سازمان معلمان ايران تجمع كنندگان در يك كار نمادين به مسئولان دولت و مجلس ، يك گوش به عنوان عيدي تقديم كردند. البته اين كار بعد از دادن كارت قرمز در تجمع روز سه شنبه توسط كانون صنفي معلمان ايران انجام شد. وي تصريح كرد: ادامه تجمعات معلمان بستگي به نتايج نشست روز سه شنبه دارد و اميدواريم به نتايج قابل قبولي دست يابيم.
داوري با تكذيب شايعه تعطيلي مدارس اظهار داشت: در حال حاضر اين موضوع به هيچ وجه از سوي تشكل هاي معلمان مطرح نيست. براساس شنيده ها ماموران نيروي انتظامي نيمه شب چهارشنبه با ارايه حكم دادگاه انقلاب به منزل 6 نفر از مسئولان تشكل هاي معلمان مراجعه كرده و آنان را به معاونت كشيك امور قضايي دادگاه انقلاب بردند. براساس اين گزارش مسئولان تشكل هاي معلمان پس از حدود 5 ساعت ، آزاد شدند.
از سوي ديگر محمود فرشيدي ،وزير آموزش و پرورش در حاشيه اختتاميه جشنواره علمي ــ پژوهشي بسيج فرهنگيان درباره اين كه براي پاسخگويي به اعتراض ها و تجمعات اخير معلمان در مقابل مجلس شوراي اسلامي چه تدبيري انديشيده است، تصريح كرد: ترجيح مي دهم در اين باره سكوت كنم. به گفته وي كسي كه رداي معلمي مي پوشد بايد به خواص اين شغل نيز آگاهي داشته باشد؛ اگر معلمان به واقع خواهان حقوق بودند، حرفه هاي آزاد را كه پول سازترند انتخاب مي كردند. فرشيدي با اشاره به محترم بودن معلمان نزد 80 درصد مردم جامعه تأكيد كرد: نبايد در جامعه تشويش ايجاد كرده و وقت دانش آموزان را با تعطيلي كلاس هاي درس به هدر داد.

با مردم
۹ تا 12 به استثناءروزهاي تعطيل
۲۳۰۲۳۳۳۷
آرامش در چهارشنبه آخر سال
@ آيين چهارشنبه سوري همچون بسياري از آيين هاي ايرانيان در قالب مراسمي شاد و با آرامش برگزار شده است و هيچ گاه در آن خشونت، انفجار ترقه هاي خطرناك و برهم زدن آرامش عمومي دخيل نبوده است. همه بايد سعي كنيم اين آيين، به شيوه اصيل خود برگزار گردد.
طاهره افشاري يزدي- اصفهان
در غياب هماهنگي
آسفالت بخش شرقي بزرگراه بعثت تازه به انجام رسيده بود كه حفاري در آن آغاز شده است، قرار بود در اين موارد براي پيشگيري از خسارت، هماهنگي هاي لازم انجام شود.
دارويي- تهران
تغيير ساعت يك تجربه جهاني
تنظيم ساعت بر مبناي تغييرات فصل و كوتاه يا بلند شدن روز حاصل يك تجربه جهاني است و نتايج آن براي صرفه جويي در مصرف انرژي نيز به اثبات رسيده است. اگر مخالفان اجراي اين طرح نظرات كارشناسي و مستدل دارند بهتر است آن را ارايه كنند چون در هيچ كشوري با اجراي اين طرح مخالفت نشده است.
عبداللهي-  مشهد
تشكر مي كنيم
از همشهري به خاطر انعكاس سريع تقاضاي ما و از مديريت برق ازمنطقه سعادت آباد به خاطر رفع مشكل و تأمين روشنايي بلوار جانبازان شهرك ژاندارمري سپاسگزاريم.
گروهي از ساكنان بلوار جانبازان
پيشنهاد به سازمان گردشگري
@ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بايد ابتكارات و تمهيدات كافي براي معرفي جاذبه هاي گردشگري كشور به كار بندد تا مردم به جاي، خارج كردن ارز، پول خود را در كشور خودمان صرف كنند و به اقتصاد ملي كمك نمايند. البته چنين كاري نيازمند بهبود حمل و نقل، توسعه و تجهيز هتل ها و مهمانسراها و مكان هاي اقامتي ارزان قيمت و رسيدگي به رستوران ها و سرويس هاي بهداشتي بين راهي است.
م. ستوده- همدان
نقش واسطه ها در گراني ميوه
@ امسال در مقايسه با سال هاي گذشته نرخ عرضه ميوه و تره بار در ميادين شهر يا حداقل در ميدان ميوه و تره بار تهرانپارس، محدوده خيابان دلاوران، گران تر است، به طوري كه ميوه هاي عرضه شده توسط وانت بارها، گاهي از لحاظ كيفيت و قيمت، بهتر از محصولات اين ميدان است. لازم است با حذف واسطه ها و شبكه هاي دلالي، ميوه و تره بار ارزان تر به دست مردم برسد و هدف اصلي تأمين اين ميادين تأمين گردد.
سيدامير ميري- تهران
در انتظار مسكن هستيم
چهار سال پيش، تعاوني مسكن كارمندان كرج، قطعه زميني به نام شماري از كارمندان ادارات در شهرك علي بن ابيطالب(ع) خريداري كرد. قرار بود ظرف يك سال تفكيك و واگذاري قطعي زمين ها براي ساخت وساز انجام شود، اما هنوز اقدامي نشده است.
فيضي- كرج
مجاز يا غيرمجاز؟!
در هفته هاي اخير شاهد انتشار اطلاعيه هايي از سوي شركت هاي خصوصي براي واگذاري تاكسي در قبال وام با بهره كم هستيم. براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده احتمالي، از سازمان تاكسيراني تقاضا دارم ضمن پيگيري اين موارد، اگر چنين فعاليت هايي مجاز بوده و رسميت دارد، فهرست شركت هاي مجاز را اعلام نمايد تا متقاضيان، به لحاظ حقوقي بتوانند در صورت بروز هرگونه مشكلي، مطالبات خود را پيگيري كنند.
روح ا... ميرزانژاد- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |