يكشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۶ - Mar 11, 2007
امروز در بيت المقدس انجام مي شود:
ديدار عباس و اولمرت
در حالي كه اسرائيلي ها مي گويند تمايلي به گسترش مذاكرات ندارند
عباس تاكيد دارد به دنبال بسط محتواي مذاكرات است
016767.jpg
گروه بين الملل- محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني و ايهود الموت، نخست وزير رژيم صهيونيستي امروز براي دومين بار در 2 هفته گذشته با يكديگر ديدار و گفت وگو مي كنند.
به گزارش خبرگزاري رويترز ديدار امروز در حالي برگزار مي شود كه تل آويو طي روزهاي اخير نارضايتي خود را از پيوستن جنبش فتح به دولت وحدت ملي فلسطينيان كه قرار است از سوي اسماعيل هنيه، نخست وزير تشكيل شود به دفعات اعلام كرده است.
اولمرت با اين ادعا كه بايد از نيروهاي متعادل فلسطيني حمايت به عمل آورد روز گذشته تاكيد كرد مصمم به ادامه مذاكرات جاري با عباس است. او گفت: من تماس با ابومازن را قطع نخواهم كرد و به مذاكرات دوجانبه با وي ادامه خواهم داد. او در ادامه تاكيد كرد با توجه به پافشاري حماس بر خودداري از پذيرش شروط تعيين شده از سوي گروه چهارجانبه متشكل از ايالات متحده، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل براي رفع حصر فلسطينيان اگرچه قادر به آغاز مذاكرات رسمي با دولت فلسطيني نيست اما گفت وگو بر سر آزادسازي دارايي هاي فلسطينيان را با ابومازن ادامه مي دهد.
در حالي كه اسرائيلي ها مي گويند تمايلي به گسترش مذاكرات ندارند عباس تاكيد دارد به دنبال بسط محتواي مذاكرات و گفت وگوي طرفين بر سر مسائلي چون توافقنامه نهايي صلح و ايجاد كشور فلسطين است.
ديدار عباس و اولمرت در حالي امروز انجام مي شود كه تلاش هاي فتح و حماس براي تشكيل دولت وحدت ملي تاكنون به نتيجه نرسيده و عباس روز جمعه با درخواست هنيه براي تمديد ضرب الاجل دو هفته اي براي معرفي اعضاي موافقت كرد.
نشست بروكسل
رهبران 27 كشور عضو اتحاديه اروپا كه از روز پنجشنبه براي حضور در نشست بروكسل، پايتخت بلژيك در اين كشور به سر مي بردند روز جمعه در بيانيه پاياني اين گردهمآيي از دولت خودگردان فلسطيني خواستند به شروط تعيين شده از سوي گروه چهار جانبه براي پايان محاصره فلسطينيان و از سرگيري اعطاي كمك هاي مالي و اقتصادي تن دهند.
در بيانيه اين نشست دوروزه تصريح شده اتحاديه اروپا آماده همكاري با دولت خودگردان فلسطيني منوط به محكوميت خشونت، به رسميت شناخته شدن اسرائيل و پايبندي دولت جديد به توافقنامه هاي دولت هاي پيشين فلسطيني با تل آويو است.
مضمون اين بيانيه گواه اين واقعيت بود كه اروپايي ها به رغم مشكلات فلسطينيان حاضر به تجديد نظر در موضع خود نبوده و تمايلي به همكاري با دولت منتخب جنبش حماس ندارند.

بوش در آمريكاي لاتين
گروه بين الملل- جورج بوش، رئيس جمهور ايالات متحده در حالي از روز جمعه سفر يك هفته اي خود به آمريكاي لاتين را با شعار كار آفريني براي مردم منطقه آغاز كرد كه موجي از ناآرامي در اعتراض به حضور او سراسر آمريكاي لاتين را دربر گرفته است.
سفر بوش به برزيل به عنوان اولين توقفگاه او با ديدار هوگو چاوز، رئيس جمهور چپگراي ونزوئلا از بوئنوس آيرس، پايتخت آرژانتين مقارن شد كه از سفر بوش به كشورهاي آمريكاي لاتين به عنوان اقدامي امپرياليستي ياد كرد و از بوش خواست به كشورش بازگردد.
بوش پس از امضاي قراردادي با لولا داسيلوا، همتاي برزيلي اش راهي دومين مقصد در اين سفر شد. در اين قرارداد بر سر افزايش توليد سوخت بيوشيمايي اتانول براي جايگزيني سوخت هاي فسيلي توافق شد.
اگر چه وزارت امور خارجه آمريكا روز گذشته سعي كرد اقدامات ضدآمريكايي چاوز را بي اهميت جلوه دهد اما به ظاهر ترجمان اين اقدامات را در تظاهرات ضدآمريكايي در هر نقطه اي كه بوش قدم به آن مي گذارد به وضوح مي توان ديد.
بوش روز گذشته برزيل را به مقصد اوروگوئه ترك كرد كه در آن جا هم با تظاهراتي ضدآمريكايي از او استقبال شد. رئيس جمهور آمريكا در ادامه اين سفر راهي گواتمالا و اكوادور مي شود.

سفر قريب الوقوع
سولانا به دمشق
گروه بين الملل- خاوير سولانا، كميسيونر ارشد سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا به زودي براي ديدار از سوريه، لبنان و عربستان سعودي راهي خاورميانه مي شود.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سولانا روز جمعه اعلام كرد به درخواست رهبران اتحاديه اروپا مأموريت يافته براي مذاكره با مقامات ارشد سوريه، لبنان و عربستان سعودي به اين سه كشور سفر كند.
به ظاهر هدف اصلي سولانا از اين سفر ايجاد هماهنگي بين كشورهاي عربي منطقه براي پايان دادن به بحران جاري در لبنان است. كريستينا گالاچ، سخنگوي سولانا روز گذشته گفت سولانا در مرحله اول از اين سفر فردا راهي رياض  شده و روز سه شنبه براي ديدار با مقامات لبناني راهي بيروت مي شود بي آن كه به زمان دقيق سفر او به دمشق اشاره كند.
سفر سولانا به سوريه اولين ديدار يكي از اعضاي عالي رتبه اتحاديه اروپا از دمشق پس از دو دهه است. در بيانيه پاياني نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل كه روز جمعه به كار خود پايان داد بر حفظ استقلال و تماميت ارضي لبنان تأكيد شده است.
گفته مي شود هدف اصلي از سفر سولانا به منطقه نشان دادن حمايت اتحاديه اروپا از تلاش هاي عربستان سعودي براي پايان دادن به رقابت هاي داخلي گروه هاي فلسطيني و پشتيباني از تلاش هايي است كه براي تقويت دولت فؤاد سينيوره، نخست وزير لبنان و برگزاري دادگاه ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد اين كشور در دست انجام است.

كوتاه
توطئه نافرجام عليه چاوز
آسوشيتدپرس: دو نظامي  ونزوئلايي به اتهام طرح ريزي توطئه اي عليه هوگو چاوز، رئيس جمهور اين كشور بازداشت شدند.
اين دو تن گين داويلا، ژنرال بازنشسته و رئيس سابق سرويس ضد مواد مخدر گارد ملي ونزوئلا و پسرش سروان توماس گين معرفي شده اند كه به حكم ماريانو موسكرا، قاضي كنترل نظامي  راهي زندان شدند.
چاوز هفته گذشته از وجود توطئه اي براي قتل خود خبر داد و در پي آن سه شنبه شب گذشته مكالمه اي تلفني در اين رابطه از تلويزيون اين كشور پخش شد. در اين مكالمه تلفني صداي چند ژنرال و افسر نيروهاي مسلح ونزوئلا از جمله سروان توماس گين و يك زن به نام سيندي پاتريسيا شنيده مي شد.
انتقاد شيراك از سپر موشكي آمريكا
خبرگزاري فرانسه: ژاك شيراك، رئيس جمهوري فرانسه اعتقاد دارد طرح سپر موشكي آمريكا در اروپاي مركزي كه به شدت با مخالفت روسيه مواجه شده ممكن است وحدت اروپا را به مخاطره اندازد.
شيراك روز پنجشنبه به دنبال نشست سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در بروكسل، پايتخت بلژيك در كنفرانسي خبري با اشاره به اين طرح گفت: بايد بسيار دقت كنيم كه تقسيم بندي تازه اي در اروپا ايجاد نكنيم. آمريكا در طرح جديد سپر موشكي خود در نظر دارد 10 موشك رهگير در سال آينده در لهستان مستقر كند و اطلاعات راداري مورد نياز اين موشك هاي رهگير توسط تأسيساتي تأمين شود كه قرار است در جمهوري چك راه اندازي شود. ضمن اين كه رادار اوليه در منطقه اي نامعلوم از قفقاز راه اندازي خواهد شد.
تظاهرات ضدآمريكايي در اكوادور
يونايتدپرس: هزاران نفر در اكوادور روز پنجشنبه در اعتراض به ادامه فعاليت پايگاه نظاميان آمريكايي در شهر مانتا تظاهرات كردند.
در اين تظاهرات نمايندگان جنبش هاي صلح طلب، گروه هاي اجتماعي و سياسي و شركت كنندگان در كنفرانس بين المللي ضد پايگاه هاي خارجي حضور داشتند. تظاهركنندگان به شكلي يكپارچه خواستار تعطيلي پايگاه نظاميان آمريكايي در مانتا و خروج آنان از اين كشور شدند. در اين تظاهرات كه در مسيري به طول هفت كيلومتر از ميدان سيويكا مانتا تا نزديكي پايگاه نظاميان آمريكايي برگزار شد شركت كنندگان شعارهايي همچون مانتا آري يانكي نه و هشدار كه شمشير بوليوار در آمريكاي لاتين به حركت در آمده است حضور نظاميان آمريكايي در اكوادور را محكوم كردند.
درخواست پناهندگي قاضي دادگاه صدام
الجزيره: رئوف عبدالرحمان، رئيس دادگاه جنايي عراق كه حكم اعدام صدام را صادر كرد از انگليس تقاضاي پناهندگي سياسي كرد.
عبدالرحمان كه از اواسط دسامبر گذشته به همراه دو دختر و همسرش با ويزاي گردشگري به انگليس سفر كرده خواستار كسب پناهندگي سياسي از اين كشور شده است. او نداشتن امنيت جاني در عراق و احتمال آن كه از سوي طرفداران صدام مجازات شود چنين درخواستي را مطرح كرده است.
وزارت كشور انگليس از هرگونه اظهار نظر در اين باره خودداري كرده است. صدام حسين به خاطر كشتار 148 تن از شيعيان روستاي الدجيل در شمال بغداد در دهه 90 ميلادي 30 دسامبر 2006 به اعدام با طناب دار محكوم شد.

رويكرد
جواد حميدي
Jhamidi@hamshahri.org
پايان محور شرارت براي بوش؟
۲۹ ژانويه 2002، زماني كه جورج بوش در سخنراني معروف سالانه خود عراق، ايران و كره شمالي را در زمره گروهي موسوم به محور شرارت قرار داد، بسياري از تحليلگران خاورميانه و منتقدين سياست خارجي آمريكا اعلام كردند، جنگ عليه تروريسم از مسير خود خارج شده و از هدف اصلي فاصله گرفته است.
لارنس كورب دستيار وزير دفاع آمريكا در زمان رياست جمهوري ريگان، در مقاله اي تحت عنوان محور شرارت! مورخ 12 مارس 2002نوشت: بوش، ايالات متحده را وارد جنگي مي كند كه هيچ كشوري توانايي پيروزي در آن را نخواهد داشت.
با اعمال سياست هاي خصمانه بوش و تيم نو محافظه كار مسلط بر واشنگتن عليه اين 3 كشور كه بلافاصله با حمله به عراق و اشغال نظامي اين كشور همراه بود، بسياري از كارشناسان داخلي و خارجي بار ديگر اعلام كردند قطع رابطه ديپلماتيك با كشورهايي كه بوش آنها را حكومت هاي ياغي توصيف مي كند، غير سازنده و شايد مخرب باشد.
اما از ماه گذشته آغاز گفتگو با كشورهاي باصطلاح شرور از ديدگاه بوش، اين سئوال را در اذهان متواتر مي سازد كه آيا بازهاي كاخ سفيد از موضع خود عدول كرده اند؟
در مورد كره شمالي و بحران هسته اي اين كشور، 3 هفته قبل يعني اواسط ماه گذشته ميلادي، نمايندگان واشنگتن در مذاكراتي حساس به توافقي با پيونگ يانگ دست يافتند كه به زعم كارشناسي شباهت بسيار زيادي با دستور العملي داشت كه دولت كلينتون در سال 1994 به آن دست يافته بود. توافقي كه بواسطه مذاكرات مستقيم حاصل شد. در واقع همان چيزي كه دولت بوش پيشتر آنرا محال قلمداد مي كرد.
سه شنبه هفته جاري كاندو ليزا رايس اعلام كرد نمايندگاني از كشورش در اجلاس همسايگان عراق كه با حضور مقامات ايراني و سوري برگذار خواهد شد، شركت خواهد كرد. اگرچه اظهارات توني اسنو مبني بر اينكه حضور در اين اجلاس را نبايد فرصت براي آغاز روابط دوجانبه بين تهران واشنگتن قلمداد كرد، نشان مي دهد كاخ سفيد همچنان بر اعمال فشار بر ايران تا زمان تعليق غني سازي ادامه خواهد داد؛ اما در هر حال حضور به هم رساندن اينگونه مي تواند تفاسير خاص خود را به همراه داشته باشد.
دسامبر امسال نيز در اقدامي ديگر، بوش از آيت الله حكيم رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي در كاخ سفيد پذيرايي كرد. رهبري شيعه كه نه تنها در روابط نزديك وي با تهران ترديد وجود ندارد بلكه به عنوان رهبر بزرگترين گروه شبه نظامي در عراق مطرح است.اعلام آمادگي آمريكا براي حضور در اجلاس 10 مارس نشان دهنده اين واقعيت است كه اين كشور در آستانه تغيير سياستي چشمگير در قبال كشورهايي است كه هرگونه مذاكره با آنها را اساسا منتفي مي دانست. مذاكره مستقيم با تهران همان چيزي كه در گزارش بيكر هميلتون با هدف تثبيت اوضاع امنيتي در عراق به صراحت با آن اشاره شده بود همواره از جانب دولت بوش مستلزم پيش شرطي بود كه احمدي نژاد چند روز پيش آنرا قطار بدون ترمز توصيف كرد.
اين تغيير سياست آشكار در قبال كشورهايي كه بوش آنها را ياغي و مذاكره با آنها را بي تاثير و بعضا غير ضروري توصيف مي كرد شايد به معني عدول بوش از محور شرارت باشد.اينكه آيا هزينه اي هنگفت ناديده گرفتن ايران، مذاكره نكردن با كره شمالي و بي توجهي به تقسيم قدرت در عراق سرانجام دولت بوش را بر آن داشته است كه سياست خود در قبال اين كشورها را مورد بازنگري و شايد دگرگوني قرار دهد، سئوالي است كه تحولات يك ماه آينده مي تواند پاسخي مناسب براي آن فراهم آورد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |