بيونيك
واختصاصي تستهايسريع توليدكننده
|
نگرانيها و آرزوها ;جوان سينماگران
چه جوان سينماي درمورد مسئولان و جوان سينماگران حرفهاي ، سينماگران
ميگويند؟
مستقلي آماتور سينماي ميتوان هم داد نشان آزاد سينماي موفق جريان
كرد تامين را حرفهاي سينماي آينده زيربناي هم و داشت
شناسايي به ميتواند فجر فيلم جشنواره در غيرحرفهاي سينماي حضور
شود منجر جوان سينماي عميقتر رشد و بيشتر
از و داده شركت جشنواره در را فيلم تعدادي جوان سينماي سال هر
اين را آنچه بنشينند آثار اين بهداوري كه ميخواهد مشخصي داوران
و روش و راه ميكنند انتخاب برگزيده آثار بهعنوان دوره هر در داوران
.ميشود القاء جوان سينماگر به غيرمستقيم طور به كه است سليقهاي
فراوان شوق و شور.شدم جوان واردسينماي كه بود سال 1367 اوايل
كرده شگفتانگيز و تازه برايم وصفناپذيري شكل به را روزها آن آموختن
تجربه پي در بيچشمداشتي كه كساني و صداقت و بود هشت سينماي.بود
راهي كه ميشد خلاصه خيال از كوچكي قاب در هشت سينماي.بودند كردن
است نمانده باقي روياها آن از چيزي اما امروز..داشت بيانتها
را حقارتها حرفهاي سينماي پي در يا بريدند دل سينما اين از خيليها
هنوز منكردند وداع سينما و فيلم با هميشه براي يا و خريدند جان به
يكي حجازي بيژن حرفهاي اينها !رسيدهام كجا به نميدانم اما ماندهام
جوان سينماي در سالفعاليت ده طي در كه است غيرحرفهاي فيلمسازان از
شركت (ميليمتري شانزده و هشت ويديو ، ) فيلم پنجاه از بيش ساخت در
سينماگران وفادارترين درعينحال و معترضترين جزو كه او.است داشته
اين كه سالهاست است هنرجويي هزاران از نمونهاي ميرود بهشمار جوان
كمترين با هنوز آنها.نگاهداشتهاند سرپا دشواريها همه رابا سينما
تا ميكنند شركت جشنوارهها در ميسازند ، كوتاه فيلمهاي امكانات
.دارند زندهنگاه را انقلاب بعداز فيلمسازي حركت پوياترين
جوان سينماي از قبل آزاد سينماي
به نگاهي بايد اجمال بهطور جوان سينماي تاريخچه دقيقتر بررسي براي
در (آزاد سينماي باعنوان) سينمايغيرحرفهاي جريان وشكلگيري تولد
فيلمسازان پرورش مهم مراكز از يكي اتفاقا كه انداخت انقلاب از پيش
.ميآيد بهشمار ما حرفهاي سينماي امروز
در ميليمتري دوربينهشت به موسوم دوربينهايآماتوري نخستين ورود
جوان نسل تمايل با است ايرانمصادف به چهل دهه سالهايمياني
ديري تئاتر ، و ادبيات عرصه در خود انديشههاي و اظهارنظر و روشنفكر
استفاده جرقههاي نخستين دوربينها اين با آشنايي از پس نميگذرد
و ميگيرد شكل نسل اين از چند تني ذهن در ساده سيستم اين از متفكرانه
تفنني استفادههاي از متفاوتي كاملا چهره ميليمتري هشت فيلمهاي به
پارسيپور شهريار پايور ، همايون رامينفر ، ايرج گوهري ، فيروزميبخشد
ساخت به دست اولينبار براي كه هستند كساني جزو جعفري بهنام مرحوم و
اين علاقه و استفاده بهدليل.زدند سيستم اين از استفاده با فيلمهايي
و تجاري سينماي برابر در فرهنگي مقابله نوعي جهت به نيز و جوانان
بهطور همچنان سينمايي فعاليت نوع اين زمان آن در رايج حرفهاي بيارزش
درآبان.پيوستند جمع اين به ديگرينيز افراد و شد پيگيري جدي
بدون ميليمتري فيلمهشت با 30 آزاد جشنوارهسينماي اولين 1349
تلويزيونملي به وابسته كارگاهنمايشي محل در داوري هيات و جايزه
نصيبي بصير ميان ملاقاتهاييكه طي پنجاه اوائلدهه درشد برگزار
توافقهايي گرفت صورت ملي تلويزيون ومديرعامل (آزاد سينماي فعالان از)
تلويزيون از لابراتواري و فني امكانات و مادي كمكهاي دريافت براي
زاون.شد فيلمسازان تعداد افزايش موجب پشتيباني اين كه آمد بهدست
در باكيده عبدالله خرمآباد ، در غلامرضايي ناصر اصفهان ، در قوكاسيان
فريدون و اهواز در عياري كيانوش آبادان ، در حياتي درويش همدان ،
.پيوستند گروه اين به مشهد در تدين مهرداد و جيراني
برپايي شرف در كه آزاد سينماي دهم جشنواره انقلاب ، حوادث كوران در
اين مسئولان جابهجايي چندبار با نيز انقلاب بعداز و شد تعطيل بود
به آن امكانات و تعطيل هميشه براي تشكيلات اين اوايل 1363 در سينما ،
.شد تحويل سيما و صدا انبار
هنر و فرهنگ وزارت بودجه با سال1353 در جوان سينماي انجمن اما
در آموزشي كلاسهاي تشكيل با انجمن.شد تاسيس محدود تشكيلاتي با و سابق
سالي پس آن از و زد هشت فيلم نمايشوارههاي تشكيل به دست شهرستانها
و امكانات كمبود اما.كرد برگزار را جوان سينماي جشنواره يكبار
كه شد انجمن اين فعاليت ماندن بيثمر موجب دفاتر از بسياري در استاد
آزاد سينماي با رقابت نوعي ايجاد را آن تشكيل از هدف بسياري
وزارت سينمايي معاونت حمايت با سال 1364 از انقلاب از پس.ميدانستند
فعاليت جوانان سينماي انجمن تحتعنوان مركز اين اسلامي ارشاد و فرهنگ
.ازسرگرفت خودرا
فجر درجشنواره آماتور سينماي
فجر فيلم جشنوارههاي در جوان سينماي ايجاد از قبل تا آماتور سينماي
بينالمللي جشنواره نخستين بهمن 1361 تا 22 از 12.داشت مستمر حضوري
در فيلمسازي آموزش مركز توسط كوتاه فيلمهاي و حرفهاي بخش دو در فجر
آفريقا ، سينما در جشنواره اين كوتاه فيلمهاي كه شد برگزار تهران
آغازگر بهمن 1362 درآمد120 نمايش به شهر تئاتر و معاصر هنرهاي موزه
كنار در جشنواره اين تجربي بخش كه بود فجر فيلم جشنواره دومين
خاطرهها و يادها بهترينها ، مسابقه ، بخشهاي در همزمان حرفهاي فيلمهاي
بهمن در نيز فجر فيلم جشنواره سومين.شد برگزار گذشته به نگاهي و
اداره همكاري با جشنواره تجربي بخش سال اين در كه شد برگزار 1363
.شد برگزار شيراز شهر در فارس استان اسلامي ارشاد و فرهنگ
ميخورد فجربهچشم فيلم جشنواره دورهنخستين سه برگزاري در آنچه
حرفهاي سينماي كنار غيرحرفهايدر و كوتاه حضورسينماي اهميت
بود ، كشور سينماي پيكره كل بر تاثيرگذار و مستقل جرياني بهعنوان
كانون كه فجر فيلم جشنواره از كوتاه فيلمهاي بخش حذف با بعدها اما
سينماي است ارتباطجمعي رسانههاي و علاقهمندان و فيلمسازان توجه
.ميشود واقع مهجور آماتور
:ميگويد جواندراينباره سينماي جشنوارههاي دبير صارمي عليرضا.
هركدام و هستند هم از متفاوت مقوله دو وبلند كوتاه فيلم جشنوارههاي
هم كنار در جشنواره دو اين ندارد لزومي و دارند را خود خاص مخاطبين
مخاطبان جوان سينماگران از يكي ربيع آقا علي اما.شود برگزار
واقعيت:ميگويد و ميداند فيلمسازان خود را جوان سينماي جشنوارههاي
كوتاه فيلم مقوله با سينما به علاقهمندان حتي و مردم عموم كه است اين
فجر جشنواره كنار در غيرحرفهاي سينماي حضور و ندارند آشنايي چندان
.شود منجر جوان سينماي عميقتر رشد و بيشتر شناسايي به ميتواند
استقلال حفظ:جوان سينماي
كرد ثابت افتاد اتفاق جوان سينماي درباره اخير سالهاي در آنچه
پرشي راسكوي جوان سينماي شعار و حرف در گرچه سينما اين سياستگزاران
كه كردهاند عمل بهگونهاي اما نميدانستند حرفهاي سينماي سمت به
محصور را خود فيلم چند وساخت آموزشي دوره طي بعداز جوان سينماگر
آنكهفقدان ضمن نداشت وجود رشدي مكان آن در كه ميديد بسته دردايرهاي
آثارسينماي ميان ارتباط عدم موجب كافي امكانات و پيشرفته آموزشهاي
رسانهاي بهعنوان تلويزيون وضعي چنين در.ميشد بيروني مخاطبان و جوان
ببرد آثار اين از نيز مناسباستفادهاي سرمايهگذاري با ميتوانست كه
امور معاونت داد سيفاللهبخشيد شدت را سينما نوع اين مظلوميت عملا
در داد انجام همشهري روزنامه با كه خود مصاحبه نخستين در سينمايي
مقدمهاي بهعنوان جوان سينماي به گذشته در:گفت پيشين سياستهاي مورد
وارد ميخواست كسي اگر يعني ميشد ، نگريسته حرفهاي بهسينماي ورود براي
هشت فيلم و ميشد جوان سينماي وارد بايد ابتدا شود سينما
فيلم و ميرفت تجربي گسترشسينماي مركز به بعد و ميليمتريميساخت
در.شود حرفهاي سينماي وارد ميتوانست بعد و ميساخت ميليمتري شانزده
.بود حرفهاي كار براي مقدمهاي و نداشت اصالت جوان سينماي وضعي چنين
جدي را آن بينندگان نه و داشت ارزش فيلمساز نظر در نه سينما نوع آن
.ميكردند تلقي
تشريح در نيز سينمايجوانان انجمن مديرعامل. مقدم صانعي جعفر.
ميتوانند علاقهمند جوانان اينكه به اشاره با مركز اين سياستهاي
كوتاه فيلمسازان حرفهاي توليدات و فعاليت در را خود سينمايي آينده
و انجمن كلي هدف گذشته در:است گفته ببينند تجربه با و ساز
آماتور سينماي گسترش و آموزش بر تكيه با شده انجام برنامهريزيهاي
فيلمسازان از بسياري فعاليت امكان ترتيب اين به كه ميشد انجام
و آماتور سينماي بخش دو آينده در ميشد ، محدود كوتاهساز حرفهاي
كوتاه فيلمهاي ساخت همچنين.ميآيند بهوجود درانجمن حرفهاي سينماي
كوچك سالنهاي يا تلويزيون در آنها نمايش و برتر كيفيت با حرفهاي
ارتباط برقراري و مطلوب كيفيت با كوتاه فيلم توليد امكان سينمايي
.ميكند فراهم اصلي مخاطبان و مردم با آماتور سينماگر
داوري مشكلات و متعدد جشنوارههاي
ميگذرد آن ازتاسيس كه سالي دوازده درطول جوان سينماي انجمن
مسئولان كرد ادعا ميتوان حتي.است برگزاركرده را متعددي جشنوارههاي
هنوز وجود اين امابا.شدهاند حرفهاي جشنواره ، برگزاري در سينمايجوان
بهراستي.برخوردارنيست مقبول كيفيت از سينمايجوان فيلمهاي از بسياري
آماتوري سينماي پيشرفت راه تنها جشنواره برگزاري آيا چيست؟ مشكل
دارند؟ سينماگر درپرورش نقشي چه جشنوارهها اساسا و است؟
جوان سينماي مدتهاست متاسفانه:دراينبارهميگويد سينما منتقد يك.
برگزاري و آموزش شده كارش يعني است افتاده يكنواخت كار ورطه در
آموزشدادهها و دادهايم آموزش مقدار چه نكرديم برآورد چون و جشنواره
جشنوارهها اين نكرديم ارزيابي همچنين و چيست مشكلاتشان و هستند كجا
برگزاري روز براي كسي فجر جشنواره همچون چرا و شده برگزار چه براي
فراوان صحبتها هم جشنوارهها اين داوران درباره.نميكند لحظهشماري آن
آن كه هستند رسمي و اسم داراي كه شده استفاده داوراني از اغلب است ،
از نيستند حاضر الان و آوردهاند بهدست حرفهاي سينماي موقعيت در را
كوتاهبسازند فيلم كنند ، سرمايهگذاري كوتاه فيلم براي خودشان اعتبار
.كنند بازي آن در يا
ساخته جوان سينماي در كوتاه فيلم چند خود كه نيز..شادكام بهرام.
و برگزاري شكل جوان ، ناكافيسينماگران آموزش به اشاره ضمن است ،
هر:ميگويد و ميداند آماتوري سينماي تضعيف موجب را جشنواره داوري
داوران واز داده شركت جشنواره در را فيلم تعدادي جوان سينماي سال
در داوران اين را آنچه بنشينند آثار اين داوري به كه ميخواهد مشخصي
سليقهاي و روش و راه ميكنند انتخاب برگزيده آثار بهعنوان دوره هر
كه است اين.ميشود القاء جوان سينماگر به غيرمستقيم بهطور كه است
دست از است غيرحرفهاي سينماي لازمه كه را جسارت و جرات جوان فيلمساز
.ميشود گفته پسند جشنواره بهاصطلاح كه ميرود مضاميني سراغ به و ميدهد
را جوان سينماي كه عواملي مجموعه ميان ميگويند؟در چه سينماگران
نيز را فيلمها خود ساختاري ضعفهاي است كرده دور خود اصلي جايگاه از
ابوالفضل.بازميگردد فيلمساز خود به مستقيم بهطور كه برشمرد ميتوان
انتخاب جوان سينماگران ازميان را خود دستياران معمولا كه جليلي
به را فيلمسازانجوان بود ، جوان سينماي جشنواره دورهداور دو در ميكند
در جوان سينماي:ميگويد وي.دعوتميكند موفق فيلمهاي از تقليد عدم
جسارتآميز و نگاهيصادقانه با بكر سوژههايي داراي خود دورههاينخستين
فيلمساز چند به خارجي جشنوارههاي راكه جوايزي گويا اما بود
همان كسب بهبهانه) جوان فيلمسازان تقليد موجب كردند ايرانياهدا
نوع و سوژه انتخاب در جوان امروزسينماگر.شد نيز (موفقيتها
ماكس.است سينمايي لازمهچنين كه درحالي نميكند ريسك ساختارفيلمش
نبودنموضوعهاي تازه به اشاره با نيز (يونيكا رئيساتحاديه) هانسلي
حرف كمتر ايراني جوان فيلمسازان:است گفته ايراني كوتاه فيلمهاي
كلاسهاي در كنندكه عمل الگوهايي به ميكنند سعي آنها راميزنند ، خودشان
كردن تجربه براي بايد آماتور كهفيلمساز درحالي آموختهاند آموزشي
.تلاشكند
مخاطب و حرفهاي سينماي با آن تقابلهاي و جوان سينماي درباره بحث
نبايدبهلحاظ جوان سينماي مقوله باشد اين از گستردهتر بسيار ميتواند
داده نشان آزاد سينماي موفق شود ، جريان تلقي كماهميت بودنش غيرمتعارف
آينده زيربناي هم و داشت مستقلي آماتور سينماي همميتوان كه است
و است ايران سينماي است مهم آنچه.كرد تامين را حرفهاي سينماي
.سينماست همين از جزئي هم سينمايجوان
شريف شهرام
|