موتوژن
ايزو9002 دارنده - (عام سهامي شركت)
الكتريكي موتورهاي انواع توليدكننده
|
مدني جامعه در داوري دين
همه كه است نكته اين به توجه علما لازمترين و واجبترين عصر اين در
سلسله يك بر فقها ، نظريههاي جمله از اسلامي موضوعات باب در نظريهها
بودهاست مبتني عصر آن در موجود سوالات و انتظارات پيشفهمها ،
اسلامي ، انقلاب در مدني جامعه همايش سخنرانان از يكي:اشاره
براي بودند معتقد ايشان.بود شبستري مجتهد محمد والمسلمين حجتالاسلام
بحث به راجع كه آن مقدمات به ابتدا بايد مدني ، جامعه بحث شدن روشن
بر خود نيز داوري دين.كرد رجوع است مدني جامعه در داوري دين
اين در ايشان بهزعم است ، استوار دانشهرمنوتيك در متون فهم بنيانهاي
در كه فلاسفه و متكلمان نظريههاي -روشنشود1 اساسي محور بايد 2 بحث
شناختن -شدهاند 2 بيان قرناخير طي 14 در موجودندو اسلامي عالم
پيش به اساسي توجه آنمهمتر از و تاريخ روشمند علم چارچوب در نظريهها
.آمدهاند بهوجود علم عنوان به مقطع هر در كه نظريههايي فهمهاي
ميتوانند كه هستند فهمها پيش اين فهم اساسا كه است معتقد شبستري
اين ايشان منظر از.سازند فربه دين چيستي درباره را پاسخما
شمار به نيز زمانه روح كه فلاسفه ، و متكلمان ميان پيشفهمهادر
حكومت باب در كه ميدادهاند بيرون خود دل از را سوال اين ميرفتهاند ،
كتاب به اساس همين بر نيز آنان دارد؟ را قدرت به رسيدن صلاحيت كسي چه
باتحول كه است معتقد شبستري.مييافتند را پاسخ و كرده مراجعه سنت و
زمانه روح و فهمها پيش اقتصادي ، و اجتماعي سياسي ، فرهنگي ، شرايط در
كسي ازچه اساسي تغيير دچار نيز سوال ناچار و شدند تغيير دچار
اقتضائات امر اين.گرديد منتهي حكومت بهچگونگي دارد حكومت صلاحيت
شدند متولد جديد علوم بحث اين درون از ابتدا.داشت دنبال به را جديد
دين به نيازي چه پس روز ، علوم باايجاد كه شد مطرح مسئله اين سپس و
دين از ما استانتظار اهميت حايز آنچه امر اين به توجه با لذا داريم؟
تفسير جهت آندر ويژه زبان ارايه و سنت و كتاب از پيشفهمها اساس بر
.است متن
مقالات سرويس
شبستري مجتهد محمد استاد
امروز دنياي در كه دانشي به است مربوط ميكنم عرض خدمتتان كه بحثي
شناخته كليترهرمنوتيك تعبيري به يا متون دانشتفسير تحتعنوان
.است شده
از بسياري و مدني جامعه بحث ميكنم فكر بنده موضوع اين به توجه با
شروع البته.است شده آغاز كار وسط از اخير سالهاي در بحثهايديگر
آغاز مباحث نوع اين اگر بسا چه و است مغتنم مباحثبسيار اين
كه حالي در نميكرديم ، پيدا توجه موضوعات از بسياري به ما نميشدند ،
اكنون وليميروند شمار به بيستم قرن در زندگي ضروريات از مباحث آن
اين تكليف تا كنيم ، توجه فوق مباحث مقدمات به كه رسيده آن وقت
جهت همين به رسيد ، نخواهد لازم نتيجه به ما بحثهاي نشود ، روشن مقدمات
و بنياديتر بحثهاي از دسته آن به آينده در ميكنم پيشنهاد بنده
.شود پرداخته ميشود روشن آنها با ما فعلي مسائل تكليف كه مقدماتيتر
تكليف بايد كه هستيم مرحلهاي در ما معتقدم مقدمه اين به توجه با
سخن دين عنوان به كه كساني حال هر بهكنيم معين را دين فهم روش
پيامبر و خداوند كه بگويند مستندات اساس بر ميخواهند ميگويند
متون بهتفسير دست عالمان نقطه همين از فرمودهاند ، چنين (ص)اكرم
به متني هيچ كه است شده ثابت خود جاي در مساله اين.ميزنند ديني
خودبه متن كه اينكرد تفسير بايد را متن.نميآيد سخن به خود ، خودي
متون نيست ، مطالبي حاوي متن كه نيست اين نميآيد ، معنايش سخن به خود
بازپرسي و استنطاق معانيبا اين اما معانيهستند ، و مطالب حاوي
.ميآيند آشكار عالم به پنهان ازعالم و ميشوند بيان كننده ، تفسير
تاكيد زياد بسيار آن روي بر هرمنوتيك دانش در كه است مسالهاي اين
.شدهاست
خود متن كه كنند گمان و باشند مخالف بنده نظر اين با كساني است ممكن
بحث به خودش جاي در ميتوانيم را موضوع اين ميگويد ، سخن خود به
استوار هرمنوتيك دانش اصل اين مبناي بر بنده امروز بحث ولي.بگذاريم
سخن به مفسر بوسيله متن بلكه نميآيد سخن به خود به خود متن كه است
نكته چند به بايد اينجا در لذا.ميسازد آشكار را خود معني و ميآيد
:كنيم توجه اساسي
ازفقها ، قرن اين 14 در كه نظريههايي سلسله قطعا اسلام عالم در -1
اسلام عالم كلي طور به و معارف علوم ، كتب ، در متكلمان ، فيلسوفان
.وجوددارد شدهاند بيان
و اجتماعي زندگي تاريخ درباره نيز واقعيات سلسله يك حال عين در
اجتماعي ، سياسي ، نظامهاي سلسله يك از حكايت كه ميباشد موجود سياسي
.گذشتهدارد قرن طي 14 مسلمانان وفرهنگي اقتصادي
شناختن (الف:ميشود تشكيل بخش ازدو تاريخي شرايط اين در اصلي بحث -2
نظام با اسلامي جوامع در متكلمان يا فلاسفه فقها ، به ايننظريههاكه
قابل تاريخ علم حوزه در و ميشود مربوط ويژه اجتماعي-سياسي
غور مسايل اين در ميتواند تاريخ محقق يك عبارتديگر به.مطالعهاند
بحث يا خاص جامعهاي در اجتماعي سياسيو نظام درباره بحث.نمايد
مباحث همچنين و عصر ، مسايلمبتلابه و فقه تاريخ درباره عالمان روشمند
مباحثي جمله از اسلام ، درجهان فلسفه رشد چگونگي درباره فلاسفه روشمند
بر بايد گذشتهمان وسنت ميراث به نسبت شدن آگاه باب از ما كه هستند
در عالمان از عدهاي.مانيست كار تنها اين اما (ب.كنيم كار آنها روي
ميگويند چيست؟ دين بگويند ميخواهند وقتي.ميشوند متوقف مرحله اين
ايكس جامعه در و گفتهاند چنين مسلمان فيلسوفان يا و متكلمان فقها ،
كه است اين اساسي سوال لذا.است بوده چنين مسلمانان سياسي نظام
فقها اجماعي نظريههاي حتي و فقها نظريههاي بيان با صرفا آياميشود
دين كه داد (تاريخي نه و) فلسفي و كلامي نظر از را اينسوال پاسخ
چيست؟
تحقق مقام در دين كه بگويند پاسخ سوال اين به بخواهند عالمان اگر
با ميشود را سوال اين به پاسخ است؟ بوده چه مسلمانان ميان در تاريخي
بوده چگونه تاريخياش تحقق مقام در دين اينكه بر نظريههامبني آن بيان
.كرد ارايه است ،
نظر از اينكه مبنيبر بكند فلسفي و كلامي ، الهياتي سوال كسي اگر اما
فقها ، نظرات به مراجعه با صرفا هنگام اين در چيست؟ دين مسلمان من
پيدا درستي به را سوال اين پاسخ نميتواند گذشته فيلسوفان و متكلمان
.رفت فراتر بايد بنابراين.كند
اين به توجه علما براي امور ولازمترين واجبترين عصر اين در لذا
نظريههاي جمله از اسلامي موضوعات باب در نظريهها همه كه است نكته
عصر آن در موجود سوالات و انتظارات پيشفهمها ، سلسله يك بر فقها ،
.است بوده مبتني
مطرح عصرشان در كه خاصي سوالات و پيشفهمها ، انتظارات براساس آنان
آن كه آوردهاند بهدست را آرايي و كردهاند مراجعه سنت و كتاب به بوده
كه ميبينيد گذشته اعصار در شما مثلا.است فقها همان آراي نيز آراء
كتاب به سوال اين براساس سپس كيست؟ آن از حاكميت ميشود گفته دائما
.ميآوردند بهدست را خود پاسخ و ميكردند مراجعه سنت و
حكومتكند؟ بايد كسي چه كه اينبوده عصر سياسي سوال وقتي طبعا
پاسخ و مراجعهكند سنت و كتاب به زمينهبخواهد دراين اگر فقيه
اگر اما.ميرسد پاسخ به سوال با متناسب بهدستآورد ، را مسالهاي
حكومت ، به مربوط مسائل در مثلا بشود ، عوض عصر يك سوال كه باشد قرار
بايد چگونه كه شود مطرح سوال اين جامعه ، مديريت و اجتماعي سازماندهي
چگونه سوال مسلما.ميشود تحول دچار ماهيتا پاسخ آنوقت كرد؟ حكومت
.دارد ماهوي فرق كند حكومت بايد كسي چه سوال با كرد؟ حكومت بايد
است امكانپذير خفاتر كم حكومت چگونه يا كرد حكومت بايد چگونه سوال
حكومتها به مربوط تجارب اقسام و انواع انسان كه است شده مطرح زماني
تقسيم زندگي ، شدن صنعتي اجتماعي ، تحولات براثر و گذاشته پشتسر را
ديگر ، مسائل از بسياري و تكنولوژي اجتماعي ، زندگي شدن پيچيده كار ،
است ، شده باز كرد؟ حكومت بايد چگونه كه مساله اين روي بر چشمش
بشود اعمال جامعه در حكومت چگونه اينكه نظير سوالهايي ديگر بهعبارت
معنوي ، و اخلاقي اهداف اينطريق از تا باشد كممحذورتر و خطاتر كم كه
كرده تحول دچار را انساني جوامع سرنوشت شود ، تامين عدالت و انسانيت
مديريت چيست؟ سازمان چيست؟ حكومت كه مساله اين بهتدريج لذا.است
جاي در نيز ارزشها گرچه شد ، سوال چگونگياش از و علم به تبديل چيست؟
حاكم سوال عصري در كه باشد قرار اگر اما.ميكنند را خودشان كار خود
قرار سوال اين برابر در فقيه خواهناخواه باشد ، حكومت چگونگي درباره
اگر كنيم؟ عرضه كتابسنت به را سوال اين آياميتوانيم كه ميگيرد
چگونه؟ بگيريم ، پاسخ ميتوانيم اگر چگونه؟ كنيم ، عرضه ميتوانيم
دارد ادامه
انديشه تازههاي
|
(2)سياسي خشونت
كديور محسن حجتالاسلام با همشهري گفتوگوي
مشاركت براي لازم فهم فاقد را مردم ماركسيسيتي ، حكومتگران ديدگاه در
مردم مصلحت كه هستند اينحاكمان و ميدانند ، خويش سرنوشت تعيين در
ازدين ايدئولوژيك تلقي است برخيممكن.ميدانند بهتر مردم خود رااز
بخواهند براساسآن كه بدهند دست به آن قرائتهايياز و باشند داشته
به را دين عصمت بكنندو صادر شريعت ناحيه از خشونترا اعمال مجوز
واسطهمنبع به ديني انديشه بيترديد.بدهند سرايت حكومتي عصمتمتصديان
.است جامعهبرخوردار در احترام و قداست ازنوعي خود ، متعالي و قدسي
دارد جامعه در دين كه احترامي و قداست از دارند سعي ديني حكومتهاي
همچنان بپندارند ميشود استفادهموجب اين اوقات برخي.بكنند استفاده
رهنمون وحدتدر نحوي به نيز ديني وانديشه هستند واحد پيامبر و كهخدا
ديني حاكمان عنوان مابه كه روشهايي هكذا دارد ، سعادترا به بشر ساختن
خاصو سليقه اين كسي اگر و برخورداراست صفات همان از پيشميگيريم در
ميشود ، دين اصل با مخالفت متهمبه بلافاصله نپسندد ، را ويژه
و مصلحتمردم نام به روشي هر به را ميدانندآن مجاز را خود وحكومتگران
بيني مطلق كهبر دين از تلقياي چنين سرراهبردارند از دين مصلحت
نوع هر و شده ، نيز عليهمخالفان خشونت جواز صدور است ، موجب استوار
و نظرجامعهشناسي از بطوركلي لذا.نفيميكند را سياسي پلوراليسم تكثرو
عبارت به.دارند بيشتري ميل خشونت اعمال به مطلقگرا جوامع تاريخ
و مطلقگرايي ميان تلازمي عرضجامعهشناسي ، در و تاريخ طول در ديگر
به اشاره بحث ازاين مراد.دارد وجود خشونت استفادهاز و مطلقبيني
خداوند و دارد وجود حقمطلقي اينكه در.است خود كردنبينش مطلق
است اينجا از مشكل اماآغاز ندارم ، بحثي اوست تعالينماينده
به الهيبدانند ، صفات همان واجد را عادي ، خود و جايزالخطا كهانسانهاي
و خطاست عموميكاملا امور متصديان به قدسيدين سرايتصفات ديگر عبارت
.ميشود جامعه در مسايل مشكلسازترين از بحث اين
كه جرياني و انديشه:حوزهعمومي در مشاركت فرهنگ به نداشتن باور -4
نظر از مردم كه ومعتقدند نميپذيرند خود عمومي حيات در مردمرا مشاركت
مردمهرگز به بگيرند ، تصميم بايد آنها جاي به هستندو مهجور سياسي
دفاع خود حقوق از بخواهند كهمردم صورتي در و كرد نخواهند اعتماد
.ميشوند مواجه خشونت هواداران خشن باسركوب بكنند ،
جوامع در خشونتاست بحث نيزقابل ديگري ابعاد از خشونت بحث البته
به اينجا در.است جامعه حياتعمومي در مدعا پر جاهلان سلطه ابزار
اولي از دومي كه دارم ، ويژهاي عنايت كلان ادعاهاي و جهل دوموضوع
از بسياري كه هستند كساني كه است آن سخن اين مفهوم.ميشود ناشي
انتظار خلاف مسايلي با كه زماني و نميشوند متوجه را اجتماعي روابط
به نيل جهت مناسب ابزار محاسبه بدون كيشوتوار ، دون ميشوند ، مواجه
مكانيسم در ابزار سادهترين.ميروند آنها با مقابله به خود ، اهداف
كشورهاي مانند).است نظامي نيروهاي از استفاده تنها آنان ، مقابله
و تركيه كشورهاي با متناسب ديگر روش ،(الجزاير يا جنوبي امريكاي
راوخيم موقعيت كه زماني نظاميان كشور ، ايندو در است ، پاكستان
در تمهيدات ، ديگر و كودتا وبا شده ميدان وارد ميدهند ، تشخيص
در مسلح نيروهاي مجموع درميكنند ايستادگي مردمي نيروهاي برابر
بدونپايگاه حاكمان خشونت اعمال ابزارهاي از نوعا سوم ، جهان كشورهاي
(رفاه حزب با تركيه دولت مانندبرخورد).ميروند شمار به مردمي
.است جامعه در امنيت عدم ايجادجو خشونتگرايان ، ديگر ابزارهاي از
در قضايي ايجادامنيت كشورها همه در قضائيه قوه بزرگترينوظيفه
نوعاقوه سوم جهان كشورهاي از بسياري در متاسفانه اما است ، جامعه
ايندسته در.شدهاند تبديل وخفقان سركوب ابزار به آن ضابطين و قضائيه
پرونده تشكيل با سخنبگويد ، حكام راي خلاف كسي آنكه مجرد كشورهابه از
منصفه حضورهيات يعني قانوني ضروريات به توجه محكمهها ، بدون ايجاد و
...نظامي غير بازداشتهاي از عدمپرهيز و وكيل داشتن دادگاه ، در
دارد ادامه.ميشود پرداخته سياسي نيروهاي بهسركوب
|
|